Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik heb 1,5 jaar geleden een HP Pavilion DV6 1340ED gekocht voor €650,-. Na wat problemen is de laptop vaak naar het reperatiecentum gebracht. Na vervanging van mijn moederbord is mijn laptop trager geworden en vandaag heb ik het aanbod gekregen voor een nieuw laptop; HP Pavilion DV6 3142ED. Nu ga ik er qua snelheid wel 'iets' op vooruit, maar veel is het niet volgens mij? Ook heb ik geen numeriek toetsenbord, infrarood + afstandsbediening en is deze laptop op dit moment al te krijgen vanaf +/- €500,-.
Mijn huidige laptop heeft een Intel moederbord + processor. Nu heeft deze laptop een AMD Phenom (?) processor en ook een AMD moederbord. Vandaar mijn twijfels.
Ik heb gevraagd of ze een ander laptop kunnen aanbieden, maar dat wilden ze niet.

Specificaties: 1340ED
Specificaties: 3142ED

Misschien denken jullie; "niet nadenken, direct accepteren!" Ik denk ook wel dat ik het ga accepteren, maar wilde toch even jullie mening :) .
Wat zouden jullie doen?

[Voor 7% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 04-07-2011 14:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Je zou dit misschien beter in de [NBBG Aanschaf] Mainstreamnotebook april 2011 kunnen plaasten, maar hier kan ie wat mij betreft ook gewoon. Ze bieden je een beter laptop aan dan dat je nu hebt, zonder dat je bij moet betalen? Ik zou 't gewoon accepteren, jij gaat er immers op vooruit!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 14:00

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou persoonlijk staan op een alternatief waar tenminste een Intel inzit. Voor de meeste mensen (waaronder mij) is dit een principekwestie.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
Beatboxx schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:19:
Je zou dit misschien beter in de [NBBG Aanschaf] Mainstreamnotebook april 2011 kunnen plaasten, maar hier kan ie wat mij betreft ook gewoon. Ze bieden je een beter laptop aan dan dat je nu hebt, zonder dat je bij moet betalen? Ik zou 't gewoon accepteren, jij gaat er immers op vooruit!!!
Sorry, had die topic over het hoofd gezien. Maar jij kant dus alleen of ik er op vooruit ga en niet of het een AMD of Intel is. Vooral die processor AMD Phenom lijkt mij niks.
SeatRider schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:20:
Ik zou persoonlijk staan op een alternatief waar tenminste een Intel inzit. Voor de meeste mensen (waaronder mij) is dit een principekwestie.
Inderdaad, ik ga het ze vragen. Maar als ze het niet accepteren, zou ik dan het aanbod gewoon accepteren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30
Het is een quadcore van 2 GHz in plaats van een dual core van 2.2 GHz. Het lijkt mij dat de processor behoorlijk beter presteert bij multitreaded applicaties. Ook de GPU is nieuwer (o.a. DX11). De harde schijf wordt een 7200 RPM ipv een 5400 RPM exemplaar, dus ik zeg: Doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Niet online
Inderdaad... De phenom is in singlethreaded taken 15% langzamer, in goed multithreaded taken ongeveer 50% sneller. Bovendien krijg je een iets snellere GPU.

Ik zie het probleem niet eigenlijk... prima deal. Ik denk niet dat ze je een alternatief met intel processor bieden. Want de goedkoopste (p5400 ofzo?) is even snel als je oude processor maar wel duurder dan de AMD variant..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SeatRider schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:20:
Want?
Wat maakt het uit welk merk CPU je erin hebt zitten? Ik denk dat het grootste deel van de mensen niet eens zou merken of ze nu op een AMD of Intel werken, als het ding maar snel genoeg is voor de applicaties die ze erop willen draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

tja, naast dat het geen numeriek toetsenbord heeft is het een prima vervanging... persoonlijk zou ik alleen over dat toetsenbord vallen...maar dat is puur persoonlijk. Verder is het een kwalitatief betere laptop dan de oude serie.

Misschien kan je het zo regelen dat als jij 1 a 2 honderdjes bij legt zij een andere kunnen leveren die wel aan je eisen voldoen

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
Bedankt voor de reacties. Ben nog steeds aan het twijfelen over AMD aangezien ik een Intel wil. Ook dat ik dan geen numeriek toetsenbord heb vind ik vervelend.

Ook dit heeft mij aan het denken gezet, een review op youtube:
HP pavilion dv6-3142 is pure shit!! It overheats after 10 min! took a thermometer under the laptop and got fucking 60 degrees celsius!
En dit:
AMD Phenom II X4 N930

De AMD Phenom II X4 N930 Quad Core is een laptop CPU die op 2 GHz geklokt is. Door ontbrekende Turbo functies en het gebrek aan een level 3 cache, liggen de prestaties van de N930 onder de prestaties van een Core 2 Quad 9000. Vergeleken met desktop CPU's, zijn de Phenom II laptop CPU's vergelijkbaar met desktop Athlon II processoren door de ontbrekende level 3 cache. De N930 is vergelijkbaar met een laag geklokte Athlon II X4 op 45nm SOI geproduceerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 11:46
Y.Y.Eagle schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:34:
Bedankt voor de reacties. Ben nog steeds aan het twijfelen over AMD aangezien ik een Intel wil. Ook dat ik dan geen numeriek toetsenbord heb vind ik vervelend.

[...]
Laat je daardoor nou niet sturen, AMD of Intel maakt helemaal niks uit en ik heb zelfs meestal het idee dat AMD minder vaak crasht / AMD stabieler is. Zal ook wel tussen de oren zitten hoor. Maar kwalitatief lopen die twee elkaar niet tot nauwelijks uit elkaar en je kunt ook wel bedenken dat quadcore > dualcore. De clocksnelheid zegt bijna niks. Tuurlijk, hoger is nog steeds altijd beter maar de clockspeed van Intel is heel anders dan die van AMD. bovendien, ze bieden je voor hetzelfde geld een bijna dubbel zo snelle processor aan, DUBBEL ZO SNEL!!!! Waarom twijfel je nog? Omdat je per se Intel moet? Omdat Intel in jouw ogen nog steeds een stuk beter gebouwd is? Stabieler is? Dat zit echt tussen de oren!

Don't doubt, Buy buy BUUUUY!!!!
De AMD Phenom II X4 N930 Quad Core is een laptop CPU die op 2 GHz geklokt is. Door ontbrekende Turbo functies en het gebrek aan een level 3 cache, liggen de prestaties van de N930 onder de prestaties van een Core 2 Quad 9000.
Ja RAAR HE, dat een laptopmodel minder goed presteert dan een desktop model! Wat een shitty review zeg... En dan gaan ze het ook nog vergelijken met een Core 2 Quad. Dat is het zeer ruime dubbele van jouw processor. Je kan toch ook zelf wel ergens bedenken dat dat dus niet van toepassing is op een gehalveerde en vervolgens gemobiliseerde versie van die processor.

En laat je niet sturen door de tekst op die verkooppagina's en op HP zelf. Elk bedrijf wilt dat zijn product het best verkocht wordt, dat zijn verkoopspraatjes! Daar moet je niet vatbaar voor zijn! Voor zware applicaties ga je echt veel en veel meer hebben aan een Phenom quad dan een C2D. Geloof de tweakers! Er staat nota bene een gelijksoortig verhaal bij de AMD Phenom laptop als bij de C2D.

Koop die Phenom, doe niet moeilijk. Dit is echt een uniek aanbod hoor, hier zou je niet over na moeten denken, METEEN op ingaan!

En wat betreft het overheaten, je moet ook niet gaan gamen met een laptop op je schoot. Dat is ook gewoon dom niet slim.

[Voor 39% gewijzigd door naarden 4ever op 04-07-2011 16:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 08:18

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Snap het echt niet waarom je perse Intel zou moeten. Maar check de benchmarks

104 Intel Core 2 Quad Q9000
107* AMD Phenom II X4 N930
141* Intel Core 2 Duo T6600

De Phenom staat een stuk hoger op de lijst en de Q9000 bijna gelijk aan de Phenom. Sowieso snap ik je quote niet echt, aangezien de Q9000 niet de processor is die jij in je laptop hebt zitten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
Qua snelheid ga ik er dan wel op vooruit, maar ik heb even gekeken naar alle andere dingen die ik nu wel heb en met de nieuwe laptop niet:

- Infrarood
- Afstandsbediening
- 2 hoofdtelefoonuitgangen
- Numeriek toetsenbord
- ExpressCard aansluiting
- FireWire aansluiting
- AMD i.p.v. Intel

Morgen toch maar even vragen naar een andere mogelijkheid. Sommigen dingen zijn gewoon erg handig en dat wil ik niet kwijt. 8) Ik laat jullie morgen wel weten wat het is geworden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 20:18
Qua hardware ga je er wel op vooruit.
van een dual core naar een quad core. een betere videokaart , grotere HDD en ook nog een snellere

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja, maar dan heeft Y.Y.Eagle nog wel andere wensen, waar ie nu aan gewend is (en het fijn vindt die te behouden). Al is de laptop op papier sneller, is ie dat in de praktijk ook? Ik ken genoeg AMD laptops die qua uiteindelijke performance toch wel voelbaar trager zijn, maar goed, dan heb ik het ook over 3-6 jaar geleden, wat eeuwen is in de computers.

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2011 23:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:12
Overigens, wat betreft die "pure crap" omdat ie warm zou worden: dat is gewoon inherent aan HP. De DV6 heeft er net geen last van omdat het een wat groter model laptop is, maar de DV5 series vallen gewoon uit vanwege overhittingsproblemen.
Qua specs vind ik dat de shop je goed tegemoet komt, maar als je gehecht bent aan IR, afstandsbediening en numeriek keyboard, zou ik dat gewoon aan de shop melden. Als jij dagelijk je numpad gebruikt en die ineens moet missen boeit het jou geen zak of je disk 5400RPM of 7200RPM is, je werkgemak gaat ermee achteruit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 20:18
CptChaos schreef op maandag 04 juli 2011 @ 22:58:
Ja, maar dan heeft Y.Y.Eagle nog wel andere wensen, waar ie nu aan gewend is (en het fijn vindt die te behouden). Al is de laptop op papier sneller, is ie dat in de praktijk ook? Ik ken genoeg AMD laptops die qua uiteindelijke performance toch wel voelbaar trager zijn, maar goed, dan heb ik het ook over 3-6 jaar geleden, wat eeuwen is in de computers.
Ja klopt, de Duron processors en de Sempron processoren waren niet de snelste.
de Athlon serie was erg gewaagd aan de P4.

een Phenom zal sowieso een stuk sneller zijn dan z'n huidige cpu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
Vanmorgen heeft HP gebeld en ik heb ze verteld dat ik er niet op achteruit wil ga qua functies zoals numeriek toetsenbord, afstandbediening en alles wat ik hierboven al heb genoemd. Ze hebben gekeken of ze een alternatief hadden, maar dat hadden ze niet op voorraad. Toen hebben ze een voucher aangeboden met het aankoopbedrag van mijn laptop (€650,-) en eigenlijk was de adviesprijs toen €799,- maar had het met een actie gekocht. Die voucher was alleen geldig bij OfficeCenter. Ik heb gevraagd of het ook ergens kon, maar toen moest ik dus eerst voorschieten en kreeg het tot een bedrag van €750,- terug als ik de aankoopbon opstuur.

Dit lijkt mij dus een super deal en ben direct akkoord gegaan. Nu dus even een ander laptop kopen (moet een HP zijn) en misschien met wat bijleg een laptop met i5 etc. of misschien wel een i7. Straks even naar de Mediamarkt en BCC. :*)

Mijn budget is dus +/- €850,-. Liefst een Intel chipset, numeriek toetsenbord en een afstandbediening. Hulp is welkom. :P

[Voor 9% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 05-07-2011 12:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 22:05
Let in ieder geval op de videochip en harddisk, ik heb een dv7 met i7 720qm, 4GB ram en een gt230m met deze laptop kan ik gewoon fatsoenlijk games spelen. Een klasgenoot van me had een dell met dezelfde cpu, 6GB ram van dezelfde snelheid en een radeon mobility 5450 en hij kon nauwelijks zwaardere games draaien.

De 5400rpm harddisk was vooral de bottleneck maar een radeon mobility 5450 is ook niet zo vlot.
Als je perse een intel wilt is zoiets misschien een optie.

[Voor 15% gewijzigd door dutch_warrior op 05-07-2011 13:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Dit: pricewatch: HP Pavilion dv6-6050ed (LE943EA) is volgens mij wel een goede vervanging. Ik weet alleen niet of daar ook een afstandsbediening inzit. Hij is alleen wel 14 euro buiten je budget.

---

Heeft volgens mij geen remote, maar verder wel mooie specs voor de prijs.

[Voor 12% gewijzigd door Yorinn op 05-07-2011 14:29]

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
@dutch_warrior ik wil geen 17 inch, ik heb nu een 15,6 inch en ook een tas en hoes daarvoor.
Die dv6 6050ed is wel een leuke, daar is nu een nieuwe vanuit; 6150ed.

@Yorin, exact wat ik zoek, alleen vandaag even rond gevraagd maar geen één winkel verkoopt hem. Moet blijkbaar toch via het Internet?

• Y.Y.Eagle
Inmiddels een oogje voor een ander model:

DV6 6170ED (specificaties)
Deze heeft dus een i7 processor (15e op benchmarktlijst) en kost ook nog eens hetzelfde als de 6050ED die een i5 processor heeft (35e op benchmarklijst). Enige verschil is dat deze een 500-GB SATA (7200-rpm) hardeschijf heeft en de 6050ED heeft een 1-TB SATA (5400-rpm).
En er is een andere typ videokaart met dezelfde geheugen. Ik heb ook dat ff gecontroleerd en de 6070ED heeft een videokaart die 145. staat op de lijst, terwijl de videokaart van 6050ED 63. staat in de lijst.
De hardeschijf en videokaart verschil is er wel, vooral de videokaart is duidelijk minder? Ik krijg er alleen een beter processor voor terug.

[Voor 26% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 21-07-2011 22:20]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee