Toon posts:

Cat5e kabel maar geen gigabit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brammieman1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:16
Hallo,
We hebben thuis cat5e netwerkt kabels aangesloten
en zelf geknipt en getest met een kabel tester.
Het gaat om 100 meter kabel
die ik in 3 stukken geknipt heb en neergelegt en de stekker er aan geknipt.
En ik heb het getest met de kabel tester en er zijn 8 aders die allemaal correct geknepen zijn
Het gaat om deze kabel: http://www.digitique.nl/n...tp-cat5e-100-meter-op-rol
Alleen de laptop en de andere pc's zeggen dat het een gigabit kabel is
Weet iemand wat ik fout doe???

Groetjes
Bram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09-2022
Als de PC's zeggen dat het een gigabit kabel is klopt het toch? Of bedoel je dat ze 100mbit aangeven?

Hebben de PC's wel gigabit netwerkkaarten? Zit er een switch of router tussen die geen gigabit ondersteund?

Mijn rig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brammieman1
Alles er tussen ondersteund gigabit alleen de pc's zeggen dat het een 100mbit verbinding is!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:35
Wat voor router en/of switch gebruik je ?
Zelfs met een normale Cat5 kabel krijg ik gigabits snelheid met mijn E4200 router.

[Voor 50% gewijzigd door dragonballz op 05-07-2011 22:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 80673
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
volgens welk schema heb je de stekkers gecrimpt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 21:00

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Hoe staan de settings van je NIC's? Autodetect? 100Mbit? 1Gbit? Welk os? Welke NIC's? Welke routers/switches? Wat is de topologie van je netwerk? Met welk schema heb je de kabel gekrimpt (twisted/untwisted)?
funny pluto2 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:05:
Alles er tussen ondersteund gigabit alleen de pc's zeggen dat het een 100mbit verbinding is!
Wat versta je onder "alles"?

[Voor 59% gewijzigd door Spacecowboy op 05-07-2011 22:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 80673 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:12:
volgens welk schema heb je de stekkers geckrimpt?
Deze ^^^ vraag beantwoorden belangrijk
Vertel maar even van links naar rechts in welke volgorde je de aders hebt

lezen -> ies belangrijk Wikipedia: TIA/EIA-568
T568B is normaal, T568A mag ook

[Voor 21% gewijzigd door Fish op 05-07-2011 23:33]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02 23:08
Misschien heeft de PC geen gigabit ethernet controller. Wat voor moederbord zit erin? Vaak is op de site van de fabrikant wel te zien wat voor controller erin zit.
Probeer eens een bestandje uit te wisselen tussen computers in het netwerk. Het USB-testprogramma H2testW leent zich uitstekend voor het maken van een testbestand van 1 GigaByte (laat het niet te lang aanstaan want dan gooit het je hele harde schijf / target directory vol)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Beter gebruik je dan gewoon iperf

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
En ik heb het getest met de kabel tester en er zijn 8 aders die allemaal correct geknepen zijn
Dat de contactjes één op één doorpiepen is een begin, maar als je daarvoor de verkeerde paren of twists hebt gebruikt kun je mogelijk alsnog geen Gb connectie krijgen.

• brammieman1
deze kleuren code gebruik ik: witoranje-oranje-witgroen-blauw-witblauw-groen-witbruin-bruin
heb hem op automatisch staan de computer!
als ik hem op gigabit full duplex dan ziet hij de kabel niet
Ik heb het nog die geprobeerd met iperf

Wat is het verschil tussen twisted/untwisted

Met de andere kabel het mijn computer wel gigabit connectie
deze router zit er tussen wndr3700v2

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 14:45
Als het een belabberd merk kabel is, dan kan het goed zijn het geen gigabit trekt bij 33 meter.

En zoek zelf eens: op wikipedia staat zelfs uitgelegd wat er met twisted pair bedoeld wordt :)

• brammieman1
Het merk staat boven aan de in de url is dat een goed merk?
Hij is getwisted

[Voor 13% gewijzigd door brammieman1 op 06-07-2011 09:50]

• _H_G_
Geen idee. Lijkt me enkel de overgebleven conclusie als je ze hetzelfde geknepen hebt als de werkende kabel. Je zou nog een foto kunnen maken van je creatie.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 11:01

itsalwaysme

Graast voor DB

Test het eens met een andere kabel en met kortere kabels. Dan kunnen we uitsluiten dat het de apparatuur is.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• brammieman1
Met een andere kortere kabel werkt het wel. Het is wel een fabriekskabel
Foto's maak ik later deze middag.

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:27
De kabel is bepaald geen hoge kwaliteit. Zeker als je kabel langer is dan 20 meter. Daarnaast weet ik niet wat voor kabel langs je netwerk kabel ligt. Als er stroomkabels langs je utp kabel ligt kan dat invloed hebben, zeker als je een unshielded kabel zoals jij hebt gekocht.

• brammieman1
Er liggen twee netwerkkabel naast elkaar en een koud water buisje

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 11:01

itsalwaysme

Graast voor DB

funny pluto2 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:33:
Met een andere kortere kabel werkt het wel. Het is wel een fabriekskabel
Foto's maak ik later deze middag.
Dat betekent eigenlijk wel dat je het in de kabel of het maken van de kabel moet zoeken. Je apparatuur kan het wel aan.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

funny pluto2 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 09:34:
deze kleuren code gebruik ik: witoranje-oranje-witgroen-blauw-witblauw-groen-witbruin-bruin
heb hem op automatisch staan de computer!
als ik hem op gigabit full duplex dan ziet hij de kabel niet
Ik heb het nog die geprobeerd met iperf

Wat is het verschil tussen twisted/untwisted

Met de andere kabel het mijn computer wel gigabit connectie
deze router zit er tussen wndr3700v2
De kleuren zijn goed, je moet de draaing aka de twists zoveel mogelijk intact laten. als 10 cm ongetwist laat heegt dat een nadelige werking

Iperf

• brammieman1
Hier zijn wat foto's
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3970516.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3970517.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3970518.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3970519.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3970520.html

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

plaatjes zijn stuque

even fatsoenlijk linken. maar ja ze zijn onscherp nutteloos of overbelicht. dus het heeft weinig nut

[Voor 72% gewijzigd door Fish op 06-07-2011 11:36]

Iperf

• brammieman1
Ik denk dat het aan de kabel ligt want de kabeltester zegt dat de plugjes goed zijn

• Niet online
dat kan de tester niet zien. Je moet de stekkers eraf knippen en volgens een fatsoenlijk schema, nieuwe stekkers crimpen.

Als dat niet werkt, kabel weggooien en alles CAT6 pakken

• brammieman1
Heb 4x op nieuw stekker aan gemaakt
En volgens het schema zie edere post
Welke cat 6 of cat 6a
En welke kabel heeft de meeste bescherming?

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
@sinner: onzin. Als het Cat5e is dan is de kabel gewoon in orde.

Heb je nu al eens de settings van je NICs bekeken? Staan die wel op Auto of Gb en niet per ongeluk toch op 100Mb?

Heb je al eens een transfer test gedaan met een bestand van een een paar GB?.... Met Gb op volle snelheid doe je daar ongeveer 10 sec per GB over. Met 100Mb NICs duurt het 10x zo lang.

Hou er rekening mee dat als 1 NIC op 100Mb staat, ALLE verbindingen daar op gezet worden.

[Voor 11% gewijzigd door 26779 op 06-07-2011 20:39]

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:33

GeeBee

Oddball

fish schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:28:
[...]
T568B is normaal, T568A mag ook
Jij zegt dat B normaal is ondanks dat lees ik in het wikepedia artikel dat B niet wordt erkend in de USA:
TIA/EIA-568-B specifies that horizontal cables should be terminated using the T568A pin/pair assignments, "or, optionally, per [T568B] if necessary to accommodate certain 8-pin cabling systems." Despite this instruction, many organizations continue to implement T568B for various reasons, chiefly associated with tradition (T568B is equivalent to AT&T 258A). The United States National Communication Systems Federal Telecommunications Recommendations do not recognize T568B.
Of is dat weer het verschil tussen wat "normaal" is in Europa vs in de USA?

En verder nog een vraagje aan de kenners hier: wat wordt er bedoeld met "horizontal cables"? Hebben we het dan hier echt over kabels die plat op de grond (c.q. op een systeemplafonnetje) liggen en moet er voor kabels die verticaal van verdieping naar verdieping lopen een andere configuratie gebruikt worden?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

26779 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:38:
[...]

Hou er rekening mee dat als 1 NIC op 100Mb staat, ALLE verbindingen daar op gezet worden.
echt niet
Nooit gehoord van mechanische defecten ?

[Voor 21% gewijzigd door Fish op 06-07-2011 20:48]

Iperf

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ik wou net zeggen... inderdaad niet.
Ik haal PC naar server prima 1GB terwijl van server naar mediaplayer slechts 100mbit is. En dat zit allemaal in hetzelfde netwerk.

[Voor 7% gewijzigd door GeeBee op 06-07-2011 20:47]

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 22:57
Ik denk dat er door Khildin bedraad en wifi door elkaar wordt gehaald. Bij wifi is het een ander verhaal inderdaad.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:19

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GeeBee schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:47:
[...]

Ik wou net zeggen... inderdaad niet.
Ik haal PC naar server prima 1GB terwijl van server naar mediaplayer slechts 100mbit is. En dat zit allemaal in hetzelfde netwerk.
Welke mediaplayer, met 1 gig connectie, die ook nog eens sneller gaan dan 100mbit zijn op de vingers van 1 hand te tellen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• brammieman1
Maar wat moet ik nu gaan doen?

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-05 20:43

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Meten? Nieuwe kabels?

• GeeBee

GeeBee

Oddball

leuk_he schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:12:
[...]
Welke mediaplayer, met 1 gig connectie, die ook nog eens sneller gaan dan 100mbit zijn op de vingers van 1 hand te tellen.
Mocht dit een vraag zijn... ik heb de Popcornhour A200. Die heeft GB-NIC, maar haalt slechts 5MB/s bij het overzetten naar de interne schijf. Verbonden met mijn serverbak via de router van de kpn experiabox (100mbit), dus die zal de snelheid wel verprutsen...

[Voor 9% gewijzigd door GeeBee op 06-07-2011 22:54]

• Niet online
26779 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:38:
Nee. voor zulke lengtes moet je geen cat5e pakken.

• Niet online
Nieuwe kabel, cat6
nieuwe stekkers, cat6

Beter nog, als het kan, prefabkabels.

• _H_G_
Anoniem: 80673 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 00:02:
Nee. voor zulke lengtes moet je geen cat5e pakken.
Niks mis met cat5e voor 33 meter. Het zou wat zijn zeg, als je dan geen gbit kan trekken. Maar als het een brak merk is.. Voor 20€/100meter heb ik m'n twijfels.

En nieuwe stekkers heeft ie ook niet nodig: die zien er prima uit (wat ik kan zien van de wazige plaatjes). Geen idee wat je je voorstelt bij cat6 connectors?

Maar ik sluit me aan bij je eerdere advies: knijp de connectors eens opnieuw. Er staat verder geen info of TS maar een kabel heeft geprobeerd of alledrie.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23
GeeBee schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:47:
Mocht dit een vraag zijn... ik heb de Popcornhour A200. Die heeft GB-NIC, maar haalt slechts 5MB/s bij het overzetten naar de interne schijf. Verbonden met mijn serverbak via de router van de kpn experiabox (100mbit), dus die zal de snelheid wel verprutsen...
Nee de popcorn is erg slecht wat betreft netwerk snelheid. 5MB/sec lijkt me echter wel te langzaam. De experiabox moet de oorzaak niet zijn.

[Voor 8% gewijzigd door job op 07-07-2011 00:56]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:14
Kabel is gewoon van brakke kwaliteit. Dezelfde kabels worden ook door Yagoda geleverd. Velen hebben er problemen mee. Zie dit topic: Wel gigabit hardware maar toch 100mps...

• brammieman1
Nu nog een vraag ik ga cat6 halen maar zijn daar nog verschillende soorten kabel mee die beter beschermd zijn geef er ff war uitleg bij. En weet iemand een goed merk kabel?

• _H_G_
Ik ben ook niet bekend met de merken hoor: eigenlijk voldoet alles, op een paar rotte appels na. Mijn advies is de bekendere winkels (zie pricewatch edit: heh, staat toch goed aangeschreven in de pricewatch. Vragen of je je geld terug krijgt? Stuur die link hierboven mee: het is gewoon rommel wat ze verkopen en misschien hebben ze dat zelf niet in de gaten) en dan zoeken naar een cat6 massief met adersplitter. Of gewoon cat5e: de betere winkels zullen niet zo snel die rommel verkopen.

Je huidige connectors zijn voor soepele kabel, maar die werken ook prima (andersom wil nog wel eens problemen geven). Je kan in theorie ook cat6 connectors kopen: dan kan die aderplitter ook aan de trekontlasting geknepen worden, maar of dat zoveel nut heeft..

Hou ook rekening met je doel: dat staat nergens vermeldt. Zo'n cat6 kabel is best stug en trek je niet "eventjes" door je huis heen.

[Voor 13% gewijzigd door _H_G_ op 07-07-2011 09:21]

• brammieman1
Geef eens een voorbeeld van cat6 connectors en een cat6 massief met adersplitter

• _H_G_
Neem nou eerst eens contact op met de winkel: misschien is er iets te regelen.

Verder ben je wel heel gemakkelijk: gebruik die zoekknop eens. Die zit er niet voor niks.

• Niet online
Wat een adviezen...

Geen kabel met massieve aders voor geknepen connectoren. Massieve aders zijn voor LSA strips, soepele voor connectoren.

@ funny pluto:

Doe het in een keer goed: Als je stekkertjes aan je kabel wil hebben, pak dan soepele cat6 kabel. Als je er een patchbox of wandcontactdoos aan wil hebben, pak je massieve. Als je niet weet wat een patchbox is, heb je het niet nodig.
Samengevat: je moet soepele, kwalitatief goede, cat6 kabel hebben, met bijbehorende connectoren. Verder moet je volgens het goede schema crimpen. Echter, als je de mogelijkheid hebt, zou ik kant en klare kabels nemen.

[Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 80673 op 07-07-2011 18:17]

• brammieman1
Kan iemand mij uitleggen wat adersplitters zijn kan zelf niks op google vinden

• Niet online
die heb je niet nodig.

• brammieman1
Weet iemand een goede site waar ze netwerk kabels verkopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-05 10:23
Ik kan me niet voorstellen dat de kabel zelf niet goed genoeg is voor gigabit. Wat ik zou doen: Pak een PC met een netwerkchip van Realtek of Marvell en installeer hierop het kabeltester tooltje van de fabrikant. Sluit de PC via de kabel op een gigabit switch aan en je ziet precies wat er met de kabel mis is.
Laat de poort overigens op autonegotiation staan.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-01 00:39
bij gigabit hoeft er maar een adertje niet lekker te zitten en het werkt al niet.
100mbit gebruikt maar 4 van de 8aders en is daardoor minder gevoellig.

ik denk dat je gewoon zoals fatalerror zegt de kabel goed moet testen.
of anders met een fatsoenlijke tester. (ik weet dat er namelijk een aantal testers zijn die zo goed als nutteloos zijn.)

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• monstertje.xyz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 09:22
GeeBee schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:45:
[...]
En verder nog een vraagje aan de kenners hier: wat wordt er bedoeld met "horizontal cables"? Hebben we het dan hier echt over kabels die plat op de grond (c.q. op een systeemplafonnetje) liggen en moet er voor kabels die verticaal van verdieping naar verdieping lopen een andere configuratie gebruikt worden?
Vertical cabling is bekabeling voor het netwerk zelf (dus switch to switch, switch to core etc.)
Horizontal cabling is bekabeling naar end-point (Grijs gebied is een workgroup switch(wordt weinig gebruikt) en Access switch naar Node (PC/Printer/Server Etc)

En over het knippen van de kabels. Zorg er in iedergeval voor dat je de juiste plugs gebruikt (harde, zachte kern kan verschil in zitten) en ik zie dat je de buiten isolatie ver naar buiten hebt. erg netjes zijn ze niet geknipt.

[Voor 14% gewijzigd door monstertje.xyz op 08-07-2011 10:51. Reden: over de foto's]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
even ter info er is niks mis met dat merk kabel hoor, heb er zelf eens 300m van op rol gehad en in 3 stukken van 100m had ik op elke kabel gewoon gbit.
Vind het knap dat er met de sumiere info van de TS nu al 3 pagina's staan over zijn gbit connectie:)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee