Tweakertjes,
ik momenteel aan het plannen om een HTPC en een NAS neer te planten. De HTPC komt in de living (woonkamer) te staan en de NAS in de bureau/berging.
Dit topic zal ik houden op het NAS gedeelte.
Ik heb nood aan een zeer hoge WAF (Wife Acceptance Factor) voor deze 2 zaken
dus alle hulp is welkom!
Voor de NAS, die zoals gezegd op een andere verborgen plaats komt te staan, heb ik in gedachte dat de NAS ook wel zou kunnen uitbreiden naar meerdere functies, WebServer, VPN, ... alsook heb ik gedacht aan "uitbreidingen" van harde schijven.
Volgend systeempje heb ik in gedachten:
Mijn bedoeling is om deze in RAID-5 te plaatsen (met uitzondering natuurlijk van SSD, die zal dienen om te booten). Als OS zou er Ubuntu (evt. MS W2K8 R2? ).
Het hoofddoel is fungeren als NAS.
ziet dit er een goed/eco-friendly systeem uit om 24/24 te laten draaien? Of zal de WAF hier enorm naar beneden gaan?
Ik ben zelf niet thuis in de hardware wereld en heb maar iets geprobeerd, dus als er componenten zijn die nooit gaan samenwerken, die goedkoper kunnen voor dezelfde performance oid laat gerust weten!
Mijn persoonlijke reden dat ik niet ga voor een OOTB NAS is omwille van het feit dat je meestal beperkt bent tot het aantal HD's, en op deze manier heb ik toch nog volledige controle over alles.
ik momenteel aan het plannen om een HTPC en een NAS neer te planten. De HTPC komt in de living (woonkamer) te staan en de NAS in de bureau/berging.
Dit topic zal ik houden op het NAS gedeelte.
Ik heb nood aan een zeer hoge WAF (Wife Acceptance Factor) voor deze 2 zaken
Voor de NAS, die zoals gezegd op een andere verborgen plaats komt te staan, heb ik in gedachte dat de NAS ook wel zou kunnen uitbreiden naar meerdere functies, WebServer, VPN, ... alsook heb ik gedacht aan "uitbreidingen" van harde schijven.
Volgend systeempje heb ik in gedachten:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
5 | Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB | € 66,97 | € 334,85 |
1 | Thermaltake V5 Black Edition | € 63,- | € 63,- |
1 | AMD Athlon II X2 250E Boxed | € 57,41 | € 57,41 |
1 | Norcotek SS-500 | € 117,01 | € 117,01 |
1 | Corsair Builder CX600 V2 | € 55,38 | € 55,38 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 84,60 | € 84,60 |
2 | Corsair Dominator CMP4GX3M2C1600C7 | € 57,90 | € 115,80 |
1 | Gigabyte GA-880GA-UD3H | € 90,- | € 90,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 918,05 |
Mijn bedoeling is om deze in RAID-5 te plaatsen (met uitzondering natuurlijk van SSD, die zal dienen om te booten). Als OS zou er Ubuntu (evt. MS W2K8 R2? ).
Het hoofddoel is fungeren als NAS.
ziet dit er een goed/eco-friendly systeem uit om 24/24 te laten draaien? Of zal de WAF hier enorm naar beneden gaan?
Ik ben zelf niet thuis in de hardware wereld en heb maar iets geprobeerd, dus als er componenten zijn die nooit gaan samenwerken, die goedkoper kunnen voor dezelfde performance oid laat gerust weten!
Mijn persoonlijke reden dat ik niet ga voor een OOTB NAS is omwille van het feit dat je meestal beperkt bent tot het aantal HD's, en op deze manier heb ik toch nog volledige controle over alles.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.