Toon posts:

De Sandy Bridge serie -> Enkele vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.093 views

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-03 10:54
Ik heb 4 random vragen over processoren uit de SB serie:

- Geeft een overclock van een i5 2500K (naar bv 4 ghz) een groter prestatievoordeel in video-editing (rendering) dan de hyperthreading van de 2600 (non K dus non OC!)?
- Tot hoever is een 2500k te overclocken, zonder extra processor koeling?

- Op dit plaatje is te zien, dat er een nieuwe Sandy Bridge uitgave komt in Q3 van dit jaar.
http://wccftech.com/2011/...ivy-bridge/#ixzz1NUPNmIYC

Wat betekent dat '> met een staartje'? En is het de moeite waard daarop te wachten?

- Zijn de problemen met de chipsets van SB inmiddels verholpen? Maw, als ik nu een p67 moederbord kom, ga ik dan nog met deze problemen te maken krijgen?

Zeer bedankt :)

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:16

SupremeRick

Muse Fan

hoi stab,

ten eerste is het niet aanbevolen om met de standaard koeling te overclocken omdat je processor dan gewoon veel te heet wordt, en ja als je overclockt kun je wel degelijk prestatie verschil zien in video editing. en daar natuurlijk ook je voordeel uithalen :P.

die staartjes zullen wel updates zijn (revisies) verder snap ik ze ook niet.
en je zal geen problemen krijgen als je een P67 B3 revision moederbord koopt

MVG

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Sylistar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-03 20:08
Hey stab,

ik heb zelf de i5 2500k en hem een lichte OC van 0,4 GHz gegeven met de stock koeler, geen aanrader! temperaturen gingen van onder 57% LOAD 100*C naar 53% 100*C dus eigenlijk ga je er op achter uit.

en zoals hierboven staat kun je gewoon een b3 bord kopen dan heb je nergens last van.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-12-2020

Tripp

Wreah

Sylistar schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 18:58:
Hey stab,

ik heb zelf de i5 2500k en hem een lichte OC van 0,4 GHz gegeven met de stock koeler, geen aanrader! temperaturen gingen van onder 57% LOAD 100*C naar 53% 100*C dus eigenlijk ga je er op achter uit.

en zoals hierboven staat kun je gewoon een b3 bord kopen dan heb je nergens last van.
Ik snap geen snars van uw verhaal.

specs

• Stab
Oke dus ik moet, naast een kast die al een koeler heeft, nog een externe koeler kopen voor de processor?

En is een 2500k op 4 ghz nou sneller of langzamer dan een 2600 op 3.4 ghz met hyperthreading?

• Sylistar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-03 20:08
Tripp schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:24:
[...]

Ik snap geen snars van uw verhaal.
hehe lol. wat ik bedoel te zeggen is dat een processor zich inhoud als hij een te hoge temperatuur haalt. dus als hij op lagere prestaties hogere temperaturen haalt word hij dus langzamer. ik hoop dat het nu wel duidelijker is.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-12-2020

Tripp

Wreah

Sylistar schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:45:
[...]

hehe lol. wat ik bedoel te zeggen is dat een processor zich inhoud als hij een te hoge temperatuur haalt. dus als hij op lagere prestaties hogere temperaturen haalt word hij dus langzamer. ik hoop dat het nu wel duidelijker is.
ja maar als je op 100C zit doe je sowieso al iets fout, ook met een stockkoeler.

specs

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 14:06
Stab schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:44:
Oke dus ik moet, naast een kast die al een koeler heeft, nog een externe koeler kopen voor de processor?

En is een 2500k op 4 ghz nou sneller of langzamer dan een 2600 op 3.4 ghz met hyperthreading?
Ja, dat klopt. Maar een kast heeft er meestal wel een paar standaard fans inzitten, daar kun je er ook nog extra voor bijkopen. Een goede koeler voor weinig geld is de Scythe Mugen Rev. B. Is wel een groot koelblok, dus er op letten dat het in je kast gaat, en dat je geen RAM hebt/neemt met te hoge heatspreaders.

Voor die tweede vraag zou je eens naar wat benchmarks kunnen kijken.

[Voor 5% gewijzigd door Jo... op 18-06-2011 21:10]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 00:32

Format-C

Rays aan het Tracen

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stab
Hmm en wat denken jullie hier van?

Voor ongeveer dezelfde prijs:

Of
- 2500k + 64 GB SSD
of
- 2600k, geen SSD. Waarmee kan ik het snelste editen en renderen enzo?

Heeft de SSD veel nut als alleen het OS en een videobewerkingsprogramma er op staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

Stab schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:13:
Hmm en wat denken jullie hier van?

Voor ongeveer dezelfde prijs:

Of
- 2500k + 64 GB SSD
of
- 2600k, geen SSD. Waarmee kan ik het snelste editen en renderen enzo?

Heeft de SSD veel nut als alleen het OS en een videobewerkingsprogramma er op staan?
ja heel veel kan ik je vertellen. ik heb hier een i7-860 met 2 x 60gb ssd in raid. en dat is niet bij te houden video editing gaat heel snel. een voor video editing is het aangeraden om genoeg ram te kopen dus 8gb is wel handig.
maar de i7 zal nog altijd sneller renderen omdat die 2 x zoveel beeldjes kan doen tegelijk. ssd is alleen maar opslaan van de bestanden. voor het opslaan van de beelden tijdens het renderen heb je toch echt je ram geheugen nodig

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 17:34

mace

Sapere Aude

Als je écht veel rendert en encode heeft een 2600K absoluut de bovenhand door de Hyperthreading.

Een SSD is nuttig, maar het helpt geen moer bij het renderen. (editen misschien maar dat weet ik niet, zal niet heel veel zijn.)

Je videobestanden sla je toch niet op de SSD op, daar is hij te klein voor.

Mijn advies: 2600K + minstens 8GB ram (1333 is prima zat, 1600 of meer MHz scheelt slechts enkele procenten op Sandy Bridge)

SSD kan ik altijd wel aanraden maar meer voor de reactietijd van een computer als je programma's opstart. Als je Premiere of Vegas of wat je gebruikt eenmaal is opgestart is het in het RAM-geheugen geladen en heb je nauwelijks winst meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

mace schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:18:
Als je écht veel rendert en encode heeft een 2600K absoluut de bovenhand door de Hyperthreading.

Een SSD is nuttig, maar het helpt geen moer bij het renderen. (editen misschien maar dat weet ik niet)

Je videobestanden sla je toch niet op de SSD op, daar is hij te klein voor.

Mijn advies: 2600K + minstens 8GB ram (1333 is prima zat, 1600 of meer MHz scheelt slechts enkele procenten op Sandy Bridge)

SSD kan ik altijd wel aanraden maar meer voor de reactietijd van een computer als je programma's opstart. Als je Premiere of Vegas of wat je gebruikt eenmaal is opgestart is het in het RAM-geheugen geladen en heb je nauwelijks winst meer.
dat zeg ik xD.. voor sandy bridge zou ik 1600 mhz ram nemen aangezien dat toch niet meer in prijs scheelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

SupremeRick schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:19:
[...]

dat zeg ik xD.. voor sandy bridge zou ik 1600 mhz ram nemen aangezien dat toch niet meer in prijs scheelt.
Oh ik heb je berichtje gemist, we hebben ook binnen een minuut gepost. ;)

Ik moet bekennen dat ik ook 1600MHz heb maar het maakt écht nauwelijks verschil. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

mace schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:25:
[...]

Oh ik heb je berichtje gemist, we hebben ook binnen een minuut gepost. ;)

Ik moet bekennen dat ik ook 1600MHz heb maar het maakt écht nauwelijks verschil. :)
klopt het maakt inderdaad niet zo veel verschil maar aangezien dat de max is die door intel wordt aangegeven.. of ja de max die de controller van de sandybridge aankan zou ik toch voor 1600 gaan aangezien dat gewoon goedkoper is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stab
Oke mensen bedankt.

Ik heb nu het volgende samengesteld bij Alternate.nl. Lijken me vrij goede prijzen:

Sapphire HD 6950 (21188-00-40R) 224,90
Windows 7 home premium 79,90
Intel Core i7 2600k 259,90
Cooler Master Gx650 600 watt voeding 77,90
Sharkoon Bandit toren (met koeling) 69,90
DVD-reWriter SATA Pioneer DVR-219BK 22,99
ASRock P67 Pro3 (b3) 104,90
Samsung HD103SJ 3.5" SATA 1TB HDD 46,99
Kingston HyperX 8GB DDR 1600 geheugen 72,90
-------- +
960,28

Alleen met een fatsoenlijke monitor erbij (zat te denken aan Dell Ultrasharp u2311H a 220 €) kom ik dan toch wel boven wat ik eigenlijk gepland had...

Waar zou ik hier nog op kunnen besparen, zonder echt prestaties te verliezen?

En laatste vraag, die kast die ik daar heb staan heeft al 2 cooling fans er in zitten. Is dat genoeg om, samen met de stock cooler van de i7, hem te overclocken naar 4 ghz zonder dat het te heet wordt?

Bedankt allemaal, jullie helpen me echt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

HyperX geheugen is overkill, gewoon Valueram is dikke prima.

deze bijv:
http://www.alternate.nl/h..._GB_DDR3-1333_Kit/390609/?

Of deze:
http://www.alternate.nl/h...ugen&l2=DDR3&l3=DDR3-1600 (Maar dan is die hyperX niet veel duurder.

Scheelt uiteindelijk maar een tientje dus kun je het beste voor jezelf bepalen wat je wil.

[Voor 86% gewijzigd door mace op 19-06-2011 17:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stab
Bedankt Mace.

Dat scheelt inderdaad maar een tientje, maar ik overweeg het.

Verder, is mijn voeding overkill? Volstaat een kast van 20 euro ook? (deze heeft wel ingebouwde fans al...) Iets anders?
Oh ja, Alternate vraagt 55 euro voor het inbouwen van de computer... Is het heel eenvoudig om zelf te doen? Anders kan ik daar ook alweer op besparen...
Ze mogen dan echter niet Windows OEM meeleveren, is dat een nadeel of koop ik die gewoon los voor dezelfde prijs? Ik zie dat de Windows 7 DVD al snel veel duurder wordt...

[Voor 44% gewijzigd door Stab op 19-06-2011 18:48]

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 05:42

faust2016

You yes have my shirt

Vooral op de GPU kan je flink wat besparen. Dat renderen gaat toch allemaal over de CPU, toch?
Als je dan nog een beetje wil gamen pak dan gewoon een 5770/6850, bvb deze pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE voor 135 bij alternate of deze pricewatch: Sapphire HD5850 Xtreme (sneller en goedkoper dan de 6850, maar wel alleen bij een andere winkel te bestellen)
Als je die 5850 een beetje kan OC'en kom je al een heel eind richting 6950 prestaties en met een beetje geluk kun je er zelfs voorbij :).

En ja die voeding is wat overkill. Deze zou ook prima voldoen voor je systeem en kost je veel minder http://www.alternate.nl/h...Voedingen&l2=tot+600+Watt
Als je toch per se een 6950 wil en je gaat je CPU én je GPU flink overklokken, dan zou je nog kunnen overwegen om de 550 watt variant van de gelinkte voeding te nemen, maar meer dan dat hebt je écht niet nodig ;).

Inbouwen is absoluut niet moeilijk, alleen als er iets niet werkt en je weet niet wat kan dat wel vervelend zijn als je niet echt weet hoe alles werkt.. Vooral omdat je anders geen OEM licentie erbij kan krijgen is het in dit geval misschien beter om het door Alternate te laten doen, tenzij je zelf ergens anders een OEM licentie kan krijgen.

• Stab
Bedankt Faust!

Volstaat 450 watt ook als ik ga overclocken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet een Z68? Dan plemp je voor een paar euro een kleine SSD naast je HDD en kun je die als accelerator gebruiken. Ik zou nu geen P67 meer kopen nu de Z68 op de markt is.

En of voeding genoeg is kun je eens hier kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27

• mace

mace

Sapere Aude

Terw_Dan schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:56:
Waarom niet een Z68? Dan plemp je voor een paar euro een kleine SSD naast je HDD en kun je die als accelerator gebruiken. Ik zou nu geen P67 meer kopen nu de Z68 op de markt is.

En of voeding genoeg is kun je eens hier kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27
Mwah. De voordelen van de Z68 zijn miniem IMHO. Die SSD accelerator is nogal "dom" waardoor als je SSD volloopt hij apps eruit gaat pushen zonder te kijken of ze vaak gebruikt worden of niet, waardoor je alsnog met lange laadtijden zit.

Beter gebruik je je SSD als systeemschijf en ze je er een aantal veelgebruikte apps/games op.

[Voor 5% gewijzigd door mace op 21-06-2011 13:06]

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 07:32

Ed_L

Crew Council
Jaja, dit is geen BBG topic. TS, je bent hier al eerder op gewezen. Nu maar eens die aanewijzingen opvolgen, me dunkt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee