Toon posts:

Laptopverplichting HVA opleiding overdreven sensationeel

Pagina: 1
Acties:

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In het nieuwsbericht over de laptopplicht in nieuws: HvA-opleiding stelt laptop met firewire en extra accu verplicht wordt m.i. een verkeerde toon gezet. Er wordt gesuggereerd dat er allerlei dingen 'verplicht' zijn en zelfs iets 'bevolen', terwijl uit de betreffende mail waar naar gelinkt wordt, duidelijk wordt dat het vooral suggesties zijn.

Quotes uit de mail:
Dit document geeft je een advies
Een Mac is in veel gevallen ook bruikbaar, maar wordt door de HvA slechts in beperkte mate ondersteund.
adviseren we iedereen een extra accu aan te schaffen.
adviseren we de volgende laptop
Als je al een Mac hebt kun je die blijven gebruiken, maar realiseer je wel dat de HvA slechts in beperkte mate ondersteuning biedt.
Andere configuraties en specificaties zullen in veel gevallen ook bruikbaar zijn, maar worden slechts in beperkte mate door de HvA ondersteund.
Uit de mail blijkt dat het eigenlijk niets meer is dan het gebruikelijke "Als je dit doet, dan bieden we ondersteuning, als je iets anders doet, mag je het zelf uitzoeken" :)

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bij het stukje over 1e jaars studenten staat wel "vereisen".
Voor studenten die aankomend studiejaar starten in de propedeuse stellen we de volgende eisen aan de laptop:

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Dan ook nog dat virusscanners van Norton & MacAfee verboden zijn, en er moet MS of Ariva gebruikt worden.

Dat staat ook nergens Ze geven alleen het advies. Enige moet is dat er een virusscanner actief moet zijn.

Maar je bent me voor met het topic, ik vind het ook een behoorlijke dooddoener van deze auteur.. Die kan beter bij SBS gaan werken met zulke berichten :P

Wat dat betreft kan je deze mail op verschillende manier interpreteren.. De ene keer is het een advies, daarna spreekt men over eisen..

Je moet een USB externe schijf kopen, maar bij je hebben hoeft niet. Dat staat namelijk nergens. Dus een usb-schijf kopen terwijl je 10+TB in je NAS hebt hange is klinklare onzin..

[Voor 29% gewijzigd door RaZ op 07-07-2011 13:53]

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 16:56
Zie hier:
Hardware
Voor studenten die aankomend studiejaar starten in de propedeuse stellen we de volgende eisen aan de laptop:

• Intel Core i3, i5 of i7 of AMD Athlon II of Phenom met 64-bits ondersteuning
• Microsoft Windows 7 64-bits versie (UK)
• 4 GB RAM
• Minimaal 320 GB vaste schijf (7200rpm aanbevolen)
• Laptopscherm met minimaal een resolutie van 1.280 x 900
• Grafische ondersteuning voor Shader Model 3.0 en Open GL 2.0
• Een voor DirectX 9 geschikte grafische kaart met minimaal 64 MB VRAM (meer is beter)
• WiFi 802.11 b/g/n
• USB 2.0 aansluiting (USB 3.0 is zeker ook goed)
• Fire Wire poort (OHCI-compatibele IEEE 1394)
• Geluidskaart compatibel met ASIO-protocol of Microsoft Windows Driver Model
• Dvd-rom-station, geschikt voor dvd’s met twee lagen
• Extra accu (er zijn onvoldoende stroompunten aanwezig in het SGG)
• Koptelefoon
• 250 GB USB2.0-harde schijf t.b.v. het maken van back-ups

Software
• Microsoft Office Professional Plus 2010 (SL) NL (Surfspot downloadversie € 47,25*)
• Adobe CS 5 Design Premium (SL) UK (Surfspot € 77,00*)
• Antivirus software (Geen Norton of McAfee maar Microsoft Security Essentials (gratis) of Avira Antivir (gratis))
* Joost is brb, bij SBS6 solliciteren

Ik ben helemaal geen stagiair

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Virusscanner
Op elke laptop is het draaien van een virusscanner verplicht. De HvA heeft slechte ervaringen met de virusscanners McAfee en Norton. Ze detecteren niet alles, gebruiken veel geheugen en vergen veel van de processor. Goede virusscanners zijn Microsoft Security Essentials (gratis) en Avira Antivir (gratis).
Dat staat in het zelfde mailtje, regels 16 & 17.

Het is gewoon een onduidelijke mail die op verschillende manieren gelezen kan worden, omdat het er op 2 manieren in staan. En dat gaat voor meerdere punten op.. Ik lees dan eerst het advies, en de rest boeit me eigenlijk weinig. Joost leest dat precies het tegenovergestelde ;)

• Joost
RaZ schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:56:
[...]

Dat staat in het zelfde mailtje, regels 16 & 17.

Het is gewoon een onduidelijke mail die op verschillende manieren gelezen kan worden, omdat het er op 2 manieren in staan. En dat gaat voor meerdere punten op.. Ik lees dan eerst het advies, en de rest boeit me eigenlijk weinig. Joost leest dat precies het tegenovergestelde ;)
Voor eerstejaars is het specifiek vereist, eisen lijken bij de rest soepeler.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Waarom leest niemand het als: op het moment dat je een laptop koopt, dán zijn de vereisten dat...? :?

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 16:09
Joost, je kan wel kinderachtig reageren maar het artikel is overdreven sensationeel.
Quote uit E-mail:
Op elke laptop is het draaien van een virusscanner verplicht. De HvA heeft slechte ervaringen met de virusscanners McAfee en Norton. Ze detecteren niet alles, gebruiken veel geheugen en vergen veel van de processor. Goede virusscanners zijn Microsoft Security Essentials (gratis) en Avira Antivir (gratis).
Hiervan maak jij:
Als virusscanner moet Security Essentials of Avira worden gebruikt; antivirus van Norton of McAfee is verboden.
Het artikel leest alsof je wil laten zien hoe dom de HVA is met zinnen als;
Panelen met de genoemde resolutie worden overigens niet geproduceerd.
of
Laptops met de Britse Windows 7-versie zijn in combinatie met de genoemde eisen voor zover bekend in Nederland niet te koop.

[Voor 21% gewijzigd door Loev op 07-07-2011 14:11]

• mjtdevries
  • Laatst online: 05-06 17:13
volgens mij heeft Joost toch vrij duidelijk gemaakt dat er voor nieuwe studenten andere eisen gesteld worden. De quotes die hij geeft zijn toch glashelder?

Ik vind het eerder kinderdachtig dat jullie daar niet op in gaan.

Het is toch ook niet vreemd dat de HvA andere eisen stelt voor nieuwe studenten op basis van hun ervaringen uit het verleden? En uiteraard kun je dat niet opleggen aan mensen die vorig jaar een laptop met software gekocht hebben.

• AHBdV
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
Ik lees hun 'eisen' voor nieuwe studenten meer als korte samenvatting van de uitgebreidere tekst.

In de uitgebreidere tekst boven het eisenpakket staat er waarom ze liever geen McAfeen en Norton hebben. In het eisenpakket eronder wordt het dan alleen kort aangegeven. Ik lees er geen verbod in... alleen een zéér dringend advies.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ach ja.. t.net kraakt de HvA af, de community de redacteur, circletje rond.

Het commentaar hier is van de zelfde strekking als z'n eigen berichtgeving. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.

Het is maar net wie het leest, en hoe die persoon het brengt.

De quotes die andere aanhalen zijn dan niet glashelder? Ze komen namelijk uit de exact zelfde bron.

Zo interpreteerd de redacteur dat er een specifieke resolutie moet zijn, terwijl je dit beter kan interpreteren als minimum, maarja, het wordt ook eenzijdig gebracht, dus er komt eenzijdig commentaar.

Dat wordt dan weer wel zo gedaan bij de externe schijf dat ie minimaal 250 GB moet zijn, en dat staat ook niet in de mail. Het staat ook nog notabene in z'n eigen quote hier.

Dus ja, de vermelding op t.net komt niet overeen met wat er in de mail staat. Het lijkt meer op een rant naar mijn idee, maargoed, dat is mijn persoonlijke mening.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:49:
Bij het stukje over 1e jaars studenten staat wel "vereisen".
Heel goed, een enkele zin uit de context getrokken als reactie op een bericht waarin ik stel dat de context onterecht genegeerd is d:)b

• mjtdevries
  • Laatst online: 05-06 17:13
RaZ schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:46:
De quotes die andere aanhalen zijn dan niet glashelder? Ze komen namelijk uit de exact zelfde bron.
Ja die zijn ook glashelder.
Dat zijn namelijk de adviezen aan mensen die er al studeren ipv nieuwe studenten...

Blijkbaar wil niemand er aan dat ze voor nieuwe studenten hogere eisen stellen aan de hard en software dan voor ouderejaars.
Maar dat is toch helemaal niet raar?
Zo interpreteerd de redacteur dat er een specifieke resolutie moet zijn, terwijl je dit beter kan interpreteren als minimum, maarja, het wordt ook eenzijdig gebracht, dus er komt eenzijdig commentaar.
Ook bij een minium resolutie is het vreemd dat je een minimum resolutie voorschrijft die niet bestaat als beeldscherm.
Hoe bepaal je immers zoiets?

[Voor 10% gewijzigd door mjtdevries op 07-07-2011 14:58]

• redstorm
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:09

redstorm

Carpe Diem

Het is inderdaad vrij overdreven, in de originele mail is o.a. terug te lezen:
Omdat er in het Singelgrachtgebouw (SGG) onvoldoende stroompunten zijn, adviseren we iedereen een extra accu aan te schaffen.

.....

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44

Herman

FP ProMod
Ik vind de vereisten van de HvA opmerkelijk. Toch zie ik de mail een stuk vrijer dan het nieuwsitem. Bijvoorbeeld de ´verbod´ op een specifieke virusscanner wat gewoon een advies is.

Zie ook deze reactie die het wat relativeert:
unfold in 'nieuws: HvA-opleiding stelt laptop met firewire en extra accu verplicht'

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Joost
redstorm schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 15:04:
Het is inderdaad vrij overdreven, in de originele mail is o.a. terug te lezen:

[...]
Lees mijn eerdere reactie :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De richtprijs van de laptop in het artikel klopt ook niet helemaal. Volgens de Pricewatch kost deze minimaal €843 euro, waarvan het meerendeel al boven de €1000 komt. (link)

• silasje1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:52

ik heb de brief binnen en zie dus dat de eisen van 2011 gelukkig niet zijn doorgevoerd!

hier zijn de laptops die aan de eisen voldoen (geen game dev meegenomen):
http://tweakers.net/price...ECjaIw6JxhaJxy-cpZSfN1_QU

[Voor 82% gewijzigd door silasje1 op 20-06-2012 15:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee