Toon posts:

Inslag, onweer, gemoedsrust

Pagina: 1
Acties:
  • 1.235 views

• Domus von Dutch
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09-2013
Goede avond of een hele slechte voor mij?

Ik zit op mijn werk, maar had mijn pc thuis nog aanstaan. Het dondert en bliksemt hier kei hard en ik begon hem toch te knijpen. Dus naar huis bellen en vragen of ze de pc konden uitzetten.

Er word op "force shut down" gedrukt en er volgt me toch een knal. Echt onweer was er niks bij vergeleken. Door de telefoon leek het nog een strijker naast de telefoon aangestoken. Het kon ook geen donder zijn geweest, want ik zit ook in het centrum en buiten hoorde ik hier niks.

Het laatste dat gezien werd op het beeldscherm was (digital) ik weet dat dit getoond wordt wanneer het beeldscherm ontkoppelt wordt.

Ik krijg het hier dus Spaans benauwd. Dit is mijn uber pc met 2x 6990 en een moederbord welke vandaag was nieuw was binnen gekomen. Dus ik vraag uiteindelijk of ze de pc dan toch maar wil aan zetten om te kijken wat er gebeurd. Geen beeld want alle andere apparaten zijn uit het stopcontact. Maar de fans lichte blauw op en begonnen te draaien.

Denken jullie dat de pc nog werkt, of dat hij kapot is. De klap was zo hard dat ik zelfs er van schrok en ik ben niet snel bang. Ook heb ik zelf nog nooit digital zien staan als ik mijn pc uit zet maar ik kan me vergissen. Heeft iemand met een samsung daar uitsluitsel over.

(weet iemand of de pc uit zou moeten blijven wanneer hij kapot is, alle stroom zou in het huis zou moeten uitvallen, het beeldscherm ook kapot had moeten zijn? of een PC uberhaupt harder kan ploffen dan een benzine station?)

[Voor 52% gewijzigd door Domus von Dutch op 28-06-2011 23:59]

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Alleen maar 1 manier om erachter te komen. :)

M'n magische bol werken.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:09
Volgende keer even een beetje letten op je tekst, het leest erg moeilijk (spelfouten, zinsopbouw).

Gewoon stekker erin en kijken wat er kapot is eventueel, kan best zijn dat hij het nog gewoon doet.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:19

ManiacsHouse

Scheisse!

Als je thuis bent aanzetten. ;)

Als het echt een inslag is geweest (wat mij vreemd lijkt want dan had je wel gewonden gehad of brandlucht) gevalletje inboedelverzekering lijkt mij.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het een inslag is geweest dan zal er vast meer stuk zijn dan enkel je PC.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Geen touw aan dat verhaal vast te knopen.
Geen beeld want die sterkers waren er uit. Maar hij gaf wel blauw licht en de fans begonnen te draaien. Stekker er toen snel uit.
8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Domus von Dutch
Nu is het beter. Sorry voor moeilijke tekst. In mijn verdediging ben ik echt gestrest, het is mijn pc van 2300 euro. Wat ik als student niet binnen een lange tijd opnieuw zou kunnen betalen.

@ croontje : kunt u conformeren dat u in Groningen centrum of daar dicht bij woont?

[Voor 29% gewijzigd door Domus von Dutch op 29-06-2011 00:01]

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 14:30
Daarnet was er hier ook een redelijke klap. Alle autoalarmen gaan af, ik denk dat de verliesstroom afgesprongen is. Maar alles werkt nog, mediacenter ook. Men main pc nog niet getest, maar ik maak me weinig zorgen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:55

MsG

Forumzwerver

Wat trouwens een tip is: Doe ook de netwerkkabel altijd uit je PC. Wij hebben ons hier thuis eens volledig gestort op de stopcontacten en stekkers. Gevolg was dat wij een inslag kregen, inductie oid, via de netwerkkabel. Gevolg: router fried en alle moederborden, behalve 1 hadden een unknown device ipv een netwerkkaart meer. Dat werd dus even winkelen met de verzekering.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Domus von Dutch
Dank je maar dat had ik ook bedacht na het inlezen op internet over (inslagen) in pc's, maar weinig echte berichten van mensen die het hebben mee gemaakt.

@ hieronder,

Klopt, maar iemand weet hier vast:

Ruik je iets, bij een ontploffing in je pc?
Kan alleen 1 apparaat kapot gaan terwijl alles in de kamer blijft werken?
Kan een pc een kei harde ontploffing geven?
Als de fans aangaan is het dan goed?

[Voor 45% gewijzigd door Domus von Dutch op 29-06-2011 00:06]

• Nielson
  • Laatst online: 23:37
Domus von Dutch schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 23:56:
Nu is het beter. Sorry voor moeilijke tekst. In mijn verdediging ben ik echt gestrest, het is mijn pc van 2300 euro. Wat ik als student niet binnen een lange tijd opnieuw zou kunnen betalen.
Of je pc nu wel of niet kapot is, een topic hier starten veranderd daar niets meer aan. Verder is het natuurlijk ook niet handig om je pc aan(gesloten) te laten staan, noodweer is wel aardig voorspelt.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:35
MsG schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:01:
Wat trouwens een tip is: Doe ook de netwerkkabel altijd uit je PC. Wij hebben ons hier thuis eens volledig gestort op de stopcontacten en stekkers. Gevolg was dat wij een inslag kregen, inductie oid, via de netwerkkabel. Gevolg: router fried en alle moederborden, behalve 1 hadden een unknown device ipv een netwerkkaart meer. Dat werd dus even winkelen met de verzekering.
Dit verhaal kan ik bevestigen. Zo is er bij ons in de wijk (!) heel het internet eruit geknald, foutje in een of ander verdeelhutje waar ze blijkbaar een huis-tuin-keuken verdeler hadden zonder beveiliging. ISP kon toen behoorlijk de portemonnee trekken (lees voor straatje of 3-4 geheel nieuwe infrastructuur).

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vaak wordt dit in de inboedelverzekering wel gedenkt, als je die hebt hoef je je sowieso geen zorgen te maken qua financiële gevolgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:31
Denk dat je zelf moet kijken of die nog werkt... Misschien staat de monitor uit? :)
Hopelijk ben je inboedel goed verzekerd, dan wordt de schade gedekt.

edit: wat Tsurany zegt

[Voor 7% gewijzigd door TheCrius op 29-06-2011 00:16]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Anoniem: 32925

Tsurany schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:15:
Vaak wordt dit in de inboedelverzekering wel gedenkt, als je die hebt hoef je je sowieso geen zorgen te maken qua financiële gevolgen.
Dat maakt het niet minder vervelend ;)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat natuurlijk niet, maar volgens mij gaat het hier vooral om de vervelende financiële gevolgen aangezien hij aangeeft het niet snel nog een keer te kunnen betalen. Als je dus verzekerd bent heb je enkel het gezeik van de papierwinkel en het opnieuw moeten kopen, niet het gezeik van opnieuw moeten sparen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Domus von Dutch
"I would test the voltage comming from your power supply. It's common to get enough power to turn a fan and get some lights but get fluctuating voltage that will interrupt the systems ability to post."

Ik lees nu net dit. Dus het kan zijn dat mijn voeding kapot is. Het was een AX1200 watt, misschien heeft die ook wel een goede zekering tegen piekspanning en heeft mij een 250 euro investering in een goede voeding me gered.

Ik heb een 1100 watt Nexus dus morgen is er voor de liefhebbers uit gebreid verslag van mijn leven zonder of met pc of dan wel niet een uitgebreid buurt onderzoek naar de oorzaak van de knal. Het buurthuis staat er nog, dus het zal geen aanslag zijn geweest.

Beeldscherm stond uit, thuis waren ze zich dood geschrokken en durfde er niks extra's in het stopcontact te pluggen.

[Voor 20% gewijzigd door Domus von Dutch op 29-06-2011 00:21]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Domus von Dutch schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:03:
Klopt, maar iemand weet hier vast:

Ruik je iets, bij een ontploffing in je pc?
Als het echt ontploft ruik je wel wat ja.
Kan alleen 1 apparaat kapot gaan terwijl alles in de kamer blijft werken?
Kan prima. Toen hier een paar jaar geleden de bliksem insloeg waren sommige dingen wel stuk, anderen niet. Terwijl ze naast elkaar in het stopcontact hingen.
Kan een pc een kei harde ontploffing geven?
Er zijn wel onderdelen die een knal kunnen geven ja, maar als de bliksem inslaat zit je eerder stijf van de schrik van de bliksem die het kabaal maakt dan dat er iets in je PC ploft.
Als de fans aangaan is het dan goed?
Nee.

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 22:19
Je hebt je schermen gelijk maar in de uitverkoop gedaan zie ik op vraag en aanbod :). Hopelijk valt het mee.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Domus von Dutch schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 00:19:
"I would test the voltage comming from your power supply. It's common to get enough power to turn a fan and get some lights but get fluctuating voltage that will interrupt the systems ability to post."

Ik lees nu net dit. Dus het kan zijn dat mijn voeding kapot is. Het was een AX1200 watt, misschien heeft die ook wel een goede zekering tegen piekspanning en heeft mij een 250 euro investering in een goede voeding me gered.
Een goede voeding gaat je niet helpen tegen bliksem inslag hoor. Als die inslaat dan gaat er echt geen zekeringetje in je voeding daar nog iets aan kunnen veranderen. Die beveiligingen zijn leuk voor piekspanningen die normaal wel eens op het stroom net voorkomen. Niet de duizenden volts die door het stroomnet gejaagd worden als de bliksem inslaat.

• Domus von Dutch
Het is niet te beschrijven hoe veilig het voelt om dit bericht met mijn eigen pc te kunnen typen. Echt waar de last die van je schouders valt. Ik ben blij en dank voor jullie steun en kritische woorden.

[Voor 121% gewijzigd door Domus von Dutch op 29-06-2011 00:55]

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 20:59

Badderbeest

De enige echte

zum gluck !

De enige echte

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 16:44
Zelfs al had je je pc uit staan, en losgekoppeld (stekkers eruit) dan nog had ie een optater kunnen krijgen als de bliksem vlakbij was ingeslagen.

Bliksem doet vreemde dingen. Maar ook niet echt gek als je ziet om wat voor voltage's enzo het gaat.

Testen naderhand laat zien of je geluk had. En dan nog kan de schade pas wat later optreden.

Abort, Retry, Quake ???

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:11
aZuL2001 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:24:
Zelfs al had je je pc uit staan, en losgekoppeld (stekkers eruit) dan nog had ie een optater kunnen krijgen als de bliksem vlakbij was ingeslagen.

Bliksem doet vreemde dingen. Maar ook niet echt gek als je ziet om wat voor voltage's enzo het gaat.

Testen naderhand laat zien of je geluk had. En dan nog kan de schade pas wat later optreden.
:Y

en als je alles lostrekt, vergeetje UTP niet.
Zie ik zovaak mensen die alles uit stopcontact halen maar de utp laten zitten.

[Voor 12% gewijzigd door Mektheb op 29-06-2011 15:34]

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 09:28
Mektheb schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:33:
[...]

:Y

en als je alles lostrekt, vergeetje UTP niet.
Zie ik zovaak mensen die alles uit stopcontact halen maar de utp laten zitten.
Zo is het 2 weken terug bij mijn ouders ingeslagen, via modem>router>switch>PC

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Maar het werkt dus allemaal weer?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:27
Ja want zijn uberdure onderdelen hebben zich prima gehouden. :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

warhamstr schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:43:
Ja want zijn uberdure onderdelen hebben zich prima gehouden. :')
Doe eens normaal... kan me best voorstellen dat hij zich zorgen maakt !!

Ik vraag me alleen af waarom je zo'n PC aan laat staan als je niet thuis bent :? Beetje raar...
agoNITE schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:35:
Zo is het 2 weken terug bij mijn ouders ingeslagen, via modem>router>switch>PC
Dat gebeurt wel vaker helaas :| Vooral via de kabel > receiver > TV ... ouch !!!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Het klopt waarschijnlijk wel dat de monitor de tekst digital toonde, dat geeft aan op welke aansluiting de samsung naar input zoekt.
Welke monitor heb je?
(het is igg zo bij de BW2433 van mij)

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:53

Ed_L

Crew Council
Opgelost. Einde paniek. Nothing to see here, move along...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee