Toon posts:

Het nut van like buttons

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 09:22

André

Analytics dude

Topicstarter
Modbreak:Dit topic is afgesplitst van Do not track. Wie houdt er rekening mee en wat zet je uit? in case you were wondering :P
RobIII schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:54:
Wat betreft Facebook en andere partijen met mogelijke trackingmogelijkheden kan ik simpel zijn: daar doen wij niet aan (als ik: we hebben niet te schaften met dat soort meuk in onze sites);
Interessante stelling die je tussendoor neerlegt :) Waarom heb je hier niets mee te schaften? Veel sites halen erg veel traffic uit deze kanalen juist door deze knoppen. En binnenkort zal Google de +1's mee tellen in de SEO rankings. Helemaal niet meedoen is dan bijna geen optie meer, of traffic is niet je hoofddoel natuurlijk.

[Voor 11% gewijzigd door RobIII op 08-07-2011 16:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 22:20

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Dat past misschien beter in een losse discussie, maar ik heb persoonlijk ook niets met al die onzinknoppen. Ze vertragen m'n site, breken m'n javascript en zien er gewoon bagger uit. Het is dat klanten het idee hebben dat het moet (en dat onze verkoper ze dat idee aanpraat), maar ik laat het er liever uit.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:07

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

André schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:12:
of traffic is niet je hoofddoel natuurlijk.
d:)b :Y
Onze sites zijn voornamelijk beheertools voor backends e.d. ;) Sterker: 2 v.d. 3 sites hebben enkel een loginpagina die publiek zichtbaar is :P En de derde is...euh... een online "visitekaartje" :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
MueR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:27:
Dat past misschien beter in een losse discussie, maar ik heb persoonlijk ook niets met al die onzinknoppen. Ze vertragen m'n site, breken m'n javascript en zien er gewoon bagger uit. Het is dat klanten het idee hebben dat het moet (en dat onze verkoper ze dat idee aanpraat), maar ik laat het er liever uit.
Ze hoeven je site niet te vertragen door ze unobtrusive na de onload asynchroon in te laden ;) En klanten willen graag traffic ;)
RobIII schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:29:
[...]

d:)b :Y
Onze sites zijn voornamelijk beheertools voor backends e.d. ;) Sterker: 2 v.d. 3 sites hebben enkel een loginpagina die publiek zichtbaar is :P En de derde is...euh... een online "visitekaartje" :P
Dan snap ik het wel ;)

[Voor 24% gewijzigd door André op 08-07-2011 16:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Ze vertragen qua netwerk niet, ze vertragen tot de site compleet "done" is. Dat is zo mogelijk nog vervelender. Content die verspringt omdat er ergens zo'n stupide duimpje op gedumpt moet worden. Daarbij is het ook nog eens heel veel, afhankelijk van de site. Linkedin, Facebook, Twitter, Hyves, Twitter feedje er bij, Google mapje er bij, stomme buttons op elke pagina en ga zo maar door.

Het is enorm jammer dat al die rotzooi schijnbaar invloed krijgt in de zoekresultaten. Nog meer vervuiling in een toch al compleet stukgemaakte markt.

Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 21:43
Facebook is idd drama af en toe qua laadtijden. Ik moet nog maar zien wat het nut van de +1 button gaat worden en hoe snel die misbruikt gaat worden.
Voor wat betreft de like-button van Facebook: die genereert wel wat extra verkeer (niet heel veel) en daarom is die knop niet nutteloos (voor mij dan).

[Voor 3% gewijzigd door PaulZ op 08-07-2011 17:50]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
MueR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:48:
Ze vertragen qua netwerk niet, ze vertragen tot de site compleet "done" is. Dat is zo mogelijk nog vervelender. Content die verspringt omdat er ergens zo'n stupide duimpje op gedumpt moet worden.
Dan moet je de ruimte die ze nodig hebben alvast reserveren, dan springt er niets meer als ze ingeladen worden. En als je ze pas na de onload laadt vertraagt het je site nooit, die is dan al prima bruikbaar.
Daarbij is het ook nog eens heel veel, afhankelijk van de site. Linkedin, Facebook, Twitter, Hyves, Twitter feedje er bij, Google mapje er bij, stomme buttons op elke pagina en ga zo maar door.

Het is enorm jammer dat al die rotzooi schijnbaar invloed krijgt in de zoekresultaten. Nog meer vervuiling in een toch al compleet stukgemaakte markt.
Wat bedoel je met compleet stukgemaakte markt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

André schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:23:
Wat bedoel je met compleet stukgemaakte markt?
Dat er naar mijn mening veel te veel mensen bezig zijn met het vernielen van zoekmachines door talloze keyword-rich paginas op te zetten, zonder dat die sites feitelijk veel toevoegen. Nu ben ik vast aan het vloeken in de kerk, doe ik op kantoor ook genoeg, maar elke keer als ik weer wat van die "seo verbeteringen" op an sich goed gebouwde sites moet doorvoeren, wil ik er stiekem een klein beetje mee kappen.

Ik maak websites, dat vind ik leuk. Ik maak websites voor mensen, niet voor zoekmachines. Echter is dat laatste wat er steeds meer gevraagd wordt. "Er moeten meer keywords op!" Nee, er moet goede content op waar de bezoeker wat aan heeft, niet iets waardoor Google je net wat liever vindt.

Naast het moeten implementeren van dergelijke vervuiling, kom ik het ook nog dagelijks tegen. Zoek je informatie over een probleem wat je ergens mee hebt, staan er weer tientallen resultaten die gewoon compleet irrelevant zijn. De keywords hebben ze wel, maar nuttige informatie ho maar :r

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Mij lijkt een 'Like' of '+1' button wel degelijk nut hebben, alleen je ziet steeds meer sites die van alle mogelijke sociale netwerken een button hebben geïmplementeerd. Dan word het voor de gebruiker ( en mij ) al snel een puinhoop, en gebruik ik het dus ook niet.

Waar het nut zit is dat dit een mogelijkheid is die 'snel delen met de buitenwereld' vergemakkelijkt. Als iemand op Facebook een site 'liked' dan is er de kans dat ik en vrienden die link aanklikken, en eventueel ook weer liken.

Maar je moet ze wel subtiel gebruiken, niet te opzichtig maar toch makkelijk vindbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
MueR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:30:
[...]

Dat er naar mijn mening veel te veel mensen bezig zijn met het vernielen van zoekmachines door talloze keyword-rich paginas op te zetten, zonder dat die sites feitelijk veel toevoegen. Nu ben ik vast aan het vloeken in de kerk, doe ik op kantoor ook genoeg, maar elke keer als ik weer wat van die "seo verbeteringen" op an sich goed gebouwde sites moet doorvoeren, wil ik er stiekem een klein beetje mee kappen.

Ik maak websites, dat vind ik leuk. Ik maak websites voor mensen, niet voor zoekmachines. Echter is dat laatste wat er steeds meer gevraagd wordt. "Er moeten meer keywords op!" Nee, er moet goede content op waar de bezoeker wat aan heeft, niet iets waardoor Google je net wat liever vindt.

Naast het moeten implementeren van dergelijke vervuiling, kom ik het ook nog dagelijks tegen. Zoek je informatie over een probleem wat je ergens mee hebt, staan er weer tientallen resultaten die gewoon compleet irrelevant zijn. De keywords hebben ze wel, maar nuttige informatie ho maar :r
Juist met het toevoegen van het sociale aspect zouden dit soort sites heel rap moeten verdwijnen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

...totdat men likes en +1en massaal inkoopt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

André schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:47:
[...]

Juist met het toevoegen van het sociale aspect zouden dit soort sites heel rap moeten verdwijnen ;)
Want spammers hebben nog niet geleerd om facebook accountjes aan te maken?

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-05 17:16

Lulukai

God's gift to women

^ is moeilijker dan je denkt, Facebook is (na Google) het sterkst in opsporen van fake accounts. Probeer eens (slechts!) 5 accounts aan te maken en ermee te spammen, Facebook zal je heel snel in de gaten hebben en blokkeren.

.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Met netwerkjes zoals beschreven op http://www.dutchcowboys.nl/facebook/22602 is het toch best te doen hoor. Er zijn ook genoeg alternatieven. Ik weet niet of ze nog bestaan, maar vroegah waren er een hoop sites die je 0.001 euro gaven voor elke klik op een link die je via email kreeg. Moest je 20 seconden naar een banner kijken ofzo. Er hoeven maar een paar mensen op het idee te komen om dat om te zetten naar "like deze pagina" en je bent klaar.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Daar hoeven inderdaad geen fake accounts bij aan te pas komen. Netwerken met 'echte' accounts zijn zo te vinden. Op Sitedeals wordt er ook voor gerecruteerd en mee geadverteerd.

[Voor 26% gewijzigd door 8088 op 09-07-2011 00:27]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:21

PowerFlower

être diable et jouer fleur

MueR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:27:
Dat past misschien beter in een losse discussie, maar ik heb persoonlijk ook niets met al die onzinknoppen. Ze vertragen m'n site, breken m'n javascript en zien er gewoon bagger uit.
Het is lang niet makkelijk om ze echt goed in een pagina te krijgen, zowel qua design als technisch. Het is ook nog niet echt duidelijk of FB's Open Social goed samen gaat met schema.org bijvoorbeeld ;)
Het is dat klanten het idee hebben dat het moet (en dat onze verkoper ze dat idee aanpraat), maar ik laat het er liever uit.
+1. Een "Like" heeft maar beperkt nut, tenzij je heel erg aardig wil zijn tegen Facebook. Die halen daar meer bezoekers uit dan je er aan bezoekers terug krijgt.

Tenzij je er echt een zinnige strategie omheen zet, de Likes ook echt met een FB app verbind, zorgt dat mensen en masse weer terugkomen, en in de gaten houdt wat er op FB precies met je merken gebeurt.

Maar zoals zoveel dingen: doe het goed of doe het niet.

Als je FB belangrijk vind, kun je beter beginnen met te zorgen dat je pagina's ook goed sharen. Dat er dus een mooie titel en beschrijving uit je pagina te halen zijn. Het staat zo knullig als iemand iets shared en er op FB onder staat "This site requires javascript..." als samenvatting :X

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:46

crisp

Devver

Pixelated

Wat mij het meest stoort is het feit dat er bijna geen mogelijkheden zijn om dergelijke functionaliteit te implementeren die pas bij een user-action contact maakt met het betreffende sociale netwerk. Voor de sharing-buttons is daar nog wel een mouw aan te passen (zie onze huidige implementatie bij artikelen), maar 'Like' en '+1' zijn one-click actions en dus ben je daar al verplicht om de gehele API up-front (al-dan-niet asynchroon) te laden (en daarmee dus al bezoek(ers)-gegevens te lekken naar betreffende dienst).

Daarbij is de footprint van 1 zo'n widget ook ongeveer net zo groot als die van een gemiddelde flashbanner. Asynchroon laden of niet; it's a waste of resources. Ik vraag me af of dat wel opweegt tegenover die paar Likes en +1's die je krijgt (want ik heb niet het idee dat ik daar vaak grote getallen zie staan bij sites die het geimplementeerd hebben)... Deze trend lijkt dan ook meer business-driven dan user-driven (iets als 'als anderen in de sloot springen, dan moeten wij dat ook!!!').

Dat laat niet onverlet dat de social media-networks in kwestie er natuurlijk alles aan gelegen is om juist de business-case zo sterk mogelijk te maken - en helaas zijn veel website-owners daar vatbaar voor (en blind voor de implicaties). I don't Like very much..

[Voor 18% gewijzigd door crisp op 12-07-2011 01:13]

Intentionally left blank

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

André schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:12:
Veel sites halen erg veel traffic uit deze kanalen juist door deze knoppen.
Heb je daar (voorbeelden van) cijfers van? En dan liefst van Nederlandse sites, want het gedrag op buitenlandse hoeft niet per se hetzelfde te zijn.
Wat is "erg veel traffic" en op wat voor manier hebben die vele sites het dan geimplementeerd?

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
crisp schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:56:
Daarbij is de footprint van 1 zo'n widget ook ongeveer net zo groot als die van een gemiddelde flashbanner. Asynchroon laden of niet; it's a waste of resources. Ik vraag me af of dat wel opweegt tegenover die paar Likes en +1's die je krijgt (want ik heb niet het idee dat ik daar vaak grote getallen zie staan bij sites die het geimplementeerd hebben)... Deze trend lijkt dan ook meer business-driven dan user-driven (iets als 'als anderen in de sloot springen, dan moeten wij dat ook!!!').
Mee eens dat de footprint veels te groot is, daar zou echt iets anders voor bedacht moeten worden. Maar de trends zijn echt wel user-driven. Als je niet veel bezoek ziet vanuit jullie twitter moet je de knoppen op een prominentere plek plaatsen, het lijkt nu net of je niet wil dat artikelen gedeeld en verspreid worden. Dan zou ik er ook voor kiezen om ze maar in het geheel weg te laten, de overhead weegt dan niet op tegen het extra bezoek.

Maak ze prominenter en stimuleer het delen van artikelen. Zorg ook dat het aantal tweets/shares er bij komt (social proof, cialdini) zodat meer mensen gaan delen. Daarnaast moet je de URL die je aanbied in je tweet voorzien van Google Analytics campagne tags, als je dat niet doet zul je alleen het referral verkeer vanuit twitter.com zien, maar de meeerderheid die vanuit bijvoorbeeld een app komt niet.

En pas als je alles er aan gedaan hebt en je geen extra verkeer ziet kun je de knoppen weghalen. Maar tot nu toe zie ik het in 100% van alle gevallen waar interessante content aanwezig is werken.
ACM schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 08:16:
[...]

Heb je daar (voorbeelden van) cijfers van? En dan liefst van Nederlandse sites, want het gedrag op buitenlandse hoeft niet per se hetzelfde te zijn.
Wat is "erg veel traffic" en op wat voor manier hebben die vele sites het dan geimplementeerd?
Genoeg voorbeelden.

Zie bijvoorbeeld dit artikel op mijn eigen blog: 59 tweets, en dat heeft vanuit Twitter alleen al 330 meetbare mensen opgeleverd. Er zijn ook links gedeeld waar geen Google Analytics tagging in zat, dus die zitten hier nog niet eens bij.

Of deze op marketingfacts: 178 tweets en dik 900 man vanuit Twitter rechtstreeks geland op die pagina.

Als je goede content hebt en men dat gaat delen op Twitter/Linkedin/Facebook kan het op kleine schaal redelijk viraal worden. Tis net een druppel die in het water valt, de kringen worden steeds breder en breder. Onlangs een verhaal van collega blogger Aaron Peters over de performance van de Google+ knop: die werd echt heel goed opgepakt. En met zijn relatief kleine blog wist hij zo 600 tweets en 10.000en bezoekers te trekken.

[Voor 37% gewijzigd door André op 12-07-2011 09:27]

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
André schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:18:
[...]

Mee eens dat de footprint veels te groot is, daar zou echt iets anders voor bedacht moeten worden. Maar de trends zijn echt wel user-driven. Als je niet veel bezoek ziet vanuit jullie twitter moet je de knoppen op een prominentere plek plaatsen, het lijkt nu net of je niet wil dat artikelen gedeeld en verspreid worden. Dan zou ik er ook voor kiezen om ze maar in het geheel weg te laten, de overhead weegt dan niet op tegen het extra bezoek.

Maak ze prominenter en stimuleer het delen van artikelen. Zorg ook dat het aantal tweets/shares er bij komt (social proof, cialdini) zodat meer mensen gaan delen. Daarnaast moet je de URL die je aanbied in je tweet voorzien van Google Analytics campagne tags, als je dat niet doet zul je alleen het referral verkeer vanuit twitter.com zien, maar de meeerderheid die vanuit bijvoorbeeld een app komt niet.

En pas als je alles er aan gedaan hebt en je geen extra verkeer ziet kun je de knoppen weghalen. Maar tot nu toe zie ik het in 100% van alle gevallen waar interessante content aanwezig is werken.
Ik zie in de nieuwste .plan dat de knoppen ingevoegd zijn:
plan: Development round-up juli 2011

Ik ben ook wel benieuwd of jullie al wat cijfers kunnen laten zien voor bijvoorbeeld dat KPN artikel? Hoeveel traffic hebben al die shares/tweets/likes opgelevert? En is er bewust niet getagged voor Google Analytics?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

André schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:13:
[...]

Ik zie in de nieuwste .plan dat de knoppen ingevoegd zijn:
plan: Development round-up juli 2011

Ik ben ook wel benieuwd of jullie al wat cijfers kunnen laten zien voor bijvoorbeeld dat KPN artikel? Hoeveel traffic hebben al die shares/tweets/likes opgelevert? En is er bewust niet getagged voor Google Analytics?
Tagging voor GA gaan we nog doen. Ik ga in ieder geval nog wel een vergelijking doen wat de impact is op de (clientside) performance. Gelukkig konden we het meeste asynchroon implementeren.

Verder was vanuit technologie hier een grote wens om het ook uitschakelbaar te maken; ik denk dat we daarmee redelijk uniek zijn :)

Intentionally left blank

• biomass
  • Nu online
Ik zie het nut voor de gebruikers niet zo; doordat de frontpage en Got al grondig geindexeerd wordt door Google, kun je prima zoeken in T.net via Google. Hoogstens krijg je door +1 like knoppen een rangorde van soortgelijke (nieuws)berichten. Op de frontpage is dat volgens mij totaal niet spannend. Voor het forum vind ik dat ook maar zozo, aangezien T.net een actieve moderators club heeft die duplicaat topics 'tegengaat'. Ik bedoel, een rangorde van Google +1's voor het 'beste' "wat moet ik kopen" topic is niet bijzonder zinnig..

Bij de buttons van de andere social site heb ik helemaal m'n bedenkingen. Je kunt bij Facebook prima een link delen vanuit FB zelf. Door nu knoppen op de pagina's van een site te zetten en daarbij de hele (voor mij part halve) FB API in te laden..... Ik dacht gisteren (backend langzaam?) of het nog zin had om van Facebook uit te loggen voor ik naar t.net zou surfen. M'n homepage is 'about:blank'; maar die had net zogoed www.tweakers.net kunnen zijn...

Ik weet nu nog niet zeker of door het toevoegen van de buttons Facebook.com m'n volledige surfgedrag op de T.net kan bijhouden. Als ze het niet kunnen als ik niet ingelogd ben, prima. Als je het wel kunnen, dan is dat het nut van die buttons.. Niet voor de gebruiker, maar voor de betrokken dienst.

Zo'n knopje lijkt makkelijk, maar dat hoeft voor mij niet. Als ik iets wil aanraden aan FB vrienden, doe ik dat wel via FB zelf.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
biomass schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:54:
Ik zie het nut voor de gebruikers niet zo; doordat de frontpage en Got al grondig geindexeerd wordt door Google, kun je prima zoeken in T.net via Google. Hoogstens krijg je door +1 like knoppen een rangorde van soortgelijke (nieuws)berichten. Op de frontpage is dat volgens mij totaal niet spannend. Voor het forum vind ik dat ook maar zozo, aangezien T.net een actieve moderators club heeft die duplicaat topics 'tegengaat'. Ik bedoel, een rangorde van Google +1's voor het 'beste' "wat moet ik kopen" topic is niet bijzonder zinnig..

