• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 08:29
Hoi allemaal,

Sinds een dikke maand staat hier een 46GT30. Ik heb al redelijk wat ervaring met plasma's (heb zelf een g10) en ben bewust van het zogeheten inspelen de eerste ~200 uur dmv break in dvd's e.d. De nieuwe GT30 is ook op deze manier behandeld, en heb juist met mijn ervaringen deze op de juiste manier behandeld.

Nu is het toch gebeurd dat er een statische image van een settop box voor vermoedelijk 9 uur aangestaan heeft. Het is een showroom en langer dan dat is het niet geweest omdat het systeem automatisch uitgaat na kantoor tijd. De achtergrond van de settop is solid black met daarop een aantal pictogrammen met witte randen en witte iconen. Nu blijf ik die iconen dus redelijk goed zijn bij het bekijken van films e.d. Nu heb ik me suf gelezen over retention en burn in, maar begin nu toch sterk te twijfelen dat het "maar" rentention is. Je ziet de iconen namelijk niet als het beeld volledig zwart is, maar alleen bij solid grijs, groen en rood. Bij donker blauw bijvoorbeeld zie je het dus namelijk niet. Bij mijn g10 zie ik de retentie namelijk alleen bij zwart en voor de rest niet.

Het lijkt er ook op dat het op de GT30 ook meer bruin van kleur is ipv het originele wit van de iconen.

Wat heb ik al geprobeerd de afgelopen 1,5 dag:

- Op tv kanaal met alleen ruis
- Bluray gekeken met veel kleurwijzigingen
- EA Break ik DVD , via het AVS forum
- Jscreenfix

Daarnaast staat de interne pixel orbiter aan, en heb ook een tijdje scrolling bar functie gebruikt. Bij de laatste zie ik de iconen namelijk ook nog.

Lijkt mij dus geen image retention meer.. Wie kan er wat zinnigs over zeggen? Kan het gebeuren dat na max 9 uur er al echt burn in is opgetreden, ook al zegt bijna iedereen dat het niet meer kan gebeuren? Ik begrijp dat als je het 2 maanden zo had laten staan, maar na 9 uur. Wellicht komt het door het grote contrast verschil tussen de zwarte achtergrond en de witte randen..

[Voor 15% gewijzigd door Ralphie op 24-06-2011 16:31. Reden: Kleine aanpassingen]

HODL

Anoniem: 341075

Wat je kun proberen (Tip van panasonic) zet de tv rerug naar fabrieksinstellingen,zet de tv uit en trek alle stekkers eruit (hdmi,scart.enz.dan stekker uit het stopcontackt trekken,Laat hem een paar uur ontladen,

Daarna stroom er weer op en niets aansluiten,en laat hem een paar uur op sneeuw staan (uurtje of 4 a 5)
sluit daarna alles weer aan, en weer instellen(pffffffffffff) en zie het meeste is weg.

sukses.

ps. bij mij werkte het wel

• Ralphie
Dat is op zicht geen gek idee! Dan zet ik hem het hele weekend uit, want ga nu toch naar huis. Ik laat maandag de uitkomst wel weten

HODL

• Ralphie
Helaas is het nog zichtbaar. Het lijkt iets minder te zijn, maar misschien zie ik dat te graag. Iemand nog een briljant idee. Is burn in ook zichtbaar als het panel volledig zwart is, of dan juist niet?

HODL

• Ralphie
Heeft iemand ervaring met PixelProtector en dat soort programma's? Blijft vrij stil hier, waarschijnlijk vind niemand het vreemd dat een 2011 plasma dit soort problemen heeft. Zou toch graag de mening van mensen willen horen die zeggen dat burn in niet meer bestaat.

HODL

• Ralphie
Na 3 weken nog steeds zichtbaar (en goed ook!). Niets heeft geholpen en of het nou strikt gezien wel of geen burn in is, voor mij is het duidelijk. Het bestaat dus gewoon wel en iedereen die zegt dat het iets van vroeger is, mag even langs komen om te kijken :)

HODL

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 13:57
Men is er stil van, I guess...

Precies de reden dat ik voor een Samsung LED tv gekozen heb.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

scrolling bars werken naar mijn mening het beste. Zet de scrolling bars eens een dagje aan en kijk eens naar het resultaat.

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Ralphie
Zal ik nog eens proberen. Blijft wel bizar dat een tv van 1700 euro binnen een middag verkloot is. Zal alsnog contact opnemen met Panasonic om hem om te ruilen. De TV word namelijk in een showroom gebruikt voor "High End" Multimedia oa met Crestron en Kaleidescape. Denk niet dat Panasonic het leuk zal vinden dat er een scherm hangt die er zo uit ziet. Goede reclame is het in ieder geval niet..

[Voor 10% gewijzigd door Ralphie op 07-07-2011 17:28]

HODL

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:20
Burn-in is alleen zichtbaar bij beeld waar je dan een verminderde helderheid ziet.
Is het plaatselijk sneller verouderen van de fosfor.

In het vervolg 100 uur op hoge helderheid wit scherm inspelen
Daarmee "brandt"je als het ware het hele scherm egaal in.
Want in de beginfase slijten die fosfors veel harder dan na x uur.

[Voor 24% gewijzigd door Bever! op 07-07-2011 18:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 16225
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat een gezemel, dit gezeik wil je toch niet, waarom kopen mensen nog steeds plasma's? Vanwege die veel betere beeldkwaliteit t.o.v. LCD zeker, laat me niet lachen.
Koop gewoon een full LED lcd met local dimming, nergens geen last van.
Een display moet gewoon laten zien wat ik wil en of dat nu een testbeeld met wit en zwart is waar ik 3 dagen naar wil kijken moet ik weten, als ik na 3 dagen weer gewoon een film wil kijken moet dat ook kunnen zonder ingebranden oude beelden.

[Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 08-07-2011 09:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:20

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 16225 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 09:42:
Wat een gezemel, dit gezeik wil je toch niet, waarom kopen mensen nog steeds plasma's? Vanwege die veel betere beeldkwaliteit t.o.v. LCD zeker, laat me niet lachen.
Kwestie van pech hebben IMHO : LCD Panelen kunnen ook spontaan flippen op veel ergere manieren dan een Plasma paneel en LCD brandt ook in, maar het duurt wat langer ;)

FYI : Ik heb 2 plasma's thuis waar iets van 4 jaar verschil in leeftijd tussen zit en beide zijn niet ingebrand !! Sterker nog : De oudste gaat eruit en wordt gewoon straks door een nieuwe vervangen :Y)

Daarnaast heb ik 3 IPS monitoren staan en weet ik donders goed hoe "goed" de beeldkwaliteit daarvan is zolang ik er recht voor zit en de boel niet teveel beweegt op het scherm...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 16225
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:04:
[...]

Kwestie van pech hebben IMHO : LCD Panelen kunnen ook spontaan flippen op veel ergere manieren dan een Plasma paneel en LCD brandt ook in, maar het duurt wat langer ;)

FYI : Ik heb 2 plasma's thuis waar iets van 4 jaar verschil in leeftijd tussen zit en beide zijn niet ingebrand !! Sterker nog : De oudste gaat eruit en wordt gewoon straks door een nieuwe vervangen :Y)

Daarnaast heb ik 3 IPS monitoren staan en weet ik donders goed hoe "goed" de beeldkwaliteit daarvan is zolang ik er recht voor zit en de boel niet teveel beweegt op het scherm...
Waarschijnlijk omdat je altijd "voorzichtig" bent omgegaan met je plasma's, iets wat eigenlijk niet zou moeten. Durf jij het aan 2 dagen een zwart wit testbeeld op je plasma te laten staan ? Nee dat dacht ik al..
Dat plasma's in het begintijdperk van de LCD's een betere beeld weergaven ok, maar langzamerhand is er een clubje achter gebleven die, ondanks de progressie op LCD gebied, nog steeds vasthouden aan de "magie" van plasma. Deze groep is langzamerhand vergelijkbaar met de langspeelplaat/compact disc religie, ja een langspeelplaat afspelen is meer een beleving dan een cd, maar qua geluidskwaliteit heeft de CD echt een voordeel.
Anyway als ik de beeldkwaliteit van de laatste LCD's zie dan denk ik, why bother?, bespaar je dat hele inbrand risico gezeik, stap over je plasma geloof heen en zet een stap in de moderner geworden wereld, de wereld waar LCD echt niet meer onderdoet voor plasma en al helemaal niet op het gebied van gebruikersgemak (geen inbrand gezeik etc).
Maar ja zoals meestal het geval met gelovigen, kun je net zo goed tegen een muur praten.
Overigens mocht er een nieuwe betere techniek komen (lasertv of whatever), dan stap ik morgen over op die nieuwe techniek en verspil ik geen minuut om iemand te overtuigen van de voordelen van LCD (gegarandeerd dat er een grote groep zal ontstaan die dat wel gaat doen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:20

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 16225 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:20:
Waarschijnlijk omdat je altijd "voorzichtig" bent omgegaan met je plasma's, iets wat eigenlijk niet zou moeten. Durf jij het aan 2 dagen een zwart wit testbeeld op je plasma te laten staan ? Nee dat dacht ik al..
Nee maar wel 3 uur lang statisch beeld van een Total Commander die staat te kopiëren :P
En voorzichtig ?? Nee, absoluut niet !! Weliswaar geen onzinnige dingen zoals je zelf voorstelt, maar als ik toevallig 6 uur lang films zit te kijken met balken boven en onder dan moet dat ding het maar gewoon trekken en zo niet dan mag LG/Panasonic lekker uitzoeken waarom niet ;)
Anyway als ik de beeldkwaliteit van de laatste LCD's zie dan denk ik, why bother?, bespaar je dat hele inbrand risico gezeik, stap over je plasma geloof heen en zet een stap in de moderner geworden wereld, de wereld waar LCD echt niet meer onderdoet voor plasma en al helemaal niet op het gebied van gebruikersgemak (geen inbrand gezeik etc).
Maar ja zoals meestal het geval met gelovigen, kun je net zo goed tegen een muur praten.
Overigens mocht er een nieuwe betere techniek komen (lasertv of whatever), dan stap ik morgen over op die nieuwe techniek en verspil ik geen minuut om iemand te overtuigen van de voordelen van LCD (gegarandeerd dat er een grote groep zal ontstaan die dat wel gaat doen).
Ik ben verre van een gelovige van Plasma's of hoe je dat ook wil noemen... eerder CRT's maar die zijn gewoon dood helaas.

Persoonlijk kijk ik uit naar technieken zoals SED en FED waar maar niks van terecht komt. Iets soortgelijks mag ook, als het maar in de winkel komt voor normale prijzen !!

Plasma's zijn niet perfect, maar voorlopig wel de enige redelijke oplossing waar ik mee kan leven.
LCD's zijn dat niet...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ralphie
Ik wil geen Plasma / LCD discussie op gang brengen met dit topic. Ben het eens met een_naam dat je met een plasma super voorzichtig moet om gaan, en dat eigenlijk gewoon te gek voor woorden is vandaag de dag. Het vervelende is gewoon dat ik dat ook gedaan heb. Ding is ingespeeld, en heb veel vaker een plasma ingezet. Het is van de gekke dat het na een middag helemaal verkloot is door een statische image. Overal op het internet lees je verhalen dat burn in een gepasseerd station is. Ik wil met dit topic dus aangeven dat het dus gewoon nog steeds voorkomt.

Ik ga nu drie weken met vakantie. Daarna zal ik nog een keer kijken of het minder is, zoniet dan gaan we Panasonic bellen.
Bever! schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:23:
Burn-in is alleen zichtbaar bij beeld waar je dan een verminderde helderheid ziet.
Is het plaatselijk sneller verouderen van de fosfor.

In het vervolg 100 uur op hoge helderheid wit scherm inspelen
Daarmee "brandt"je als het ware het hele scherm egaal in.
Want in de beginfase slijten die fosfors veel harder dan na x uur.
Snap ik en zoals je kan lezen is dit ook gebeurd met alle tools die ervoor beschikbaar zijn. Het is niet zo dat die plasma uit de doos gehaald is, opgehangen en gaan met die statische image. Dit is gebeurd na 5 weken voorzichtig zijn en na het inspelen. Toen is er een middag een achtergrond van een Amino STB blijven staan met die hele gezeik als resultaat.

[Voor 36% gewijzigd door Ralphie op 08-07-2011 14:41]

HODL

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 101642

burn in kan je zien bij verschillende kleuren,niet alleen een zwart beeld .Als er zwart is ingebrand zie je dit bij wit scherm.Als wit is ingebrand zie je dat goed met een zwart scherm en andere kleuren kan ook
Wat bij jou zo lijkt het het geval is..

Wat jij nu ziet is(naar mijn mening) wel degelijk definitieve burn in en 9 uur een statisch GUI kan dat zekers veroorzaken en dat is niet pana's fout,maar dat is iets wat de techniek helaas met zich mee brengt.Hoe resistent ze er ook tegen zijn(zelfs bij de kuro's zag je het wel eens).

Plasma's en statische p[laatjes gaat nu eenmaal niet samen,ook mensen die hun plasma gebruiken als computer desktop lopen het risico dat het in kan branden

En hoe vervelend het ook is,het slijt er op den duur uit,maar daar gaat wel een aantal (lees honderden)uur over heen.

Naar mijn mening dus geen retentie

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 101642 op 08-07-2011 15:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 101642

Anoniem: 16225 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 09:42:
Koop gewoon een full LED lcd met local dimming, nergens geen last van.
Een display moet gewoon laten zien wat ik wil en of dat nu een testbeeld met wit en zwart is waar ik 3 dagen naar wil kijken moet ik weten, als ik na 3 dagen weer gewoon een film wil kijken moet dat ook kunnen zonder ingebranden oude beelden.
Een plasma heeft nu eenmaal meer een gebruiksaanwijzing.Dat is de techniek.Waarom mensen geen lcd willen,is omdat plasma nog steeds het meest natuurlijke beeld geeft.
Het heeft zo z;n nadelen,maar bij goed gebruik ook zekers heel veel voordelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 13:04
Heb je die scrolling bars nog geprobeerd?

Hij is trouwens zoiezo ingebrand. Panasonic zal deze gewoon omruilen.

[Voor 47% gewijzigd door D-TECH op 08-07-2011 15:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ralphie
Anoniem: 101642 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:15:
burn in kan je zien bij verschillende kleuren,niet alleen een zwart beeld .Als er zwart is ingebrand zie je dit bij wit scherm.Als wit is ingebrand zie je dat goed met een zwart scherm en andere kleuren kan ook
Wat bij jou zo lijkt het het geval is..

Wat jij nu ziet is(naar mijn mening) wel degelijk definitieve burn in en 9 uur een statisch GUI kan dat zekers veroorzaken en dat is niet pana's fout,maar dat is iets wat de techniek helaas met zich mee brengt.Hoe resistent ze er ook tegen zijn(zelfs bij de kuro's zag je het wel eens).

Plasma's en statische p[laatjes gaat nu eenmaal niet samen,ook mensen die hun plasma gebruiken als computer desktop lopen het risico dat het in kan branden

En hoe vervelend het ook is,het slijt er op den duur uit,maar daar gaat wel een aantal (lees honderden)uur over heen.

Naar mijn mening dus geen retentie
Klopt inderdaad. Bij alle kleuren zie ik het, behalve bij een redeljik donkerblauwe achtergrond. Burn is als de fosfors versleten zijn, nooit gedacht dat dat binnen 9 uur kon gebeuren..
D-TECH schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:23:
Heb je die scrolling bars nog geprobeerd?

Hij is trouwens zoiezo ingebrand. Panasonic zal deze gewoon omruilen.
Omruilen zeg je? Weet je dat zeker, ik heb altijd begrepen dat dat geen garantie is. Ik wil het nu bij Panasonic erop gooien dat hun merk ik een fraaie showroom hangt waar reclame gemaakt word voor high end AV, en dat dat voor hun dus geen goede reclame is. Daarnaast hangt er ook nog een Pana LED tv van de laatste generatie... En nee heb de scrolling bar nog niet gedaan voor langere tijd. Wel al een keer nachtje aan laten staan, maar zoals gezegd eerst vakantie en dan zien we wel weer :)

[Voor 23% gewijzigd door Ralphie op 08-07-2011 16:27]

HODL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 13:04
Bij Panasonic ruilen ze ingebrande tv's gewoon om, ook al zeggen ze in de garantie voorwaarden van niet ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee