iMac crashed met artifacts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_Omgwtf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 13:59
Ik heb een oude iMac G5 weten te bemachtigen, mijn kennis van deze apparaten is echter klein.
Het probleem is dat de iMac na verloop van tijd crashed.
Het lijkt erop dat de videokaart defect is. Er verschijnen artifacts en reageerd amper. Soms kan je er 5 minuten op werken, soms nog geen minuut.

Ik heb hem even opengemaakt en de stofzuiger erop gezet; misschien dat hij te warm wordt. Maar de hoeveelheid stof viel mee en het heeft verder niets geholpen. Zijn er verder nog dingen die ik kan proberen? Videokaart vervangen gaat moeilijk geloof ik... Geheugen heb ik nog niet vervangen maar heb niet het gevoel dat het daaraan ligt. Weet wel voor 99% zeker dat het hardwarematig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04

talin

ES-MA

wat voor resolutie draai je?

zet em eens op 600 x 800 en kijk wat er gebeurd

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Kan uiteraard vanalles zijn. Je zou eerst eens een hardware test kunnen draaien. Verder weet ik in ieder geval dat de voeding in veel van die G5 iMacs een zwakke plek is, en dat zou deze storing kunnen verklaren. Is soms makkelijk te repareren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik wens een opmerking te plaatsen, en dat is dat een stofzuiger zo mogelijk slechter is dan een föhn voor elektronica: door de frictie en natuurlijk de motor van het apparaat ontstaan er zoveel invloeden (met als ergste nog wel een leuke dosis statische elektriciteit die chips om zeep kunnen helpen). Als je dit had willen doen, dan had je het beste voorzichtig met een busje perslucht dit gedaan. Grote balen stof natuurlijk met de hand (als je geen polsbandje hebt om jezelf mee te aarden, doe dat dan door middel van zelfontlading aan de randaarde en draag geen stevige wollen truien), en daarna bijwerken met de perslucht. Geen stofzuigers of föhns gebruiken! (Föhn = elektronenkanon).

Tsja, het is geen X86 systeem, en geen embedded systeem, wat jezelf nogal limiteerd in de diagnose opties: even een live-linuxje booten om de hardware los van de software te testen is zelfs niet even eenvoudig, en de GPU even omwisselen (een logische schuldige) zal ook niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_Omgwtf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 13:59
Gisteren heb ik hem op 800 bij 600 gezet en hij hield het wel wat langer vol. Echter na een poosje gingen de fans heel hard draaien en loeien en kwamen ook de artifacts tevoorschijn. Waarschijnlijk toch een warmte probleem dan...? Ik zal eens proberen een compressortje erop te zetten, misschien dat er ergens een grote stofbal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Artefacts komt voornamelijk door lekkende condensatoren of een hitteprobleem of een chip met een aantal defecte verbindingen (dan komt de chip los van de print door de warmtevervorming)

[Repair] iMac G5 lekkende condensatoren fix lees hier even wat meer over het condensatorenprobleem.

[ Voor 21% gewijzigd door sebastius op 15-07-2011 16:17 ]

Pagina: 1