Bij de buttons van de andere social site heb ik helemaal m'n bedenkingen. Je kunt bij Facebook prima een link delen vanuit FB zelf. Door nu knoppen op de pagina's van een site te zetten en daarbij de hele (voor mij part halve) FB API in te laden..... Ik dacht gisteren (backend langzaam?) of het nog zin had om van Facebook uit te loggen voor ik naar t.net zou surfen. M'n homepage is 'about:blank'; maar die had net zogoed www.tweakers.net kunnen zijn...

Ik weet nu nog niet zeker of door het toevoegen van de buttons Facebook.com m'n volledige surfgedrag op de T.net kan bijhouden. Als ze het niet kunnen als ik niet ingelogd ben, prima. Als je het wel kunnen, dan is dat het nut van die buttons.. Niet voor de gebruiker, maar voor de betrokken dienst.

Zo'n knopje lijkt makkelijk, maar dat hoeft voor mij niet. Als ik iets wil aanraden aan FB vrienden, doe ik dat wel via FB zelf.
Het gaat ook niet zozeer om de rankings of duplicate content maar om het gemak waarmee je een artikel kunt delen op een sociaal netwerk. In de meeste gevallen werken die getallen als een rode lap voor andere mensen om ook het artikel te delen. Als dat met 1 druk op de knop kan helpt dat alleen maar bij het verspreiden. Dat werkt beter dan wanneer je eerst zelf naar Facebook moet om daar de URL te knippen en te plakken.

En ja: voor een deel van de t.net lezers zal het alleen maar irritant zijn, de weerstand tegen de knoppen is hier hoger dan op andere sites. Maar er zijn ook een heleboel lezers die nu veel sneller een artikel met hun achterban zullen delen.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Performance stats; IE9 @1.5Mbit, location: Amsterdam

Testpage: nieuws: Facebook komt toch met eigen iPad-app (banners disabled)

No social media: http://www.webpagetest.org/result/110719_W0_13BKQ/

empty cache

Document complete: 1.733s
Fully loaded: 1.733s
#requests: 84
Size: 197KB

primed cache

Document complete: 0.652s
Fully loaded: 0.652s
#requests: 2
Size: 14KB

With social media: http://www.webpagetest.org/result/110719_97_13BM5/

empty cache

Document complete: 3.157s
Fully loaded: 3.701s
#requests: 108
Size: 450KB

primed cache

Document complete: 1.908s
Fully loaded: 1.908s
#requests: 10
Size: 34KB

Intentionally left blank

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Daar wordt je niet blij van. Je kunt beter de externe libraries na de onload inladen. Zo hebben de site en dus de bezoekers er geen last van. En als ze na het lezen een artikel willen delen staan de knoppen er ook inmiddels.

• PowerFlower

PowerFlower

Zou je er niet eigen -- geoptimaliseerde / gecombineerde -- scripts voor kunnen gebruiken?
Die zijn er natuurlijk ook, maar dan generiek en dan dus weer maar matig te customizen. (En volgens mij meer gericht op het aanbieden van veel verschillende services, ipv snelheid.)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

André schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:47:
Daar wordt je niet blij van. Je kunt beter de externe libraries na de onload inladen. Zo hebben de site en dus de bezoekers er geen last van. En als ze na het lezen een artikel willen delen staan de knoppen er ook inmiddels.
Dit is al asynchroon (zie de waterfalls); volgens mij is 'Document loaded' niet gelijk aan DomContentLoaded maar aan 'onload' (en 'Fully loaded' het moment dat er geen netwerk activiteit meer is).
Daarbij lenen niet alle widgets zich er voor om na de onload in te laden; Google +1 werkte iig al niet als we de include van https://apis.google.com/js/plusone.js async probeerden te doen...

Intentionally left blank

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Asynchroon is niet genoeg, dat geldt alleen voor het inladen. Het renderen gaat nog wel synchroon. Daarom ook wachten op de onload (inderdaad == document loaded).

En de Google+1 kan prima na de onload. Ik doe het zo op mijn site:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<g:plusone size="medium" callback="plusone_vote" href="<?php the_permalink(); ?>"></g:plusone>
<script>
  xxaddEvent(window,"load", function() {
    (function(d, t) {
      var g = d.createElement(t), s = d.getElementsByTagName(t)[0];
      g.async = g.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js';
      s.parentNode.insertBefore(g, s);
    }(document, 'script'));
  }
</script>

/edit:
die callback kan er volgens mij ook wel uit nu, daarmee meet ik een +1 met Google Analytics events. Maar dat gaat tegenwoordig automatisch met GA's nieuwe socialtracking.

[Voor 12% gewijzigd door André op 19-07-2011 23:07]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hmmz, dan moet ik even bij mijn collega navragen; die melde mij dat loadJS (onze functie die feitelijk hetzelfde doet als jouw snippet ;)) niet werkte bij Google +1.

Verder is een beetje voor de huidige approach gekozen omdat we de buttons eigenlijk wel eerder gerendered willen hebben dan de banners (dus dat exclude eigenlijk al wachten op onload)...

Intentionally left blank

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:10:
Hmmz, dan moet ik even bij mijn collega navragen; die melde mij dat loadJS (onze functie die feitelijk hetzelfde doet als jouw snippet ;)) niet werkte bij Google +1.

Verder is een beetje voor de huidige approach gekozen omdat we de buttons eigenlijk wel eerder gerendered willen hebben dan de banners (dus dat exclude eigenlijk al wachten op onload)...
Ah oke. Toch misschien de keuze heroverwegen? Als ik zo brutaal mag zijn ;) Want je wilt banners asap tonen, terwijl de knoppen pas na het lezen en welbevinden van een artikel gebruikt worden.

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 13:03

HaX0r

n00b

André schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:13:
[...]

Ah oke. Toch misschien de keuze heroverwegen? Als ik zo brutaal mag zijn ;) Want je wilt banners asap tonen, terwijl de knoppen pas na het lezen en welbevinden van een artikel gebruikt worden.
I second that! Maar je wil nog liever dat mensen iets liken en hierdoor meer bezoekers genereren. ;)

Niet geschoten is altijd mis.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

André schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:13:
[...]

Mja, je weet hoe dat is met banners; die hebben soms de neiging pas te verschijnen als mensen het artikel al gelezen hebben :P

Intentionally left blank

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:14:
[...]

Mja, je weet hoe dat is met banners; die hebben soms de neiging pas te verschijnen als mensen het artikel al gelezen hebben :P
true :P

• PaulZ
  • Laatst online: 31-03 21:43
André schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:03:
Asynchroon is niet genoeg, dat geldt alleen voor het inladen. Het renderen gaat nog wel synchroon. Daarom ook wachten op de onload (inderdaad == document loaded).

En de Google+1 kan prima na de onload. Ik doe het zo op mijn site:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<g:plusone size="medium" callback="plusone_vote" href="<?php the_permalink(); ?>"></g:plusone>
<script>
  xxaddEvent(window,"load", function() {
    (function(d, t) {
      var g = d.createElement(t), s = d.getElementsByTagName(t)[0];
      g.async = g.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js';
      s.parentNode.insertBefore(g, s);
    }(document, 'script'));
  }
</script>

/edit:
die callback kan er volgens mij ook wel uit nu, daarmee meet ik een +1 met Google Analytics events. Maar dat gaat tegenwoordig automatisch met GA's nieuwe socialtracking.
Die moet ik ook nog ff proberen. k Zag trouwens dat die https naar google ook weer tijd kost ivm negotiation. De http-variant heeft dat weer niet; scheelt ook weer tijd. Waarom dan die https-versie?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Dat was om het feit dat tot voor kort de http versie geredirect werd naar de https versie. Dat hebben ze inmiddels verholpen zie ik. Dan kan dat er inderdaad uit.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 08:36
biomass schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:54:
Ik verwacht dat Google+ een zeer centrale plek gaat innemen in alle producten van Google. Daarom verwacht ik ook dat uiteindelijk de +1 invloed gaat hebben op de zoekresultaten. Niet wat zozeer in het algemeen het vaakst een +1 heeft gehad, maar met name wat de mensen in jouw Circle van een +1 hebben gegeven. Als je ziet dat veel mensen uit je Circle ergens een +1 aan hebben gegeven, dan is het voor jou interessanter om op te klikken. Ik denk dat op den duur de +1 gaat meewegen in de resultaten, en het daarom eigenlijk zeer belangrijk is dat je een dergelijke functionaliteit biedt.

Het zoeken in T.net via Google, daar bedoel je vast site:tweakers.net mee? Dat gaat inderdaad perfect, maar ik gok dat het overgrote merendeel van de "Googlers" niet deze manier van zoeken hanteert. :) Die zoeken simpelweg op wat ze willen weten. "Nieuwe tarieven KPN" bijvoorbeeld. Stel dat ze dan tien zoekresultaten zien, waarvan 1 van Tweakers.net en een substantiele meerderheid van de mensen in hun circles hebben dat van +1 voorzien, dan lijkt het mij aannemelijk dat ze daar eerder op zullen klikken
Klopt als een bus. Echter, een url kopieren, naar je Facebook gaan, het pasten (optioneel: het kiezen van een plaatje en het toevoegen van een comment) en verzenden, dat is een hogere drempel dan een klik (en optioneel: het toevoegen van een comment). Tevens denk ik dat hier ook een visuele factor meespeelt. Het is helaas niet onderzocht volgens mij, maar ik vind het aannemelijk dat mensen iets eerder Liken/Tweeten/Sharen/+1'en wanneer zij zien dat anderen dit ook al hebben gedaan (simpel gezegd: kuddegedrag). Dit zou wellicht een zeer interessant onderzoek kunnen zijn

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat laatste punt is best interessant ja. :) Wellicht helpt het zien van de knoppen ook om je te herinneren iets te liken, al was het maar onbewust. En zo zou iemand nog veel meer kunnen onderzoeken, bijvoorbeeld of het effect na langere tijd af neemt, omdat de noviteit eraf is cq. je 'like-knop-blind' geworden bent. :P

{signature}

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Mi6 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 21:36:
Het is helaas niet onderzocht volgens mij
Zeker wel. Zie André's opmerking over social proof en Robert Cialdini.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Mensen die denken dat ze zelf keuzes maken moeten maar eens wat presentaties (TED talks) van Cialdini bekijken. Je bent zo enorm te beïnvloeden :)

YouTube: ‪robert cialdini‬‏ - YouTube

Erg interessante materie welke we dagelijks gebruiken om bijvoorbeeld websites te verbeteren.

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20
Afgelopen dinsdag ben ik begonnen met het testen van het effect van de Google + knop op de ranking van een website. Hiervoor heb ik allereerst een willekeurig artikel op onze bedrijfsblog gekozen. Binnen het bedrijf heb ik gevraagd of iedereen met een Google + account het betreffende artikel een + kon geven. Van tevoren hebben we de ranking van verschillende zoekwoorden de ranking gecontroleerd.

In totaal hebben 8 personen afgelopen week op de Google + gedrukt. Als gevolg hiervan zijn we op bijna alle gekozen zoekwoorden 1 a 2 posities gestegen.

De rankings zijn gemeten met de tool RankChecker .

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Zijn het Engelse woorden? En om hoeveel woorden ging het?

• Putyah
  • Laatst online: 13:20
Het betreffende een review van de MacBook Air 2011. De zoekwoorden die ik heb gebruikt zijn :
  • mac book air 2011
  • mac book air 11
  • macbook air 11,6 review
  • macbook air 2011 review
  • macbook air 11 review
  • macbook air voordelen
  • review macbook air 11
  • macbook air review
  • review mac air
  • voordelen macbook air
  • voordeel macbook air
  • combinatie macbook air ipad
  • macbook air
De volgende zoekmachines heb ik onderzocht:
  • Google.nl (het Internet)
  • Google.nl (Nederlandse pagina's)
  • Bing (Nederlandse pagina's)
  • Yahoo (Nederlandse pagina's)
Sinds gisteren is de nieuwe Mac Book Air gelanceerd. Hierdoor zijn de rankings op Google.nl (het Internet) sterk gedaald. Bijvoorbeeld het zoekwoord "macbook air 2011 review":

Op de nederlandse Google pagina's is echter nog geen verschil merkbaar. Dit zal waarschijnlijk komen doordat de nieuwe mac book air nog niet beschikbaar is voor de nederlandse markt.

Als de link in de post als spam wordt beschouwd zal ik hem verwijderen.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

En kijk, daar zijn de eerste "koop hier +1" sites... http://plussem.com/

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 08:36
No way haha

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 13:03

HaX0r

n00b

Nice, site ziet er ook strak uit.

Niet geschoten is altijd mis.

• Avalaxy
  • Laatst online: 12:10
Wat betreft de snelheid van de +1 button: http://googlewebmastercen.../1-button-now-faster.html

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Die hebben we meteen ook even meegenomen in deze iteratie; Google +1 was eigenlijk de enige widget die we niet volledig asynchroon konden laden :)

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De Facebook Like js asynchroon inladen geeft issues in IE < 9 (nou ja, issues, je krijgt gewoon geen Like button :P).

3 mogelijke oplossingen:
1) de javascript synchroon laden voor je <fb:like /> tag (niet echt acceptabel want blocking)
2) xmlns:fb="http://www.facebook.com/2008/fbml" toevoegen aan je <html> tag (niet acceptabel want extra bloat en XML namespaces horen niet thuis in HTML - namespace prefixed tags eigenlijk ook niet, maar blijkbaar werken er een paar XML-zealots bij facebook :/)
3) voor de <fb:like /> tag deze snippet toevoegen:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script type="text/javascript">
try
{
    if (document.namespaces && !document.namespaces.fb)
        document.namespaces.add('fb');
}
catch(e) {}
</script>

normaliter doet de facebook javascript dat laatste al, maar bij asynchroon laden komt dat gewoonweg te laat voor IE :P

Hun support forum loopt over van meldingen van dit soort issues (en sinds kort ook de issue dat bij ingelogde facebook gebruikers opeens niet meer naar de gespecificeerde locale van de button wordt gekeken, maar naar de locale van de gebruiker: 'Vind ik leuk' vind ik eigenlijk niet zo leuk :().

Waarom had ik ook alweer zo'n hekel aan 3rd party widgets? :P

[Voor 4% gewijzigd door crisp op 28-07-2011 00:38]

Intentionally left blank

Anoniem: 413505

MueR schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:54:
[...]

En kijk, daar zijn de eerste "koop hier +1" sites... http://plussem.com/
Heb hier zelf wat +1tjes gekocht, mooie service :P

• PowerFlower

PowerFlower

crisp schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 00:36:
Waarom had ik ook alweer zo'n hekel aan 3rd party widgets? :P
Maar nogmaals, kun je geen eigen JS bouwen -- liefst een roll-up van alle calls die je wil doen, dus FB, Twitter, G+?

Dan zou het ook wat meer te optimaliseren zijn. Moet toegeven dat ik nog niet in de code heb zitten graven, dus ik heb geen idee of je een beetje open/gedocumenteerde API kunt aanspreken met je eigen JS, en heb ook geen idee hoe moeilijk het zou zijn dit te maken.

Wel weet ik dat dit voor een aantal klanten van me een goede oplossing zou zijn, zeker als ze zelf ook willen tracken wie wat hoe aan het liken/sharen/plussen is :)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:17

DataGhost

iPL dev

crisp schreef ongeveer op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:42:
[nog afgezien van de tijd]
197KB vs 450KB
14KB vs 34KB
André schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:47:
Nofi, maar ik gebruik die knoppen niet, hell, heel die sites kunnen me gestolen worden. Als ik dan tussen 128 en 143% extra data moet gaan verstoken vind ik dat veel. Al helemaal als je het vanuit de perspectieven van de mobiele gebruiker bekijkt. Gezien de nieuwe abonnementen met datalimieten word je hier niet blij van en in mijn situatie, waar ik nog een ouder sim-only abo heb met ongeveer 40 KB/s downstream, zit je in het eerste geval toch al aan een goede 6 seconden extra en anders tenminste een halve, alleen al kwijt aan het downloaden van die meuk.

Even uitgaande van een wat rooskleuriger scenario, hoewel we de meting niet hebben, dat de overhead precies het verschil is tussen de 'primed cache'-versies. Ik weet niet zeker of dat ook zomaar opgaat maar zeg dat je dan 20 KB per pageview kwijt bent. Nog steeds veel vind ik. Kijkend naar de eerste pagina komt dat erop neer dat je met dezelfde databundel 10% minder pagina's kunt bekijken als die knoppen erop staan. Het werkelijke getal zal ergens in het midden liggen aangezien delen van de sites ook gecached kunnen worden, waardoor je al richting de 20-30% (ik zeg maar wat) zou kunnen gaan. Ik krijg dan niet het gevoel dat er aan de user wordt gedacht.

Overigens alle hulde voor hoe t.net het aanpakt, ik heb die widgets ook direct uitgezet :) Bovenstaande gaat mij meer om het grote plaatje, andere sites heb ik hier nog niks mee zien doen.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

PowerFlower schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:42:
[...]

Maar nogmaals, kun je geen eigen JS bouwen -- liefst een roll-up van alle calls die je wil doen, dus FB, Twitter, G+?

Dan zou het ook wat meer te optimaliseren zijn. Moet toegeven dat ik nog niet in de code heb zitten graven, dus ik heb geen idee of je een beetje open/gedocumenteerde API kunt aanspreken met je eigen JS, en heb ook geen idee hoe moeilijk het zou zijn dit te maken.

Wel weet ik dat dit voor een aantal klanten van me een goede oplossing zou zijn, zeker als ze zelf ook willen tracken wie wat hoe aan het liken/sharen/plussen is :)
Oh, dat zou vast wel kunnen, maar ik voel me niet geroepen om daar veel tijd in te steken. Daarbij blijf je afhankelijk van een 3rd party API waarvan je ook geen zekerheid hebt dat dat nooit veranderd of dat veranderingen altijd backwards-compatible zijn. De oplossing die we hier op Tweakers hebben vind ik zelfs eleganter: gewoon de gebruiker de mogelijkheid geven om het aan- of uit te zetten :)

Intentionally left blank

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:49

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

Anoniem: 413505 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:15:
[...]

Heb hier zelf wat +1tjes gekocht, mooie service :P
Het lastige van dat kopen is dat Google uiteindelijk zoiets wel gaat doorkrijgen, als blijkt/lijkt dat dit via dergelijke services komt. Net als contentfarms voor bepaalde bedrijven-websites die hard zijn gepakt met de panda-update (april dacht ik) zal dit ook met services als Plussem gebeuren. Het is namelijk gewoon fraude, mocht Google (of een concurrent) het aan kunnen tonen. Plussen en likes lijken me dan meer waard om echt te verdienen, ook omdat degenen -die- het doen het doen omdat ze het willen, niet omdat ervoor betaald wordt :)

LinkedIn
Twitter

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee