Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe fiets kopen, maar wat dan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Gideon schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:59:
[...]

Ik vind dat je, ten onrechte, erg negatief staat tegenover alternatieve aandrijfmechanismen en geen rekening houdt met de voordelen t.o.v. kettingaandrijving bij, met name, fietsen voor dagelijks gebruik. Zelf rij ik al een tijdje met een riem-aangedreven fiets en moet bekennen dat het erg licht loopt (riem zelf weegt al een stuk minder dan een ketting), geen smering nodig heeft (dus ook geen smerige broekspijpen en ophopend vuil), totaal geluidloos is en het hele systeem nauwelijks slijt. Voor de gewone man zijn dit weldegelijk argumenten om te kiezen voor een dergelijke, onderhoudsarme fiets. Daartegenover staat weliswaar de prijs: die is op dit moment hoger. Maar zodra het systeem meer een algemeen goed wordt, zal het verschil ongetwijfeld kleiner worden.

Wat betreft je tegenargumenten: ja, combinatie met een derailleursysteem is niet aan de orde. Maar is dit een nadeel bij gewone fietsen voor dagelijks gebruik met voldoende versnellingsmogelijkheden in de achternaaf? Ja, je hebt een speciaal frame nodig met een openingsmogelijkheid bij de achternaaf. Dus een traditionele fiets zomaar ombouwen naar belt-drive is geen optie. Nee, je hebt geen speciaal soort naaf nodig, alleen een andere achterkrans. Ja, de lengte-tolerantie is weliswaar beperkt, maar zodra het systeem is 'ingefietst', heb je er na 1x nastellen geen omkijken meer naar. En dat onderdelen niet verkrijgbaar zijn, is natuurlijk onzin.

Kortom, niet alles is marketing. Het is gewoon het logische gevolg van een ontwikkelende fietsbranche. Wat dat aangaat zou ik ook wel durven investeren in een fiets met cardan-aandrijving, voor zover het rendement op gelijk niveau staat met belt-drive.
Klopt, het is niet alleen marketing, er zitten ook wel voordelen aan een riem maar ook wel erg veel nadelen zoals Mux al opmerkte. Efficiency is lager (85% vs 95% ongeveer en dan nog de verliezen van een interne versnellingsnaaf, rond de 5% verlies tov een derailleur), beschikbaarheid van onderdelen is ongeveer 0 als in: even langs de fietsenmaker en het ligt op voorraad, langs de kant repareren zit er niet in, je hebt een aangepast frame nodig, je kan geen derailleur gebruiken, de riem MOET kaarsrecht uitgelijnd liggen, riemen zijn veel meer gevoelig voor lage of hoge temperaturen (uitzetten dus slapper bij warmte en krimpen bij kou wat zelfs kan leiden tot niet meer kunnen fietsen) etc.

En ja, dat je geen derailleur kunt gebruiken is misschien voor jou geen probleem maar fietsen doen we niet alleen in het vlakke Nederland. Als je heuvels op wilt is het toch echt handig als je meer dan 7 of 8 versnelling hebt. :)

Voordelen zijn er ook : stiller, schoner, en evt een langere levensduur (to.v. een open ketting).

Ik zou graag een alternatief zien voor de ketting maar zolang de alternatieven nog meer nadelen hebben dan een ketting blijf ik bij de ketting :P

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 10-01-2012 19:45 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mooooody schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:29:
Over 5-8 jaar rijdt iedereen met een rubber belt ipv een ketting. Heeft enkel voordelen.

[afbeelding]
het kost veel meer, dus nee, ik zie ze echt niet de ketting vervangen. zeker niet in het goedkopere segment

blup

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Bezulba schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:38:
[...]

het kost veel meer, dus nee, ik zie ze echt niet de ketting vervangen. zeker niet in het goedkopere segment
Heel goed punt. Als het al te duur is een twee-aderig kabeltje naar het achterlicht te trekken zal een belt nooit gemeengoed worden. Zolang het dat niet doet zal de prijs ook niet zakken. Het welbekende kip-ei verhaal.
Pagina: 1 2 Laatste