Toon posts:

[Aanschaf] High-end laptop voor verdere studies

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 22:22
Well hello there!

Ik ben net afgestudeerd aan het middelbaar onderwijs en dat betekent dus dat ik volgend jaar verder ga studeren. Ik heb gekozen voor een vrij unieke richting, namelijk Bachelor in Industriëel productontwerpen gevolgd door Master Industriëel ingenieur door middel van twee schakeljaren.

Dit is uiteraard een richting die een degelijke laptop vereist. Op hun site kan je via een laptopproject de volgende laptop aanschaffen als "minimum aanbevolen systeem":
HP EliteBook 8560p notebook pc
  • Intel® Core i5 2540M (2,60 GHz, 3MB L3 cache)
  • 15,6-inch LED-backlit HD+ ontspiegeld (1600 x 900)
  • AMD Radeon HD 6470M Graphics Card 1GB DDR3
  • 720p HD Webcam
  • 4 GB 1333-MHz DDR3 SDRAM
  • 320-GB 7200-rpm SATA II HDD
  • Dvd±rw SuperMulti met dubbellaags LightScribe
  • Windows 7 Professional 64 bit
  • Microsoft Office 2010 Enterprise
  • 3 jaar next businessday on-site garantie
En dat voor ongeveer 1.280 euro. Het is natuurlijk niet verplicht om via het laptopproject aan een laptop te raken, dus ben ik zelf beginnen rondkijken. En dat is waar ik jullie hulp nodig heb.

Ik ben dus op zoek naar een laptop die op z'n minst bovenstaande requirements tegemoet komt. Ik kwam zelf al op een aantal mogelijkheden uit:
HP ENVY (1750 euro)
MSI GT683R-256BE (1650 euro)
Asus G73SW-TZ221V-BE (1630 euro)

Budget: maximum 1800 euro

Maar misschien weten jullie veel betere suggesties. Ik wil me liever niet laten leiden door het uiterlijk, maar ik wil er wel bij vermelden dat ik helemaal niet te vinden ben voor laptops vol met LED's enzovoort. Ik zoek een degelijke laptop en geen kerstboom, bovenstaande MSI is bijvoorbeeld al net een stap te ver wat betreft de behuizing naar mijn mening. Hoe meer franjes, hoe opvallender en hoe duurder hij lijkt en dus ook hoe sneller men hem zou willen stelen. Liefst dus een simpele behuizing. :) Ik wil er overigens ook nog een tijdje op kunnen gamen. :>

Het is voor mij een vrij grote aankoop en dus wil ik geen overhaaste beslissingen nemen. Ik hoop dat jullie me kunnen bijstaan in m'n keuze.

Met vriendelijke groeten,

Senne

Anoniem: 189532

Voor dit geld moet er, voor mijn gevoel, minimaal een SSD inzitten...

Anoniem: 16328

3 jaar NBD is een vrij hoge eis. Welke notebook bij mij binnen schiet is de Dell Precision M4600. Ze hebben een paar basissystemen en je kunt het meeste aanpassen ;). Zoals een 1080p scherm. Wel even opletten dat de prijzen exclusief BTW zijn.

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/precision-m4600/fs

Verder de Dell Latitude: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/latitude-e6520/fs

En de Dell XPS 15 (consumenten notebook): http://www.dell.com/nl/p/...=nldhs1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

Welke programma's ga je draaien en hebben die profijt/vereisen die een professionele grafische kaart in plaats van een consumenten kaart?

Kun je via het laptopproject geen betere notebook aanschaffen? Want het scherm vind ik nou niet top, zelfde voor de grafische kaart en de harde schijf.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 29-06-2011 21:39]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Naar mijn ervaring lijden laptops ongelooflijk veel als ze iedere dag moeten worden meegezeuld naar je hogeschool of universiteit, en is het zonde om er 1800 euro aan uit te gaan geven. Waarom dan niet een van 900 euro en dan over een jaar of twee/drie weer een spiksplinternieuwe ;)?
Bij ons op de Universiteit Twente hebben ze ook een laptopproject, daar staat deze voor o.a. Industrieel Ontwerpen:

http://www.utwente.nl/ict...112/HighendModel1112.doc/

Volgens mij verschilt die vooral qua videokaart van de 8560p..Ik heb er vanmiddag nog naar gekeken voor een vriend, naar het allround model van de UT. Zo'n laptop zal waarschijnlijk minder geschikt voor je zijn. Maar ik kwam daar tot de conclusie dat je bijna niet op kunt tegen het voordeel in prijs bij zo'n project, vooral omdat je er (op de UT iig) 3 jaar garantie bij krijgt. Je kan bij het notebook center langs bij ons en dan heb je binnen een uur een werkende terug.
Zal bij jouw hogeschool ongetwijfeld vergelijkbaar zijn.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

MaximusTG schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:42:
Naar mijn ervaring lijden laptops ongelooflijk veel als ze iedere dag moeten worden meegezeuld naar je hogeschool of universiteit, en is het zonde om er 1800 euro aan uit te gaan geven. Waarom dan niet een van 900 euro en dan over een jaar of twee/drie weer een spiksplinternieuwe ;)?
Bij ons op de Universiteit Twente hebben ze ook een laptopproject, daar staat deze voor o.a. Industrieel Ontwerpen:

http://www.utwente.nl/ict...112/HighendModel1112.doc/

Volgens mij verschilt die vooral qua videokaart van de 8560p..Ik heb er vanmiddag nog naar gekeken voor een vriend, naar het allround model van de UT. Zo'n laptop zal waarschijnlijk minder geschikt voor je zijn. Maar ik kwam daar tot de conclusie dat je bijna niet op kunt tegen het voordeel in prijs bij zo'n project, vooral omdat je er (op de UT iig) 3 jaar garantie bij krijgt. Je kan bij het notebook center langs bij ons en dan heb je binnen een uur een werkende terug.
Zal bij jouw hogeschool ongetwijfeld vergelijkbaar zijn.
Het UTwente model is op alle fronten beter. Betere prijs (999!), betere processor (i7), hogere resolutie scherm (1080p), grotere harde schijf en professionele versie grafische kaart. Wat een mooi ding voor 999 euro :P. TS woont helaas in België en kan niet van deze actie gebruik maken.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:03

Pixeltje

Woo-woohoo!

Kun je niet kijken of je een HP Elitebook kunt aanschaffen? Die komen in verschillende cofiguraties en kun je zelf redelijk makkelijk uitbreiden; ik zou gaan voor een model met goede grafische kaart en processor. Het geheugen en eventueel SSD zelf kopen en inbouwen; scheelt veel geld (OEMS vragen de hoofdprijs) en als je van harde schijf wisselt ben je meteen van al die HP/dell bloatware af..

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
pricewatch: Asus N53SN-SZ129V

En dan houd je nog geld over voor een SSD en extra garantie :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 16328 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:46:
[...]

Het UTwente model is op alle fronten beter. Betere prijs (999!), betere processor (i7), hogere resolutie scherm (1080p), grotere harde schijf en professionele versie grafische kaart. Wat een mooi ding voor 999 euro :P. TS woont helaas in België en kan niet van deze actie gebruik maken.
Staar je niet blind op specs. Je kan in de goedkoopste Chinese kut-laptop ook een i7 proppen en een SSD. Dat maakt het nog geen kwalitatief goede laptop. Ze claimen elk jaar dat ze nu wel geweldig goed zijn, maar de EliteBooks van de TU Delft de afgelopen jaren waren allemaal niet geweldig imo, ondanks de leuk uitziende specs.

Btw, iets wat veel mensen in eerste instantie zich niet realiseren, maar ook een MacBook Pro is ook gewoon een laptop. D'r zit standaard inderdaad Mac OS X op, maar dat is gewoon software en een simpel Windows 7 DVD'tje kan daar zo verandering in brengen.

[Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 29-06-2011 22:29]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

fsfikke schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:25:
[...]

Staar je niet blind op specs. Je kan in de goedkoopste Chinese kut-laptop ook een i7 proppen en een SSD. Dat maakt het nog geen kwalitatief goede laptop. Ze claimen elk jaar dat ze nu wel geweldig goed zijn, maar de EliteBooks van de TU Delft de afgelopen jaren waren allemaal niet geweldig imo, ondanks de leuk uitziende specs.
Wat klets je nou? HP is een bekende speler op de notebook markt, niet een of ander onbekend prutmerk. Verder krijg je als koper 3 jaar garantie. Je hoeft je dus nergens zorgen over te maken.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nee, maar ik ken een hoop mensen die daar al erg vaak gebruik van hebben moeten maken. Wordt uiteindelijk allemaal wel vervangen, maar je bent toch telkens je laptop minimaal een week kwijt. Natuurlijk is HP geen prutmerk, dat probeer ik niet te stellen. Maar ik ken een hoop mensen die 3 of 2 jaar geleden een high-end HP via de TU hebben aangeschaft. Maar weinig van die mensen zijn nog positief te spreken over hun laptop.

Veel Tweakers geilen ontzettend op specs en zullen een laptop met een 0.2GHz snellere CPU automatisch als beter zien dan eentje zonder. Maar hoe zo'n ding in elkaar zit is minstens zo belangrijk, vooral als je hem jaren intensief wil gaan gebruiken. Helaas wordt de bouwkwaliteit niet in cijfertjes uitgedrukt.

[Voor 30% gewijzigd door fsfikke op 29-06-2011 22:41]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 13:04
Bij de zakelijke Dell laptops krijg je overigens vaak next-business day support, wat natuurlijk ideaal is voor studenten welke hun laptop NIET kunnen missen.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Precies, dat zijn mooie laptops hoor. En als ik de site van howest doorzoek dan zie ik dat die Elitebook in de OP ook 3 jaar NBD on-site garantie heeft. Zoiets kost natuurlijk ook wat, en zit bij zo'n project met korting in de prijs verwerkt. Het is nu eenmaal belangrijk dat je laptop werkt voor je studie.
Er zullen altijd wel wat slechte exemplaren tussen zitten. Mn broertje heeft bijvoorbeeld voor zn studie een Asus, maar die is ook vaker stuk dan heel geweest. En toen ikzelf ging studeren moesten we ook laptop aanschaffen, en de laptops uit dat project zijn ook vaak stuk gegaan. Tis een combinatie van slechte batches met de extra wear and tear door 'studentengebruik'. Want de laptops van collega-studenten die uit de buurt kwamen, en thuis woonden en met de auto naar de uni gingen hielden het veel langer uit.
Kijk, voor mn eigen studie heb ik aan een goeie processor en een flinke sloot RAM meer dan genoeg, omdat ik niet veel grafische applicaties hoef te draaien. Voor mezelf zou ik er dan ook altijd voor kiezen om een relatief goedkoop mid-end model te kopen zodat ik minder lang met een laptop hoef te doen en dan weer een nieuwe kan kopen, mocht dat nodig zijn.
Maar de TS moet een krachtige laptop hebben, en dus een duurdere. Dan is het aan te bevelen een goeie garantieuitbreiding erbij te nemen. Maar als je dat doet zit je vaak al boven de prijs die je onderwijsinstelling je kan bieden voor een vergelijkbaar product, omdat zij nu eenmaal kwantumkorting kunnen afdwingen bij de fabrikant.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

alex3305 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:39:
Bij de zakelijke Dell laptops krijg je overigens vaak next-business day support, wat natuurlijk ideaal is voor studenten welke hun laptop NIET kunnen missen.
Klopt die twee zakelijke modellen die ik aanhaal hebben dat :). Wil je op je consumenten notebook 3 jaar NBD dan mag je de knip trekken (230 euro normaal, nu 20 procent goedkoper bij de Dell XPS 15). Sinds de vorige keer dat ik keek hebben ze de tarieven wat naar beneden bijgesteld dus ik ben nog blij verrast met die 230 euro :).

@MaximusTG
Ik vind dat de onderwijsinstelling van TS juist vrij matige modellen heeft geselecteerd. Het door hem geplaatste model is het high-end 15 inch non-Apple model. De andere modellen met betere specs zijn 17 inch modellen :/.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 29-06-2011 22:46]

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-02 15:25
Is een BTO geen alternatief? Je hebt de 15 inch CL37 met standaard i7 2630, 8GB DDR3 en een 2GB GDDR5 6970 ATI kaart voor 1355 euro. Dan kan je in principe alles nog naar je wens maken, dus SSD i.p.v. HDD of CPU-upgrade. Voor 1800 euro heb je dan een hele dikke bak die sowieso aantal jaartjes mee kan draaien. Daar kan je 3 jaar Pick-up & Return voor 150 ekkies erbij nemen i.p.v. de standaard 2 jaar carry-in geloof ik.

[Voor 15% gewijzigd door RTB93 op 29-06-2011 22:46]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
willy1986 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:20:
pricewatch: Asus N53SN-SZ129V

En dan houd je nog geld over voor een SSD en extra garantie :)
Dan kan je beter de xps 15 nemen... die doet alles beter voor €80 minder. Zelfs de garantie. Je moet alleen zelf de GT525m overclocken.
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:43:
[...]

Klopt die twee zakelijke modellen die ik aanhaal hebben dat :). Wil je op je consumenten notebook 3 jaar NBD dan mag je de knip trekken (230 euro normaal, nu 20 procent goedkoper bij de Dell XPS 15). Sinds de vorige keer dat ik keek hebben ze de tarieven wat naar beneden bijgesteld dus ik ben nog blij verrast met die 230 euro :).
€84...
RTB93 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:45:
Is een BTO geen alternatief? Je hebt de 15 inch CL37 met standaard i7 2630, 8GB DDR3 en een 2GB GDDR5 6970 ATI kaart voor 1355 euro. Dan kan je in principe alles nog naar je wens maken, dus SSD i.p.v. HDD of CPU-upgrade. Voor 1800 euro heb je dan een hele dikke bak die sowieso aantal jaartjes mee kan draaien. Daar kan je 3 jaar Pick-up & Return voor 150 ekkies erbij nemen i.p.v. de standaard 2 jaar carry-in geloof ik.
Je vergeet dat dit model de spletterende accuduur van 1 uur heebt. Bovendien zou ik niet afhankelijk willen zijn van een kleine partij wat betreft garantie. Dat is in niets te vergelijken met de NBD garantie van dell & co.

Maar TS, ik raad je aan het CSL beleid eens door te lezen. Daar staat duidelijk dat dit soort aankoopadviestopics niet zijn toegestaan. Neem eens een kijkje in [NBBG Aanschaf] Workstation februari 2010. Dit topic gaat dan ook op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee