Beste Tweakers,
Ik heb hier een thuiscomputer staan die tot zondag vlekkeloos werkte. De thuiscomputer heeft zes harde schijven, status van de RAID opstelling is momenteel in orde. Maar deze is niet benaderbaar.
De reden van dit topic is tweeledig: Natuurlijk hoop ik ergens op een 'gouden tip' waardoor ik alsnog bij mijn data kan. Daarnaast zou ik graag mijn opgedane kennis weer terug willen geven aan de community.
Hieronder een overzicht van mijn HD configuratie:
Door een stroomstoring zijn in eerste instantie twee schijven uit het RAID-array 'geklapt'. Dit artikel uit 2005 omschrijft, hoewel het wellicht enigszins gedateerd is de blackhole van RAID5 en zet deze af tegen ZFS.
Wat is er gedaan?
Hieronder een korte beschrijving van de events die tot deze storing hebben geleid. En wat er geprobeerd is om de data weer terug te krijgen.
De netbeheerder laat weten dat er naast mij nog een andere melding van een stroomstoring bij hun bekend is. De verzekeringsmaatschappij gaf echter weinig hoop. Ik zou de netbeheerder aansprakelijk kunnen stellen voor dataverlies, maar de kans dat ik een professionele data recovery dienst hiermee kan betalen achtte zij klein. Ik heb besloten om deze weg niet in te slaan. Als particulier een recovery dienst inhuren is prijzig. Van de drie offertes die ik heb ontvangen zou ik gemiddeld 3900,- euro kwijt zijn voor het dataherstel.
Voor alle duidelijkheid: In dit hele proces is bij mijn weten geen data verwijderd. Er stond 5,71 TB op de RAID. Ik beschouw de data sinds gisteren als verloren. (Lees: Ik ga ervan uit dat ik drie maanden werk kwijt ben, en zie het nu als een interessant hobby-project)
Wat heb ik geleerd?
Ik heb hier een thuiscomputer staan die tot zondag vlekkeloos werkte. De thuiscomputer heeft zes harde schijven, status van de RAID opstelling is momenteel in orde. Maar deze is niet benaderbaar.
De reden van dit topic is tweeledig: Natuurlijk hoop ik ergens op een 'gouden tip' waardoor ik alsnog bij mijn data kan. Daarnaast zou ik graag mijn opgedane kennis weer terug willen geven aan de community.
Hieronder een overzicht van mijn HD configuratie:
- 1x SSD. Hier staat het OS (Windows 7) en de meest gebruikte programma's op.
- 5x Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB. Deze is geconfigureerd in RAID 5.
Door een stroomstoring zijn in eerste instantie twee schijven uit het RAID-array 'geklapt'. Dit artikel uit 2005 omschrijft, hoewel het wellicht enigszins gedateerd is de blackhole van RAID5 en zet deze af tegen ZFS.
Wat is er gedaan?
Hieronder een korte beschrijving van de events die tot deze storing hebben geleid. En wat er geprobeerd is om de data weer terug te krijgen.
- Omstreeks 16 uur. Computer blijft hangen bij afsluiten, gevolgd door een stroomstoring. (Vermoedelijk overspanning).
- Computer wordt na 5 min. weer aangezet. ASUS EFI (BIOS) geeft een overclock failure aan. Voor alle duidelijkheid, PC is nooit overclocked geweest. Er wordt besloten om de EFI te laden naar 'optimized defaults'.
- Intel RST geeft post EFI aan, dat er een storing in de RAID wordt waargenomen met in eerste instantie 1 schijf
- Na inloggen op OS geeft Intel RST aan dat er een storing in de RAID is ontstaan en dat de schijf met storing op 'normaal' moet worden gezet. Deze schijf is op normaal gezet.
- Vervolgens wordt de RAID opstelling opnieuw geïnitialiseerd, dit gebeurt automatisch.
- Op 0,03% geeft de RAID opstelling aan dat een tweede schijf ook op 'normaal' moet worden gezet. Deze schijf is ook op normaal gezet.
- Na opnieuw opstarten geeft Intel RST (post EFI) aan dat drie schijven 'member' zijn, en twee schijven non-member. De RAID opstelling mist twee schijven, en geeft buiten de RAID twee losse schijven weer.
- Na het volgen van dit artikel heb ik alle schijven gelabeld, ontkoppeld en in dezelfde volgorde weer aangesloten. Dit gaf geen resultaat.
- Hierna heb ik alle schijven op non-RAID gezet, en de RAID opstelling met dezelfde settings (naam, aantal schijven in exact dezelfde volgorde en stripe size) geprobeerd opnieuw aan te maken. Dit is niet gelukt. Dit resulteerde erin dat 1 schijf het weer deed, de status veranderde naar 'Degraded'
- Vervolgens heb ik een nieuwe harde schijf aan het systeem gehangen waardoor deze opnieuw kon rebuilden. De eindstatus is dat alle schijven weer op groen staan, maar de RAID array niet benaderbaar is.
- In schijfbeheer wordt aangegeven dat ik een keuze moet maken tussen MBR of GPT. Nu weet ik dat als ik hier mee verder ga, ik alle data kwijt ben. Testdisk laat de schijven niet zien.
De netbeheerder laat weten dat er naast mij nog een andere melding van een stroomstoring bij hun bekend is. De verzekeringsmaatschappij gaf echter weinig hoop. Ik zou de netbeheerder aansprakelijk kunnen stellen voor dataverlies, maar de kans dat ik een professionele data recovery dienst hiermee kan betalen achtte zij klein. Ik heb besloten om deze weg niet in te slaan. Als particulier een recovery dienst inhuren is prijzig. Van de drie offertes die ik heb ontvangen zou ik gemiddeld 3900,- euro kwijt zijn voor het dataherstel.
Voor alle duidelijkheid: In dit hele proces is bij mijn weten geen data verwijderd. Er stond 5,71 TB op de RAID. Ik beschouw de data sinds gisteren als verloren. (Lees: Ik ga ervan uit dat ik drie maanden werk kwijt ben, en zie het nu als een interessant hobby-project)
Wat heb ik geleerd?
- Pas op voor open deuren :-)
- Data kwijtraken is een nachtmerrie en komt altijd ongelegen. Ik was net mijn Dropbox aan het opschonen en ben bezig met afstuderen.
- RAID 5 kent een blackhole. Bij stroomuitval ben je daar dus niet volledig tegen beschermd. Mocht je RAID 5 draaien zorg dan voor een recovery / master CD (Ik had dat achteraf kunnen doen in Intel RST). Deze maakt een backup van de paritytabel. Dat scheelt indien herstel nodig is.
- Zorg voor een hot spare. Twee dagen rebuilden is vervelend.
- Zorg voor een goede UPS
- RAID is geen backup
[Voor 0% gewijzigd door Tantalus22 op 23-06-2011 10:23. Reden: Aanvullen leerpunten n.a.v. reply's]