• Nickie827
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 10:19
Beste mede tweakers,

Hierbij even een vraag, ik wil graag mijn fan in 2 kleuren spuiten.
Nou zit ik alleen met een probleem, ik krijg ze niet uit elkaar zoals ieder andere fan. Het gaat hier om Deze fan, ik heb geprobeerd om de sticker eraf te halen maar dan hou dit over,

dat zilveren is een magneetje maar als je die eruit haald dan kan als nog de fan niet los maken.

Dus komen we uit bij mijn vraag; Weet iemand hoe je hem kan demonteren zonder te slopen?

Thanks alvast voor tips of hint. hoop dat er een bruikbare tussen zit!!
Gr. Nick

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2021
Ik denk dat die bus permanent vast zit, is ook niet gemaakt om nog hersteld te worden (goedkoop=wegwerp).
Kan je niet proberen met afplakken?

• Nickie827
het is 1 van de duurste en beste fans en jij noemt hem goedkoop??

en denk niet dat ik het "netjes" kan afplakken en dan in 2 kleuren te kunnen spuiten

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Sorry, maar het kan gewoon niet. Ik heb deze fans ook liggen, en liep tegen het zelfde probleem aan. Na wat zoeken op internet kwam ik tot de conclusie dat het gewoon niet mogelijk is, alleen wel bij de 120mm smaak van noctua, maar daar zijn verschillende types van.

Ik heb de mijne zonder afplakken gespoten met een airbrush. Werkt ook prima, maar niet iedereen heeft eentje thuis liggen.

Mn 3D printer blogje..

• Nickie827
oke ja het kwam wat minderwaardig over... maar nee ik heb niet een airbrush liggen.
maar hoe heb jij dat gedaan dan? want ik wil de "blades" een andere kleur geven dan de behuizing...

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19

Singular1ty

EV Evangelist

Ik meen me een youtube filmpje te herinneren waar je na het verwijderen van de magneet gewoon voorzichtig de fan van het frame af kon trekken. Wat heb je al geprobeerd?

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2021
Nickie827 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 16:26:
het is 1 van de duurste en beste fans en jij noemt hem goedkoop??
Ik denk niet dat een fan van €20 gemaakt is om bij defect nog te herstellen. Het is inderdaad wel één van de duurste wegwerpfans in zijn klasse

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Het demonteren van de fan kun je vergeten. Lijkt op een geperst lager wat onder een bepaalde druk functioneert.

Noctua - SSO principle of operation
The rotary motion of the axis generates pressure upon the special oil enclosed within the bearing. This causes the build-up of a dynamic pressure field that centres and stabilises the axis within the bearing shell. While conventional liquid bearings employ the principle of hydrodynamic pressure too, the SSO bearing is equipped with an additional magnet that supports the self-stabilisation of the rotor axis. This allows for a faster, more precise and more reliable centring of the rotor axis and thus increases the long-term stability and quietness of the bearing: When the fan starts, the dynamic pressure field of the liquid bearing needs to build up first, which results in an initial precession of the axis, the so called gyro effect. This amounts to an increased abrasion until the axis is stabilised through the build-up of the dynamic pressure field, which may by and by lead to increased noise emission and bearing defects. Because of this, the SSO bearing possesses a built in magnet, whose field ensures the immediate self-stabilisation of the rotor and hence reduces the gyro effect. In addition to the stabilisation during the start-up phase of the fan, the supporting magnet allows for a more exact centring of the axis within the bearing shell and thus further reduces bearing resistance, abrasion and noise emission.

Afplakken is wat werk, maar werkt prima! Als mij het lukt met een 50mm fan dan lukt jou dat vast en zeker met een 140mm fan ;)

[CiP] Aqueum initium TJ09 [CM] Fortress FT03

• Nickie827
thanks for the fast responses!

ik had al het 1 en ander geprobeerd. dan moet ik inderdaad maar gaan plakken...
of zo laten,,,

thanks anyway
mag een slotje op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
Nickie827 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 17:20:
oke ja het kwam wat minderwaardig over... maar nee ik heb niet een airbrush liggen.
maar hoe heb jij dat gedaan dan? want ik wil de "blades" een andere kleur geven dan de behuizing...
Ik heb de hele fan in een andere kleur gespoten, dus alleen de kabels afgeplakt. Met de airbrush kan je redelijk gedoseerd spuiten, dus kan je overal goed bij zonder dat er echt een hele dikke laag op je fans komt, en een hoop verfnevel in je lager.
UgotHeinzzd schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 17:38:

Afplakken is wat werk, maar werkt prima! Als mij het lukt met een 50mm fan dan lukt jou dat vast en zeker met een 140mm fan ;)
Hmja, maar die Recom fan kan juist wel uitelkaar... Ik heb voor mijn P76 Sabertooth ook precies zo'n fan gehaald en de gele bladen zwart gespoten. Stickertje aan de achterkant los, en dan zie je een wit c-clipje van plastic op de as zitten. Die kan je met een o-ring haakje lospeuteren, en dan kan je de bladen zo uit het huis tillen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nickie827
FiXeL schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:56:
[...]

Ik heb de hele fan in een andere kleur gespoten, dus alleen de kabels afgeplakt. Met de airbrush kan je redelijk gedoseerd spuiten, dus kan je overal goed bij zonder dat er echt een hele dikke laag op je fans komt, en een hoop verfnevel in je lager.

[...]

Hmja, maar die Recom fan kan juist wel uitelkaar... Ik heb voor mijn P76 Sabertooth ook precies zo'n fan gehaald en de gele bladen zwart gespoten. Stickertje aan de achterkant los, en dan zie je een wit c-clipje van plastic op de as zitten. Die kan je met een o-ring haakje lospeuteren, en dan kan je de bladen zo uit het huis tillen.
Ja maar dat is het juist ik wil hem in 2 kleuren, anders is het niet een probleem nee,

en naar dat "C-clipje" was ik op zoek inderdaad, heb al vaker fans uit elkaar gehaald

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
Helaas heb je pech, die noctua's kunnen niet uitelkaar. Ik wou precies hetzelfde doen, uitelkaar en de fans apart spuiten van het frame, maar het kan gewoon niet. Ik heb ook forum posts gezien van mensen die het wel hebben geprobeert om de bladen los van het frame te krijgen, en het enigste resultaat was dat ze met een gebroken noctua fan zaten. Wat ik ook gevonden had was dat sommige 120mm fans van noctua wel uitelkaar kunnen, maar ze hebben verschillende series in omloop, en voor alle andere maten geldt dat het gewoon niet mogelijk is. Da's erg jammer, maar het is gewoon niet anders.

Het zijn erg goede fans, maar niet echt mod-vriendelijk helaas. :(

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee