Zijn die er niet al? Niet om zozeer bijdehand te doen, maar ik heb sinds kort een iPad 2 gekregen, en ik speel er al een aantal games met veel plezier op:
Dungeon Hunter 2:
Soort Diablo clone, veel loot, levelen en poppetje uitbouwen. Besturing kan met een vinger klik, alszijnde een muiklik (click to move), of met een virtuele stick die links of rechts onderin geplaatst kan worden. Skills gebruik je door icoontjes die dan ook op het scherm staan. Grafisch gezien ziet het er ook heel mooi uit, dingen zoals belichting zijn bijzonder goed gedaan. Tevens is er ook een online mogelijkheid, die zeker via Wi-Fi erg soepel verloopt, en veel fun biedt.
The Stettles HD:
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, is dit gewoon Settlers 4. Ondanks dat je niet kan "rightclicken" hebben ze dit goed ondervangen. Je kan gewoon alles doen met 1 vinger. In/uitzoomen, gebouw plaatsen en laten bouwen, orders geven, etc. Het enige waar je 2 vingers voor nodig hebt, is unit selectie. Grafisch precies hetzelfde als de PC versie, zonder dat men compromissen heeft moeten sluiten. Alles is gewoon 1 op 1 overgenomen.
Infinity Blade:
Zonder twijfel de mooiste iOS game tot op heden beschikbaar. Qua gameplay niet super moeilijk, tis meer even de kneep erin krijgen. Wel heel uitgebreide character mogelijkheden door loot die je vind. Spannende 1 vs 1 gevechten, en het komt eigenlijk veel neer op slim spelen/reactie vermogen. Het hoeft niet perse je ding te zijn, maar het spel toont aan dat je op een Tablet zeker bijzonder mooie graphics neer kan zetten.
Shadow Era:
Soort van Magic The Gathering. Trading card game principe. Simpel te bedienen, erg mooie graphics. Zowel single als multiplayer meer dan genoeg te doen. Lekker kaarten ruilen, gevechten doen. Vooral de muziek is erg netjes verzorgd in een game. Verder niet zo heel veel over te vertellen, omdat de diepgang zit in de kaarten waarmee je speelt. En om die nou 1 voor 1 door te nemen.
Asphalt:
Mooie racing games, ook weer puike graphics, lekkere soundtrack. Keuze uit meer dan genoeg auto's. Besturing kan met accelo-meter of met een virtueel stuurtje. Goed gevoel van snelheid, lekker uitdagend. De besturing is niet helemaal mijn ding, waar met het virtuele stuurtje voor mij nog het prettigste werkt, mogelijk gewoon een kwestie van gewenning.
Order & Chaos:
Het is overduidelijk een WoW ripoff, graphics, classes, skills en omgevingen lijken gewoon te erg, om geen toeval te kunnen zijn. Dat neemt echter niet weg, dat het toch een hele goede game is. Grafisch ziet het er zeker knap uit voor zo'n tabletje. Er is meer dan genoeg te doen in de game, had wel iets uitdagender gemogen. Het enige probleem, is de besturing. Ook weer een kwestie van gewenning, maar van muis + tobo naar touch online, is best wel een omschakeling. Maar alles is mogelijk: scherm draaien terwijl je loopt, in/uit zoomen. En het is natuurlijk een MMO, de netcode is eigenlijk best nice gedaan.
Er zijn natuurlijk ook wat simpelere games, dingen als bordspelletjes, poker varianten en noem maar op. Maar er zijn ook meer dan genoeg serieuze games, die op zowel grafisch gebied, online gameplay, e.d. te bieden hebben. Ik denk niet dat er game specefieke tabletten gaan komen, maar dat is naar mijn gevoel niet nodig. De huidige SoCs zijn zeker al tot mooie dingen in staat, en in de toekomst word dit alleen maar verder ontwikkeld. De Nvidia Tegra doet het bijv. ook heel erg netjes als je kijkt wat die kan produceren.
Het mooie is, er hoeft niet specefieke hardware meer ontwikkeld te worden, die is er al. Het enige wat je echt gaat missen (tenzij je een hardware keyboardje gebruikt, maar dat gaat toch tegen het principe van Tablet gaming in, overal en altijd?) is tactiele feedback. Voor de rest, tablet gaming is er al volop zoals ik het zie.
-