Toon posts:

Temperaturen rond de 100 graden.

Pagina: 1
Acties:

• Motions
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Ik heb last van temperaturen rond de 90-100 graden. Dit volgens HWMonitor en SpeedFan. Dit terwijl ik een spel aant spelen ben als Heroes Of Newerth op max graphics. GPU zit dan na een tijdje ronde de 90 graden, CPU alle 4 de cores rond de 92 graden en een sensor op het moederbord geeft soms wel 97 graden aan. Geen Fahrenheit, maar celcius.

Gpu: 5850HD niet overclocked met stock cooler
Cpu: core i5 750 niet overclocked met stock cooler
Moederbord: MSI P55-CD53 (MS-7586)

Wanneer alles zo warm is zit de temperatuur van mijn hardeschijf rond de 37 graden.
De computer heb ik 2 maanden geleden nog helemaal vrij gemaakt van stof.
Allebei de fans in de kast werken.

Ik heb echt geen idee waarom alles zo warm is. Idle zit alles rond de 50 graden.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:06

Herman

FP ProMod
Dat is inderdaad vrij warm... Zit de ventilator goed vast? Wat zijn de temps in de bios?

Wellicht ook wel handig om te vermelden wat voor kast je gebruikt :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Dus zowel de CPU als de GPU worden 90 grad.? Das nie zo mooi, het lijkt wel of er 0,0 airflow in je kast is?

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

Anoniem: 32925

Motions schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 01:48:
[..]
Allebei de fans in de kast werken.
larsiano schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 02:22:
Dus zowel de CPU als de GPU worden 90 grad.? Das nie zo mooi, het lijkt wel of er 0,0 airflow in je kast is?
Ik denk dat ik me daarbij maar aansluit. 2 fans totaal in je kast kan niet goed zijn.

Anoniem: 155599

voeding, videokaart, cpu en kast.
Ik neem aan dat die 2 bij de kast horen en niet bij de rest. Dus hij zal er wel 5 hebben.

Aan de andere kant de kans dat zowel de cpu als gpu cooler er slecht is opgezet is mss iets kleiner.
Maar goed als je het 1 keer verpest is het ook niet zo ver gezocht dat je het 2 keer verpest.

[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 06-07-2011 02:34]

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Vrij gemaakt van stof? Kan me best voorstellen dat de GPU tegen de 90 aanloopt, opzich niets bijzonders en dat zou die prima moeten kunnen draaien. Een CPU zou normaal gesproken in z'n beveiliging moeten schieten bij zulke temperaturen. Tips:

- Check je thermal paste tussen je cpu en de koeler
- Meet met een ander progje (Core Temp voor de cpu), HWM en SF zijn niet de meest fantastische programmaatjes...

Mijn vermoeden ligt bij die paste.

• Pino82
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-04-2019
Temps in BIOS nagekeken? Is dit probleem ineens ontstaan? Of was het altijd al zo? Kloppen de richtingen (in/uit) van de ventilatoren wel?

Phenom II X4 955 BE@3.2ghz, Asus M4A89GTD Pro, Corsair H50, Kingston HX1333, CM690II, OCZ 3,5" Agility2 90GB, WD Green 1TB

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 09:59

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Heb je tijdens het stressen/gamen al een keer aan het koelblok van de CPU gevoeld?

Als de CPU echt 90 graden+ wprdt dan zou het koelblok te warm moeten zijn om aan te raken, als het koelblok niet heet/warm is, dan is het tijd om de koelpasta eens te vervangen.

Verder, zorg er voor dat het stof tussen alle koelribben uit is.
En 90 graden voor de GPU is wel te doen, een beetje warm, maar te doen.

En weet je zeker dat de airflow in de kast goed is? Als de airflow niet goed is, dan blijft de warmte in het systeem hangen en dan gaat het systeem zich met de warme lucht koelen (en dat gaat niet zo goed).

Kabels wegwerken wilt ook nog wel wat helpen om de temperaturen wat naar benden te krijgen.

Ik hoop dat dit je op weg helpt :)

Edit: Ik lees net dat je 2 maanden gelden de kasten van stof het schoongemaakt, heb je toen de CPU koeler losgemaakt om beter schoon te kunnen maken? Als je hem toen zo hebt terug gedaan, dan moet je wel nieuwe koelpasta er tussen stoppen.

[Voor 13% gewijzigd door Khatarian op 06-07-2011 13:22]

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• Motions
Ik weet niet precies welke kast ik heb. Hij heeft in ieder geval, buiten de fan van de cpu/gpu/voeding om, 2 fans. 1 zuigt lucht naar binnen, onderin de zijkant van de kast, ander blaast de lucht weer uit de kast boven achtering de kast. Ze werken allebei gewoon.
Ik heb het koelblok aangeraakt toen hij rond de 65-70 graden was en het voelde wel heet aan.
Kabels zijn trouwens goed weggewerkt en de airflow is volgens mij wel in orde.

Ik heb wel gezien dat er redelijk wat stof zit tussen het koelblok, omdat ik hem vorige keer niet los heb gemaakt en er niet goed bij kon. Zal hem dit weekend nog eens goed schoonmaken met nieuwe koelpasta.

Verder heb ik dat andere programma gebruikt, Core Temp en ook nog in de Bios gekeken en daar waren de temperaturen ook zo hoog.

Computer is overigens anderhalf jaar oud en ik heb eigenlijk altijd wel last gehad van dit soort hoge temperaturen.

Verder vind ik het een beetje vreemd dat die sensor bij het moederbord tot 97graden celcius aangaf, tenzij hij misschien in de buurt zit van die te warme CPU. Verder heb ik een keer een prime95 gedraait met mijn CPU, maar ik heb het programma moeten stoppen, want na een paar minuten zat mijn cpu al op 96 graden en bleef maar stijgen. Ik heb niks gezien van iets van een veiligheidsstand of iets dergelijk. Verder werkt alles nog gewoon naar behoren bij zo'n warme temperaturen.

[Voor 21% gewijzigd door Motions op 06-07-2011 16:16]

Anoniem: 155599

Je weet hoe je koelpasta hoort aan te brengen? Is volgens mij redelijk precies werk, wat vaak fout gaat en zorgt voor hoge temps.

• Aggronor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
(overleden)
Heb je misschien in het bios ingesteld dat de fans niet op volle toeren mogen draaien?
Ik weet niet wat de opties op een MSI mobo zijn tegenwoordig, maar ik kan op mijn Asus mobo kiezen tussen: Silent, Standard en Turbo
Als ik deze op Silent zet dan is de airflow in mijn kast ook meteen een stuk lager omdat de fans veel te traag draaien.

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

ow de nieuwe chipets mogen wat warmer worden en zullen dan nog prima werken. Dit staat zelfs in de handleiding als je hem helemaal door gelezen hebt had je het gevonden. Echter moet de videokaart een stuk koeler als je hem stabiel wil laten draaien

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 13:11
larsiano schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:08:
Echter moet de videokaart een stuk koeler als je hem stabiel wil laten draaien
Die chipsets worden altijd loeiheet ja, maar met die videokaart tempratuur is niks aan de hand. Bij mij wordt die ook rond de 90 graden tijdens gamen en geen problemen met stabiliteit.

Enkel die CPU temp is te hoog en dat is de enige issue, kwestie van even kijken of de cooler/koelblok op de CPU goed vastgeklikt zit, want ookal zou de airflow niet goed zijn zou hij nog geen 92 graden kunnen worden. Zelf een tijdje luchtgekoelt in een lanbox gedraaid met een prutsairflow(2x 6 cm vennetjes op 5v) en die werdt ook niet zo heet als jou processor.

• Motions
Alles toenet nog een keer helemaal schoongemaakt en de CPU komt nu niet hoger dan 70 graden. Dat zo'n beettje stof zoveel verschil kan maken! Zal wat vaker de boel schoon moeten maken.

Alsnog bedankt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee