Aangezien je twee totaal verschillende SSDs hebt, moet je ze absoluut niet in een RAID0 plaatsen! Gebruik de twee SSDs apart. Je SuperTalent is de veel minder goede SSD en je Crucial C300 is je beste SSD.
Ik raad aan je SSD altijd als boot te gebruiken, mocht je daar niet voldoende opslag aan hebben dan is een HDD + SRT een goede keuze. Denk aan een grote gamedir of andere data die niet uit louter grote bestanden bestaat die sequentieel worden ingelezen en weggeschreven. Dus een grote gamecollectie is exact waar SRT zijn werk goed kan doen.
In jouw geval zul je moeten kiezen welke SSD je waarvoor gebruikt. Je SuperTalent SSD gebruikt een Indilinx controller die enigszins verouderd is. Zo ondersteunt deze geen NCQ en kan dus bij random I/O maar één opdracht tegelijk verwerken. Ook heeft deze controller een veel hogere write amplification dan de Marvell controller in je Crucial C300. Die laatste is dus duidelijk superieur en zal een langere levensduur hebben bij gebruik als SRT disk.
Als ik het zo zie zou ik aanraden:
- OS+apps = Indilinx SSD (SuperTalent GX 64GB)
- SRT SSD = Marvell SSD (Crucial C300)
Echter, je moet voor de SRT SSD niet de volledige capaciteit gebruiken, want dan gaat de levensduur én performance flink achteruit. Wat je zou moeten doen is een 'secure erase' uitvoeren op de SSD. Dat kan met speciale tools (HDDERASE.EXE) maar je kunt ook eenvoudiger alle LBA TRIMen door in Windows een quick format (geen lange format) uit te voeren op de SSD, wat slechts enkele seconden duurt. Tijdens deze procedure moet je SSD aangesloten zijn op je chipset SATA controller met standaard drivers. Dit is heel belangrijk, sla deze stap niet over! De HDDERASE.EXE methode is de beste omdat je dan 100% zeker weet dat je de SSD hebt schoongeveegd.
Na deze procedure heeft het zin om bepaalde ruimte op de SSD niet meer te gebruiken, we noemen dat overprovisioning. Dit doe je door simpelweg bepaalde ruimte niet te beschrijven. Dit doe je door een partitie aan te maken die niet alle zichtbare capaciteit gebruikt. Dus voor je 64GB Crucial C300 SSD maak je dan een 50GB partitie aan, bijvoorbeeld. Hoe meer capaciteit je 'reserveert', des te langer de levensduur en des te beter de prestaties. Persoonlijk zou ik 100% overprovisioning gebruiken, maar je kunt ook 40GB als alternatief doen. Meer dan 50GB betekent dat je SSD erg te lijden heeft onder alle random writes die door SRT worden afgevuurd op de SSD.
Dus stel je hebt een 40GB partitie, dan kun je SRT activeren. Normaliter moet op je hardeschijf Windows geïnstalleerd staan, anders kun je SRT niet activeren. Maar daar is een trucje voor, die je hier kunt lezen:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381
Succes!