Toon posts:

Arduino uno, leds in naam chaser

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 409943

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met een projectje met de arduino uno. Ik wil mijn naam in leds maken met een looplicht animatie. Kan iemand mij een code geven die ik misschien kan aanpassen naar de hoeveelheidgroepen die ik heb.

Ik heb het al gedaan met die knipperfunctie en dan achter elkaar maar dit ziet er wel heel saai uit en heel houterig.

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:53
Wat dacht je? Na een paar keer op circuitsonline.net geprobeerd te hebben en hier een aantal topics te openen ( die ook allemaal gesloten zijn) nog maar een keertje?

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 11:46
amauer schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:04:
Wat dacht je? Na een paar keer op circuitsonline.net geprobeerd te hebben en hier een aantal topics te openen ( die ook allemaal gesloten zijn) nog maar een keertje?
Ik vind dit wel ietwat negatief, echter Sjonbakker, je moet wel meer informatie geven, want zo kan niemand je helpen...

Wat voor setup heb je, hoe heb je het gebouwd (schema?) Wat voor code heb je, wat voor ideeën heb je, wat voor problemen loop je tegen aan, wat is de schaal van dit project?

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:09
FTMarcella schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:19:
[...]

Ik vind dit wel ietwat negatief, echter Sjonbakker, je moet wel meer informatie geven, want zo kan niemand je helpen...

Wat voor setup heb je, hoe heb je het gebouwd (schema?) Wat voor code heb je, wat voor ideeën heb je, wat voor problemen loop je tegen aan, wat is de schaal van dit project?
Hangt er vanaf wat jij negatief noemt, ik ben het eerlijk gezegd met FTMarcella eens, eerst loopt Sjonbakker CO onder te spammen met topics en geeft elke x dezelfde vraag zonder enige eigen inzet. Daar wordt hij uiteindelijk tijdelijk gebanned na herhaaldelijke waarschuwingen. Dus dan probeert hij het hier en begint exact hetzelfde te doen als op CO. Topic loopt, hij geeft geen input en beschikt niet over de kennis en motivatie om het te leren. Mod sluit het topic. Sjonbakker opent een nieuw topic met dezelfde vraag. 8)7

Dat ik hier nog woorden aan vuil maak :F

p.s. Hij post geen code/schema's etc want hij heeft ze niet en luistert niet naar de gegeven input.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit is inderdaad wel erg weinig inzet. Ik laat je topic open op voorwaarde dat je zelf wat meer inzet toont in je volgende posts. Dat houd in: geef (of beschrijf) het schema zoals je je hardware opgebouwd hebt, beschrijf je vraag wat beter (wat is 'houterig'? wat moet code doen om minder 'houterig' over te komen?) en geef aan wat je zelf al gevonden hebt en waarom het niet doet wat je wilt (er zijn namelijk genoeg Arduino-chasers te vinden.)

Edit: Ik zie net dat je vorige topic over dit onderwerp ook al dichtzit. Zie dit dan als een laatste kans om niet ook een slotje op dit topic te laten belanden: als je op een manier zoals ik beschreef eigen inzet toont mag deze openblijven, zoniet zit hier ook vrij snel een hangslot op.

[Voor 25% gewijzigd door Sprite_tm op 22-06-2011 13:00]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kan iemand mij een code geven die ik misschien kan aanpassen naar de hoeveelheidgroepen die ik heb.
45698098523409 ?

Topicstarter
FTMarcella schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:19:
[...]

Ik weet niet hoe ik goed een schema op de computer kan maken maar heb het getekend. Ik zal het beschrijven: Ik heb een ULN2003AG aangesloten op pin 6 T/M 12 van de arduino en dat is dan op de ULN2003AG op pin 1 T/M 7. Ik heb dan op de pin 1 t/m 6 van de ULN2003AG groepen aangesloten. De code die ik nu gebruik:

int ledPin = 12;
int ledPin2 = 11;
int ledPin3 = 10;
int ledPin4 = 9;
int ledPin5 = 8;
int ledPin6 = 7;

void setup()
{
pinMode(ledPin,OUTPUT);
pinMode(ledPin2,OUTPUT);
pinMode(ledPin3,OUTPUT);
pinMode(ledPin4,OUTPUT);
pinMode(ledPin5,OUTPUT);
pinMode(ledPin6,OUTPUT);
}

void loop()
{
digitalWrite(ledPin, HIGH);
digitalWrite(ledPin2, HIGH);
digitalWrite(ledPin3, HIGH);
digitalWrite(ledPin4, HIGH);
digitalWrite(ledPin5, HIGH);
digitalWrite(ledPin6, HIGH);
}

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-01 15:32

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

voor het posten van code zijn de
code:
1
2
3
 [code=java]
Plaats hier de code
 [/code]

tags

Voor de rest, je stuurt nu gewoon 6 leds aan, je moet eens goed nadenken hoe je hetgeen dat je wil laten scrollen wil opslaan (denk bijvoorbeeld aan een tweedimentionale array), en hoe je er voor zorgt dat eens in de zoveel tijd de animatie ververst moet worden (denk bijvoorbeeld aan een for loop met een sleep).

voor de rest, het is misschien handig wat basistutorials over arduino te doen, voordat je aan zulke projectjes begint :)

Topicstarter
windwarrior schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:21:
voor het posten van code zijn de
code:
1
2
3
 [code=java]
Plaats hier de code
 [/code]

tags

Voor de rest, je stuurt nu gewoon 6 leds aan, je moet eens goed nadenken hoe je hetgeen dat je wil laten scrollen wil opslaan (denk bijvoorbeeld aan een tweedimentionale array), en hoe je er voor zorgt dat eens in de zoveel tijd de animatie ververst moet worden (denk bijvoorbeeld aan een for loop met een sleep).

voor de rest, het is misschien handig wat basistutorials over arduino te doen, voordat je aan zulke projectjes begint :)
ok dankjewel ik ga zelf even uitzoeken wat alles betekend :+

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

En voor het meer vloeiend laten verlopen van aan- en uitzetten van leds zou je eens kunnen kijken naar pwm:
wiki pagina over het principe van pwm: Wikipedia: Pulse-width modulation
tutorial voor pwm in combinatie met arduino: http://www.arduino.cc/en/Tutorial/PWM

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Topicstarter
real[B]art schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:04:
En voor het meer vloeiend laten verlopen van aan- en uitzetten van leds zou je eens kunnen kijken naar pwm:
wiki pagina over het principe van pwm: Wikipedia: Pulse-width modulation
tutorial voor pwm in combinatie met arduino: http://www.arduino.cc/en/Tutorial/PWM
Ok maar dan kan ik dus ook gewoon meerdere leds gebruiken??

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:28
Hoeveel leds wil je gebruiken.
Kan wel tot 2048 met simpele io expanders.

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 22-06-2011 21:39]

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-01 15:32

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Anoniem: 409943 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:35:
[...]

Er zijn speciale pinnen gereserveerd voor PWM, er zijn geloof ik wel aparte IC's die dat ook doen, maar dat maakt alles onnodig complex, ik zou eerst proberen een aantal leds aan te sturen, eventueel met een shift register

PWM is overigens niet moeilijk om te begrijpen, het is gewoon razendsnel schakelen tussen een hoog signaal en een laag signaal. Stel je hebt 50% hoog en 50% laag, dan brand je led minder fel, en kun je hem dus laten faden

Topicstarter
Ik gebruik nu deze code is dit ook geschikt om er groepen op aan te sluiten. zo niet wat moet ik dan aanpassen??
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
int timer = 100;          

void setup() {
     for (int thisPin = 2; thisPin < 8; thisPin++)  {
     pinMode(thisPin, OUTPUT);      
   }
 }

void loop() {
      for (int thisPin = 2; thisPin < 8; thisPin++) { 
        digitalWrite(thisPin, HIGH);   
    delay(timer);                  
       digitalWrite(thisPin, LOW);    
   }

for (int thisPin = 7; thisPin >= 2; thisPin--) { 
     digitalWrite(thisPin, HIGH);
     delay(timer);
      digitalWrite(thisPin, LOW);
   }
 }

• Milosonator
Voor een schema kan je gewoon paint gebruiken:
Dit is ongeveer hoe ik het zou doen (correct me if im wrong):

Topicstarter
FTMarcella schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:12:
Voor een schema kan je gewoon paint gebruiken:
Dit is ongeveer hoe ik het zou doen (correct me if im wrong):
[afbeelding]
dat klopt maar ik gebruik een ULN2003AG en daar zit alleen een GND op. En ik heb 6 groepen.

• Milosonator
Anoniem: 409943 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:19:
[...]

dat klopt maar ik gebruik een ULN2003AG en daar zit alleen een GND op. En ik heb 6 groepen.
Dit schema is makkelijk aanpasbaar daarvoor.

Topicstarter
FTMarcella schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:38:
[...]

Dit schema is makkelijk aanpasbaar daarvoor.
Ik heb een schema gemaakt maar hoe kan ik dit uploaden.

• Milosonator
Anoniem: 409943 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 17:17:
[...]

Ik heb een schema gemaakt maar hoe kan ik dit uploaden.
ga naar http://tinypic.com selecteer bestand, uploaden en link plaatsen m.b.v. het foto toevoegen knopje.

Topicstarter
FTMarcella schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 17:26:
[...]

ga naar http://tinypic.com selecteer bestand, uploaden en link plaatsen m.b.v. het foto toevoegen knopje.
dit is het schema

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Anoniem: 409943 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:35:
Ja, je moet enkel in de gaten houden hoeveel stroom je leds trekken. Voor elke chip is in de datasheet te vinden hoeveel stroom je kunt trekken per pin en in totaal.

Bijvoorbeeld 25mA per pin, 100mA totaal.

Dit betekent dat je per pin maximaal 25mA kunt trekken, maar dat je in totaal nooit meer dan 100mA mag gebruiken.
Dus als je bijvoorbeeld 6 uitgangen hebt die allemaal met 25mA belast worden, dan mag je niet alle 6 die uitgangen tegelijk aan hebben staan, want dan trek je 6 x 25mA = 150mA en dat is meer dan het totale maximum van 100mA.

Oplossingen zijn om dan bijvoorbeeld via transistoren te schakelen (zoals je nu al doet met de ULN2003AG), waardoor de uitgang van de controller slechts minimaal belast wordt. Of een beveiliging in je code inbouwen, zodat je nooit alle uitgangen tegelijk aan kunt zetten.

Met betrekking tot pwm, ik weet niet hoe dat zit bij de arduino. Ik weet van de pic uc's dat je een aantal poorten hebt die hardware pwm ondersteunen, als de arduino dat ook heeft is dat te preferen boven een softwarematige implementatie.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• jeroen3
Je kunt 6 hardware PWM kanalen gebruiken op een ATmega328p
(3 timers)

Maar dit is arduino, ik heb geen idee of dat timers in beslag neemt.
Het kan dan ook zijn dat er een atmega8 in zit, die heeft er volgens mij maar 2(timers).

[Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 25-06-2011 00:41]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 13:59
Waarom wil je uberhaupt enkel je naam schakelen? Ga gewoon aan de slag met een matrix (kun je makkelijk voor-gesoldeerd kopen) en met een serieel-naar-parallel shift register en externe voeding voor de LED kun je met zelfs een kleine chip een groot aantal ledjes aansturen.

Schrijf dan een functie voor elke letter en dan kun je gelijk welk berichtje schrijven. Om het bericht door te schuiven moet je (als het goed uitgevoerd is) gewoon de bits die naar je shift register gaat verschuiven (rotate-through-carry).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Topicstarter
Guru Evi schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 03:36:
Waarom wil je uberhaupt enkel je naam schakelen? Ga gewoon aan de slag met een matrix (kun je makkelijk voor-gesoldeerd kopen) en met een serieel-naar-parallel shift register en externe voeding voor de LED kun je met zelfs een kleine chip een groot aantal ledjes aansturen.

Schrijf dan een functie voor elke letter en dan kun je gelijk welk berichtje schrijven. Om het bericht door te schuiven moet je (als het goed uitgevoerd is) gewoon de bits die naar je shift register gaat verschuiven (rotate-through-carry).
Ik vind het met leds leuker om te maken want bij matrix is het gewoon draadjes er aan maken en een code in voeren.

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:41:
Je kunt 6 hardware PWM kanalen gebruiken op een ATmega328p
(3 timers)

Maar dit is arduino, ik heb geen idee of dat timers in beslag neemt.
Het kan dan ook zijn dat er een atmega8 in zit, die heeft er volgens mij maar 2(timers).
Nee het is een ATmega328p maar ik ga nu deze code gebruiken (heb hem even gecopieerd van arduino.cc)
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
int timer = 100;           // The higher the number, the slower the timing.
 int ledPins[] = { 
  2, 7, 4, 6, 5, 3 };       // an array of pin numbers to which LEDs are attached
 int pinCount = 6;           // the number of pins (i.e. the length of the array)

void setup() {
   int thisPin;
   // the array elements are numbered from 0 to (pinCount - 1).
   // use a for loop to initialize each pin as an output:
   for (int thisPin = 0; thisPin < pinCount; thisPin++)  {
     pinMode(ledPins[thisPin], OUTPUT);      
   }
 }

void loop() {
   // loop from the lowest pin to the highest:
   for (int thisPin = 0; thisPin < pinCount; thisPin++) { 
    // turn the pin on:
     digitalWrite(ledPins[thisPin], HIGH);   
    delay(timer);                  
     // turn the pin off:
     digitalWrite(ledPins[thisPin], LOW);    

}

// loop from the highest pin to the lowest:
   for (int thisPin = pinCount - 1; thisPin >= 0; thisPin--) { 
    // turn the pin on:
     digitalWrite(ledPins[thisPin], HIGH);
     delay(timer);
     // turn the pin off:
     digitalWrite(ledPins[thisPin], LOW);
   }
 }

Kan ik deze gebruiken met het schema wat ik gemaakt heb??

Topicstarter
Ik ga een arduino uno gebruiken voor een projectje met led arrays maar ik heb gehoord dat ik een mosfet, open collector of transistor moet gebruiken. Ik weet nu niet welke ik moet gebruiken. Kan iemand mij hiermee helpen. (ik ben beginner)

• Onbekend
  • Laatst online: 08:49
Vertel eens meer over jouw project.
Heb je een schema zodat wij kunnen zien waar je die wilt plaatsen?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hij heeft geen schema zie ook Arduino uno, leds in naam chaser is gewoon een kladje

ik snap niet waarom hij een nieuw topic start :?

[Voor 7% gewijzigd door Fish op 30-06-2011 20:21]

Iperf

• Onbekend
Een schema met allemaal led's dus.
Zoek eens op multiplexen van led's en dan heb je weinig extra componenten nodig....

Topicstarter
Onbekend schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:27:
Een schema met allemaal led's dus.
Zoek eens op multiplexen van led's en dan heb je weinig extra componenten nodig....
Ja maar dat is met een matrix ik heb letters en heb ze nu al anders gesoldeerd dat er 2 draadjes uit komen naar de + en -

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 409943 op 30-06-2011 20:54]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

anders, ...................., + en - , ..............

Kristallen bol, ehm, waar is die,
*zoekt kristallen bol*

Of probeer even een fatsoenlijk schema te posten

[Voor 31% gewijzigd door Fish op 30-06-2011 21:02]

Iperf

Topicstarter
fish schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:00:
anders, ...................., + en - , ..............

Kristallen bol, ehm, waar is die,
*zoekt kristallen bol*

Of probeer even een fatsoenlijk schema te posten
Ik zal mijn uiterste best doen en wat bedoel je precies met die andere dingen

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die andere dingen zijn een milde vorm van sarcasme omdat je gewoon praktisch niets uitlegd

Je het het over led arrays maar je multiplexed niet. en daar kom doorgaans niet zomaar af met een plus en een min. dus duidelijkheid svp. het is best dat je het uit je hoofd bouwd, maar wij (ik, inieder geval) zijn niet instaat jouw gedachte te lezen

[Voor 19% gewijzigd door Fish op 30-06-2011 21:49]

Iperf

Topicstarter
fish schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:48:
Die andere dingen zijn een milde vorm van sarcasme omdat je gewoon praktisch niets uitlegd

Je het het over led arrays maar je multiplexed niet. en daar kom doorgaans niet zomaar af met een plus en een min. dus duidelijkheid svp. het is best dat je het uit je hoofd bouwd, maar wij (ik, inieder geval) zijn niet instaat jouw gedachte te lezen
Oké haha! Ik ben nu bezig met een schema waar ik een ULN2003 gebruik.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 13:17
fish schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 21:48:

...
dat je het ook nog uitlegt 8-)

HIER kun je een handig boekje kopen.

[Voor 22% gewijzigd door Sandertje03 op 30-06-2011 22:23]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Anoniem: 409943 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 19:43:
ik heb gehoord dat ik een mosfet, open collector of transistor moet gebruiken
- De plaats of persoon van wie je dat hebt gehoord had niet meer info?

- Een MOSFET is een Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor (eerste zin van de eerste hit als je op Google zoekt naar 'mosfet'). Dus als je de moeite had genomen om zelf 1 minuut op Google te zoeken, had je niet hoeven vragen naar een 'mosfet of transistor'.

- Hetzelfde geldt voor 'open input'. Wederom de eerste hit op Google die bruikbare informatie oplevert. Kom je nou tijdens het lezen van zo een pagina tot de conclusie dat je iets niet snapt of ergens niet uitkomt, dan Google je dat ook weer even. Als je er dan nog niet uitkomt dan kun je hier posten, met vermelding van je eigen zoekwerk, wat je al wel uitgevonden hebt en waar je bent gestrand.

Dus wederom, toon wat meer eigen inzet, vertel waar die inzet uit bestond, en geef lekker veel info. 'een projectje met led arrays' zegt mij namelijk helemaal niets; hoeveel leds? verschillende kleuren? hoe aangesloten? hoeveel spanning / stroom is nodig? etc. Een schema helpt altijd ook enorm. Je hoeft niet per sé je volledige schema te posten als dat lastig is, alleen het gedeelte waar het om gaat is ook prima.

Ik begrijp dat je beginner bent en alle begin is moeilijk. Zeker als je geen / weinig mensen in je omgeving hebt die hier kennis van hebben. Zou je deze vraag aan een bekende stellen dan zal hij waarschijnlijk doorvragen. Op een forum werkt dat echter niet lekker, omdat het langzaam gaat, waardoor mensen al snel afhaken en de hele thread door moeten spitten op zoek naar alle info, of vragen dubbel gaan stellen, of met oplossingen komen die niet werken voor jouw situatie.

P.S. Hopelijk laat je je niet wegjagen door mensen zoals ik die je keer op keer wijzen op de noodzaak van eigen inzet en een informatieve openingspost ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

'mosfet transistor open collector' is hierbijin-gemerged; een aantal van de voorgaande berichten komen daarvandaan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter

Dit is het schema nu gebruik ik een ULN2003 maar ik wil iets anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Kijk eens naar de richting van de leds. Niet alles zal kunnen branden.
Anoniem: 409943 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:52:
Ja maar dat is met een matrix ik heb letters en heb ze nu al anders gesoldeerd dat er 2 draadjes uit komen naar de + en -
Ik hoop niet dat je de leds allemaal al gesoldeerd hebt....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je ooit het schema van een uln 2003 bekeken ?

Hij kan een positieve spanning naar massa trekken. en niet voeden met een spanning
dus moet je zoiets maken
https://docs.google.com/d...x5NojSpp4Hk/edit?hl=en_US

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op zondag 03 juli 2011 @ 11:44:
Heb je ooit het schema van een uln 2003 bekeken ?

Hij kan een positieve spanning naar massa trekken. en niet voeden met een spanning
dus moet je zoiets maken
https://docs.google.com/d...x5NojSpp4Hk/edit?hl=en_US
Ja weet ik daarom moet ik ook iets anders gebruiken. Maar ik weet niet wat??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Die uln2003 werkt op die manier wel, alleen moet je de leds omdraaien.
Ik weet niet hoeveel stroom door die leds gaan, maar je kan van die uln2003 pin 6 met 7 verbinden en pin Q6 met Q7 verbinden als hij boven de stroomgrens uit komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 03 juli 2011 @ 20:38:
Die uln2003 werkt op die manier wel, alleen moet je de leds omdraaien.
Ik weet niet hoeveel stroom door die leds gaan, maar je kan van die uln2003 pin 6 met 7 verbinden en pin Q6 met Q7 verbinden als hij boven de stroomgrens uit komt.
Ok maar ik heb nu alles al gesoldeerd dus is er misschien een andere oplossing??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Hoe en wat heb je nu gesoldeerd?
En wat werkt nu wel en wat werkt nu niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 03 juli 2011 @ 21:13:
Hoe en wat heb je nu gesoldeerd?
En wat werkt nu wel en wat werkt nu niet?
Ik heb nu de groepen gesoldeerd. De - allemaal bij elkaar en de plus in serie bij elkaar met een weerstand. En dan die weer bij elkaar heb je wat aan een foto? Trouwens ik heb het gesoldeerd zoals op het schema wat ik heb gepost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 409943 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 20:17:
[...]

Ja weet ik daarom moet ik ook iets anders gebruiken. Maar ik weet niet wat??
Hoe bedoel je ? .. ik heb het compleet voorgekauwd ;(

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Anoniem: 409943 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 21:15:
Trouwens ik heb het gesoldeerd zoals op het schema wat ik heb gepost.
Dan gaat het niet werken, want heel wat groepen leds zitten verkeerd om.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Onbekend schreef op zondag 03 juli 2011 @ 21:41:
[...]

Dan gaat het niet werken, want heel wat groepen leds zitten verkeerd om.
Zoals het nu is getekend zal alleen die groep rechtsonder werken.

Dus je hebt minimaal een tekenfout, maar ik denk eerder ook een denkfout want alles op 1 groep na zit verkeerd om

[Voor 18% gewijzigd door Fish op 03-07-2011 21:55]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
Het kan wel andersom, maar dan moet je PNP transistoren gebruiken.

PNP

NPN

En dan is NPN gewoon het beste. Want je kan met een beetje stroom, veel schakelen. PNP heeft dit versterk effect minder.

[Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 03-07-2011 23:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat is nou net precies wat die uln2003 doet
en in mijn tekeningetje staat

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 23:04:
Het kan wel andersom, maar dan moet je PNP transistoren gebruiken.

PNP
[afbeelding]
NPN
[afbeelding]

En dan is NPN gewoon het beste. Want je kan met een beetje stroom, veel schakelen. PNP heeft dit versterk effect minder.
Dus als ik die er tussen zet werkt het wel zoals ik het heb gemaakt in mijn schema??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou niet weten waarom ?
De uln 2003 is gemaakt voor dit soort dingen je moet hem alleen goed aansluiten.

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 04 juli 2011 @ 17:21:
Ik zou niet weten waarom ?
De uln 2003 is gemaakt voor dit soort dingen je moet hem alleen goed aansluiten.
Maar voor de ULN2003 heb ik toch verkeerd gesoldeerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja, je kan toch wel een paar draadjes omdraaien van je groepen of niet dan ? zo schokkend is het niet hoor

minder werk dan de werking van de uln2003 nabouwen in ieder geval 8)7

[Voor 41% gewijzigd door Fish op 04-07-2011 18:04]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 04 juli 2011 @ 18:00:
ja, je kan toch wel een paar draadjes omdraaien van je groepen of niet dan ? zo schokkend is het niet hoor

minder werk dan de werking van de uln2003 nabouwen in ieder geval 8)7
Ok. Ik moet dus de weerstanden niet op de plus aansluiten maar op de min toch??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je mijn tekening gezien ?

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 04 juli 2011 @ 18:25:
heb je mijn tekening gezien ?
Als ik die PNP gebruik wel dus??
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee