• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:03
Ik als totale fotobeet wil graag een compacte camera gaan kopen. Ik heb geen interesse in instellingen, sluitertijden, isowaarden en dergelijke maar wel in een zo'n goed mogelijke kwaliteit foto's out of the box. Omdat ik de camera vaak makkelijk wil mee kunnen nemen zoek ik iets compacts daarom dacht ik direct aan een Sony NEX maar daar stuit ik al direct op nieuwe problemen. Een 3 of een 5 en welke lens heb ik nodig? Of kan ik beter gewoon een echte compact camera kopen?

De camera zal gebruikt worden voor de standaard toeristen foto's zoals kerkjes, strandfoto's, foto's in het plaatselijke restaurantje etc.

• Anoniem: 181786
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Malt007 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:39:
Ik als totale fotobeet wil graag een compacte camera gaan kopen. Ik heb geen interesse in instellingen, sluitertijden, isowaarden en dergelijke maar wel in een zo'n goed mogelijke kwaliteit foto's out of the box. Omdat ik de camera vaak makkelijk wil mee kunnen nemen zoek ik iets compacts daarom dacht ik direct aan een Sony NEX maar daar stuit ik al direct op nieuwe problemen. Een 3 of een 5 en welke lens heb ik nodig? Of kan ik beter gewoon een echte compact camera kopen?

De camera zal gebruikt worden voor de standaard toeristen foto's zoals kerkjes, strandfoto's, foto's in het plaatselijke restaurantje etc.
Je kan beter gewoon een goede compact kopen zo te lezen. Mocht je wel interesse hebben voor een systeemcamera dan zou ik eerst naar Olympus kijken aangezien die veruit de beste jpegs direct uit de camera tovert.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:22
Anoniem: 181786 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:46:
[...]

Je kan beter gewoon een goede compact kopen zo te lezen. Mocht je wel interesse hebben voor een systeemcamera dan zou ik eerst naar Olympus kijken aangezien die veruit de beste jpegs direct uit de camera tovert.
nahja olympus voegt alleen automatisch 2 standen meer sharpness en verzadiging toe. Tenminste als ik het vergelijk met de NEX, dat is wel makelijk gelijk te trekken.

Maar ik zou met dat soort eisen gewoon voor een hele goede compact gaan. De Nex word al groter met de zoomlens. Met alleen de 16mm pancake lens schiet het systeem toch net iets te kort naar mijn mening. Heb zelf de Nex3 en die vergeleken met de EPL1.

Wil je de best mogelijke kwaliteit voor een compact zonder verwisselbare lenzen enzo is bijvoorbeeld de Leica Vlux30 en D lux 5 erg erg mooi maar duur. Panasic LX5 wat bijna dezelfde camera zonder de leica tweaks is ook erg goed. Olympus XZ1 en Canon S95 zijn ook stevige opties. Maar je hebt niet het typische scherpte diepte effect van DSLR achtige cameras met deze pocket cams. De NEX heeft dat wel door de sensor grootte die overeenkomt met midrange DSLR cameras.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:19
Ik verwacht dat je voor jouw doeleinden de meeste lol zal beleven aan bijvoorbeeld de Sony HX9V.
Redelijk compact, goede sensor, en veel zoom (die behoorlijk goed schijnt te zijn)

Een Nex camera, EPL1 ofzo is ook leuk, maar mijn idee toch wel een beetje voor mensen die het leuk vinden om meer met fotografie te willen gaan doen. Ze zijn in formaat iets groter en hebben een kleiner zoombereik.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:03
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik ben er nog niet helemaal uit aangezien ik in de toekomst misschien toch wel wat meer wil gaan doen met fotografie maar denk dat voor dit moment een goede compact de beste keus is. Ik ga jullie suggesties in ieder geval bekijken en eea zal ook nog afhangen van het uiterlijk aangezien dat voor vrouw belangrijk is :)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:29
Als je een camera wilt die je snel in je jas/broek kan opbergen zou ik gaan kijken naar een S95, simpelweg omdat hij klein is, en je daarmee ook prima foto's kan maken in slecht verlichte ruimtes: restaurants. Het probleem met de Nex en de EPL1/2/3 is dat ze eigenlijk net iets te groot zijn om in je broek op te bergen, met de 16mm lens lukt het overigens meestal wel om hem in je jaszak op te bergen, maar ideaal is anders.

BlaBlaBla

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Systeemcamera's geven je wel betere beeldkwaliteit en meer mogelijkheden.

Maar in het m43 systeem heb je momenteel ook niet echt hele compacte camera's.
De Olympus EPM1 komt pas in de lente 2012, en wanneer de Panasonic GF3 (compactste m43 camera, wanneer deze op de markt komt weet ik niet..bij de lancering hadden ze het over vanaf juli in Nederland).

Er zijn wel 3 leuke pancake lenzen: Panasonic 14mm F2.5, Olympus Zuiko 17mm F2.8 en de Panasonic 20mm F1.7
Die twee Panasonic pancakes zijn het interessants.
Maar de zoomlenzen van Panasonic zijn weer helemaal niet compact.
Olympus heeft wel twee erg compacte zoomlenzen met de 9-18mm en de 14-42mm.
(maar ook de andere zoomlenzen van Olympus zijn erg compact in vergelijking met Sony en Panasonic...Zuiko 14-150mm, 40-150mm, 75-300mm....maar ook dat zijn geen jaszak lenzen meer...)

[Voor 3% gewijzigd door leendertv op 07-07-2011 14:11]

• davidgilmour
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
Malt007 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:06:
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik ben er nog niet helemaal uit aangezien ik in de toekomst misschien toch wel wat meer wil gaan doen met fotografie maar denk dat voor dit moment een goede compact de beste keus is. Ik ga jullie suggesties in ieder geval bekijken en eea zal ook nog afhangen van het uiterlijk aangezien dat voor vrouw belangrijk is :)
De drie beste compacts van dit moment zijn de Olympus XZ-1 (f1.8-2.5 lens!) Panasonic LX5 en de Canon S95. niet echt goedkoop, €344-€380. Maar wel echt goed voor een compact, erg lichtsterke lens die op alledrie zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Olympus XZ-1: YouTube: ‪Kanaal van DigitalRevCom‬‏ - YouTube
Nikon P300: YouTube: ‪Kanaal van DigitalRevCom‬‏ - YouTube
Panasonic Lumix LX5: YouTube: ‪Kanaal van DigitalRevCom‬‏ - YouTube
Canon PowerShot S95: YouTube: ‪Kanaal van DigitalRevCom‬‏ - YouTube
Canon PowerShot S95 #2: YouTube: ‪Kanaal van DigitalRevCom‬‏ - YouTube
Canon PowerShot G12: YouTube: ‪Kanaal van DigitalRevCom‬‏ - YouTube

Ik heb zelf de S95 en die neem ik vaker mee dan mijn 5D2, maar uiteraard weet ik wat ik krijg.
De kwaliteit van mijn 5D2 is niet te evenaren, maar mijn 5D2 (incl. lens/flitser/etc) weegt een paar kilo en dat neem je niet altijd mee.

"The best camera is the one you have with you"

[Voor 7% gewijzigd door GoT op 31-07-2011 10:34]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:48
Ik heb van alles wat en mijn jongste aanwinst is de nex-5. Daar ben ik erg blij mee en mijn spiegelreflex (Nikon voor de liefhebbers) blijft dus gewoon thuis.
Ook mijn panasonic (TZ-10) blijft lekker thuis want de foto's van de nex zijn duidelijk beter, vooral bij mindere lichtomstandigheden.
Dat ik al jarenlange ervaring heb met fotografie maakt trouwens niet zoveel uit aangezien ik eigenlijk gewoon met P fotografeer (uitzonderingen daargelaten).
Het enige nadeel aan de nex is de flitser. Die is net zo goed als de compacte series (eigenlijk beter want je hebt minder last van het rode ogen effect), maar vergeleken met een spiegelreflex is die weer minder.
Voor de rest is die natuurlijk wat groter dan de panaasonic en is het zoombereik ook minder maar wel in het meest gebruikte bereik.
De Nex heeft natuurlijk wel een ander voordeel als je "doorgroeit". Je kunt namelijk doorgroeien wat bij veel compacte camera's niet of nauwelijks mogelijk is. Er passen andere objectieven op en een hele meuk aan adapters voor "oude/ vreemde" objectieven.
Als je trouwens de nex 3 neemt kun je daar nu goedkoop aankomen want er staat al een opvolger klaar. Die is natuurlijk "beter", maar dat verschil merk je in de praktijk bijna niet, vooral niet als je begint met de fotografie. Om daar nu honderden euri's meer voor te betalen...
Scherpe aanbiedingen heb je bij : http://www.fotohanskeuzek...y-nex3-combinaties.html..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 13:49
Ik zie dat je constant dezelfde camera en winkel promoot... vraag me serieus af hoe objectief je mening is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:48
Heb geen andere evil en kan dus niets over de andere modellen roepen. Dat doe ik dan ook niet en val ze ook niet af.
Heb ook geen aandelen of voorkeursbehandeling bij die winkel zoals je misschien ongewild doen geloven, maar die op dit moment wel de goedkoopste voor die nex3 met combinaties voor zover ik weet. Daar kan ik dus niets aan doen, als er eentje goedkoper is moet je dat vooral laten weten in plaats van suggestief commentaar te leveren lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
Sodela schreef op zondag 31 juli 2011 @ 19:07:
Heb geen andere evil en kan dus niets over de andere modellen roepen. Dat doe ik dan ook niet en val ze ook niet af.
Heb ook geen aandelen of voorkeursbehandeling bij die winkel zoals je misschien ongewild doen geloven, maar die op dit moment wel de goedkoopste voor die nex3 met combinaties voor zover ik weet. Daar kan ik dus niets aan doen, als er eentje goedkoper is moet je dat vooral laten weten in plaats van suggestief commentaar te leveren lijkt me.
Inderdaad, wat een goedkope winkel. Een nex3 met 16mm lens voor maar 279! Op pricewatch aanzienlijk (€50!) duurder: pricewatch: Sony Alpha NEX-3A + 16mm f/2.8 Pancake Lens

Voor onder de €300 is dit de beste camera die je kunt kopen!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 09:03
Ik raad je aan om de NEX-3K te nemen...

de pancake lens is wel leuk... dan kan je bijna net zo goed een powershot oid halen.
EVIL zitten echt tussen de spiegel en de consu

• Nexxexium
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 09:37
Ik ben voornemens ook een sony nex camera te kopen. Ik kom er echter niet uit aangezien er zo veel typen nex camera's zijn. De nex 3ck (nieuwe model?) is een nog meer compacte dslr. Welke heeft nu de betere hardware een nieuwe nex 3ck of de nex 5k/nex 5db.

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven. Bvd.

En ja ik moet een nex hebben ( zie nick) :+

[Voor 7% gewijzigd door Nexxexium op 10-08-2011 14:33]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Nexxexium schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:11:
Ik ben voornemens ook een sony nex camera te kopen. Ik kom er echter niet uit aangezien er zo veel typen nex camera's zijn. De nex 3ck (nieuwe model?) is een nog meer compacte dslr. Welke heeft nu de betere hardware een nieuwe nex 3ck of de nex 5k/nex 5db.

offtopic:
Puur en alleen al om je Nick zou je een Nex moeten hebben ;)

Ik zou even rondneuzen op Spiegelloosheid anno 2011 van dit forum.

• Niet online
Nexxexium schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:11:

Om gelijk maar even nog meer onduidelijkheid te scheppen ( ;) ) Een systeemcamera zoals de NEX ook is is geen dSLR, ook geen compacte. De techniek en de formfactor zijn anders. De sensor in de NEX is wel even groot (en met vergelijkbare prestaties) als die van een Sony dSLR.

De NEX-3 en NEX-5 zijn oude modellen (en dus voor een aantrekkelijke prijs te verkrijgen). De NEX-3C is net uitgebracht en de opvolger van de NEX-5 (NEX-5C?) schijnt er binnenkort aan te komen. Ook schijnt er nog een hoger model (NEX-7?) te komen met ingebouwde EFV.

De beste NEX die je momenteel kunt krijgen is dus de NEX-3C. Dat wil echter niet zeggen dat de 3 en 5 niet aan je wensen kunnen voldoen (dat ligt maar net aan de wensen).

Al met al zijn er momenteel nog maar slechts 3 body's dus, dat valt dus reuze mee. Met keuze qua lenzen wordt het ook niet zo moeilijk omdat er daarvan ook slechts 3 beschikbaar zijn.
Je hebt 4 achtervoegsels die aangeven wat er in de kit zit:
A: kit met 16 mm pancake
K: kit met 18-55 OSS
D: kit met 16 mm + 18-55 OSS
H: kit met 18-200 OSS

Dan nog 3 achtervoegsels die de kleur aangeven:
S: zilver
B: zwart
R: rood

De NEX-C3KS is dus een NEX-C3 met 18-55 OSS in het zilver, bijvoorbeeld.
(het is trouwens NEX-C3 en niet NEX-3C)

Momenteel zijn er zoals hierboven al gezegd 3 modellen, NEX-3, NEX-5 en NEX-C3. De C3 is de nieuwste, met als grootste verschil een nieuwere en betere sensor. De NEX-5 heeft nog wel een paar voordelen tov de C3. De body is van een magnesiumlegering gemaakt ipv plastic en filmen kan in 1080i ipv 720p.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Niet online
Ik had het over de NEX-3C maar bedoel dus NEX-C3. :)

• Nexxexium
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 09:37
Hmm dus beter even wachten op de nieuwe nex 5n. Ik zou namelijk graag in hd filmen.

Iemand met ervaring hoeveel GB je verbuikt per x minuten 1080 film?

Anoniem: 184739

Malt007 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:39:

Heb je je keuze inmiddels al gemaakt? Anders kun je nog eens kijken op http://www.nlwandel.nl/GW.html z.g. Groene Wissel-wandelingen. De nieuwste zijn allemaal gefotografeerd met de Sony NEX-5 en qua beeldkwaliteit vind ik de resultaten verrassend goed, in mijn ogen beter dan de beste compact. Op die site kun je ook veel series vinden die met b.v. de Canon G10 of G11 (of een andere camera) genomen zijn.

• Niet online
Nexxexium schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:36:
Hmm dus beter even wachten op de nieuwe nex 5n. Ik zou namelijk graag in hd filmen.

Iemand met ervaring hoeveel GB je verbuikt per x minuten 1080 film?
Op mijn SD HC class 10 kaartje van 4GB staat dat je 60 min HD kan filmen.
Je moet dus nogal wat grote kaartjes meenemen als je 3 weken op vakantie gaat, of een laptop natuurlijk. :)

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:43
Ben zelf rond aan het kijken, en denk dat ik voor de NEX C3KB kit ga. Dus body + 18-55mm zoomlens. Heb nog geen goedkoper aanbod gevonden dan bij Amazon UK waar die set 399 pond kost (plm. 470 euro dus, en dat is inclusief verzending).

[Voor 26% gewijzigd door Haay op 05-10-2011 10:58]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Malt007 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:06:
En heb je er al eentje? Ik heb de Sony Cybershot HX9V compact camera en deze bevalt erg goed, met veel mogelijkheden, zoals o.a. 16x zoom, HD video, Sweep Panorama, 3D en prima kwaliteit!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Anoniem: 438494

HereIsTom schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:56:
[...]

En heb je er al eentje? Ik heb de Sony Cybershot HX9V compact camera en deze bevalt erg goed, met veel mogelijkheden, zoals o.a. 16x zoom, HD video, Sweep Panorama, 3D en prima kwaliteit!
En hoe bevalt de HX9V? minpunten gevonden?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee