[Backups] De beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 02:10
Hallo allemaal,

Voor de pc van mijn moeder ben ik aan het kijken wat een goede oplossing is voor het veilig stellen van haar belangrijkste data. De computer draait op een Windows 7 x64 installatie van een maand oud en bevat 2 sata schijven van 250GB. De eerste is opgesplit in 3 partities (1 voor windows, 1 voor prive en 1 voor werk). De tweede schijf is nog helemaal leeg, en kan gebruikt worden voor een backup solution.

Het idee is dat er van haar bestanden regelmatig backups worden gemaakt. Met haar vorige computer is er een keer een schijf defect geraakt met veel dataverlies tot gevolg. Dit willen we nu voorkomen.

Mijn eerste idee was om van de twee schijven een RAID-1 opstelling te maken. Echter is de computer nu net volledig op orde met alle instellingen en software naar haar wens, en is het dus niet echt een oplossing omdat je voor een RAID-1 setup eerst beide schijven moet wissen om hem aan te kunnen maken (correct me if i'm wrong please). Bovendien is er met RAID-1 niet echt een bescherming tegen virussen, aangezien alles wat op de ene schijf gebeurt ook op de andere gedaan wordt.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat er een software programma geinstalleerd wordt wat een in de zovel dagen automatisch een backup maakt van haar bestanden. Ik weet niet of dit een betere oplossing is, en of hier goede software voor is, dus ik hoor graag jullie ideeen.

Specs:
Moederbord: Asus P5K
Processor: C2D e8400
Geheugen: 4GB Kingston 667MHz
Schijven: 2x WD2500AAKS

Ik ben benieuwd wat jullie denken over hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik hoor graag jullie meningen.
Alvast bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
Ik denk dat het Thematopic: Backups goed leesvoer is. Daar worden de nodige opties besproken in ieder geval!

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het belangrijkste, een backup op een schijf in dezelfde pc is geen backup. Backups altijd maken op een medium dat los van de pc staat en het liefst ook op een andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een backup moet altijd extern wilt het succesvol zijn. Het liefst een locatie buitenshuis maar anders binnenshuis op een daarvoor bestemde opslagplek. Er zijn honderden backup programma's, zowel betaald als gratis, die heel eenvoudig een backup kunnen maken naar een andere locatie. Je moet eerst bepalen waar je een backup wilt, dan de software.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:28
ik222 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:04:
Het belangrijkste, een backup op een schijf in dezelfde pc is geen backup. Backups altijd maken op een medium dat los van de pc staat en het liefst ook op een andere locatie.
Idd, raid is geen backup. Het vangt wel een hdd crash op, maar is geen garantie dat je data benaderbaar blijft, en is geen backup tegen piekspanning/brand/diefstal/enz

Hebben jullie beiden een beetje fatsoenlijke internetverbinding? Als het niet teveel data is kun je prima backuppen onderling. FTP servertje installeren en en syncen maar. Eventueel schedule je dat voor 1x in de week 's nachts, dan moet je alleen de PC de betreffende nacht aan laten staan. (eventueel shutdown na syncen). Data encrtypten, eventueel SFTP, en je zit al een eind in de goede richting.
rsync kan natuurlijk ook.

Externe disks is ook niet alles, in de praktijk zie je meestal dat de disk continue aangesloten zit (dus bij piekspanning of diefstal nog altijd weg), of naast de PC ligt (en dus mee gejat wordt, afbrand of whatever)

Hoe meer je handmatig moet doen, hoe minder het gebeurt is mijn ervaring. Zoveel mogelijk automatisch dus, dan is de kans het grootst dat de backup ook echt draait.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 13-07-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik ben het er mee eens dat handmatige backups niet de oplossing is, dat blijft een paar weken goed gaan om vervolgens te verwateren.Het gaat met name om het backuppen van word of excel bestanden. Het gaat niet om een backup zoals je vaak bij bedrijven ziet, waarbij er elke dag backups naar een externe locatie moeten worden gebracht etc. Het moet gewoon beschermd zijn tegen virussen en uitvallende hardware, zoals idd piekspanningen of een hdd crash. Voor brand e.d. zijn we niet zo heel bang, als dat gebeurt hebben we wel ergere dingen aan ons hoofd dan de bestanden van haar werk.

Ik vraag mij af of er niet een mogelijkheid is om de bestanden automatisch bij het afsluiten van de pc te syncen naar een FTP server. Als dit in combinatie gebeurt met een RAID-1 installatie, lijkt mij dat we het overgrote deel van de rampscenario's hebben overbrugt. Hebben jullie bepaalde programma's waar je goede ervaringen mee hebben die dit zouden kunnen?

MVG,
Xander

Edit: heeft iemand ervaringen met deze app?:
http://www.backup4all.com/kb/ftp-backup-106.html

[ Voor 11% gewijzigd door SonataArctica op 14-07-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heel veel programma's kunnen dit. Syncback, Cobian Backup,... ik heb geen ervaring met het programma dat jij daar noemt maar ik denk dat je er gewoon een paar moet uitproberen en kijken welke jou het beste bevalt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
Ik zal vanavond eens kijken of ik een mooie oplossing kan bedenken. Weet iemand trouwens of het mogelijk is om een bestaande schijf uit te breiden naar een raid-1 config zonder dat ik daarbij hoef te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is meestal niet mogelijk. Lijkt mij om eerlijk te zijn ook niet wenselijk. RAID1 is voor mij puur om continuïteit te waarborgen, je kan beter een externe schijf of netwerkschijf gebruiken voor backups. Dan kan je direct versioning implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-07 17:05
En is dropbox geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dropbox heeft een enorme beperking qua grootte, je moet al een betaalde setup nemen als je meer dan een paar GB wilt. Zeker met foto's zit je daar al heel snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 08:46
Ik zou eens kijken naar Carbonite. Voor personal accounts valt de prijs heel erg mee (ik meen zo'n 50 euro per jaar), en kan je ongelimiteerd backuppen. Er is zo te zien ook een 15 dagen trial.

http://www.carbonite.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:52

Jrz

––––––––––––

Crashplan?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Een online backupdienst als Crashplan ja. Gewoon een net schema maken wat/wanneer gebackupped moet worden. Als je het echt netjes wilt hebben kan je natuurlijk óók nog een backup daarnaast instellen, die dan op een 2e schijf wordt gezet. De normale Windows backup of iets als Cobian werkt daar prima voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWR
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06-2024

HWR

Na het overlijden van mijn laptop, 24 uur later mijn externe harde schijf en nu een week later de voeding van mijn desktop pc raar begint te doen heb ik besloten om een externe (betaalde) cloud dienst te gaan gebruiken. Dit werkt bijna hetzelfde als dropbox, alleen hier vink ik zelf aan welke mappen er gebackupped moeten worden, en de beschikbare backup ruimte lijkt 'ongelimiteerd' te zijn (althans, dat zeggen ze): dit stukje software heet LiveDrive, tot nu toe ben ik er best tevreden over. Het beschikt overigens ook over web-access.

http://www.livedrive.com/ , ongeveer 4 euro per maand met het meest simpele pakket.

Succes ermee,

HWR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door iisschots op 30-04-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mye
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 12:01

mye

Ik gebruik de nieuwe cloud service Copy. Werkt hetzelfde als Dropbox, maar je krijgt gelijk 15 GB + 5 GB bonus voor iedere verwijzing. Aantal bonussen is onbeperkt! Ondersteuning voor Windows, Mac, Linux, Android en iOS. Ideaal gewoon :)

Referal link weggehaald zie: Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 17% gewijzigd door iisschots op 27-05-2013 17:45 ]

Pagina: 1