Toon posts:

Nvidia GT430 kan geen full-HD weergeven

Pagina: 1
Acties:

• Dreeke fixed
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06-2022
In mijn TV pc heb ik onlangs een GT430 geplaatst omdat de vorige kaart geen full-HD kan weergeven (Nvidia 210)

Nu blijkt de GT430 ook geen full-HD niet te kunnen, tenmiste niet voor langere tijd. Op 1280*720 werkte beide kaarten goed, maar op 1920*1080 komen er konstant strepen in beeld.
Ik heb met diverse tools gekeken om te overclocken, maar wat blijkt: de kaart wordt konstant terug geklokt van 700MHz naar 405MHz of lager. Dit terug klokken gebeurt niet eens geleidelijk maar gewoon in 1 stap!

Hoe voorkom ik dat terug klokken? De temperatuur van de kaart is nu nog geen 40 graden.

De kaart heb ik gekocht om later onder Linux te gaan kijken, maar eerst wil ik onder windows XP kunnen kijken.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 10:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dreeke fixed schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:26:
In mijn TV pc heb ik onlangs een GT430 geplaatst omdat de vorige kaart geen full-HD kan weergeven (Nvidia 210)

Nu blijkt de GT430 ook geen full-HD niet te kunnen, tenmiste niet voor langere tijd. Op 1280*720 werkte beide kaarten goed, maar op 1920*1080 komen er konstant strepen in beeld.
Ik heb met diverse tools gekeken om te overclocken, maar wat blijkt: de kaart wordt konstant terug geklokt van 700MHz naar 405MHz of lager. Dit terug klokken gebeurt niet eens geleidelijk maar gewoon in 1 stap!

Hoe voorkom ik dat terug klokken? De temperatuur van de kaart is nu nog geen 40 graden.

De kaart heb ik gekocht om later onder Linux te gaan kijken, maar eerst wil ik onder windows XP kunnen kijken.
Wat voor software gebruik je? De software moet namelijk wel dxva versnelling ondersteunen. Goede voorbeelden zijn MPC-HC en XBMC (met dvxa optie aan).
Het is normaal dat je kaart lager klokt tijdens het afspelen van HD materiaal, 2d mode zou al voldoende moeten zijn.

Weet je zeker dat dus dxva actief is? Kijk dit even met taakbeheer bijvoorbeeld, als dxva werkt dan heb je meestal rond de 0-20% cpu belasting.

• Dreeke fixed
MPC-HC kende ik nog niet, ik heb gewoon VLC en MPC geinstalleerd. Echter ik heb met opera een enquette ingevuld met veel zwart-wit (zwarte achtergrond en witte vlakken, waarbij eerst de achtergrond wordt getoond en daarna de voorgrond) en dit ging echt heeeel slecht, enorm veel strepen in beeld, 2d mode lijkt veel te laag geklokt.

Voor tv kijken gebruik ik SmartDVB of DvbDream (mediaportal moet ik nog proberen --> sateliet), met een cpu belasting van 2-6% bij 1 SD kanaal en 25-35% bij 1 HD kanaal. Meestal is het beeld goed, maar soms zijn er gewoon strepen in beeld, vooral als er een hoog contrast is, bij 1280*720 heb ik nergens last van.

dxva heb ik nog nooit in de taakbeheer gezien, ffdshow kan dit misschien gebruiken, deze gebruik ik voor de SD codecs.

Na een beetje zoeken heb ik een how-to voor ffdshow+dxva gevonden, ik zal dit morgen eens proberen, tnx!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:59
Even een tip om je op weg te helpen in Linux door te vertellen hoe ik het doe met een Nvidia-kaart: Proprietary Nvidia drivers installeren, MPlayer installeren en video output zetten op VDPAU en je bent klaar. :)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat daniel zegt :).

Wat ik bedoelde is dat als dxva correct werkt je HD content af kan spelen met een maximale belasting van rond de 20% (dit is met een trage cpu). Jij hebt al een belasting van 25-35% ik weet niet wat voor cpu je hebt maar ik gok dat deze een stuk sneller is dan bijvoorbeeld een amd e350 APU :P. Dus waarschijnlijk werkt dxva nog niet goed.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 13:55
VLC en MPC ondersteunen allebei hardwaredecoding in de huidige versies... allerlei aparte filters en codecs e.d. installeren zou niet nodig hoeven zijn. Normaal gesproken is het zelfs zo dat die progsels zelf wel kunnen herkennen of je gpu hardwaredecoding ondersteund en zullen het vanzelf inschakelen, of anders moet het in de instellingen even aangevinkt worden. Is dat dus blijkbaar niet gebeurd of dat gaat niet goed, dan zal ik als ik jou was eerst eens even naar je drivers e.d. kijken.

Daarnaast, je oude videokaart en die nieuwe ondersteunen allebei 1080p... daar zit het probleem sowieso niet. Ow ja, en rommelen met ffdshow icm met VLC maakt ook niet uit want VLC gebruikt eigen codecs... ffdshow is dus eigenlijk ook alleen maar nodig/van toepassing icm met bijvoorbeeld MPC-hc.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50
VLC ondersteunt hardwaredecoding alleen onder Vista/7 aangezien deze DXVA 2.0 vereist.

• MicGlou
Nielson schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:25:
VLC ondersteunt hardwaredecoding alleen onder Vista/7 aangezien deze DXVA 2.0 vereist.
Dat is idd waar, stond ik even niet bij stil en dan is VLC niet eens een optie voor deze gebruiker...

@Dreeke fixed... Misschien moet je eens kijken naar een pakket als CCCP... dat is mpc-hc+codecpack totaal toegespits op hd materiaal... dus niet zoals bijvoorbeeld k-lite waarin men vaak ook een hoop 'overbodige' codecs instopt. CCCP is meestal al vrij goed ingesteld bij standaard installatie... zeker het ffdshow gebeuren wordt dan voor je gedaan en kan je een hoop rommel besparen. Je kan daarna natuurlijk nog altijd wat gaan tweaken met de instellingen etc, maar je weet iig zeker dat het in basis werkt zoals jij wilt dat het werkt.

Maar nogmaals, je zegt dat je mpc-hc al installed hebt gehad maar die maakt niet vanzelf gebruik van dxva? Dat is ongeacht er ffdshow oid installed staat, want mpc-hc kan native hardware decoding aansturen. Dan moet je toch eerst serieus eens naar je drivers gaan kijken, even goed deinstalleren, driversweep erover om te checken of de laatste restjes ook weg zijn en dan de hele handel weer opnieuw installeren.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie al allerlei antwoorden betreffende DXVA, dus dat zal ik achterwege laten.

Wat het terugklokken betreft:
Wanneer de belasting laag is klokt menig GPU terugwoordig zichzelf terug naar lagere snelheden om energie te besparen, net zoals menig CPU vandaag de dag. Vaak worden er ook aparte clockprofielen gebruikt voor de verschillende modi, zoals 2D modus en 3D modus.
Op de Windows desktop is dan het 2D/desktop profiel actief en wanneer je een game/render er in gooi het 3D/performance profiel. Ik zag zo snel even niet waar je mee aan het overclocken bent, maar ik vermoed dat je de 3D clocks aan het opkrikken bent en daar merk je dan dus niets van.
Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat je je videokaart gaat overklokken wanneer deze niet correct lijkt te functioneren, maar dat is een verhaal apart.
Jouw probleem lijkt bij de software te liggen, niet bij de hardware. Mogelijk was dat ook al van toepassing op je probleem met je vorige GT210, die draait namelijk voor 1080p ook zijn handje niet om.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dreeke fixed
Ik heb ff alle antwoorden gelezen en er zijn een paar verwarringen:

MPC heb ik geinstalleerd niet MPC-HC, maar ik zal CCCP eens proberen. Nu heb ik idd k-lite geinstalleerd.
In mijn browser(opera) werkt de 2d ook niet goed, vooral bij grote contrast overgangen.
Ik kijk sateliet met de ffdshow codec, maar daar zal CCCP hopelijk een oplossing voor geven.
Ik wil dat de 2d prestaties beter worden, de klok wordt te veel terug geklokt in 2d, bij de hoge stand is er geen probleem.

Voor het bekijken van de klok mogelijkheden heb ik rivatuner en MSI afterburner gebruikt, maar ik zie geen kans om in een van beide pakketten een minimum klok in te stellen, alleen een maximun is mogelijk.

Primair wil ik sateliet-tv kijken dus, nu ff CCCP zoeken...
Gevonden:
http://www.free-codecs.co..._community_codec_pack.htm

Weet iemand toevalig een Linux distro met sateliet tv ingebouwd, liefst Ubuntu, die gebruik ik nl al.

• MicGlou
Dreeke fixed schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:31:
Ik heb ff alle antwoorden gelezen en er zijn een paar verwarringen:

MPC heb ik geinstalleerd niet MPC-HC, maar ik zal CCCP eens proberen. Nu heb ik idd k-lite geinstalleerd.
In mijn browser(opera) werkt de 2d ook niet goed, vooral bij grote contrast overgangen.
Ik kijk sateliet met de ffdshow codec, maar daar zal CCCP hopelijk een oplossing voor geven.
Ik wil dat de 2d prestaties beter worden, de klok wordt te veel terug geklokt in 2d, bij de hoge stand is er geen probleem.

Voor het bekijken van de klok mogelijkheden heb ik rivatuner en MSI afterburner gebruikt, maar ik zie geen kans om in een van beide pakketten een minimum klok in te stellen, alleen een maximun is mogelijk.

Primair wil ik sateliet-tv kijken dus, nu ff CCCP zoeken...
Gevonden:
http://www.free-codecs.co..._community_codec_pack.htm

Weet iemand toevalig een Linux distro met sateliet tv ingebouwd, liefst Ubuntu, die gebruik ik nl al.
Wat is MPC dan? Want in principe is het enige 'levende' project gebaseerd op het originele MPC alleen nog maar MPH-HC... (zover ik weet). CCCP maakt ook gebruik van FFDshow overigens, het is alleen allemaal van tevoren ingesteld voor je.

Het is overigens compleet normaal dat een videokaart naar lagere clocks gaat als deze in 2D modus draait, een videokaart hoeft doorgaans voor 2D gewoon niet full power te gaan... dat scheelt weer in het verbruik. Zoals modje Ultraman al aangeeft, als je met beide kaarten hetzelfde probleem hebt, dan ligt de oorzaak vrijwel zeker niet aan de hardware maar moet je het aan de software kant zoeken.

Probeer het allemaal even van voren af aan. Drivers deinstalleren, goede driversweep doen na deinstallatie etc. Alle software wat betreft het afspelen van media verwijderen, dan bedoel MPC e.d. Windows Mediaplayer hoeft uiteraard niet. Ik raad je overigens niet aan de codec packs van k-lite te deinstalleren, het deinstalleren van hun codec packs wil eens vervelende gevolgen hebben zoals het niet werken van filmpjes in je browser etc.. Daarna nieuwste drivers downloaden bij Nvidia, gewoon standaard installatie daarvan doen. CCCP installeren en dan een HD film afspelen met MPC-HC welke daarbij wordt geleverd. Als het goed is moet je dan in de onderste balk van mpc-hc 'DXVA' zien staan.

• Dreeke fixed
Er is nog een topic met hetzelfde probleem maar dan met een ati kaart:
GPU op dezelfde snelheid houden

Ik heb cccp geinstalleerd, en de XP-Codec-Pack-2.5.1 verwijderd, hier zat dus ook MPC in.

Het probleem met TV kijken is opgelost lijkt het, de ffdshow decoder met DXVA werkt niet maar de CyberLink decoder wel, en de strepen tijdens TV kijken lijken tot nu toe weg te zijn.

Nu in browser mode nog, Bedankt met het in de juiste richting sturen tot nu toe :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

http://mpc-hc.sourceforge.net/

Probeer deze eerst eens.
Dit is een versie van mpc met codecs al aanwezig, op deze manier bespaar je de ellende met allerlei codec packs.
Dingen zoals haali media splitter zitten hier dus al in.

Er zijn wel manieren om ffdshow plus dxva werkent te krijgen. Je moet dan de videostream niet aanraken, dus geen custom filters gaan gebruiken.

[Voor 21% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-06-2011 02:52. Reden: ffdshow]

• Dreeke fixed
Bij deze nog een kleine update:

ffdshow + dxva werkt, echter alleen voor de HD zenders (mpeg4?), en niet voor de SD zenders(mpeg1-2?). De resultaten zijn minder goed dan van de cybelink decoder, er lijken frame drops te zijn, hier moet ik nog naar kijken of dit een instelling is.

Toch ook nog ff zoeken hoe de minimale klok is op te krikken in zowel 2d als 3d mode, en daar ook daadwerkelijk te laten staan, dus niet laten terug klokken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee