Toon posts:

Lange afstandrijden +-1400 km, tips?

Pagina: 1
Acties:

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 10:04
22 juli vertrekken 3 vrienden en ik samen in een Renault Megane (benzine) uit 2003 met CC naar Lloret de Mar, Spanje met een dakkoffer van inhoud 650L (Thule Atlantis 900).

De bedoeling is dat we om 8 uur 's avonds zullen vertrekken om de volgende dag rond 12 uur daar aan te komen.

Ik ben nu aan het orienteren voor alle tips en aanbevelingen:
- auto laten controleren
- extra zekeringen meenemen
- voldoende slaap gehad vantevoren (overdag 8 uur lang slapen)
- rouleren in 2 a 3 uur. Diegene die net gereden heeft mag lekker achterin gaan slapen
- koelbox gaat gewoon in auto met eten en drinken voor onderweg
- in Nederland gaan we niet met een volle tank vertrekken, in Luxemburg zullen we gaan tanken (goedkoper)
- in Frankrijk zo minimaal mogelijk tanken, in Spanje is het weer goedkoper
- voor tolwegen nemen we voldoende contant geld mee

We hebben een TomTom aangeschaft, dus dat zal goed komen.

Maar meer tips zijn uiteraard welkom!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

Mark_640

In my memory

Inderdaad regelmatig even stoppen, al is het maar 5 minuten, even de benen strekken is erg prettig.

Hou je in het buitenland aan de snelheidslimiet, als je als buitenlander aan de kant wordt gezet mag je meteen contant afrekenen, hoewel dat wel vaak stukken goedkoper is dan in NL ;)

Ben je lid van de ANWB, of heb je een andere vorm van pechhulp?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Heb je geen creditcard? Dat is veel makkelijker voor tolwegen. Pasje erin bij het begin, pasje erin bij het eind en klaar. Ik zou me trouwens niet druk maken over tanken en gewoon tanken waar het nodig is.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Jullie rouleren wel om de 2 a 3 uur, maar sowieso is een kwartier / half uur pauze wel zeeeeer handig.
Wel is een EHBO kitje handig om mee te nemen.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zou trouwens om de 2 uur rouleren. 3 uur is best wel lang. En waarom in godsnaam een dakkoffer wat nemen jullie allemaal mee? jullie zijn toch geen vrouw?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:31
EHBO setje en reflecterende vestjes (één per inzittende) zijn in sommige landen zelfs verplicht, in Frankrijk in ieder geval de hesjes.

Zelfs een brandblusser is in sommige landen intussen verplicht.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:22

Mystikal

It never hurts to help

Persoonlijk ben ik nooit zo van het roeleren, maar dat komt omdat ik me altijd snel erger aan andere mensen die rijden (terwijl dat niet wil zeggen dat ze beter of slechter rijden dan mij).

6 blikken red-bull werkt ook altijd goed in combinatie met een muziekje. Als je airco hebt, die ook een graadje kouder zetten!

Verder wellicht nog even de flitskasten op je tomtom zetten, kan ook makkelijk zijn als je snachts rijdt! Over het algemeen kun je aardig doorrijden in Frankrijk, net voor Nancy staan de eerste flitskasten in de midden berm. Ze pakken je dus van voren.

[Voor 18% gewijzigd door Mystikal op 30-06-2011 11:46]

Basement Bios ---- Exo-S

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook flinke afstanden door Duitsland en Frankrijk gereden maar ik geef je een tip: even een prepaid creditcard halen bij GWK voor toen 9,95. Je kan altijd bijstorten maar gewoon laden met 200 euro.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mystikal schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:45:
Persoonlijk ben ik nooit zo van het roeleren, maar dat komt omdat ik me altijd snel erger aan andere mensen die rijden (terwijl dat niet wil zeggen dat ze beter of slechter rijden dan mij). 6 blikken red-bull werkt ook altijd goed!

Stoppen als je moet tanken. Verder wellicht nog even de flitskasten op je tomtom zetten, kan ook makkelijk zijn als je snachts rijdt! Over het algemeen kun je aardig doorrijden in Frankrijk.
Nochtans is het voor zo'n afstand wel aan te raden om niet altijd dezelfde persoon te laten rijden, ook niet met pauze.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05
Tip zorg dat de bijrijder ook wakker is en niet alleen de bestuurder, rijd een stuk prettiger.

overdag slapen helpt maar deels, door je ritme ben je s'nachts toch snel moe

Ohja 16 uur is krap. 100km/h gemiddeld haal je niet door de stops, (meestal)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

Dat is persoonlijk. Ik reed 2 jaar geleden non stop van Rome naar huis in een Peugeot 307 1.4HDI. Is toch ruim 1800km. Ik had geen centje pijn, anderen hebben al last na 200 km..

Ook na Salou gereden 2 jaar geleden. Exact hetzelfde, mijn vriendin viel in slaap bij Luxembourg en werd wakker net voor Barcelona... Vrijdagavond om 19:00 vertrokken, 09:15 reed ik de camping op... En dat is 1620km. Gemiddelde van 113km/u en dan heb ik HEEL hard doorgekacheld.. 170-180... Dus 100km/u is echt al een 'uitdaging'. Hard rijden heeft ook niet echt veel zin. Je staat zovaak aan de pomp dan, dat het helemaal niet meer loont.

De ene kan er nu eenmaal beter tegen als de andere. Maar mijn devies is altijd, als ik moe ben, zet ik hem aan de kant..

[Voor 25% gewijzigd door Mystikal op 30-06-2011 11:50]

Basement Bios ---- Exo-S

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59

beany

Meeheheheheh

Jiriki schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:44:
EHBO setje en reflecterende vestjes (één per inzittende) zijn in sommige landen zelfs verplicht, in Frankrijk in ieder geval de hesjes.

Zelfs een brandblusser is in sommige landen intussen verplicht.
Dit is iets wat veel mensen over het hoofd zien. Ook al kom je niet met pech langs de weg te staan, je bent verplicht ze bij je te hebben.

En langer dan 2 uur zou ik niet doen. Je rijdt in een vreemd land op wegen waar je nog niet geweest bent. Dat vergt concentratie en dus is dat vermoeiend. Wissel elke 2 uur. En met 1400km zou ik het in 2en delen en ergens onderweg overnachten.

En als je niet echt haast hebt, probeer ook eens stukken niet op de snelweg te rijden. Je komt dan door leuke plaatjes, mooie omgevingen etc. Anders zie je alleen maar snelweg, snelweg en snelweg.

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 14:25
Dat rouleren is een zeer goed plan, zorg er wel voor dat diegene die kan slapen goed kan liggen. Anders houden veel koffie en redbull je wel wakker. Have fun!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help

beany schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:50:
[...]
En als je niet echt haast hebt, probeer ook eens stukken niet op de snelweg te rijden. Je komt dan door leuke plaatjes, mooie omgevingen etc. Anders zie je alleen maar snelweg, snelweg en snelweg.
Dat is toch alleen maar vermoeiender? Op de b-wegen moet je nog meer opletten. Op de snelweg is het meerijden met het verkeer...

Basement Bios ---- Exo-S

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is natuurlijk wel zo, maar in het kader van veiligheid wel aan te raden om je rust te nemen. Ik ga wel eens met m'n broer naar Londen voor een voetbalwedstrijd. Hij woont zo'n 60km bij Hazeldonk vandaan, en in het begin deden we zo'n tripje (totaal 1000 kilometer) op een dag een en weer, maar op de terugweg zijn we gewoon gesloopt zodra we belgie inrijden en dan moeten we nog een paar uur.

Sinds kort overnachten we gewoon ergens buiten Londen. Heerlijk relaxed!

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik zou er toch over nadenken om het in twee keer te rijden. Vrijdag vroeger vertrekken, flink eind doorrijden, tot ongeveer etenstijd; inchecken bij van die cheapass hotelletjes die ze in frankrijk zoveel hebben (premiere class, etc). Dan ga je lekker even douchen, genieten van het hopelijk mooie weer en eet je in en nabijgelegen restaurantje. De volgende dag ben je weer lekker fris, en rijd je het laatste stukje zo door naar Spanje.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Om de 2 uur wisselen? als ik in de winter naar oostenrijk rijdt (900-1000km), dan wisselen we 1x tje... (ergens bij 4 uur ofzo)
We rijden dan we redelijk door, dus gemiddeld 140km/u.
In de winter is het wel wat vermoeiender, omdat het lang donker is...

Let wel op dat je wakker blijft als het net licht gaat worden, dat is altijd het vervelendste moment vind ik ;)

• Lelletje
Zozo, veel reacties, dank!

We gaan namelijk kamperen, dus alle kampeerspullen moeten ook meegenomen worden.

Ikzelf heb wel ervaring met lange afstanden rijden, Tsjechie, Kroatie en Italie heb ik al eens gedaan, 's nachts.

De andere 3 hebben nog niet echt ervaring, dus ik zal het meeste gaan rijden.

De bijrijder zal ook een taak krijgen om ook op de weg en de bestuurder op te letten, dat hebben we al afgesproken.

We hebben ook al afgesproken dat we gaan stoppen als dit nodig is. Na 6 uur rijden gaan we een lange pauze nemen en gaan we "picknicken". Tussendoor gaan we natuurlijk ook even stoppen om even naar de WC te kunnen en om onze benen te strekken.

En als het 7 a 8 uur 's ochtends is, gaan we bij een Mac stoppen om goed ontbijt te nemen, dus ik denk dat we dan wel voldoende rust nemen en onze benen kunnen strekken.

Och ja, we zijn ook lid van de ANWB (europa).

[Voor 8% gewijzigd door Lelletje op 30-06-2011 11:58]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

Ik heb hetzelfde gedaan met rouleren en onze ervaring was dat roeleren werkt mits je het in koppels doet. Dus twee uur op en twee uur af, bij-rijden is bijna net zo vermoeiend als rijden en als je doorschuift zit je alsnog vier uur achter elkaar op de voorbank.

Om de twee uur wisselen of zodra iemand aangeeft moe te worden (besrpreek dit goed, liever iets meer rijden dan wakker worden in een vallei of vangrail).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• rapture
  • Laatst online: 00:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou de rijtijden voor truckers aanhouden en de trip in 2 delen opsplitsen. Daglimiet ligt op 10 rijuren, minstens 45 minuten pauze na 4,5 uur rijden, dagelijkse rust van 11 uren.

Let op de regeltjes in andere landen zoals verplichte brandblusser, fluovestje, reservelampjes en andere rariteiten dat ze kunnen verzinnen.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:10

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik rijd vaker lange stukken en dan ook gewoon helemaal alleen, geen probleem zolang je maar toegeeft aan je eigen lichaam. Ik heb hier een keer een uur van huis bij london een pauze van een uur gehouden. Voelde dat het niet meer scherp was (dan is het eigenlijk al te laat) en heb gewoon een bakje gedaan en ben even gaan liggen. Zorg er wel voor dat je voorin makkelijk bij een flesje water kan en een kauwgom of snoepje. Stel de bijrijder valt toch even weg kan je makkelijk even zelf een slokje nemen....

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Lelletje schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:55:

Och ja, we zijn ook lid van de ANWB (europa).
die mag je wel direct afrekenen en later terug vragen aan de anwb. dan heb je het met ~14 dagen terug.

van het voorjaar met de motor vergeten dat hij al op reserve stond. dus me tank kurkdroog gereden. was avond dus even me motor naar een service afrit geduwd. (maar 2,6km _O- ) daarna vertrokken richting de dichtstbijzijnde tankstation (maar 4.5km _O- ) tankstation net dicht dus daar op een terrasstoel overnacht _O- (ja het was net 5 februari _O- dus koud ) jerrycan benzine mee terug. volgegooid en starten maar :N accu te leeg doordat ik hem heb geduwd met de verlichting nog aan |:( dus wegenwacht via zon praatpaal opgeroepen. na 30min was hij er.

even een vonkje en €175 cashen _/-\o_ kreeg het gelukkig wel weer terug van de anwb. maar dan moet je de centen wel opzak hebben :Y

gelukkig ben ik altijd bang dat me pinpas halverwege de vakantie het begeeft dus heb ik centen voor de hele weg terug bij me :Y

lange ritten rijden. zie je te vermaken. beetje tellertjes lezen en berekenen wat je nog moet rijden. hoelang je nog moet tot (Parijs- en andere plaatsen) ik had in ieder geval al bij Parijs het gevoel dat ik om de hoek van de straat reed _O- nog 5 uurtjes en 500km en dan ben ik weer thuis *O* Antwerpen nog 2 uurtjes en 200km enz. :Y

en verder lekker muziekje en de juiste stemming. en een bepaalde rijstijl wat ervoor zorgt dat je zonder moeite lange stukken kan afleggen.

[Voor 18% gewijzigd door DECOY88 op 30-06-2011 12:15]

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:27
Ik zou 5 liter benzine meenemen in een tankje voor de zekerheid (pompstations in Frankrijk liggen een stuk verder uit elkaar, en omleidingen zijn er ook genoeg, dus soms lange tijd geen pomp.
(Zelf ook weleens een uur in het rood gereden, en dat rijd niet lekker. Pomp voorbijgereden omdat het druk was, en de volgende 2 waren dicht, dan ben je dus 120km verder ofzo).

Wij maken trouwens altijd gewoon een pot voor de benzine en tol enzo, 100 euro de man inleggen en daar gewoon alles van doen, makkelijker omdat je dan niet alles achteraf hoeft uit te rekenen. Je kan gewoon wat er overblijft weer delen (of opmaken aan eten, zoals wij doen meestal haha).

Verder een creditcard voor onvoorziene dingen (huurauto, hotel ofzo).

Verder niet teveel plannen maar gewoon wisselen als je het zat bent, de een kan langer rijden als de ander. En vooral gewoon stoppen / wisselen en niet stoer doorrijden als je moe bent.

Als ik op wintersport ga en 12 uur moet rijden gaat het zo prima (en dan rij ik meestal alles zelf). De Franse wegen zijn lang, vlak, stil (vooral 's nachts) en recht grotendeels, dus dat rijd wel lekker op de cruise control.

[Voor 14% gewijzigd door Master__R op 30-06-2011 12:32]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:41
Sowieso op zo'n reis niet de vrek uithangen en zeggen 'ik tank x km verderop wel, want dat is goedkoper'. Je zal, zoals DECOY88 al omschrijft niet de eerste zijn die zonder brandstof stil komt te staan. En ja, op vakantie zijn het meestal de zuinige Nederlanders want 'ik haal Luxemburg/wie weet waar nog wel'.

Daarnaast, doe gewoon rustig aan. Mijn instelling is dat mijn vakantie begint zodra ik in de auto stap. Dat betekent niet dat ik met een slakkengang op pad ga, maar snelheden zoals hierboven beschreven staan (gemiddelde van 113km/u :X) zorgen dat je een stuk gestresster aan komt dan je graag zou willen. Buiten de extra risico's en kosten die het met zich mee brengt. Tegen het extra verbruik kan het voordeel van in Luxemburg tanken niet op :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

In 16 uur van Rosmalen naar LLoret, dus een dikke 1400 km?

In dat geval zou mijn eerste tip zijn: niet zo stressen, doe het wat rustiger aan en neem meer tijd. Het is een vakantie, geen race. 1400 in 16 uur, dan moet je al hele stukken 160+ km/h rijden, en dan nog word het erg krap.

Je moet ook nog eens rusten (eens in de 1.5-2 uur toch echt minimaal wel een kwartiertje), tanken, eten. Je zult files tegenkomen etc etc etc.

Om de 6 uur pauze nemen lijkt me royaal aan de te lage kant, dan ben je gebroken man....

Virussen? Scan ze hier!

• RvL
@wildhagen
Rosmalen - Salou is bij 1600km ;)

Overigens, net even zitten kijken op de verkeersdruktekalender van de ANWB. Ook de werkzaamheden eens bekeken.

Je kan het wel vergeten om om 12.00 in Salou aan te komen. Het is weliswaar geen zwarte zaterdag maar even goed een erg druk weekend. Rond de grote steden langs de A31 (Luxemburg - Dijon) kun je met name ten noorden van Metz wat drukte verwachten i.v.m. werkzaamheden. Hier kom je waarschijnlijk 's nachts al langs, dus dat is je voordeel.

Daarnaast kun je ook (veel) drukte verwachten bij Lyon en vooral tussen Lyon en de Spaanse grens. Vlak ook zeker de drukte rond Barcelona niet uit. Ik heb wel eens een uur of 4 gedaan over de ring van Barcelona.

Kortom, binnen 16 uur van Rosmalen naar Salou? Pak het vliegtuig, maar dat zal niet de bedoeling zijn. ;)

Edit:
Misschien wat handige links:
Zomerverkeer in Frankrijk
Zomerverkeer in Spanje

[Voor 21% gewijzigd door RvL op 30-06-2011 13:05. Reden: Links toegevoegd]

Nu de dekens nog...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:00

YellowCube

Wait...what?

Mystikal schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:48:
Dat is persoonlijk. Ik reed 2 jaar geleden non stop van Rome naar huis in een Peugeot 307 1.4HDI. Is toch ruim 1800km. Ik had geen centje pijn, anderen hebben al last na 200 km..
maak daar maar ruim 1500 km van :)
ik heb die rit zelf ook gemaakt. Van Rotterdam naar Viterbo (zo'n 100 km boven Rome),ook non-stop. Om 6:00 's morgens vertrokken en om 11:00 waren we daar. Het is te doen, maar ik voelde het wel.
Nu kan dat komen omdat we eigenlijk de hele weg met het dak open gereden hebben (cabrio). Continu het geluid van wind (of andere herrie) eist z'n tol.
Overigens niet echt gestampt. De top van de auto ligt sowieso op 170-180 en met een 205 cabrio hard doorstampen is echt niet te doen (herrie, je waait weg etc)./
Ook na Salou gereden 2 jaar geleden. Exact hetzelfde, mijn vriendin viel in slaap bij Luxembourg en werd wakker net voor Barcelona... Vrijdagavond om 19:00 vertrokken, 09:15 reed ik de camping op... En dat is 1620km. Gemiddelde van 113km/u en dan heb ik HEEL hard doorgekacheld.. 170-180... Dus 100km/u is echt al een 'uitdaging'. Hard rijden heeft ook niet echt veel zin. Je staat zovaak aan de pomp dan, dat het helemaal niet meer loont.

De ene kan er nu eenmaal beter tegen als de andere. Maar mijn devies is altijd, als ik moe ben, zet ik hem aan de kant..
die "tegenvallende" gemiddelde snelheid op dit soort lange afstanden is ook mijn ervaring. Een keer een een file of wegwerkzaamheden en je mooie gemiddelde is weer pleitte. Tel daar bij op dat je een keer moet rusten of tanken en het gemiddelde keldert helemaal gelijk een dolle.

@TS: ik zou het rustig aan doen. Zoals iemand ook al opmerkte: je gaat op vakantie.
Met rustig aan doen doe je er misschien een uur of wat langer over, maar dat valt in het niet t.o.v. je totale vakantietijd.
Daarnaast, maar dat is uiteraard maar net hoe je er zelf mee om kan gaan, als je gaat stampen en je hebt vervolgens een dag nodig om bij te komen. Sja, wat heeft het je dan opgeleverd.
Ik moet bij dit soort zaken vaak denken aan de mensen die "maximaal" vakantie willen vieren. Vrouwlief staat op vrijdagmiddag met de ingepakte auto en kids bij het werk van manlief te wachten. Manlief springt in z'n nette pak in de auto, scheurt naar Zuid Frankrijk en heeft vervolgens 2 dagen nodig om bij te komen.
Twee weken later gaat de hele familie weer naar huis en aangezien je maximaal vakantie wilt vertrek je zondagochtend natuurlijk zo laat mogelijk vanaf de camping, race je zo hard mogelijk terug en kun je op je werk een week lang klagen dat je eigenlijk nauwelijk bijgekomen bent op je vakantie.

maargoed...dat zijn mijn 2 centen.

[Voor 23% gewijzigd door YellowCube op 30-06-2011 13:16]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:42
Hoe gaat je rijden? Over Dijon en Lyon? De laatste keer ben ik over Parijs gereden, kom je over een of andere burg waarvan ik de naam niet meer weer. Zitten veel heuvels/bergen in die route waardoor vrachtwagens die route mijden.

Wij deden altijd 60 min rijden of 90 min rijden, dan even stoppen.. Soms lang, soms kort en dan wisselen. Twee uur rijden ben je waarschijnlijk niet gewend.

Vergeet niet, je bent op vakantie. Een paar uur later op bestemming aankomen kan volgens mij geen probleem zijn. Hou je hoofd erbij en ga niet al eens dolle 180km/h of sneller rijden. :P

• RvL
Dat is inderdaad ook nog een optie, over de brug bij Milau. Die route is over het algemeen wel wat rustiger, maar verwacht daar in de zomervakantie niet heel veel voordeel bij.

Die route heeft ook het 'nadeel' dat je niet door Luxemburg komt ;)

Nu de dekens nog...

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:40

ST10©DE

Dus.............

Luister goed naar je lichaam, de een is eerder moe dan de ander. Zelf kan ik een tank leegrijden zonder te stoppen (overdag dan, 's avonds en 's nachts is het inderdaad vermoeiender). Als ik alleen rij, dan rij ik ook grotere stukken dan wanneer ik met mijn vrouw rij (ze heeft een "kleine" blaas ;) ).Als je moe bent MOET je stoppen. Als je doorkan, kunnen je medebestuurders langer uitrusten.

Ooit ben ik op een maandag (lekker rustig) om 09.00 vertrokken uit Enschede, om 17.00 uur stond ik bij de grens van Oostenrijk - Hongarije, om er daar vervolgens achter te komen dat ik mijn paspoort was vergeten... Ik denk niet dat ik dat ooit nog zal evenaren.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36

Exigence

dnkroz

Gewoon doorrijden tot het moment gekomen is dat je voelt dat je wilt ruilen. Kan na 100 kilometer zijn, kan ook nooit zijn. Heb vorige zomer 1200 kilometer non-stop (nouja, snel tanken en doorrijden) op de motor gereden. In de auto is het nog wat comfortabeler, muziekje erbij, lekkere stoel. Aan de andere kant blijf je (ik tenminste wel) op de motor langer scherp.

Heb twee jaar geleden ook 1200 kilometer non stop doorgereden in een Renault Twingo, geen airco, geen cruise control en een teringherrie aan je hoofd, maar wel te doen. Het is maar net hoe je je zelf voelt.

Ga je trouwens niet te druk maken over de benzineprijzen, als je het daarvan moet hebben dan kun je beter niet op vakantie gaan :P Creditcard is inderdaad handig voor de tolpoortjes. Zorg dat er iemand is die tegen je aan kan lullen, of waartegen je zelf kunt lullen.

Slapen lukt mij trouwens toch nooit in een auto en ik rijd het liefst zelf en zo lang mogelijk door. Ik word alleen maar lam als ik niet rijd. Gelukkig ligt mijn vriendin het liefst te slapen :P

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 11:40
Zelf kan ik wel lang achter elkaar rijden, allemaal geen centje pijn, maar echt snachts rijden ben ik dan weer heel slecht in. Dat is ook wat het persoonlijk maakt.

Heb zelf ooit 2500km in 33 uur afgelegd, inclusief 'dineren' en slapen bij hotel/restaurant langs de snelweg in spanje. En ook nog daarbij braaf pauzeren iedere 2 a 3 uur.
Gemiddelde snelheid lag ook wel aardig hoog en lekker de airco aan. Ging prima. Ging om Amsterdam - straat van Gibraltar, om de boot naar Marokko te pakken.

Op een gegeven moment zit je gewoon wat in de stemming, en wil je alleen maar door. Het is prettig als je goede stoelen hebt, en je zithouding hebt geperfectioneerd.

M'n vriendin en ik hebben ook wel eens snachts gereden, maar dat vond ik toch erg vermoeiend. Je moet dan ook wel rouleren anders gaat het niet goed. En alsnog heb je een gebroken nachtrust, tenminste, ik slaap niet echt goed in een auto. Dan moet je weer halfwakker achter het stuur omdat het wel jouw beurt is en de ander het gehad heeft.
Dan knal ik liever overdag door, snelheid wat hoger en gaan.

Als je de auto nog niet erg goed kent, controleer ook even of je alles bij je hebt om je wiel te vervangen, ontbreekt nog wel eens een dingetje. Ook een reflecterend vestje is handig/verplicht.

Ook ik vond de CC erg handig voor de portjes, al zou ik hem niet alleen daarom aanschaffen.

[Voor 11% gewijzigd door !null op 30-06-2011 13:49]

Ampera-e (60kWh)

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 15:01
Heb het vorig jaar ook gedaan, nagenoeg dezelfde route.
Eerste rijder niet al na 3 uur afwisselen (tenzij nodig), 4 a 5uur moet vol te houden zijn (maar niet pushen!).
In de nacht wort het lastiger, je wisselt af als het vermoeidn wordt dit kan na 4 uur zijn maar ook na een uur omdat je hele tijd moet concenteren door drukte of een donkere weg, vergis je niet midden in de nacht wordt het zwaar.. Zet je auto langs de weg, stop even 2 a 3 uur en ga slapen, gewoon slaapzak op het gras bij een tankstation (heb ik gedaan).
Die 3 uur mis je echt niet, maar je kunt wel lekker weer rijden en zonder gevaar en je komt meer uitgeslapen aan.

Breekt de ochtendspits aan en krijg je vertaging, stoppen en tijd voor uitgebreid ontbijt en opfirssen. Als je klaar bent daarmee is de spits ws wel weer voorbij ;-)

Zorg ook voor lekkere muziek tijdens het rijden, het houd je wat meer wakker en rijd prettiger. De bestuurder bepaald natuurlijk wat hij wil horen.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
Noem me pessimistisch, maar ik zou niet vertrouwen op koffie en Red Bull om de reis tot een goed einde te brengen. En ook al rouleer je, op de achterbank krijg je toch niet de slaapkwaliteit die nodig is om nog eens twee à drie uur geconcentreerd te rijden.

Voor zo 'n afstand zou ik inderdaad gewoon halverwege een goedkoop hotelletje zoeken. Dan kun je nog leuk 's avonds met je vrienden ergens gaan eten (misschien zelfs een glaasje drinken) en na een goede nachtrust kom je in de namiddag fluitend aan op je vakantie-adres. Dat is wat later dan gepland, maar als je in één keer doorrijdt ben je over het algemeen toch niet meer zo fris om de rest van de dag nog vol activiteiten te steken.

/verantwoorde oudermodus af :-)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• dnhelle
  • Laatst online: 23:09
1. Creditcard is een goede tip, daarnaast ook cash mee.
2. Bijrijder zoveel mogelijk wakker, vooral nachtelijke uren.
3. Koffie met mate... Teveel koffie kan je beroerde zaken opleveren.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Lelletje schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:39:
22 juli vertrekken 3 vrienden en ik samen in een Renault Megane (benzine) uit 2003 met CC naar Lloret de Mar, Spanje met een dakkoffer van inhoud 650L (Thule Atlantis 900).
Begrijp ik nu goed dat je met de Megane CC een dakkoffer gaat meenemen naar Spanje?
Dan kan je dak dus niet open :?

Youtube: DashcamNL

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:54:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je met de Megane CC een dakkoffer gaat meenemen naar Spanje?
Dan kan je dak dus niet open :?
MET CC... cruise control dus...... :o :F

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Gunner schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 15:55:
MET CC... cruise control dus...... :o :F
:X

Youtube: DashcamNL

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarom niet gewoon een hotelletje pakken? Natuurlijk kan het in een keer maar dan kom je daar ook lekker fris aan om 12uur 's middags. En veel slaap voordat je vertrekt vraag ik me af, er zijn nog altijd zo veel last-minute dingetjes te doen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• janvanmil
Misschien een idee om één deel van de achterbank plat te leggen zodat daar eventueel iemand liggend kan slapen?

• ArieR
  • Laatst online: 21:58
RvL schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:37:
...En ja, op vakantie zijn het meestal de zuinige Nederlanders want 'ik haal Luxemburg/wie weet waar nog wel'.

....Tegen het extra verbruik kan het voordeel van in Luxemburg tanken niet op :)
Alle mensen die überhaubt om rijden / in de rij ga staan om goedkoper te gaan tanken! -O- Oké, het verschil Luxemburg/Nederland op dit moment €0,30 cent de liter, maar om daar nou een uur voor in de rij te gaan staan. En wat scheelt die €25,- nou op een hele vakantie!

Wanneer wij op vakantie gaan rouleren we meestal om de twee/drie uur. Gewoon lekker stoppen op een parkeerplaats, goed de tijd nemen om even de benen te strekken en te eten/drinken. Het laatste kan ook onderweg, uiteraard. Dit jaar ook gaan we naar Kroatië (1600km), doen we lekker in twee dagen. Stop ergens in Oostenrijk/Slovenië, afhankelijk van de voortgang natuurlijk. /cliché: 'Als ik in de auto stap heb ik al vakantie'.

Over het tanken, wanneer de meter van de tank onder het kwart is gaan we meestal bij het eerst volgende tankstation eraf en gooien we hem weer vol. Ik tank liever wat vaker dan dat ik met een lege tank sta. Die ellende in het buitenland, wel in het bezit van ANWB Europa maar toch, moet ik allemaal niet hebben! :)

Het duurt alleen nog twee maanden... -O-

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18

-tom-562

Oliesjeik

ArieR schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:16:
[...]

Alle mensen die überhaubt om rijden / in de rij ga staan om goedkoper te gaan tanken! -O- Oké, het verschil Luxemburg/Nederland op dit moment €0,30 cent de liter, maar om daar nou een uur voor in de rij te gaan staan. En wat scheelt die €25,- nou op een hele vakantie!

Wanneer wij op vakantie gaan rouleren we meestal om de twee/drie uur. Gewoon lekker stoppen op een parkeerplaats, goed de tijd nemen om even de benen te strekken en te eten/drinken. Het laatste kan ook onderweg, uiteraard. Dit jaar ook gaan we naar Kroatië (1600km), doen we lekker in twee dagen. Stop ergens in Oostenrijk/Slovenië, afhankelijk van de voortgang natuurlijk. /cliché: 'Als ik in de auto stap heb ik al vakantie'.

Over het tanken, wanneer de meter van de tank onder het kwart is gaan we meestal bij het eerst volgende tankstation eraf en gooien we hem weer vol. Ik tank liever wat vaker dan dat ik met een lege tank sta. Die ellende in het buitenland, wel in het bezit van ANWB Europa maar toch, moet ik allemaal niet hebben! :)

Het duurt alleen nog twee maanden... -O-
Gratis pro-tip, pak niet het laatste tankstation van Luxemburg, maar 1 of 2 ervoor. Dit hadden wij 2 jaar geleden ook gedaan (al dan niet onbewust, we wisten het gewoon niet). Bij het laatste tankstation in Luxemburg stond stond een rij van een paar 100 meter.
Qua rijden, ik zou niet verplicht om 2 of 3 uur wisselen, maar gewoon blijven rijden tot wanneer je zin hebt/nog kan. Dat werkt voor mij het prettigst. Ik heb ook wel eens vanuit Mimizan nagenoeg aan 1 stuk doorgereden naar Nederland, net na Hazeldonk hebben we maar gewisseld omdat ik toen begon in te kakken. Onderweg op tijd pauze's nemen, en je komt een heel eind in je eentje. Wij hadden als regel dat de bestuurder bepaald wanneer we een pauze/stop maakte. Ik vind het heel irritant als je (voor je gevoel) net lekker op weg bent, en er wilt iemand z'n benen strekken.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Anoniem: 52815

Is voor iedereen anders. De een wil al wisselen na 1 uur, de ander kan uuuuren rijden. Maar er zijn al veel nuttige tips voorbijgekomen.

Ben zelf afgelopen vrijdag in m'n eentje van Argeles-Gazost (Pyreneeën) via kleine omweg bij Toulouse (moest wat oppikken) naar Utrecht gereden: 1430 kilometer. Vertrek 8 uur 's ochtends, aankomst 1 uur 's nachts. Onderweg 3 stops gemaakt, waarvan 2 tankstops (laatste met avondeten). Met dank aan 2,5 uur file in en rond Parijs (ja, het was spitsuur) 2 uur langer over de reis gedaan dan volgens de TomTom nodig was. Overal aan de snelheid gehouden + 5 km/h.
Gewoon eten en drinken binnen handbereik, iPod met muziek, centen voor tol, andere meuk (vestjes enzo) in de auto. Mijns inziens prima te doen, maar ik heb geen hekel aan autorijden.

Aangezien je 's avonds vertrekt pak je de hele nacht. Dan is het lekker rustig op de weg, dus niet vermoeiend (of het moet keihard regenen + slecht verlicht zijn). Als ik als bijrijder moet fungeren, dan rij ik liever zelf. Is minder vermoeiend.

Ik zou zeggen: vertrekken met volle tank, niet te vaak wisselen, niet extreem hard gaan rijden (heeft weinig voordeel), eten/drinken binnen handbereik, muziek of whatever (beetje afleiding), stops niet plannen maar gewoon tijdens rit overleggen. Je komt er vanzelf.

edit:
Ja, om teksten als '2 uur rijden, 15 min. rust' moet ik hartelijk lachen.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 52815 op 30-06-2011 17:30]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Dat tanken in Luxemburg zou ik overslaan. Zo'n vakantie kost ruim 1.000 euro. Die paar euro (gedeeld door 4) die je dan bespaart door in Luxemburg een uur in de rij te staan voor een iets goedkopere pomp is echt zonde van de vakantie pret. Gewoon tanken wanneer het daar tijd voor is. Reken trouwens op een fors verbruik met een dakkoffer. Ik rij normaal ca. 1:12, met spullen (fietsen) op het dak en 4 man met bagage gaat dat richting de 1:8.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:38
argro schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:38:
Dat tanken in Luxemburg zou ik overslaan. Zo'n vakantie kost ruim 1.000 euro. Die paar euro (gedeeld door 4) die je dan bespaart door in Luxemburg een uur in de rij te staan voor een iets goedkopere pomp is echt zonde van de vakantie pret. Gewoon tanken wanneer het daar tijd voor is. Reken trouwens op een fors verbruik met een dakkoffer. Ik rij normaal ca. 1:12, met spullen (fietsen) op het dak en 4 man met bagage gaat dat richting de 1:8.
Inderdaad, het scheelt je echt max 10 euro, dat haal je al zowat uit door niet om te rijden. Rijdt gewoon de kortste route.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
2 uur is anders wel een 'goed' gemiddelde. Gewoon als leidraad ;)

Bij mij hangt het heel sterk af. Soms ben ik na 3 kwartier letterlijk bekaf, de andere keer (vorig jaar vanuit zweden terug) rijd ik van Jonkoping naar Bremen bijna nonstop (keertje tanken enzo)

Wees geen stoere kerel: Als je moe bent wissel je. Das de enige wijze tip :)

Heeft ook een computer!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 04-06 16:35
Extra veel dingen mee om de electronica te kunnen maken iig.

There is no replacement for displacement!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

RvL schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:15:
Dat is inderdaad ook nog een optie, over de brug bij Milau. Die route is over het algemeen wel wat rustiger, maar verwacht daar in de zomervakantie niet heel veel voordeel bij.

Die route heeft ook het 'nadeel' dat je niet door Luxemburg komt ;)
Ik ben 2 jaar geleden langs Millau naar omgeving Saint Tropez gereden.
Op een zaterdag halverwege juli. We hebben alleen bij Montpellier een half uurtje file gehad.
Een ander stel nederlanders die we tegen kwamen hadden diezelfde middag 4 uur vast gestaan op de route du soleil.
Dus ja, ook in de zomervakantie is de route langs Millau zeker een aanrader.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

janvanmil schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:16:
Misschien een idee om één deel van de achterbank plat te leggen zodat daar eventueel iemand liggend kan slapen?
Lijkt me erg handig met gordels en een mogelijk ongeluk enzo 8)7

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sparhawk schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:40:
[...]

Inderdaad, en sowieso, waar hebben ze anders dat ding op het dak voor?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• janvanmil
[...]

En jij gaat er vanuit dat je een ongeluk gaat krijgen? 8)7 Dan kan je beter thuis blijven en nergens met de auto heen gaan. Misschien moet je dan überhaupt niet de deur uit gaan, want je zou zomaar een ongeluk kunnen krijgen.....

Het is in ieder geval veel relaxter om fatsoenlijk liggend te kunnen slapen dan zitten op de achterbank. Dan is er tenminste één persoon echt uitgerust als je gaat wisselen. Ik heb dat vaker met vrienden zo gedaan, al waren we dan maar met z'n drieën in stationwagon. Iets meer bagage ruimte maar één trip hadden we wel zooi voor drie maanden stage bij ons.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[...]

als je toch al van plan was op de achterbank te gaan liggen.
Enige veilige optie met gordels is zittend. Ik kan dan i.i.g. niet slapen
(al kan ik sowieso niet slapen in een auto).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Zelf heb ik geen enkel probleem om 8 uur of langer te rijden, maar zodra ik in het buitenland moet rijden heb ik 1 eis: bijrijder is navigator (zelfs als ik een TomTom bij me heb).

Het werkt voor mij veel relaxter als ik me vol kan concentreren op het verkeer en gewoon op tijd hoor: volgende links, let op: rotonde met 8 afslagen (Engeland!).

Naast dat ik een schurfthekel heb aan met navigatie rijden, zorgt het er ook voor dat ik m'n aandacht moet verdelen op punten waar ik het absoluut niet wil. Snelwegrijden is vaak geen enkel probleem, maar juist door stadjes/dorpjes is het verkeer al heel anders dan je normaal ziet (wel eens in Spanje of Italie gereden? ;))!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:25

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

In de nacht rijden vind ik persoonlijk zwaarder dan overdag. Heb zelf eens 23 uur moeten rijden en dit constant gerouleerd met 1 andere bestuurder.

In duitsland is 3 tot 4 uur rijden even vermoeiend als in nederland 2 uur. Zelf zou ik gewoon vroeg uit nederland vertrekken zodat je overdag in het buitenland kan rijden.. Ook als er dan wat gebeurd, wel zo fijn.

[Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2011 22:01]

Appeltaart is lekker!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

janvanmil schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:57:
[...]

En jij gaat er vanuit dat je een ongeluk gaat krijgen? 8)7 Dan kan je beter thuis blijven en nergens met de auto heen gaan. Misschien moet je dan überhaupt niet de deur uit gaan, want je zou zomaar een ongeluk kunnen krijgen.....
Duh :z . Niemand gaat er van uit dat ze een ongeluk krijgen, toch gebeurt het wel eens.
Maar als ik het goed begrijp zitten gordels bij jou dus voor Jan Lul in de auto?

Maargoed...zinloze discussie verder. Darwin lost het wel op.

• Megamind
Ik rijd zelf regelmatig vrij ver (Rotterdam - zuid Slovenië, 1300km), wat ik altijd doe is een audiobook opzetten, deze duren vaak vrij lang (Harry Potter 15 uur :P) en helpen je om gewoon ontspannen te rijden. Moet je natuurlijk niet doen als je in de binnenstand van London rijdt, maar op de weg naar Spanje is het niet zo druk.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Wanneer ik zulke afstanden rijd, heb ik maar 1 vaste routine: Als het 's ochtends licht begint te worden stop ik om even een half uur/uurtje de stoel plat te gooien en te slapen. De schemering 's ochtends sloopt me altijd als ik een hele nacht gereden heb.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lelletje
Oke, volgende tips opgenomen:
- bestuurder bepaalt wanneer een stop gepland wordt
- bijrijder let ook mee
- om half elf s avonds stoppen we ergens om "avondeten" te doen
- om 7 a 8 uur 's morgens stoppen we opnieuw om ergens te ontbijten
(zo komen we aan voldoende rust, neem ik aan)
- onderweg diegene die lang gereden heeft, zal op de achterbank hoe dan ook even moeten slapen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Heel hard doorrijden is vermoeiender dan stevig doorrijden, op een gegeven moment vind je wel een lekker tempo, benzine plus tolwegen zijn dermate duur dat je ook het vliegtuig kan overwegen :)
Creditcard is handig in Frankrijk bij tankstations en tolwegen.
In Spanje moet je nog wat euro's bij je hebben voor een eventuele tolweg, CC snappen ze daar niet overal.

Zomer's is 's nacht rijden een stuk koeler. De Route de Solei (Metz Dijon Lyon) rijdt beter door dan Parijs.
en maak afentoe een tussenstop, sowieso als je gaat tanken en tussendoor ook nog even.
Vroeger ging ik gewoon op pad tasje schone kleren mee plus paspoort en ik zag wel waar ik uit kwam.
Alleen zie je 's nachts wel heel weinig van de omgeving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

bouwfraude schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:39:
De Route de Solei (Metz Dijon Lyon) rijdt beter door dan Parijs.
zoals ik hierboven al gemeld had, had ik andere ervaring.
Overigens heb ik ervoor gezorgd dat we 's nachts door Parijs gingen, en net voor de ochtendspits Orleans voorbij waren. (rond 7 uur in de ochtend).
De rest van de route lekker rustig en bij daglicht gereden.
Ik vertrok overigens ook vanuit zuidwest nederland, dan is Parijs ook een iets meer logische route.

Op een dag dat minder vakantieverkeer verwacht word (op ma-do ofzo) zou ik overigens wel eerder de route du soleil nemen.
--------
wij hanteerden overigens een roulatie systeem met 3 chauffeurs.
volgorde voor ieder: rijden - navigeren (bijrijder) - rusten (achterbank)

[Voor 10% gewijzigd door M a r c o op 01-07-2011 11:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 12:34
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zegt dat je in Luxemburg staat te wachten bij de pomp. ONZIN!

Vanuit NL richting Frankrijk neem je in Luxemburg de afslag "Bettembourg". Onderaan de afslag rechtsaf slaan. 300m rechtdoor en met de bocht mee naar links. Aan je linkerhand een Q8 en rechts een Aral. Kom er al jaren en nog NOOIT in de rij hoeven staan!

Daarbuiten rijdt het over Parijs 's nachts ook prima. Om 23.00 vertrokken uit NL en was om ik meen 3.30 uur bij Parijs.

Let overigens wel goed op in Frankrijk. Ze hebben daar de mobiele flitsbrigade echt uitgevonden de afgelopen jaren. Zeker een keer of 15 gezien. Één keer stonden ze heel lullig aan de voet van een heuvel waar ik met 180KM/H af kwam razen. Lang leve de InfoTrafic app op de iPhone die me op tijd waarschuwde! Dankzij die app ook nog om 3 files heengereden van 20KM+.

(een internetverbinding voor files etc is dus ook geen overbodige luxe, en kost geen reet meer tegenwoordig)

[Voor 45% gewijzigd door RadioAir op 01-07-2011 11:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
tha_bulldog schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:49:
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zegt dat je in Luxemburg staat te wachten bij de pomp. ONZIN!

Vanuit NL richting Frankrijk neem je in Luxemburg de afslag "Bettembourg". Onderaan de afslag rechtsaf slaan. 300m rechtdoor en met de bocht mee naar links. Aan je linkerhand een Q8 en rechts een Aral. Kom er al jaren en nog NOOIT in de rij hoeven staan!
Ik heb meer dan eens enorme rijen zien staan bij de tankstations in Luxemburg, het gaat hierbij met name om de route van Frankrijk richting Nederland. Ik vind het in ieder geval die paar euro besparing totaal niet waard. Helemaal niet in combinatie met een route langs Parijs trouwens... ;)
bouwfraude schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:39:

De Route de Solei (Metz Dijon Lyon) rijdt beter door dan Parijs.
De Autoroute du soleil is de weg tussen Parijs en Marseille. Je haalt dus een paar dingen door elkaar. Bij een route van Metz naar Lyon rijdt je dus pas vanaf Dijon op de Autoroute du soleil.

De keuze tussen een route via Parijs of via Metz zou ik af laten hangen van punt van vertrek en bestemming. De ene keer is een route via Parijs logischer, de andere keer een route via Metz. De mate waarin de ene route beter doorrijdt dan de andere is koffiedik kijken en een omweg is bijna nooit de moeite waard.

[Voor 41% gewijzigd door argro op 01-07-2011 12:17]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janvanmil
YellowCube schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 22:02:
[...]

Duh :z . Niemand gaat er van uit dat ze een ongeluk krijgen, toch gebeurt het wel eens.
Maar als ik het goed begrijp zitten gordels bij jou dus voor Jan Lul in de auto?

Maargoed...zinloze discussie verder. Darwin lost het wel op.
Zittend in gordels is natuurlijk altijd veiliger, maar dat slaapt zo lastig. Omdat je daardoor minder goed uitrust is de kans juist groter dat je een ongeluk krijgt. Beter is onderweg te stoppen en goed uit te rusten met de auto stil natuurlijk. Maar als je 'snel' op de plaats van bestemming wilt zijn, dan is een goede slaapplaats in de auto zeker aan te raden. Maar ieder zijn keuze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18

-tom-562

Oliesjeik

Over het tanken in Luxemburg, ik zou het niet als een "moet" zien. In onze situatie moesten gewoon tanken omdat de tank bijna leeg was. Daarbij hadden we dus toevallig het een-na-laatste tankstation o.i.d., want bij de laatste stond echt op de snelweg al een wachtrij.
Voor de besparing hoef je het idd niet te doen, het scheelt hooguit 5 of 10 euro. Als je daarover al moeilijk doet op vakantie.... :') In frankrijk zelf is het vaak ook retegoedkoop (in vergelijking met Nederland)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
Wij hebben de rit naar het zuiden ook al wat keren gedaan, het komt er echter vaak op neer dat ik het overgrote deel doe en mijn vriendin 100 km :P Rij gewoon zoals je het kan. Ik rij probleemloos 3-4 uur achter elkaar, terwijl mijn vriendin het na 1 uur al zat is. 's Nachts rijden doe ik ook liever, maar dat moet je voor jezelf bepalen. De route over Lyon vind ik persoonlijk fijner, over Parijs beviel niet zo goed afgelopen zomer. Stuk meer binnendoor en de weg was slechter.

Tanken in Luxemburg is leuk als je er langs komt, maar waarom 5 euro besparen op een tank als de reis je al 300 euro kost. Dat is vrij nutteloos, gewoon volgooien en in Luxemburg bij tanken. Sowieso is je auto zuiniger met dit soort lange stukken constant zelfde snelheid rijden.

Afgelopen zomer hebben wij 1650 km in 16 uur gedaan. 17:00 vertrokken uit Spanje en 9:00 thuis. Voldoende pauze gehad en gewoon 130 gereden, was prima te doen. Heenreis is altijd prettiger in 2 dagen, terugreis lekker snel thuis en dus in 1 dag. :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 09:57
Ik heb nog een tip die bij mij verbazend goed werkt: Niet teveel eten, vooral 's nachts niet, daar word je slaperig van, lichte honger houdt je alert. Gewoon af en toe een snack naar binnen, genoeg drinken, verder niks.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• dion_b
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik sluit me aan bij de mensen die 's nachts rijden niet aanraden. Je "wint" een dag vakantie, maar de dag die je wint ben je toch geen zak waard, en het rijdt een stuk minder ontspannen.

Sterker nog, ik heb nare ervaringen van mensen die door vermoeidheid foute beslissingen maken. Denk dan aan:
  • in Oostenrijk bij ijzel in de vangrail terechtkomen omdat bestuurder te laat afslag zag en ipv volgende te pakken scherp stuurde terwijl er 0 grip was
  • in Servie doodleuk een verkeerslicht op de "snelweg" niet zien en pas toen ik (bijrijder) schreeuwde piepend tot stilstand komen voor een overstekende truck.
  • een onbewaakt spoorovergang in Zuid-Duitsland met flitsende lichten niet goed inschatten waardoor ook hier een veel te late noodstop nodig was.
  • bij parkeren bij tankstation in de buurt van Berlin achteruit een stoep aanrijden
Bovenstaande voorbeelden waren allemaal met anderen achter het stuur van de auto waar ik in zat, maar dat ik zelf niets dergelijks gedaan heb is een kwestie van geluk, niet van vaardigheid oid. Gemene deler is oververmoeidheid, dat krijg je vanzelf als je je dag-nachtritme om zeep helpt, en geen caffeine of regelmatig wisselen lost dat op...

Omgekeerd ervaar ik lange ritten overdag als heerlijk ontspannend. Heb een keer van Caen (Normandie) tot Houten aan een stuk doorgereden, in FR vooral binnendoor, in totaal zo'n 7.5u achter het stuur met alleen plas- en tankpauzes. En nog fris als een fluitje. Ook van Finland door Zweden terugrijden met een overnachting op de boot van Zweden naar Duitsland was een makkie. Ook dan ben je soms eerder moe (heb op terugweg van Lauwersoog naar Nijmegen een keer bij Zwolle moeten stoppen omdat ik m'n ogen niet meer open hield), maar de regel dat je rijdt tot je moe bent is en blijft gewoon de enige zinnige.

Soittakaa Paranoid!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:37
Als ik dat soort afstanden rijd heb ik, mits ik een 1 a 2 tal bijrijders heb maar een aantal zaken waar ik specifiek op let:

1) Ik rij 's nachts. Ik ga niet overdag in files overal en nergens staan er er 4 uur langer over doen
2) Stops maximaal 5 minuten. Stoppen, plassen, kopje koffie mee de auto in, bestuurderswissel en gaan

Stops kosten je als je niet uitkijkt rustig 15 minuten per stop. Dat is op een reis van dat end rustig 2 uur vertraging. De persoon die gereden heeft kan prima achterin relaxen en zo zijn rust pakken.

UNOX: The worst operating system

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 10:29
beany schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:50:
En langer dan 2 uur zou ik niet doen. Je rijdt in een vreemd land op wegen waar je nog niet geweest bent. Dat vergt concentratie en dus is dat vermoeiend. Wissel elke 2 uur. En met 1400km zou ik het in 2en delen en ergens onderweg overnachten.

Mijn SO en ik doen dat bij voorkeur, dak open (cabrio), B-wegen opzoeken en lekker overnachten of 50-60% van de trip. Rijd je ontzettend relaxed naar de eindbestemming :)

Wij wisselen strak elke twee uur, even de benen strekken, eventueel plasje plegen en weer door. Geen redbull, geen koffie, wel water/sap en eten. Let goed op je voeding! Je moet eiwitten, proteïne, vetten, zouten én suikers binnenkrijgen :)

[Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 02-07-2011 00:28]

Bericht hierboven

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
  • Creditcard mee (VISA wordt volgens mij beter geaccepteerd in Frankrijk.)
  • Niet dat je er wat aan hebt, maar als je in de UK rijdt kan je de TomTom op Mijlen zetten. Snelheid en afstanden heb je dan in mijlen en je hebt er een extra km teller bij in Mijlen per uur. Een beetje TomTom geeft ook de max. snelheid aan op de weg die je rijdt. Dus kan je een beetje aan de snelheid houden.
  • Vooral voor 's nachts wat oppeppende muziek. (Wel lastig als anderen aan het slapen zijn.)
  • Neem een synthetische spons en een jerrycannetje water mee. (Zo'n bus waar ruitenwisser vloeistof in heeft gezeten.) Onderweg vang je veel vliegjes en het wordt één groot bloedbad op je voorruit. Onderweg kan je het dan even schoonmaken.
  • Airco kan je kouder zetten, maar handiger is het om telkens een beetje in temperatuur te wisselen. (+/- 2/3 graden zoiets...)
  • Niet haasten...
  • TomTom geeft meestal wel de juiste aankomsttijd aan. Het is dan nog best lastig om er nog tijd van af te rijden. Dus probeer dit ook niet.
* Bl@ckbird rijdt wel eens 2x 400km naar Hannover voor de Cebit.
( 's ochtends erg vroeg heen, 's avonds laat terug. )
Bl@ckbird rijdt ook minimaal 1 keer per jaar naar de UK. Zo'n 700 á 800 km op één dag.
1600km zou Bl@ckbird verdelen over twee dagen.

Maar je hebt meer mensen. Dat scheelt.

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Plague
  • Niet online
Niet vergeten: eten. Veel eten. Als je moe wordt gaat je lichaam dat compenseren met het verbranden van voedsel, dus neem veel brood(jes), beleg en wat snickers e.d. mee. Eten houdt je goed wakker (tenzij after-diner-dip ;)). Vertrouw niet alleen op Red Bull e.d.

Verder: cruise-control rijdt misschien wel lekker, maar je reactietijd wordt er ook trager van. Rij dus zeker als er wat verkeer om je heen rijdt niet op de CC, ook al ga je met constante snelheid.

Ik weet niet wat voor motor er in die Megane zit (en of benzinekosten je veel boeit), maar zoek ook een lekkere cruise-snelheid. Ik vind persoonlijk +- 150-160 wel fijn, in Duitsland nog iets harder. De snelheidsverschillen met het overige verkeer zijn dan zeer constant (je hebt de 100-120 rijders op de rechter baan, de 140-160 rijders op de middenbaan en de echte 'don't-give-a-shit-about-speeding-tickets' op de linker baan die met 160-200+ voorbij rijden. Met geen van deze bestuurders is het snelheidsverschil veel groter dan +- 50km/u, dus altijd goed rembaar.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

Wok

Dakloos...

Ik heb weinig nuttigs toe te voegen, maar de tip die enkele anderen ook riepen wil ik nog even herhalen: waarom de reis niet verdelen in twee etappes en ergens overnachten? :) Lekker de tijd nemen voor de reis is het beste wat je kunt doen.

Vorige jaar ben ik met een goede vriend op vakantie geweest naar Hongarije. Op zaterdag rond 08.00 vertrokken uit Eindhoven, tegen 18.00 waren we bij een hotelletje net buiten Regensburg (D). Daar de maaltijd genuttigd, een paar heerlijke koude pilsjes genuttigd en op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend om 08.00 ontbeten en om 09.00 in de auto gestapt voor de (korte) etappe naar Wenen, waar we om 13.00 arriveerden.

Daar hebben we overnacht bij een vriend en de volgende ochtend zijn we om 10.00 in de auto gestapt voor de rit naar Bodolyabér (HU) en daar kwamen we rond 16.00 aan. Dat was een heel goed begin van de vakantie: heerlijk ontspannen ritten gehad en nog fit bij aankomst :) We reden 'stints' van grofweg 3 uur met steeds 15-20 minuten pauze (koffie/drankje, broodje, sanitaire ontspanning, olie peilen).

Op de terugweg vrijwel hetzelfde verhaal. Vanuit HU direct naar Regensburg (D) gereden naar het hotel en de volgende dag weer naar Eindhoven. In D nog wel een alternatieve route gepakt door de Eiffel vanwege files, waardoor ik toen een stint van 4,5 uur heb gemaakt over alleen maar B-wegen. Toen voelde ik hem ook wel zitten..

Een lange autorit naar de vakantiebestemming? Heerlijk! Maar neem er wel ruim de tijd voor :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mystikal schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:51:
[...]

Dat is toch alleen maar vermoeiender? Op de b-wegen moet je nog meer opletten. Op de snelweg is het meerijden met het verkeer...
Het is wel veel leuker, ik zou dat ook doen en het in tweeën hakken. Dan vertrek je gewoon een dag eerder en is je reis onderdeel van de vakantie ipv stres om er zo snel mogelijk te komen. Wel van te voren een beetje uitstippelen waar je dat het beste kan doen qua tijd en wat er te zien is.
janvanmil schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:55:
[...]

Zittend in gordels is natuurlijk altijd veiliger, maar dat slaapt zo lastig. Omdat je daardoor minder goed uitrust is de kans juist groter dat je een ongeluk krijgt. Beter is onderweg te stoppen en goed uit te rusten met de auto stil natuurlijk. Maar als je 'snel' op de plaats van bestemming wilt zijn, dan is een goede slaapplaats in de auto zeker aan te raden. Maar ieder zijn keuze.
In Frankrijk is slapen in de auto in een parkeerplaats langs de snelweg ook gevaarlijk, misschien nog wel gevaarlijker als slapen op de achterbank van een rijdende auto. Al best gekke dingen zien gebeuren en ik pak alleen nog hotelletjes of campings als er onderweg overnacht moet worden.

[Voor 42% gewijzigd door Marzman op 02-07-2011 23:26]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb ongeveer dezelfde tocht dit jaar ook gedaan maar dan een paar honderd kilometer verder Spanje in. Ook in een nacht, maar dan met zijn tweeën. Ging eigenlijk prima, maar je hebt de dag erna inderdaad niet echt een dag en jetlag-gevoelens en zo.

Om de 2 uur wisselen is erg snel. Ik zou gewoon wisselen als de rijder het gevoel heeft dat het wel even goed is zo. Bij ons na 4, 5 uur. Dan even een lekkere uitgebreide stop, beentjes strekken, wc, etc.

Red bull werkt op zich wel, zolang je het normaal nooit drinkt. Wij deden het zo dat de een reed en de ander sliep in de bijrijdersstoel met kussen, dekentje en stoel achterover. Het helpt als je voor de rijder lekkere muziek hebt (die verder niet te hard stond). Cruise control is verder ook wel een must. En niet te snel rijden, gewoon lekker rustig. Niet sneller dan maximum snelheid, dan hoef je je daar ook niet druk om te maken. Verder is drinken belangrijk - red bull of wat anders. Eten niet of weinig 's-nachts.

Het is gewoon een kwestie van doen. Het kan wat mij betreft prima ineens, 's-nachts of overdag. Met zijn drieën zeker. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet overmoedig wordt. Als iedereen om welke reden dan ook zich eigenlijk te moe voelt moet je gewoon bereid zijn te stoppen en geen risico nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 261479
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Let ook op bij het parkeren op parkeerplaatsen e.d. in frankrijk: geen tasjes e.d. met portomonee in het zicht. Zoek maar eens op parkeerplaatsovervallen frankrijk, er gebeurt daar vrij veel door oostblokkers om je van je vakantiegeld af te helpen... (soms op zeer brutale en geweldadige manier!)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 261479 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 01:35:
Let ook op bij het parkeren op parkeerplaatsen e.d. in frankrijk: geen tasjes e.d. met portomonee in het zicht. Zoek maar eens op parkeerplaatsovervallen frankrijk, er gebeurt daar vrij veel door oostblokkers om je van je vakantiegeld af te helpen... (soms op zeer brutale en geweldadige manier!)
Als je met een Nederlands kenteken en dakbox richting het zuiden rijdt maakt het niet uit of het wel of niet in het zicht ligt. Zelfs Oostblokcriminelen weten dat er geld is als je vakantie nog moet beginnen. Ook ooit gezien dat ze iemand die gepinned had helemaal zijn gaan volgen tot die ging rusten maar ze hebben ook andere truuken (tegen je aanrijden zodat je moet stoppen om de schade te inspecteren)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01
Rij zelf ook elk jaar naar het zuiden van Frankrijk.

Enige tip is: Doe lekker rustig aan, je bent op vakantie. niemand heeft er iets aan als je van de vermoeidheid over de snelweg slingert. Helemaal niet als je daarmee iemand anders in gevaar brengt.

Zonder aanhanger kun je het in 1 keer doen, zeker met meerdere mensen, maar ruil gewoon lekker om de 2 a 3 uur. Als je dan toch stopt, eet en drink wat. ruil dan om en ga lekker door. Dat betekent dat je ongeveer elke 2 stops moet tanken (600km), dat kun je dan meteen als langere stop aanhouden..

En let inderdaad op onze vrienden uit Oost Europa, lekker een goed verlichte parkeerplaats bij een benzinestation/aire pakken die druk is, dan minimaliseer je de kans het meest denk ik. (Zeker 's nachts)

Nogmaals, je gaat met vakantie, daar wil je vanaf dag 1 van genieten, e niet eerst 2 dagen bij willen komen van een megarit...zelfde geldt voor de terugreis!

enne, ontzettend veel plezier daar (das ook belangrijk :) )

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Laatst online: 04-06 18:40
Heb eens een keertje vanuit zuid-frankrijk gereden naar Nederland en een overnachting gepland in Parijs. Dat gaat opzich wel, maar ik was de enige met een rijbewijs, dus je kan je rust niet pakken. En bovendien wordt het heel erg saai. Dan ga je na een tijdje rare dingen doen om je te vermaken. Met een duikuitrusting in de auto zitten en enthousiast naar voorbijgangers zwaaien enzo. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

[b][message=36343501,noline]<> Dan ga je na een tijdje rare dingen doen om je te vermaken. Met een duikuitrusting in de auto zitten en enthousiast naar voorbijgangers zwaaien enzo. 8)
Zo ben ik wel eens van de ene duikplek naar de andere gereden, levert leuke verbaasde reactie op idd :)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lelletje
Op dit moment is onze 1e stop in Luxemburg bij McDonalds aan de route d'arlon, strassen. Ligt pal naast de snelweg waar we toch langs komen en gaan daar dan ff goed aan ons avond eten zitten. Daarna gaan we lekker toeren naar Spanje met korte stopjes tussendoor. Rond 7 a 8 uur 's morgens, als het licht wordt, gaan we weer stoppen voor een goed ontbijt.

We hebben met elkaar afgesproken het als een vakantie te zien, dus lekker rustig aan doen etc.

Volgens http://routes.tomtom.com is het 1400 km en ruim 13 uur. Wij gaan uit van 16 uur, eventuele uitloop mag ook. We zullen uiterlijk 19.00u 's avonds vertrekken. We komen dan hopelijk rond half elf bij de McDonalds in Strassen, Luxemburg aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rolex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 14:47
Vorige jaar van Rotterdam naar Ankara/Turkije gereden. Naar de grens 2450 KM en het hele rit is totaal 3300 KM. Een aantal keer gestopt en in ongeveer 32 uur gereden.

Ik rij door, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatie, Servie en Bulgarije.

Het is niet makkelijk maar wel leuk en gezellig. Ben niet zo iemand die om de paar uurtjes stopt. Ik kan uren lang doorrijden. Het rit is al een hele eind, lijkt me ook niet zo slim om uren lang te stoppen. Naar mate het langer duurt hoe vermoeiender het word. In de auto slapen maakt niet zo veel uit. Echt rust heb ik niet.
In een hotel overnachten is voor ons geen optie, het kans dat er in de auto ingebroken word is heel groot in Oost-Europa.

Voor verzekeringen, hebben we ANWB-Europa afgenomen met wat exta's.

Zorg er wel voor dat jullie voldoende cash bij je hebben.

En eten, nemen we mee. Wij kopen niets in al die landen, behalve in Duitsland en Oostenrijk koffie.

[Voor 5% gewijzigd door rolex op 05-07-2011 10:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mijn pro-tip:

Zet je niet in je kop dat je persé om een bepaald tijdstip wil aankomen. Ga rijden en zie wanneer je aankomt. Rijden is vermoeiend en als je dan ook nog gaat stressen, dat helpt niet in het rijgedrag.

Deze zomer ga ik iets van 1100 km doen en dat deel ik al op in 2 stukken met een overnachtingscamping waar ik om half 4 's middags al aankom of zo. Andere mensen hun tent zien op zetten met een biertje in de hand is voor mij ook vakantie :+

Files bij tankstations in Luxemburg heb ik overigens nooit last van gehad. Langste wat ik stilgestaan heb is 15 minuten of zo. Je kan tanken en dan mag je langs een hokje rijden waar je kan afrekenen, daardoor rijd het nog aardig door.

Al vind ik die tip van bettembourg ook wel een toffe eigenlijk, die ga ik wel onthouden, misschien scheelt het ook nog wat centen vergeleken met de snelweg pomp.

[Voor 30% gewijzigd door Hooglander1 op 05-07-2011 10:47]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Lelletje
We gaan als we in de auto stappen aan de vakantie beginnen. Geen stress, geen aankomsttijd in onze hoofden, maar relaxed rijden en stoppen als de bestuurder dat wil.

Heb woensdag al even mogen oefenen, 5 uur rijden. Dat ging op zich wel, maar na 4 uur begon ik al moe te worden (ook niet gek na 5 uur gewerkt te hebben). Ging ik even stoppen op een parkeeplaats langs de snelweg om een half uurtje te dutten. Dat hielp verbazingwekkend goed bij mij!

Ben dus benieuwd, we kunnen nu al niet meer wachten!

• Megamind
Ik ga zelf behoorlijk eind rijden: Rotterdam -> Nimes -> Barcelona -> Valencia -> Riofrio-Loja -> Madrid -> La Corunna -> Bilbao -> La Rochelle -> Orleans -> Rotterdam

Totaal ruim 5500km in 23 dagen, dus is te doen.

Had de heenreis van Rotterdam naar Nimes op zaterdag 6 augustus geplanned, oeps is natuurlijk zwarte zaterdag, heb 1 dagje extra in Barcelona bijgeboekt en tussenhotel 1 dag opgeschoven naar vrijdag (lang leven booking.com).

Wat is nu alleen verstandiger, vrijdag (5 augustus dus) vroeg in de morgen gaan rijden (6u), wat later (10 uur) of juist donderdag nacht? Ik rijd wel alleen, en moet gewoon mijn 8 uur doen op de donderdag en het is ongeveer 1100km.

[Voor 3% gewijzigd door Megamind op 06-07-2011 10:39]

• !null
Ik zou vrijdag op tijd vertrekken. Het is wel lastig met de spits in België. Maar pas om 10 uur vertrekken betekend laat aankomen.
Donderdag nacht moet je zelf weten, ik trek dat niet zo goed, snachts rijden na een werkdag is voor mij geen geweldig idee.

Ik heb overigens wel eens 8000km in 3 weken gedaan op een vakantie. Ging eigenlijk allemaal best goed, alleen dat was wel dankzij het feit dat ik een goeie auto onder m'n kont had. Ben toen naar Marokko gegaan en daar rond getourd. Had ik denk niet met iedere auto zo makkelijk gekunt, al had het nog steeds wel gewoon gekunt.

Ampera-e (60kWh)

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wat ik niemand hoor noemen: vanaf Dijon hoef je niet persé de Autoroute du Soleil te nemen.
Ik ben gister teruggekomen van 2 weken vakantie in Zuid Frankrijk, en voor de derde zomer op rij hebben we vanaf Dijon de A39 genomen, om via Bourg en Bresse bij Lyon uit te komen. Is (ook) een tolweg, maar altijd heerlijk rustig. Ik wil niet anders meer :)

Verder: laat de bestuurder zelf bepalen wanneer ie wil rusten, en hou zeker niet elke 2 uur pauzes.
Om voor mezelf te spreken: mij haal je uit mijn ritme door elke 2 uur te stoppen, daar ga ik zeker niet beter van rijden.

Muziekje erbij is fijn, airco lekker koel (maar zeker niet <20 graden!), en eet niet teveel.
Verder vind ik het prettig om iets harder te rijden dan de rest (zeg 140/GPS), dat rijdt gewoon veel meer ontspannen dan wanneer je constant moet anticiperen op de rest van het verkeer.
Cruise control vind ik persoonlijk een must op dergelijke ritten.

Tanken in LU zou ik laten voor wat het is, scheelt amper wat (op je totale vakantiebudget).

• Specht
  • Laatst online: 04-06 21:23

Specht

Il Cuore Sportivo

Houd er ook rekening mee dat er bij je auto, zeker bij warmere buitentemperaturen in combinatie met langdurig/non stop rijden op hogere snelheden, de boel onder de motorkap dermate warm kan worden dat er elektrische problemen kunnen optreden. Denk bijv aan smeltende bedrading of relais of sensoren.

Heb vorig jaar zomer non stop van Noord Italie naar Nederland gereden via Duitsland, dus met een gangetje van 140-200 km/h op de autobahn bij temperaturen van 30+ graden. Uiteindelijk 100 km voor de Nederlandse grens tegen het probleem aangelopen dat er stroom lekte en m'n accu leeg raakte. Kortom alles uitgezet, verlichting, airco :'( radio etc. Uiteindelijk ergens in Limburg viel alle stroom weg, en daar een accu moeten lenen en toen alsnog gewoon thuis gekomen. :)
Probleem zat achteraf in de startmotor (is trouwens van Bosch en zit ook op andere automerken).
Bij mijn Alfa zit ie dus achter op het blok, en krijgt daar dus absoluut geen koeling van rijwind of radatorfan, waarschijnlijk is door de hitte het relais op de startmotor gesmolten en maakte hij kortsluiting waardoor de accu sneller leeggetrokken werd dan de dynamo kon bijladen.
Kortom niet alleen jij hebt een pauze nodig, ook je auto moet je onderweg even rust gunnen.
Beste is om dan bij een pauze, ongeveer 10-15min de motor stationair te laten draaien met de motorkap open, zodat alle extra warmte weg kan, maar de motor wel op bedrijfstemperatuur blijft.

• !null
Sorry, dit vind ik wel onzin. Een defect kan altijd gebeuren, maar een fatsoenlijke auto kan uren achter elkaar rijden, ook onder volle belasting en op hogere snelheden. Een auto is gemaakt voor een groot scala aan temperatuur en luchtvochtigheid omstandigheden en kan daar dan ook wel tegen.
Mijn Celica gaf geen krimp toen ik hem lekker op z'n staart trapte, ook al was het in Marokko met temp tegen de 50 graden (Sahara regio). Ook urenlang 160 rijden met airco aan, geen probleem. (en dat alles terwijl er 260K op de teller stond)

Ik denk echter in jouw geval dat er voor een of andere reden (slecht contact oid) continu stroom stond op jouw solenoid/relais, waardoor hij is gaan smelten. Zoiets. De startmotor zelf was niks aan het doen neem ik aan, anders had je wel wat gehoord :P
Zo'n relais zit altijd op een plek waar het warm wordt, dus ik denk niet dat dat het probleem is. Zelfs achter het blok wordt het niet honderden graden, al zal het daar wel iets warmer worden.

Een defect kan altijd, maar met lang hard rijden als het warm is is in principe alleen maar een goeie test voor je koelsysteem. Soms kan daar inderdaad wel eens een verrassing uit komen, omdat ie normaal gesproken niet helemaal z'n best hoeft te doen. Dus wellicht eens in de zoveel tijd op je thermometer kijken. Maar naar mijn ervaring begin je het wel te ruiken als blok te warm wordt, voordat het te laat is.

[Voor 6% gewijzigd door !null op 07-07-2011 15:21]

Ampera-e (60kWh)

• Specht
  • Laatst online: 04-06 21:23

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik zeg ook niet dat het altijd zo is, maar dat het kan.
Bovendien alle auto's slijten naarmate ze ouder worden cq km's maken, verder worden auto's en onderdelen en het materiaal zodanig ontwikkeld dat ze kapot mogen/moeten gaan als ze ouder zijn dan de garantie periode. Immers de fabrikanten willen wel nieuwe auto's en onderdelen blijven verkopen. :7
Merken als Toyota zijn daar van oorsprong wellicht wat minder commercieel in als de Amerikaanse/Europeese merken, hoewel ze dat de laatste jaren met al die terugroep acties duidelijk aan het inhalen zijn. :')

Kortom als je met een willekeurige auto van meer dan 10 jaar oud, ineens meer dan 10 uur aan 1 stuk maximaal gaat belasten met hoge snelheden en bij zomerse temperaturen, dan moet je niet raar opkijken als er dingen kapot gaan.

• !null
Sorry, ben ik nog steeds niet met je eens ;)
Het koelsysteem is echt zo'n puntje, dat als het voor 90% werkt ipv 100%, je dat gaat merken op zo'n zomervakantie met uren lang achter elkaar trappen.

Verschilt inderdaad wel per merk. Toyota heeft z'n elektronica altijd goed op orde, dat soort problemen heb je niet. Maarja, met een oudere auto kan er altijd inderdaad een startmotor, dynamo of wiellagertje ofzo kapot gaan. Zeker met iets hogere kilometrage. Maar dat is puur slijtage. Niet iets in de trant van uren achter elkaar rijden.

Ampera-e (60kWh)

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:17

Fisico

by Fabian

argro schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 17:38:
Dat tanken in Luxemburg zou ik overslaan. Zo'n vakantie kost ruim 1.000 euro. Die paar euro (gedeeld door 4) die je dan bespaart door in Luxemburg een uur in de rij te staan voor een iets goedkopere pomp is echt zonde van de vakantie pret. Gewoon tanken wanneer het daar tijd voor is.
Precies mijn aanpak. Gewoon de auto voltanken bij vetrekt (gelijk even de banden op max. spanning) en rijden tot ik moet tanken of toe ben aan een pauze. Verder heb ik altijd een litertje olie mee, want dat verbruik kan ook toenemen. Tips als cash en credit card zijn zeker nuttig, maar ook een paar gratis kaarten van de anwb zijn handig voor als je TomTom onverhoopt vast loopt.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
Ik heb dit al vaker gedaan en ik zou niet om de 2 a 3 uur rouleren, maar eerder om de 4 a 6 uur. Zeker als je vaker aan de buurt komt in een nacht heb je liever een flinke periode achter elkaar rust waarbij je ff kan slapen (Oordoppen!) als je maar 2 uurtjes achterin ligt dan heb je amper kans gehad om te rusten. Je kunt wel proberen om de dag vantevoren te gaan slapen, maar dat zal niet veel opleveren vrees ik.
1 nachtje doortrekken is goed te doen overigens, na 2 of 3 nachten op de weg doorbrengen wordt het echt vervelend (en gevaarlijk overigens.)

Ohja en ik zie dat je alles wel erg strak planned. Waar je stopt en hoelaat je wat doet. Je moet het niet overdrijven, je gaat naar Spanje rijden, niet naar kaap de goede hoop. Je moet gewoon stoppen als je moe bent en tanken als de tank bijna leeg is. Niet zo mekkeren. Zorg gewoon voor voldoende broodjes en een flinke zak pasta in de auto, dan ben je niet afhankelijk van het feit of je wel een mcdonalds tegen komt onderweg.

[Voor 27% gewijzigd door Maverick op 07-07-2011 22:57]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee