Toon posts:

GPU op dezelfde snelheid houden

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 10:35
Hallo iedereen,

de GPU-klok en de Geheugenklok van mijn videokaart klokken automatisch terug naar lagere waarden wanneer de vraag naar GPU kracht afzakt.. Wanneer er dan weer rekenkracht nodig is wanneer je bijvoorbeeld een game start gaan de waarden van de klok weer omhoog..

Ik zou graag willen dat de waarden altijd hoog zijn, of in ieder geval minder laag zijn dan dat ze standaard worden.

Het gaat hier om mijn HTPC, waar ik een ASUS HD5770, 1GB in heb.. De GPU klok klok zich automatisch terug naar maar 157Mhz wanneer ik gewoon idle in het menu van Mediaportal scroll, en ik merk dat menu's wat traag werken en ik verdenk de lage klok instellingen hiervan..

Ik flash liever niet de bios van m'n videokaart, maar mocht dat de enige optie zijn, dan durf ik dat wel te wagen.. ik heb wel eens eerder de bios van m'n videokaart geflast, dus heb er een beetje ervaring mee..

Graag wat adviezen over hoe ik de instellingen kan wijzigen!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Dat is denk ik niet de oorzaak. Je zou kunnen kijken of 1MHz overclocken met Afterburner werkt, maar dat denk ik niet. Hij klokt zich (als het goed is) alleen terug als ie helemaal idle is.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 13:14
Ik weet dat Atitool (oud programmaatje, wordt volgens mij niet meer ondersteund) ook de optie gaf de 2d clocks (weet niet dit dezelfde clock is als de idle clock, maar daar kom je wel snel genoeg achter als de clocksnelheden van 2d in atitool en de idle clocksnelheid van je kaart dan hetzelfde moeten zijn). aan te passen. Wellicht dat je hiernaar zou kunnen kijken.

• powermarcel10
Beatboxx schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:40:
Dat is denk ik niet de oorzaak. Je zou kunnen kijken of 1MHz overclocken met Afterburner werkt, maar dat denk ik niet. Hij klokt zich (als het goed is) alleen terug als ie helemaal idle is.
Dank voor je reactie.. Daar dacht ik ook al aan, dus heb dat even geprobeerd, en dat werkt inderdaad niet..

Ik heb een 7" touchscreen in mij HTPC, en heb op dat kleine schermpje even ati ccc open gezet, om daar te kunnen zien welke klokfrequenties hij precies heeft op welk moment.. Wanneer ik in het homescreen van Mediaportal aan het scrollen ben, blijft de GPU klok op slechts 157Mhz.. Ik wil gewoon weten of het minder stotterig gaat wanneer de klokfrequenties omhoog gaan.

Op mijn andere PC, met een HD6870 loopt mediaportal wel snel, dus het ligt niet aan het programma..

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:56
powermarcel10 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:54:
[...]

Dank voor je reactie.. Daar dacht ik ook al aan, dus heb dat even geprobeerd, en dat werkt inderdaad niet..

Ik heb een 7" touchscreen in mij HTPC, en heb op dat kleine schermpje even ati ccc open gezet, om daar te kunnen zien welke klokfrequenties hij precies heeft op welk moment.. Wanneer ik in het homescreen van Mediaportal aan het scrollen ben, blijft de GPU klok op slechts 157Mhz.. Ik wil gewoon weten of het minder stotterig gaat wanneer de klokfrequenties omhoog gaan.

Op mijn andere PC, met een HD6870 loopt mediaportal wel snel, dus het ligt niet aan het programma..
Hoe hoog is de gpu load als je door het mediaportal aan het scrollen bent ?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Er zijn vast tools die nog steeds in staat zijn om de 2D clocks aan te passen als de HD5770 dat toelaat. Anders zul je toch moeten gaan flashen.

Maar heb je ook al gezorgd dat de drivers van je beide opstellingen gelijk zijn of zelfde helemaal up-to-date?
Hoe is verder de CPU en GPU load tijdens deze handelingen?

Daarnaast zou je een lichte 3D demo in een window kunnen draaien, en als je clocks dan op performance niveau zijn dan nog eens kijken wat mediaportal doet.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 22:28
Rivatuner, zou dit moeten kunnen, of het ook echt het probleem is, kunnen we natuurlijk pas zien als je het probeert.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• powermarcel10
Guiding schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:54:
Ik weet dat Atitool (oud programmaatje, wordt volgens mij niet meer ondersteund) ook de optie gaf de 2d clocks (weet niet dit dezelfde clock is als de idle clock, maar daar kom je wel snel genoeg achter als de clocksnelheden van 2d in atitool en de idle clocksnelheid van je kaart dan hetzelfde moeten zijn). aan te passen. Wellicht dat je hiernaar zou kunnen kijken.
Bedankt voor de tip, heb het even geprobeerd, maar deze tool is niet compatible.. Er zit wel een handige tool in die artifacts zoekt, dus das wel handig voor het overklokken!:)
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:56:
[...]

Hoe hoog is de gpu load als je door het mediaportal aan het scrollen bent ?
Dit verschilt een beetje.. Meestal 0/1% maar als ik ga scrollen loopt hij soms op tot 14% Echter gaan de clocks dan niet omhoog, en blijven laag..
Ultraman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:59:
Er zijn vast tools die nog steeds in staat zijn om de 2D clocks aan te passen als de HD5770 dat toelaat. Anders zul je toch moeten gaan flashen.

Maar heb je ook al gezorgd dat de drivers van je beide opstellingen gelijk zijn of zelfde helemaal up-to-date?
Hoe is verder de CPU en GPU load tijdens deze handelingen?

Daarnaast zou je een lichte 3D demo in een window kunnen draaien, en als je clocks dan op performance niveau zijn dan nog eens kijken wat mediaportal doet.
Weet je toevallig een tool waar de 2d clocks mee te verhogen zijn? BTW: dit zjin de lage clocks waarin hij dus terugschakelt??

Beide systemen hebben de nieuwste driver..

Das een goede tip trouwens, om even een toepassing te draaien die er voor zorgt dat de clocks even omhoog gaan.. Zal eens kijken of ik een geschikte tool kan vinden..

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 13:14
Aangezien je atitool toch al hebt geprobeerd, de artifact zoek tool, bij gebrek aan de officiele naam, zou ervoor moeten zorgen dat je 3d clocks aangaan (kan je gelijk zien met je 2e monitor). Scroll dan eens door Mediaportal heen.

• powermarcel10
Guiding schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:07:
Aangezien je atitool toch al hebt geprobeerd, de artifact zoek tool, bij gebrek aan de officiele naam, zou ervoor moeten zorgen dat je 3d clocks aangaan (kan je gelijk zien met je 2e monitor). Scroll dan eens door Mediaportal heen.
Ja precies, daar dacht ik ook al aan, zal die dus ff proberen :)

Verder lukt het me niet met rivatuner.. (v2.24) ik denk dat mijn videokaart driver niet compatible is met dit programma.. De laatste versie van rivatuner die ik nu geloof ik geinstalleerd heb is ook uit 2009..

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 09:18
Probeer eens asus smartdoctor, misschien blijft ie wel op 3d clocks lopen.
Je kunt evt een oudere versie van afterburner proberen, bij de nieuwere versie klokt ie inderdaad terug naar 2d als je hem overklokt, dat was met de oudere versies niet.

|2600k|Asus 290|

• THE_FIREFOX
FurMark is een mooie stress tool voor de videokaart :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:53

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hoe snel is eigenlijk de processor in beide pcs? Dit zou ook mee kunnen spelen dat het wel soepel loopt bij je HD6870.

• powermarcel10
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:54:
Hoe snel is eigenlijk de processor in beide pcs? Dit zou ook mee kunnen spelen dat het wel soepel loopt bij je HD6870.
In mijn gewone pc waar de 6870 inzit zit een i7 920 @ 3,4Ghz en in de HTPC een Intel E7300 @ 2,66Ghz..

Inprincipe zou die laatste snel genoeg moeten zijn voor Mediaportal lijkt me..

• powermarcel10
Bullus schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:21:
Probeer eens asus smartdoctor, misschien blijft ie wel op 3d clocks lopen.
Je kunt evt een oudere versie van afterburner proberen, bij de nieuwere versie klokt ie inderdaad terug naar 2d als je hem overklokt, dat was met de oudere versies niet.
Ook deze tool klokt de 2D niet mee.. Kreeg ook blauwe shermen, dus heb hem maar weer verwijderd..

• powermarcel10
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:40:
FurMark is een mooie stress tool voor de videokaart :)
Klopt, maar die stresst hem direct weer naar 100% toe.. Daar gaat het zeker niet soepeler van lopen in Mediaportal.. Moet gewoon even een app hebben die hem naar de hoogste kloks brengt, maar waarbij er wel genoeg rekencapiciteit overblijft voor Mediaportal..

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:53

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

powermarcel10 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:21:
[...]
In mijn gewone pc waar de 6870 inzit zit een i7 920 @ 3,4Ghz en in de HTPC een Intel E7300 @ 2,66Ghz..

Inprincipe zou die laatste snel genoeg moeten zijn voor Mediaportal lijkt me..
Lijkt mij eigenlijk ook maar. Wat is je cpu load tijdens het scrollen met je HTPC?

• THE_FIREFOX
powermarcel10 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:23:
[...]

Klopt, maar die stresst hem direct weer naar 100% toe.. Daar gaat het zeker niet soepeler van lopen in Mediaportal.. Moet gewoon even een app hebben die hem naar de hoogste kloks brengt, maar waarbij er wel genoeg rekencapiciteit overblijft voor Mediaportal..
Hoeft niet percé. Kan het ook met een custom screensize bij 4 bij 4 doen. Dan belast je hem gelijk een stuk minder dan op de normale resoluties. Ik belast m'n HD6870 dan met maar 28%
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee