Floppus schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:47:
Op het journaal wordt verslag gedaan van militairen van Ghadaffi die bloedbaden aanrichten. Ghadaffi was echter niet voor het journaal bereikbaar om zijn kant van het verhaal toe te lichten. Moet het journaal zich nu onthouden van berichtgeving over de bloedbaden?
Die situatie is natuurlijk van een totaal andere aard. Per situatie kunnen verschillende regels worden toegepast. Het vermoeden dat mensen vermoord worden door een regime is van dien aard dat je die informatie eerder kan aannemen als mogelijk correct dan een minder urgente kwestie. Bovendien is er in het geval van Ghadaffi veel meer informatie beschikbaar, vanuit ooggetuigen, intelligence, etc. etc. Niet vergelijkbaar dus.
Hier gaat het om 1 onbekende bron, dat is duidelijk. Ook duidelijk is het feit dat er alleen via de telefoon contact is opgenomen met Joepi, iets wat uiteraard niet zou werken door de prank-calls... op een zondag, waarbij hij slechts uren de tijd zou hebben te reageren. Vervolgens is er gepubliceerd om hem uit de tent te lokken, waarbij eerst in het artikel, door duizenden mensen gelezen, werd aangegeven dat hij een spil in het web kon zijn. Hoor en wederhoor was hier gewoon duidelijk mogelijk geweest, in tegenstelling tot Ghadaffi, en dat is niet goed toegepast/geprobeerd.
Dat is de essentie wat mij stoort, de grootte van Tweakers.net is weldegelijk een punt om ernstig rekening mee te houden wanneer je mensen een "spin in het web" gaat noemen en daarbij weet dat deze makkelijk te traceren zijn. Dat er een update kwam is zoals eerder gezegd, aardig, maar dat is altijd mosterd na de maaltijd.
In dit geval, zijn er voldoende bronnen die kennis van en connecties en sympathiseren met de betreffende groep laten zien om nieuwswaardig te zijn?
Ja en dat betwist men hier niet volgens mij. Het is nieuws.
Bevatten die bronnen niet gewoon de logs met de betreffende username? Onderneemt Tweakers niet gewoon zoals het hoort actie tegen het plaatsen van werkelijke persoonsgegevens?
Die bevatten die naam, maar dat zegt vrij weinig, ik had er met interesse in die groep ook kunnen zitten zonder er iets mee te maken te hebben. En actie wordt ondernomen, wat goed is, maar door het makkelijk te traceren zijn van de persoon via zijn nickname, is dat weinig effectief. De nickname had simpelweg weggelaten kunnen worden, het had niets aan het verhaal verandert.
Is Tweakers ervoor verantwoordelijk dat de naam waaronder de persoon opereert zo makkelijk te koppelen is aan een natuurlijk persoon?
Nee, daar is hij zelf verantwoordelijk voor, maar dat is het punt niet. Jullie zijn de grootste site van de benelux, jullie wisten dat zijn nickname vrijwel gelijk stond aan zijn naam en lokatie, waarom dat dan zomaar publiek maken voor een nog veel groter publiek?
afweging gemaakt moeten worden om te publiceren (En dat is uiteraard verantwoording van de redactie, en niet de tipgever - die kan je niet aankijken op iets wat mogelijk interessant is.).
Ook dat wordt hier niet betwist, het is de redactie waar we mee in discussie willen over deze beslissing en hoe erover gedacht wordt.
Ik ben niet van mening dat daarin te ver is gegaan. Er wordt melding gemaakt van wat er vindbaar is, en dat daar blijkbaar een Nederlander bij genoemd wordt.
Een Nederlander ja, dat is toch voldoende? De meeste lezers zullen niet naar de bronnen gaan, die lezen gewoon dit verhaal. Daarmee is de kans dat Joepi last krijgt in ieder geval vermindert, natuurlijk gebeurt dat nog steeds, maar dat is net het punt... wat is de verantwoordelijkheid van de redactie en wat van lezers in deze. De redactie zou het niet zo simpel hoeven te maken, vind ik.
Voorbeeld: Tijdens het vliegtuig-ongeluk waarbij 1 Nederlands jongetje werd gered, kwam de Telegraaf met de volledige naam en begon hem te bellen. Gelukkig is hij goed uit de media gehouden, maar die informatie was mogelijk nog wel op te sporen (blijkbaar want het was de Telegraaf gelukt). Moet de media dat dan altijd gewoon doen? Of wat te denken van al die publicaties tegenwoordig waarbij verdachten met de volledige naam in een bericht staan of het overlijden van een officier van justitie die ik kende, waar dan plots haar trouwfoto wordt gepubliceerd? Het NOS bijv. doet dit gelukkig nog heel netjes, alle media noemen misdadigers bij de volledige naam en het NOS niet... terwijl het makkelijk op te zoeken is, dat is mijn punt.
En nogmaals, het artikel had volledig zoals het was gepubliceerd kunnen worden, simpelweg wederhoor binnen een normale tijd en mogelijk weglaten van de nick was voldoende geweest.