Toon posts:

CPU 80 graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-02-2022
Beste mede tweakers,

Mijn coolermaster is in het bezit van:

- i7 920 (op 2,66 ghrz) stock cooler
- ATI Radeon HD 5850
- DDR3, XMS3 corsair 3x2gb
- Asus moederbord
- Antec 650W voeding

Probleem:
Ik was een spel aan het spelen, totdat mijn pc vastliep. Dit was niet zomaar een vastlopen maar een echte crash. Nadat dit nog een keer gebeurde, heb ik de temperaturen van mijn systeem er maar bijgehaald. Dit heb ik (toen) gedaan dmv: speedfan. Van deze metingen werd ik niet bepaald vrolijk. Na 10 minuten gamen had de eerste core (core 0) al de 80 graden bereikt. Ik heb gelijk het spel afgesloten, en zag de temperaturen dalen.

Na wat googelen:
- Koelpasta verwijderd met wasbenzine, en nieuwe geplaatst
- 100% zeker van dat de koeler werkt, en juist is gemonteerd (4 pinnetjes perfect vast, zichtbaar achterkant moederbord)
- Drivers videokaart gedeinstalleerd, en weer geïnstalleerd.
- Stofvrij

Echter mocht dit niet baten. Na wat verder googelen heb ik CPUID HW monitor gedownload. Met speedfan kon ik namelijk de temperatuur van mijn videokaart niet aflezen. Met dit programma trof ik nog iets anders aan. Na een aantal minuten gamen zag ik hier dat (onder de ati videokaart) TMPIN0 stond met een temperatuur van 81 graden! Zelf heb ik geen flauw idee wat dit inhoud, maar probleem is dus niet alleen de CPU? of..?

SCREENSHOT temps:

http://imageshack.us/photo/my-images/97/unleduu.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/97/unleduu.jpg/

(de core temperaturen heb ik niet verder laten oplopen, omdat ik nu de: "TMPIN0" de pan uit zag....

SCREENSHOT stationair, of idle ofzo toch?

http://imageshack.us/photo/my-images/225/stationair.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/225/stationair.jpg/

Vaak de cores op of boven de 50 graden(stationair). Wat volgens mij voor een standaard lopende 920 vrij hoog is.

Op het gebied van computers ben ik geen leek, maar hier heb ik gewoon te weinig verstand van. Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.

iig alvast bedankt!

Jeroen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Welk type asus mobo?

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Word de koeler wel warm? Zoiets kan prima een niet goed vast zittende koeler zijn. Is er wel wat airflow in je kast?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
waar kan ik die informatie oproepen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

kast open maken en kijken op je mobo en anders cpuid.com.

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 03:21
Is die andere hoge temp misschien de VRM's van je GPU? Kijk eens met GPU-Z. Hoe is de airflow in je kast trouwens? Netjes front-intake en back-outtake?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
@ tsurany

De koeler zit muurvast. en de airflow is prima. Systeem temp komt ook niet boven de 55.

@ Ventrigo

Geen idee welk type van Asus. Waar kan ik die informatie oproepen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Muurvast is wat anders dan goed contact maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
Airflow idd Front-intake en back-outtake, sorry beetje traag van begrip

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
Muurvast en strak op mn processortje ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus de CPU koeler wordt dus echt heet? Je kan hem dus niet aanraken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
@ tsurany

Zojuist gekeken met een cpu temp van 45 graden. De koeler is niet heet, totaal niet zelfs..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En met flinke belasting? Is de gehele koeler dan koud? Dus ook het deel dat dicht bij de processor zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
ik ga nu kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ventrigo schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 01:13:
kast open maken en kijken op je mobo en anders cpuid.com.
zie mijn antwoordt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
@ Pruimenvlaai

Heb met het programma GPU-Z een screenshot gemaakt. Temperaturen zijn na 5 minuten gamen erg hoog. bekijk ze maar eens. Dit gaat dus om de Gpu's?

http://imageshack.us/photo/my-images/840/gputempssss.jpg/

@ Tsurany

Heb net gekeken onder hoge belasting. De koeler is warmen maar niet heet. Dichter bij de CPU is hij idd warmer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
@ ventrigo

P6T SE

Zegt dat jou iets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 18:35
@proenie
koeler er vanaf halen, nieuwe thermische pasta erop, en dan je koeler er opnieuw opzetten, het probleem ligt denk ik aan dat de cpu geen contact maakt met je koeler.

Je GPU temps zijn trouwens prima, geen zorgen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 17:57
Ik zou willen weten wat er in de crashdump staat.

Ik vermoed namelijk een defecte videokaart. Zegt de crashdump of blauwe scherm, mocht je die gezien hebben, iets over Atikmpag.sys? O.i.d.?

Jouw probleem lijkt op een aantal punten namelijk sprekend op de mijne, hetgeen ik pas definitief kan vaststellen als je de foutmelding hier post.

Warme GPU, na 5 minuten gamen en crashe(s). Ow en een ATI HD5850. Mijn CPU bereikte na 1 minuut al 76 graden, om over de GPU maar niet te spreken (80+).

[Voor 21% gewijzigd door usgaap op 08-07-2011 15:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wixskid
CPU + GPU meeting tijdens Bad Company 2 draaiend na een paar minuten (zie bijlage) @ Samsung 23 inch scherm 1920x1080‏

@ Crashdump is er niet veel te halen denk ik omdat die geen 1x een Bluescreen heeft gehad

Gaat dus om een Asus P6T SE moederbord, Stock i7 920 2,66 met stock koeler (nog nooit geOCed) en een Sapphire Ati 5850 (ook nog nooit geOCed) beide producten vallen nog wel onder garantie?

Denken jullie dat het nodig is om 1 of 2 van de dingen RMA op te sturen? of is het iets anders
(Stuur ze in 1e instantie liever niet op als het onnodig is / of anders op te lossen is)

De kast is een nieuwe cooler master 690 II basic (dus niet de advanced) en dit zijn temperaturen met de beide zijkanten eraf van de kast (al ze erop gemonteerd zitten valt de temparatuur van de GPU en de CPU hoger uit... )

[Voor 71% gewijzigd door Wixskid op 08-07-2011 21:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 21:55

painkill

Pain(k)(ill)

Als je de koeler aan kunt raken en het programma geeft aan dat hij 80 graden is dan klopt er iets niet.
Heb je de koeler wel een minuut of 10 de tijd gegeven om warm te worden?

Hoeveel koelpasta heb je er trouwens tussen gesmeerd? Meer dan een rijstkorrel haalt de warmtegeleiding namelijk hard omlaag..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik ben benieuwd hoeveel koelpaste je erop doet. Zou je daar een foto van kunnen maken, meer dan de grote van een erwt heb je namelijk écht niet nodig. Is er enige beweging mogelijk bij de cooler? Als je gamet (of net hebt gegamed), zijn je koelvinnen (de metalen delen dicht bij de CPU), warm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 13:21

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Een erwt? Een rijstkorrel volstaat al! :)

Edit: wat painkill ook zei... tien minuten geleden al |:(

[Voor 48% gewijzigd door Bastiaan op 08-07-2011 21:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

usgaap1976 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:25:
Warme GPU, na 5 minuten gamen en crashe(s). Ow en een ATI HD5850. Mijn CPU bereikte na 1 minuut al 76 graden, om over de GPU maar niet te spreken (80+).
Een beetje GPU wordt al snel 80+ graden, tot 100-110 zou de GPU prima aan moeten kunnen zonder te crashen al heb ik het zelf liever niet hoger dan 80-90 voor de lange termijn. CPU is wat dat betreft gevoeliger, daarvoor is 80 echt wat te hoog. Dat krijg je normaal alleen met flink overklokken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Cpu's gaan lange tijd zonder problemen tot een maximum van 65 graden..
Bij de nieuwe cpu's kan dit meer of minder zijn, maar zeker geen 80.
Een GPU kan inderdaad de 110 graden wel aan, maar of je dat echt wilt.. Onder het kookpunt blijven lijkt mij sowieso wel handig :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ik gok toch echt op te veel koelpasta. Daardoor kan de warmte niet goed geleiden naar de heatsink op je processor, hierdoor blijft de warmte in je processor ipv deze af te voeren naar het koelblokje.

Koelpasta mag echt maar een klein druppeltje/rijstekorreltje om zijn optimale werking te hebben. Minder of meer heeft altijd een negatieve invloed.

GPU is 70~80 graden stressed niet héél erg. Maar als je die wat lager wilt kun je kijken naar hoe je je kast hebt ingedeeld (Hoeveel ruimte is er bijvoorbeeld boven/onder je videokaart) en evt een kast kopen met betere airflow (of zoals een tweaker betaamd het zelf maken :P )

[Voor 28% gewijzigd door RedHat op 08-07-2011 22:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Als je er een blok van 1kg aanhangt dan kun je er wel 2 korreltjes op doen.. Word er toch wel uitgedrukt :P
Tenminste, zo ging het bij mij..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:56

Ed_L

Crew Council
Topictitel ontschreeuwd en topic verplaatst naar CO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Bas
  • Laatst online: 11:40
Al geprobeerd om te gamen/stresstest te doen, met een open case? misschien is de airflow niet goed.

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:12

jpiwf

licenced pepernootaddict

Een I7 920 mag max 100 graden worden (bij de core's, check met realtemp.) Heb de mijne ook wel eens in die richting gehad toen mn koeler een stofprobleem had en ik iets overclockte (stof eruit, 25 graden koeler). toen verder is het tegenwoordig heel moeilijk om een computer te laten crashen door een te warme cpu, ze throttlen waardoor je systeem zo traag wordt als een slak, maar echt vrashen is zeldzaam. ik denk eerder dat er iets met je videokaart of geheugen is als hij crashte. Had ik laatst toen het geheugen op mijn videokaart te warm werd, er b leek een heatsinkje losgelaten te hebben.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 17:57
proenie schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:23:
CPU + GPU meeting tijdens Bad Company 2 draaiend na een paar minuten (zie bijlage) @ Samsung 23 inch scherm 1920x1080‏
[afbeelding]

@ Crashdump is er niet veel te halen denk ik omdat die geen 1x een Bluescreen heeft gehad

Gaat dus om een Asus P6T SE moederbord, Stock i7 920 2,66 met stock koeler (nog nooit geOCed) en een Sapphire Ati 5850 (ook nog nooit geOCed) beide producten vallen nog wel onder garantie?

Denken jullie dat het nodig is om 1 of 2 van de dingen RMA op te sturen? of is het iets anders
(Stuur ze in 1e instantie liever niet op als het onnodig is / of anders op te lossen is)

De kast is een nieuwe cooler master 690 II basic (dus niet de advanced) en dit zijn temperaturen met de beide zijkanten eraf van de kast (al ze erop gemonteerd zitten valt de temparatuur van de GPU en de CPU hoger uit... )
Ik krijg langzamerhand een deja-vu.

Bij mij was het ook precies onder Battlefield 2 toen de klachten begonnen. GPU 80+ graden en CPU zat ook flink te fikken. Ik had een Sapphire Game Edition, welke nu nog voor RMA bij Alternate ligt.

Om de een of andere onverklaarbare reden werden zowel mijn i7 2600 als mijn videokaart loeiheet. Nou begrijp ik dat kaarten een en ander moeten kunnen hebben. Maar dit waren de voortekenen in mijn geval.

Wat me ook opvalt is dat GPU Meter 0MB geheugen aangeeft. Hoort deze error? Ik had dat nl ook. Alleen kreeg ik in een geheugendump te zien dat het ging om een Ati-fout, en dat is bij jou door een gebrek aan een BSOD niet het geval.

Het feit dat een 4550 wél werkt versterkt mijn vermoeden dat jouw kaart wel eens een 'dud' zou kunnen zijn.

Edit; damn, lees dat jij ook een Sapphire hebt.

[Voor 4% gewijzigd door usgaap op 09-07-2011 00:37]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee