Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medeforummers, ik vroeg mij af, lopen ict-consultants altijd in pak of alleen als zij naar de klant gaan? Is het in veel gevallen zo dat zij het pak aanmoeten bij de klant of is het vaak zo dat de klant dit niet nodig vindt.en de consultant zich dus aanpast aan een (business) casual stijl? Hoe is dit bij consultants van grote bedrijven als Logica? Bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel met name de 'technische' consultants die adviseren over het ict systeem van klanten en hier oplossingen voor maken.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is toch helemaal afhankelijk van de cultuur waarin je opereert? Voor mijn werk hoef ik over het algemeen alleen bij de kennismaking even in pak. Later kan het business casual. Echter bij sommige klanten is het gebruikelijk dat iedereen in pak loopt, dus dan pas je je aan.

Overigens kun je je post gewoon editen door op de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop te klikken. Dan schop je niet onnodig je topic omhoog. Dat wordt namelijk niet gewaardeerd :)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 24-06-2011 02:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Je past je gewoon aan. Loopt iedereen er in een strak maatpak, dan moet je er als consultant ook zo bijlopen. Bij ons op kantoor daarentegen, waar onze CEO ook gewoon in jeans & t-shirt rondloopt en de helft van de bedienden in de zomer op flipflops en met korte broek toekomt, komt de Oracle consultant (die een paar keer per jaar langskomt) ook gewoon zo toe. Ik werkte vroeger bij een ander bedrijf waar laat ons zeggen zelfs de koffiejuffrouw in mantelpakje rondliep en daar kwamen consultants van hetzélfde bedrijf in strak maatpak toe.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

demichel schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 07:05:
Je past je gewoon aan. Loopt iedereen er in een strak maatpak, dan moet je er als consultant ook zo bijlopen.
Moet je dan ook in je witte jas als je klant een ziekenhuis is? :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• PromWarMachine
  • Laatst online: 16-11 18:39

PromWarMachine

Forsaken Archer

Er zijn ook gigantische bedrijven (omzet van ~900 miljoen) waarvan de algemeen directeur in een spijkerbroek loopt die lijkt alsof hij 10 jaar oud is. _o_
Rest van het bedrijf loopt er net zo casual bij.

Ik zit daar gedetacheerd, maar van mij wordt door m'n werkgever wel verwacht dat ik minstens een nette broek + overhemd aan heb. Pak is bij ons niet de gewoonte, maar als er een klant is waar iedereen in pak loopt, dan pas je je aan, tot op zekere hoogte dus.

Dividend for Starters

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

demichel schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 07:05:
Je past je gewoon aan. Loopt iedereen er in een strak maatpak, dan moet je er als consultant ook zo bijlopen.
Je moet niet opvallen, maar er is gelukkig meer dan alleen het kopieren van het kledingsgedrag van anderen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb ooit een klant meegemaakt waar het juist niet gewaardeerd was als je in pak verscheen. Dus met iedereen hierboven, het maar net wat de klant en je werkgever van je verwachten.

ik moet er zelf niet aan denken elke dag in pak te lopen :X

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Standeman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:48:
Ik heb ooit een klant meegemaakt waar het juist niet gewaardeerd was als je in pak verscheen. Dus met iedereen hierboven, het maar net wat de klant en je werkgever van je verwachten.

offtopic:
Toen ik als staflid aan de slag ging in het AZR, werden het nieuwe labhoofd en ik er door de klinikus/afdelingshoofd fijntjes op gewezen dat hij van stafleden verwachtte dat ze ook in de zomer een lange broek aan zouden trekken, ipv een korte broek. Liefst zag hij ook overhemd en stropdas, maar gaf zelf al aan niet in wonderen te geloven :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:23
PromWarMachine schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:22:
Er zijn ook gigantische bedrijven (omzet van ~900 miljoen) waarvan de algemeen directeur in een spijkerbroek loopt die lijkt alsof hij 10 jaar oud is. _o_
Rest van het bedrijf loopt er net zo casual bij.

Ik zit daar gedetacheerd, maar van mij wordt door m'n werkgever wel verwacht dat ik minstens een nette broek + overhemd aan heb. Pak is bij ons niet de gewoonte, maar als er een klant is waar iedereen in pak loopt, dan pas je je aan, tot op zekere hoogte dus.
Idem hier.
M.a.w. het ligt het puur aan het bedrijf. 1e ontmoeting is strak in pak, maar na een paar keer weet jij je echt wel te mengen met de bedrijfscultuur.

Even voelen wat de cultuur is en je past je daar gewoon op aan.

K to the KillaZ

• KatirZan
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

in pak? Naah...hier ook niet...draag alleen een pak als we inderdaad bij klanten over de vloer komen waar dit geacht worden.. Intern is het gewoon nette alledaagse kleding...

Wabbawabbawabbawabba

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

KillaZ schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:55:
[...]

Idem hier.
M.a.w. het ligt het puur aan het bedrijf. 1e ontmoeting is strak in pak, maar na een paar keer weet jij je echt wel te mengen met de bedrijfscultuur.

Even voelen wat de cultuur is en je past je daar gewoon op aan.
Eensch ^^

Ik zit dan weliswaar niet in de detachering, maar voor sollicitatiegesprekken/1e kennismaking zal ik niet schromen om even netjes een pak + das aan te doen. Zo lijkt het in ieder geval al alsof ik een stuk serieuzer ben. Meestal wordt dat wel erg gewaardeerd moet ik zeggen.

In de financiele sector zal het wel gebruikelijker zijn dan b.v. hier (ziekenhuis). Dus ik denk dat het ook een beetje sector afhankelijk is.

Overigens vermijdt ik sowieso meestal wat dikkere kleding hier. Soms moet je de OK op of naar de apotheek waar je dus verplicht ziekenhuis kleding aan moet (om logische redenen :P ). Over het algemeen loop ik op nette sport-ish-achtige schoenen, overhemd (los) en dan een trui/jasje er over. Ziet er netjes uit, niet overdone en makkelijk te verwijderen als je dat hel-hol van de OK op moet :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Eerste gesprek (intake / sollicitatie) altijd in overhemd+das en pantalon. Daarna aanpassen aan de klant. Die methode werkt bij mij altijd het beste

/(bb|[^b]{2})/

Verwijderd

Standeman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:48:
Ach, het went.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot het percentage klanten ongeveer is waarbij de dresscode wel pak is, is dit bij een groot deel van de klanten zo of maar bij een klein deel? Wat zijn over het algemeen jullie ervaringen hiermee als consultant?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2011 14:17 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
In hoeverre moet het dragen van een pak überhaupt wennen? Een broek heb je sowieso aan, daarin zit dus niet tot nauwelijks een verschil. Het enige verschil is dus een jasje (wat je ook gewoon uit kunt doen als je ergens zit te werken) en eventueel een das. Wat mij betreft is er dus niet of nauwelijks sprake van een verschil tussen een 'normale' broek en 'normale' bovenkleding en een pak, althans, niet in een mate dat ik daaraan heb moeten wennen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:07
gambieter schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:51:
Toen ik als staflid aan de slag ging in het AZR, werden het nieuwe labhoofd en ik er door de klinikus/afdelingshoofd fijntjes op gewezen dat hij van stafleden verwachtte dat ze ook in de zomer een lange broek aan zouden trekken, ipv een korte broek. Liefst zag hij ook overhemd en stropdas, maar gaf zelf al aan niet in wonderen te geloven :+
Een korte broek vind ik in de zomer ook echt niet kunnen, in wat voor kantoor dan ook. Alleen in de horeca zou het kunnen, maar ik weer uit ervaring dat het daar ook niet altijd door gasten gewaardeerd wordt.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:20:
[...]
In hoeverre moet het dragen van een pak überhaupt wennen? Een broek heb je sowieso aan, daarin zit dus niet tot nauwelijks een verschil. Het enige verschil is dus een jasje (wat je ook gewoon uit kunt doen als je ergens zit te werken) en eventueel een das. Wat mij betreft is er dus niet of nauwelijks sprake van een verschil tussen een 'normale' broek en 'normale' bovenkleding en een pak, althans, niet in een mate dat ik daaraan heb moeten wennen.
Dat is ook wel weer zo. Het is vooral de weerzin van velen tegen het idee 'opgedirkt' te zijn in pak. Maar als je een pak aan hebt val je eigenlijk helemaal niet op: ik ga ook regelmatig gewoon in pak nog even de kroeg in of doe boodschappen als ik net uit mijn werk kom, en het is niet alsof je dan wordt aangekeken van 'jezus, kijk die gast eens overdreven in pak lopen'. Het valt echt niemand op.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:40:
[...]

Dat is ook wel weer zo. Het is vooral de weerzin van velen tegen het idee 'opgedirkt' te zijn in pak. Maar als je een pak aan hebt val je eigenlijk helemaal niet op: ik ga ook regelmatig gewoon in pak nog even de kroeg in of doe boodschappen als ik net uit mijn werk kom, en het is niet alsof je dan wordt aangekeken van 'jezus, kijk die gast eens overdreven in pak lopen'. Het valt echt niemand op.
Mannen zien er in pak ook gewoon aantrekkelijker uit :P
Op werk valt het mij niet zo op, maar vooral in de supermarkt na werktijd is een man in pak een welkome afwisseling :)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
[...]

En daaruit volgt dan direct het advies aan de TS: Trek op de eerste dag gewoon een pak aan, eventueel zonder das. Blijkt dat niemand een pak aanheeft, hang dan je jasje op de kapstok en je ziet er uit als iedereen; iemand met een fatsoenlijke broek en een hemd, niets bijzonders dus. Ook als iedereen wel een pak aan blijkt te hebben val je niet uit de toon. Kan dus niet mis gaan.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

RAILGUNNER schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:37:
[...]
Een korte broek vind ik in de zomer ook echt niet kunnen, in wat voor kantoor dan ook. Alleen in de horeca zou het kunnen, maar ik weer uit ervaring dat het daar ook niet altijd door gasten gewaardeerd wordt.
Dan ken je niet genoeg kantoren :)

Ik vind het zelf jammer dat ik als malle eppie beschouwd wordt als ik wel in pak kom op het werk. Ik heb toch een drietal erg mooie pakken.

In het openbare leven kijkt niemand er raar van op.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

qadn schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:45:
[...]

Dan ken je niet genoeg kantoren :)

Ik vind het zelf jammer dat ik als malle eppie beschouwd wordt als ik wel in pak kom op het werk. Ik heb toch een drietal erg mooie pakken.

In het openbare leven kijkt niemand er raar van op.
Hier mag dat ook echt niet :) Lijkt best wel raar tegenover de patienten die hier binnen komen. Ik heb eigenlijk altijd wel een lange broek aan.

Wat ik wel merk in de supermarkt, als ik een pak (zelfs zonder das :P ) aan heb, is dat alle meisjes eerder kijken en glimlachen :+ Niet echt een overtuigend argument, maar het werkt wel :D

Zoals hier boven al ergens staat, eerst dag gewoon in pak. Mocht je rare ogen opwerpen, naar de WC, das af doen en jasje uit en gaan met die banaan. Je kan zelfs nette broeken van pantalon stof in spijkerbroek model kopen. Dat werkt ook erg goed in dit soort situaties. Wel strak en chique, maar met een andere "bovenkant" heb je opeens een hele andere look :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik doe altijd een pak aan bij een intakegesprek. verder ligt het aan de rol die ik ga vervullen, voor moeilijke opdrachtgevers dwingt een pak autoriteit af (zeker bij overheid en ouderwets autoritaire 50+ mannen), bij die-hard technici juist niet. bij een bank is het sowieso normaal om een pak te dragen, behalve op vrijdag. en ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik in een gebouw werkte waar je verplicht casual moest.

zelf ben ik niet zo van de pakken maar wat mot dat mot. in de zomer gaat het wel maar 's winters moet je toch een jas over je jas en als het regent of sneeuwt is je hele pak zeiknat (je nette schoenen, helemaal een ramp).
het liefst draag ik een spijkerbroek met een jasje of iets anders nets erop.
Canaria schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:43:
[...]

Mannen zien er in pak ook gewoon aantrekkelijker uit :P
Op werk valt het mij niet zo op, maar vooral in de supermarkt na werktijd is een man in pak een welkome afwisseling :)
en ja hier ben ik het mee eens :)

[ Voor 20% gewijzigd door Frieda op 24-06-2011 15:25 ]

• Standeman
  • Laatst online: 19:43

Standeman

Prutser 1e klasse

argro schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:20:
[...]
Naar mijn mening zit een pak zeker wel anders dan de kleren die ik dagelijks aan heb. De pakken die ik tot nu toe gedragen heb kon ik me nooit helemaal vrij in bewegen. Als je bijvoorbeeld je ellebogen naar voren doet, heb ik altijd het gevoel dat het jasje / overhemd op scheuren stond. Hetzelfde heb ik ook altijd met de broek als ik door de knieën ga. Stropdassen vind ik nog een tandje erger ;)
Ik weet niet of bijvoorbeeld maatpakken beter zijn (vast wel), maar ik gok dat ik ze te duur vind. In mijn beleving is er dus een enorm verschil tussen een kostuum en mijn dagelijkse kloffie.

Dat waren overigens geen pakken die ik bij de C&A uit de rek heb gevist, maar bij een speciaalzaak (Oger, geloof ik) heb gekocht op advies van de verkoper. Het waren zeker niet de duurste, maar erg goedkoop vond ik het ook niet ;)

Buiten het fysieke gevoel, voel ik me redelijk ongemakkelijk als ik in pak loop. Beide redenen om het dragen van een pak tot het minimum te beperken :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is ook wel weer zo. Het is vooral de weerzin van velen tegen het idee 'opgedirkt' te zijn in pak.
Het speelt mee, maar is in mijn ervaring niet het belangrijkste. Ik draag eigenlijk altijd jeans en polo's/sweaters zonder jasje, en ik vind het dragen van een jas niet fijn. De knoopjes van polo's zijn altijd open, en daarmee het gevoel van de stropdas, brrr. Zeker met die stierennek van me. En het materiaal van overhemden voelt anders aan dan de polo's/t-shirts.

Als het zou moeten, dan moet het. Maar ik ben blij dat ik in een vakgebied zit waar ook de geitenwollensokken rondlopen :+ .
RAILGUNNER schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:37:
Wetenschapper. Als ik geen externe gasten krijg en niet moet opdraven bij belangrijke besprekingen, en de temperatuur laat het toe: korte broek. De melkflessen moeten ook bijbruinen :p .

Verwijderd

Het hangt ook af van de verkoper die het pak aan je verkoopt. De ene verkoper houdt van extreem smalle pakken (meer de Italiaanse look) terwijl de andere verkoper houdt van een wat wijdere, meer comfortabele look (zeg maar de Duitse stijl). Beide verkopers zullen dan zeggen dat het pak 'goed' zit -- zelden vragen ze je naar je eigen stijl, en als je er niet zoveel ervaring mee hebt, dan ben je geneigd te denken dat een pak vervelend hoort te zitten.

Een goed op jouw figuur en wensen toegesneden pak (en dat hoeft zeker geen maatpak te zijn) zit zeker niet oncomfortabel. Ja, natuurlijk zit het minder 'losjes' dan een baggy jeans, maar zaken als knellende schoenen, een kraag waardoor je nauwelijks kunt ademen, en veel te korte mouwen duiden toch echt op een slecht advies.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2011 15:34 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:33:
Een goed op jouw figuur en wensen toegesneden pak (en dat hoeft zeker geen maatpak te zijn) zit zeker niet oncomfortabel. Ja, natuurlijk zit het minder 'losjes' dan een baggy jeans, maar zaken als knellende schoenen, een kraag waardoor je nauwelijks kunt ademen, en veel te korte mouwen duiden toch echt op een slecht advies.
Klopt. Een paar maanden terug moest ik halsoverkop terug naar NL vanwege het nabije overlijden van mijn vader, en had wel wat kleren bij me maar niet echt geschikt voor begrafenis. Gezien mijn formaat viel ik net buiten de standaard maten, maar er blijkt in Utrecht 1 winkel (Van Dal, bij de Dom) te zijn die wel die grote maten in het assortiment heeft. Ik heb de verkoopster uitgelegd wat ik wilde, wanneer ik het pak gebruikte en wat ik aan de eerdere pakken niet prettig vond. Jasje, broek en overhemd waren niet goedkoop, maar zitten wel een stuk prettiger dan eerdere pakken.

De stropdas doe ik gewoon niet meer ;) .

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle is zelf technisch consultant, dus here goes :)

Ik hou zelf (en bij ons op de zaak ook) de vuistregel aan dat we er net een trapje netter bijlopen dan de mensen van de klant. Is bij klant spijkerbroek + overhemd inslag, doen wij dat ook maar een jasje er overheen.
Loompt men bij de klant in pantalon + overhemd, dan wij in pak zonder das.
Loopt men bij de klant in pak met das, dan wij (in principe) ook. Echter ben ik een techneut en die hoeven van mij in principe geen das aan. Dat zit ruk, tikt rukt en werkt gewoon niet lekker.
Bij de eerste keer binnekomen bij de klant kan het natuurlijk geen kwaad, maar dan zit je niet te werken.

Overigens moet ik bekennen dat ik bij 1 van de 2 klanten waar ik nu zit (grote internationale bank / verzekeraar) ik ook gewoon in jeans en shirt naar mijn werk kom. Maar daar zijn ze me zo gewend omdat ik daar destijds al meteen zo binnekwam (kwam van een andere klant af waar ik casual heen kon, jeans + knalblauwe hoodie). En dan zou het gaan opvallen als ik ineens een pak aan trok.

Edit: begrijp me niet verkeerd, ik zie een pak als een soort overal / werkkleding. En casual friday FTW natuurlijk :P

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 24-06-2011 15:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik vind het dragen van een pak op je werk net als het eten van een broodje met mes en vork...
...complete bullshit dus.

Verwijderd

Topicstarter
Is naar jullie ervaring het aantal klanten waarbij Je altijd in pak moet groot of kun je bij de meeste klanten business casual gaan na je eerste afspraak?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:28:
Is naar jullie ervaring het aantal klanten waarbij Je altijd in pak moet groot of kun je bij de meeste klanten business casual gaan na je eerste afspraak?
Waarom wil je dit eigenlijk weten? Heb je zo'n aversie tegen in pak lopen, dan moet je geen ICT-cosultant worden, want dan zal er gewoon van je verwacht worden dat je soms een pak aantrekt (al was het alleen maar naar je solicitatie en kennismakingsgesprekken met klanten).
ebia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:16:
Ik vind het dragen van een pak op je werk net als het eten van een broodje met mes en vork...
En waarom is verzorgt eruitzien complete bullshit? Als een tokkie op je werk verschijnen helpt niet echt met eerste indrukken.

[ Voor 24% gewijzigd door Kees op 24-06-2011 16:33 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Nouja ik ben gewoon benieuwd hoe dat volgens jullie is, ik hoor er namelijk erg veel verschillende verhalen van, bijvoorbeeld mensen die zeggen dat consultants alleen maar in pak lopen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ebia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:16:
In geval je het hebt over "collega's onder elkaar" moet ik dit inderdaad met je eens zijn...

Naar een klant toe vind ik een ander verhaal. Draag zelf altijd een pak, maar zelden een stropdas. Gok dit eigenlijk tot nu toe best aardig. Val wat dat betreft ook een beetje tussen wal en schip, met m'n BI functie...

Kom ik voor de tweede keer bij een klant, wat opzich niet vaak voorkomt, draag ik vaak alleen een pantalon en overhemd, als ik de plaatselijke dresscode eens bekeken heb natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2011 16:41 ]

• ebia
Kees schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:31:
[...]
En waarom is verzorgt eruitzien complete bullshit? Als een tokkie op je werk verschijnen helpt niet echt met eerste indrukken.
Ik heb het over een pak, niet over er verzorgt uitzien... dat laatste kan namelijk ook met andere kledingstukken.
MikeyMan schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:41:
[...]
Naar een klant toe vind ik een ander verhaal. Draag zelf altijd een pak, maar zelden een stropdas. Gok dit eigenlijk tot nu toe best aardig. Val wat dat betreft ook een beetje tussen wal en schip, met m'n BI functie...
Wie is de 'klant' eigenlijk? Wie gaat bepalen dat je niet mag terugkomen omdat je geen pak aan had? Ik kan me niks bij dergelijke organisaties voorstellen eigenlijk, en als ze al bestaan zou ik er liever niks mee te maken willen hebben. Ik wordt liever afgerekend op mijn competenties (in plaats van incompetentie te verhullen in mooie plaatjes).

• Frieda
  • Niet online
ebia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:55:
[...]

Ik heb het over een pak, niet over er verzorgt uitzien... dat laatste kan namelijk ook met andere kledingstukken.

[...]

Wie is de 'klant' eigenlijk? Wie gaat bepalen dat je niet mag terugkomen omdat je geen pak aan had? Ik kan me niks bij dergelijke organisaties voorstellen eigenlijk, en als ze al bestaan zou ik er liever niks mee te maken willen hebben. Ik wordt liever afgerekend op mijn competenties (in plaats van incompetentie te verhullen in mooie plaatjes).
financiele en publieke sector, net als internationale bedrijven. welke sector werk jij?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je zult je gewoon moeten aanpassen aan de klant in de detachering. Kun je dat niet dan hoor je wellicht niet in de detachering thuis.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• sig69
  • Laatst online: 20:08
Het maakt mij niet zoveel uit. Heb wel een voorkeur voor geen pak, maar als dat nodig is prima hoor. Een paar jaar terug moest ik alleen vaak (ongepland) heen en weer tussen panden (beursplein en een ander pand) en m'n baas wilde geen mensen in casual kleding op de beursvloer hebben. Prima hoor, dan ga ik niet, ook best :). Wat moet ik dan? Eerst naar huis omkleden? Ook goed, duurt het alleen 2,5 uur voor ik er ben ;)

Roomba E5 te koop

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27
Ook hier.. hangt van de klant af. Je zult je per klant moeten aanpassen. Een bank verwacht andere kleding van je dan een lokaal informeel bedrijfje met 10 personen (om maar even een voorbeeld te noemen).

Ik ben zelf ook consultant en loop meestal in pantalon en overhemd. Dit ook omdat ik een spijkerbroek vaak te warm vind. Pantalon is wat luchtiger en erg fijn als je op kantoren komt waar het opgestookt is tot een walgelijke 24 graden.

UNOX: The worst operating system

• ebia
Frieda schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:57:
[...]

financiele en publieke sector, net als internationale bedrijven. welke sector werk jij?
Wetenschappelijk onderzoek. Hier lopen de meest briljante mensen in de meest gare kleding en niemand die het boeit. Het resultaat is wat telt, dat is toch het belangrijkste van alles? (lijkt me)
leuk_he schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:58:
Je zult je gewoon moeten aanpassen aan de klant in de detachering. Kun je dat niet dan hoor je wellicht niet in de detachering thuis.
Tsja... Het gaat eigenlijk al fout bij de woorden 'consultant' (klinkt adviseur of specialist niet exclusief genoeg?) en 'detachering' (sjiek voor uitzendbureau). Voor zoveel opsmuk betaal je ook, toch raar dat bedrijven dat zelf niet inzien?

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:06

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ik ben zelf ook consultant en heb uiteraard ook pakken voor als het nodig is, of beter voor wanneer de klant vindt dat het nodig is.
een verzorgd voorkomen is het devies. daar zal iedereen het wel mee eens zijn. dat dat alleen zou kunnen in een pak vind ik onzin. ook de insteek "1 stapje extra dan de klant waar je zit" (ik zou bijna kunnen raden bij welk bedrijf je zit ;) ) ontgaat me volledig. wat zou hiervan dan de toegevoegde waarde zijn? 'goh, de mensen van bedrijf X lopen er wel heel erg netjes bij. die gunnen we vanaf nu alle projecten.' we weten toch allemaal dat dat op hele andere redenen wordt bepaald?

ik heb geen enkel probleem met het in een pak lopen. sterker nog, er zijn niet veel kleren die mooier zijn dan een goed zittend pak.
waar ik tegenin ga is het idee dat ik heb dat veel mensen dat doen om niet uit de toon te vallen.
een project tot een goed einde brengen is het enige dat een klant belangrijk vindt.

Discogs

• Korvaag
een project tot een goed einde brengen is het enige dat een klant belangrijk vindt.
Dat is gewoon niet waar. Als je bij overleggen zit waar meerdere partijen aan tafel zitten is uitstraling wel degelijk belangrijk. Als ik voor klant x werk en ik moet gaan praten met diverse andere partijen NAMENS die klant dan is het gewoon niet meer dan normaal dat er van je geeist wordt dat je er representatief uitziet.

Edit:
Als ze je lekker weg kunnen drukken in een hokje waar je een maand niet uitkomt zal het inderdaad niet boeien hoe je gekleed bent. Helaas is een project dan al gedoemd te mislukken als je een maand een hokje niet uitkomt.

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 24-06-2011 17:31 ]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Hangt van de klant af normaal gesproken, hoewel ik eigenlijk niet in een pak ga nooit nodig gehad en bij de klant had ook niemand formele kleding aan. Bij veel klanten zijn ze inmiddels zover dat ze snappen dat ze mensen inhuren voor de kennis die die persoon heeft en niet om hoe hij eruit ziet.

Overigens is representatief al lang niet meer strak pak + stropdas maar word een nette jeans en een overhemd ook al als goed gezien.

• Korvaag
Wederom.. Dat hoeft niet zomaar waar te zijn. Zodra je voor die klant een contactpersoon naar buiten wordt (wellicht wel naar klanten van hem) spelen er andere dingen mee. Het is dus absoluut ook opdrachtafhankelijk.

• ebia
Korvaag schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:29:
[...]
Dat is gewoon niet waar. Als je bij overleggen zit waar meerdere partijen aan tafel zitten is uitstraling wel degelijk belangrijk. Als ik voor klant x werk en ik moet gaan praten met diverse andere partijen NAMENS die klant dan is het gewoon niet meer dan normaal dat er van je geeist wordt dat je er representatief uitziet.
Het is alleen zo belangrijk als je het zelf maakt. Om niet uit de toom te vallen dragen veel mensen een pak, in feite omdat ze in zekere zin bang zijn 'af' te gaan. "Wat zal men niet van me denken?" etc...

Dat je allemaal een pak aantrekt om 'hetzelfde' te zijn (zoals rechters een toga dragen) en dit daarom niet afleidt van bepaalde zaken kan ik mee inkomen. Maar het zijn vaak zelf de mensen zelf die die cultuur in de hand houden. Ze vinden dat het dragen van een pak hen interessanter maakt (of representatief zoals dat men mooi noemt) en imho is dat gewoon een vreemd uitgangspunt. (Wat is er nu zo representatief aan weer een saai 3-delig grijs pak?)

Je bent geen verkoper die indruk probeert te maken, je bent een (technisch) specialist die wordt ingehuurd vanwege bepaalde competenties. De klant mag in principe blij zij dan jij jouw kennis en kunde ter beschikking stelt aan hem, dan ga je toch niet zeuren over (veelal ongeschreven) kledingregels die van kracht zijn bij jouw organisatie en deze van kracht laten zijn op de consultant die je inhuurt?

• Frieda
  • Niet online
ebia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:21:
[...]

Wetenschappelijk onderzoek. Hier lopen de meest briljante mensen in de meest gare kleding en niemand die het boeit. Het resultaat is wat telt, dat is toch het belangrijkste van alles? (lijkt me)
helaas niet, was dat in de IT ook maar zo. alleen als je heel erg briljant bent kom je ermee weg maar anders word je gezien als lomp, onaangepast en onbeschoft omdat je je niet netjes aankleedt voor de klant.

het is een beetje zoals mijn oma vroeger, als ik een spijkerbroek aanhad deed ze gewoon de deur weer voor mijn neus dicht :+
ebia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:51:
[...]

Je bent geen verkoper die indruk probeert te maken, je bent een (technisch) specialist die wordt ingehuurd vanwege bepaalde competenties. De klant mag in principe blij zij dan jij jouw kennis en kunde ter beschikking stelt aan hem, dan ga je toch niet zeuren over (veelal ongeschreven) kledingregels die van kracht zijn bij jouw organisatie en deze van kracht laten zijn op de consultant die je inhuurt?
je bent juist wel een verkoper, je verkoopt in eerste instantie je analyse/inzicht/oplossing en in tweede instantie het bedrijf waar je voor werkt. als je een goede indruk weet achter te laten doe je zeker vaker zaken met ze. Wat betreft die kennis en kunde, daar betalen ze voor...

[ Voor 37% gewijzigd door Frieda op 24-06-2011 18:06 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nerpissad schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:26:
...

waar ik tegenin ga is het idee dat ik heb dat veel mensen dat doen om niet uit de toon te vallen.
Toch raak je hier wel iets, en da's namelijk de insteek dat projecten tot een goed einde komen. Nou mag iedereen voor zichzelf spreken en uiteraard zijn best doen, maar d'r zijn echt legio grote ICT projecten die op hun reet gaan.
En dan wil je als consultant niet te horen krijgen dat de klant zegt "het is jullie schuld, en jullie lopen er ook nog eens als een stel schooiers bij".

Dus true, enerzijds is het het neerzetten van een bepaald (marketing) plaatje, maar anderzijds ook zeker een stukje indekking voor mochten dingen fout gaan. Je wilt er simpelweg niet op aangekeken worden als leverancier.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Het is allemaal op verwachtingen gebaseerd, wanneer een bedrijf een IT 'consultant' inhuurt verwacht men toch minimaal nette spijkerbroek + overhemd. Huurt dat zelfde bedrijf een grafisch vormgever in dan verwacht men dat deze in een spijkerbroek + shirtje komt of in ieder geval lekker 'vlot' en 'casual' gekleed. Doe je dat niet dan ben je vast niet creatief.

Wij hebben er als bedrijf voor gekozen om het op onze manier te doen.
Pakken dragen wij niet hoogstens een spijkerbroek met overhemd, en alles is vrij informeel.
Vind je dit niks als klant? dan ben je dus ook geen klant bij ons en ga je maar zoeken naar de volgende 300 euro p/u kostende blaaskaak in leasebak.

Arrogant?... misschien, maar het zorgt voor ons wel voor zeer fijn, informeel en goed contact met de klant waar uiteindelijk beter uitkomt wat de klant echt wilt omdat op gelijk en informeel niveau een stuk makkelijker praat.

• Korvaag
ebia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:51:
[...]
Ik vind dat vrij egocentrisch gedacht.... maar dat kan aan mij liggen: "ik ben de specialist.. je mag blij zijn met me en al kom ik naakt naar kantoor, je hebt het maar te slikken".

Zo zit ik niet in elkaar..

Ik vind het van een stukje aandacht voor de klant en je omgeving getuigen als je netjes gekleed ten dag komt. De 1e indruk van iemand is bepalend voor de rest van de relatie is allang uitgevonden. Je kan daar lekker tegendraads eigenwijs tegenin proberen te gaan maar dat vind ik persoonlijk nogal puberaal gedrag.

Een 3delig pak met das is wellicht wat overdreven voor een klant maar als je als externe in pantalon en overhemd gaat vind ik dat niet meer dan normaal. Een nette spijkerbroek met overhemd en nette schoenen is ook prima, maar met sportschoenen en slecht gekleed maak je jezelf gewoon belachelijk.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:24:
[...]

Dat waren overigens geen pakken die ik bij de C&A uit de rek heb gevist, maar bij een speciaalzaak (Oger, geloof ik) heb gekocht op advies van de verkoper. Het waren zeker niet de duurste, maar erg goedkoop vond ik het ook niet ;)
Als je erbij loopt als een Oger-klerk moet je ook wel lopen alsof je in je broek gepoept hebt. Veel te strak. Dat noemen ze dan Italiaans, maar ze lopen gewoon in een pak dat een halve maat te klein is.

• Jaspertje
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Technisch gezien is de kleding in het geval van technisch specialist natuurlijk helemaal niet belangrijk. Het enige wat belangrijk is, is dat als je veel moet typen dat je dan een goede zithouding moet kunnen hebben en je broek niet te snel slijt bij het kruis (Ik zit nooit stil op mijn stoel :)).. Net zoals een timmerman een riem heeft met zijn spullen voor het grijpen, functioneel. Maar het is gewoon zo dat we in een wereldje leven waarbij het uiterlijk ook niet onbelangrijk is.

Overigens als ik naar een klant moet (grote NL banken) om ondersteuning te geven op ons pakket daar, dan probeer ik nette spijkerbroek en overhemd / polo aan te hebben, maar ik blijf maar een developer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspertje op 24-06-2011 23:12 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kees schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:31:
[...]

Een pak staat niet garant aan er verzorgt uit zien. Een tokkie in een pak, blijft het zelfde tokkie.

Goed, de vergelijking met een broodje eten dat je dat niet met mes en vork doet is natuurlijk al wat scheef, want je komt sowieso niet naakt op je werk of bij klanten.

Maar als jij uit eten gaat, en je neemt dat lekker stokboord bij met een kruidenboter, ga jij dat toch ook niet met mes en vork dat schijfje brood zitten kortwieken lijkt me.

Er verzorgt uit zien is gewoon geen afgetrapte zooi aantrekken, en niet met een catweazle-look. Dus ook niet met catweazle-look in een pak van duizend euro. Beide onverzorgt.

Maar een consulent in pak sta ik niet raar van te kijken, en ik hecht daar zelf verders geen waarde aan. Wat mij betreft komt ie in een spijkerbroek en op sneakers. En dan niet van die uitgaansmeuk waar met koeien letter g-star raw opstaat natuurlijk. Je bent op je werk, en geen lopende billboard.

Maar om te zeggen dat als je geen pak aantrekt het onverzorgt is, slaat als een tang op een varken.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Bij mij op het werk kunnen de ICT'ers zo'n beetje alles aantrekken wat ze willen, de meesten lopen in een spijkerbroek en een t-shirt. Het leuke is dat allerlei personeel van buitenaf die tijdelijk bij ons werkzaam zijn zich binnen notime qua kleding hebben aangepast :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:40:
Nouja ik ben gewoon benieuwd hoe dat volgens jullie is, ik hoor er namelijk erg veel verschillende verhalen van, bijvoorbeeld mensen die zeggen dat consultants alleen maar in pak lopen.
En gij gleuft alles wat mensen zeggen? Net zoals artsen niet altijd in een witte jassen lopen, biologen niet altijd met baardje en geitenwollen sokken, is er ook geen algemene regel voor consultants.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
je hebt banen en situaties binnen die baan waarbij je voordeel hebt bij het dragen van een pak en je hebt situaties waarbij het tegen je kan werken. In dat laatste geval trek je best iets anders aan. Dat kun je toch wel zelf inschatten?

En soms gaat dat een beetje mis. Bedenk dan dat je met een pak wel je das af en je jasje uit kunt doen maar als je in spijkerbroek komt je niet opeens een pak tevoorschijn tovert.

• ebia
Frieda schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:58:
[...]

helaas niet, was dat in de IT ook maar zo. alleen als je heel erg briljant bent kom je ermee weg maar anders word je gezien als lomp, onaangepast en onbeschoft omdat je je niet netjes aankleedt voor de klant.
Begin jij elk mailcontact met jouw klant als 'geachte' en spreek je hem ook altijd aan met 'u'? Misschien de eerste keer, maar daarna toch ook niet meer? In feite is dat ook lomp, onaangepast en onbeschoft...

Dat pak zou je kunnen dragen bij de eerste ontmoeting (alhoewel ik dat ook hypocriet vind), voor de vorm. Maar als er daarna echt gewerkt moet worden zou ik het ding lekker thuislaten.
[...]

je bent juist wel een verkoper, je verkoopt in eerste instantie je analyse/inzicht/oplossing en in tweede instantie het bedrijf waar je voor werkt. als je een goede indruk weet achter te laten doe je zeker vaker zaken met ze. Wat betreft die kennis en kunde, daar betalen ze voor...
Goed, nogmaals ik begrijp wel dat als jij jouw voorstel moet presenteren in de boardroom dat je kleding dan geen afleidende factor moet zijn en dat je in zo'n geval dus een pak aan doet (als dat de norm is binnen dat bedrijf). Maar in andere gevallen ontbreekt elk nut om jezelf in zo'n ding te hijsen elke dag je gewoon lekker op een toetsenbord zit te rammen.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:42:
Pakken dragen wij niet hoogstens een spijkerbroek met overhemd, en alles is vrij informeel.
Vind je dit niks als klant? dan ben je dus ook geen klant bij ons en ga je maar zoeken naar de volgende 300 euro p/u kostende blaaskaak in leasebak.
Zo mag ik het graag zien. Binnenkort ga ik weer eens op banenjacht. De leus "wil je werken bij een informeel bedrijf..." ga ik zeker aan de tand voelen.
Korvaag schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:19:
[...]
Ik vind dat vrij egocentrisch gedacht.... maar dat kan aan mij liggen: "ik ben de specialist.. je mag blij zijn met me en al kom ik naakt naar kantoor, je hebt het maar te slikken".

Ik vind het van een stukje aandacht voor de klant en je omgeving getuigen als je netjes gekleed ten dag komt. De 1e indruk van iemand is bepalend voor de rest van de relatie is allang uitgevonden. Je kan daar lekker tegendraads eigenwijs tegenin proberen te gaan maar dat vind ik persoonlijk nogal puberaal gedrag.
Nu trek je het uit z'n verband. Ik zei dat ik best verzorgd naar m'n werk kan komen, maar dat dat niet met een pak hoeft te gaan. Ik kan ook best netjes een broodje eten (zonder smakken en boeren) zonder bestek te gebruiken. Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde. Dus even los van de eerste ontmoeting of een speciale gelegenheid ontbreekt volgens mij elk nut.

Is niks puberaals aan, maar gewoon principieel. Er is namelijk geen enkele wet of contractuele bepaling die verteld hoe ik me moet kleden. En daarmee is voor mij de kous af ( :+ ) Leuk kleden doe ik wel voor mijn vriendin thuis, je werk is toch geen modeshow?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

[...]

Ik loop dan ook graag in pak. Het ziet er beter uit en ik vind het beter zitten dan een spijkerbroek. Eigenlijk draag ik meestal of een pak (met of zonder jasje) of een korte broek met vaal t-shirt ;)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Ik vind het belangrijk dat je met de klant op een lijn zit. Draagt de klant een pak, dan geldt dat voor mij ook. Draagt de klant een spijkerbroek dan doe ik dat ook. Zelf merk ik dat veel klanten een pak niet waarderen omdat het in sommige gevallen een 'afstand' creert. Andere klanten vinden een pak professioneel en kijken raar op als je een spijkerbroek draagt. Voor mijzelf maakt het niets uit, ik kom daarom de eerste keer in pak en kijk hoe de klant er bij loopt en pas me daar vervolgens op aan (tot op zekere hoogte :P )

• Frieda
  • Niet online
ebia schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:09:

Is niks puberaals aan, maar gewoon principieel. Er is namelijk geen enkele wet of contractuele bepaling die verteld hoe ik me moet kleden. En daarmee is voor mij de kous af ( :+ ) Leuk kleden doe ik wel voor mijn vriendin thuis, je werk is toch geen modeshow?
staat bij mij wel in mijn contract dat ik me aan moet passen aan de klant qua kleding. dus ik heb niks te willen :> . gelukkig vind ik het ook niet zo erg, ik pas me liever aan dan dat ik opval vanwege afwijkende kleding.

Verwijderd

Korvaag schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:19:
[...]

Zo zit ik niet in elkaar..

Een 3delig pak met das is wellicht wat overdreven voor een klant maar als je als externe in pantalon en overhemd gaat vind ik dat niet meer dan normaal. Een nette spijkerbroek met overhemd en nette schoenen is ook prima, maar met sportschoenen en slecht gekleed maak je jezelf gewoon belachelijk.
De klant is aan het einde van de rit alleen geïnteresseerd in resultaten. Zeker gevestigde consultants/specialisten waar de klant een relatie heeft geinstantieerd kunnen een stuk soepeler omgaan met kleding vooroordelen.

Toen ik begon met consultancy werk arriveerde ik ook vaak ver gekleed boven de standaard binnen een bedrijf. Als er na een aantal succesverhalen specifiek om jou word gevraagd voor nieuwe klussen dan brokkelt de aandacht voor kleding snel af. Ook zul je naar verloop van tijd merken dat als je er wat 'normaler' uitziet en op een gelijk niveau van vast personeel, waar je vaak lang en veel mee moet samenwerken, die samenwerking ook een stuk soepeler zal verlopen. Als jij als technisch specialist in pak aankomt en moet samenwerken met mensen die gekleed gaan in jeans+tshirt, dan kom je meteen een stuk minder menselijk en toegankelijk over. Ondanks dat je zelf misschien ook wel de voorkeur geeft aan die manier van kleden.

Zoals al verschillende keren naar voren is gekomen in dit topic, komt de manier van kleden voort uit aanpassen en/of persoonlijke voorkeur. Een pak op een eerste gesprek dient imho enkel om de klant een zekere vorm van geruststelling te geven bij een consultant of zelfs bedrijf waar ze nog nooit mee hebben samengewerkt. Bij een terugkerende samenwerking heb je zelf een beter idee van de lokale gewoontes en kun je je meer kleden naar persoonlijke voorkeur, zelfs als die onder de standaard ligt.

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Grotendeels eens met de meningen, aanpassen is erg belangrijk, eerste gesprek netjes is ook correct lijkt me.
Maar dan.... je hebt pakken en pakken. Ook daarin kan je behoorlijke missers maken tot in het extreme (en ja ik heb dat redelijk vaak gezien).
Kleur bijvoorbeeld: Wit pak (eej daar heb je een van de Toppers) groen pak (hadden we iemand van de NS aangenomen?) glimmend pak met name zijdenachtige stof (wow Tubs van miami vice heeft zijn garderobe op marktplaats gezet) etc.etc.
Over dassen en overhemden genoeg missers, ik hoef niemand te vertellen over Looney Tunes maar vorige week zag ik er nog een.

Nee als een pak moet, antraciet en donker blauw rest is risico.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

simons schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:31:
Over dassen en overhemden genoeg missers, ik hoef niemand te vertellen over Looney Tunes maar vorige week zag ik er nog een.
Toen ik 13 jaar terug een sollicitatiegesprek had, had ik geen pak, en heb jasje etc geleend van mijn broer. Inclusief Taz the Tasmanian Devil stropdas :p . Kreeg nog een compliment daarover in de tram op weg naar het gesprek :+

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

simons schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:31:
Nee als een pak moet, antraciet en donker blauw rest is risico.
Niets mis met grijs, of interesante pinstripes, etc.
Er zijn heel veel, wat jeugdigere, pakken op de markt die wel netjes zijn en toch wat flair hebben.

Maar ik geef eerlijk toe dat mijn default pak antraciet met pinstripe is, wel een beetje moderne snit.

Maargoed, als ik dagelijks een pak aan moet, dan doe ik dat graag, maar ga ik ook een beetje spelen. (vest of pullover over het overhemd ipv stropdas, apartere pakken*, etc.)

Ik voel me in ieder geval beter in een beetje een speels pak dan niet in pak.

*) Niet in een felle kleur, niet wit, niet met loony tunes, etc.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 02:47:
Is toch helemaal afhankelijk van de cultuur waarin je opereert? Voor mijn werk hoef ik over het algemeen alleen bij de kennismaking even in pak. Later kan het business casual. Echter bij sommige klanten is het gebruikelijk dat iedereen in pak loopt, dus dan pas je je aan.

Overigens kun je je post gewoon editen door op de [afbeelding]-knop te klikken. Dan schop je niet onnodig je topic omhoog. Dat wordt namelijk niet gewaardeerd :)
bedoel je met business casual dat nette jeans en overhemd ook kunnen of is het dan wel een pantalon? Hoe is het in het algemeen, als je niet in pak hoeft naar een klant: is dan een pantalon gebruikelijk of kunnen nette jeans vaak ook? Hoe zijn jullie ervaringen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 00:44:
bedoel je met business casual dat nette jeans en overhemd ook kunnen of is het dan wel een pantalon? Hoe is het in het algemeen, als je niet in pak hoeft naar een klant: is dan een pantalon gebruikelijk of kunnen nette jeans vaak ook? Hoe zijn jullie ervaringen?
Misschien kun je in plaats van alleen vragen stellen, ook zelf eens een mening geven en die onderbouwen waarom je dat vind? Je blijft namelijk doen alsof er algemene regels zijn, terwijl iedereen je verteld dat er een grote bandbreedte is aan mogelijkheden, er geen vaste regels voor elke situatie zijn, etc.

Leg eens uit wat je probeert te bereiken met dit topic. Ben je zelf bang om pakken te moeten dragen, of ben je bang te netjes te zijn? Wat wil je zelf? Wat is je eigen mening?

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 00:44:
[...]
'
Mijn ervaring: Dat ligt aan de klant.

Wat wil je met al deze informatie? En wat wil je horen?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Frieda schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:23:
ik doe altijd een pak aan bij een intakegesprek. verder ligt het aan de rol die ik ga vervullen, voor moeilijke opdrachtgevers dwingt een pak autoriteit af (zeker bij overheid en ouderwets autoritaire 50+ mannen), bij die-hard technici juist niet. bij een bank is het sowieso normaal om een pak te dragen, behalve op vrijdag. en ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik in een gebouw werkte waar je verplicht casual moest.
Verplicht casual heb ik ook weleens meegemaakt, dat vind ik nog erger dan verplicht in pak. Bij sommige mensen komt casual ook geforceerd over.

Ik draag naar intakes niet zo vaak een pak, meestal gewoon een zwarte of grijze broek en een blouse met mooie pumps. Ben wel van plan om binnenkort weer een goedzittend pak te kopen, mijn huidige pakken zijn alweer wat ouder (eentje dateert zelfs nog uit mijn studententijd) en de bierkilootjes van destijds zijn er inmiddels bij mij af.
Toen ik aan m'n eerste baan begon, heb ik nog in een Computable-special gestaan over kleding bij sollicitaties. Ik moest op de foto in de outfit van mijn sollicitatie. De styliste die het commentaar verzorgde, vond dat ik goed gekleed was :P

Als ik wat vaker bij een klant zit, pas ik me natuurlijk wel aan en ik ga ook weleens in spijkerbroek en hoodie met sneakers, maar dan moet ik me er wel helemaal thuis voelen. In business casual of een pak voel ik me toch meer mezelf.

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Ik ben ook consultant, ik lever geen technisch inhoudelijke oplossingen, maar zit wel aan tafel bij bedrijven met R&D'ers, Financieel managers en CEO's. Kanttekening is wel dat ik gemiddeld 6-8x per jaar bij een bedrijf over de vloer kom. Ik zit dus niet dagen achter elkaar op locatie.

De regel is bij ons heel simpel, naar een klant ga je in pak (strop is optioneel). Bij een heel aantal klanten weet ik dat het geen bal uitmaakt wat ik draag. Sterker nog, bij gevallen van hoge nood kom ik gewoon in wat ik die dag aan heb.
Toch merk ik dat het wel uitmaakt. Als ik als (business) consultant langskom, wordt ik eerder serieus genomen door het management dan wanneer ik in mijn spijkerbroek kom (hoe netjes die ook moge zijn).
Ik kan me wel goed voorstellen dat het voor een ingehuurde techneut minder van belang is. Die lopen bij ons ook gewoon in hun casual kleding rond.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Ik kan me wel goed voorstellen dat het voor een ingehuurde techneut minder van belang is.
Ik vertrouw techneuten in pak een stuk minder dan techneuten met sandalen en een korte broek. Die eerste doet belangrijk, die tweede is de guru ;)

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Ik ga echt vrijwel nooit in pak naar een klant toe. Meestal spijkerbroek, sneakers (redelijk afgetrapt ook) en een loszittend overhemd of een t-shirt.
Als ze mijn kennis nodig hebben dan zoeken ze geen gelikte mooiboy, dan zoeken ze iemand die overlegt, vervolgens zijn koptelefoon inplugt en dan als een idioot geniale dingen knutselt.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

celshof schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:50:
[...]
Ik vertrouw techneuten in pak een stuk minder dan techneuten met sandalen en een korte broek. Die eerste doet belangrijk, die tweede is de guru ;)
Dat is nog kortzichtiger dan mensen die denken dat ze in een pak belangrijker zijn :z
Persoonlijk heb ik dan liever de techneut in pak, dat is beter voor het uitzicht.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45

MicroWhale

The problem is choice

celshof schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:50:
[...]
Die guru zal in een gesprek met hoger management toch echt representatiever overkomen en per definitie beter aansluiting vinden. Dat zit hard-wired in de psychologie van de mens: Als je gekleed gaat in de kledij van de groep dan word je sneller geaccepteerd. Die guru zal dus alleen in zijn kloffie kunnen gaan als zijn reputatie als guru hem voorgaat. En dit is in consultancy kringen vrijwel nooit het geval.

Voor sales, pre-sales en consultancy is het dus van groot nut om die aanpassing in kleding te maken: Ze vinden immers sneller acceptatie en aansluiting bij de klant. Dat het wellicht als 'belangrijk', 'arrogant' of 'uit de hoogte' gezien wordt is mijns inziens kortzichtig.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Precies, een guru verliest echt niet z'n kwaliteiten als hij een pak aantrekt. Hij ziet er echter wel veel beter uit.
Dan zijn er mensen die een guru in een pak niet vertrouwen, maar dat is dan hun probleem.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

En daarnaast is het voor veel consultancyfuncties nog maar zeer de vraag of je meer hebt aan iemand met ontzettend diepgaande specialistische technische kennis, of iemand met gewoon goede technische kennis en daarnaast prima sociale vaardigheden en een goed begrip van wat de klant nu precies wil. Ik denk het laatste namelijk.

Niemand wil nog meer prutsers/praatjesmakers in de IT, maar van die in zichzelf gekeerde guru's (stereotype, I know) zijn echt maar op heel beperkte functies nuttig. En die zijn heel zelden op locatie bij de klant.

Verwijderd

Met alleen inhoudelijke kennis stoot je op enig moment (al vrij snel) tegen een plafond. Schoppen tegen 'mooiboys in snelle pakken' is namelijk vrij puberaal. Uiteindelijk zijn die mooiboys toch degenen die hogerop komen, terwijl de langharigen gewoon op de knieën onder de tafels blijven zitten.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Precies
Er zit heus nog wel een balans tussen ultra casual en strak in pak. Een nette spijkerbroek met blouse etc staat beter dan staan dan een lubberend pak. Dan moetje niet komen met badges en stiksels op je broek en een mickey mouse blouse. Het gaat bij je presentatie erom dat je kleding goed om het lichaam zit en je een verzorgde uitstraling hebt. Merkkleding, stofsoort etc dat zijn bijzaken.

Een pak draag ik als ik presentaties moet geven of naar financiele instellingen ga etc. Voor het dagelijks bestuur van de firma ben ik vaak in pantelon, of nette spijkerbroek.

edit:
Helemaal eens met hieronder

[ Voor 22% gewijzigd door Fietsbel op 27-06-2011 12:16 ]

39

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:20
In een pak is goed voor de eerste dag bij een klant.
Daarna kijk je wat de gangbare praktijk is bij je klant.

Is dit casual, draag dan casual.
Loopt het management in kostuum, draag dan ook een kostuum bij management meetings enzo.

Loopt iedereen (incl. management) rond in t-shirt ... casual zou ik dan ook voor gaan, eventueel eens polsen bij je baas of t-shirt enzo geen probleem is.

Want steek je af tegen de rest van het personeel, je tijdelijke collega's als het ware, dan werp je toch weeral een extra barriëre op.
Je kunt wel zeggen dat het puberaal is dat ze afgeven op iemand in kostuum, maar die kunnen het dan weer puberaal vinden dat jij de enige bent die rondloopt zoals een pinguïn.

Het is zeker ook geen schande om dit vantevoren even te vragen aan je contactpersoon bij de klant wat de gangbare praktijk is.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:57:
Met alleen inhoudelijke kennis stoot je op enig moment (al vrij snel) tegen een plafond. Schoppen tegen 'mooiboys in snelle pakken' is namelijk vrij puberaal. Uiteindelijk zijn die mooiboys toch degenen die hogerop komen, terwijl de langharigen gewoon op de knieën onder de tafels blijven zitten.
Dat is ook wel wat te generaliserend ;) . Mooiboys vallen ook snel zat door de mand als ze niet top zijn. Verder is er meer dan strak in het pak en kapotte spijkerbroek, net zoals er meer is dan de geitenwollen sokken/Birkenstock sandalen vs administratietypje.

Uiteindelijk helpt een goed politiek instinct en gevoel voor timing je het meeste, naast vakkennis ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is het trouwens als Logica consultant zo dat je altijd een stapje netter gekleed moet zijn dan de klant? Of is het ook bij Logica zo dat als de dresscode casual is bij de klant, jij ook gewoon casual ernaartoe kunt gaan?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 01:33:
Is het trouwens als Logica consultant zo dat je altijd een stapje netter gekleed moet zijn dan de klant? Of is het ook bij Logica zo dat als de dresscode casual is bij de klant, jij ook gewoon casual ernaartoe kunt gaan?
Je hebt een account geopend om dit topic te plaatsen. Dat kan uiteraard. Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben is waarom je zo doorvraagt. Volgens mij heb je nu al zat antwoorden gekregen die min of meer op hetzelfde neerkomen (zo er al maar één 'waarheid' is natuurlijk). Als je wil weten hoe dat op je nieuwe werkplek gaat, bel dan even op of informeer bij een collega die er al zit.

Ben je onzeker dat je op je eerste werkdag bij Logica uit de toon valt of zo?

Niet om lullig te doen, maar ik zou me eerder zorgen maken om je onzekerheid dan om je kledingkeuze als ik jou was.

• Frieda
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 01:33:
ik ken iemand van logica die zelfs in de nachtdienst in pak komt. dus ja, de logicanen die ik ken, kan je inderdaad herkennen aan het pak, ook tussen de casual geklede mensen van de klant. er zullen uiteraard uitzonderingen zijn, maar ik ken ze niet! :)
Pagina: 1