Toon posts:

Macbook Pro voor studie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 368041

Topicstarter
Hey guys, ik heb een vraagje.
Ik begin deze september met de studie International Business and Management Studies.
Nu heb ik gehoord van een vriendin dat deze zeer aantekeningrijk is en ik heb eerlijk gezegd geen zin om een complete archiefkast bij te moeten houden mn toetsen goed te kunnen maken.
Nu ga ik ook veel marketing/spreadsheets/projecten/visuele presentaties/werkstukken/ga zo maar door krijgen, en zit dus echt na te denken om een macbook Pro te kopen.
Omdat ze snel, sterk, en stabiel zijn.
Maar nu is de vraag, is het zijn geld waar?
Ze kosten over het algemeen 3x zoveel als de laptop met dezelfde specs.
Kan iemand mij adviseren?

Alvast bedankt.
Pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
Ieder zijn mening, maar het feit dat je er al in geïnteresseerd bent laat al weten dat je er waarschijnlijk geen spijt van gaat krijgen als je bereid bent voor een gebruiksvriendelijk systeem wat stuivers meer uit te geven. En dat is ook eigenlijk het enige waar je naar moet kijken. Je krijgt gewoon wat je in deze tijd moet kunnen verwachten van een computer. Zolang je ook van plan bent je MacBook te gaan gebruiken voor wat die is afgestemd, dan ga je er heel veel plezier van hebben. Als je graag wat loopt te tweaken aan je systeem (met name het OS) raad ik het je ten zeerste af om een Mac te kopen, gezien het OS op nagenoeg alle punten al perfect werkt en het er dan de gebruikservaring er alleen maar slechter op wordt. Maar ik ga er niet vanuit dat dit laatste bij jou van toepassing is.

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-03 13:23
Snel? Niet sneller dan een laptop met dezelfde specs voor 1/3 van het geld.

Stabiel? Ik weet niet hoe vaak bij jou windows 7 crasht/vastloopt, maar bij mij zo goed al never nimmer nooit. Probleem zit hem vaak in drivers die niet helemaal lekker zijn.

Sterk? Het hangt er helemaal vanaf hoe jij er mee omgaat. Ik doe nu al meer dan 3 jaar met dezelfde laptop voor mijn opleiding Informatica. Toch een opleiding waar je dat ding elke dag intensief gebruikt. Heb zelf 1x een schaniertje moeten vervangen omdat die kapot was gegaan door het vele open en dichtklappen, verder; in zeer goede staat qua uiterlijk.

Ik zie vaak genoeg macbooks die er toch slechter aan toe zijn dan mijn Asus laptop. Maar in de regel zijn ze wat meer solide, iig zo voelen ze aan. Komt doordat de body een aluminium unibody is.

Maar als je er er alleen maar office werk op gaat doen; word documentje typen, spreadsheetje hier, werkstukje daar, denk ik dat je voor je portemonnee het beste voor een leuke normale laptop kan gaan. Ben je een echte Apple fan en kan je het niet laten, pak dan een van de voordeligste want qua specs zal bijna alles al overkill zijn.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Froggle schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 03:24:
Ieder zijn mening, maar het feit dat je er al in geïnteresseerd bent laat al weten dat je er waarschijnlijk geen spijt van gaat krijgen als je bereid bent voor een gebruiksvriendelijk systeem wat stuivers meer uit te geven. En dat is ook eigenlijk het enige waar je naar moet kijken. Je krijgt gewoon wat je in deze tijd moet kunnen verwachten van een computer. Zolang je ook van plan bent je MacBook te gaan gebruiken voor wat die is afgestemd, dan ga je er heel veel plezier van hebben. Als je graag wat loopt te tweaken aan je systeem (met name het OS) raad ik het je ten zeerste af om een Mac te kopen, gezien het OS op nagenoeg alle punten al perfect werkt en het er dan de gebruikservaring er alleen maar slechter op wordt. Maar ik ga er niet vanuit dat dit laatste bij jou van toepassing is.
Volgens mij is de TS op zoek naar een laptop, niet naar advies over welk OS hij moet gebruiken ;)
Imo is dat iets wat veel mensen met elkaar verwarren, een MBP is gewoon een laptop, en best een goede nog ook. Of je daar nou vervolgens Windows of Mac op draait veranderd daar weinig aan.
Dus als je laptops vergelijkt moet je ook laptops vergelijken, en niet het OS wat toevallig voorgeïnstalleerd is. Dat komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur en is met een installatie-DVD'tje zo aan te passen.

Anyways, ja zijn duurder dan laptops met een vergelijkbare CPU/Mem/Videokaart, maar dat is maar een deel van het verhaal. Gigahertzjes en bytes kan je makkelijk in een tabelletje vergelijken, maar iedere Chinese toko kan bij Intel de duurste CPU kopen dus dat is niet zo'n kunst. De algehele bouwkwaliteit is minstens zo belangrijk. Ik heb drie jaar voor m'n studie met een 13" Asus rondgesleept, destijds een top-model van €1700. En dat ding is echt helemaal op nu.
Veel fabrikanten brengen tientallen modellen uit per jaar. Imo krijgt een individueel model veel te weinig aandacht meer om tot een kwalitatief goed product te komen, en als er problemen mee zijn heeft het toch geen zin ze op te lossen omdat het nieuwe model al weer gelanceerd moet worden. Een fabrikant die maar een keer in de paar jaar met een nieuw ontwerp komt heeft dan een hoop voordelen.

Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken, eerst maar of je het wel een mooi ding vindt, of je het toetsenbord lekker vindt typen (met zo veel aantekeningen wel belangrijk) en of je het scherm prettig vindt. Het prijsverschil met andere laptops valt behoorlijk mee. Als je het scherm en de batterijtijd bekijkt zijn er maar weinig laptops die dat bij kunnen houden. En met een studentenkorting wordt het al helemaal leuk.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Froggle schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 03:24:
Je krijgt gewoon wat je in deze tijd moet kunnen verwachten van een computer.
Niet helemaal.

Het ligt er maar net aan wat je ermee moet/wilt gaan doen. Aardig wat software en nog veel meer hardware werkt niet met Macbooks; iets om over na te denken.

Wil je 99% stabiel, weinig onderhoud, beperkte mogelijkheden en voor een hoge prijs: Macbook.

Wil je 90% stabiel, onbeperkte mogelijkheden tegen een veel lagere prijs, ten koste van wat meer onderhoud: geen Macbook.

Het enorme prijsverschil zit dus in iets meer stabiliteit en wat minder onderhoud. Vraag aan jou is of je daar twee keer zoveel geld en een aardig stuk flexibiliteit voor wilt betalen.

Nog een interessant feitje om in het achterhoofd te houden: iedere accessoire die je voor je laptop koopt ben je met een Macbook verplicht ook de Apple-prijs voor te betalen, ongeacht of hij van Apple afkomstig is of niet.

Apple is prachtig spul, maar de hype die het momenteel creëert is compleet over the top; houdt daar rekening mee. Het is goed, maar verre van perfect.

[Voor 19% gewijzigd door TimMer op 08-07-2011 05:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 390615

Ik heb zelf een mbp maar ik denk niet dat het slim is om er een te nemen aangezien hij wss veel met getallen moet werken en daar zal het redelijk irritant zijn door het gebrek aan een numeriek klavier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 09:28
Anoniem: 390615 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 07:12:
Ik heb zelf een mbp maar ik denk niet dat het slim is om er een te nemen aangezien hij wss veel met getallen moet werken en daar zal het redelijk irritant zijn door het gebrek aan een numeriek klavier.
Nou, als je zo'n ding wilt hebben kom je volgens mij al direct bij minimaal bij een 17' laptop uit.

Wat betreft de overige zaken, Waarom een Mac?

- Bijna geen onderhoud. Virusscanner is niet nodig. Zorg er alleen voor dat je vertrouwde software installeerd. Dus geen warez van torrent of nieuwsgroepen. Je hoeft je dus niet zorgen te maken dat je wordt geinfecteerd met een trojan of virus wanneer je eens een obscure website bezoekt.
- Een makkelijk backup systeem. Sluit een externe schijf aan en TimeMachine zal je vragen of je deze schijf voor backups wilt gebruiken. That's it. Als je toch eens je Mac opnieuw moet installeren kun je alles eenvoudig weer terugzetten.
- Mac App store. Een hoop software binnen handbereik.
- Trackpad. Ik heb een hoop trackpads van laptops onder mijn vingers gehad. De meesten trackpads dwongen mij tot het gebruik van een externe muis omdat het gewoonweg te frustrerend was om ermee te werken. Het trackpad van een MacBook is van een hele andere klasse. Ik gebruik nooit een externe muis als ik ergens op locatie ben.

Ik zou nog wel even door kunnen gaan maar dat doe ik niet. Stap eens een Mac Store binnen en ga eens met zo'n apparaat spelen.

Ik ken maar weinig mensen die spijt hebben gehad van hun Apple-aankoop. Het is misschien wel een hoop geld, maar als je zo'n apparaat hebt gekocht denk je daar niet meer aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 229864

Wat misschien ook van belang is om van te voren te bekijken is met welke software je allemaal moet werken. Als er belangrijke software is die enkel onder windows werkt lijkt het me al een stuk minder handig een macbook te kopen voor je studie.
Heb je hier al enig idee van?

Verder zul je zeer waarschijnlijk Office voor Mac aan moeten schaffen, aangezien je (vermoed ik) vaak in een groep presentaties in elkaar moet zetten en aangezien de meesten met MS Office werken is dat wel zo handig dat ook te doen. Daarnaast zijn slides van colleges vaak gemaakt in MS Office en soms worden die niet goed weergegeven in bijv. Open Office. MS Office is dus vrijwel een must en die zul je dan dus speciaal voor de Mac aan moeten schaffen (ervanuit gaande dat je die nu niet hebt).

Ik ben zelf begin dit jaar overgestapt van windows naar mac en ben er zeer tevreden mee. Vooral de lange accuduur is echt wel een voordeel als je hem mee naar de studie neemt. Ik heb er tijdens mijn studie alles op kunnen doen. (heb wel Office Mac aangeschaft via surfspot, want sommige slides zijn dus echt niet te lezen in Open Office)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 07:51
Rye schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 03:25:
Snel? Niet sneller dan een laptop met dezelfde specs voor 1/3 van het geld.

Stabiel? Ik weet niet hoe vaak bij jou windows 7 crasht/vastloopt, maar bij mij zo goed al never nimmer nooit. Probleem zit hem vaak in drivers die niet helemaal lekker zijn.

Sterk? Het hangt er helemaal vanaf hoe jij er mee omgaat. Ik doe nu al meer dan 3 jaar met dezelfde laptop voor mijn opleiding Informatica. Toch een opleiding waar je dat ding elke dag intensief gebruikt. Heb zelf 1x een schaniertje moeten vervangen omdat die kapot was gegaan door het vele open en dichtklappen, verder; in zeer goede staat qua uiterlijk.

Ik zie vaak genoeg macbooks die er toch slechter aan toe zijn dan mijn Asus laptop. Maar in de regel zijn ze wat meer solide, iig zo voelen ze aan. Komt doordat de body een aluminium unibody is.

Maar als je er er alleen maar office werk op gaat doen; word documentje typen, spreadsheetje hier, werkstukje daar, denk ik dat je voor je portemonnee het beste voor een leuke normale laptop kan gaan. Ben je een echte Apple fan en kan je het niet laten, pak dan een van de voordeligste want qua specs zal bijna alles al overkill zijn.
En je laptop trekt ook een college van 2u of meer op de accu? Ik heb ook informatica gedaan, dan heb je gewoon een windows laptop nodig. Maar als er een college was waar je je laptop nodig hebt dan heb je echt halswerk om tot het einde toe mee te kunnen werken op de accu. Als je hier en daar een beetje Word en Powerpoint draait en je hebt de centen zou ik mooi die extra accuduur meepikken. Mijn broertje neemt voor zijn MBP niet eens een lader mee naar school en een laptop die de helft dunner is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
TimMer schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 05:19:
[...]

Niet helemaal.

Het ligt er maar net aan wat je ermee moet/wilt gaan doen. Aardig wat software en nog veel meer hardware werkt niet met Macbooks; iets om over na te denken.

Nog een interessant feitje om in het achterhoofd te houden: iedere accessoire die je voor je laptop koopt ben je met een Macbook verplicht ook de Apple-prijs voor te betalen, ongeacht of hij van Apple afkomstig is of niet.

Apple is prachtig spul, maar de hype die het momenteel creëert is compleet over the top; houdt daar rekening mee. Het is goed, maar verre van perfect.
Toch wil ik hier even op reageren :+
Windows 7 werkt ook heerlijk en inderdaad geen vastlopers gehad dus windows doet in dat opzicht weer mee.

Maar over het feit van accessoires vind ik toch dat je een beetje ongelijk hebt, een willekeurige usb HDD kun je zo aansluiten evenals muizen etc als je dat zou willen. Dus dit is niet helemaal waar.
Als je inderdaad wilt dat volgens je eigenvoorkeur alles er strak uitziet en zelfde stijl hebt dan ben je inderdaad aan Apple gebonden. Als dit geen probleem is dan heb je daar niets mee te maken, en betaal je geen Apple prijzen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dingen als accuduur zijn natuurlijk niet alleen bij een MBP goed. Heb zelf een Dell laptop die ook makkelijk 5 of 6 uur op een accu mee kon, inmiddels is de accu versleten maar ook dat is niet abnormaal na ruim 3 jaar intensief gebruik. Wat betreft degelijkheid heb je voor de prijs van een MBP (of misschien zelf voor minder) ook andere laptops die zeker niet zo degelijk zijn.

Voor de rest hangt het van je studie af of een MBP handig is, als je alleen maar aantekeningen / documenten en presentaties hoeft te maken dan zal je met een MBP prima uit de voeten kunnen. Heb je voor je studie specifieke software nodig dan zit je meestal vast aan Windows. Natuurlijk kun je tegenwoordig ook Windows op een mac draaien maar de vraag is of je dan de meerprijs van een MBP moet betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-03 12:35
Nog steeds geldt (als je niet continu wilt tweaken):
Grafische Industrie: Mac OSx and business Windows.
Voor de happy tweakers LINUX....

En niet bashen guys...ik heb hier 1 kantoor met alleen Macs en de andere kantoor met Windows PC's te onderhouden, mijn enige klacht is de cluster xServers. Alleen een opstijgende straaljager maakt meer geluid.

Een aantal in het management heeft nu Macbooks met Windows7 erop. En dat werkt als een tierelier...
Dit om de klanten op het verkeerde been te zetten en de geniale magnetische aansluiting voor de adapter.

Maar concreet, zolang er nog geen volledige software compatibiliteit is, zal werken met Mac OS je alleen maar hoofdpijn opleveren met het uitwisselen van bestanden. En ben je gebonden aan Windows7

1. Zoek een laptop met een lange werktijd en voor thuis een toetsenbord/monitor.
2. Vindt je het niet erg om te installeren? Koop niet de nieuwste/duurste...maar net een model welke uit de schappen is, deze zijn weer 30-50% goedkoper. Kan je binnen 1 a 2 jaar voor het uitgespaarde geld weer upgraden.... wat goedkoper is dan nieuwe batterijen kopen.
3. Breid het werkgeheugen gelijk uit naar 4 tot 8 GB. Dat maakt verschil uit.

En check even de aanbiedingen via de studie of Surfspot. Kan soms veel geld schelen...en soms helemaal niks.

[Voor 7% gewijzigd door kwakzalver op 08-07-2011 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-03 08:44
Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 03:12:
Hey guys, ik heb een vraagje.
Ik begin deze september met de studie International Business and Management Studies.
Nu heb ik gehoord van een vriendin dat deze zeer aantekeningrijk is en ik heb eerlijk gezegd geen zin om een complete archiefkast bij te moeten houden mn toetsen goed te kunnen maken.
Nu ga ik ook veel marketing/spreadsheets/projecten/visuele presentaties/werkstukken/ga zo maar door krijgen, en zit dus echt na te denken om een macbook Pro te kopen.
Omdat ze snel, sterk, en stabiel zijn.
Maar nu is de vraag, is het zijn geld waar?
Ze kosten over het algemeen 3x zoveel als de laptop met dezelfde specs.
Kan iemand mij adviseren?

Alvast bedankt.
Pro
Ik heb International Business Administration en twee Masters gedaan - vergelijkbare studies dus. Nu gebruik ik al jaren een Mac, en dan altijd de laptops. Het is prima te gebruiken, in veel gevallen werd mijn laptop zelfs gebruikt voor presentaties omdat deze 'mooier' waren (mening van de team!) :9

Over software zou ik me niet echt druk maken, ik heb nooit Windows geïnstalleerd en dat is ook niet nodig geweest. Ik schrijf nu mijn scriptie in LaTeX en werk met subversion, en dat gaat allemaal prima. Soms moet je wel even zoeken naar alternatieve software, maar ik ben het niet tegengekomen dat ik iets niet kon vinden.

Check ook met je school hoe het zit met het netwerk; bij ons werd Mac niet ondersteund. Maar dat was dan ook niet nodig, ik was binnen 3 minuten online.

Ik zou me niet zoveel zorgen maken over snelheid/stabilitieit, dat zit in principe met beide laptops wel goed. Als je het geld ervoor hebt, dan zou ik zeker voor Mac gaan. En ga het even uitproberen in de Mac Store, zoals iemand al zei.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:27
Ook even nadenken of je wel een Pro nodig hebt. Ik ben student Toegepaste Informatica en heb moest in januari ook een nieuwe laptop aanschaffen, na dat mijn HP na 3 jaar zijn tweede accu erdoor had gejaagd.

Aanvankelijk dacht ik ook een Pro te kopen, maar bij nader inzien had ik die specs absoluut niet nodig. Ik surf veel (staan constant 20 tabs open waaronder veel youtubes en andere zware meuk), doe soms wat photoshopwerk tot A2-formaat, natuurlijk veel en veel programmeren: Eclipse, Visual Studio onder een VM, Zend studio, IntelliJ en dan ook nog office-werk.

Ik heb besloten de overhead aan specs toen te laten vallen voor mobiliteit en ben voor een Air 13" gegaan met alles erop en eraan. Geen seconde spijt van gehad: die SSD is vliegensvlug, apps staan in no-time open, computer is zo weer wakker (denk iPad-vlug), en de portability is geweldig op de trein, in een aula, buiten, ...

Ik post dit maar omdat ik door je openingspost het vermoeden hebt dat de Pro qua specs zware overkill is voor hetgeen je wil gebruiken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
TimMer schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 05:19:
[...]

Niet helemaal.

Wil je 99% stabiel, weinig onderhoud, beperkte mogelijkheden en voor een hoge prijs: Macbook.

Wil je 90% stabiel, onbeperkte mogelijkheden tegen een veel lagere prijs, ten koste van wat meer onderhoud: geen Macbook.

Het enorme prijsverschil zit dus in iets meer stabiliteit en wat minder onderhoud. Vraag aan jou is of je daar twee keer zoveel geld en een aardig stuk flexibiliteit voor wilt betalen.

Dat begrijp ik :)
Maar ik heb thuis sws een dikke desktop staan, dus alle gaming enzo gaat toch daarop gebeuren, dus dat is het probleem niet.
En ik heb gewoon slechte ervaringen met laptops die onder mijn handen vandaan braken, crashes, doorbranden, waardeloze accu, enorm zwaar, ga zo maar door.
Een macbook biedt de oplossing voor al die problemen, maar het was idd de vraag: was het zijn geld waard.
Ik ben nu een stuk wijzer geworden :)

Er is mij ook verteld geworden dat macs veel minder afschrijving hebben dan bijv een windows PC,
Is dit waar?
RubenTheys schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:25:
Ook even nadenken of je wel een Pro nodig hebt. Ik ben student Toegepaste Informatica en heb moest in januari ook een nieuwe laptop aanschaffen, na dat mijn HP na 3 jaar zijn tweede accu erdoor had gejaagd.

Aanvankelijk dacht ik ook een Pro te kopen, maar bij nader inzien had ik die specs absoluut niet nodig. Ik surf veel (staan constant 20 tabs open waaronder veel youtubes en andere zware meuk), doe soms wat photoshopwerk tot A2-formaat, natuurlijk veel en veel programmeren: Eclipse, Visual Studio onder een VM, Zend studio, IntelliJ en dan ook nog office-werk.

Ik heb besloten de overhead aan specs toen te laten vallen voor mobiliteit en ben voor een Air 13" gegaan met alles erop en eraan. Geen seconde spijt van gehad: die SSD is vliegensvlug, apps staan in no-time open, computer is zo weer wakker (denk iPad-vlug), en de portability is geweldig op de trein, in een aula, buiten, ...

Ik post dit maar omdat ik door je openingspost het vermoeden hebt dat de Pro qua specs zware overkill is voor hetgeen je wil gebruiken...
Dat begrijp ik ook wel, maar ik ben een grote dude en heb grote handen.
Ik zie mijzelf eerlijk gezegd niet op een 11 inch typen :')

[Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 368041 op 08-07-2011 10:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je weet dat zoiets vragen in het Apple gedeelte al bepaalt wat voor antwoord je krijgt he? Hier zitten de allergrootste Apple fanboys die dus niet objectief een advies kunnen geven.
Vergeet niet dat er meer kwaliteitslaptops zijn dan alleen Apple waar je nog niet eens de helft van het geld aan uit hoeft te geven en die dezelfde snelheid leveren met dezelfde accuduur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Om de MBP nu de oplossing te noemen voor alle problemen die je met andere laptops ooit hebt gehad gaat wel wat ver. De MBP is niet meer dan een degeljke laptop (waar er veel meer van zijn), ook heeft de MBP een uniek OS wat voor een groot deel de ervaring bepaald. Ga je dat OS niet gebruiken dan ben je misschien wel veel beter af met een andere goedkopere laptop. En ook de MBP is gewoon een technisch apparaat wat kapot kan gaan en zelfs gewoon kapot gaat als je er niet voorzichtig mee omgaat.

De garantieafhandeling van Apple staat als ik het her en der lees helemaal niet zo goed bekend, zeker niet als je weigert allerlei dure garantiepakketten extra aan te schaffen. Al geldt ook dit natuurlijk voor meerdere fabrikanten.

[Voor 19% gewijzigd door ik222 op 08-07-2011 10:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 12:17
Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:29:

Er is mij ook verteld geworden dat macs veel minder afschrijving hebben dan bijv een windows PC,
Is dit waar?
Ja, dat is waar ;)

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:49
Het enige advies wat ik je geef is dat je de laptop mede voor het OS koopt. Vind je Mac OS X lekker werken, koop je een Mac. Vind je het wat minder, Neem je een Windows laptop.

Als het je niet uitmaakt, dan komen er zaken als design, applicaties en performance. Dit is gewoon je eigen smaak, en wat er qua aanbod voor programma's is (dit is ook weer een leuk discussiepunt).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:30
kortom... ga even met OSX spelen in de winkel, bedenk of je het een toegevoegde waarde vind. Dan kan je bepalen of je het de meerprijs waard vind met als bonus dat het een erg mooi stuk hardware is.

Noem me een nerd, maar ik kan nog elke keer genieten als ik mijn MBP dichtklap en de zachte solide plof hoor

(verder is dit niet het eerste topic met dit onderwerp, ook al niet de van de afgelopen week)

[Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 08-07-2011 10:48]

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 22:34
Oh, en als je studeert kan je een redelijke korting krijgen op macbooks dus ik zou hem niet gelijk bestellen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In dit soort topics zie ik dat de adviezen vaak gaan over de hardware. Alles wat daarover gezegd wordt is waar: duurder in de aanschaf, houdt zijn waarde iets beter, ziet er mooi uit (en daar betaal je voor), kunt er niet (of weinig) aan tweaken enzovoorts.

Wat naar mijn idee een veel belangrijker vraag is die de potentiële koper zich zou kunnen beantwoorden zijn vragen over het OS. Na eerst alles onder Windows (en daarvoor nog DOS) te hebben gedaan, ben ik overgestapt naar Linux (RedHat, later Fedora, Gentoo en Ubuntu) en wat mij aansprak was de veelzijdigheid aan het kunnen afstemmen van het OS naar eigen voorkeur. Maar wat er naar mijn idee aan ontbrak was die stabiliteit en eenheid op de desktop.

Zakelijk (macbook pro) en privé (iMac) gebruik ik nu OSX en naar mijn mening ben ik (veel) productiever met die machines. Ook doet ze gewoon wat ik wil op de manier waarop ik dat wil. Ben ik een Apple-fanboy? Misschien wel, maar belangrijk vind ik dat ze het gewoon doen zonder dat ik me zorgen hoef te maken over configuraties, de hardware en compatibiliteit.

Dit is wat je je af zou kunnen vragen: doet het OS precies datgene wat ik ervan verwacht?
Als je die vraag kunt beantwoorden, dan is de keuze gemaakt. Succes :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Prulleman schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:47:
kortom... ga even met OSX spelen in de winkel, bedenk of je het een toegevoegde waarde vind. Dan kan je bepalen of je het de meerprijs waard vind met als bonus dat het een erg mooi stuk hardware is.

Noem me een nerd, maar ik kan nog elke keer genieten als ik mijn MBP dichtklap en de zachte solide plof hoor

(verder is dit niet het eerste topic met dit onderwerp, ook al niet de van de afgelopen week)
Dat heb ik dus ook, ik vind de kwaliteit van de constructie enorm belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 14:49
Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:04:
[...]

Dat heb ik dus ook, ik vind de kwaliteit van de constructie enorm belangrijk.
Ik ken Acer van vroeger, en toen vond ik de kwaliteit bagger (ja ok, de prijs-kwaliteit verhouding was misschien wel goed). Hoe ze nu zijn weet ik niet. Maar als je voor kwaliteit gaat, zit je meestal al in het zakelijk segment (dus de wat duurdere HP's, Dell's, Lenovo's etc) Deze zijn vaak niet eens (veel) goedkoper dan een MacBook Pro.

Toen ik mijn MBP 4 jaar geleden kocht, en de specificatie vergeleek met een business HP, was deze zelfs duurder.

Hoe de markt nu is weet ik niet.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Is er eigenlijk wel pc laptop hardware die qua design (letop, niet looks dus, maar usability) op een zelfde prijs punt zit? En dan ook met de zelfde acu duur, het instant on/sleep gedrag, lage geluidsproductie? Magsafe? Het enorme glazen tracpad met gestures?

Kortom, zijn er pc laptops waar je als mens net zo blij van kunt worden als van de macbook pro lijn?

Je gaat geld uitgeven voor een computer waar je de komende jaren een groot deel van je leven achter gaat zitten.

Waar gaat het dan over?

@hier onder, we kruisen elkaar.

[Voor 10% gewijzigd door Q op 08-07-2011 11:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
Q schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:23:
Is er eigenlijk wel laptop hardware die qua design (letop, niet looks dus, maar usability) op een zelfde prijs punt zit?

En dan ook met de zelfde acu duur, het instant on/sleep gedrag, lage geluidsproductie?

Kortom, zijn er pc laptops waar je als mens net zo blij van kunt worden als van die dingen?

Je gaat geld uitgeven voor een computer waar je de komende jaren een groot deel van je leven achter gaat zitten.

Waar gaat het dan over?
Je vergeet het briljante multitouch trackpad nog ;)

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Q schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:23:
Is er eigenlijk wel pc laptop hardware die qua design (letop, niet looks dus, maar usability) op een zelfde prijs punt zit? En dan ook met de zelfde acu duur, het instant on/sleep gedrag, lage geluidsproductie? Magsafe? Het enorme glazen tracpad met gestures?
Natuurlijk niet, nogal een stomme vraag vind je niet?
Kortom, zijn er pc laptops waar je als mens net zo blij van kunt worden als van de macbook pro lijn?
Natuurlijk wel, meer dan genoeg zelfs. En dan houd je genoeg geld over om er een leuke tablet bij te kopen voor je aantekeningen bijvoorbeeld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 321635

Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:29:
[...]

Dat begrijp ik ook wel, maar ik ben een grote dude en heb grote handen.
Ik zie mijzelf eerlijk gezegd niet op een 11 inch typen :')
je hebt van de MBA ook een 13 inch. Werkt precies hetzelfde als een MBP 13 of 15 inch qua toetsenbord (je opmerking over grote handen). Het is van volledige grote. Ik heb een studie IBMS gedaan en ga nu een master international business management doen en kan je vertellen dat voor mij de MBA fijner werkte dan de MBP. De MBA is sneller dan het basismodel van de MBP, dit door de SSD en dus niet gekeken naar de processor. Maar het belangrijkste vond ik nog wel het lichtere gewicht van de MBA. Als jij elke dag met 2 kg van een 13 inch MBP moet slepen, dan ga je dat toch wel merken. Elke 0,1 kg lichter is dan mooi meegenomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:52:
[...]
Natuurlijk wel, meer dan genoeg zelfs. En dan houd je genoeg geld over om er een leuke tablet bij te kopen voor je aantekeningen bijvoorbeeld.
Ik word anders doodongelukkig van niet-Apple laptops. Nog even los van het OS (want dat is op te lossen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan heb je geen oog voor kwaliteit, kan ik je helaas ook niet bij helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:56:
Dan heb je geen oog voor kwaliteit, kan ik je helaas ook niet bij helpen.
Ik zou het tegenovergestelde willen zeggen, maar het is niet de kwaliteit waar het om gaat. Ik zal nooit zeggen dat een thinkpad van lage kwaliteit is (of ze moeten daar bij Lenovo iets heel erg fout gaan doen.) Het gaat bij gelukkigheid om dagelijks gebruik. Ik heb hier twee collega's met een Lenovo Thinkpad. Een ervan kan niet eens een digitale video output krijgen als 'ie z'n dock niet overal naartoe meesleept. Er zitten knipperende ledjes op, teveel losse knoppen, sommige van die knoppen zijn zonder aanwijsbare reden opeen blauw, etc.

[Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2011 12:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
Oh oh, let the flamewar begin.

Ik vind alleen de touchpad en mac specifieke software een noemenswaardig voordeel van appels. Als je een macbook air overweegt zal je zien dat je met de studentenkorting waarschijnlijk op hetzelfde prijspunt uitkomt als de zeer dungezaaide concurrentie, heb je wel het voordeel dat je en windows en macos kan draaien.

[Voor 10% gewijzigd door haarbal op 08-07-2011 12:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:55:
[...]

Ik word anders doodongelukkig van niet-Apple laptops. Nog even los van het OS (want dat is op te lossen.)
Behalve dat dat een persoonlijke keuze is, er zijn ook zat mensen die mac. OS gewoon slecht vinden werken. En ik blijf van mening dat je het OS eerst moet proberen voordat je het koopt. Wil je een mac, dan koop je er een. Anders zou ik het bij windows houden. Win 7 is niet meer zo dramatisch als vista enkele jaren terug was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 12:01:
[...]

Behalve dat dat een persoonlijke keuze is, er zijn ook zat mensen die mac. OS gewoon slecht vinden werken. En ik blijf van mening dat je het OS eerst moet proberen voordat je het koopt. Wil je een mac, dan koop je er een. Anders zou ik het bij windows houden. Win 7 is niet meer zo dramatisch als vista enkele jaren terug was.
Ik zei toch, het OS is op te lossen. Op Apple laptops kun je prima windows draaien, vice versa kun je op de meeste andere laptops prima Linux draaien (en met wat werk en semilegaliteit, ook osx).

En win7 vind ik echt een stuk dramatischer dan vista. Na winxp is het hard bergafwaarts gegaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Voor de MBA gaat dat misschien op. Op een MBP 15" moet je geen windows draaien, je accuduur is daarmee echt dramatisch vanwege de slurpende GPU welke je met windows niet kan uitzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
dat zullen ze bij ati toch wel fixen binnenkort?

win7 dramatischer dan vista? ik zie weinig verschillen, win7 is vista met betere uac en de "sleep window naar rand voor half scherm" functie. Onder de kap zijn vast een hoop verschillen maar op een semi moderne pc merk je daar niets van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
@fsfikke: Hebben we het niet over het OS als we moeten kiezen tussen een Macbook en een andere laptop? Dat is nou juist het belangrijkste aspect van het hele systeem, gezien een MacBook met Windows niets anders is dan een andere laptop.

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk trouwens eens naar de Sony Vaio S serie, met extra batterij heb je een leuke sterke machine die met gemak de 10 uur op de accu haalt (Sony claimt 14 uur). Je betaalt minder dan de meest goedkope MacBook terwijl je vergelijkbare kwaliteit krijgt met betere prestaties.
Sterker nog, voor een vergelijkbare prijs heb je 3 jaar garantie met 5 dagen reparatieservice.

[Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 08-07-2011 12:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 269758

Als Apple gebruiker ben ik het eens met enkele niet-Apple gebruikers hier. Je stelt je vraag uiteraard weer in het Apple gedeelte, wat wel wat vooroordelen zal opleveren.

Nu, het feit dat je het hier vraagt wil ook al veel zeggen.

Wat ik de meeste mensen die ik ken vraag als ze bij mij komen met de vraag of ze wel een MB(P) zouden kopen is, heb je het budget? Daarmee bedoel ik dan eigenlijk niet van 'heb je die 2000 euro', maar eerder, kun je het missen? Veel mensen moeten hier namelijk hard voor werken, en hebben met een goedkopere laptop ook genoeg.

Het tweede is dan, wat voor werk moet je erop doen. Als je bv. in een bedrijf werkt waar ze speciale apps hebben die op windows werken tjah.. Dan ben je beter af met een windows bak(tenzij virtualisatie een oplossing is). Nu ga je deze dus gebruiken voor op school, ten eerste moet je kijken of je dan wel op het netwerk zal kunnen, wat bij sommige scholen niet echt goed gaat. Ten tweede moet je kijken naar je software. Nu moet ik wel zeggen, voor schoolapps zal je met een VM dit wel kunnen oplossen, eventueel stop je er 8gb ram in.

Dan heb je ook nog het OS, jaja, je kan er gerust windows op neerploffen maar wat een zonde. Tegenwoordig heb je evenwaardige laptops qua design als de macbooks. Je mist dan wel het trackpad, maar op windows kun je die toch niet gebruiken. Daarnaast staan de toetsen ook slecht voor er een windows machine van te maken. Ik heb jaren met windows gewerkt en ik had altijd het idee, nee ik hoef geen mac, veels te duur. Ik heb dan zo'n 2 weken met een Mac gewerkt en ik was verkocht. Het OS ligt mij gewoon meer dan een windows omgeving. Dus mijn tip, probeer even OS X uit. Als SL je nu al ligt zul je zeker tevreden zijn met Lion.

Mijn besluit dus, voor de specs hoef je het tegenwoordig zeker niet meer te doen want andere fabrikanten(Sony is dan de eerste die bij mij opkomt) hebben tegenwoordig ook degelijke laptops. Voor de OS X ervaring is het natuurlijk een must.. Ja, je kan het wel via andere wegen op een gewone windows bak installeren, maar dan mis je al het trackpad en dan moet je veelal ook prutsen met kext bestanden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 11:06
- Bijna geen onderhoud. Virusscanner is niet nodig. Zorg er alleen voor dat je vertrouwde software installeerd. Dus geen warez van torrent of nieuwsgroepen. Je hoeft je dus niet zorgen te maken dat je wordt geinfecteerd met een trojan of virus wanneer je eens een obscure website bezoekt.
Als je dit op windows niet doet dan heb je daar ook geen virusscanner nodig..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tsurany schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:32:
Je weet dat zoiets vragen in het Apple gedeelte al bepaalt wat voor antwoord je krijgt he? Hier zitten de allergrootste Apple fanboys die dus niet objectief een advies kunnen geven.
Vergeet niet dat er meer kwaliteitslaptops zijn dan alleen Apple waar je nog niet eens de helft van het geld aan uit hoeft te geven en die dezelfde snelheid leveren met dezelfde accuduur.
Ik zie dit topic gewoon bij de AT voorbij komen hoor, let er echt niet op in welk gedeelte die nou staat :)

Maar je bent niet de eerste die beweert dat er laptops zijn die net zo goed/beter zijn dan een MBP voor de helft/een derde van het geld. Misschien heeft de TS er meer aan als je met wat voorbeelden komt van laptops die betere specs hebben (inclusief scherm/tobo/trackpad/3xWiFi/bouwkwaliteit) en inderdaad maar €310 kosten. (m'n 13" MBP kostte €930) Een Sony S kost net zoveel/meer als een MBP met studentenkoring dus dat noem ik niet "de helft van het geld". Wie geeft er nou geen objectief advies...
Froggle schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 12:09:
@fsfikke: Hebben we het niet over het OS als we moeten kiezen tussen een Macbook en een andere laptop? Dat is nou juist het belangrijkste aspect van het hele systeem, gezien een MacBook met Windows niets anders is dan een andere laptop.
Imo is de TS op zoek naar een laptop en een laptop is voor mij hardware. Ik vind het een beetje vreemd om te zeggen dat je een bepaalde laptop niet moet kopen omdat je een bepaald OS niet gewend bent. Dat is immers zo te veranderen, itt bijv een numpad wat de MBP niet heeft (ook niet via Fn-toetsen/17")

[Voor 30% gewijzigd door fsfikke op 08-07-2011 13:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:27:
Maar je bent niet de eerste die beweert dat er laptops zijn die net zo goed/beter zijn dan een MBP voor de helft/een derde van het geld. Misschien heeft de TS er meer aan als je met wat voorbeelden komt van laptops die betere specs hebben (inclusief scherm/tobo/trackpad/3xWiFi/bouwkwaliteit) en inderdaad maar €310 kosten. (m'n 13" MBP kostte €930) Een Sony S kost net zoveel/meer als een MBP met studentenkoring dus dat noem ik niet "de helft van het geld". Wie geeft er nou geen objectief advies...
Vooruit dan maar:

round 1:
In de linkerhoek met een gewicht van 2.04kg en een i5, 6h 12min surfen volgens notebookcheck: MBP 13" voor € 1.149,00
In de rechterhoek met een gewicht van 2.19 kg en een i5, 7h 29min surfen volgens notebookcheck: de Vostro 3350 voor €732 incl. 8GB RAM en 8-cel batterij

Round 2:
Wederom in de linkerhoek met een gewicht van 2.54kg en een i7, 531 minuten surfen volgens anandtech: de MBP 15 voor € 1.849,00 Incl. high-res scherm.
In de rechterhoek met een gewicht van 2.83kg en eenzelfde i7, 3416-cel, de 9-cel doet 519 minuten surfen volgens anandtech: de XPS 15 voor €832 Incl 1080p scherm, maar zonder 9-cel

Round 3:
in de linkerhoek: met een gewicht van 1.32KG en een accuduur van 4h 15min volgens notebookcheck: de MBP 13 voor €1299
In de rechterhoek: onder andere de vostro 3350, HP dmz, en andere brazos notebooks rond de €500. Ik kan er even geen bedenken welke echt vergelijkbaar is: de SSD en het high-res scherm zijn mij wel een paar honderd euro waard.

Fight! ;)

Overigens, anandtech test niet helemaal eerlijk. Je hebt de "light" web browsing test bij de mac's, deze komt dichter in de buurt van de "idle" test van de windows notebooks. De score is daar 531 minuten vs 519 van de xps 15. Verder is alleen de divx playback vergelijkbaar: het verschil is daar 2 minuten.
Als we de cijfers van notebookcheck erbij pakken komen we tot 8h 14min (MBP) vs 4h 48min, maar dat kan nooit kloppen: volgens notebookcheck betekent licht surfgedrag een afname van 60% van de accuduur... Maar ik het altijd al het idee gehad dat notebookcheck waardeloze consistentie heeft.
Bovenstaande cijfers zijn met 9-cel tenzij anders vermeld: notebookcheck heeft alleen de 9-cel getest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:54:
[...]

Vooruit dan maar:

round 1:
In de linkerhoek met een gewicht van 2.04kg en een i5, 6h 12min surfen volgens notebookcheck: MBP 13" voor € 1.149,00
In de rechterhoek met een gewicht van 2.19 kg en een i5, 7h 29min surfen volgens notebookcheck: de Vostro 3350 voor €732 incl. 8GB RAM en 8-cel batterij
Ik moet zeggen dat die Vostro er erg stevig uit ziet :P
Alleen kom ik bij Dell.com met een 8-cell en 6GB (max te selecteren) uit op €914. Ex BTW = €1087 totaal.
En de MBP als student €1011 (incl beter scherm, verlicht tobo, erg handig trackpad 3x WiFi & degelijkheid). Dan heeft de TS wat te kiezen lijkt me :)
Alsnog blijft de claim dat Windows-laptops de helft van het geld kosten een oud fabeltje.
Round 2:
Wederom in de linkerhoek met een gewicht van 2.54kg en een i7, 531 minuten surfen volgens anandtech: de MBP 15 voor € 1.849,00 Incl. high-res scherm.
In de rechterhoek met een gewicht van 2.83kg en eenzelfde i7, 3416-cel, de 9-cel doet 519 minuten surfen volgens anandtech: de XPS 15 voor €832 Incl 1080p scherm, maar zonder 9-cel
15" Lijkt me persoonlijk niet interessant om dagelijks mee te slepen.
En again, bij Dell.com €1050 vs €1540 bij Mac.
Round 3:
in de linkerhoek: met een gewicht van 1.32KG en een accuduur van 4h 15min volgens notebookcheck: de MBP 13 voor €1299
In de rechterhoek: onder andere de vostro 3350, HP dmz, en andere brazos notebooks rond de €500.
Tja, budgetmodelletjes... Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat je gaat merken dat ie niet zo duur was.

edit:
@Hieronder: Tegen de tijd dat de TS de Dell website door heeft is het eerste semester alweer voorbij :D

[Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 08-07-2011 14:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:13:
[...]

Ik moet zeggen dat die Vostro er erg stevig uit ziet :P
Alleen kom ik bij Dell.com met een 8-cell en 6GB (max te selecteren) uit op €914. Ex BTW = €1087 totaal.
En de MBP als student €1011 (incl beter scherm, verlicht tobo, erg handig trackpad 3x WiFi & degelijkheid). Dan heeft de TS wat te kiezen lijkt me :)
Het is even puzzelen inderdaad. Je neemt het goedkoopste model http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-3350/fs. Upgrade naar i5 en grotere accu, en bestelt er zelf pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 bij. In prijs gezakt deze week, dus je mag nog €7 van de door mij genoemde prijs aftrekken: let op dat de prijzen op de dell site ex. BTW zijn.
Tja, budgetmodelletjes... Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat je gaat merken dat ie niet zo duur was.
True, maar het scheelt o zo veel. Als je er niet mee gaat voetballen doet hij het heus wel 3 jaar.
15" Lijkt me persoonlijk niet interessant om dagelijks mee te slepen.
En again, bij Dell.com €1050 vs €1540 bij Mac.
Nee. €832 bij dell. Dat kost alleen nog meer gepuzzel als bij de vostro... De studentenkorting had ik niet meegerekend omdat ik geen idee heb hoeveel dat precies is, misschien had ik dat moeten vermelden.
edit:
@Hieronder: Tegen de tijd dat de TS de Dell website door heeft is het eerste semester alweer voorbij :D
Daar heb je gelijk in... De ondoorzichtigheid van de dell-site is mij echt een doorn in het oog...

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 08-07-2011 14:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:13:
[...]

Ik gebruik voor mijn werk een Dell laptop die al 3 jaar perfect werkt. Wel onlangs een nieuwe batterij gekregen maar de laptop wordt dan ook zo'n 60 uur per week gebruikt. Zo budget vind ik Dell (zakelijk) niet, in tegenstelling tot de bekende laptops van 500-600 euro met slechte toetsenborden, brakke hardware en vooral van die ranzige glanzende schermen.

Apple is mooier, maar ik zou ook de Dell XPS overwegen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
bto 13.3" Helaas geen keuze voor een hoge resolutie scherm maar dat heb je bij appel ook niet.

windows is via surfnet 45 euro ofzo. zeg dat je 650 kwijt bent, tegen 1035? De appel is 60% duurder, heb je wel een groter touchpad.

Als je echt dingen wil vergelijken als scherm en toetsenbord zou ik de laptop gewoon in een winkel gaan halen, je loopt dan wel de apple studentenkorting mis maar je hebt wel zonder gezanik 2 jaar garantie ipv 1. Je kunt natuurlijk ook het internet gaan afstruinen op zoek naar reviews.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Wow, alweer zo'n topic. Het blijft gaan. Het is allemaal zo persoonlijk gebaseerd deze keuzes. Ik zou zeggen ga langs een Apple store en ga wat spelen met de verschillende Macbooks.

Voor mij is een Windows bak niet meer te doen. Reden zijn gewoon het gebruiksgemak en het geen gezeik hebben.

De Trackpad is niet te vergelijken met een ieder andere niet Apple laptop, dat is een feit. De gestures, multitouch, ik kan niet meer zonder. Maar er zijn ook genoeg mensen op school bij mij die een Windows laptop hebben en die trackpad helemaal niks vinden.

Hardware is IMHO gewoonweg niet te vergelijken. Je betaalt weliswaar meer voor minder maar het OS maakt dat dan weer goed door betere resource handling.

Het is zo persoonlijk dat ik je geen eens een advies ga geven over welke laptop je moet halen. Mijn enige advies die je krijgt, ga naar een store/macbook bezitter en probeer daar een tijdje met de laptop te spelen. Ga dan naar een windows laptop en vergelijk het eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
The Great HooD schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 14:33:
Hardware is IMHO gewoonweg niet te vergelijken. Je betaalt weliswaar meer voor minder maar het OS maakt dat dan weer goed door betere resource handling.
Hm, de enige semi eerlijke vergelijking die ik kan vinden is cinebench en daar scheelt de cpu score meestal minder dan 1 procent. Niet eens altijd in het voordeel van osx trouwens.

[Voor 8% gewijzigd door haarbal op 08-07-2011 15:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 23:15
haarbal schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:14:
[...]

Hm, de enige semi eerlijke vergelijking die ik kan vinden is cinebench en daar scheelt de cpu score meestal minder dan 1 procent. Niet eens altijd in het voordeel van osx trouwens.
Scores zeggen vaak helemaal niks. Als een Windows-laptop ergens 10.000 punten in scoort en een MacBook Pro in hetzelfde programma 3.000 punten, maar de MBP voor mijn gevoel wel veel sneller werkt, dan kunnen die scores voor mij echt de pot op hoor. Nummertjes en cijfertjes zijn leuk en aardig, maar vertellen je bar weinig over de échte ervaring.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lordbeta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-08-2020
ik zou zeggen neem een mpb, studeer zelf ook IBMS en heb voor normaal gebruik niet eens een oplader nodig. Ideaal aangezien je niet altijd bij een stopcontact zit.

Het OS werkt fijn, ook met office etc. Voor presentaties gebruik je even een VGA hub voor de beamer. Meeste problemen die altijd worden genoemd zijn makkelijk te overbruggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
Hahn schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:20:
[...]

Scores zeggen vaak helemaal niks. Als een Windows-laptop ergens 10.000 punten in scoort en een MacBook Pro in hetzelfde programma 3.000 punten, maar de MBP voor mijn gevoel wel veel sneller werkt, dan kunnen die scores voor mij echt de pot op hoor. Nummertjes en cijfertjes zijn leuk en aardig, maar vertellen je bar weinig over de échte ervaring.
ja maar in dit geval komen de cijfertjes precies overeen. En als iemand een claim maakt over betere resource handling wil ik dat toch met een objectieve analyse zien als het even kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 19:12
Gebruiksvriendelijkheid heeft niets te maken met betere resource handling en zoiets valt gewoon niet objectief te onderzoeken. Objectief in een onderzoek bestaat sowieso nooit.

En de gebruikers ervaring gaat niet over resources en over de tijd die programma X nodig heeft om een video te renderen... maar wel over hoe lang het duurt voor de gebruiker programma X klaar heeft om te gaan renderen... En daarop scoort mac software over het algemeen een pak hoger op dan windows software.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach een Windows laptop met een SSD en alles start ook instant op, heb je makkelijk voor een prijs lager dan de MacBook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 80673
  • Niet online
Koop een macbook

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubinski
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

Software is like sex, it's better when it's free

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle info iedereen :)
Ik ga morgen maar eens een dagje naar Amsterdam om een kijkje in de Mac winkel te nemen.
En een beetje kijken hoe het OS mij ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb ook vaak in een mac store gestaan en met een MBP gespeeld en twijfelde altijd, echter nu draai ik al een tijdje met een MBP en moet zeggen dit had ik veel eerder moeten doen, het hele systeem voelt zo goed aan om mee te werken, ook de touch-pad is echt een verademing.

In een winkel is het toch nog anders dan dat je een MPB echt thuis hebt, thuis kun je je ding ermee doen en kom je er achter hoe lekker zo'n macbook draait.

Als je jou programma's die je nodig hebt op een mac kan draaien zou ik echt een mac nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ik raad dan ook altijd aan om op afstand te kopen. Dan heb je 7 werkdagen om het product te retouneren als het toch niet bevalt, of als je vind dat het het geld niet waard is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je hem via de korting van je universiteit wilt kopen zal je toch via Apple.nl moeten kopen. Daar heb je 14 dagen bedenktijd.

Je kan btw ook Windows virtueel draaien. Dat is zo mooi geïntegreerd dat je eigenlijk het verschil niet ziet of je nu een Mac programma of een Windows programma start. Op die manier kan je dus gewoon de normale Word etc gebruiken en programma's zonder Mac alternatief..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:28:
Ik raad dan ook altijd aan om op afstand te kopen. Dan heb je 7 werkdagen om het product te retouneren als het toch niet bevalt, of als je vind dat het het geld niet waard is.
Zo werkt dat niet helemaal he, je mag het product behoordelen net zoals je in de winkel zou doen maar het is niet de bedoeling dat je hem 7 dagen lang actief gaat gebruiken om hem daarna terug te sturen.

Maar ga eens in de winkel met zo'n Apple freak praten, die vinden het prachtig om een nieuweling alles te laten zien en je te overladen met de wijsheid die OSX heet. Vergelijk het met jehova getuigen, die kan je zo ook een uur laten lullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Stel dat hij een 13 inch neemt en hij vindt dit te klein en heeft hem wel 2 dagen gebruikt. Mag hij hem dan retourneren en omruilen voor 15 inch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 321635 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 18:14:
Stel dat hij een 13 inch neemt en hij vindt dit te klein en heeft hem wel 2 dagen gebruikt. Mag hij hem dan retourneren en omruilen voor 15 inch?
Ik zou geen van beiden doen.
Ik heb zoals ik al eerder in het topic zei vrij grote handen, dus ik heb liever een wat groter model, dan een wat kleiner model.
En de overzichtelijkheid van een groter scherm is altijd een plus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 80673
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:56:
[...]

Zo werkt dat niet helemaal he, je mag het product behoordelen net zoals je in de winkel zou doen maar het is niet de bedoeling dat je hem 7 dagen lang actief gaat gebruiken om hem daarna terug te sturen.

Maar ga eens in de winkel met zo'n Apple freak praten, die vinden het prachtig om een nieuweling alles te laten zien en je te overladen met de wijsheid die OSX heet. Vergelijk het met jehova getuigen, die kan je zo ook een uur laten lullen.
Toch heb je dat recht

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 229864

Wat ik me dan altijd afvraag is: Wat gebeurt er met die gebruikte modellen dan?

Als ik een macbook koop wens ik toch dat die ongebruikt is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat is het probleem altijd. Mensen willen de laagste prijs en de beste service. Zo'n laptop kunnen ze normaal gesproken niet meer voor de volle prijs verkopen. Dat verlies is dus voor de winkel, en dat is natuurlijk niet prettig met die marges (al helemaal bij Apple, 1-2% :X)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 321635 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 18:14:
Ja, dat mag wel.
Dat is discutabel, je hebt niet het recht om hem 7 dagen lang maximaal te gebruiken. Een wasmachine mag je ook een keer draaien, echter de hele week elke dag twee wassen draaien is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 262144

Hahn schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:20:
[...]

:Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 18:38:
[...]

Ik heb zoals ik al eerder in het topic zei vrij grote handen, dus ik heb liever een wat groter model, dan een wat kleiner model.
Weet waar je aan begint met een 17 inch mee te slepen naar school.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Jammergenoeg heeft de MBP 17" een toetsenbord wat net zo groot is als op de 13". Een onbegrijpelijke designkeuze als je het mij vraagt.

Ook met windows laptop is een 15" keyboard niet noodzakelijk kleiner dan een 17"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ze gebruiken de extra ruimte voor de speakers. Op zich wel jammer dat je geen numpad hebt, maar aan de andere kant zijn alle Apple toetsenborden wel altijd gelijk, onafhankelijk van het model/formaat.

Maar een 17" past toch niet in de meeste tassen en is nogal onhandig om mee te nemen naar een collegezaal :D

[Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 08-07-2011 19:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:38:
Jammergenoeg heeft de MBP 17" een toetsenbord wat net zo groot is als op de 13". Een onbegrijpelijke designkeuze als je het mij vraagt.
Daar is niets onbegrijpelijks aan. Het toetsenbord op een 13" is al full-size, dus er valt weinig op uit te breiden op een 17".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Home/end knoppen. Page-up/page down.

Met name de home/end knoppen gebruik ik enorm vaak op mijn toetsenbord.
En nu niet zeggen dat dat ook kan met cmd+... want dat is niet hetzelfde.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 08-07-2011 19:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:59:
Home/end knoppen. Page-up/page down.

Met name de home/end knoppen gebruik ik enorm vaak op mijn toetsenbord.
En nu niet zeggen dat dat ook kan met cmd+... want dat is niet hetzelfde.
fn+pijltjes inderdaad. Maar belangrijker: die kun je niet in het toetsenbord zetten zonder dat compleet te verneuken omdat 't dan niet meer gecentreerd is. Mischien was 't nog niet opgevallen: maar zowel het toetsenbord als het trackpad van macbooks zitten in het midden. Dat is omdat dat het fijnst (en, toegegeven, het mooist) is. Dat móet je opgeven als je dat soort dingen gaat uithalen met het toetsenbord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ik ken de afweging. Ik vind het alleen tamelijk absurd dat er imo nuttige dingen word opgeofferd puur vanuit design oogpunt. Maar ik ben dan ook meer type thinkpad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:27:
Ik ken de afweging. Ik vind het alleen tamelijk absurd dat er imo nuttige dingen word opgeofferd puur vanuit design oogpunt. Maar ik ben dan ook meer type thinkpad.
Het is niet alleen design maar ook usability.

That said is design voor mij in ieder geval ook erg belangrijk. Maar goed: neem dan ook een Thinkpad he. Voor ieder wat wils :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
CyBeR schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:58:
[...]

Daar is niets onbegrijpelijks aan. Het toetsenbord op een 13" is al full-size, dus er valt weinig op uit te breiden op een 17".
Behalve dat op een 17" vaak een numpad zit. Als je veel met getalletjes doet is dat wel handig, maar aan de andere kant, dan werk je vaak ook wel met een vaste setup met monitor, tobo en muis. denk ook niet dat de topic starter naar 17" aan het kijken is...

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Prulleman schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:32:
[...]

Behalve dat op een 17" vaak een numpad zit.
Waarna, zoals ik eerder al zei, de rest van je toetsenbord opeens niet meer in het midden zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Daarom zou ik nooit voor 17 gaan voor de doeleinden waar de TS het voor wilt gebruiken. Zelfs een 15 inch vind ik dan nog te groot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 368041 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 18:38:
[...]

Zoals je uit de laatste paar reacties op kan maken zijn de toetsen op een 13" exact even groot als op een 15" hè ;)

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 21:50
Ben trouwens wel benieuwd hoe vaak en waarvoor mensen de home,end,pageup en pagedown knoppen voor gebruiken. De functie van home en end die ik het meest gebruik, zijn gewoon te doen met ⌘+links/rechts en voor de rest heb ik het eigenlijk niet nodig.

Wat ik overigens ook een erg groot voordeel van de Apple keyboards vind, is dat de losse wireless en wired keyboards precies hetzelfde zijn als die van de laptop. Als ik thuis aan een bureau met extern beeldscherm werk, kan ik dan op precies hetzelfde keyboard blijven werken. Dat is een stuk productiever dan tussen verschillende keyboards te wisselen.

• Niet online
Programmeren. Dat werkt enorm veel praktischer dan navigeren met de muis of pijltjestoetsen.

Anoniem: 269758

Die heb ik gekoppeld aan een swipe up beweging. 3 finger swipe up/down doet precies hetzelfde als home/end. Werkt nog lekkerder dan die knopjes imo.

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Anoniem: 269758 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 00:45:
Die heb ik gekoppeld aan een swipe up beweging. 3 finger swipe up/down doet precies hetzelfde als home/end. Werkt nog lekkerder dan die knopjes imo.
Inderdaad. Je hebt die knoppen helemaal niet nodig, het Touchpad kan je zo instellen dat hij feitelijk alles doet. Bij mij zit echt alles eronder, het refreshen van de pagina, home en end etc. etc.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 16:06

Digistorm

tenax moderator pomorum

Ik vind de kracht van de ontwerpkeuze van Apple ook dat alles binnen handbereik blijft. Daarmee bedoel ik dat mijn handpalmen nauwelijks hoeven te verplaatsen. Als je gebruik gaat maken van numpads of extra navigatietoetsen moet je je hand optillen en ook dat kost tijd. Dan heb ik liever de touchpad, die ook altijd binnen bereik is, of een toetscombinatie. Ik programmeer ook op deze machine en dat gaat eerlijk gezegd prima. Ik mis de extra toetsen eigenlijk alleen wel eens in DAW software.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 23:50
jip_86 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 09:28:
[...]

En je laptop trekt ook een college van 2u of meer op de accu? Ik heb ook informatica gedaan, dan heb je gewoon een windows laptop nodig. Maar als er een college was waar je je laptop nodig hebt dan heb je echt halswerk om tot het einde toe mee te kunnen werken op de accu. Als je hier en daar een beetje Word en Powerpoint draait en je hebt de centen zou ik mooi die extra accuduur meepikken. Mijn broertje neemt voor zijn MBP niet eens een lader mee naar school en een laptop die de helft dunner is.
Of je koopt een degelijke laptop met een grote accu?

Mijn XPS M1330 met 9-cell accu kon 5 uur halen op batterij. Kon omdat na ruim 3,5 jaar de accu wel echt minder aan het worden is, maar nog steeds is 3 uur peanuts als je de low power mode gebruikt. Was ook nog geen hele dure laptop, geloof zo'n 800 euro inclusief Dell kortigscode en exclusief BTW. Nu heb je in dit segment vele male meer keuze en ook nog betere prijzen.
Met een SSD er in kan mijn beestje nog prima mee, zowel mechanisch als qua performance.

Een Apple kan degelijker zijn, maar ik denk dat het vooral er aan licht hoe je dat ding gebruikt. Zorg je er voor dat je het in een laptoptas of hoesje doet? Zoja, dan kan je laptop sowieso wel een tijdje mee, die van mij is meer dan eens gevallen (in tas dus wel) en doet het nog prima. 1x laten vallen zonder tas/hoes en daardoor was de buitenkant een beetje ontzet en zat er een barstje in de accu, maar verder werkt ie nog prima.

Als je vraag dus is: heb ik een MBP nodig dan is het antwoord dus zeker nee, mits je dan wel een andere degelijke laptop koopt. Is je vraag zou ik een MBP moeten kopen, dan moet je jezelf afvragen of je er meer geld voor over hebt en of je zelf echt meerwaarde ziet.

Voor mij persoonlijk is dat in ieder geval niet zo.

Edit:
Over bv. die trackpad van Apple, ik kan er niets mee, net als OSX. Zal best allemaal goed werken, maar voor mij werkt het in ieder geval niet en ik snap dan ook niet waarom iedereen daar zo lyrisch over is. Ik wil bv. gewoon knoppen onder mijn trackpad en wil geen trackpad waar ik half op lig met mijn handen als ik aan het typen ben. Maar, dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen. Verder is het slim om rekening te houden dat je het topic in het Mac gedeelte van het forum hebt neergegooid en dat hier dus mogelijk meer dan normaal Apple fans rondlopen ;)

[Voor 13% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 09-07-2011 11:28]

LinkedIn
BlackIntel

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 10:19
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:26:
[...]
Edit:
Over bv. die trackpad van Apple, ik kan er niets mee, net als OSX. Zal best allemaal goed werken, maar voor mij werkt het in ieder geval niet en ik snap dan ook niet waarom iedereen daar zo lyrisch over is. Ik wil bv. gewoon knoppen onder mijn trackpad en wil geen trackpad waar ik half op lig met mijn handen als ik aan het typen ben. Maar, dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen. Verder is het slim om rekening te houden dat je het topic in het Mac gedeelte van het forum hebt neergegooid en dat hier dus mogelijk meer dan normaal Apple fans rondlopen ;)
Heb je zelf ooit al een keer met de trackpad op een MBP gewerkt? Want dat je handen over de trackpad liggen is namelijk geen issue aangezien het in OSX erg slim (en dus ook goed) wordt aangepakt. Als je aan typen bent gebeurd er helemaal niets met die trackpad, zelfs niet als je het met opzet wil doen :)

Dat je knoppen onder je trackpad wil is idd misschien persoonlijke voorkeur, maar een trackpad op een 'gewone' laptop vind ik echt niets waard (ik werk er dagelijks mee) maar die van een MBP is werkelijk een droom om mee te werken (werk ik ook dagelijks mee).

Voor het overige van je post moet ik je wel gelijk geven: het aankopen van een MBP in plaats van een gelijkwaardige Dell/HP/... machine is enerzijds een persoonlijke keuze afhankelijk van het beschikbare budget of van de eisen aan de hardware. Als je bv. Firewire aansluitingen nodig hebt of hoofdzakelijk Mac software wil gebruiken (FCP bijvoorbeeld) dan is een Mac uiteraard de meest logische keuze. Als je 90% van de tijd Windows-only software moet gebruiken waarvan er geen Mac- versies of -alternatieven bestaan, dan is een Mac misschien niet de juiste keuze. Tenzij je natuurlijk voor het design gaat en daar het geld voor over hebt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Anoniem: 410594

Ik heb net een MBP 13 inch gekocht met het oog op mijn studie. Ben er echt zeer tevreden mee en heb ook totaal geen problemen met het relatief kleine scherm, omdat het scherm zo mooi en zo helder is.
Voordelen:
- prachtig LED scherm
- verbazend lange batterijduur
- heerlijk werkend trackpad (gebruik ook geen muis)
- geen gedoe met virusscanners/installatie van programma's
- supersnel werkend multitask apparaat
- natuurlijk een schitterend design voor zowel de hardware als de software (die speciaal gemaakt is voor de mac)

Nadelen: - voor mij alleen de prijs, maar ik hoop er dan ook 5 jaar mee te kunnen doen

Topicstarter
Darkstar schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:38:
[...]

Heb je zelf ooit al een keer met de trackpad op een MBP gewerkt? Want dat je handen over de trackpad liggen is namelijk geen issue aangezien het in OSX erg slim (en dus ook goed) wordt aangepakt. Als je aan typen bent gebeurd er helemaal niets met die trackpad, zelfs niet als je het met opzet wil doen :) .
Dit is dus bijv een van de additionele punten waarom ik een mac zou overwegen, ik heb dezelfde issues gehad bij mijn vorige laptop en het was werkelijk om gek van te worden.

Ik moet sws eerst nog met het OS werken, maar van alles wat ik hier lees pakt het alle punten aan waar ik mij aan irriteer @ windows.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 368041 op 09-07-2011 14:31]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 20:00
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 00:31:
Programmeren. Dat werkt enorm veel praktischer dan navigeren met de muis of pijltjestoetsen.
Ik vind het juist fijner op OSX, daar kan je namelijk per woord ook nog eens springen, in plaats van alleen per letter of hele regel ;) Namelijk met CMD pijltje is het als home en end e.d en met alt spring je per woord.
wil geen trackpad waar ik half op lig met mijn handen als ik aan het typen ben.
De trackpad herkent of je pols er op licht, en dan doet hij dus niets.

[Voor 16% gewijzigd door ZpAz op 09-07-2011 14:40]

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

Topicstarter
Nog een vraagje:
Is het verstandig om al in oktober een MBP te kopen, of om te wachten tot de 012 versie?
Als ik dan toch zoveel geld uitgeef...

• Niet online
ZpAz schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:39:
[...]

Ik vind het juist fijner op OSX, daar kan je namelijk per woord ook nog eens springen, in plaats van alleen per letter of hele regel ;) Namelijk met CMD pijltje is het als home en end e.d en met alt spring je per woord.
Dat kan dus ook in windows met ctrl...

Ik zou gewoon nu kopen trouwens, anders zit je nog een half jaar te wachten voor iets wat binnen een half jaar weer verouderd is...

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 09-07-2011 14:46]

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:45:
[...]

Dat kan dus ook in windows met ctrl...

Ik zou gewoon nu kopen trouwens, anders zit je nog een half jaar te wachten voor iets wat binnen een half jaar weer verouderd is...
Heb nu nog geen MBP nodig :')

• haarbal
Ik zou sowieso wachten tot je studeert want dan heb je korting bij apple en korting op software bij surfspot (handig als je een laptop zonder windows weet te vinden)

• EvilWhiteDragon
ZpAz schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:39:
[...]

[...]

De trackpad herkent of je pols er op licht, en dan doet hij dus niets.
Je bedoeld zoals ctrl+pijltje in windows? Sorry, maar als je argumenten gebruikt, gebruik ze dan ook goed.

Dat van het trackpad, ik weet dat het kan, ik weet dat ook op windows er een heel stel trackpads zijn die dat kunnen detecteren, maar ik erger me er gewoon te vaak aan. Dat ding is of juist niet goed gelockt, of hij is gelockt wanneer ik het NIET wil. Voor mij is dat een reden om liever een kleiner gevoelig trackpad te hebben dan een gigantisch groot trackpad zoals de MBP.

Verder @TS, je stelt dat er dingen in Windows zijn die je ergeren, dat zal best, maar OSX is ook niet perfect, ondanks wat Apple FREAKS soms zeggen. Note: de FREAKS en niet fans, want er zijn iets te veel mensen die stellen dat Apple niets mis kan doen...

@de firewire opmerking:
Genoeg proffessionele laptops die wel een FW aansluiting hebben, zo ook mijn XPS M1330. Ook daarvoor geldt dus dat Apple niet de enige keuze is.

LinkedIn
BlackIntel

• Niet online
Behalve dat er op dit moment geen enkele goede windows 15" laptop is met firefire. Behalve de BTO modellen, maar daar ben ik niet zo'n fan van aangezien die al snel €100 meer kosten dan de xps 15/N53.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar de TS heeft nergens aangegeven Firewire nodig te hebben dus zo'n groot probleem zou dat niet zijn denk ik.
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:18:
[...]

Je bedoeld zoals ctrl+pijltje in windows? Sorry, maar als je argumenten gebruikt, gebruik ze dan ook goed.

Dat van het trackpad, ik weet dat het kan, ik weet dat ook op windows er een heel stel trackpads zijn die dat kunnen detecteren, maar ik erger me er gewoon te vaak aan. Dat ding is of juist niet goed gelockt, of hij is gelockt wanneer ik het NIET wil. Voor mij is dat een reden om liever een kleiner gevoelig trackpad te hebben dan een gigantisch groot trackpad zoals de MBP.
Als je al eens met het trackpad van de Mac had gewerkt zou je weten dat die angst nergens voor nodig is omdat het gewoon prima werkt. En multitouch gestures die je per programma in kan stellen maken het een erg handig vlakje.
Verder @TS, je stelt dat er dingen in Windows zijn die je ergeren, dat zal best, maar OSX is ook niet perfect, ondanks wat Apple FREAKS soms zeggen. Note: de FREAKS en niet fans, want er zijn iets te veel mensen die stellen dat Apple niets mis kan doen...
Het probleem is altijd een beetje dat een hoop mensen die altijd al Windows gebruikt hebben en niets van Mac willen weten een aantal vooroordelen hebben opgebouwd die tegenwoordig nergens meer op slaan. Bijvoorbeeld dat Macs overpriced troep zijn en dat iedereen die er positief over is gebrainwasht is door Steve. Het advies wat je van deze mensen krijgt over het kopen van een Mac is ook niet het meest objectieve wat er is.

Ik heb sinds een paar weken een MBP, eigenlijk wilde ik een Lenovo X220T, maar ik moest uiteindelijk noodgedwongen aan een Apple omdat ik een programma nodig had dat alleen op Mac werkte. Toen ik me er een beetje in verdiepte kwam ik tot de conclusie dat het hardwarematig best goede machinetjes zijn en ik heb er tot nu toe helemaal geen spijt van. In het begin was ik vastbesloten om gewoon Windows er op te draaien en af en toe naar Mac over te schakelen als ik dat programma nodig had. Maar uiteindelijk gebruik ik Mac voor alles en heb Windows er alleen virtueel op voor sommige programma's.

Uiteindelijk was de MBP + Vertex 3 en 8GB mem nog een paar honderd Euro goedkoper dan de Lenovo wat het ook aangenaam maakte :P

• EvilWhiteDragon
fsfikke schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:41:
Maar de TS heeft nergens aangegeven Firewire nodig te hebben dus zo'n groot probleem zou dat niet zijn denk ik.

[...]

Als je al eens met het trackpad van de Mac had gewerkt zou je weten dat die angst nergens voor nodig is omdat het gewoon prima werkt. En multitouch gestures die je per programma in kan stellen maken het een erg handig vlakje.
GAAAAASSSSSSSTTT!!!! Lees, ik heb er mee gewerkt en _IK_ vind het niet werken. Als de TS het wel prima vindt dan is dat voor mij helemaal geen probleem, ik leg alleen uit dat het voor mij een reden is om NIET voor een Apple te gaan. Natuurlijk is dat laatste vloeken in de kerk in dit sub-forum...
[...]

Het probleem is altijd een beetje dat een hoop mensen die altijd al Windows gebruikt hebben en niets van Mac willen weten een aantal vooroordelen hebben opgebouwd die tegenwoordig nergens meer op slaan. Bijvoorbeeld dat Macs overpriced troep zijn en dat iedereen die er positief over is gebrainwasht is door Steve. Het advies wat je van deze mensen krijgt over het kopen van een Mac is ook niet het meest objectieve wat er is.

Ik heb sinds een paar weken een MBP, eigenlijk wilde ik een Lenovo X220T, maar ik moest uiteindelijk noodgedwongen aan een Apple omdat ik een programma nodig had dat alleen op Mac werkte. Toen ik me er een beetje in verdiepte kwam ik tot de conclusie dat het hardwarematig best goede machinetjes zijn en ik heb er tot nu toe helemaal geen spijt van. In het begin was ik vastbesloten om gewoon Windows er op te draaien en af en toe naar Mac over te schakelen als ik dat programma nodig had. Maar uiteindelijk gebruik ik Mac voor alles en heb Windows er alleen virtueel op voor sommige programma's.

Uiteindelijk was de MBP + Vertex 3 en 8GB mem nog een paar honderd Euro goedkoper dan de Lenovo wat het ook aangenaam maakte :P
Ik denk ook dat MBP's prima laptop zijn hoor, betwijfel alleen of ze hun geld waard zijn. Sowieso zijn ze dat voor mij niet, maar dat is dus persoonlijk.

LinkedIn
BlackIntel

• Prulleman
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:49:
[...]

GAAAAASSSSSSSTTT!!!! Lees, ik heb er mee gewerkt en _IK_ vind het niet werken. Als de TS het wel prima vindt dan is dat voor mij helemaal geen probleem, ik leg alleen uit dat het voor mij een reden is om NIET voor een Apple te gaan. Natuurlijk is dat laatste vloeken in de kerk in dit sub-forum...

[...]

Ik denk ook dat MBP's prima laptop zijn hoor, betwijfel alleen of ze hun geld waard zijn. Sowieso zijn ze dat voor mij niet, maar dat is dus persoonlijk.
Ik kan me veel dingen voorstellen qua persoonlijke voorkeuren, maar een gewoon trackpad boven een Mac trackpad.... :? Dan heb je het echt geen kans gegeven. Je kan dat ding echt met geen mogelijkheid per ongeluk bedienen, en als je wel wat wilt doen werkt ie altijd. Nogmaals ik geloof in persoonlijke voorkeuren maar dit is een Opel kadet uit '88 verkiezen boven een Audi a5 uit '11

/edit, nog een toevoeging, zelfs klikken (fysiek en/of tappen) gaat niet met je handpalm

[Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 09-07-2011 19:32]

Strava

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 10:19
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:49:
[...]

[...]

offtopic:
Ik vind eigenlijk dat je een beetje aan het trollen bent en het probeert te verbergen door te zeggen dat het persoonlijke meningen zijn. Je beoordeeld de users in dit sub-forum gewoon omdat je in het Apple sub-forum zit. Beetje flauw vind ik.

Je punt over het trackpad klopt gewoon niet. Je kan onmogelijk de muisaanwijzer laten bewegen door je polsen op de trackpad te leggen/bewegen. Het kan gewoon niet. Ik heb de afgelopen 5 minuten gespendeerd aan het opzettelijk proberen van de muisaanwijzer te bewegen terwijl ik aan het typen ben maar het lukt me niet. Op een of andere manier detecteert OSX dat de input niet van je vingertoppen komt.

[Voor 4% gewijzigd door Darkstar op 09-07-2011 17:09]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:04:
Ik zou sowieso wachten tot je studeert want dan heb je korting bij apple en korting op software bij surfspot (handig als je een laptop zonder windows weet te vinden)
Dat is opzich geen probleem, ik krijg die korting sowieso omdat mijn moeder werkt op de universiteit.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee