"Pre-receiver" --> 7.1 Versterker

Pagina: 1
Acties:

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 16:14
Beste Tweakers,

Ik ben al een aantal weken op het internet aan het rondzoeken naar de beste manier om het volgende voor elkaar te krijgen;

Ik beschik over een mooie ruimte om een thuisbioscoop in aan te leggen. In het midden hangt straks een beamer, alle bedrading gaat naar een hoek. In die hoek komt alle apparatuur (PS3, PC, Blu-ray speler etc. ).

De aansluitingen naar de dozen waar de speakers op gemonteerd moeten worden liggen echter allemaal naar de technische ruimte.

Ik wil dus graag het volgende realiseren; een soort 'voorversterker' in de hoek met alle apparatuur, waar ik alles dus op aan kan sluiten (HDMI, Optisch, Tulp etc. etc.), en die ook weer een output naar de beamer heeft, maar daarnaast ook een output naar een "backend"/echte versterker die in de technische ruimte staat.

Die laatste versterker is aangesloten op alle speakers, en gekoppeld aan de 'voorversterker' in de hoek in de thuisbioscoop.. Reden dat ik het zo wil is dat niet alle kabels weer terug naar de thuisbioscoop komen, niet genoeg loze leidingen, en omdat de lengte dan x2 gaat, wat de ruisgevoeligheid nogal opkrikt (dan komen we op ongeveer 30 meter, anders 15).

Zelf iets gezien van Onkyo, maar dat vond ik persoonlijk erg duur.

Zoals verder in de titel te lezen valt, wil ik graag een 7.1 systeem realiseren. Ik kan echter bij geen énkel merk mooie 7.1 setjes vinden. Als redelijke leek op dit gebied is dat nogal verwarrend.

Concluderend: Bestaat er een mogelijkheid om de versterking los van het verwerken van het signaal te laten plaatsvinden, en zo ja, wat zouden jullie me voor een 7.1 opstelling aanraden?

Ontzettend bedankt voor jullie hulp,
Torrentus

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 18:27

Illusion

(the art of)

Het antwoord op je vraag is: Ja dat kan, maar we missen nogal wat gegevens om je echt goed te kunnen helpen. Ik mis onder andere het antwoord op de volgende vragen:
Wat is je budget voor Pre + Amp?
Wat voor luidsprekers wil je aansluiten?
Hoe groot is de afstand (qua kabellengte) tussen de Pre en de Amp?
Waarom kan de luidsprekerkabel niet direct naar een gecombineerde Pre+Amp? (goede signaalkabel is niet veel dunner dan luidsprekerkabel)
Welke audio-formaten wil je af kunnen spelen?
En vooral: wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 17% gewijzigd door Illusion op 16-07-2011 18:26 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Torrentus
Illusion schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:23:
Het antwoord op je vraag is: Ja dat kan, maar we missen nogal wat gegevens om je echt goed te kunnen helpen. Ik mis onder andere het antwoord op de volgende vragen:
Wat is je budget voor Pre + Amp?
Wat voor luidsprekers wil je aansluiten?
Hoe groot is de afstand (qua kabellengte) tussen de Pre en de Amp?
Waarom kan de luidsprekerkabel niet direct naar een gecombineerde Pre+Amp? (goede signaalkabel is niet veel dunner dan luidsprekerkabel)
En vooral: wat heb je zelf al gevonden?
  • Laten we zeggen max €2500, maar dat is dus juist iets waar ik me graag nog op wil oriënteren. Ik ben geen audiofiel, maar wil wel genieten van prachtig geluid bij het bekijken van films.
  • Nog een open punt. Zoals ik al aangaf, kan ik geen 'echte' 7.1 sets vinden. Persoonlijk neig ik naar Onkyo. Het worden sowieso sattelites.
  • Het probleem met de bekabeling is dat er in dat geval 7 kabels naar de hoek met apparatuur moeten (elke speaker één), terwijl met een losse pre / amp er maar een kabel van de een naar de ander moet? (Of zie ik dit verkeerd?)
  • Zelf heb ik een Onkyo-combo gevonden die helaas een beetje boven mijn budget ligt, en waarvan ik nog niet 100% zeker weet of het ook echt doet wat ik wil.. (PA-MC5500 met PR-SC5508)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Torrentus schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:15:
Concluderend: Bestaat er een mogelijkheid om de versterking los van het verwerken van het signaal te laten plaatsvinden?
Zoiets bestaat en vind je vaker onder de naam "processor" of "voorversterker". Maar het grootste nadeel heb je al genoemd, ze zijn relatief duur. Als voorbeeld heb je van Marantz de SR7005, een surroundreceiver van 1699 euro. Van dat model is er ook een voorversterker gemaakt, de AV7005 welke exact hetzelfde kost. Qua ingangen is het allemaal hetzelfde alleen heeft de AV7005 geen versterkte uitgangen maar XLR. Overigens heb je ook een speciale CineMike editie van de AV7005 welke je ruim over de tweeduizend euro gaat kosten. Voorversterkers zijn nu eenmaal wat duurder, zeker als je dingen als HDMI er op wilt. Volgens mij heb je met Onkyo en Marantz dan nog de goedkopere te pakken. Want als je naar merken als Integra en Classe gaat kijken dan ben je nog meer geld kwijt. Enige goedkope processor die ik ken is van Emotiva, wellicht is dat het kijken waard.

Als je eindversterker als ingangen gewone RCA's aan kan is een andere mogelijkheid om gewoon een receiver te kopen met 7.1 pre-outs. Dan heb je een receiver die je puur als processor gebruikt. Aan de ene kant zonde want je gebruikt het apparaat maar voor de helft. Maar aan de andere kant kan dit honderden euro's schelen ten opzichte van een echte voorversterker. Als je bijvoorbeeld een Onkyo TX-NR709 pakt dan ben je een euro of 800 kwijt maar je hebt wel al je ingangen die je wilt. Het voordeel dat een voorversterker echt dedicated is mis je dan wel weer. Maar het is de vraag hoe merkbaar dat is en of je het geld er voor over hebt.
Torrentus schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:15:
Zoals verder in de titel te lezen valt, wil ik graag een 7.1 systeem realiseren. Ik kan echter bij geen énkel merk mooie 7.1 setjes vinden. Als redelijke leek op dit gebied is dat nogal verwarrend.
Kant en klare 5.1 setjes zijn er meer dan genoeg, maar met 7.1 wordt de keuze inderdaad al een stuk kleiner. Denk dat die op één of wellicht twee handen te tellen zijn. Maar de doelgroep van dergelijke kant en klare spullen is ook wel anders dan iemand die met aparte voor- en eindversterking gaat werken. Die kant en klare setjes zijn meer bedoeld voor een startende of niet veel eisende consument. Als je naar aparte voor- en eindversterking gaat kijken dan zit je al hoger in de audio.

Dus wil je echt een kant-en-klare set? Want is wellicht zonde om zo'n set op een dergelijke combinatie aan te sluiten. Een 7.1 set-up is met gemak te creëren alleen ga je dan wel richting de losse speakers die je bij de betere ketens kan beluisteren. En dan kan je het zo gek maken als je zelf wilt...
Torrentus schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:30:
[...]• Het probleem met de bekabeling is dat er in dat geval 7 kabels naar de hoek met apparatuur moeten (elke speaker één), terwijl met een losse pre / amp er maar een kabel van de een naar de ander moet? (Of zie ik dit verkeerd?)
Dat zie je verkeerd, per speakers gaat er één kabel naar van de voorversterker naar de eindversterker.
Dus als jij een 7.1 set-up wilt zijn dat nog steeds 7 of 8 kabels (8 indien je de subwoofer ook via de eindversterker laat lopen).

Hier de AV7005:
Afbeeldingslocatie: http://www.stassen.nl/images/marantz_av7005_2.jpg

De ronde aansluitingen rechts zijn de XLR-uitgangen welke naar de eindversterker gaan. Elk kanaal is één utigang. Of meer naar het midden de gewone RCA pre-outs. Dus als kabels jouw probleem is dan gaat een aparte voor- en eindversterker niets uitmaken.

Samenvattend:
Je hebt of een receiver (alles in één) of een voor- en eindversterker (2 apparaten):
Receiver - speakerkabel - speaker
Voorversterker - interlink (RCA of XLR) - eindversterker - speakerkabel - speaker

En nogmaals: het gaat per speaker.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 16-07-2011 18:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Torrentus
[...]
Dus wil je echt een kant-en-klare set? Want is wellicht zonde om zo'n set op een dergelijke combinatie aan te sluiten. Een 7.1 set-up is met gemak te creëren alleen ga je dan wel richting de losse speakers die je bij de betere ketens kan beluisteren. En dan kan je het zo gek maken als je zelf wilt...
Bedankt voor al je info! Ik ga je tips zeker bekijken.
In eerste instantie was ik daar wel naar op zoek, ik ging er van uit dat fabrikanten die die setjes maken zelf wel weten wat het beste bij elkaar past, en dat dat dus wellicht een betere keuze was. Los kan echter net zo goed..

Ik heb weer wat te doen vanavond.. Nogmaals bedankt! :)

Torrentus
Dat zie je verkeerd, per speakers gaat er één kabel naar van de voorversterker naar de eindversterker.
Dus als jij een 7.1 set-up wilt zijn dat nog steeds 7 of 8 kabels (8 indien je de subwoofer ook via de eindversterker laat lopen).
.
Aha, dan ben ik op dat punt verkeerd voorgelicht door mijn electricien, waarmee ik dit samen heb uitgedacht..
Aan de andere kant, ik heb momenteel een Bose V20 systeem wat op een 'soort-van' zelfde manier werkt;

Bose levert een zogeheten 'MediaCenter' , waarin al je kabels gaan, en waarvan vervolgens één enkel "S-video achtig" kabeltje richting de bass gaat. Alle andere speakers sluit je vervolgens aan op die bass.

Dat zou dus ideaal zijn, ware het niet dat de bass dan in de technische ruimte staat, en ik die in de technische ruimte zelf nodig heb. Dus het Bose idee, maar dan met een dedicated versterker, ipv bass/versterker combo.

[ Voor 39% gewijzigd door Torrentus op 16-07-2011 18:42 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zoals gezegd vind ik het nogal een aparte keuze. Met 2500 euro zou ik gewoon een leuke receiver neer zetten en een goede 5.1 set. Want beter een goede 5.1 dan een slechte 7.1. Je kan wel voor 2000 euro aan versterking neer gaan zetten en dan voor 500 euro een paar speakers er aan knopen, maar dan heb je veel minder resultaat en waar voor je geld. Lees het forum anders eens door, in het Onkyo-topic is laatst nog gesproken over de nadelen van de kant en klare setjes van bijvoorbeeld Harman Kardon.

Dus dat, plus dat je intepreatie van dat alles met één kabel van de voorversterker naar de eindversterker kan ook niet klopt. Al met al raad ik je dus gewoon een receiver aan zodat je meer budget hebt voor de speakers. Met 2500 euro is er gewoon genoeg leuks neer te zetten. Neem een receiver van een euro of 800 en dan heb je nog 1500 euro voor de 5.1 (heb even tweehonderd euro voor de kabels gereserveerd).

• Torrentus
FeaR schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:41:
Zoals gezegd vind ik het nogal een aparte keuze. Met 2500 euro zou ik gewoon een leuke receiver neer zetten en een goede 5.1 set. Want beter een goede 5.1 dan een slechte 7.1. Je kan wel voor 2000 euro aan versterking neer gaan zetten en dan voor 500 euro een paar speakers er aan knopen, maar dan heb je veel minder resultaat en waar voor je geld. Lees het forum anders eens door, in het Onkyo-topic is laatst nog gesproken over de nadelen van de kant en klare setjes van bijvoorbeeld Harman Kardon.
De 2500 euro was alleen voor de receiver/processor combinatie, niet voor de speakers ;-)
En dan als absolute max, ik zou dat veel liever voor 1500-2000 regelen, want het wordt wel erg prijzig zo..

[ Voor 7% gewijzigd door Torrentus op 16-07-2011 18:44 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Torrentus schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:43:
[...]De 2500 euro was alleen voor de receiver/processor combinatie, niet voor de speakers ;-)
En dan als absolute max, ik zou dat veel liever voor 1500-2000 regelen, want het wordt wel erg prijzig zo..
Wat voor speakers ga je aansluiten of wat is het budget daar dan voor? Want losse eindversterking is voor veel speakers al niet eens echt nodig. Of je moet echt speakers hebben welke flink wat vermogen nodig hebben of lastig aan te sturen zijn. Anders ga je met een receiver meer dan goed uitkomen.

Plus dat je - zoals gezegd - voor een processor - eindversterker een stuk meer kabels nodig hebt. Want het gaat niet via één kabel. Dat laatste had ik al eens gezegd, maar in een edit dus weet niet of je dat mee had gekregen.

• Torrentus
FeaR schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:53:
[...]

Wat voor speakers ga je aansluiten of wat is het budget daar dan voor? Want losse eindversterking is voor veel speakers al niet eens echt nodig. Of je moet echt speakers hebben welke flink wat vermogen nodig hebben of lastig aan te sturen zijn. Anders ga je met een receiver meer dan goed uitkomen.

Plus dat je - zoals gezegd - voor een processor - eindversterker een stuk meer kabels nodig hebt. Want het gaat niet via één kabel. Dat laatste had ik al eens gezegd, maar in een edit dus weet niet of je dat mee had gekregen.
Dan heb jij mijn edit waarschijnlijk niet meegekregen.. ;-)
Aha, dan ben ik op dat punt verkeerd voorgelicht door mijn electricien, waarmee ik dit samen heb uitgedacht..
Aan de andere kant, ik heb momenteel een Bose V20 systeem wat op een 'soort-van' zelfde manier werkt;

Bose levert een zogeheten 'MediaCenter' , waarin al je kabels gaan, en waarvan vervolgens één enkel "S-video achtig" kabeltje richting de bass gaat. Alle andere speakers sluit je vervolgens aan op die bass.

Dat zou dus ideaal zijn, ware het niet dat de bass dan in de technische ruimte staat, en ik die in de technische ruimte zelf nodig heb. Dus het Bose idee, maar dan met een dedicated versterker, ipv bass/versterker combo.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat is het nadeel van editten, je leest zo snel over dingen heen :P

Maar het systeem van Bose lijkt er op, maar is toch net wat anders. Daarvan is de subwoofer versterkt en die levert met dezelfde versterker ook het vermogen voor naar de speakers. Je idee is verder wel gewoon uitvoerbaar, maar je moet het dus niet doen om kabels te besparen want dat heeft geen nut.

• Torrentus
FeaR schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:36:
Dat is het nadeel van editten, je leest zo snel over dingen heen :P

Maar het systeem van Bose lijkt er op, maar is toch net wat anders. Daarvan is de subwoofer versterkt en die levert met dezelfde versterker ook het vermogen voor naar de speakers. Je idee is verder wel gewoon uitvoerbaar, maar je moet het dus niet doen om kabels te besparen want dat heeft geen nut.
Maar dat 'andere' systeem, van Bose dus, is dus wel wat ik nodig heb. Een niet versterkt signaal naar de technische ruimte, daar versterken en dan door de boxen. Bestaan er van dat soort systemen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Met deze kom je al een eind: http://emotiva.com/umc1.shtm
Of anders een instap home cinema receiver, door o.a. massaproductie zijn die gewoon goedkoper. Alleen moet je wel een dergelijk hoog type nemen dat je een 7.1 pre-out er op hebt zitten. Neem daarbij een 8 kanaals multikabel (zelf cinch pluggen solderen) en nog een 7 kanaals versterker.

Maar waarom toch zo moeilijk doen? Met een iets groter gat trek je 7 speaker snoeren naar die technische ruimte en verbind je ze daar door. Scheelt je zomaar 1000,- euro als het niet meer is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Illusion

Illusion

(the art of)

Torrentus schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 23:38:
[...]

Maar dat 'andere' systeem, van Bose dus, is dus wel wat ik nodig heb. Een niet versterkt signaal naar de technische ruimte, daar versterken en dan door de boxen. Bestaan er van dat soort systemen?
Het systeem wat je wilt bestaat op zich wel, maar de uitvoering is alleen wat robuuster.
Bose levert een compleet systeem, wat alleen maar op zichzelf hoeft te passen en niet compatibel met andere merken hoeft te zijn. Daardoor kunnen zij een eigen kabel en connector ontwikkelen die zo makkelijk (en goedkoop)mogelijk aan te sluiten is.
Andere fabrikanten houden zich aan universele standaarden. De standaard om je voorversterker(Pre) aan je eindversterker(Amp) te koppelen is RCA/tulp of XLR. Het verschil tussen die twee is dat RCA voornamelijk in de consumentenaudio gebruikt wordt, en XLR in de professionele audio. XLR heeft 2 voordelen: De connector is veel robuuster en doordat er een extra signaalpen in zit kan er een gebalanceerd signaal doorheen wat veel beter tegen storingen bestand is.
Zowel RCA als XLR versturen slecht 1 kanaal per stekker/kabel. Dus voor een 7.1 zal je 7 signaalkabels naar je technische ruimte moeten trekken. Daar kan dan een 7 kanaals-versterker staan vanwaar je 7 luidsprekerkabels naar al je luidsprekers trekt.

Als je alleen maar satteliet-luidsprekertjes wilt, die meestal maar weinig vermogen vragen en best met dunne luidsprekerkabel aangesloten mogen worden, dan is het prijs- en ruimte-verschil tussen een paar meter luidsprekerkabel of signaalkabel nihil.

Zoals je al gezien hebt zijn voorversterkers amper goedkoper dan volledige recievers. Verglijk bijv: Marantz SR7005 met AV7005, of Onkyo PR SC5508 met TX-NR3008. En dan moet je ook nog een meerkanaals versterker kopen.

De vraag is dus of het wel verstandig is om een losse eindversterker in je technische ruimte te willen. Het heeft (voorzover ik met de huidige gegevens kan beoordelen) weinig toegevoegde waarde, maar kost een hoop extra. Wat heb je nog meer allemaal in die technische ruimte staan? Een losse eindversterker zal je ook elke keer aan- en uit-moeten zetten, of je moet nog een extra trigger-kabel trekken die hem aan de voorversterker koppelt.

Overigens bestaan zowel voor signaal als luidspreker wel multikabeloplossingen (meerdere signalen door 1 kabel), hier is echter wel lastiger aan te komen, en je zal er zelf pluggen aan moeten zetten. Zie bijvoorbeeld:
Signaal: 8 parig XLR, buitendiameter 13mm: Tasker C408
Luidspreker: 8polig (=4 luidsprekers) 2,5mm^2, buitendiameter 13mm: Tasker C269

• Torrentus
Kijk, dit is erg nuttige informatie .. :-) En dit gaat me veel geld schelen.

Die multikabels is precies wat ik nodig heb. Ik vind inderdaad diverse 8x2.5mm speakerkabels (gebundeld dus), twee van die kabels moet genoeg zijn om alles aan te sluiten. Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is de lengte. Van de speakers naar de technische ruimte is 15 meter (wat wellicht een antwoord op de 'waarom boor je geen groter gat' suggesties is..). Weer terug naar de apparatuurhoek is wederom 15 meter.

Een totaal van 30 meter dus. Is dat geen probleem met goede kwaliteit kabel?

Bedankt voor alle informatie, ik heb er erg veel aan gehad!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Torrentus schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:56:
Kijk, dit is erg nuttige informatie .. :-) En dit gaat me veel geld schelen.

Die multikabels is precies wat ik nodig heb. Ik vind inderdaad diverse 8x2.5mm speakerkabels (gebundeld dus), twee van die kabels moet genoeg zijn om alles aan te sluiten. Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is de lengte. Van de speakers naar de technische ruimte is 15 meter (wat wellicht een antwoord op de 'waarom boor je geen groter gat' suggesties is..). Weer terug naar de apparatuurhoek is wederom 15 meter.

Een totaal van 30 meter dus. Is dat geen probleem met goede kwaliteit kabel?

Bedankt voor alle informatie, ik heb er erg veel aan gehad!
Nu komen we in gevaarlijk vaarwater. Als je naar het Zilveren Hifi kabels gesmeed door blablabla-topic gaat, dan zal je zien dat mensen daar enorm verschillende meningen over hebben.

Mijn mening (en die van de wetenschap) is dat dat prima kan mits de kabel voldoende dik is voor het vermogen dat er doorheen gaat. Er nog steeds vanuitgaande dat je alleen satteliet-luidsprekers wilt, is wat mij betreft 2,5mm^2 geen probleem op 30mtr. Voor je 2 fronts en evt je center zou je kunnen overwegen om voor de zekerheid 4mm^2 te nemen. Mocht je later je geluidskwaliteit willen verbeteren, dan zal je daar namelijk als eerste zwaardere luidsprekers plaatsen.
Je Sub (de .1 uit 7.1) is waarschijnlijk aktief, dus met ingebouwde versterker. Daar moet dan geen luidsprekerkabel, maar signaalkabel heen. 30meter is een heel eind voor ongebalanceerd RCA signaal, dus zorg dat je daar goede kabel voor gebruikt.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Best een degelijke receiver die erbij zit, "some say it was made by NAD" ;)

Ook ik zou een lekker dikke receiver kopen met een mooie speakerset. Wellicht dat je eens kan kijken naar demomodellen of "verouderde" modellen van bijvoorbeeld Pioneer. Koop je voor weinig een hele dikke lx83. Het idee van een technische ruimte is niet gek, maar ik zou daar alleen een pc/server neer zetten :)

• Torrentus
http://www.coolsound.nl/j...ema-set-steengrijs/P24800

Ik vind dit een ongelooflijk mooi setje, alleen het formaat van de speakers is helaas wat te groot.. Kennen jullie compactere oplossingen?

[ Voor 182% gewijzigd door Torrentus op 18-07-2011 11:24 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 18:16

Tazzios

..

Complete rewrite:
te groot ? hoe zit dat dan ? Je hebt een aparte bioscoop ruimte waarbij je 15 meter kabel nodig hebt en de
boekenkastspeakers zijn al te groot?

Ik zou voor de fronts eerder zuiltjes neerzetten die komen wat lager (+-45Hz) wat mooier is als je muziek luistert.

@fear
linkje naar fabrikant is verkeerd.

[ Voor 106% gewijzigd door Tazzios op 18-07-2011 11:43 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tazzios schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:05:
[...]Op de site gekeken; sub gaat tot vanaf 20Hz O+
Volgens de specificaties gaat die sub tot 28 Hz, al staat er in de tekst wel een keer 20 Hz aangehaald. Wellicht dat die 20 Hz gemeten is onder een andere waarde (-6 dB?) of met specifieke plaatsing. Maar zo te zien is de Jamo D6 Sub een gesloten systeem en die kan je redelijk laag laten gaan. Alleen zal op een gegeven moment de output (bijna) niet meer te horen zijn.

Pagina: 1