Corrupte backup/image

Pagina: 1
Acties:

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-02 22:22
De situatie is als volgt.. Voorheen had ik één 500GB schijf in mijn computer zitten. Vorige week heb ik nog een extra 500Gb schijf gekocht en 2 schijven van 1TB, en daarbij een verse installatie gedaan van Windows 7 (64 bit). De opstelling zoals deze was:

2x500GB Raid 0 (Partities C (OS) en D (Programma's))
1TB (Partitie E, documenten)
Extern: 1TB

Vóór de herinstallatie heb ik een totale backup (Acronis Image) gemaakt van het systeem op dat moment, deze is op de externe schijf terecht gekomen. Daarna de originele schijf geformatteerd en in Raid 0 gezet met de andere schijf, om daar vervolgens het OS op te zetten.

Het probleem is nu dat mijn image corrupt is geraakt (waarschijnlijk door een spontane crash tijdens een game, terwijl de externe schijf nog aan stond). De image kan niet gerecoverd worden, niet verkend worden en ook niet gevalideerd worden in Acronis True Image. Het imagebestand (.tib) kan niet gekopieerd of gelezen worden. Backup van de schijf? Faalt zodra deze bij de image terechtkomt..

Ik vermoed dat de image nog gemount was tijdens de crash en dat dit er iets te maken mee heeft (er was een error die zei dat hij óf corrupt was óf al in gebruik o.i.d. was). Het vervelende overigens is dat er nu geen errormeldingen meer zijn, hetgeen waar je hem mee wilt openen/lezen/gebruiken bevriest gewoon.

Dus bij deze de vraag of iemand een geschikte manier weet om mijn data er alsnog uit te halen (ik heb al een deel van voordat hij corrupt werd, maar nog lang niet alles.. Foto's, filmpjes, persoonlijke bestanden zitten er nog in). Ik heb al veel gezocht en geprobeert (verschillende pc's, intern in de pc gehangen, scannende software, checkdisk, kopie maken, schijf recoveren), maar ik kom niet tot een oplossing die echt van toepassing is op een kapotte image. Ook al zoek ik concreet op "acronis image corrupt".

Verder de vraag of er een mogelijkheid is dat mijn documenten nog op mijn 500GB schijf staan (die nu in Raid 0 staat). Hij is geformatteerd maar de data is nog niet overschreven (er is pas 35GB in gebruik van de totale 500). Valt dit nog te recoveren?

Graag hulp want er stond best veel op.. Heb zelf verder nul ervaring met datarecovery..

• Recrush
Bump..

Verwijderd

Je kunt helaas niet zeker zijn dat de data nog niet is overschreven, als je een kleine kans wil hebben dat je nog iets kunt terug halen dan moet je de schijf niet verder gebruiken en aansluiten op een andere machine om een data recovery programma te draaien.

Een goed voorbeeld hiervan is GetDataback.

Het recoveren van grote schrijven kan lang, heel lang duren.

Voordat je dit doet zou ik eerst uitzoeken waarom je geen toegang tot het backup bestand hebt. Is dit een rechten probleem, is het bestand in gebruik of is deze schijf defect?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2011 13:03 ]

• Recrush
Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik de schijf op dit moment zo min mogelijk, hij zit nog wel in het systeem omdat ik anders niets kan, maar ik installeer en download verder niets.

De reden dat ik geen toegang heb tot de backup is waarschijnlijk doordat het bestand denkt dat hij in gebruik is o.i.d.. In ieder geval, dat is mijn vermoeden, of dit in de praktijk kan weet ik niet. De harde schijf zelf is niet defect en een rechtenprobleem zal het niet zijn, daar de backup eerst wel werkte en er in de tussentijd niets aangepast is. Het is ook echt puur die ene .tib die niet wil, op de schijf waar deze op staat staan nog andere backups die wel functioneren.

Verwijderd

Wat voor foutmelding krijg je dan als je het bestand wil openen of kopieëren?

• Recrush
De eerste paar keer kreeg ik een melding dat hij al in gebruik of corrupt was. Nu is het zo dat als je hem gewoon opent en dus wil browsen met Explorer deze gewoon hangt. Bij het mounten start Acronis en blijft hij hangen op "Initializing". Het lijkt erop dat elk stukje software dat de .tib uit wil lezen bevriest of in een oneindige cyclus blijft hangen. Een backup maken van de .tib kan dus niet, een backup van de hele schijf faalt ook. Zodra de backup aangesproken wordt gaat 't gewoon mis.

http://www.corrupteddatar...r-TIB-Data-Conversion.asp
Acronis True Image file data corruption usually occurs when the software application or the operating system crashes while the .TIB data file is open in memory. In most cases, headers or parts of the data file are not saved to disk causing the data corruption or the application to fail.
Dat is waarschijnlijk de oorzaak, gezien de pc inderdaad crashte toen deze in gebruik was. Een echte oplossing staat er echter niet, lijkt erop dat zij een groepje mensen zijn die data voor je recoveren wanneer je het opstuurt..

[ Voor 6% gewijzigd door Recrush op 16-07-2011 14:19 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het mooiste is als je een andere 1 Tb disk kunt kopen, en dan een bit voor bit kopie trekken van die exterene schijf.

Vervolgens ga je op die kopie allerlei bewerkingen proberen.
-chkdsk en getdataback draaien.
-Converteren met vmware converter (heb je dus wel veel extra diskruimte nodig)

Zondermeer is het handig veel extra ruimte achter de hand te hebben. (kopen) opsturen kost je zondermeer een veelvoud van een setje extrerene harde schijven (die je toch wilt hebben, want je gaat hiernaa veel meer bahkupen...)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Recrush
Er is inmiddels wel een kopie gemaakt van de .tib, al weet ik niet of dit in orde is. De externe schijf ligt momenteel bij m'n pa, die heeft er een kopie van weten te kunnen maken. Alleen bij het uitlezen (geloof met R-Studio o.i.d.) ziet hij wel dat er enorm veel gaten in zitten. Weet alleen niet of dat de .tib zelf is of dat hij gewoon niet correct gekopieerd is.

De schijf klonen is volgens mij niet gelukt.

chkdsk is één van de eerste dingen die ik heb uitgevoerd en heeft niets opgeleverd. We proberen nu eerst nog de .tib te fixen of uit te lezen met o.a. Acronis Backup & Recovery Workstation, en ICE-ECC (welke ook schijnt te kunnen recoveren, al snap ik er tot nu toe niet veel van..).

Ik denk dat ik zo langzamerhand maar een backup (zucht) moet maken van m'n systeem zoals deze nu is, dan de originele 500GB eruit trekken en daar software als getdataback overheen gooien. Enige jammere is dat ik dan wel waarschijnlijk een paar dagen verder ben voor ik de pc überhaupt kan gebruiken, en dan is het nog maar de vraag of het gaat werken.. Als ik de zekerheid zou hebben zou ik het per direct doen, maar dat heb ik dus niet..

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. in elk geval liever eerder dan later. Denk ook aan je swap file wat nu op je RAID 0 staat en steeds groter/kleiner wordt en gefragmenteerd raakt. Waarom RAID 0 eigenlijk? Als je data je lief is ......

GetDataBack heb ik wel goede ervaringen mee. Geen idee wat er met de .tib gebeurt is. Ik gebruik nog altijd GHOST12 op een cdtje, werkt prima (bootable, zonder installatie te gebruiken). Met Acronis liep ik vast, vind het een raar product .. met GHOST heb ik me altijd nog kunnen redden en in het verleden ook hele leuke dingen mee gedaan.

offtopic:
Van ICH7 niet RAID, klonen en restore naar Marvel chipset, ICH7 in RAID gezet en die driver laten installeren, opnieuw klonen en terugzetten op RAID 1 set op de ICH7R.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-07-2011 16:41 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Recrush schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:15:
De schijf klonen is volgens mij niet gelukt.
De enige reden die ik kan verzinnen waarom een schijf niet gekloond zou kunnen worden is een hardware probleem. De meest voor de hand liggende oplossing is ddrescue.

• Recrush
Mijzelf schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 16:51:
[...]

De enige reden die ik kan verzinnen waarom een schijf niet gekloond zou kunnen worden is een hardware probleem. De meest voor de hand liggende oplossing is ddrescue.
Wat er mis is gegaan weet ik niet, vergeten te vragen.
ing._Buttje schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 16:40:
.. in elk geval liever eerder dan later. Denk ook aan je swap file wat nu op je RAID 0 staat en steeds groter/kleiner wordt en gefragmenteerd raakt. Waarom RAID 0 eigenlijk? Als je data je lief is ......

GetDataBack heb ik wel goede ervaringen mee. Geen idee wat er met de .tib gebeurt is. Ik gebruik nog altijd GHOST12 op een cdtje, werkt prima (bootable, zonder installatie te gebruiken). Met Acronis liep ik vast, vind het een raar product .. met GHOST heb ik me altijd nog kunnen redden en in het verleden ook hele leuke dingen mee gedaan.

offtopic:
Van ICH7 niet RAID, klonen en restore naar Marvel chipset, ICH7 in RAID gezet en die driver laten installeren, opnieuw klonen en terugzetten op RAID 1 set op de ICH7R.
Op m'n RAID-0 schijven staan enkel het OS en programma's/games. Al m'n data staat/komt op de 1TB schijf. Op de externe 1TB schijf komen de backups.

Weet wel dat m'n pa vroeger ook altijd met Ghost werkte, zelf verder geen ervaringen mee. Heb zelf opzich niet echt problemen met Acronis, behalve de situatie van nu dan.. Maar dat is gedeeltelijk ook eigen fout denk ik zo.

Zijn nu nog bezig met een aantal dingen uitproberen, zal wel updaten zodra ik iets meer weet..

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Recrush
I know, had ik ook al een aantal pagina's doorgelezen en doorzocht, maar kwam niet direct iets tegen dat echt van toepassing was voor mij, en dat is een corrupte .tib en een schijf die eerst geformatteerd is en daarna in raid-0 is gezet.

Met de .tib is niets gelukt, dus ga zometeen de 500GB eruit trekken en kijken of daar nog wat te recoveren valt.
Pagina: 1