• Sizomu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 05:50

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik ben van plan om in mijn geboorteland (Oeganda) een Internet/Gaming Café op te starten. Omdat dit en Last-Minute-Plan is zal ik jullie mening en input erg waarderen.

Zelf ben ik veel aan het leren over netwerken en Computers. Deze vakantie ga ik dan ook veel boeken door nemen over alles Soft en Hardware. Begin 2012 zal ik verhuizen naar Oeganda. Ik neem dan ook alle hardware en Software mee. Vandaar dat ik zo goed mogelijk voorbereid moet zijn.

Dit is de opbouw van mijn Internet/Game Cafe:
Modem: Geen ervaring, is 1 Modem genoeg om alle 20 PC’s te voeden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Alcatel SpeedTouch 546 (ADSL2+, 4x100Mbps, Analoog)€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,-

Switch/Hub: ook hier heb ik geen ervaring mee...
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Procurve Switch 2524€ 224,24€ 224,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,24

Server/Admin PC: Zie: “Internet Café Set-up”
Taak: Admin/Kassa (Internet Café Software)
Proxy Server? & Back Up?

16x Clients PC’s: Zie: “Internet Café Set-up” €450
OS: Dual boot: Windows XP & Ubuntu 11.04 (met beperkte Rechten)
Internet: Web surfing/Video chat (Opera: Turbo kan helpen bij langzaam internet)
Gamen: LAN (COD4/Unreal 99-07/Track Mania/NFS MW/Red Alert 2/Worms..enz) + Flash Games
Editing: Open Office Suite

All-in-One Laser Printer
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung CLX-3185FW€ 287,93€ 287,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,93

3x High End Desktops: “Zie i7 920/ i5 2400/ i7 2600
Editing: Adobe CS4 Suite /Autodesk 3DS Max/ Bonjou/
Voor: Multimedia Reclame Bureau
Gamen: Op een beamer + Xbox Controllers (Blur/Dirt 2/Grid/Street fighter IV/ Sonic & Sega all-ster Racing…enz) Splitscreen en Als Host voor LAN games.

Intel Internet Café Set-up:
#ProductPrijsSubtotaal
1Hercules Classic Link€ 12,17€ 12,17
1Seagate Barracuda ST3250312AS, 250GB€ 27,59€ 27,59
1Acer V193WEOb€ 91,76€ 91,76
1Sony Optiarc DDU1678A Zwart€ 14,-€ 14,-
1Cooler Master Elite 342€ 24,25€ 24,25
1Asus P5G41T-M LE€ 38,91€ 38,91
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 4,40€ 8,80
1Gigabyte GK-KM5000€ 11,90€ 11,90
1Trust Comfortline Headset€ 8,74€ 8,74
1Intel Pentium Dual-Core E6800 Boxed€ 74,90€ 74,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 35,15€ 35,15
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 17,54€ 17,54
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,71

Eisen van deze set-up waren:
- COD4 Makkelijk Draaien.
- Betrouwbare Hardware.
- Max €450 (zoveel kost een kant-en-klare Desktop ook met Headset/Cam en GPU)
En omdat vele Kant-en-klare Kits vaak Slechte Voeding hebben besloot ik om zelf er 1 te bouwen. (dat wordt cable management x 20!!)

Welke Hardware/Software mis ik nog om een internet/gaming café te openen?
- Omdat ik identieke hardware heb, kan ik 1 HDD klonen voor de rest van de Systemen?
- Is die Server/Admin PC genoeg of zelfs overkill? Zou ik beter 1 mindere set-up bouwen en deze aansluiten op die 16x Client PC’s?
- Wat voorn problemen kunnen er software matig en hardware matige ontstaan met deze set-up?

Alle critici/input is welkome. Want als ik in Oeganda ben, moet de zaak draaien: Interneters en Gamers produceren.
In iedere geval, THANKS….

