Toon posts:

LaCie 500, verkeerde voeding... Fried?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 328033

Topicstarter
Dag mede tweakers.

Vanavond bij thuiskomst wou ik even laptop aanzetten en externe harde schijf aansluiten.

Laat nou die stekkers van beide apparaten hetzelfde zijn en ik met mijn verstrooide kop de stekker vd laptop voeding op de externe schijf pluggen. 8)7 @@##$! 8)7

Output voeding van laptop is 19V/6.32A,
voeding van de ext hdd 12V/2A.

Het groene lampje op de schijf brand nog wel maar de schijf geeft geen kick meer. Hoor m niet meer draaien en de laptop (of een andere PC) herkent de schijf ook niet.

Ik mag, denk ik, concluderen dat de schijf gewoon toast is.

Welke opties zijn er om alsnog bij de data op deze schijf te komen aangezien deze, voor mij (o.a.) foto's van grote waarde bevat.

Alle tips zijn welkom.

Bvd EL78

• vandermeerc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07-2022
Ik zou proberen om de schijf uit de behuizing te halen, met een beetje geluk is alleen de elektronica van de behuizing doorgebrand. De schijf zelf kan nog wel functioneren als je hem zo aan de computer hangt, is altijd het proberen waard!

Topicstarter
Ik ga zelf proberen om de schijf als interne HDD via data en power kabel op een andere PC aan te sluiten, daarbij jumpers goed zetten en hopen op het beste.

Zelf weet ik geen ander opties en mocht dit niet lukken zijn andere tips alsnog welkom!

Topicstarter
vandermeerc schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 02:40:
Ik zou proberen om de schijf uit de behuizing te halen, met een beetje geluk is alleen de elektronica van de behuizing doorgebrand. De schijf zelf kan nog wel functioneren als je hem zo aan de computer hangt, is altijd het proberen waard!
Je was me net voor thnx.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het kan zijn dat de 12V van je adapter direct doorgelust wordt naar de 12V die de motor van je harddisk gebruikt, en dat het printplaatje er 5V van maakt voor zichzelf en de elektronica van de harddisk. Als dat zo is is je harddiskmotor helaas doorgefikt en is 'ie goed dood nu.

Inderdaad proberen hem direct aan een PC te hangen :)

Hier stond een dode link.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sowieso intern aansluiten, eventueel even kijken in Thematopic: Datarecovery (daar staan wat tips over donorprints e.d.) en hopen dat er niet teveel van gesloopt is.

Alsnog kun je het ding naar een recoverybedrijf sturen, die soms nog wel wat van die schijf kunnen halen.

En een wijze les leren en in het vervolg backups maken!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37
Me collega heeft exact hetzelfde gehad, ook met een LaCie Harddisk. Ik zal eens vragen of hij nog bij zijn dat kan, na het inbouwen in een PC.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Waarschijnlijk is de printplaat in de casing kapot en niet je harddisk

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mektheb schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:44:
Waarschijnlijk is de printplaat in de casing kapot en niet je harddisk
Mwah, dat ligt dus een beetje aan hoe dat printje in elkaar steekt. Een aantal printjes sturen de 12V lijn namelijk direct door naar de HDD. Dan is 19V ook gelijk fataal voor je HDD.
Andere printjes zetten het eerst om naar 5V en 12V en dat gaat richting de HDD, en die hebben er nog wel iets van een extra weerstandje/zekeringetje tussenzitten, die met een beetje geluk zorgt dat de HDD geen 19V op z'n flikker krijgt.

Het ligt er dus maar net aan hoe eea in elkaar zit. Testen is de enige mogelijkheid.

• Thasquealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 09:22
Bij sommige modellen zou het ook nog zo kunnen zijn dat er 2 schijven inzitten die in RAID0 staan.
In dat geval word recoveren wat lastiger.
@hierboven,

Grote kans dat de printplaat eerder doorbrand dan dat hij het voltage doorlaat.
Maar het zou inderdaad mogelijk zijn

Steam

Topicstarter
Idd een wijze les hiermee geleerd, maar dit was mijn backup schijf....? :X
Ik zal hierdoor idd maar eens goed gaan verdiepen in de stof om voortaan een noemenswaardige backup achter de hand te hebben/houden....

Anyways, testen is idd de enige manier om er achter te komen, maar ik vrees misschien zoals strandbal al opperde dat het harddiskmotortje naar de knoppen is. Weet het niet zeker maar als ik de schijf op mijn PC aansluit wil de PC niet eens opstarten. De schijf is een hitachi deskstar hdp7250.
Stel schijf is met motortje en al naar de knoppen, en sluit de schijf aan.... is het dan logisch dat de PC niet eens opstart of, had ie moeten starten en de schijf gewoon niet herkent? :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Anoniem: 328033 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:52:
Ik zal hierdoor idd maar eens goed gaan verdiepen in de stof om voortaan een noemenswaardige backup achter de hand te hebben/houden....
Dan maak je toch een nieuwe backup op een nieuwe schijf?

of is jouw definitie van backup het verplaatsen van je data naar een externe disk

Een backup is het op een 2e plek zetten van je data. Dus zolang je pc/laptop niet stuk is kun je gewoon een nieuwe backup maken

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Anoniem: 328033 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:52:

Anyways, testen is idd de enige manier om er achter te komen, maar ik vrees misschien zoals strandbal al opperde dat het harddiskmotortje naar de knoppen is. Weet het niet zeker maar als ik de schijf op mijn PC aansluit wil de PC niet eens opstarten. De schijf is een hitachi deskstar hdp7250.
Stel schijf is met motortje en al naar de knoppen, en sluit de schijf aan.... is het dan logisch dat de PC niet eens opstart of, had ie moeten starten en de schijf gewoon niet herkent? :?
Pc kan vastlopen door de rotte schijf
de PC kan niet opstarten door de rotteschijf
de PC krijgt kortsluiting door de rotte schijf
de PC herkent helemaal geen harddisk die je er op aan sluit ( de defecte ) en start gewoon op

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wat doet je harddisk als je er alleen even de stroom connector op aansluit? SATA dus even loslaten.

Start je PC dan op? Gaat je HDD draaien?

Hier stond een dode link.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee