• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 12:57

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Topicstarter
Ok, vaag probleempje:

PC van schoonouders is voeding van geklapt, maandje terug ofzo.

Mooi balen dus. Voeding vervangen, 3 dagen later, weer geklapt. Weer voeding vervangen. Klapt die er weer uit vanochtend.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Iemand eerder dit meegemaakt? Pc is zelfbouw systeem en heeft half jaar ongeveer vlekkeloos gedraaid.

Kan een onderdeel een voeding opblazen?

Ik heb helaas zo geen specs, maar uit mijn hoofd : AMD X6, mobo onbekend, ATI HD videokaart (een snelle, zal een 5670 of 5870 ofzo zijn?) 1 HD, DVD en 4 GB.

[ Voor 16% gewijzigd door Wijnbo op 15-07-2011 11:53 ]

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 05:14

nhanssen

QVL is non-tweakers

Das wel héél toevallig, welk merk voeding(en) en wat voor een PC configuratie? Redelijk summiere TS.

Neem voor de zekerheid even dit door voordat je een nieuwe voeding gaat aanschaffen.

[ Voor 47% gewijzigd door nhanssen op 15-07-2011 11:59 ]

Spec's PC

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:16
Lijkt me eerder een stopcontact / stroomgroep die niet helemaal lekker is. Overbelasting op het stopcontact, dubieuze stekkerdoos, kan van alles zijn. Zoals nhanssen zegt is de TS niet heel erg uitgebreid.

Meestal is het juist zo dat een voeding de rest van de PC opblaast :+

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Het stomme is dat na het vervangen van de voeding de PC weer als vanouds werkt. Er is dus niets echt "kapot"
Heb 1e keer b-merk voedinkje er in gezet, daarna duurdere AOpen voeding. Ik ga even kijken wat de exacte specs zijn vanavond en dan post ik meer. Kortsluiting in de kast kan toch niet "ineens" ontstaan?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk eerder dat dit te maken heeft met een slechte stroomvoorziening. Dit kan bijv als er ook een koelkast, airco of ander zwaar apparaat op dezefde groep is aangesloten.

Oplossing hiervoor is om een goede spike-guard te gebruiken. Koop geen rommel, want dat is er ook zat op de markt.

Verwijderd

Dit zit uiteraard niet in de PC. Ik ben mij niet bewust van enig component in een PC dat dat zou kunnen doen, keer op keer. Dat lijkt mij een aarding/stopcontact/stroomgroep probleem inderdaad.

Ik zou zeggen - haal er eens een elektricien bij ofzo.

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Thanks voor de reacties. Het leek mij ook al sterk dat het aan de pc ligt. Zeker omdat het een paar dagen vlekkeloos werkt, en random kaboem doet. 1 x tijdens een game, 1 keer tijdens internetten. Oververhitting leek mij ook al sterk dus. Ik ga het 1 en ander nameten met een multimeter. Stroomvoorziening is houtje touwtje daar, ongeaard / geaard aan elkaar, geen overspanningsbeveiliging e.d. enz.

Net ff 1 van de oude voedingen los gehaald. Zekering is zwart, ff hier op het werk in de werkplaats kortgesloten, aan gedaan, en voeding deed flink boem, voor 2e keer dus. Zonder power on signaal al. Zekering was dus niet voor niets kapot.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

Zorian

What the fox?

Dat klinkt alsof het elektriciteitsnet daar wel héél erg slecht aangelegd is. Ik zou er per direct een goede elektricien bij halen die alles even moet fixen voor er nog meer boem gaat doen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

BHQ

Dat dus, of probeer eens een stekkerblokje dat wat passieve truukjes á la overspanningsbeveiliging doet. en dan niet zo'n goedkoop ding van de Blokker maar iets Belkin/APC-ish.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48
Of een UPS, het liefst eentje van een goed merk (zoals APC). Durudere varianten hebben vaak, naast het beveiligen tegen overspanningen en stroomuitval, een module om te kijken hoe het met de stroomvoorziening is.

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
spanning meten kijken of de stroomnetwerk inderdaad instabiel is . In tussen tijd is UPS een goed oplossing.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 05:14

nhanssen

QVL is non-tweakers

Heb hier net een gevalletje gehad... Wanneer de front USB stekkers van de kast waren aangesloten leek hij wel als dood. Na het lostrekken (begin redelijk stapsgewijs te troubleshooten) van de USB stekker start hij gewoon op.

Misschien toeval, maar goed, uitsluiten is nog steeds een optie.

Spec's PC

Pagina: 1