Anoniem: 412579

Topicstarter
Sorry voor de eventuele herhaling van de vraag, maar met de gelezen topics kom ik toch niet helemaal uit op een goede camera met mijn voorkeuren.

Ik ben dus op zoek naar een onderwatercamera. Ik zat veelal te kijken naar de FUJI FINEPIX XP30. Helaas kom ik niet veel reviews tegen. En als ik ze al tegen komen dan zijn het over het algemeen geen hele goede reviews. De oudere versie, Fujifilm FinePix Z33WP, komt wel goed uit de bus, maar uiteraard zijn de mogelijkheden iets minder. Ook kwam ik de review van de Olympus µ TOUGH-3000 tegen.

Mijn doel is om tijdens vakanties, de eerst volgende naar Curacao, leuke foto's onder water te maken. Het is dus een camera voor erbij, mijn vaste camera is een spiegelreflex. Ik wil er daarom ook niet te veel geld aan uitgeven. Het mooist is al ik ook voorbeelden van gemaakte foto's kan zien.

Kortom, in desperate need of some good advice.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 17:59
Schopje naar de hardware kant :)
FVW -> FVH

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 320196
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Kijk eens naar de gopro cameratjes:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:56

polthemol

Moderator General Chat
haal je een degelijke camera. Curacao is meer de moeite waard onderwater. ALs het budget strak is, zou ik zeggen om op marktplaats te kijken voor een canon G9 incl. behuizing. Het zijn fijne camera's en ze leveren erg goede kwaliteit voor wat het is.

Denk er ook aan dat als je echt wil gaan duiken, de camera's die je genoemd hebt volgens mij niet meer kunnen (ga uit dat je camera zeker een 30 meter moet kunnen verdragen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:12
Een leuk cameraatje voor onder water (ook zout water) is de pricewatch: Sony Cybershot TX5 Zwart
Er veel info over te vinden, ook op youtube.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
heuker schreef op zondag 26 juni 2011 @ 23:33:
Een leuk cameraatje voor onder water (ook zout water) is de pricewatch: Sony Cybershot TX5 Zwart
Er veel info over te vinden, ook op youtube.
eigenlijk moet hij beter zijn budget geven wat hij maximaal kwijt wil en of hij zaken als raw wil, wil hij ermee gaan duiken of alleen wat snorkelen, wil hij filmen ermee, enz. enz. :P

In feite komt het er nu op neer dat hij zegt dat hij "niet al te veel geld" eraan wil uitgeven en het ding tegen water moet kunnen.

@TS specifeer eens wat je nu wil hebben, wat je max. budget is, of je eventueel bereid bent iets 2dehands tekopen om het bij terugkomst te verkopen in ruil voor wat betere kwaliteit, wil je ermee gaan duiken of alleen snorkelen, wil je filmen, wil je foto's in raw, enz. enz. enz.

Topicstarter
Je hebt gelijk polthemol, hierbij wat meer info

Ik weet nog niet zeker of ik wil gaan duiken, maar het is wel een mogelijkheid. Verder wil ik qua budget eigenlijk maximaal 200/250 uitgeven (het is echt meer voor erbij). 2e hands zou kunnen, maar ik ga toch altijd liever voor een nieuwe want het is niet mijn bedoeling om hem na de vakantie weer te verkopen. Filmen en de betere fotografie laat ik toch over aan mijn video camera en spiegelreflexcamera. Het is puur voor in het water, of op de momenten dat je even naar de stad gaat en geen grote spiegelreflex mee wil nemen.
Ik hoop dat dat wat meer informatie geeft...

P.S. Hij is een zij ;)

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:58
Wat is die review door een goede tweaker gemaakt zeg! 8) :*) O-)

Ik heb dus de TOUGH-3000, is een prima cameraatje voor onderwater. Ik heb hem eigenlijk om dezelfde reden gekocht, wat foto's maken onder water op vakantie. Het is zeker niet de beste onderwatercamera, maar voor mijn doel meer dan goed genoeg. Hij is beter dan van die B-merk camera's, van 35 euro, maar minder dan de topmodellen van 250+ euro.

Als je van die camera voorbeelden wil zien, zie die review :)
Wil je nog specifiekere foto's, laat maar weten :)

Edit: Olympus µ TOUGH-3000 geschikt?

[Voor 3% gewijzigd door yannickie111 op 28-06-2011 09:33]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 11:31
Als je wilt gaan duiken heb je niets aan dat soort camera's. Dan wil je echt een camera met een onderwaterhuis. Zelf heb ik een panasonic TZ-6 met onderwaterhuis, valt wel iets boven jou budget. Bevalt heel erg goed.
Misschien dat je ergens 2e hands zoiets kunt vinden (ouder model ofzo) die binnen je budget blijft.

Het "nare" van die XP30 of soortgelijke is dat ze meestal maar een korte tijd onder water mogen blijven en dan ook nog een niet diep genoeg voor duiken.

Er zijn ook zakken te krijgen voor camera's (http://www.ewa-marine.com/index.php?id=49) misschien dat je daar iets mee kunt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Enkele weken geleden had ik een topic geplaatst over onderwater camera's. Ik ben er toch wel uit dat ik beter kan kijken naar een gewone compact camera met een onderwaterbehuizing. Maar dan wordt de wereld ineens wel weer een stuk groter! Op elke camera is wel wat op of aan te merken. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar goede tips voor compact camera's. Ik heb niet veel eisen want het is een aanvulling op mijn Canon EOS 350D en ik ga hem dan ook meer voor het onderwater fotograferen gebruiken, of hier en daar tussendoor. Ik wil het budget voor de camera zelf houden tot 200/250 euro.

Verder kwam ik op deze onderwaterbehuizing. http://www.kamera-express...uXvyr1IH8bLGNFKfGR6i4xV4=
Ik ben benieuwd of en welke ervaringen jullie met deze of andere onderwaterbehuizingen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:21
Waarom koop je niet een olympus tough? Zit in je budget en is waterdicht.

http://tweakers.net/price...E16PKnr20FsPLKkwfFLktMFw3

[Voor 57% gewijzigd door HenkEisDS op 24-07-2011 14:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:32
Het verschil tussen 10 meter en 40 meter is best groot :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Waarom ik van de camera's die zonder onderwaterhuis onderwater kunnen ben afgestapt is inderdaad dat deze vaak niet verder dan maximaal 10 meter onder water kunnen. We gaan naar Curaçao en ik wil daar een duikcursus nemen. Dan zit je sowieso al op 12 meter diepte. Dus vandaar de overstap

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 17:59
Ik heb je nieuwe topic even bij het oude samengevoegd.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 11:59
Zo diep is het licht en witbalans wel echt heel slecht en zul je met een compactcam waarschijnlijk niet echt geweldige resultaten behalen. Ik vond het tijdens het snorkelen met een DSLR al lastig om nette kleuren te krijgen.

Eventueel kun je ook aan een EWA Marine bag denken. Die zijn voor dat budget wel te krijgen voor de 350D en kunnen tot 20-50 meter, afhankelijk van het model. Konijnenberg verkoopt ze.

Nu ik op hun site kijk zie ik toevallig ook nog dit. Lijkt me zeker de moeite waard voor betere foto's! (en wellicht tips over wat te kopen)

[Voor 8% gewijzigd door -DG- op 24-07-2011 15:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
-DG- schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:01:
Zo diep is het licht en witbalans wel echt heel slecht en zul je met een compactcam waarschijnlijk niet echt geweldige resultaten behalen. Ik vond het tijdens het snorkelen met een DSLR al lastig om nette kleuren te krijgen.

Eventueel kun je ook aan een EWA Marine bag denken. Die zijn voor dat budget wel te krijgen voor de 350D en kunnen tot 20-50 meter, afhankelijk van het model. Konijnenberg verkoopt ze.

Nu ik op hun site kijk zie ik toevallig ook nog dit. Lijkt me zeker de moeite waard voor betere foto's! (en wellicht tips over wat te kopen)
die zakken zou ik niet doen. Ik heb een redelijke serie duiken gemaakt op Curacao en als ik zag wat per ongeluk schampen aan koraal deed met mijn knie, betwijfel ik of zoeen onderwaterzak er veel beter vanaf gaat komen.

@ts als je gaat duiken, ga niet uit van 12meter maar van zeker 18 meter, waarbij je ook nog eens het foutje maakt om wat dieper te gaan dan die 18 meter en op 21 meter uitkomt.

Er staan vrij regelmatig 2dehands canon g9's te koop met onderwaterhuis. Die leveren serieus lekkere kwaliteit voor een compactcamera. Ik geloof dat onderwaterhuis.nl er ook regelmatig heeft staan, dus misschien daar eens gaan neuzen.

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 07:14
Nadeel van die zakken is dat op diepte de lucht die er in zit wordt samengedrukt. Hierdoor komt de zak strak om je toestel te zitten en is het goed bedienen van je camera een stuk moeilijker / onmogelijk. De "normale" behuizingen zijn van hard plastic en houden hun vorm waardoor de bediening goed blijft werken. Ze kunnen daarnaast een stuk beter tegen stoten en vallen wat bij het duiken zeker gaat gebeuren.

Ik duik zelf met een Canon Ixus 65 in het onderwaterhuis van Canon zelf. In tropische bestemmingen is er tot een meter of 10 / 15 meestal genoeg licht om prima foto's te maken. Daaronder wordt het minder licht en beginnen de foto's meer ruis te vertonen.

Kijk bij het uitzoeken van een camera dus goed naar de prestaties bij minder licht en kies daar een hard plastic onderwaterhuis bij i.p.v. zo'n zak.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 16:29
M.i. kun je toch echt beter wat meer neerleggen.. Maar die keuze is aan jou.

Ik heb overigens een Canon G9 met een Ikelite behuizing en externe flitser. Met de originele behuizing van Canon kun je ook hele goede resultaten behalen en de G9 doet niet onder voor eer dSLR. Zonder externe flits kun je bv een duiklamp gebruiken (die van de Aldi bv van 10 doet t goed) of je moet erg dichtbij komen.
OW foto's net als boven water schiet ik in RAW. Voor de bewerking is dat wel zo wenselijk.

Met snorkelen kun je zo'n zak wel gebruiken, maar voor het duiken zou ik echt voor een degelijke behuizing gaan. Een cameraatje van ca 250 is m.i. geld weggooien. De kwaliteit laat doorgaans te wensen over (heb de resultaten mogen zien). Sterker nog: de budget camera's van o.a. Olympus zijn niet best, onscherp, slechte kleuren, enz. Dat heb ik uit eigen ervaring.

Een goede behuizing is overigens ongeveer net zo duur als de camera (nieuw).

offtopic:
Ik heb hier overigens nog een originele Canon onderwaterbehuizing voor de G9 liggen (nooit gebruikt; is door Canon vervangen nadat de eerste behuizing kapot was gegaan. Gelukkig boven water); PM even als je interesse hebt...

We have just one world, but we live in different ones...

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 08:36
Ik heb zelf een TX5 van Sony. Op Lanzarote meegenomen tijdens het duiken. Ik vond hem erg goed werken voor de prijs die ik ervoor had betaald (180 euro dacht ik). Verder presteert die buiten het water ook acceptabel, waardoor hij eigenlijk standaard meegaat

Het enige dat jammer is, is dat wanneer het niet helder water is je flink je iso omhoog moet gooien. Dan krijg je wat ruis erbij en verlies je aardig wat detail, maar het is iig niet bewogen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee