En langzaam verdween het topic naar beneden.... Laat ik het eens constructief omhoog helpen.

Ik heb nog twee ideeën die eventueel uitgevoerd kunnen worden meegenomen bij de invoering van de powermod:
Eerst over de dubbele sleutel (voor zware moderaties moeten 2 powermods hun goedkeuring geven):
als het niet teveel werk is (want zo belangrijk is het ook weer niet) misschien is het handig om hier een notitie-systeem net als op GoT te implementeren.
Hier kan een powermod als dat nodig is een korte notitie maken, over waarom hij die moderatie wil uitvoeren en begrijpt de tweede moderator het hoe en wat van de eerste moderator. iig dwingt dat een powermod om nog even na te denken over de moderatie in kwestie.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om het systeem ondoorzichtiger te maken. Als de moderatie eenmaal is uitgevoerd én er is nog discussie over, moet die natuurlijk hier op het TMF plaatsvinden. Met deze maatregel zou ik het TMF het liefst willen sparen voor topics als: "
deze reactie heeft een powermoderatie nodig. Wie geeft hem het laatste zetje?"
Misschien is dit voorbeeld wel een beetje overdreven, maar in mijn ogen komt dat toch een beetje over alsof powermods "meer" zijn dan gewone users. En het uitgangspunt was dat dat niet de bedoeling was.
Verder lijkt het mij nuttig om de richtlijnen voor wat betreft moddereren voor bepaalde reacties een beetje te specificeren. De standaard gevallen staan in de FAQ (en het is voldoende als de meeste bezoekers zich daaraan houden), maar specifieke zaken als: wat is nou wél/geen first post of troll? Of wanneer is iets overbodig?
Ik kwam erop toen ik de
draad over DVD+RW standaard aan het lezen was, dus even een voorbeeld:
Wat is nu overbodig/off-topic?
Ik vind, noem eens wat,
deze niet compleet off-topic, terwijl het helemaal niet gaat over die standaard (en dus feitelijk wel off-topic is). De reactie slaat namelijk terug op een eerdere reactie op het nieuws.
M.a.w.: reacties op postings kunnen heel makkelijk uitdraaien op een discussie over iets heel anders. Zolang dat niet te gek wordt en zolang het wel degelijk iets bijdraagt, hoeft dat van mij helemaal niet naar beneden gemod te worden.
Een reactie als
deze, toevallig een subreactie op dezelfde "hoofdreactie", is dan weer wel off-topic.
Ik denk dat dit soort verschillen omwille van de duidelijkheid van het powermod-verhaal best gespecificeerd mogen worden. Het is dan wel geen prioriteit 1 (dat realiseer ik me ook), maar toch...
Tot slot:
Voordat ik dit postte heb ik even de search gebruikt om te kijken of er al eerder topics met deze inhoud geopend zijn. Dan zie je inderdaad hoe lang er al geklaagd wordt over het huidige moderatiesysteem. In veel van die topics staan heel aardige ideeën, die nog niet in dit topic verschenen zijn. Het zou jammer zijn als die ideeën niet meegenomen worden bij de implementatie van de powermod...
Een korte opsommig van quotes dus. Ere wie ere toekomt...
Irrelevant (
), december 2000De enige oplossing is volgens mij een hybride systeem waarin een post een publieks- en deskundigenscore krijgt. De eindscore is dan het gemiddelde van de beide scores. Op deze manier houd je de bezoekers betrokken, maar geef je ook mensen met bovengemiddelde "wijsheid" meer invloed om de kwaliteit te bevorderen.
De groep van deskundigen zal vrij groot moeten zijn. Niet alleen vanwege het grote aantal reacties op t.net, maar ook om dat anti-clan gevoel onder de bezoekers te vermijden.
Ecteinascidin, december 2000Ik had vanacht ook weer een redelijke ingeving. Posten in nieuws ouder dan 2 dagen maximaal op 1. Zowiezo dat de posting met nieuwe kennis aankomt (zo kan ik in Geforce-postingen zeggen dat de Geforce2 beter wordt) en dat de draad toch niet meer gelezen wordt. Het is altijd oud nieuws, dus hoeft het ook niet gewaardeerd te worden. (dat het ook niet gemodereerd hoeft te worden laat ik in het midden).
Daniel Kegel, augustus 2000- Het weer aanstellen van vaste moderators die de mogelijkheid hebben een reactie, ongeacht de score, eenmalig weer op het standaardniveau te zetten. Vanaf dat moment wordt er weer zoals normaal geteld, maar zijn de eerdere beoordelingen ongedaan gemaakt.
Een andere mogelijkheid is om overrule-macht te geven: een vaste moderator krijgt de mogelijkheid om een score direct 1 of 2 punten omhoog of omlaag te zetten. Zo kun je een onterecht laag of hoog beoordeelde reactie een flinke zet in de goede richting geven.
In dit geval telt de beoordeling van de moderator niet mee in het gemiddelde, maar gaat een -1 posting meteen naar +1
Een restrictie kan zijn dat een vaste moderator een posting alleen maar omhoog kan zetten als de score -1 of 0 is, en alleen maar omlaag als de score +1, +2, +3 of +4 is. Het is tenslotte de bedoeling dat de moderator duidelijk verkeerd gemodereerde reacties kan aanpassen, en niet dat hij een soort super-user is die extra punten kan geven.
Irrelevant, augustus 2000Achter een post zetten hoe vaak hij al gemod is. Bv: "Score: -1 (flamebait) 2x"
Bij weinig gemodde posts moet je dan beter opletten of het wel klopt, en bovendien kun je snel zien hoeveel invloed je stem zal hebben.
Ongemodde posts een ander kleutje geven (zoals rood bij nieuwe posts) kan ook handig zijn om vanuit het moderatie-overzicht snel posts te vinden.
(Aantal reacties: 74 Ongemod: 2 Aargh!)
Hielko, augustus 2000Eerste 2 weken nadat je geregt hebt mag je niet modden, dit zorgt er ook voor dat mensen niet zo snel temp. accountjes gaan reggen om hunzelf omhoog te modden.
Zemanova, september 2000
Relatie karma-moddereren gebruiken voor:
- aantal modpoints
- weegfactor bij beoordeling
- Type newspost waarbij beoordeeld mag worden
(poll mag iedereen wel bij beoordelen) De Newsposter moet dan ergens kunnen opgeven in welke categorie het news valt.
- of je altijd mag modereren of niet altijd (random bijvoorbeeld)
- of je nog mag modereren nadat je gepost hebt.
- of je score en "omschrijving" appart kunt opgeven
- hoeveel je erbij of eraf kunt beoordelen. Nu is dat voor iedereen +1 of -1. Je kunt natuurlijk ook +0.5 -0.5 als instapje doen en voor grotere moderators ook +/-1 of zelfs +/- 1.5 aanbieden.
En dit is dan maar een greep uit de reacties. Er zijn veel meer ideeën. Sommigen komen in dit topic al naar voren, anderen heb ik niet meer gelezen (ik ben nu al meer dan een uur bezig en in het weekend heb ik
geen breedbandverbinding, maar slechts 56k KPN tot mijn beschikking). En de mensen die meer willen nodig ik uit om een search in het TMF te doen naar: 'richtlijnen'.
Verder wil ik ook nog even kwijt dat ik alle reacties letterlijk heb gequote en dat ik het
zeker niet met alle gequote reacties eens ben. Eigenlijk hoop ik de discussie weer een beetje te stimuleren...
[off-topic]
Het is trouwens grappig om te zien hoe in al deze topics de titel van de powermod verandert: supermod, elite mod, lief modje, übermodderator, enz.
[/off-topic]
Never stop seeking what seems unobtainable...