Toon posts:

2x SSD met intel smart response technology op Z68 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb op het moment 2 stuks 64GB ssd's liggen en vroeg me het volgende af :

Kan je met een Z68 moederbord, 1 ssd gebruiken als boot drive met windows erop en de 2e SSD als intel SRT, dus als 64GB cache gekoppeld aan een harddisk ?

Of ben ik beter af als ik de 2 stuks SSD verkoop en een 128GB ssd terugkoop ?

Thx !

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 16328

HaseMike schreef op zondag 26 juni 2011 @ 14:52:
Ik heb op het moment 2 stuks 64GB ssd's liggen en vroeg me het volgende af :

Kan je met een Z68 moederbord, 1 ssd gebruiken als boot drive met windows erop en de 2e SSD als intel SRT, dus als 64GB cache gekoppeld aan een harddisk ?

Of ben ik beter af als ik de 2 stuks SSD verkoop en een 128GB ssd terugkoop ?

Thx !
Ik zou niet de tweede SSD als caching gebruiken voor de eerste SSD. Dat lijkt me niet heel veel voordeel bieden. Welke SSD's heb je?

- Wat je wel kunt doen is SSD (Bootdisk) en SSD + HDD (Intel SRT). Zodat je ook een snellere HDD krijgt door de caching die gebeurt op de SSD.
- Wat ook kan is de SSD's in Raid 0. Alleen heb je dan geen TRIM op de schijven in het array onder Windows7. (Een goede uitleg vind je hier: Anoniem: 15758 in "2x raid 1 uitvoern op H67 chipset?")
- De twee schijven verkopen en een grotere SSD kopen blijft ook gewoon een optie.

• HaseMike
  • Niet online
Anoniem: 16328 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:56:
[...]

Ik zou niet de tweede SSD als caching gebruiken voor de eerste SSD. Dat lijkt me niet heel veel voordeel bieden. Welke SSD's heb je?
Nee dat is de bedoeling niet :)
- Wat je wel kunt doen is SSD (Bootdisk) en SSD + HDD (Intel SRT). Zodat je ook een snellere HDD krijgt door de caching die gebeurt op de SSD.
Dat bedoelde ik, dat is dus mogelijk op een z68 ?

De 2 ssd's zijn : Crucial c300 64gb en een Supertalent GX 64gb. 1 van de 2 zat in mijn laptop, maar die werd toch duidelijk te klein, dus daar zit voorlopig weer een gewone disk in.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:23

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Voor zover ik heb begrepen van Intels ssd caching is dat je met een kleine (en dus betaalbare) flashdrive de performance van je (boot) hdd kan vergroten.

Ik vraag me af wat uiteindelijk je winst is, als je cashed via ssd naar je hdd naast al een ssd als boot.

Als je dan toch al een boot ssd hebt (het opstarten van programma's) merk je in dat gedeelte niks van de ssd cashing, en die 2e ssd voegt dan niet heel veel meer toe richting je bulk opslag hdd.

Dus een RAID 0 met die 2 ssd's is dan nog nuttiger denk ik, want dan heb je een 128 GB partitie die lekker snel is. (Of dit kan met deze 2 verschillende schijven weet ik niet zeker, zou in theorie moeten kunnen)

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 18:17
64 GB heb je met een paar zware pakketten van bijvoorbeeld Adobe zo vol. een caching methode is dan wel handig.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als ik ISRT goed begrijp, worden veel schrijfacties eerst op de SSD schijf gedaan en dan naar HD. Oftewel: alle schrijfacties voor je HD gaan via de SSD, dus het aantal schrijfacties per sector is (vele malen) hoger dan bij een gewone HD. Gevolg is dat je SSD schijf sneller begint te verslijten. De SSD schijven die Intel adviseert voor ISRT hebben een extra hoog aantal schrijfcycli. Hou hier rekening mee!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

HaseMike schreef op maandag 27 juni 2011 @ 06:59:
Dat bedoelde ik, dat is dus mogelijk op een z68 ?
Ja, dat zou moeten lukken.
Je hoeft namelijk niet per se de bootdrive te versnellen, dat kan ook een andere drive zijn.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb:
160GB boot ssd
2TB hdd, met 64GB cache-ssd

dus wat je vraagt kan iig :)

Voor de anderen:
Schrijfacties gaan alleen eerst naar de ssd als je 'm in "maximum performance" hebt gezet, anders gaat het altijd ook direct naar de disk (ivm veiligheid tegen stroomuitval enzo).

Mijn grootste bezwaar tegen alles op ssd zetten (ik had zelf een 240GB in gedachten eerst), is dat het zo'n rotklus is om al je actuele data steeds te verhuizen naar ssd. Met een game-dir van 100GB is het dan best lastig om de meest actuele game steeds te verhuizen naar de ssd en de rest weer er af te gooien. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor alle andere typen files die je veel gebruikt.
Zeker met zo'n 64GB of zelfs 128GB boot ssd als jullie hier voorstellen blijf je dan bezig...

Of het echt veel toevoegt weet ik eigenlijk niet, ik heb me laten leiden door de diverse tests en verder niet zelf gemeten of het veel verschil maakt t.o.v. de disk zonder extra cache :P Ik moet dat eigenlijk nog eens benchmarken (bijv game-start-tijd met en zonder ingeschakelde cache).
Let er verder op dat de intel cache een block-based cache is, dus dat je niet per se een complete dir cached of zelfs maar een compleet bestand. Enkel de delen die daadwerkelijk gebruikt worden. En dat is natuurlijk zowel nuttig als lastig, zolang je bijvoorbeeld een een bepaalde gamemap niet speelt zal dat dan niet per se in de cache zitten. Maar dat houdt weer wel ruimte vrij voor andere dingen :)

• HaseMike
  • Niet online
Wat ACM schrijft klinkt goed, ik zit namelijk met hetzelfde "probleem" en dat is met de 2 SSD's die ik toch al heb liggen dan leuk opgelost. 1 SSD als boot met Windows erop en een aantal veel gebruikte programma's. De 2e SSD als cache voor een grote harddisk met daarop de meeste games en data. Ben benieuwd wat dat voor performance oplevert.

Met een 128gb ssd zit je met het heen en weer schuif probleem wat ACM al beschrijft.

Een raid0 met beide SSD's had ik al aan gedacht, maar dan zit je met langzamer opstarten als met 1ssd en het feit dat trim niet onder raid0 werkt.

Ik dacht overigens aan een asrock z68 extreme4 met een 2500k en een gtx 570 als vervanging voor mijn p55-usb3, i5-750 en gtx460.

[Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 27-06-2011 09:00]

Anoniem: 16328

HaseMike schreef op maandag 27 juni 2011 @ 08:58:
Wat ACM schrijft klinkt goed, ik zit namelijk met hetzelfde "probleem" en dat is met de 2 SSD's die ik toch al heb liggen dan leuk opgelost. 1 SSD als boot met Windows erop en een aantal veel gebruikte programma's. De 2e SSD als cache voor een grote harddisk met daarop de meeste games en data. Ben benieuwd wat dat voor performance oplevert.

Met een 128gb ssd zit je met het heen en weer schuif probleem wat ACM al beschrijft.

Een raid0 met beide SSD's had ik al aan gedacht, maar dan zit je met langzamer opstarten als met 1ssd en het feit dat trim niet onder raid0 werkt.

Ik dacht overigens aan een asrock z68 extreme4 met een 2500k en een gtx 570 als vervanging voor mijn p55-usb3, i5-750 en gtx460.
Hier tref je enkele reviews/benchmarks aan mbt Z68 SSD caching:
http://www.anandtech.com/...nology-ssd-caching-review
http://nl.hardware.info/r...smart-response-technology
http://www.tomshardware.c...u-ssd-caching,2888-4.html

Over die videokaart in dit Complete Systemen & Laptops subforum is een BBG aanschaf topic te vinden voor gamesystemen kijk daar anders ook eens. Die GTX570 zou ik niet adviseren, dan zou ik voor dat geld gaan voor een HD6870 Crossfire. http://www.anandtech.com/bench/Product/301?vs=306

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 27-06-2011 14:32]

• HaseMike
  • Niet online
Dank, die van Tom en Anandtech had ik al gezien, maar die van hardware info is wel erg duidelijk :)

Ik ga voorlopig voor het idee van 1 boot SSD en 1 ssd voor de SRT cache van de grote harddisk. Ik geloof dat de crucial het snelst is dus dat wordt de boot ssd, de Supertalent wordt dan de cache.

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 21:38
Ik had ook nog een vraag over die Intel Smart Response techology.

Als ik nou een SSD aan me bootdisk van 1TB koppel, en die SSD gaat kapot, kan ik dan hem wel vervangen voor een andere SSD en werkt het dan weer?

En/of is de bootdisk nog wel uit te lezen in een SATA-reader ?

Ik heb al vaak genoeg gehoord over SSD's die kapot gaan, en ik kon niet zo snel achterhalen of dit nou ook een voordeel is van ISR, of dat hetzelfde geldt als bij een RAID0-array. (Bij een crash van 1 schijf, zo goed als alles kwijt.)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Stel dat die SSD kapot gaat dan zal je cache niet meer werken, maar er staat verder geen data op de SSD die niet ook op de HDD staat. Daarin is het dus daadwerkelijk anders als een RAID 0 (want daarbij heb je maar de helft van de data op 1 disk staan, de andere helft staat op je andere disk).

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 21:38
Terw_Dan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:31:
Stel dat die SSD kapot gaat dan zal je cache niet meer werken, maar er staat verder geen data op de SSD die niet ook op de HDD staat. Daarin is het dus daadwerkelijk anders als een RAID 0 (want daarbij heb je maar de helft van de data op 1 disk staan, de andere helft staat op je andere disk).
Dus als ik de RAID-config uit zou zetten n het BIOS van de Z68, zou hij zelfs zonder SSD gewoon weer moeten werken (hetzij niet met de snelheid van de SSD als cache).

Dat is namelijk wel iets waar ik naar op zoek ben, betrouwbaarheid van een HD met de snelheid van een SSD.

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 19:54

jdwrist

En het antwoord is koekje

Kan ik mijn enkele SSD ook dubbel gebruiken?

Ik heb een M4 128 GB aangeschaft en een 2 TB HD

Ik wil de SSD gebruiken om daar Windows op te zetten + wat standaard veel gebruikte programma's

Daarnaast wil ik hem gebruiken als Cache schijf voor de HD

Kan dit zonder al teveel problemen of kan ik dan beter een kleinere SSD voor erbij nemen.

Het geheel wordt aangesloten op een Z68 UD3H B van gigabyte

Live youre Life and Enjoy every Day

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-05 09:53

Swordlord

Act first, think never

Jah het kan.... het is wel een uitgebreid stappenplan dat je moet doorlopen dan.

Maar inplaats van een topic te kapen, kun je dit beter plaatsen in:
Het grote SSD topic ~ Deel 9
of
[BBG aanschaf] SSD

Waar dit onderwerp al vaker is besproken en ook uitleg te vinden is met de zoek functie.

[Voor 66% gewijzigd door Swordlord op 15-11-2011 10:59]

Anoniem: 15758

Aangezien je twee totaal verschillende SSDs hebt, moet je ze absoluut niet in een RAID0 plaatsen! Gebruik de twee SSDs apart. Je SuperTalent is de veel minder goede SSD en je Crucial C300 is je beste SSD.

Ik raad aan je SSD altijd als boot te gebruiken, mocht je daar niet voldoende opslag aan hebben dan is een HDD + SRT een goede keuze. Denk aan een grote gamedir of andere data die niet uit louter grote bestanden bestaat die sequentieel worden ingelezen en weggeschreven. Dus een grote gamecollectie is exact waar SRT zijn werk goed kan doen.

In jouw geval zul je moeten kiezen welke SSD je waarvoor gebruikt. Je SuperTalent SSD gebruikt een Indilinx controller die enigszins verouderd is. Zo ondersteunt deze geen NCQ en kan dus bij random I/O maar één opdracht tegelijk verwerken. Ook heeft deze controller een veel hogere write amplification dan de Marvell controller in je Crucial C300. Die laatste is dus duidelijk superieur en zal een langere levensduur hebben bij gebruik als SRT disk.

Als ik het zo zie zou ik aanraden:
- OS+apps = Indilinx SSD (SuperTalent GX 64GB)
- SRT SSD = Marvell SSD (Crucial C300)

Echter, je moet voor de SRT SSD niet de volledige capaciteit gebruiken, want dan gaat de levensduur én performance flink achteruit. Wat je zou moeten doen is een 'secure erase' uitvoeren op de SSD. Dat kan met speciale tools (HDDERASE.EXE) maar je kunt ook eenvoudiger alle LBA TRIMen door in Windows een quick format (geen lange format) uit te voeren op de SSD, wat slechts enkele seconden duurt. Tijdens deze procedure moet je SSD aangesloten zijn op je chipset SATA controller met standaard drivers. Dit is heel belangrijk, sla deze stap niet over! De HDDERASE.EXE methode is de beste omdat je dan 100% zeker weet dat je de SSD hebt schoongeveegd.

Na deze procedure heeft het zin om bepaalde ruimte op de SSD niet meer te gebruiken, we noemen dat overprovisioning. Dit doe je door simpelweg bepaalde ruimte niet te beschrijven. Dit doe je door een partitie aan te maken die niet alle zichtbare capaciteit gebruikt. Dus voor je 64GB Crucial C300 SSD maak je dan een 50GB partitie aan, bijvoorbeeld. Hoe meer capaciteit je 'reserveert', des te langer de levensduur en des te beter de prestaties. Persoonlijk zou ik 100% overprovisioning gebruiken, maar je kunt ook 40GB als alternatief doen. Meer dan 50GB betekent dat je SSD erg te lijden heeft onder alle random writes die door SRT worden afgevuurd op de SSD.

Dus stel je hebt een 40GB partitie, dan kun je SRT activeren. Normaliter moet op je hardeschijf Windows geïnstalleerd staan, anders kun je SRT niet activeren. Maar daar is een trucje voor, die je hier kunt lezen:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2172381

Succes!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-07-2021
Voor dit soort problemen kun je beter Perfect disk 12 gebruiken (heeft functie SSD optimize).
Doet hetzelfde als Trimm, gebruik het zelf al meer dan een maand met Raid 0 opstelling. Performance van mijn Agillity 3 2x 60gb (450 read 125 write) blijft constant. Schedule -dagelijks when idle.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee