[SSD] Vertex2 kapot, wat valt er te redden?

Pagina: 1
Acties:

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-01 13:56
Hallo,

Ik heb een Vertex2 SSD 60GB (34nm) en vrees dat deze kapot is. Ik heb nu een half jaar geleden twee van deze schijven besteld, en de eerste is al een keer vervangen (zat in een laptop). De SSD in mijn PC deed het vooralsnog prima, totdat ik gisteravond opeens een blauw scherm kreeg (0x0000007A, foto op aanvraag). Vervolgens deed ik een reboot en bleef hij hangen in het Windows 7 bootscherm. Op het moment kan ik de drive wel in het BIOS zien, en kan ik in een windows system recovery Options menu komen:
Afbeeldingslocatie: http://www.fanhow.com/images/thumb/f/fb/Boot_to_Windows_7_System_Recovery_Options_5.png/540px-Boot_to_Windows_7_System_Recovery_Options_5.png
Als ik dan de command prompt open dan kom ik in X:\windows\system32 terecht, hoewel mijn bootletter volgens mij eerst C of D was.
Als ik het DIR commando geef in een aantal mappen, zie ik in de meeste mappen maar 1 of 2 mappen staan en nog twee met de naam "." en "..".

Verder heb ik de SSD nog in twee andere pc's gehangen (via externe USB en via Sata), beide keren worden ze wel herkend, maar heeft windows 7 erg veel problemen om er een letter aan te koppelen (duurt gewoon lang) en dan verschijnen er opeens twee drive letters. Deze vallen niet te openen en windows komt al snel met de melding dat de schijf moet worden geformateerd. Dan klik ik op cancel, en dan verdwijnen beide drive letters.

Opzich staat er niet veel bijzonders op schijf, maar wel wat op het bureaublad wat ik graag terug wil, (de rest staat allemaal op een tweede hardeschijf). Verder staan er natuurlijk nog allemaal persoonlijke dingen op die schijf zoals inlognamen, vpn instellingen etc. Dus dan vraag ik met gelijk af hoe zoiets RMA gestuurd moet worden.. Zou de schijf toch het liefst volledig geformateerd versturen, maar hoe doe je dat als deze niet meer te benaderen is.

Al met al ben ik dus niet echt te spreken over die Vertex2 (laatste firmware trouwens geinstalleerd 1.34 geloof ik). In een half jaar tijd zijn er dus twee schijven kapot die in verschillende systemen hebben gedraaid en verschillende gebruikers hebben gehad. Eigenlijk wil ik liever een ander schijf als vervanging van deze, zal eens kijken of ze mij een aanbod willen doen.

• Martijnput
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-10-2025
Dat je in X:\ Komt klopt dat is een "Reserved Partition" waar je zulke dingen kunt doen. Als je CMD opent dan kun je iedergeval gewoon naar C: of D: gaan. Zou ik ook de BSOD mogen zien?

Verwijderd

Gevalletje stuk dus.. RMA'en en geen sandforce gebaseerde controllers meer kopen ;) Die gaan erg vaak stuk.

• mbr01
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/07/09/1310196665-670.jpg

Dit is de blue screen of death.

Verder heb ik alle drive letter geprobeerd, maar ik kan nergens in komen. (a: t/m z:)
Alleen in X dus.

Zijn er tools om toch de schijf te benaderen, aangezien deze wel door het bios wordt herkent? En blijkbaar doet de 'reserved partition' het nog wel.

• Skipper-93
  • Laatst online: 31-01 11:11
Mijn Vertex 2 is op dezelfde manier gestopt met functioneren.
Windows was opeens freezed, daarna brande er opeens rode led op de SSD.
Volgens de support forums van OCZ betekend dit dat hij in panic mode zit.
RMA was bij mij de enigste optie. (Geld terug gehad)
Als vervanging heb ik een Crucial C300 gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Skipper-93 op 09-07-2011 14:52 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• mbr01
Kan ik het terughalen van bestanden nu wel gewoon vergeten?
Zou het nog zin hebben om windows opnieuw proberen te installeren, en dan de schijf te formateren?
Of via een linux live cd de schijf te benaderen/formateren?

Verwijderd

Waarschijnlijk is je data gewoon weg, ik denk niet dat het nog mogelijk is om windows opnieuw te installeren.

Ik zou trouwens geen vervangende schijf vragen, maar geld terug. Anders krijg je namelijk een minder presterende versie...

• mbr01
Maar zijn er dan nog manier om de schijf te wissen?

En hoe werk corrupte data uberhaubt bij ssd's? Bij een hardeschijf zijn vak bepaalde sectoren kapot en kun je vaak nog wel wat redden. Maar was is er bij deze kapot aangezien, de 'recovery' sector het blijkbaar wel gewoon doet.

Verwijderd

De recovery, X, sector staat op de DVD. Tenzij je de recovery van de SSD hebt opgestart. Dan is het filesysteem gewoon corrupt, data recoveren is dan wel mogelijk.

• mbr01
Ik heb geen dvd in de drive zitten. Dus blijkbaar is dat vanaf de SSD gestart. Hij doet zelfs een poging tot opstarten, maar loopt dan domweg vast.

Verwijderd

Dan is er blijkbaar iets anders aan de hand dan een corrupte schijf. Ik weet niet wat, maar opnieuw installeren is de snelste optie. Als je je data nog wil terughalen zou ik een kijkje nemen in Thematopic: Datarecovery.

• mbr01
Ben nog even bezig geweest om wat te recoveren, maar het lijkt er toch sterk op dat er iets mis is. Ik kan via een ubuntu live cd nog wel een paar mappen zien staan op de schijf, maar een zeer groot gedeelte ontbreekt. Ik kan verder ook niet verwijderen. Verder wordt de schijf na een reboot (vanuit ubuntu) vaak niet of heel lagnzaam herkent door het bios. Bij koude start ziet hij hem wel altijd eigenlijk. Maar kan er eigenlijk niets mee. Ook de Hirens rescue schijf gebruikt (mini xp mode), maar ook daar kan ik het alleen zo ver krijgen dat hij af en toe met geluk wordt getoont bij 'deze computer' maar de schijf openen lukt niet.

Wat is de conclusie?

Verwijderd

Je data is waarschijnlijk weg. Maar heb je al eens een secure erase geprobeerd? Dat betekent dat de schijf terug -zou moeten- gaan naar fabrieksinstellingen.

• mbr01
Hoe werkt dat, een secure erase?

Verwijderd

Zo: http://www.ocztechnologyf...to-use-OCZ-Sanitary-Erase
Je hebt daarvoor wel een werkende windows installatie voor nodig, anders kost het wat meer gedoe.

• mbr01
Dat wil helaas ook niet lukken. Krijg de schijf niet zichtbaar in die tool. Ik heb besloten om hem maar te RMA'en. Winkel heeft ook al aangeboden dat ik eventueel een ander merk/type als vervanging kan krijgen.

Wat is aan te raden? Crucial M4? Vertex3? Intel? Of moet ik dat maar ff in de andere topics opzoeken :) ?

Bedankt aan iedereen, voor het advies iig!

• Melodic Metal
  • Laatst online: 01-02 20:43
Intel of Crucial M4.

In ieder geval zoals al eerder gezegd: Sandforce controllers ontwijken.

Zelf is mijn Vertex 2 120gb ook stukgegaan in de panic mode, vervangen met bijbetaling voor een Intel 510 en sindsdien geen klachten meer.

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die had ik ook een halve maand geleden (2x Raid0 vertex 2) Bleek achteraf te zijn verholpen door dat ik getik hoorde uit mijn standaard HDD, die ontkoppeld en tot nu toe gaat het dus goed (op nog steeds de zelfde installatie).

Als je terug wilt gaan naar Windows (voor backups) naar command prompt gaan (binnen foutherstel modus) en dan:

Bootrec.exe /rebuildBCD
Bootrec.exe /fixMBR
Bootrec.exe /fixBoot

Deed bij mij de truuk. En je backups maken.
Heb je er niet toevallig ook een standaard HDD naast draaien? Ontkoppel die eens en test het eens uit.

Bij mij werden de blauwe schermen op de duur erger na iedere keer herstellen tot dat het systeem zelfs vastliep tijdens welkomstscherm.

[ Voor 35% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-07-2011 21:53 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• mbr01
Had er nog wel een harddisk naast draaien, maar die heb ik gelijk maar verwijdert nadat de problemen ontstonden.
Helaas levert de Bootrec.exe ook geen resultaat. Hij zegt bij de eerste stap (of als je \ScanOs doet) dat er geen windows 7 installaties geidentificeerd zijn. (Er is verder ook geen drive letter gekoppeld aan de beschadigde partitie).

[ Voor 4% gewijzigd door mbr01 op 14-07-2011 00:10 ]

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mbr01 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 00:10:
Had er nog wel een harddisk naast draaien, maar die heb ik gelijk maar verwijdert nadat de problemen ontstonden.
Helaas levert de Bootrec.exe ook geen resultaat. Hij zegt bij de eerste stap (of als je \ScanOs doet) dat er geen windows 7 installaties geidentificeerd zijn. (Er is verder ook geen drive letter gekoppeld aan de beschadigde partitie).
Ok, apart.
Dus hij blijft aangeven na die 3 bootrec.exe regeltjes dat windows niet wilt opstarten omdat die is beschadigd, of blijf je dat blauwe scherm krijgen na een toch succesvolle boot ?

Zou het echt een probleem wezen als ScanOs geen windows install vind. Ik merk er niets van. (afkloppen doet)

[ Voor 7% gewijzigd door Zakkenwasser op 14-07-2011 07:59 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• mbr01
Kreeg niets werkend uiteindelijk. Heb de schijf maar opgestuurd. Inmiddels ook een nieuwe mogen ontvangen.

Ze waren overigens wel erg snel met terug sturen, voordat ik ook maar de vraag had gekregen welke andere ssd ik wilde hebben (had een aanbod gehad) was de nieuw al onderweg. Heb uiteindelijk maar besloten om hem toch nog maar een kans te geven, de Vertex 2.

Zal er nu iig extra op letten dat ik geen belangrijke dingen op het bureaublad laat staan, dan is er opzich ook niet veel aan de hand als hij crasht. Afgezien van het feit dat dat natuurlijk niet zou moeten/mogen gebeuren.

Bedankt voor alle adviezen iig.

Verwijderd

Ze hebben daar aardig wat ervaring met kapotte schijven ;)
Pagina: 1