Wel gigabit hardware maar toch 100mps...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292645

Topicstarter
Ik heb thuis geprobeerd een gigabit netwerk aan te leggen maar XP geeft maar een verbinding van 100mbps aan.
Ik heb de snelheid van de netwerkkaart ingesteld op 1000mbps full duplex maar zonder resultaat.

Ik heb de volgende hardware:
- linksys wrt610N
- cat5e kabels (20 m)
- RealTek L8111B PCI-E Gb LAN (on board asus PB5)

Heb ik een instelling over het hoofd gezien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:22
Jumbo frames?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:33
Heb je de kabel zelf 'in elkaar' gezet en zoja, heb je de officiele volgorde gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:32

chromeeh

the Gnome

Inderdaad probeer eens een andere (non home-made) kabel.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:24
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hem zelf in elkaar gezet. met de volgende volgorde

1: Oranje-Wit
2: Oranje
3: Groen-Wit
4: Blauw
5: Blauw-Wit
6: Groen
7: Bruin-Wit
8: Bruin
Is het niet zo dat dit apparaat alle poorten terugschakeld naar 100Mbit op het moment dat er één apparaat aangesloten wordt dat geen Gbit ondersteunt
Ik heb er verder alleen een draadloze printer op aangesloten.

Ik heb de utp kabel geprobeerd die bij de router zat; toen had ik wel 1gbps!
Het ligt dus aan de kabel. Maar als ik de kabel verkeerd gemaakt zou hebben dan zou ik toch helemaal geen signaal hebben???

Even ter info het is de volgende kabel http://www.yagoda.nl/product_info.php?products_id=2672

Ik ga hem denk ik opnieuw knippen en hopen dat het daarmee verholpen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je één van de vier aders die gebruikt wordt voor Gbit niet goed hebt aangesloten, dan zal hij wel 100 mbit pakken.

Opnieuw knippen zou moeten helpen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:42

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Ik heb ook dit probleem en heb dezelfde kabel (van Yagoda), volgens mij is het gewoon kl*te kwaliteit. Op korte afstand heb ik wel gewoon gigabit connectie (7m) maar mijn 15m kabels hebben 100mbit en weet zeker dat alles goed geknipt is. Ik krijg nu een Cat6A kabel (niet van Yagoda) dus dat is een hele vooruitgang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:04

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Cat5e bij 15 meter of langer is niet echt betrouwbaar meer voor gbit, en daarom wordt er dan al gauw terug geschakeld op 100mbit. Als je op langere afstand gegarandeerd gbit wil halen moet je gewoon Cat6 gebruiken. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb net kabels opnieuw geknipt, draadjes helemaal tot vooraan doorgeduwd maar zonder succes.

Ik heb vervolgens mijn laptop even aan de kabel gelegd. Toen ik de netwerkkaart configureerde als 1000mbps kreeg ik helemaal geen verbinding, bij "auto detect" kreeg ik 100 mbps.

Zou dit het verhaal van een kl*te kabel bevestigen? Dus mijn laptop kan geen gigabit verbinding maken omdat de kabel het niet ondersteund dus krijg ik helemaal geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:17
--MeAngry-- schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:41:
Cat5e bij 15 meter of langer is niet echt betrouwbaar meer voor gbit, en daarom wordt er dan al gauw terug geschakeld op 100mbit. Als je op langere afstand gegarandeerd gbit wil halen moet je gewoon Cat6 gebruiken. :)
Zelfs cat5 is prima geschikt voor gigabit over 100 meter. Cat5e al helemaal. Cat6 is helemaal niet nodig.
Als alle 4 aderparen goed in de stekker zitten zou het gewoon prima moeten werken.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat je kabels toch ergens slecht contact maken.
Heb je de mogelijkheid om een pre-fab kabel te gebruiken? Zet desnoods je switch wat dichterbij.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:41

DkF

Heb je geprobeerd de laatste driver via Realtek te downloaden?

Ik heb zelf ook zo'n onboard interface, MSI moederbord welliswaar, maar dat was i.c.m. het handmatig instellen van 1000mbps de oplossing bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb net een 2m cat5e patchkabel gebruikt, dit werkt wel.

Is er geen mogelijkheid om de kabel te testen zodat ik kan zien of er een kink in de kabel zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:07
Daar heb je testapparaten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
SpeedfreakR schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:39:
Ik heb ook dit probleem en heb dezelfde kabel (van Yagoda), volgens mij is het gewoon kl*te kwaliteit. Op korte afstand heb ik wel gewoon gigabit connectie (7m) maar mijn 15m kabels hebben 100mbit en weet zeker dat alles goed geknipt is. Ik krijg nu een Cat6A kabel (niet van Yagoda) dus dat is een hele vooruitgang ;)
Je weet dat je met Cat6a met outlets moet gaan werken ;)
Want de ader dikte is te dik voor een RJ45.
Verder is Cat6a geschikt voor 10Gbps :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 19:59
--MeAngry-- schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:41:
Onzin, heb hier 1X 50Meter Cat 5E liggen, tijdens kopieren van wat films en stuff over netwerk haalde ik toch al wel gemiddelde van 80-90MB per sec. Dus dat Cat5e na 15 meter niet geschikt is voor gigabit is echt onzin! ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Cat5e is prima voor GBit. 20 meter gaat ook gewoon goed.

Wellicht heeft hij een of andere cheap-ass kabel gebruikt die gewoonweg niet aan de minimum kwaliteit voldoet...

Het gebeurd trouwens vaker met zelfgefabriceerde kabels dat het niet wil werken. Waar het kan gewoon kant en klare kabels gebruiken. Makkelijker, (bijna) net zo duur, nooit gezeur.

Maar vergeet niet die Realtek dingen in de praktijk fungeren als 500 MBit NIC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 14:24

Sa1

wat ik ook wel eens heb gehad is dat ik gewoon harder moest knijpen. Dat het ijzertje nét niet door het adertje heen is. voor 100mbit heb je maar 4 aders nodig dus de kans dat dat werkt is veel groter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu een 10m lange kabel gemaakt. Ik weet 100% zeker dat deze goed is aangesloten..maar tevergeefs.

Ik ben er van overtuigd dat het aan de kabel ligt. het was ook een vrij onbekend merk, @ VP, .
Ik ga nu een nieuwe kabel kopen, wil eigenlijk iets van 30-40 meter op rol.
Aan een patchkabel heb ik niks aangezien ik hem dan niet meer kan trekken.

Scheelt het nu veel in prijs, cat5e of cat6? en ik las dat je bij cat6 andere connectors en een andere tang nodig hebt? En welke merken hebben jullie goede ervaringen??

• _H_G_
  • Laatst online: 14:37
Anoniem: 292645 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:52:
Scheelt het nu veel in prijs, cat5e of cat6? en ik las dat je bij cat6 andere connectors en een andere tang nodig hebt? En welke merken hebben jullie goede ervaringen??
Mja, officieel is het: als je cat5e gespeficieerde connectors gebruikt voor een cat6 kabel, dan eindig je met een cat5e kabel. In de praktijk zal het prima werken om een 1Gb netwerk te maken. Kan wel 2x zoveel kosten (cat6 met kernsplitter). Lijkt me toch sterk dat je het nodig hebt voor 20 meter (cat5e moet echt voldoende zijn).

Jammer dat er bij de link naar je gekochte kabel niet staat of het soepele of massieve kern betreft. Het kan best wel mis gaan als je kabel hebt met soepele kern en je connectors voor harde kern bedoeld zijn. Als dat het geval is, dan zou je cat5e met massieve kern eens moeten proberen.

Topicstarter
_H_G_ schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 08:18:
Jammer dat er bij de link naar je gekochte kabel niet staat of het soepele of massieve kern betreft. Het kan best wel mis gaan als je kabel hebt met soepele kern en je connectors voor harde kern bedoeld zijn. Als dat het geval is, dan zou je cat5e met massieve kern eens moeten proberen.
Dat zou best eens kunnen, heb van die degelijke metalen connectors gebruikt. Ik ga vanavond eens andere connectors gebruiken.

Bedankt voor de tip!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:41

rally

Deyterra Consultancy

Bij mijn eerste netwerk had ik exact hetzelfde probleem.

Op bepaalde kabels haalde ik maar 100Mbit op een 1Gb netwerk. Het 'toeval' wilde dat dit alleen maar de langere kabels betrof (12+ meter). De kabel die ik indertijd had gekocht was spotgoedkoop. Nadat ik deze kabels door kwalitatief hoogwaardige kabels had vervangen (Systimax) had ik overal Gigabit verbinding.

In mijn nieuwe woning heb ik overal Systimax kabel gebruikt (op 2 Draka kabels na) en zelfs de verbindingen naar de berging (23 meter excl. patch kabel) en daar haal ik in iedere kabel Gigabit. Naar mijn server haal ik transferrates van 85-100Megabytes per seconde

Dus de kwaliteit van de kabel heeft wel degelijk invloed. Overigens meet ik al mijn kabels altijd door met een Fluke tester op goede verbinding van de kabels (en met dezelfde meter ook de lengte, maar da's meer voor de informatie :P )

http://www.deyterra.com

• _H_G_
  • Laatst online: 14:37
Anoniem: 292645 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 08:41:
Dat zou best eens kunnen, heb van die degelijke metalen connectors gebruikt. Ik ga vanavond eens andere connectors gebruiken.

Bedankt voor de tip!
Btw. Dat ze metaal zijn, heeft weinig met degelijkheid te maken. Die zijn waarschijnlijk bedoeld voor STP (Shielded Twisted Pair).

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Het beste blijft gewoon cat5e of cat6 (beide strainded / stug ;) ) en hieraan aan beide kanten een outlet zetten.
Ik kan datwyler (toolless serie) als outlet merk heel erg aanbevelen omdat deze zeer makkelijk in montage zijn. (alleen mesje en kleine kniptang nodig) en verder zitten deze ruim boven de norm* van cat6 (cat5e outlets zijn identiek aan cat6 ;) )

Met een outlet aan beide kanten kun je daarna gewoon een simpel patch kabeltje nemen omdat je pc te patchen.

* = volgens de cat norm zou bij outlet montage de koper zijde naar boven moeten zitten omdat dan door het gewicht van de kabel de koper verbinding beter tot stand blijft. Bij deze outlets is de standaard montage de koper zijde aan de onderkant omdat ze een andere techniek gebruiken voor beter contact van het koper met de patchkabel. Onderste boven maakt overigens niet uit ;)
En daarnaast is het nog goedkoper dan AMP welke gewoon klote afwerkt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• --MeAngry--
  • Laatst online: 10:04

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik lees dat nogal wat mensen over mijn opmerkingen over Cat5e kabels vallen, en misschien had ik inderdaad niet zo moeten generaliseren. Maar uit ervaring (ook met af fabriek geknepen kabels) kan ik je zeggen dat de meeste Cat5e muk uit *random computershop* erg slecht is. Ja tuurlijk heb je goede Cat5(e) kabels die over 80-100m nog Gbit halen, maar daar betaal je ook voor, en ik snap dan ook niet waarom mensen voor dat geld niet gewoon Cat6 kabels halen. :)

Overigens heb ik hier ook een 20m lange Cat5 kabel liggen waarover Gbit gaat, maar die kabel komt uit een industriele toepassing, dus dan mag je er wel vanuit gaan dat de kwaliteit wel redelijk is.

Cat5e is in ieder geval geen garantie voor Gbit over lange afstanden bij willekeurige kabels, Cat6 is dat vrijwel altijd, omdat op dat gebied gewoon minder goedkope rommel geproduceerd wordt. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Iets wat rommel is, moet je gewoon rommel niet, niet Cat5e. It's as easy as that.

Voor het geld dat je voor een fatsoenlijke Cat5e kabel betaald heb je geen Cat6.

De kabels die ik heb zijn Cat5e kabels van ACT. Ik heb volgens mij 11 euro betaald voor de 20 meter kabel. Daar koop je geen Cat6 kabel voor..

Overigens wordt die 20 meter gebruikt bij LAN parties en dergelijk en daar wil je dus sowieso niet al te veel aan uitgeven, want de kans dat dat ding toch sneuvels is relatief hoog.

Maar wellicht moet er ook eens gekeken worden naar de rest van de apparatuur. Realtek spul is per definitie cheap-cheap-cheap en de rest doet er niet toe...

Op de laatste LAN waar ik was was er nog iemand met een Intel Desktop Adapter (GBit, PCI-e x1) en dan trek je lekker de GBit dicht. Ik heb dat nog nooit gezien met Realtek crap.

Als je nu je huis gaat bekabelen met UTP dan zou ik zeker voor Cat6 kiezen overigens :+

EDIT:

Wat ik betaald heb voor m'n Cat5e:
1 euro voor de 1m
1,87 € voor de 0,5m's (2007)
2 euro voor de 2m
2 euro voor de 5m's
4 euro voor de 10m
8 euro voor de 20m

Behalve de 0,5m kabels gaat het echter wel op euro's van 2005 :+ (Toen de euro nog wat waard was, haha :+ )

Overigens heb ik in 2008 ook nog wat UTP (in ieder geval nog 3x5m) gekocht, maar daarvan kan ik zo snel de prijs niet opzoeken, het was in ieder geval wel meer dan 2 euro per kabel.

Ze werken allemaal prima met GBit. Nu ben ik toch benieuwd waar ik voor dat geld Cat6 kan kopen :P. Eerder had ik gewoon aparte kabels om naar LAN's mee te nemen, maar nu heb ik ze allemaal standaard in gebruik en moet ik dus telkens die hele bos achter de planken vandaan halen. Maargoed, het staat al op m'n lijstje dus binnen nu en een half jaar zal ik ze vast wel eens gehaald hebben :+

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 26-02-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SpeedfreakR schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:39:
....kan dit verhaal nu volledig beamen. Gisteren een kabel van 40cm gemaakt. Nu werkte het eindelijk. De kabel is dus Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!! :( :(

Ik ga nu voor zekerheid......Ga de afstand inkorten door wat gaatjes te boren en een cat6 patchkabel kopen.

bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Anoniem: 120284 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:31:

Maar wellicht moet er ook eens gekeken worden naar de rest van de apparatuur. Realtek spul is per definitie cheap-cheap-cheap en de rest doet er niet toe...

Op de laatste LAN waar ik was was er nog iemand met een Intel Desktop Adapter (GBit, PCI-e x1) en dan trek je lekker de GBit dicht. Ik heb dat nog nooit gezien met Realtek crap.
De PCI-e Realtek kaartjes trekken anders moeiteloos de gigabit helemaal vol.

Ik ben zelfs overigens nog nooit zulke slechte cat5(e) kabel tegengekomen dat ik de gigabit niet haalde. Ik haal altijd n rol van net-niet-de-goedkoopste kabel die ik tegenkom. Momenteel heb ik een 300 meter rol cat6 van 100 euro liggen. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om een volgende kat in de zak te voorkomen; moet ik nog ergens op letten bij de aankoop van een cat6 patchkabel?
Ik zat zelf aan deze te denken (shielded omdat ik hem nu een stuk langs een coax leg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Anoniem: 292645 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:45:
Om een volgende kat in de zak te voorkomen; moet ik nog ergens op letten bij de aankoop van een cat6 patchkabel?
Ik zat zelf aan deze te denken (shielded omdat ik hem nu een stuk langs een coax leg)
Coax is zelf al goed afgeschermd. Ik zou zelfs STP afraden omdat dat meer problemen kan geven dan voorkomen. Je kan met STP bijvoorbeeld rare problemen met aarding krijgen. Met UTP heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119839

Ik ben het volledig eens met opmerkingen over CAT5e bij de DIY winkel niet altijd (optimistisch) 1 Gbps aankunnen.
Opmerkingen zoals "de standaard is de standaard" zijn terecht, maar weet wel dat zowel IEEE als IEC geen enkele garantie bieden voor goede werking (inleidende teksten).
Fluke testen is de enige goede manier om de combinatie van kabels en connectoren te controleren en de rommel (die toch CAT5e vermeld op de buitenmantel) weg te gooien. Helaas voor thuisgebruik is zo'n DTX1800 of een DSP4300 niet echt een optie (nl nogal duur om eventjes een testje te doen).

Ik heb thuis ook een "entreprise" brand UTP kabel liggen, gewoon omdat ik aan de bron zit ervan :) . CAT6 thuis is niet nodig denk ik, zolang de CAT5e maar degelijk is (inclusief connectoren). O ja, nog nooit problemen gehad uiteraard !

Maar ... vergeet niet dat software veelal de oorzaak is van trage verbindingen. Eén woord : iperf Je weet dan heel snel of het de router of de kabel of nog iets anders is...(bvb je woont naast een militaire radar en vond het ook al vreemd dat je TL lampen gloeien 's nachts... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een aantal geschikte kabels gevonden...

- icidu 20m cat 6 20 euro
- belkin 15m cat 6 23 euro
- sandberg 15m cat 6 31 euro

Welke merken zijn aan- of juist af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die icidu kabels zijn best degelijk. Ik zou zelf niet weten waarom ik er dan nog meer aan uit zou geven als die al goed zijn.
Pagina: 1