Toon posts:

Intel 320-80GB in laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toepus
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-10-2022
Hallo,

Ik heb dit forum afgezocht om te zien hoe je een wat oudere laptop wat sneller kan laten draaien door het vervangen van je HD door een SSD. Vaak stoppen de topics zonder erachter te komen wat ik wil weten.

Ik wil een SSD Intel® SSD 320 Series 80GB plaatsen in mn laptop en hem laten lopen op WinXP. Ik wil echter alleen OS op SSD zetten en paar programma's.
Wat is de beste manier om dit aan te pakken en zou dit kunnen werken op mn laptop. Mocht dit niet lukken kan ik altyd de SSD gebruiken voor een eventuele nieuwe (als budget ok is) aan te schaffen PC.

Laptop specs:

Geheugen
Intern geheugen:2.048 MB
Geheugenslots:2
Intern geheugentype:DDR2

Processor

Processor-kloksnelheid:1.8770 MHz
Processorfamilie:Intel Core 2 Duo
Processor model:T5600
Front-side bus processor:667 MHz
Chipset moederbord:Intel 945PM Express

Besturingssysteem/software
Inclusief besturingssysteem:Windows XP Media Center Edition
Gebundelde software:ASUSDVD XP 6.

Schijf
Totale opslagcapaciteit:120 GB
Harde schijf-interface:Serial ATA
Rotatiesnelheid:5.400 RPM

Verbindingsmogelijkheden
ExpressCard slot:Nee
Aansluiting voor netstroomadapter:Ja
Aantal Ethernet LAN (RJ-45)-poorten:1
Aantal IEEE 1394-/Firewire-poorten:1
CardBus PCMCIA slot type:Type II
CardBus PCMCIA slot(en):1
DVI poort:Ja
Infrarood datapoort:Nee
Luidspreker/ koptelefoon/ line-out uitgang:Ja
Microfoon, line-in ingang:Ja
Port replicator:Nee
S/PDIF uitgang:Nee
SmartCard slot:Nee
TV aansluiting:S-Video
USB 2.0 poort(en):5
VGA (D-Sub)poort(en):1
Modem (RJ-11) poort:1
TV in poort:Nee

Video
Grafische adapter:Mobility Radeon X1450
Maximum geheugen grafische adapter:128 MB

Gr Toepus ;)

Nokia 7Plus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie geen probleem waarom dit niet zou werken. De huidige harddisk is al een SATA disk dus je SSD zal er zonder meer gewoon in werken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toepus
Ok, dat is goed om te horen. _/-\o_

Ik wilde het volgende doen:

1 In Bios Bootdevice omzetten naar USB-device (USB-stick)
2 HD uitbouwen en SSD erin.
3 Opnieuw opstarten en via USB-stick WinXP erop zetten.
4 Dmv Intel SSD toolbox de SSD tweaken voor XP gebruik

Dit zou volgens mij de volgorde moeten zijn. Kan iemand mij dit bevestigen of zie ik iets over het hooft.

Gr Toepus ;)

Nokia 7Plus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nee je ziet niks over het hoofD ;)

Als je op die manier vaker XP geinstalleerd hebt is dat een prima methode.

En groeten doen we hier standaard op het forum :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:21
Het zou wel fijn zijn als je AHCI aan kunt zetten. Controleer dat even in je BIOS want vaak zijn laptops daar nogal beperkt in. En als je dat kunt, natuurlijk even de drivers downloaden zodat je die bij je XP installatie kunt voegen. Anders zal ie hem waarschijnlijk niet vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 269504

De paritiealigning gaat met xp verkeerd , staat omschreven in de ts van Het grote SSD topic ~ Deel 8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toepus
klinkt vrij ingewikkeld dat partitie-aligning, ik zal t eens doorlezen. wat zijn de conseqenties daarvan? wat gebeurt er dan?

Nokia 7Plus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 00:59

M2M

medicijnman

Minder performance. Nog steeds wel meer dan een traditionele harddisk, maar als je dan toch een SSD in je laptop stopt, doe het dan in een keer goed.

Partities maken met windows 7 zou dat probleem om zeep helpen als ik me niet vergis.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toepus
Kan ik ergens vinden hoe je dat zou moeten doen, patities maken met windows 7?

Nokia 7Plus

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Booten met Win7 DVD, bij de stap dat je moet kiezen waar je gaat installeren kun je voor Advanced kiezen en dan met New een partitie aanmaken. Zodra je dat hebt gedaan opnieuw opstarten zonder Win7 te installeren en dan Windows XP installeren op die partitie. Kies altijd voor snel formatteren niet voor lang.

Ook kun je er voor kiezen extra ruimte te reserveren, door een kleinere partitie aan te maken die niet alle zichtbare ruimte op de SSD gebruikt. Dit om het performanceverlies door gebrek aan TRIM op het ouderwetse XP-platform tegen te gaan.

Bovengenoemde procedure kan ook gewoon met een Ubuntu Linux livecd en de GParted partitie editor. Het verschil is dat Windows XP een partitie aanmaakt die begint op offset 63 en Windows 7 en Linux een nette partitie aanmaken die begint op offset 2048.

Na de installatie kun je met het programma AS SSD zien of je alignment goed is. OK = goed, BAD = fout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toepus
Ok, ik zal zodra ik de SSD binnen heb bovenstaande opvolgen. Andere tips zijn altijd welkom. Resultaat zal ik laten weten. ;)

Nokia 7Plus

Anoniem: 368013

Tip: je kunt evt je optische drive vervangen met de ssd, je hebt hier wel een caddy voor nodig welke redelijk goedkoop op eBay te vinden zijn. Zo heb je en de opslag van je HDD en de snelheid van de SSD voor je OS en programma's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toepus
SSD is inmiddels geleverd en voor zover ik kan zien loopt alles prima. Ik wist niet wat ik zag, de snelheid van opstarten en afsluiten van WinXP en openen van programma's t.o.v. uitgebouwde (Hitachi) HD.
Ik heb uiteindelijk gewoon de recovery CD's gedraaid die bij de laptop horen, duurde wel wat lang maar ging prima. Ik heb echter wel een probleem met de dvd/cd-drive in de laptop, ik denk dat deze niet meer in orde is. De recovery ging goed (duurde lang maar waarschijnlijk door slechte dvd drive), echter updaten firmware niet. De CD wordt niet gelezen. Heb de firmware uiteindelijk gedraaid via USB. (turtiorial van intel forum opgevolgt) Firmware hoefde niet te worden vervangen, er zat al de nieuwste op. Versie: 4PC10302. Kan iemand dit bevestigen?
Verder nog toolbox van intel SSD gedraaid. Deze geeft alleen aan dat defragmenteren uitmoet staan in schedule. Deze staat uit maar ik heb ergens gelezen dat XP dit toch gaat doen wanneer je een half uur of langer de laptop niet gebruikt. Kan mij iemand vertellen hoe je dit in XP kan uitzetten? Ik heb wel wat info gevonden maar kan er niet achter komen hoe je dit kan uitzetten.
Al met al zeer tevreden, laptop loopt als een (snel)trein.
Als iemand nog suggesties heeft, altijd welkom. _/-\o_

1. Ben er inmiddels achter gekomen dat 4PC10302 de laatste firmware versie is.

2.Blijft nog 1 vraag over: Weet iemand hoe je het defragmenteren in WinXP kan uitschakelen?

Resultaat:

Toepus :)

[Voor 7% gewijzigd door Toepus op 30-06-2011 00:02]

Nokia 7Plus

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee