Toon posts:

10 MBit, maar 100MBit via switch

Pagina: 1
Acties:

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 18:51
Ik heb mijn computer via een 10/100 switch aangesloten, zodat ik de netwerkaansluiting op mijn slaapkamer makkelijk kan delen met mijn laptop. 100MBit is meestal genoeg, maar meer is beter. Dus ik sluit Kijkdoos (mijn desktop machine) via een wcd aan op de router (zonder de switch), maar dan verbindt hij op 10MBit. Dat is dan ook de snelheid die ik haal (over http). Via de switch, met dezelfde kabels (allemaal cat5e of beter) haal ik 100MBit. Alle apparatuur behalve de switch is gigabit geschikt. Mijn laptop is stuk, dus dat heeft geen invloed op de tests ;)

Over de groene verbinding haal ik 100MBit, over de rode slechts 10MBit.

De router is een Linksys WRT320N met dd-wrt
Kijkdoos is een desktop met Debian Squeeze, de onboard NIC is volgens lspci een RTL8111/8168B
Surfer is een vanalles-server met Ubuntu Server 10.04 via gigabit aangesloten op de router.
De switch is een goedkope König CMP-EHUB13 welke 10/100 ondersteunt en netjes levert.

De afstanden zijn (ongeveer)
Surfer - Router: 10m
Router - WCD: 10m
WCD - switch: 5m
switch - Kijkdoos: 1m

Ik heb de WCD vandaag vervangen door een andere, maar ik denk dat ik hiervoor hetzelfde probleem zou hebben. Nooit getest zonder switch eigenlijk. Ik heb de WCD volgens T568A en T568B aangesloten, maar daar zit geen verschil tussen. Logisch, want zo'n beetje alles ondersteunt auto-mdix.

[Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 20-06-2011 23:36]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je over dezelfde kabels met switch wel 100Mb haalt, maar met switch er tussenuit ligt het niet aan de kabels.

Waarschijnlijk heb je een negotiation mismatch tussen router en "kijkdoos".

Wat gebeurt als je op kijkdoos handmatig 100Mb full duplex instelt?
ethtool -s eth0 speed 100 duplex full

Soittakaa Paranoid!

• Peetz0r
Heh, na die truuk geeft networkmanager nog steeds 10 MBit aan, maar over http haal ik nu wel bijna honderd. Als ik er duizend neerzet haal ik nog steeds 100 MBit.

"Bijna honderd" is stabiel 11,2 MByte (89,6 MBit) via curl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

89.6Mb/s is overduidelijk geen 10Mb ;)

Zou het niet kunnen dat het altijd al goed gewerkt heeft, maar dat Network Manager gewoon gaar zit te doen qua display?

* dion_b heeft een gloeiende schurfthekel aan dat ding, voor laptops met wisselende verbindingen is het nuttig, voor vaste PCs een crime :X

Soittakaa Paranoid!

• Peetz0r
Nee, curl gaf ook echt een tiende van nu. En meer dan honderd megabit doet hij ook niet. Hij zou een gigabit moeten kunnen (iig meer dan honderd).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
peter@peter-desktop:~$ sudo ethtool eth0
Settings for eth0:
    Supported ports: [ TP MII ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
                            100baseT/Half 100baseT/Full 
                            1000baseT/Half 1000baseT/Full 
    Supports auto-negotiation: Yes
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
    Advertised pause frame use: No
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Link partner advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
    Link partner advertised pause frame use: No
    Link partner advertised auto-negotiation: Yes
    Speed: 100Mb/s
    Duplex: Full
    Port: MII
    PHYAD: 0
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    Supports Wake-on: pumbg
    Wake-on: g
    Current message level: 0x00000033 (51)
    Link detected: yes

Dus de "Link Partner" wil geen gigabit doen. Ik heb via de router wel eens 600MBit gedaan naar mijn laptop. Zelfs iets boven de 100 draadloos ;)

Maar nu vanaf surfer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
peter@surfer:~$ sudo ethtool eth0
Settings for eth0:
    Supported ports: [ TP MII ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
    Supports auto-negotiation: Yes
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
    Advertised pause frame use: No
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Link partner advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
    Link partner advertised pause frame use: No
    Link partner advertised auto-negotiation: Yes
    Speed: 1000Mb/s
    Duplex: Full
    Port: MII
    PHYAD: 0
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    Supports Wake-on: pumbg
    Wake-on: g
    Current message level: 0x00000033 (51)
    Link detected: yes
Dan wil hij ineens wel! Fijn...

Edit: in dd-wrt zijn de instellingen voor alle 4 de LAN poorten hetzelfde. Automatisch onderhandelen staat echt aan. Zou hij maar een gigabit poort tegelijk ondersteunen ofzo? Nee dat kan niet want ik heb wel eens Surfer en Flappie (de laptop) tegelijk aan gigabit gehad...

[Voor 5% gewijzigd door Peetz0r op 21-06-2011 01:04]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee