• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Topicstarter
korte versie: Ik ben opzoek naar een nieuwe mediacenter. Welke moet ik kopen?

Langere versie:
Eerst maar eens mijn huidige situatie.
Op dit moment maak ik gebruik van de AsRock ION330. Daar draait Ubuntu 10.10 op in combinatie met XBMC.
Werkt als een trein.

Ik wil graag overstappen naar een krachtigere machine, waar ik windows 7 + xbmc op kan draaien en welke ik via RDP kan/ga benaderen (RDP voor het lezen van email (oulook 2010), browsen). Ik heb deze combinatie geprobeerd met de ION, maar dat liep toch niet helemaal/helemaal niet soepel.

Opzoek dus naar een vervanger...
Nu zag ik laatst dit systeem voorbij komen:Artic Entertainment center.
Een compleet en goed systeem lijkt me zo, maar voor de meest aangeklede versie iets of wat aan de dure kant. Gelukkig hebben ze ook nog andere smaken.

Omdat ik niet blind op 1 systeem af wil gaan wil ik graag vergelijken, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed waar ik moet beginnen. Waar start ik mijn zoektocht?
Er zijn nog een berg verschillende zotac's, de nieuwere AsRock ION's en nog tig andere.

Simpel gezegd ben ik opzoek naar een verbeterde versie van mijn huidige ION.
Wat is/zijn op dit moment de snelle systemen of waar is men erg enthousiast over?

(Is er eigenlijk een verzamelnaam voor dit soort systeempjes? Zoek ik op HTPC of Thin (client) pc dan krijg je de meest uiteenlopende resultaten.)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Ook die pc heeft net als de ion330 een atom cpu. Welliswaar eens krachtiger model, maar echt heel veel sneller is het ding niet.

En ja er is een verzameltopic: [BBG aanschaf] HTPC
Het bovenste topic in dit subforum.

• michavb
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:22
Ik zou zeggen ga op zoek naar of mini ITX of micro ATX moederbord + hardware.
Of kies weer voor een Asrock (bijvoorbeeld de Vision serie) :)

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Topicstarter
michavb schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:32:
Ik zou zeggen ga op zoek naar of mini ITX of micro ATX moederbord + hardware.
Kan... niet mijn eerste keuze, maar zeker een mogelijkheid.
Of kies weer voor een Asrock (bijvoorbeeld de Vision serie) :)
inderdaad. De vision serie heeft een i3/5/7 aan boord, dat is wel een vooruitgang tov de ION die ik nu heb.

Verwijderd

enkel i3 is interessant voor een HTPC. De rest is overkill voor het afspelen van media. Overigens die Artic wel erg duur. Daar kun je met zelfbouw toch ook wel wat moois van maken.

Verwijderd

Ik zou dan kiezen voor een mooie HTPC/mini-ITX behuizing. Als processor een G620/G840/i3 2100, moederbord een H61 of H67 chipset, 4GB geheugen en een harde schijf :). Een G620 volstaat waarschijnlijk al prima, omdat die toch een heel stuk sneller is dan de Atom. Als je bereid bent UAC uit te zetten (Wikipedia: User Account Control) en dus onder Windows gaat draaien dan heb je geen losse grafische kaart nodig. Als je dit niet wenst of onder Linux gaat draaien dan heb je wegens de 24p bug (http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/7) een losse grafische kaart nodig.

Voordeel van de i3 ten opzichte van die andere is dat de i3 wel Quick sync en 3D frame packing ondersteunt. Als je een losse grafische kaart gebruikt is dit voordeel verdwenen omdat je immers de HDMI poort van de losse grafische kaart gebruikt.

Kijk vooral eens in het [BBG aanschaf] HTPC . Want dat Artic systeem is wel absurd duur voor wat je krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 23:57 ]

Pagina: 1