Advies DIY NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 09:47

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Tweakertjes,

ik momenteel aan het plannen om een HTPC en een NAS neer te planten. De HTPC komt in de living (woonkamer) te staan en de NAS in de bureau/berging.

Dit topic zal ik houden op het NAS gedeelte.

Ik heb nood aan een zeer hoge WAF (Wife Acceptance Factor) voor deze 2 zaken :) dus alle hulp is welkom!

Voor de NAS, die zoals gezegd op een andere verborgen plaats komt te staan, heb ik in gedachte dat de NAS ook wel zou kunnen uitbreiden naar meerdere functies, WebServer, VPN, ... alsook heb ik gedacht aan "uitbreidingen" van harde schijven.

Volgend systeempje heb ik in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB€ 66,97€ 334,85
1Thermaltake V5 Black Edition€ 63,-€ 63,-
1AMD Athlon II X2 250E Boxed€ 57,41€ 57,41
1Norcotek SS-500€ 117,01€ 117,01
1Corsair Builder CX600 V2€ 55,38€ 55,38
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 84,60€ 84,60
2Corsair Dominator CMP4GX3M2C1600C7€ 57,90€ 115,80
1Gigabyte GA-880GA-UD3H€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,05

Mijn bedoeling is om deze in RAID-5 te plaatsen (met uitzondering natuurlijk van SSD, die zal dienen om te booten). Als OS zou er Ubuntu (evt. MS W2K8 R2? ).

Het hoofddoel is fungeren als NAS.

ziet dit er een goed/eco-friendly systeem uit om 24/24 te laten draaien? Of zal de WAF hier enorm naar beneden gaan?

Ik ben zelf niet thuis in de hardware wereld en heb maar iets geprobeerd, dus als er componenten zijn die nooit gaan samenwerken, die goedkoper kunnen voor dezelfde performance oid laat gerust weten!

Mijn persoonlijke reden dat ik niet ga voor een OOTB NAS is omwille van het feit dat je meestal beperkt bent tot het aantal HD's, en op deze manier heb ik toch nog volledige controle over alles.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Waarom 5 schijven van 1.5TB terwijl je met 4 F4EG 2TB schijven zuiniger én goedkoper uit bent?

Tevens zou je eens in dit topic kunnen kijken voor tips voor een zelfbouw nas: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 12-07-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
Hoezo ga je niet voor een fusion-bordje van AMD, of misschien een ION-bordje? AMD heeft ze nu uit met sata-600 en usb 3.0... dat is sowieso een heel stukje zuiniger, koeler, stiller en goedkoper dan losse onderdelen. Genoeg power als NAS en zelfs om als htpc op te treden en als je een goede behuizing hebt zou het systeem vrijwel volledig passief kunnen draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:44:
Waarom 5 schijven van 1.5TB terwijl je met 4 F4EG 2TB schijven zuiniger én goedkoper uit bent?
Volgens verschillende blog's zou de F3 serie sneller/performanter werken dan de F4, vandaar dat ik voor de F3 serie was gegaan tenzei dat deze snelheid zo gering is dat het inderdaad de moeite is om hierop te besparen :)
MicGlou schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:54:
Hoezo ga je niet voor een fusion-bordje van AMD, of misschien een ION-bordje? AMD heeft ze nu uit met sata-600 en usb 3.0... dat is sowieso een heel stukje zuiniger, koeler, stiller en goedkoper dan losse onderdelen. Genoeg power als NAS en zelfs om als htpc op te treden en als je een goede behuizing hebt zou het systeem vrijwel volledig passief kunnen draaien..
Als htpc zal deze sowieso niet optreden vermits ik zo een kast niet direct in de woonkamer wens te plaatsen en vermits er verschillende apparaten tegelijkertijd zullen streamen lijkt het mij interessanter om zowel htpc als nas los van elkaar te maken.

Wat bedoel je met "passief" draaien? en goedkoper dan losse onderdelen? Je hebt het hier toch over een moederbord? Ik ga ervan uit dat ik dan nog steeds de overige onderdelen dien te kopen (memory, voeding, ...) ??

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
dj_vibri schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:45:
Volgens verschillende blog's zou de F3 serie sneller/performanter werken dan de F4, vandaar dat ik voor de F3 serie was gegaan tenzei dat deze snelheid zo gering is dat het inderdaad de moeite is om hierop te besparen :)
Ja, heb ik ook wel eens wat van gelezen, maar zou nu persoonlijk gewoon voor de modernste versie gaan. Mede omdat ws je netwerkbevinding de beperkende factor is en niet de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
True, streaming zal over wireless gebeuren (icm jetway mini-top achter TV) dus doorvoersnelheid zal niet "perfect" zijn, zolang films perfect gestreamed worden ben ik al tevreden :) :)

* dj_vibri gaat zijn wenslijstje aanpassen naar de F4 serie's.

Andere tips/hints voor zuiniger/goedkoper te gaan, shoot shoot shoot :)

heb in het DIY topic gekeken en hier zal ik ook nog wel veel info uithalen, soms gaat het wat "te" technisch over vmfs etc... maar als ik hierop vastloop weet ik jullie te vinden :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
streaming zal over wireless gebeuren
Dan hoef je je over de performance van alle andere componenten niet druk te maken. Alles wat in de handel is aan controllers, schijven en andere frut kan een wireless verbinding dichttrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mijzelf op 12-07-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En Vertex 2 zou ik vermijden; een Crucial M4 biedt dan ook lekker veel opslag en goede performance. Desnoods een Kingston; maar vermijdt die Vertex 2.

Verder kun je overwegen een Llano of Brazos te nemen; vanwege de GPU wat op een HTPC wel handig is, al weet ik niet of Ubuntu ook GPU-accelerated video heeft enzo.

Voor de prijs van je 4GiB geheugen kun je ook 8GiB geheugen nemen en nog goedkoper; dus dat geheugen zou ik zelf ook aanpassen. Als je zuinig geheugen wilt is G.Skill Sniper SR2 8GiB (2x 4GiB) kit een idee - op 1.25V; die zijn echter niet/nauwelijks te vinden.

Misschien een idee om een nieuw lijstje te posten met alle aanbevelingen zodat je dat goed kunt vergelijken met het initiële lijstje in je startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 19:32:
En Vertex 2 zou ik vermijden; een Crucial M4 biedt dan ook lekker veel opslag en goede performance. Desnoods een Kingston; maar vermijdt die Vertex 2.
Thxn voor de tip, ik zal hier eens naar kijken.
Verder kun je overwegen een Llano of Brazos te nemen; vanwege de GPU wat op een HTPC wel handig is, al weet ik niet of Ubuntu ook GPU-accelerated video heeft enzo.
Dit systeem zal helemaal geen dienst doen als HTPC, eigenlijk een esxi server waarvan er eentje ubuntu draait die op zijn beurt voor de NAS zal zorgen, vervolgens nog enkele windows virtuele machines (voor development en lab environment etc...) dus qua grafische kaart oid is dit volgens mij niet zo belangrijk.
Voor de prijs van je 4GiB geheugen kun je ook 8GiB geheugen nemen en nog goedkoper; dus dat geheugen zou ik zelf ook aanpassen. Als je zuinig geheugen wilt is G.Skill Sniper SR2 8GiB (2x 4GiB) kit een idee - op 1.25V; die zijn echter niet/nauwelijks te vinden.
Was het niet zo dat "meer" modules een betere performance geven dan bv. 1 module (of in dit geval 2 modules tov 4) of was dit vroeger zo het geval en dezer dagen helemaaal niet meer van toepassing? Of heb ik ergens niet opgelet tijdens de PC-Hardware lessen (zoveel jaren geleden :) )....
Misschien een idee om een nieuw lijstje te posten met alle aanbevelingen zodat je dat goed kunt vergelijken met het initiële lijstje in je startpost?
Als ik straks eventjes tijd heb zal ik inderdaad een nieuw lijstje met aanbevelingen posten (zou nogal stom zijn om hulp te vragen en hier dan niets mee te doen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 13:48
dj_vibri schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:45:
Als htpc zal deze sowieso niet optreden vermits ik zo een kast niet direct in de woonkamer wens te plaatsen en vermits er verschillende apparaten tegelijkertijd zullen streamen lijkt het mij interessanter om zowel htpc als nas los van elkaar te maken.

Wat bedoel je met "passief" draaien? en goedkoper dan losse onderdelen? Je hebt het hier toch over een moederbord? Ik ga ervan uit dat ik dan nog steeds de overige onderdelen dien te kopen (memory, voeding, ...) ??
Sowieso als je het echt alleen als NAS gaat gebruiken, dan is het complete systeem flinke overkill. Dat zou eventueel wat goedkoper kunnen, maar vooral zuiniger, koeler en compacter. Als je het apparaat echt puur als NAS gaat gebruiken dan zou een fusion of ion bordje juist ideaal zijn. Sowieso omdat het verbruik zeker een factor 5 lager is dan wanneer je die Athlon gaat gebruiken. Het is toch de bedoeling dat het ding 24/7 moet draaien en dan kan het best wel wat schelen als het ding idle 20 à 30 watt staat te kachelen en onder stress maximaal 50 à 60 watt. Met je huidige gewenste systeem zal idle al meer trekken, waar die 600watt voeding ook nog een schepje bovenop doet want die werkt bepaald niet efficiënt als er maar zo weinig van gebruikt wordt... dan kan je zo al 10 tot 20 procent extra verbruik rekenen.

Wat ik met passief bedoel, een Fusion bordje wordt zonder fan gekoeld... een koelblok erop is genoeg. Dat scheelt alweer geluid in de kast en zorgt ervoor dat je een extra compacte behuizing kan kiezen.

#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 239,60
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 55,22€ 55,22
1OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 60GB€ 88,99€ 88,99
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 22,99€ 45,98
1Zotac Fusion-ITX WiFi€ 130,90€ 130,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 740,70

Ik heb de selectie gemaakt met dezelfde behuizingen en hd-bay, heb uiteraard wel een andere voeding geselecteerd...Je zou dan een kleine €200,- goedkoper uit zijn en heb je een veel geschikter systeem om als nas in te zetten omdat het sowieso zuiniger, stiller en koeler is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dj_vibri schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 07:34:
[...]
Dit systeem zal helemaal geen dienst doen als HTPC, eigenlijk een esxi server waarvan er eentje ubuntu draait die op zijn beurt voor de NAS zal zorgen, vervolgens nog enkele windows virtuele machines (voor development en lab environment etc...) dus qua grafische kaart oid is dit volgens mij niet zo belangrijk.
ESXi; oei! Als je dat als NAS wilt gebruiken heb je eigenlijk Vt-d support nodig dus dat wordt een dure hobby. Ik zou je eerst goed inlezen in de beperkingen van ESXi; zeker voor een NAS. Misschien dat het alternatief van Ubuntu draaien + een paar VMs in Virtualbox een veel beter idee is. Dan heb je ook geen Vt-d nodig.
Was het niet zo dat "meer" modules een betere performance geven dan bv. 1 module (of in dit geval 2 modules tov 4) of was dit vroeger zo het geval en dezer dagen helemaaal niet meer van toepassing? Of heb ik ergens niet opgelet tijdens de PC-Hardware lessen (zoveel jaren geleden :) )....
Dual channel memory ja; dus per 2 stuks; maar 4 is niet sneller dan 2. Dan nog; 2 x 2GB moet je niet doen; 2x 4GB is veel beter en nog goedkoper dan jouw optie:
pricewatch: Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit

Verder kun je het idle verbruik sterk terugdringen; maar beslis eerst of je persé ESXi wilt draaien dat zal namelijk ver tot in je hardewarekeuze doordringen. Zonder ESXi kun je een prima zuinig systeem maken op basis van Brazos als je niet veel CPU kracht nodig hebt. Zie bijvoorbeeld dit lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 104,-€ 104,-
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90€ 359,40
1Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 43,70€ 43,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:09:

ESXi; oei! Als je dat als NAS wilt gebruiken heb je eigenlijk Vt-d support nodig dus dat wordt een dure hobby. Ik zou je eerst goed inlezen in de beperkingen van ESXi; zeker voor een NAS. Misschien dat het alternatief van Ubuntu draaien + een paar VMs in Virtualbox een veel beter idee is. Dan heb je ook geen Vt-d nodig.
Bij deze een late update :)

Ik dacht het systeem als volgt op te stellen:

- ESXi
- Ubuntu VM op SSD, die zal dienen om alle data weg te schrijven op de HDD's en zal zorgen voor download zaken
- Microsoft (e.a.) VM's op HDD's die slechts als development/test zaken zullen dienen en dus alleen zullen opgestart worden indien nodig.

Blijkbaar is dit geen optimale opstelling en zou ik volgens jou beter gaan voor volledige ubuntu install op SSD (als boot OS) met hierin een hoop VM's die opgeslagen worden op de HDD's ?

Bijkomend vraagje (niet zozeer over opslag media :) ): is het dan mogelijk om 1 Windows VM binnen ubuntu te draaien die dienst zal doen als Active Directory/domain server, waarna ik de andere laptop's aan dit domein kan hangen en de "nieuwe server" HDD's kan gebruiken om evt. data weg te schrijven?

Straks eens alle voorgestelde optie's bekijken, zeker belangrijk is het uitbreidbaar geheugen (nu 8GB, in de toekomst...) en natuurlijk gebruik maken van de Norcotek voor in de toekomst 15 schijven (?) te kunnen aansluiten.
Moederbord met SATA-600 aansluiting en HDD's met SATA-300? of zie ik verkeerd? :$

[ Voor 35% gewijzigd door dj_vibri op 15-07-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dj_vibri schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:35:
[...]
Blijkbaar is dit geen optimale opstelling en zou ik volgens jou beter gaan voor volledige ubuntu install op SSD (als boot OS) met hierin een hoop VM's die opgeslagen worden op de HDD's ?
Dat is een oplossing die naar mijn idee een stuk simpeler is. Het zal ook minder performance effecten hebben op Ubuntu en je hebt geen 'duur' vt-d support nodig dus kan je systeem stukken goedkoper gebouwd worden.

Merk wel op dat ik persoonlijk geen ervaring heb met ESXi; er lopen mensen rond die hier veel meer ervaring mee hebben en je meer kunnen vertellen over configuratie en performance. Maar dat het een extra performance-hit heeft is wel zeker; Ubuntu draait dan immers zelf in een soort VM.

Wel zit je met een normale Ubuntu + Virtualbox configuratie weer met de beperkingen van Virtualbox. Maar recente versies kunnen zelfs dingen als 3D acceleratie heel aardig op Windows guests; het hangt af voor welk gebruik maar als de Microsoft dingen maar lichte taken zijn die je wilt 'outsourcen' dan kan dit een veel makkelijkere optie zijn met als grootste voordeel dat je een normale Ubuntu installatie draait en dus alle beperkingen en performanceinvloeden van ESXi uitsluit.
Bijkomend vraagje (niet zozeer over opslag media :) ): is het dan mogelijk om 1 Windows VM binnen ubuntu te draaien die dienst zal doen als Active Directory/domain server, waarna ik de andere laptop's aan dit domein kan hangen en de "nieuwe server" HDD's kan gebruiken om evt. data weg te schrijven?
AD heb ik ook geen ervaring mee. Maar ik zou bij voorkeur de NAS niet virtualizen. Dus Ubuntu als NAS gebruiken en alles in je VM gewoon voor netwerktaken e.d. behouden maar niet voor massaopslag. Ubuntu dus als core "NAS" OS.
Straks eens alle voorgestelde optie's bekijken, zeker belangrijk is het uitbreidbaar geheugen (nu 8GB, in de toekomst...) en natuurlijk gebruik maken van de Norcotek voor in de toekomst 15 schijven (?) te kunnen aansluiten.
Merk op dat niet alle Brazos bordjes van een extra controller gebruik kan maken vanwege BIOS issues. Er zijn wel BIOS updates voor sommige bordjes; maar dit is iets wat je vooraf je koop duidelijk wilt hebben.
Moederbord met SATA-600 aansluiting en HDD's met SATA-300? of zie ik verkeerd? :$
Ja dat klopt. SATA/600 is een leuke extra bijvoorbeeld voor je SSD; maar ik zie het gewoon als 6 échte SATA poorten die niet beperkt zijn in bandbreedte of andere gebreken hebben. Voor hardeschijven maakt SATA/300 of SATA/600 niets uit; voor SSDs mogelijk wel.

Hardeschijven zitten nu rond de 140-160MB/s doorvoer maximaal; dat is dus nog ver beneden de limiet van SATA/300 (~260MB/s in de praktijk). Er zijn wel SATA/600 HDDs maar dat is naar mijn idee meer marketing dan een technisch voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

dj_vibri schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:35:
[...]Bijkomend vraagje (niet zozeer over opslag media :) ): is het dan mogelijk om 1 Windows VM binnen ubuntu te draaien die dienst zal doen als Active Directory/domain server, waarna ik de andere laptop's aan dit domein kan hangen en de "nieuwe server" HDD's kan gebruiken om evt. data weg te schrijven?
Ja dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Thxn allen voor de zeer interessante input.
Heb op basis van bovenstaande reacties een nieuw lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 104,-€ 104,-
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 352,20
1Corsair Builder CX600 V2€ 55,38€ 55,38
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,-€ 92,-
1Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 44,45€ 44,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,04

Wat betreft het asus bordje en norco hot swap module heb ik wat zitten rondzoeken maar niet meteen gevonden of dit compatible is. Wel ben ik hier en daar tegen gekomen dat je meestal in de bios AHCI/Raid moet enabelen voor support van een hot swap module... Correct?

als dit zo is zou het bordje dit moeten ondersteunen vermits ik in de manual gelezen heb dat je AHCI (of IDE...) mode kan gebruiken.

Enige nadeel is dat het bordje (en de andere van asus) allemaal max. 8GB ondersteunen, beetje jammer voor de toekomst natuurlijk hoewel er tegen dan bordjes zullen zijn die meer aankunnen en ik nog altijd bordje kan vervangen :) *I Hope*

MicGlou stelde volgende voeding voor: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit , gaat deze alles vlot kunnen voorzien van stroom? is de eerste keer dat ik dit tegen gekomen ben :$. voor de prijs zou ik niet overstappen naar deze voeding maar verbruik? of andere "nice" features...

Sowieso ben ik al serieus in budget geminderd waarvoor mijn dank! :)

Pagina: 1