Macbook Pro voor studie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ze gebruiken de extra ruimte voor de speakers. Op zich wel jammer dat je geen numpad hebt, maar aan de andere kant zijn alle Apple toetsenborden wel altijd gelijk, onafhankelijk van het model/formaat.

Maar een 17" past toch niet in de meeste tassen en is nogal onhandig om mee te nemen naar een collegezaal :D

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 08-07-2011 19:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:38:
Jammergenoeg heeft de MBP 17" een toetsenbord wat net zo groot is als op de 13". Een onbegrijpelijke designkeuze als je het mij vraagt.
Daar is niets onbegrijpelijks aan. Het toetsenbord op een 13" is al full-size, dus er valt weinig op uit te breiden op een 17".

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Home/end knoppen. Page-up/page down.

Met name de home/end knoppen gebruik ik enorm vaak op mijn toetsenbord.
En nu niet zeggen dat dat ook kan met cmd+... want dat is niet hetzelfde.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 08-07-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:59:
Home/end knoppen. Page-up/page down.

Met name de home/end knoppen gebruik ik enorm vaak op mijn toetsenbord.
En nu niet zeggen dat dat ook kan met cmd+... want dat is niet hetzelfde.
fn+pijltjes inderdaad. Maar belangrijker: die kun je niet in het toetsenbord zetten zonder dat compleet te verneuken omdat 't dan niet meer gecentreerd is. Mischien was 't nog niet opgevallen: maar zowel het toetsenbord als het trackpad van macbooks zitten in het midden. Dat is omdat dat het fijnst (en, toegegeven, het mooist) is. Dat móet je opgeven als je dat soort dingen gaat uithalen met het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ken de afweging. Ik vind het alleen tamelijk absurd dat er imo nuttige dingen word opgeofferd puur vanuit design oogpunt. Maar ik ben dan ook meer type thinkpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:27:
Ik ken de afweging. Ik vind het alleen tamelijk absurd dat er imo nuttige dingen word opgeofferd puur vanuit design oogpunt. Maar ik ben dan ook meer type thinkpad.
Het is niet alleen design maar ook usability.

That said is design voor mij in ieder geval ook erg belangrijk. Maar goed: neem dan ook een Thinkpad he. Voor ieder wat wils :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
CyBeR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:58:
[...]

Daar is niets onbegrijpelijks aan. Het toetsenbord op een 13" is al full-size, dus er valt weinig op uit te breiden op een 17".
Behalve dat op een 17" vaak een numpad zit. Als je veel met getalletjes doet is dat wel handig, maar aan de andere kant, dan werk je vaak ook wel met een vaste setup met monitor, tobo en muis. denk ook niet dat de topic starter naar 17" aan het kijken is...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Prulleman schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:32:
[...]

Behalve dat op een 17" vaak een numpad zit.
Waarna, zoals ik eerder al zei, de rest van je toetsenbord opeens niet meer in het midden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321635

Daarom zou ik nooit voor 17 gaan voor de doeleinden waar de TS het voor wilt gebruiken. Zelfs een 15 inch vind ik dan nog te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 18:38:
[...]

Ik zou geen van beiden doen.
Ik heb zoals ik al eerder in het topic zei vrij grote handen, dus ik heb liever een wat groter model, dan een wat kleiner model.
En de overzichtelijkheid van een groter scherm is altijd een plus.
Zoals je uit de laatste paar reacties op kan maken zijn de toetsen op een 13" exact even groot als op een 15" hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-07 09:16
Ben trouwens wel benieuwd hoe vaak en waarvoor mensen de home,end,pageup en pagedown knoppen voor gebruiken. De functie van home en end die ik het meest gebruik, zijn gewoon te doen met ⌘+links/rechts en voor de rest heb ik het eigenlijk niet nodig.

Wat ik overigens ook een erg groot voordeel van de Apple keyboards vind, is dat de losse wireless en wired keyboards precies hetzelfde zijn als die van de laptop. Als ik thuis aan een bureau met extern beeldscherm werk, kan ik dan op precies hetzelfde keyboard blijven werken. Dat is een stuk productiever dan tussen verschillende keyboards te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Programmeren. Dat werkt enorm veel praktischer dan navigeren met de muis of pijltjestoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269758

Die heb ik gekoppeld aan een swipe up beweging. 3 finger swipe up/down doet precies hetzelfde als home/end. Werkt nog lekkerder dan die knopjes imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Anoniem: 269758 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 00:45:
Die heb ik gekoppeld aan een swipe up beweging. 3 finger swipe up/down doet precies hetzelfde als home/end. Werkt nog lekkerder dan die knopjes imo.
Inderdaad. Je hebt die knoppen helemaal niet nodig, het Touchpad kan je zo instellen dat hij feitelijk alles doet. Bij mij zit echt alles eronder, het refreshen van de pagina, home en end etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik vind de kracht van de ontwerpkeuze van Apple ook dat alles binnen handbereik blijft. Daarmee bedoel ik dat mijn handpalmen nauwelijks hoeven te verplaatsen. Als je gebruik gaat maken van numpads of extra navigatietoetsen moet je je hand optillen en ook dat kost tijd. Dan heb ik liever de touchpad, die ook altijd binnen bereik is, of een toetscombinatie. Ik programmeer ook op deze machine en dat gaat eerlijk gezegd prima. Ik mis de extra toetsen eigenlijk alleen wel eens in DAW software.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:07
jip_86 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 09:28:
[...]

En je laptop trekt ook een college van 2u of meer op de accu? Ik heb ook informatica gedaan, dan heb je gewoon een windows laptop nodig. Maar als er een college was waar je je laptop nodig hebt dan heb je echt halswerk om tot het einde toe mee te kunnen werken op de accu. Als je hier en daar een beetje Word en Powerpoint draait en je hebt de centen zou ik mooi die extra accuduur meepikken. Mijn broertje neemt voor zijn MBP niet eens een lader mee naar school en een laptop die de helft dunner is.
Of je koopt een degelijke laptop met een grote accu?

Mijn XPS M1330 met 9-cell accu kon 5 uur halen op batterij. Kon omdat na ruim 3,5 jaar de accu wel echt minder aan het worden is, maar nog steeds is 3 uur peanuts als je de low power mode gebruikt. Was ook nog geen hele dure laptop, geloof zo'n 800 euro inclusief Dell kortigscode en exclusief BTW. Nu heb je in dit segment vele male meer keuze en ook nog betere prijzen.
Met een SSD er in kan mijn beestje nog prima mee, zowel mechanisch als qua performance.

Een Apple kan degelijker zijn, maar ik denk dat het vooral er aan licht hoe je dat ding gebruikt. Zorg je er voor dat je het in een laptoptas of hoesje doet? Zoja, dan kan je laptop sowieso wel een tijdje mee, die van mij is meer dan eens gevallen (in tas dus wel) en doet het nog prima. 1x laten vallen zonder tas/hoes en daardoor was de buitenkant een beetje ontzet en zat er een barstje in de accu, maar verder werkt ie nog prima.

Als je vraag dus is: heb ik een MBP nodig dan is het antwoord dus zeker nee, mits je dan wel een andere degelijke laptop koopt. Is je vraag zou ik een MBP moeten kopen, dan moet je jezelf afvragen of je er meer geld voor over hebt en of je zelf echt meerwaarde ziet.

Voor mij persoonlijk is dat in ieder geval niet zo.

Edit:
Over bv. die trackpad van Apple, ik kan er niets mee, net als OSX. Zal best allemaal goed werken, maar voor mij werkt het in ieder geval niet en ik snap dan ook niet waarom iedereen daar zo lyrisch over is. Ik wil bv. gewoon knoppen onder mijn trackpad en wil geen trackpad waar ik half op lig met mijn handen als ik aan het typen ben. Maar, dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen. Verder is het slim om rekening te houden dat je het topic in het Mac gedeelte van het forum hebt neergegooid en dat hier dus mogelijk meer dan normaal Apple fans rondlopen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 09-07-2011 11:28 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:26:
[...]
Edit:
Over bv. die trackpad van Apple, ik kan er niets mee, net als OSX. Zal best allemaal goed werken, maar voor mij werkt het in ieder geval niet en ik snap dan ook niet waarom iedereen daar zo lyrisch over is. Ik wil bv. gewoon knoppen onder mijn trackpad en wil geen trackpad waar ik half op lig met mijn handen als ik aan het typen ben. Maar, dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen. Verder is het slim om rekening te houden dat je het topic in het Mac gedeelte van het forum hebt neergegooid en dat hier dus mogelijk meer dan normaal Apple fans rondlopen ;)
Heb je zelf ooit al een keer met de trackpad op een MBP gewerkt? Want dat je handen over de trackpad liggen is namelijk geen issue aangezien het in OSX erg slim (en dus ook goed) wordt aangepakt. Als je aan typen bent gebeurd er helemaal niets met die trackpad, zelfs niet als je het met opzet wil doen :)

Dat je knoppen onder je trackpad wil is idd misschien persoonlijke voorkeur, maar een trackpad op een 'gewone' laptop vind ik echt niets waard (ik werk er dagelijks mee) maar die van een MBP is werkelijk een droom om mee te werken (werk ik ook dagelijks mee).

Voor het overige van je post moet ik je wel gelijk geven: het aankopen van een MBP in plaats van een gelijkwaardige Dell/HP/... machine is enerzijds een persoonlijke keuze afhankelijk van het beschikbare budget of van de eisen aan de hardware. Als je bv. Firewire aansluitingen nodig hebt of hoofdzakelijk Mac software wil gebruiken (FCP bijvoorbeeld) dan is een Mac uiteraard de meest logische keuze. Als je 90% van de tijd Windows-only software moet gebruiken waarvan er geen Mac- versies of -alternatieven bestaan, dan is een Mac misschien niet de juiste keuze. Tenzij je natuurlijk voor het design gaat en daar het geld voor over hebt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 410594

Ik heb net een MBP 13 inch gekocht met het oog op mijn studie. Ben er echt zeer tevreden mee en heb ook totaal geen problemen met het relatief kleine scherm, omdat het scherm zo mooi en zo helder is.
Voordelen:
- prachtig LED scherm
- verbazend lange batterijduur
- heerlijk werkend trackpad (gebruik ook geen muis)
- geen gedoe met virusscanners/installatie van programma's
- supersnel werkend multitask apparaat
- natuurlijk een schitterend design voor zowel de hardware als de software (die speciaal gemaakt is voor de mac)

Nadelen: - voor mij alleen de prijs, maar ik hoop er dan ook 5 jaar mee te kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368041

Topicstarter
Darkstar schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:38:
[...]

Heb je zelf ooit al een keer met de trackpad op een MBP gewerkt? Want dat je handen over de trackpad liggen is namelijk geen issue aangezien het in OSX erg slim (en dus ook goed) wordt aangepakt. Als je aan typen bent gebeurd er helemaal niets met die trackpad, zelfs niet als je het met opzet wil doen :) .
Dit is dus bijv een van de additionele punten waarom ik een mac zou overwegen, ik heb dezelfde issues gehad bij mijn vorige laptop en het was werkelijk om gek van te worden.

Ik moet sws eerst nog met het OS werken, maar van alles wat ik hier lees pakt het alle punten aan waar ik mij aan irriteer @ windows.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 368041 op 09-07-2011 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 19:56
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 00:31:
Programmeren. Dat werkt enorm veel praktischer dan navigeren met de muis of pijltjestoetsen.
Ik vind het juist fijner op OSX, daar kan je namelijk per woord ook nog eens springen, in plaats van alleen per letter of hele regel ;) Namelijk met CMD pijltje is het als home en end e.d en met alt spring je per woord.
wil geen trackpad waar ik half op lig met mijn handen als ik aan het typen ben.
De trackpad herkent of je pols er op licht, en dan doet hij dus niets.

[ Voor 16% gewijzigd door ZpAz op 09-07-2011 14:40 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een vraagje:
Is het verstandig om al in oktober een MBP te kopen, of om te wachten tot de 012 versie?
Als ik dan toch zoveel geld uitgeef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZpAz schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:39:
[...]

Ik vind het juist fijner op OSX, daar kan je namelijk per woord ook nog eens springen, in plaats van alleen per letter of hele regel ;) Namelijk met CMD pijltje is het als home en end e.d en met alt spring je per woord.
Dat kan dus ook in windows met ctrl...

Ik zou gewoon nu kopen trouwens, anders zit je nog een half jaar te wachten voor iets wat binnen een half jaar weer verouderd is...

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 09-07-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:45:
[...]

Dat kan dus ook in windows met ctrl...

Ik zou gewoon nu kopen trouwens, anders zit je nog een half jaar te wachten voor iets wat binnen een half jaar weer verouderd is...
Heb nu nog geen MBP nodig :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
Ik zou sowieso wachten tot je studeert want dan heb je korting bij apple en korting op software bij surfspot (handig als je een laptop zonder windows weet te vinden)

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
ZpAz schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:39:
[...]

[...]

De trackpad herkent of je pols er op licht, en dan doet hij dus niets.
Je bedoeld zoals ctrl+pijltje in windows? Sorry, maar als je argumenten gebruikt, gebruik ze dan ook goed.

Dat van het trackpad, ik weet dat het kan, ik weet dat ook op windows er een heel stel trackpads zijn die dat kunnen detecteren, maar ik erger me er gewoon te vaak aan. Dat ding is of juist niet goed gelockt, of hij is gelockt wanneer ik het NIET wil. Voor mij is dat een reden om liever een kleiner gevoelig trackpad te hebben dan een gigantisch groot trackpad zoals de MBP.

Verder @TS, je stelt dat er dingen in Windows zijn die je ergeren, dat zal best, maar OSX is ook niet perfect, ondanks wat Apple FREAKS soms zeggen. Note: de FREAKS en niet fans, want er zijn iets te veel mensen die stellen dat Apple niets mis kan doen...

@de firewire opmerking:
Genoeg proffessionele laptops die wel een FW aansluiting hebben, zo ook mijn XPS M1330. Ook daarvoor geldt dus dat Apple niet de enige keuze is.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Behalve dat er op dit moment geen enkele goede windows 15" laptop is met firefire. Behalve de BTO modellen, maar daar ben ik niet zo'n fan van aangezien die al snel €100 meer kosten dan de xps 15/N53.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar de TS heeft nergens aangegeven Firewire nodig te hebben dus zo'n groot probleem zou dat niet zijn denk ik.
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:18:
[...]

Je bedoeld zoals ctrl+pijltje in windows? Sorry, maar als je argumenten gebruikt, gebruik ze dan ook goed.

Dat van het trackpad, ik weet dat het kan, ik weet dat ook op windows er een heel stel trackpads zijn die dat kunnen detecteren, maar ik erger me er gewoon te vaak aan. Dat ding is of juist niet goed gelockt, of hij is gelockt wanneer ik het NIET wil. Voor mij is dat een reden om liever een kleiner gevoelig trackpad te hebben dan een gigantisch groot trackpad zoals de MBP.
Als je al eens met het trackpad van de Mac had gewerkt zou je weten dat die angst nergens voor nodig is omdat het gewoon prima werkt. En multitouch gestures die je per programma in kan stellen maken het een erg handig vlakje.
Verder @TS, je stelt dat er dingen in Windows zijn die je ergeren, dat zal best, maar OSX is ook niet perfect, ondanks wat Apple FREAKS soms zeggen. Note: de FREAKS en niet fans, want er zijn iets te veel mensen die stellen dat Apple niets mis kan doen...
Het probleem is altijd een beetje dat een hoop mensen die altijd al Windows gebruikt hebben en niets van Mac willen weten een aantal vooroordelen hebben opgebouwd die tegenwoordig nergens meer op slaan. Bijvoorbeeld dat Macs overpriced troep zijn en dat iedereen die er positief over is gebrainwasht is door Steve. Het advies wat je van deze mensen krijgt over het kopen van een Mac is ook niet het meest objectieve wat er is.

Ik heb sinds een paar weken een MBP, eigenlijk wilde ik een Lenovo X220T, maar ik moest uiteindelijk noodgedwongen aan een Apple omdat ik een programma nodig had dat alleen op Mac werkte. Toen ik me er een beetje in verdiepte kwam ik tot de conclusie dat het hardwarematig best goede machinetjes zijn en ik heb er tot nu toe helemaal geen spijt van. In het begin was ik vastbesloten om gewoon Windows er op te draaien en af en toe naar Mac over te schakelen als ik dat programma nodig had. Maar uiteindelijk gebruik ik Mac voor alles en heb Windows er alleen virtueel op voor sommige programma's.

Uiteindelijk was de MBP + Vertex 3 en 8GB mem nog een paar honderd Euro goedkoper dan de Lenovo wat het ook aangenaam maakte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
fsfikke schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:41:
Maar de TS heeft nergens aangegeven Firewire nodig te hebben dus zo'n groot probleem zou dat niet zijn denk ik.

[...]

Als je al eens met het trackpad van de Mac had gewerkt zou je weten dat die angst nergens voor nodig is omdat het gewoon prima werkt. En multitouch gestures die je per programma in kan stellen maken het een erg handig vlakje.
GAAAAASSSSSSSTTT!!!! Lees, ik heb er mee gewerkt en _IK_ vind het niet werken. Als de TS het wel prima vindt dan is dat voor mij helemaal geen probleem, ik leg alleen uit dat het voor mij een reden is om NIET voor een Apple te gaan. Natuurlijk is dat laatste vloeken in de kerk in dit sub-forum...
[...]

Het probleem is altijd een beetje dat een hoop mensen die altijd al Windows gebruikt hebben en niets van Mac willen weten een aantal vooroordelen hebben opgebouwd die tegenwoordig nergens meer op slaan. Bijvoorbeeld dat Macs overpriced troep zijn en dat iedereen die er positief over is gebrainwasht is door Steve. Het advies wat je van deze mensen krijgt over het kopen van een Mac is ook niet het meest objectieve wat er is.

Ik heb sinds een paar weken een MBP, eigenlijk wilde ik een Lenovo X220T, maar ik moest uiteindelijk noodgedwongen aan een Apple omdat ik een programma nodig had dat alleen op Mac werkte. Toen ik me er een beetje in verdiepte kwam ik tot de conclusie dat het hardwarematig best goede machinetjes zijn en ik heb er tot nu toe helemaal geen spijt van. In het begin was ik vastbesloten om gewoon Windows er op te draaien en af en toe naar Mac over te schakelen als ik dat programma nodig had. Maar uiteindelijk gebruik ik Mac voor alles en heb Windows er alleen virtueel op voor sommige programma's.

Uiteindelijk was de MBP + Vertex 3 en 8GB mem nog een paar honderd Euro goedkoper dan de Lenovo wat het ook aangenaam maakte :P
Ik denk ook dat MBP's prima laptop zijn hoor, betwijfel alleen of ze hun geld waard zijn. Sowieso zijn ze dat voor mij niet, maar dat is dus persoonlijk.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:49:
[...]

GAAAAASSSSSSSTTT!!!! Lees, ik heb er mee gewerkt en _IK_ vind het niet werken. Als de TS het wel prima vindt dan is dat voor mij helemaal geen probleem, ik leg alleen uit dat het voor mij een reden is om NIET voor een Apple te gaan. Natuurlijk is dat laatste vloeken in de kerk in dit sub-forum...

[...]

Ik denk ook dat MBP's prima laptop zijn hoor, betwijfel alleen of ze hun geld waard zijn. Sowieso zijn ze dat voor mij niet, maar dat is dus persoonlijk.
Ik kan me veel dingen voorstellen qua persoonlijke voorkeuren, maar een gewoon trackpad boven een Mac trackpad.... :? Dan heb je het echt geen kans gegeven. Je kan dat ding echt met geen mogelijkheid per ongeluk bedienen, en als je wel wat wilt doen werkt ie altijd. Nogmaals ik geloof in persoonlijke voorkeuren maar dit is een Opel kadet uit '88 verkiezen boven een Audi a5 uit '11

/edit, nog een toevoeging, zelfs klikken (fysiek en/of tappen) gaat niet met je handpalm

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 09-07-2011 19:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:49:
[...]

[...]

offtopic:
Ik vind eigenlijk dat je een beetje aan het trollen bent en het probeert te verbergen door te zeggen dat het persoonlijke meningen zijn. Je beoordeeld de users in dit sub-forum gewoon omdat je in het Apple sub-forum zit. Beetje flauw vind ik.

Je punt over het trackpad klopt gewoon niet. Je kan onmogelijk de muisaanwijzer laten bewegen door je polsen op de trackpad te leggen/bewegen. Het kan gewoon niet. Ik heb de afgelopen 5 minuten gespendeerd aan het opzettelijk proberen van de muisaanwijzer te bewegen terwijl ik aan het typen ben maar het lukt me niet. Op een of andere manier detecteert OSX dat de input niet van je vingertoppen komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkstar op 09-07-2011 17:09 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:04:
Ik zou sowieso wachten tot je studeert want dan heb je korting bij apple en korting op software bij surfspot (handig als je een laptop zonder windows weet te vinden)
Dat is opzich geen probleem, ik krijg die korting sowieso omdat mijn moeder werkt op de universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt je toch al ingeschreven voor die studie. Neem aan ook al geaccepteerd, dus dan ben je al student ;). Zou je infeite nergens op hoeven te wachten, maar je gaf al aan hem niet nu gelijk nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 321635 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 23:52:
Je hebt je toch al ingeschreven voor die studie. Neem aan ook al geaccepteerd, dus dan ben je al student ;). Zou je infeite nergens op hoeven te wachten, maar je gaf al aan hem niet nu gelijk nodig te hebben.
Nouja, na wat google-fu ben ik erachter gekomen dat ze bezig zijn met een ''overhaul'' voor de MBP in 2012.
Nu is de vraag, naast dat ze hem nog dunner maken (gaat dit problemen opleveren met de stevigheid?) is de vraag: gaan er nog verbeteringen komen?
Ik bedoel, als ik 2.2k voor een laptop uitgeef wil ik graag zoveel mogelijk product voor mn geld krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er komt inderdaad een nieuw model aan. Dat model zal een stuk beter zijn dan het huidige model, enig nadeel is wel dat dat nieuwe model weer een stuk slechter zal zijn dan het daarop volgende model :/
Dus misschien moet je nog gewoon even een jaartje wachten...

Daarbij weet ik niet helemaal hoe je op €2.2k komt. 17" is totaal onhandig voor wat jij aangeeft ermee te willen doen en de 15" met de enige zinnige upgrade (hires antiglare scherm) is een kleine €1700 ;)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 10-07-2011 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:52:
Er komt inderdaad een nieuw model aan. Dat model zal een stuk beter zijn dan het huidige model, enig nadeel is wel dat dat nieuwe model weer een stuk slechter zal zijn dan het daarop volgende model :/
Dus misschien moet je nog gewoon even een jaartje wachten...

Daarbij weet ik niet helemaal hoe je op €2.2k komt. 17" is totaal onhandig voor wat jij aangeeft ermee te willen doen en de 15" met de enige zinnige upgrade (hires antiglare scherm) is een kleine €1700 ;)
Echt?
En qua grafische prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 368041 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:54:
[...]

Echt?
En qua grafische prestaties?
Denk je dat zelfs de simpelste grafische kaart problemen heeft met "marketing/spreadsheets/projecten/visuele presentaties/werkstukken" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:56:
[...]

Denk je dat zelfs de simpelste grafische kaart problemen heeft met "marketing/spreadsheets/projecten/visuele presentaties/werkstukken" :?
Nee, maar wel eventuele andere dingen die ik er op zou willen doen.
Misschien ooit eens wat videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Videokaart is voor gamen. Videobewerking leunt op CPU-kracht. En het verschil tussen een 2.0 en 2.0GHz is een prestatieverschil van enige procenten. Dat is de meerprijs absoluut niet waard. Het beste wat je kan doen is voor het formaat dat je wilt hebben de basic versie kopen en dan zelf wat extra geheugen en een SSD er in zetten. Dan heb je een razendsnelle laptop waar je wel even mee vooruit kan.

Om een keuze te maken voor het formaat moet je ze toch eens naast elkaar zien in een winkel. Zoals al eerder gezegd zijn de toetsen exact even groot op alle drie de groottes dus dat maakt het verschil niet echt. Maar op zich is een hogere resolutie altijd handiger.

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 10-07-2011 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 10 juli 2011 @ 01:00:
Videokaart is voor gamen. Videobewerking leunt op CPU-kracht. En het verschil tussen een 2.0 en 2.0GHz is een prestatieverschil van enige procenten. Dat is de meerprijs absoluut niet waard. Het beste wat je kan doen is voor het formaat dat je wilt hebben de basic versie kopen en dan zelf wat extra geheugen en een SSD er in zetten. Dan heb je een razendsnelle laptop waar je wel even mee vooruit kan.

Om een keuze te maken voor het formaat moet je ze toch eens naast elkaar zien in een winkel. Zoals al eerder gezegd zijn de toetsen exact even groot op alle drie de groottes dus dat maakt het verschil niet echt. Maar op zich is een hogere resolutie altijd handiger.
Jep, ik ga maandag nog eens ff langs in zaandam of a'dam en ga me eens goed laten informeren door een apple-neofiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229864

Anoniem: 321635 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 23:52:
Jawel. Je moet wachten op je login gegevens. Ik zou ten zeerste aanraden met je login gegevens in te loggen via Surfspot.
Dat leverde mij namelijk net ietjes meer korting op dan wanneer ik hem via de Apple store voor studenten kocht.

Blijkbaar krijg ik net iets meer korting wegens de universiteit waar ik studeer.

Dat zou dus in zijn geval ook kunnen zijn.

(en net ietjes meer korting in % is in euro's al zo een behoorlijk bedrag)

En over dat wachten tot 2012: Tja je kunt blijven wachten zou ik zeggen...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 229864 op 10-07-2011 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315307

Arosf schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 08:14:
[...]

- Bijna geen onderhoud. Virusscanner is niet nodig. Zorg er alleen voor dat je vertrouwde software installeerd. Dus geen warez van torrent of nieuwsgroepen. Je hoeft je dus niet zorgen te maken dat je wordt geinfecteerd met een trojan of virus wanneer je eens een obscure website bezoekt.
Ik heb ook geen actieve virus scanner. Als je een beetje verstand van je browser hebt en internet haal je nooit wat binnen. Ik ben al 6 jaar virus, malware en spyware vrij. Als ik een vaag bestandje binnehaal check'd firefox het automatisch met Clamwin. En zou ik ooit shit op me pc krijgen is er malware-bytes. Ik heb eigenlijk helemaal geen onderhoud aan mijn pc. Kwestie van zorgen dat programma's niet gaan mee draaien bij het opstarten.

@Prominence,

Het maakt niet heel veel uit of je een laptop of een Macbook neemt. Je kan bij allebij zowiezo dual booten.
Alleen betaal je voor een mac een imago prijs. Macbooks zien er best strak uit. Als je daar op kickt zou ik er zeker voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 19:56
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:18:
[...]

Sorry hoor dat ik niet elk OS compleet van binnen en buiten ken, ja ik werk wel eens op Windows, en dit was me nog nooit opgevallen en elke keer miste ik het gewoon, en dat het er wel in blijkt te zitten is alleen maar nice.

Dan alsnog kies ik de pijltjes plus modifier key voor het besturen van de caret voor zowel kleine als grote sprongen, boven voor 'kleine sprongen' de pijltjes en modifier key en je bij grote sprongen ineens naar een ander gedeelte op het toetsenbord moet.
Darkstar schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 17:08:
[...]

offtopic:
Ik vind eigenlijk dat je een beetje aan het trollen bent en het probeert te verbergen door te zeggen dat het persoonlijke meningen zijn. Je beoordeeld de users in dit sub-forum gewoon omdat je in het Apple sub-forum zit. Beetje flauw vind ik.

Je punt over het trackpad klopt gewoon niet. Je kan onmogelijk de muisaanwijzer laten bewegen door je polsen op de trackpad te leggen/bewegen. Het kan gewoon niet. Ik heb de afgelopen 5 minuten gespendeerd aan het opzettelijk proberen van de muisaanwijzer te bewegen terwijl ik aan het typen ben maar het lukt me niet. Op een of andere manier detecteert OSX dat de input niet van je vingertoppen komt.
Waarschijnlijk draaide hij Windows op de Macbook, want daarin verspringt hij soms wel ;)
Videobewerking leunt op CPU-kracht.
Steeds meer bij Video en Foto bewerking wordt door de GPU afgehandeld.

[ Voor 60% gewijzigd door ZpAz op 10-07-2011 10:55 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 315307 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:41:
[...]
@Prominence,

Het maakt niet heel veel uit of je een laptop of een Macbook neemt. Je kan bij allebij zowiezo dual booten.
Alleen betaal je voor een mac een imago prijs. Macbooks zien er best strak uit. Als je daar op kickt zou ik er zeker voor gaan.
Wat voor mij het belangrijkste is is de stevigheid van de macbook.
de soliditeit van het product is voor mij een van de hoofdredenen om een Mac aan te schaffen, omdat gewoonweg ''normale'' laptops in mijn ogen te snel stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je vergelijkt nu de bouwkwaliteit van een -ik gok- budgetmodel met iets wat €1800 kost...

Als jij voor dezelfde prijs een thinkpad aanschaft, dan is die een stuk steviger dan een macbook ooit zal zijn. Bovendien kan je bij dell voor €85 upgraden naar 3-jaar next business day on-site garantie.... Wat jij noemt is gewoon geen goede reden om een macbook aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals ik zei wilde ik eigenlijk ook een Lenovo (X220T) kopen. Maar in Nederland zijn die sowieso heel moeilijk te krijgen en stervens duur. Als je dus dan een Thinkpad van €1800 (heb je toch wel nodig voor een leuk model) vergelijkt met een MacBook van €1000 is de Thinkpad idd steviger. En aangezien hier iedereen de claim maakt dat Windows laptops die de helft kosten veel beter zijn dan Macs is het ook niet gek om die met elkaar te vergelijken qua bouwkwaliteit. En dan wint de Macbook het dus :P
(Van extra garantie gaat de bouwkwaliteit natuurlijk niet omhoog)
ZpAz schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:49:
[...]
[...]

Steeds meer bij Video en Foto bewerking wordt door de GPU afgehandeld.
Theoretisch wel, maar dingen als quicksync e.d. zitten toch allemaal in de CPU.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 10-07-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een vraagje: Stel ik zou een macbook willen modden, denk hierbij aan wat extra geheugen, of een SSD, zou ik dan speciale ''mac'' onderdelen moeten kopen?
Want als je gaat spelen met de specs in de apple store moet je 200e extra betalen voor 8gb geheugen ,wat mij nogal sterk lijkt als je standaard retail prijzen van geheugen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:58

PBP

Anoniem: 368041 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 14:00:
Nog een vraagje: Stel ik zou een macbook willen modden, denk hierbij aan wat extra geheugen, of een SSD, zou ik dan speciale ''mac'' onderdelen moeten kopen?
Want als je gaat spelen met de specs in de apple store moet je 200e extra betalen voor 8gb geheugen ,wat mij nogal sterk lijkt als je standaard retail prijzen van geheugen ziet.
Nee upgraden bij Apple via de online store is altijd duurder. Je kan zelf later gewoon geheugen/ssd los kopen in elke andere winkel. Staat zelfs in de handleiding hoe je geheugen/hardeschijf kunt vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door PBP op 10-07-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PBP schreef op zondag 10 juli 2011 @ 14:15:
[...]

Nee upgraden bij Apple via de online store is altijd duurder. Je kan zelf later gewoon geheugen/ssd los kopen in elke andere winkel. Staat zelfs in de handleiding hoe je geheugen/hardeschijf kunt vervangen.
Mooi :)
Dan zou ik evt later er een SSD in willen gooien als ze een tikkie goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:11
@Prominence

Een vriend van mij heeft 13" en 15" MBPs gehad en zegt dat 15" perfect is om mee te werken. Genoeg scherm en toch nog portable (past in elke eastpack tas of andere tas van die grootte) met goede accuduur.
Zelf ben ik ook overgegaan op Mac toen ik begon met studeren, ik kwam van een windows/tweaking achtergrond maar wilde iets nieuws. Op dit moment werk ik met beide, een mac laptop en een windows desktop maar ik moet zeggen dat Mac toch net wat beter bevalt. Windows 7 is een goed systeem maar OSX is net iets fijner, voornamelijk in de details.

In ieder geval, volgens mij wil je graag een Apple kopen maar zoek je nog goede argumenten ervoor. Ik zou zeggen, koop het basis-model 15" met hoge resolutie scherm en anti-glare en verder geen opties. Zit je op €1750, een heel bedrag maar is het zeker waard. Geheugen + SSD later zelf inbouwen als het tijd is.

Zelf denk ik dat je binnen 2 weken over bent, dat was bij mij (en veel vrienden met mij) iig zo, succes met de keuze! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueberry33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik heb net 1 jaar International Management op de hva gedaan. Ik moet zeggen we begonnen met 2 macbooks in de klas en eind van het jaar waren het al gauw 7 stuks.

Het werkt gewoon perfect, zeker omdat je veel verschillende vakken hebt, dus verschillende mapjes en dergelijke. Ook voor powerpoints en andere projecten die je gaat maken is het gewoon super makkelijk om een protje te hebben. ;)

Hoewel ik nu gestopt ben met de opleiding, de macbook pro was zeker een investering en geloof me dude... je gaat er van houden.;)

Heb je btw nog boeken nodig voor IBMS ? Ik heb alle 1ste jaars boeken hier liggen waarvan sommige geneens gebruikt zijn. Als je wat nodig hebt, let me know ;)

Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als je lekker aantekeningen wilt maken terwijl een docent een college aan het geven is? PearNote doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blueberry33 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 18:31:

Het werkt gewoon perfect, zeker omdat je veel verschillende vakken hebt, dus verschillende mapjes en dergelijke. Ook voor powerpoints en andere projecten die je gaat maken is het gewoon super makkelijk om een protje te hebben. ;)
Dat mis ik idd wel in Windows, de mogelijkheid om voor aparte vakken met aparte mappen te werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tsurany schreef op zondag 10 juli 2011 @ 20:58:
[...]

Dat mis ik idd wel in Windows, de mogelijkheid om voor aparte vakken met aparte mappen te werken.
:D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarom lezen sommigen altijd "Mac werkt heel prettig met xy" als "Windows kan xy niet"? Lijkt wel een soort van minderwaardigheidscomplex :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146055

Koop een Dell laptop, degelijk een stuk goedkoper, betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 146055 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 00:46:
Koop een Dell laptop, degelijk een stuk goedkoper, betere specs.
Windows en breekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Windows bekentent niet direct dat het breekbaar is. Een latitude/precision/elitebook/thinkpad van €1800 is steviger dan de MBP en net zo duur.. Hij is alleen niet wit en een paar millimeter dikker... Big deal.

Ik heb het al eerder gezegd: als je een mac wilt vanwege de software moet je dat gewoon doen. Maar als je een mac koopt omdat hij wit is, of omdat de bouwkwaliteit zogenaamd goed is, of omdat een mac zogenaamd logischerwijs sneller is, of omdat je buurjongen helemaal enthousiast is... Dan koop je duidelijk een hele dure laptop om de verkeerde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 01:34:
Windows bekentent niet direct dat het breekbaar is. Een latitude/precision/elitebook/thinkpad van €1800 is steviger dan de MBP en net zo duur.. Hij is alleen niet wit en een paar millimeter dikker... Big deal.

Ik heb het al eerder gezegd: als je een mac wilt vanwege de software moet je dat gewoon doen. Maar als je een mac koopt omdat hij wit is, of omdat de bouwkwaliteit zogenaamd goed is, of omdat een mac zogenaamd logischerwijs sneller is, of omdat je buurjongen helemaal enthousiast is... Dan koop je duidelijk een hele dure laptop om de verkeerde redenen.
Nee, ok maar zo ben ik niet (:
Geloof het of niet, maar ik was een lange tijd een groot tegenstander van apple omdat hun producten gewoonweg te duur waren in mijn ogen.
Maar na een laptop die binnen een jaar de pijp uit was, en een beetje research ben ik erachter gekomen dat apple best wel redelijk spul maakt EN dat het crash-proof is(binnen de realistische marges natuurlijk).

Dus ik zal hem niet kopen omdat ie '' oh zo mooi'' is, meer voor de stabiliteit en de duurzaamheid van hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 303530 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 01:34:
Die Thinkpad ben ik met je eens, maar ik vraag me wel af waarom nu opeens elke willekeurige andere laptop steviger is dan een MBP?
(aan aangezien je nogal gefascineerd bent door die €1800, nogmaals: een MBP van €1000 is net zo stevig als eentje van €2200. Net zoals een Dell Laptop met een i3 in de zelfde behuizing zit als eentje uit dezelfde modellijn met een i7)
Anoniem: 368041 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 01:37:
[...]

Geloof het of niet, maar ik was een lange tijd een groot tegenstander van apple omdat hun producten gewoonweg te duur waren in mijn ogen.
Maar na een laptop die binnen een jaar de pijp uit was, en een beetje research ben ik erachter gekomen dat apple best wel redelijk spul maakt EN dat het crash-proof is(binnen de realistische marges natuurlijk).

Dus ik zal hem niet kopen omdat ie '' oh zo mooi'' is, meer voor de stabiliteit en de duurzaamheid van hun producten.
Zoals je in dit topic weer eens kan zien zitten die vooroordelen bij een hoop mensen nog erg vast ingeroest, zelfs anno 2011. Voor sommigen is het makkelijker om vast te houden aan die vooroordelen dan om met een open mind te kijken en misschien wel toe moeten geven dat ze ongelijk hebben.
Je weet best dat je voor een stuk minder Euro's ook een laptop kan kopen en dat je voor hetzelfde geld ook iets kan kopen wat misschien nog steviger is. Aan jou om een afweging te maken van het totaalplaatje. Ik ken weinig mensen die een MacBook hebben gekocht en het ding twee jaar later vervloeken. Mensen die hun Dell Elitebook/HP/whatever vervloeken ken ik helaas maar al te veel. Maar misschien heeft Steve op elke Macs op de achtergrond een hypnoseprogramma draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik me dan eigenlijk afvraag bij die goedkopere windows laptops. Je leest wel i7 etc etc. Maar wat zit daar dan in van bv een moederbord? Ik weet dat alles in m'n MBP volledig benut zal kunnen worden (qua snelheid enzo) omdat de niet vermelde zaken ook van hoge qualiteit zijn.

Ik weet nog van in de dagen dat ik systemen zelf in elkaar stak, veel mensen kijken enkel naar die snelheid van de cpu, ze kopen dan het snelste en beste model, maar daar kopen ze een brak moederbord bij die maar 70% performance van die cpu kan halen. Dan vrees ik dat die fabrikanten van die goedkopere laptops ook zo iets doen. (Al kan ik dat natuurlijk niet bevestigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
Anoniem: 368041 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 01:37:
[...]

Crash-proof hangt natuurlijk ook gewoon van het model laptop af. MBP's zijn over het algemeen goed, maar ook daarbij heb je maandagmorgen modellen en gevallen. Genoeg Dell's gezien van 1000-1200 euro die zonder problemen 3-5 jaar meegegaan zijn. Meestal werden ze dan vervangen omdat men een sneller model wilde, niet omdat het ding stuk was.
Het is natuurlijk wel zo dat je bij Windows laptops even wat beter moet zoeken om een degelijk model e vinden, maar dat komt weer omdat er zoveel keuzes zijn in modellen en ontwerpen. Het ene werkt en het andere niet.
Anoniem: 269758 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:35:
Wat ik me dan eigenlijk afvraag bij die goedkopere windows laptops. Je leest wel i7 etc etc. Maar wat zit daar dan in van bv een moederbord? Ik weet dat alles in m'n MBP volledig benut zal kunnen worden (qua snelheid enzo) omdat de niet vermelde zaken ook van hoge qualiteit zijn.

Ik weet nog van in de dagen dat ik systemen zelf in elkaar stak, veel mensen kijken enkel naar die snelheid van de cpu, ze kopen dan het snelste en beste model, maar daar kopen ze een brak moederbord bij die maar 70% performance van die cpu kan halen. Dan vrees ik dat die fabrikanten van die goedkopere laptops ook zo iets doen. (Al kan ik dat natuurlijk niet bevestigen)
Dat was dan Althon XP dagen of nog daarvoor. Zeker sinds alle processoren een ingebouwde geheugencontroller hebben zit er echt vrijwel nooit meer dan 5% verschil tussen de moederborden. En dan is die 5% ook nog tussen echt high-end en echt budget.

[ Voor 30% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 11-07-2011 09:48 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentillekes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-08-2023
Ik heb me sinds vorige maand ook een MBP gekocht voor mijn studie. Dit met de gedachte dat OSX nóg stabieler zou zijn als windows 7. Dit valt me echter zwaar tegen. Als ik mijn laptop een dag intensief gebruik is er altijd wel ergens een vastloper. Ook heb ik meer dan eens een programma geforceerd moeten beëindigen via activiteitenweergave. Nu moet ik toegeven dat ik een noob met OSX ben, ik hoop dat ik hier iets tegen kan doen want het is natuurlijk verre van ideaal.

Ondanks dat werkt OSX fijn en ziet de laptop er piekfijn uit, toch weet ik niet of ik nog eens zo'n laptop zou kopen.

Ik hoop dat je hiermee van de gedachte af bent geholpen dat je denkt dat OSX stabieler is dan windows, want dit is echt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Anoniem: 269758 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:35:

dit soort ongein trek ik altijd maar matig, dit is gewoon misinformatie.

Verder zou ik willen zeggen dat je voor stabiliteit ook geen mac hoeft te kopen aangezien een windows laptop ook niet zal crashen.

Dat de laptop van aluminium is betekent dat hij in relatie tot een plastic laptop van dezelfde dikte een stukje stijver is. Maar pas wel op, ik ken iemand die z'n mbp tegen een deur gestoten heeft (mss net op een ongelukkige plek) en daar zit nu een dikke deuk in. Plastic was waarschijnlijk gewoon teruggeveerd.

Je koopt een macbook voor de mac-exclusieve stoftware, de net wat betere gestures of de looks. Voor de rest is ie ook wel prima maar dat is verre van uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
gentillekes schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:40:
Ik heb me sinds vorige maand ook een MBP gekocht voor mijn studie. Dit met de gedachte dat OSX nóg stabieler zou zijn als windows 7. Dit valt me echter zwaar tegen. Als ik mijn laptop een dag intensief gebruik is er altijd wel ergens een vastloper. Ook heb ik meer dan eens een programma geforceerd moeten beëindigen via activiteitenweergave. Nu moet ik toegeven dat ik een noob met OSX ben, ik hoop dat ik hier iets tegen kan doen want het is natuurlijk verre van ideaal.

Ondanks dat werkt OSX fijn en ziet de laptop er piekfijn uit, toch weet ik niet of ik nog eens zo'n laptop zou kopen.

Ik hoop dat je hiermee van de gedachte af bent geholpen dat je denkt dat OSX stabieler is dan windows, want dit is echt niet zo.
Oei... dat klinkt toch echt niet goed, weet je zeker dat je ram helemaal ok is?
Ik heb in 1,5 jaar tijd misschien 5 vastlopers gehad (2 keer kernel panic, en een paar keer dat finder niet meer reageert).

qua stabiliteit is het volgens mij gewoon vergelijkbaar aan win7, en is dat dus geen verkoop argument. Het OS ansich is zeker wel een verkoopargument (tenzij je er niet aan kan wennen).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EvilWhiteDragon schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:45:
[...]

Dat was dan Althon XP dagen of nog daarvoor. Zeker sinds alle processoren een ingebouwde geheugencontroller hebben zit er echt vrijwel nooit meer dan 5% verschil tussen de moederborden. En dan is die 5% ook nog tussen echt high-end en echt budget.
Ik spreek dan over zo'n 6 jaar geleden, daarom dat ik het ook vraag of daar geen verschil kan zitten, ben namelijk niet echt op de hoogte van hoe de hardware tegenwoordig verschilt. De hardware interesse is er hier wat uit gegroeid ;)

Even over het OS en stabiliteit. Zoals velen hier al gezegd hebben W7 moet tegenwoordig niet meer onderdoen. Daar heb je dan ook het 'veilige' systeem dat Apple gebruikt. Ze richten zich op een zeer beperkt aantal systemen, terwijl je voor windows toch een enorm aanbod hebt. Google lijkt de Apple methode ook te hanteren met hun netbooks, maar met Android hebben ze dan een andere weg gekozen. Daar heb je dan exact hetzelfde probleem. Android op zich is niet slecht, maar om voor die honderden modellen telefoons allemaal optimaal te kunnen draaien(denk dan ook aan apps) is het gewoon moeilijk. Waar Apple dan met een klein aantal modellen zit en dit veel gemakkelijker is. En dat is dan te zien aan de App store zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229864

Ik sluit me toch ook wel aan bij gentillekes. Ik heb toch ook regelmatig (niet dagelijks) dat een programma niet meer reageert en dan geforceerd moet worden afgesloten. Ik heb dit vooral vaak met Safari bij het openen van bepaalde sites. Sommige sites kunnen Safari echt laten doen crashen lijkt het... geen idee waar dat aan ligt.

Dus ik vind zelf niet dat OSX zoveel stabieler is dan Windows 7. Ik ben er verder wel tevreden mee hoor, maar ik zou ook niet zo direct willen zeggen dat OSX zoveel stabieler is dan Windows 7.

Ook dat je in zijn algeheel minder problemen zou hebben met OSX dan met Windows 7 zou ik niet zo sterk willen zeggen. Je leest genoeg topics op het internet waar mensen problemen hebben met OSX. (net zoals met windows dus)

Kortom: Mijn mening is dat qua stabiliteit en "problemen" Windows 7 en OSX op 1 lijn zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 229864 op 11-07-2011 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentillekes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-08-2023
Prulleman schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:56:
[...]

Oei... dat klinkt toch echt niet goed, weet je zeker dat je ram helemaal ok is?
Ik heb in 1,5 jaar tijd misschien 5 vastlopers gehad (2 keer kernel panic, en een paar keer dat finder niet meer reageert).
...
Hoe kom ik daar achter? Zit er in OSX een hardware test? Ik kan deze iig niet vinden via applicaties in het dock.
Ik heb mij MBP gekocht op hetzelfde tijdstip als een vriend van mij, welke een SSD heeft ingebouwd. Deze MBP is een stuk sneller, maar is ook wel eens een keer helemaal vastgelopen (AAN/UIT-knopje 5 seconden in moeten houden om opnieuw op te kunnen starten en toen was het probleem voorbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
gentillekes schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:13:
[...]

Hoe kom ik daar achter? Zit er in OSX een hardware test? Ik kan deze iig niet vinden via applicaties in het dock.
Ik heb mij MBP gekocht op hetzelfde tijdstip als een vriend van mij, welke een SSD heeft ingebouwd. Deze MBP is een stuk sneller, maar is ook wel eens een keer helemaal vastgelopen (AAN/UIT-knopje 5 seconden in moeten houden om opnieuw op te kunnen starten en toen was het probleem voorbij)
win7 installeren met boot camp en dan daar stabiliteitstesten uitvoeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ja, het geheugen gaan testen terwijl Windows de helft bezet houdt, dat gaat lekker werken :P

Maar goed, dat is enigszins off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
gentillekes schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:13:
[...]

Je hebt als het goed is installatiediscs gekregen bij je MBP. Een van deze schijven bevat inderdaad een hardware test. Ik geloof dat je moet opstarten met de D knop ingeduwd, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Funny as hell _O-

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:55
Ik wil even my 2 cents meegeven. Ik heb regelmatig een Apple gebruikt in de APR-winkels en in de Apple Stores in Hilversum, ook regelmatig bij vrienden thuis, en ik kan er gewoonweg niet mee omgaan.

Het enige voordeel van Mac over Windows is dat je bij Windows een virusscanner van een derde partij erbij moet hebben met altijd die nagging meldingen van 'updaten' of elke dag even elk uur laten blijken dat hij aanwezig is en dat alles prima in orde is. Op dat vlak is Mac zeker een stapje vooruit. Maar bij Mac komt de update manager ook op de meest ongelegen momenten je werk verstoren, dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen in mijn opinie.

Als je een laptop aanschaft, raad ik ten zeerste een SSD aan. Ik heb zelf onlangs een netbookje gekocht voor op vakantie en bijvoorbeeld in de trein Pokémon op een VisualAdvanceEmulator te spelen (Pokémon Emerald voor de geïnteresseerden. Ja mensen, ik heb weer even een Pokémon opleving gedurende twee weken!) En heb eens geprobeerd een film te spelen. Dat was gewoon een hel. 720p haalt ie gewoon NIET. Toen heb ik alle zooi van Windows verwijderd en eens goed geformatteerd, toen wilde het wel beter, maar nog steeds elke 2 seconden een lag. Ik ben nu een SSD en een geheugenreepje aan het bestellen, want met SSD's heb ik in mijn desktop toch erg fijne ervaringen mee. Eindelijk is de opslag niet meer de bottleneck.

Dus koop je een MacBook (Pro/Air) dan in ieder geval een SSD kopen. Je zult er geen spijt van krijgen. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
dat je 720p niet gaat ligt aan de processor van je netbook, niet aan de harde schijf, 1080p kan je van een 60GB pata laptopschijfje in een usb2 behuizing nog vloeiend streamen.

En als je je ergert aan de virusscanner installeer je hem toch lekker niet? De laatste keer dat m'n virusscanner alarm sloeg was een false positive van de crysis 2 demo, als je geen games van de piratebay haalt kan je prima zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Anoniem: 229864 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:10:
[...]

Ik sluit me toch ook wel aan bij gentillekes. Ik heb toch ook regelmatig (niet dagelijks) dat een programma niet meer reageert en dan geforceerd moet worden afgesloten. Ik heb dit vooral vaak met Safari bij het openen van bepaalde sites. Sommige sites kunnen Safari echt laten doen crashen lijkt het... geen idee waar dat aan ligt.

Dus ik vind zelf niet dat OSX zoveel stabieler is dan Windows 7. Ik ben er verder wel tevreden mee hoor, maar ik zou ook niet zo direct willen zeggen dat OSX zoveel stabieler is dan Windows 7.

Ook dat je in zijn algeheel minder problemen zou hebben met OSX dan met Windows 7 zou ik niet zo sterk willen zeggen. Je leest genoeg topics op het internet waar mensen problemen hebben met OSX. (net zoals met windows dus)

Kortom: Mijn mening is dat qua stabiliteit en "problemen" Windows 7 en OSX op 1 lijn zitten.
dikke kans dat de flashplugin crashed en safari meeneemt... flash op OSX is gewoon niet af/stabiel/efficient..
Of je dat apple kwalijk neemt of adobe, mag je zelf weten, ik denk dat ze hier beide wel hun bijdrage in hebben, maar naar mijn idee ligt de nadruk bij adobe

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

haarbal schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:08:
dat je 720p niet gaat ligt aan de processor van je netbook, niet aan de harde schijf, 1080p kan je van een 60GB pata laptopschijfje in een usb2 behuizing nog vloeiend streamen.
Inderdaad, een 720p filmpje heeft een bitrate van enkele megabytes per seconde. Dat kan elke schijf wel aan, maar of de CPU al die data kan verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom dat elke moderne netbook gewoon een GPU heeft die kan decoden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 19:19

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het lijkt er sterk op dat dit topic aan het verzanden is in een welles/nietes Windows-versus-Mac discussie. Voegt dat nu echt iets toe? Nee. Ik gebruik zelf momenteen beide OS'en naast elkaar en beide hebben hun voordelen. Op beide OS'en moet het heel raar lopen dat er iets crasht, en ook qua security is het met beide prima gesteld momenteel.

Wat beter is hangt van 2 dingen af: wat ben je gewend (of wat vind je fijner), en wat wil je gaan doen. Voor mijn werk (sysadmin/consultancy met nadruk op Unix/Linux spul) is de Mac mijn eerste keuze. Maar voor thuis heb ik onlangs een Thinkpad aangeschaft met Win7 erop. Stom genoeg omdat ik eens iets anders wilde dan een Mac, en een Thinkpad leek me wel wat. En eigenlijk bevalt dat ook best prima. Er zijn significante voordelen t.o.v. mijn Mac setup (3 jaar garantie standaard, betere performance in games, support voor 3 externe schermen, docking station, mat scherm standaard, etc), maar ook nadelen (wifi blijft een bron van frustratie met Windows. Het werkt, maar instellen gaat 10x makkelijker op een Mac).

Of mijn volgende laptop weer een Thinkpad wordt? Dat zie ik dan wel weer ;)

We kunnen nu nog 100 pagina's vol gaan discussiëren over wat we persoonlijk beter vinden, maar daar gaat de TS niet mee geholpen worden. Ik stel dus ook voor dat we dat niet doen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 11-07-2011 15:03 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, oke ik denk dat ik wel zeker ben nu dat ik een Macbook wil.
Maar, wat is wijzer.
Wachten tot de 2012 versie of er nu al eentje halen?
Zal het verschil in de modellen enorm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Anoniem: 368041 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:26:
Hmm, oke ik denk dat ik wel zeker ben nu dat ik een Macbook wil.
Maar, wat is wijzer.
Wachten tot de 2012 versie of er nu al eentje halen?
Zal het verschil in de modellen enorm zijn?
Standaard antwoord: heb je er nu een nodig? Nu kopen.
Kun je wachten? Dan wachten.

Simple as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij zijn nieuwe Macs nooit echt veel beter, de hardware krijgt vaak een upgrade en een nieuw OS kan standaard meegeleverd worden. Zoals Bas-r al zegt, als je er nu een wilt hebben heeft wachten natuurlijk geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Whieee schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:02:
Het lijkt er sterk op dat dit topic aan het verzanden is in een welles/nietes Windows-versus-Mac discussie. Voegt dat nu echt iets toe? Nee. Ik gebruik zelf momenteen beide OS'en naast elkaar en beide hebben hun voordelen. Op beide OS'en moet het heel raar lopen dat er iets crasht, en ook qua security is het met beide prima gesteld momenteel.

Wat beter is hangt van 2 dingen af: wat ben je gewend (of wat vind je fijner), en wat wil je gaan doen. Voor mijn werk (sysadmin/consultancy met nadruk op Unix/Linux spul) is de Mac mijn eerste keuze. Maar voor thuis heb ik onlangs een Thinkpad aangeschaft met Win7 erop. Stom genoeg omdat ik eens iets anders wilde dan een Mac, en een Thinkpad leek me wel wat. En eigenlijk bevalt dat ook best prima. Er zijn significante voordelen t.o.v. mijn Mac setup (3 jaar garantie standaard, betere performance in games, support voor 3 externe schermen, docking station, mat scherm standaard, etc), maar ook nadelen (wifi blijft een bron van frustratie met Windows. Het werkt, maar instellen gaat 10x makkelijker op een Mac).

Of mijn volgende laptop weer een Thinkpad wordt? Dat zie ik dan wel weer ;)

We kunnen nu nog 100 pagina's vol gaan discussiëren over wat we persoonlijk beter vinden, maar daar gaat de TS niet mee geholpen worden. Ik stel dus ook voor dat we dat niet doen ;)
Ik heb het andersom: een Lenovo voor werk en een Mac privé.
Als het mogelijk zou zijn om Mac OS X in een VM te draaien onder Windows (alleen voor iTunes, Xcode en Apple Mail), dan bootte ik standaard in Windows 7.
Wat betreft hardware wil ik liever niets anders meer dan een Apple. De Lenovo is een prima laptop, qua specs nog veel beter dan m'n MBP, maar ze (Windows laptops) blijven allemaal toch echt lelijk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tsurany schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:17:
Volgens mij zijn nieuwe Macs nooit echt veel beter, de hardware krijgt vaak een upgrade en een nieuw OS kan standaard meegeleverd worden. Zoals Bas-r al zegt, als je er nu een wilt hebben heeft wachten natuurlijk geen zin.
Hangt er natuurlijk helemaal van af, je kan niet echt stellen dat de early 2011 MBP geen verbetering was tov de Core 2 Duo's van daarvoor. Maar aanstaande update van Intel is dat de huidige CPU's op een kleiner procedé geproduceerd gaan worden waardoor ze wat zuiniger zijn, maar echt grote dingen verwacht ik niet, behalve misschien dat er geruchten zijn over een nieuw design.
Maar je kan in de computerwereld wachten tot je een ons weegt, Het is iig niet zo dat er volgende week een grote upgrade komt die het nu dom maakt om een MBP te kopen. (Zoals op dit moment met de MBA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

fsfikke schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:55:
[...]

Hangt er natuurlijk helemaal van af, je kan niet echt stellen dat de early 2011 MBP geen verbetering was tov de Core 2 Duo's van daarvoor.
Dat komt doordat de Arrendale-processor (Nehalem) voor de 13" MBP's zijn overgeslagen. Ik heb een 15" MBP uit 2010 met een Core i7 en hoewel Sandy Bridge een verbetering is, vind ik de 2011-modellen niet echt revolutionair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Canaria schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:08:
[...]

Dat komt doordat de Arrendale-processor (Nehalem) voor de 13" MBP's zijn overgeslagen. Ik heb een 15" MBP uit 2010 met een Core i7 en hoewel Sandy Bridge een verbetering is, vind ik de 2011-modellen niet echt revolutionair.
De upgrade van 2010 naar 2011 is wat betreft de 15" vooral mooi omdat je naar een quadcore CPU gaat, en ook op grafisch vlak win je veel (als je het 'higher-end' model neemt). Echter, voor huis/tuin/keuken gebruik merk je daar niet enorm veel van. Ter illustratie: ik heb een mid-2010 MBP13 (Core 2 Duo/8GB RAM/180GB SSD/320M) en mijn baas een 2011 MBP15 (i5 quadcore/4GB RAM/500GB/HD3000+6490). Voor het werk dat hij ermee doet vindt hij mijn MBP een stuk sneller. Hetzelfde geldt voor het overgrote deel van wat ik ermee doe. Enkel wanneer de CPU echt de bottleneck is, is zijn MBP sneller.

Voor wat betreft Thinkpads versus Macs: Macs zijn inderdaad veel mooier, al vind ik mijn Thinkpad niet lelijk. Het ding heeft een tijdloos uiterlijk dat weinig 'hip' is, maar wel degelijkheid uitstraalt. Als een aantal features van de Thinkpad standaard zouden worden in Macs (docking optie, builtin-3G, mat scherm, spill-proof keyboard) dan zou de Thinkpad hier niet eens meer overwogen worden. Qua hardware vind ik mijn Thinkpad ook zeker functioneler dan mijn Mac, maar voor mijn werk is OSX gewoon fijner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Van de ThinkPad vind ik vooral het toetsenbord erg fijn en de mogelijkheid om de harddisk te vervangen door de dvd-drive terwijl de laptop gewoon aan blijft. Een dockingstation hoef ik niet (onhandig in m'n tas) maar een dvi- of hdmi-aansluiting was wel handig geweest.
Verder erg jammer: overal stickers, een accu die uitsteekt en het geluid en de warmte die hij maakt.

In een zakelijke omgeving misstaat hij zeker niet. Heb een tijdje m'n eigen MBP gebruikt voor werk en dat vond ik niet handig. Het Kensington-slot zit ook op de meest onhandige plaats (dvd-drive geblokkeerd en een stugge kabel waar de muis ligt). Bovendien moest ik telkens uitleggen dat ik daarop ook gewoon vpn-verbinding kon maken, Windows Server VM's kon draaien en remote servers kon benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Canaria schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:56:
Van de ThinkPad vind ik vooral het toetsenbord erg fijn en de mogelijkheid om de harddisk te vervangen door de dvd-drive terwijl de laptop gewoon aan blijft. Een dockingstation hoef ik niet (onhandig in m'n tas) maar een dvi- of hdmi-aansluiting was wel handig geweest.
Verder erg jammer: overal stickers, een accu die uitsteekt en het geluid en de warmte die hij maakt.
Docking station moet je ook niet in je tas stoppen he :+ Ik vind het wel erg prettig om gewoon thuis/op kantoor te komen en enkel de laptop in het dock te zetten en m'n hele desktop klaar te hebben. Stickers is wel een nadeel, maar die waren er hier 2min na aanschaf al af. Mijn accu zit -gelukkig- wel gewoon flush, maar als je niet gevraagd hebt om 9 cell en je krijgt het wel is het irritant ;) Warmte valt hier ook wel mee, maar qua geluid heb je zeker gelijk, dat is een stuk meer dan mijn MBP.
In een zakelijke omgeving misstaat hij zeker niet. Heb een tijdje m'n eigen MBP gebruikt voor werk en dat vond ik niet handig. Het Kensington-slot zit ook op de meest onhandige plaats (dvd-drive geblokkeerd en een stugge kabel waar de muis ligt). Bovendien moest ik telkens uitleggen dat ik daarop ook gewoon vpn-verbinding kon maken, Windows Server VM's kon draaien en remote servers kon benaderen.
Bij de klant waar ik nu zit gebruikt vrijwel iedereen een Mac, dus qua uitleggen valt het wel mee, maar de locatie van het kensington slot op de MBP is hoogst onhandig gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is vrijwel zeker dat ik een MBP ga halen. M'n eerste macboook. Yay :D
maar ik wacht wel de nieuwe modellen van 2012 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-06 14:53
Anoniem: 368041 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 00:17:
Het is vrijwel zeker dat ik een MBP ga halen. M'n eerste macboook. Yay :D
maar ik wacht wel de nieuwe modellen van 2012 af.
Is daar al meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 16:15
Nope.. Het enige gerucht (dat trouwens al enkele jaren mee gaat) is dat ze een nieuw design gaan krijgen.. Waarschijnlijk zullen de 2012 MBP's de Ivy Bridge cpu's krijgen. Officiële info is er trouwens nooit, van de ene dag op de andere zijn de nieuwe MBP's verkrijgbaar, een aankondiging op voorhand doen ze praktisch nooit voor nieuwe hardware.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Apple niet, maar Intel wel:
nieuws: 'Intel stelt Ivy Bridge uit in belang van notebookfabrikanten'
De chipfabrikant zou de release van de opvolger, Ivy Bridge, tot maart 2012 hebben uitgesteld.
Veel plezier met wachten dan :P

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 14-07-2011 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als de ivy bridge in maart komt, hoe lang duurt het dan voordat die ''in productie is'' bij apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maart 2012. Apple is vaak een van de eerste met hun nieuwe notebooks, en als je pech hebt maximaal een maand later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:46
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:58:
Maart 2012. Apple is vaak een van de eerste met hun nieuwe notebooks, en als je pech hebt maximaal een maand later.
Ik neem aan dat ie dan pas in de Late 2012 zit. Misschien met geluk in de Early 2012, maar denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De laatste generatie kwam ook mid-maart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

We hebben al MacBook Pro's gehad in januari, in maart, in juli, in oktober, en vast nog wel ergens. Kortom, Apple heeft (nog) niet echt een vaste maand als het MBP updates gaat ;)

Als Ivy Bridge echter uitgesteld is tot Maart 2012 zou het kunnen dat er ergens rond oktober/november nog een minor speedbump komt voor de huidige MBP's, en een Ivy Bridge update ergens rond April 2012. Maar dat blijft massaal koffiedik kijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:58:
Apple was bijvoorbeeld ook de eerste die de B3-steppings van Sandy Bridge kreeg, ruim voor andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus ongeveer maart?
Zo lang kan ik wel wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:27:
Dus ongeveer maart?
Zo lang kan ik wel wachten.
Nogmaals.. niemand kan je met zekerheid zeggen wanneer de update komt. Het kan immers ook best een keer tegenvallen en zomaar eens oktober 2012 worden. Niet waarschijnlijk, maar ook niet uitgesloten.

Ik stel voor dat de 'wanneer komt er een nieuwe?' discussie bij deze afgelopen is, want meer informatie dan 'er zou dan-of-dan wel eens een update kunnen komen' gaat er niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je tot maart kunt wachten, waarom kom je dan nu al met dit topic? Wie weet hebben tegen die tijd andere makers ook leukere notebooks. Beetje raar dat je nu dan al dit topic maakt, want er wordt gereageerd op je startpost met kennis over de huidige situatie in computer land, terwijl tegen maart de meningen misschien anders zijn.
Pagina: 1 2 Laatste