Data op schijf niet verloren, maar wel onvindbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22
Beste Tweakers,

Op een van mijn hardeschijven had ik altijd een mapje genaamd: VanAllesEnNogWat. Hier stond van alles en nog wat in (goh :)). Nu doet het volgende zich voor:
- de map stond op de x schijf. Nu is de map veranderd in een bestand van 0kb genaamd VANALLE~. De map is dus niet meer te openen en alle bestanden die erin stonden dus niet meer te vinden door Windows.

Ik heb diverse programma's geprobeerd die mij al eerder uit de brand hebben geholpen bij bijvoorbeeld verkeerde schijf formatteren. Toen konden deze programma's altijd de hele partitie herstellen. In dit geval wil het niet werken omdat de data waarschijnlijk niet verwijderd is, alleen niet te vinden meer omdat de map waar het in staat niet meer bestaat.

Ook het mapje VanAllesEnNogWat opnieuw aangemaakt, as expected staan de bestanden dan niet automatisch weer erin...

Wie weet wat ik nog kan proberen? (Ik heb het hulptopic welke als sticky stond doorgenomen!)
Super bedankt voor de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Captain Nemo geprobeerd? Recuva? Testdisk? foremost? scalpel? Image gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 07:46
Je kan alsnog bijvoorbeeld een tool als GetDataBack for NTFS of testdisk gebruiken zoals hierboven al aangegeven is. Met deze tools heb ik goede ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Je zegt van alle te hebben geprobeerd en diverse programma's te hebben gebruikt, echter je zegt niet welke.
Krijg je info terug als je je schijf laat scannen, al is het maar met Chkdsk of zoiets?

In elk geval kun je wellicht hier even rondkijken/lezen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik gebruik altijd de magische freewaretool PC Inspector File Recovery: http://www.pcinspector.de/default.htm?language=1

Heeft me al meerdere malen uit de brand geholpen met geformatteerde HD's, HD's die niet meer toegankelijk waren voor Windows, uit de prullenbak gewiste bestanden, corrupte externe schijven enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Maak een image van die partitie, als backup voor het geval er wat fout gaat, en ga dan gewoon met een paar van die recovery tools aan de slag. Mocht er iets fout lopen dan kun je altijd die image terugzetten en weer opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 22:59

pythagorasABC

A²+B²=C²

Misschien dat je met een liveCD van ubuntu oid nog iets terug kunt vinden?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met GetDataBack moet je alles zonder problemen terug kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om wat voor filesystem gaat dit? FAT of NTFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als tip: ga niet verder dingen naar die schijf schrijven, dat maakt de kans op succesvolle recovery alleen maar kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
Heb de schijf getest met Chkdsk, dat leverde toen niets op. Recuva en Active @ File Recovery ook geprobeerd, niet het gewenste resultaat. Denk omdat deze programma's echt zoeken op verwijderde bestanden, niet op bestanden die alleen niet vindbaar zijn...

Ik ga nu PC Inspector, Testdisk en GetDataBack proberen, ik laat het jullie horen wat dit geworden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zelf heb goede ervaringen met Ontrack Easy Recovery, waar je een raw recovery kan doen. Dat helpt vaak al heel goed om data terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
Loop nu tegen het probleem aan dat Windows compleet vast gaat staan als ik een schijf probeer te scannen met bovengenoemde tools. Terwijl ik niet eens de schijf scan waar Windows zelf op draait..

Volgende week schaf ik twee nieuwe Samsung Spinpoint schijven aan (Maar eens geen WD - 2de keer in 3 jaar tijd dat ik problemen heb met een schijf van ze). Deze schijven plaats ik in RAID 1, zodat ik volgende keer niet meer aan de slag hoef met data recovery tools. Hopelijk draaien die programma's een stuk stabieler als ik deze nieuwe schijven geïnstalleerd heb.

Ik laat jullie weten of 't nog wat geworden is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Raid1 beschermt je niet tegen filesysteem bugs, en ook niet tegen wazige problemen zoals deze. Het beschermt je alleen tegen een deel van de hardware problemen die je kunt hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Mijzelf op 14-07-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Cybot12999 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:42:
Loop nu tegen het probleem aan dat Windows compleet vast gaat staan als ik een schijf probeer te scannen met bovengenoemde tools. Terwijl ik niet eens de schijf scan waar Windows zelf op draait..

Volgende week schaf ik twee nieuwe Samsung Spinpoint schijven aan (Maar eens geen WD - 2de keer in 3 jaar tijd dat ik problemen heb met een schijf van ze). Deze schijven plaats ik in RAID 1, zodat ik volgende keer niet meer aan de slag hoef met data recovery tools. Hopelijk draaien die programma's een stuk stabieler als ik deze nieuwe schijven geïnstalleerd heb.

Ik laat jullie weten of 't nog wat geworden is..
Het enige waar RAID1 je tegen beschermt is het hardwarematig falen van 1 van de schijven, en dus niet voor dit soort dingen, aangezien de schijven precieze mirrors zijn is wat op disk 1 kapot is, ook kapot op disk 2. RAID mag nooit gebruikt worden als backup, knoop dat in je oren jongeman :+

Beste oplossing voor dit soort backupissues is gewoon een NAS of externe HDD nemen, en daar eens in de x dagen een backup naar weg laten schrijven. Zeker als je dan een NAS met een RAID setup hebt is het grootste risico diefstal en/of brand, en geen hard/softwarefalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
Recuva nog even aan de praat gezet, denk dat ik nu alle bestanden weer terug heb. Alleen de bestandsnamen zijn verloren (?)

Dan zie ik toch af van het RAID 1 idee als backup, leek mij een goed idee omdat je dan mocht de ene schijf kuren gaan vertonen je altijd nog terug kunt vallen op de andere. Maar zoals jullie uitlegden ben je dan nog niet gezekerd van softwarematige fouten, had ik zo snel niet bij nagedacht.

Dan word het een externe HDD, data is nou niet zó belangrijk dat ik een NAS ga aanschaffen :)

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1