te hard geluid bij kijken dvd/blu ray

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332426

Topicstarter
Ik heb een pioneer stereo cd-receiver waaraan 2 boxen (wharfedale's) die aangesloten staat op onze plasma tv.
Dus het geluid van onze tv hebben horen wij over onze speakers. Perfect, bij normaal tv kijken is het geluid prima, echter, als wij dvd/blu ray gaan kijken is het geluid soms erg hard in verhouding met spraak. Je kunt soms mensen moeilijk verstaan maar geluidseffecten en muziek zijn in verhouding vaak veel te hard. Wat kan daarvan de ooraak en zijn en kan ik hier aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 13:33
Dat heet dynamiek, dat is zo bedoeld maar niet altijd wenselijk in een huiskamer situatie. Probeer iets te vinden als 'dynamic range compression' of 'night mode' o.i.d. Standaard stereo receivers hebben dat niet, maar wellicht de dvd speler wel (deze moet dan analoog zijn aangesloten)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
Je mist het geluid over een center speaker.
Film geluid is meestal 5.1 en spraak gaat daarbij over de center speaker. Afhankelijk van je bron apparaat (pc of losse speler) moet je daar in de instellingen duiken en aangeven dat je een 2.0/ 2.1 set hebt.

Probleem heb ik zelf gehad met WMVHD waarbij ik door een codec fout ook alleen 2.0 had en daardoor ook het spraak gedeelte erg zacht was.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de blu ray speler op 'night modus' gezet, en na een snelle test heb ik het idee dat het probleem nu verholpen is. We zullen het snel merken. Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
Anoniem: 332426 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 09:20:
Ik heb de blu ray speler op 'night modus' gezet, en na een snelle test heb ik het idee dat het probleem nu verholpen is. We zullen het snel merken. Hartelijk dank!
Nightmode is op jouw versterker waarschijnlijk de optie om de dynamische range van het geluid te middelen.
Zoals eerder gezegd is mis jij de centerspeaker die enorm belangrijk is voor stemgeluid in films. Aangezien stemmen vrij weinig over de fronts gaan is het stemgeluid vrij zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ossi schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:50:
[...]

Nightmode is op jouw versterker waarschijnlijk de optie om de dynamische range van het geluid te middelen.
Zoals eerder gezegd is mis jij de centerspeaker die enorm belangrijk is voor stemgeluid in films. Aangezien stemmen vrij weinig over de fronts gaan is het stemgeluid vrij zacht.
Ik draai al jaren zonder center, is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen night mode op mijn versterker (het is een cd-receiver). Ik kan wel de night mode instellen op mijn blu ray speler. Ik hoop dat het dan ook werkt, de versterker is niet op de blu ray, maar direct op de tv aangesloten. (gewoon via out) De blu ray is via hdmi op de tv aangesloten. (Dus blu ray via hdmi op de tv en de versterker hangt aan de tv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 13:33
Zonder center gaat inderdaad prima, kwestie van instellen. Als je geen center hebt maar deze wel staat ingesteld heb je niet iets zachtere dialogen, maar gewoon totaal geen dialogen, afgezien van hier en daar een panning of wat galm. Enkel bij computer gestuurd geluid of ac3 filter achtige decoders kun je daar de mist mee in gaan, maar met standaard bluray spelers enzo is een film niet te bekijken als je het centerkanaal mist (het kanaal, niet de speaker).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1