Mvg,

Sizomu
PS: de 3x High end Desktops waren mij PC’s, dus dat is al gebeurd En excuses voor mijn NL. nog steeds een 2e taal……..

www.sizomu.com

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als ik het goed zie, stop je maar 2 gigabyte geheugen in de PC's, dit zou ik verdubbelen voor de zekerheid. Verder zie ik geen monitors in de config, klopt dat?

Het ADSL modem moet zeker voldoende zijn om een ADSL lijn te delen over deze PC's, internet zal bij gelijktijdig gebruik door 16 mensen natuurlijk niet erg snel zijn als ADSL wordt gebruikt.

Ga je de admin/kassa PC ook gebruiken om ISO's etc. op te slaan? Ik zou daar een grotere schijf inzetten zodat je bij problemen eenvoudig een PC opnieuw kunt installeren zonder met CD's te moeten rondlopen.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:41
LeLo schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:31:
Verder zie ik geen monitors in de config, klopt dat?
pricewatch: Acer V193WEOb :)

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 19:44
Misschien ook belangrijk om goed na te denken over de rechten die je klanten geeft op hun machine en het netwerk en hoe je dit allemaal gaat beheren. Ik kan me anders al inbeelden dat iemand met wat kennis interessant denkt te komen doen en even ongewenste zaken doet op je pc's/netwerk. Zeker indien je denkt om je kassa/admin pc aan hetzelfde netwerk te hangen.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Ik zou zeker investeren in een wat nieuwere kaart als een HD5770 of HD6770, voor het geld wat je nu gaat uitgeven aan oude, brakke, zelfvernietigende 9800GT's. Als je vergelijkbare prestaties wilt, kun je ook kijken naar een HD6670 of iets in die richting, ben je weer goedkoper uit op dat punt. CPU / mobo zou ik ook even naar AMD kijken ;) Die Pentiums zijn ook niet alles meer en bijvoorbeeld een X2 265 oid heb je al voor 60 euro, leuk AMD mobo kost ook geen 50 euro, dus daar kun je besparen.

Voor de rest kan je met het systeem zelf terecht in het BBGA Gamesystseem topic. :Y

[Voor 46% gewijzigd door Fid3lity op 17-06-2011 11:46]

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:11
Als je nou slim bent, doe je een onderzoek naar game café software. Wat houd dat in? Een centrale punt waar je alles kan regelen, en waar alles redelijk makkelijk beheerd kan worden.

(En zorg ervoor dat je geen puppies heb rondlopen, een game cafe bij mij in de buurt had dit en het rook niet bepaald lekker :+ )

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 18:13
Steam heeft een speciale CyberCafe programma. Als je veel met Steam/valve games wilt doen is dit wellicht een idee voor nu of de toekomst.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 15:20
daarnaast weet ik niet hoe goed / stabiel het internet in Oeganda is, maar ik zou een proxy server neerzetten zodat je

a) heel specifiek kunt dichttikken wat men wel en niet mag
b) je kunt besparen op bandbreedte omdat je een flinke cache op je proxyserver hebt

Voor de rest wat reeds is gezegd: zorg dat je op de PC's dichttikt wat men wel en niet mag. Wat dat betreft is een active directory ongelooflijk goed, maar dat is vrij prijzig. Met linux kun je ook alles goed dichttikken maar dat vergt in mijn perceptie meer kennis, maargoed, ik ben dan ook een echte AD man

*edit*

in aanvulling op je hardware. Je kiest voor een oudere intel processor. Waarom kies je niet voor een setup op basis van een nieuwere AMD processor? Daar valt immers best wel wat te winnen. Zeker als je dan een moederbord kiest met iets van hybrid crossfire icm een videokaart die dat ondersteunt.

[Voor 21% gewijzigd door nielsl op 17-06-2011 12:30]

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
LeLo schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:31:
Als ik het goed zie, stop je maar 2 gigabyte geheugen in de PC's, dit zou ik verdubbelen voor de zekerheid.
omdat er 32bit op komt en eigenlijk denk dat voor die spellen en surfen eigenlijk niet meer nodig is.....
Ga je de admin/kassa PC ook gebruiken om ISO's etc. op te slaan? Ik zou daar een grotere schijf inzetten zodat je bij problemen eenvoudig een PC opnieuw kunt installeren zonder met CD's te moeten rondlopen.
Dat lijkt mij een goed idee.. heb zelf geen ervaring mee maar ik zie al dat er genoeg over te lezen is. Klopt het dat je met 1 iso zonder problemen elke pc kunt starten? want dan maak ik 1 HD waar elke andere PC van gekloond is.

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:41:
Ik zou zeker investeren in een wat nieuwere kaart als een HD5770 of HD6770, voor het geld wat je nu gaat uitgeven aan oude, brakke, zelfvernietigende 9800GT's. Als je vergelijkbare prestaties wilt, kun je ook kijken naar een HD6670 of iets in die richting, ben je weer goedkoper uit op dat punt. CPU / mobo zou ik ook even naar AMD kijken ;) Die Pentiums zijn ook niet alles meer en bijvoorbeeld een X2 265 oid heb je al voor 60 euro, leuk AMD mobo kost ook geen 50 euro, dus daar kun je besparen.

Voor de rest kan je met het systeem zelf terecht in het BBGA Gamesystseem topic. :Y
Goede Tip, ik voel me een beetje veilig bij Nvidia, maar gevoel komt na Feiten. dus ik heb de lijst aan gepast. erzit nu een 5770 in. Stom dat ik die Benchmarks niet zag op Techpowerup daar is de 5770 duidelijk sneller dan de 9800GT in COD4 En Goed koper en Nieuwe!!!

Verder wordt er overal (reviews/Benchmarks) Negatieve richting AMD gepraat. ik zelf heb ook alleen maar Intel, is dit realistisch? ik ga kijken wat de prijs verschil is en meer zoeken naar de AMD Concurrent van de Intel P Dual E6800.

Thanks

[Voor 11% gewijzigd door Sizomu op 17-06-2011 12:34]

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Zhalix schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:42:
Als je nou slim bent, doe je een onderzoek naar game café software. Wat houd dat in? Een centrale punt waar je alles kan regelen, en waar alles redelijk makkelijk beheerd kan worden.
Ik heb al een paar op het oog, er zijn veel die gratis zijn. ik zoek een die zowel onder Windows werkt als Linux/Ubuntu. 1 heb ik gevonden en heb op het moment ook contact mee....
DeX schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:46:
Steam heeft een speciale CyberCafe programma. Als je veel met Steam/valve games wilt doen is dit wellicht een idee voor nu of de toekomst.
Nooit geweten, dank u.

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
nielsl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:26:
daarnaast weet ik niet hoe goed / stabiel het internet in Oeganda is, maar ik zou een proxy server neerzetten zodat je

a) heel specifiek kunt dichttikken wat men wel en niet mag
b) je kunt besparen op bandbreedte omdat je een flinke cache op je proxyserver hebt

Voor de rest wat reeds is gezegd: zorg dat je op de PC's dichttikt wat men wel en niet mag. Wat dat betreft is een active directory ongelooflijk goed, maar dat is vrij prijzig. Met linux kun je ook alles goed dichttikken maar dat vergt in mijn perceptie meer kennis, maargoed, ik ben dan ook een echte AD man
Ik heb het op mijn lijst gezet om in te verdiepen. maar voor nu: Kan ik dat koppelen aan de admin/kassa pc of is het beter om een Apart server pc voor bij te kopen?
*edit*

in aanvulling op je hardware. Je kiest voor een oudere intel processor. Waarom kies je niet voor een setup op basis van een nieuwere AMD processor? Daar valt immers best wel wat te winnen. Zeker als je dan een moederbord kiest met iets van hybrid crossfire icm een videokaart die dat ondersteunt.
ik heb al 2 opmerkingen over gehad, dus denk dat ik maar goed even de amd Benchmark wereld induik. mijn huidige gedachten waren: Amd = goed koop, maar presteert minder dan Intel. dit zal ik denk op nieuw moeten bekijken.....

Thanks

www.sizomu.com

• nielsl
Sizomu schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:50:
[...]

Ik heb het op mijn lijst gezet om in te verdiepen. maar voor nu: Kan ik dat koppelen aan de admin/kassa pc of is het beter om een Apart server pc voor bij te kopen?

[...]

ik heb al 2 opmerkingen over gehad, dus denk dat ik maar goed even de amd Benchmark wereld induik. mijn huidige gedachten waren: Amd = goed koop, maar presteert minder dan Intel. dit zal ik denk op nieuw moeten bekijken.....

Thanks
Ik heb zelf weinig ervaring met proxy servers, maar op basis van linux zijn er genoeg te krijgen. Volgens mij zou dit prima moeten kunnen door je kassa systeem omdat een proxy niet gigantisch veel vraagt. Het is echter wel raadzaam om er dus disks in te zetten die snel genoeg zijn en voor voldoende ram te zorgen. Ubuntu is gewoon in 64 bit te krijgen, dus dat zou ik dan ook gebruiken. Dat geeft je de mogelijkheid om zoveel mogelijk van het werkgeheugen te benutten. Als je dan dualboot naar windows en die gebruikt maar 3gb, so be it.

*edit*

Let wel op dat je proxy server dus in een gateway configuratie geplaatst wordt en dus 2 netwerkkaarten nodig heeft (kan allemaal virtueel, maar ik vind het dan makkelijker om het gewoon fysiek te regelen):

Modem - proxy server - switch - clients

En dat je dus je proxy server altijd aan moet hebben staan, anders is er geen internet.

[Voor 14% gewijzigd door nielsl op 17-06-2011 12:58]

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57
adsl 2 max 20 mbit, is een beetje langzaam voor 16 pc's die allemaal een andere game instantie draaien. Ik zou hier echt een zwaardere verbinding voor nemen, daarbij ook je router vervangen voor een proffesionele varriant bv cisco 1800. Aanbevolen verbinding ligt toch meer in het idee van 50/50 Mbit, en QOS instellen/configureren. Weinig ervaring met HP, maar wat ik er tot nu toe mee gedaan heb vind ik het HEEL naar om er mee te werken. Afgezien daarvan heeft die switch genoeg vermogen voor intern lan verkeer.

• nielsl
kokkel schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:57:
adsl 2 max 20 mbit, is een beetje langzaam voor 16 pc's die allemaal een andere game instantie draaien. Ik zou hier echt een zwaardere verbinding voor nemen, daarbij ook je router vervangen voor een proffesionele varriant bv cisco 1800. Aanbevolen verbinding ligt toch meer in het idee van 50/50 Mbit, en QOS instellen/configureren. Weinig ervaring met HP, maar wat ik er tot nu toe mee gedaan heb vind ik het HEEL naar om er mee te werken. Afgezien daarvan heeft die switch genoeg vermogen voor intern lan verkeer.
Lol, nu ben ik zo hollands als het maar kan, maar 50/50 synchroon in Oeganda...... dat lijkt me echt een utopie, of je moet hele diepe zakken hebben :D. Volgens mij gaat in dit soort landen connectiviteit boven snelheid.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 23:14
kokkel schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:57:
Waarom beveel je nou weer 50/50mbit aan? Dat is namelijk helemaal niet nodig. Vooral als het een beejte slim aanpakt met 2 internet lijnen. Je reserveerd er 1 voor games en 1 voor download/upload. Dit valt vrij makkelijk te realiseren en is een stuk goedkoper dan een CISCO1800 en een 50mbit synchroon.
Zoals al eerder gezegt kun je ook veel dataverkeer afvangen met een proxy, zodat mensen die dezelfde websites bezoeken of dezelfde files downloaden geen traffic op de internet lijn veroorzaken.

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-05 22:08
Ik betwijfel of je uberhaupt wel de 16 mbit gaat halen in oeganda na het lezen van dit artikel:
-> http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5214935,00.html

Daarnaast blijken de verdiensten ook niet erg hoog te zijn, er word gemiddeld 42 dollar cent gerekend voor 30 minuten internetten. -> http://cm4.posterous.com/internet-in-uganda

Ik vraag me af of het wel rendabel is om een game / internet café op te zetten omdat het lastig zal worden om je investering eruit te halen.

[Voor 52% gewijzigd door thijssie op 17-06-2011 17:29]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
joker-nl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:06:
Ik betwijfel of je uberhaupt wel de 16 mbit gaat halen in oeganda na het lezen van dit artikel:
-> http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5214935,00.html

Daarnaast blijken de verdiensten ook niet erg hoog te zijn, er word gemiddeld 0,46 dollar cent gerekend voor 30 minuten internetten. -> http://cm4.posterous.com/internet-in-uganda

Ik vraag me af of het wel rendabel is om een game / internet café op te zetten omdat het lastig zal worden om je investering eruit te halen.
Belangrijke punt. ik beantwoord hem ook om te kijken of ik ook nog steeds realistisch ben:
- Ik neem PC's die goed genoeg zijn voor:
* Internet (alles wat erbij komt kijken) (gebruik van Opera met de Turbo optie zal veel helpen)
* Gamen (Hoef alleen Stroom te hebben, voor Lan Party's)
* Editing: Office Suite/Adobe suite/ Open Office Suite
* De Admin/Kassa PC: Zal ook een HD hebben met vele offline bestanden (encyclopedie/leer programma's/tutorials/E-books enz.) om zo bij internet uitval nog steeds basis informatie te hebben....niet dat facebook mensen hier op wachten, maar wel studenten/klanten met een echt opdracht.
* Met die 3 extra krachtige PCs: een Multimedia Bedrijf in de achtergrond

ten slotte als ik goed gebalanceerde systemen heb (zie: Internet Café Set-up build) dan hoef je alleen creatieve zijn over wat mogelijk is met een PC.

ik ben dan alleen afhankelijk van de elektriciteit. volgens bewoners valt de stroom lang niet zo vaak uit als wordt beweerd. iemand gaat zelfs zover te zeggen dat er maanden zijn waarbij geen stroom uitval is geweest.

klinkt veilig zo......denk ik.......

[Voor 8% gewijzigd door Sizomu op 17-06-2011 13:33]

www.sizomu.com

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
Is het een idee om alle hard- en software daar te kopen? Wellicht veel goedkoper. :)

//offtopic. Is er markt voor een internet/game café in Oeganda?

Anoniem: 120596

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor internetverbindingen op jouw locatie beschikbaar zijm, en wat de kosten daarvan zijn.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:22

Croga

The Unreasonable Man

joker-nl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:06:
Daarnaast blijken de verdiensten ook niet erg hoog te zijn, er word gemiddeld 0,46 dollar cent gerekend voor 30 minuten internetten. -> http://cm4.posterous.com/internet-in-uganda
Gelukkig wordt er geen 0,46 dollar cent gerekend maar 42 dollar cent. Bijna een factor 100 meer. Da's een behoorlijk verschil.
Dat betekend dus dat als je 10 PCs hebt staan, je op 8,4 dollar per uur uit kunt komen. Daar moet geld aan te verdienen zijn.

Echter!
TS probeert alle PCs uit te rusten om spellen te kunnen spelen. Ik zou dat *sterk* afraden. Het meeste gebruik zal internet zijn en zeker geen spellen. Als je per 10 PCs er 2 met een discrete videokaart uitrust en de rest met alleen onboard video (welke in de nieuwe AMD APUs zeker niet mis zijn!) dan bespaar je zowel heel veel geld op de aanschaf (8 videokaarten is al snel €500 of meer) als een bak geld op je electriciteits kosten.

Ofwel: Zet je standaard PC op met:
- Eenvoudig (Asrock) moederbord
- AMD A4 of A6 APU
- 2GB geheugen (4GB is enorme overkill voor dit soort toepassingen!)
- Kleine harde schijf
Stop er bij de 2 gaming PCs nog een AMD grafische kaart bij en laat ze in CrossfireX draaien.

• Yohsoog
8,4 * 5 (gemiddelde aantal uren bezet per dag) = 42
42 * 300 (1 dag sluiting per week) = 12600

Dus per jaar verdien je 12600 dollar hierop.

Materiaal: 450*20 + 500 = 9500 / 5 (afschrijving op 5 jaar) = 1900

12600 - 1900 = 10700 dollar.

Alle andere kosten moeten hier dan ook nog afgerekend worden (stroom, huur/koopafschrijving, internet,...). Dan schiet er niet veel meer over dat je daadwerkelijk verdient hieraan, tenzij het leven in Oeganda werkelijk zo schandalig goedkoop is dat wanneer je alle winst uit je bedrijf haalt je met (pure gok) 8500 dollar per jaar toekomt.

Wat zie ik over het hoofd ? (enorme afrondingen etc buiten beschouwing gelaten)

Anoniem: 130547

Sizomu schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:28:

ik ben dan alleen afhankelijk van de elektriciteit. volgens bewoners valt de stroom lang niet zo vaak uit als wordt beweerd. iemand gaat zelfs zover te zeggen dat er maanden zijn waarbij geen stroom uitval is geweest.

klinkt veilig zo......denk ik.......
Even mijn ervaring hierover. De firma waar ik voor werk heeft een vestiging in Kampala, verbonden met een VPN over een internet verbinding. De connectie hiernaartoe valt toch enkele keren per week weg. Soms is het een probleem bij de provider, soms electriciteit.

Misschien is het dus geen slecht idee om te proberen 2 aparte internet verbindingen te hebben. Zoals hierboven al door iemand aangehaald kan je dan 1 gebruiken voor surfen en 1 voor games, waarbij ze beiden backup zijn voor als de andere wegvalt. Dit soort redundantie kan je perfect gratis opzetten dmv dezelfde Linux PC die je ook als proxy zou kunnen laten werken.

Voor elektriciteitsproblemen is een bescheiden UPS misschien ook geen slecht idee. Ik kan me niet voorstellen dat regelmatige stroomuitval gezond is voor je kritische apparatuur (modem/router/proxy/admin pc).

Anoniem: 130547

Yohsoog schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:39:
Ik weet niet hoe het met de horeca gesteld is in de buurt waar het cybercafé komt, maar waarschijnlijk kan je daar ook nog wel wat aan verdienen. Hapje/drankje bij het gamen of surfen...

Ik vermoed dat er ook nog wel wat valt te verdienen aan afdrukken / kopieren / scannen etc.

• Deassain
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-03-2014
Ik zou ook eventueel een server tussen je modem en switch hangen om aan bandwith shaping te doen. Je wil niet dat een klant alle bandbreedte dicht trekt.

Eventueel voor de ISO's kan je een snelle server kiezen met een schijf of 3 - 4 in raid 5 en dit bij aan je switch hangen. Dan kunnen je klanten snel een iso'tje afhalen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16
Ook zie je nog wel eens wat snacks, in NL verjaardagen e.d., tournooien eventueel en wellicht iets van gadgets o.i.d. Als je een pand hebt met traffic kan je als het niet te duur is ook op dat soort manieren wat verdienen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 21:34
Domme vraag wat ik mis in je plan, is er vraag naar dit product in Oeganda? Als ik blij mag zijn naar school te gaan is mijn volgende behoefte nog niet echt gamen. Hoe zit het met overheden, welke rol spelen zijn? Beetje verkenning zou denk ik wel slim zijn voordat je vertrekt ;).

Schrijf je ook nog even in voor ik vertrek :D.

[Voor 8% gewijzigd door Termi op 17-06-2011 15:53]

• Yohsoog
Ik heb eens snel gekeken of ik via google een idee kon krijgen via de kostverhouding BE/NL - Oeganda. Als ik deze en deze site mag geloven, lijkt het mij toch dat het daar 1/2 tot 1/3 kost van hier (behalve elektriciteit die bijna gelijk lijkt?). Dan nog zou ik denken dat je minstens 20k dollar per jaar winst wil hebben met je cafe. Wat dus neer komt op nog eens 10k aan nevenactiviteiten zoals drank/eten/kopies...

Nu ben ik zelf geen ondernemer, ken ik Oeganda niet en weet ik dus ook niet hoe realistisch (of juist niet) de bedragen zijn die ik hier opnoem. Daarom ben ik er ook enorm benieuwd naar!

• ndeleeuw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 15:33
Ik zou twee servers met bijvoorbeeld pfsense gebruiken voor je inet verbindingen en daar dan packet shaping + proxying gebruiken en ook hotspot enablen op die dozen.

Ik zou je switches en servers uitrusten met een 2de kaart voor beheer zodat het beheer verkeer niet over het interne netwerk gaat.

Tevens zou ik zoals aangegeven hierboven kiezen voor een 4 tal zware machines voor de echte gamers en de rest gewoon zwaar genoeg maken om wat te surfen en wat simpel word processing.
Ik zou op de lichte machines linux gaan draaien geen windows heb je ook geen terugkerende licentie kosten voor die machines en voor game pc`s wel windows ivm de games.

Daarnaast zou ik een 3de server maken met wat game servers en wat print diensten enz zodat mocht het internet plat zijn men daar tegen elkaar kan gamen.

Voor de info opslaan ivm internet uitval daar heb je dan de proxies voor maar als je ziet dat bepaalde pagina`s veel bezocht worden kun je die ook offline aanbieden in combinatie met je locale DNS server die de pfsense dozen ook kunnen draaien.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Yohsoog
Dus je zou wel een 3e server maken voor die 4 gamers in geval van een internet uitval (en wat print diensten) maar wel besparen op dingen waar de gebruikers rechtstreeks mee te maken krijgen: herkenbaar OS en waarschijnlijk ook herkenbaar office pakket (MS Office) ?
Ik weet het niet, maar mij lijkt het dat je je klanten een vertrouwde omgeving moet proberen voor te schotelen wil je dat ze graag (terug) komen. (Printen zal misschien ook mee op een andere server kunnen en tegen mekaar gamen zal ook nog wel lukken via een local lan indien dit echt nodig is op zo'n moment.)

• ndeleeuw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 15:33
je moet kijken wat je wil die derde server is niet perse nodig maar je kunt dan lose diensten daar op draaien.
maar ieder jaar veel geld dokken omdat het dan "bekend" is vind ik niet voldoende waard om daarom tich euro`s naar microsoft te gaan dragen dan zou ik kiezen voor een goedkoop os waarmee hetzelfde kan men komt voor de functionaliteit niet omdat het windows is.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik ken oeganda niet echt, maar het lijkt me typisch een land waar ze minder moeilijk doen over echte software licenties

fish heeft een vuistregel, hoe dichter bij de evenaar hoe corupter het land is :Y)

[Voor 26% gewijzigd door Fish op 17-06-2011 20:17]

Iperf

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nederlands is geen Duits hè, zelfstandig naamwoorden hoeven niet met een hoofdletter. Daarnaast: waarom koop je de hardware hier? Is het daar niet veel goedkoper, en wellicht van de belasting aftrekbaar wanneer van toepassing? Daarnaast met de rest: succes met geld verdienen hiermee!
ndeleeuw schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:08:
je moet kijken wat je wil die derde server is niet perse nodig maar je kunt dan lose diensten daar op draaien.
maar ieder jaar veel geld dokken omdat het dan "bekend" is vind ik niet voldoende waard om daarom tich euro`s naar microsoft te gaan dragen dan zou ik kiezen voor een goedkoop os waarmee hetzelfde kan men komt voor de functionaliteit niet omdat het windows is.
Jij daarentegen mag wel wat meer hoofdletters gebruiken. Punten en komma's ook trouwens. :P Maar voor (veel van) de genoemde games is Windows toch wel een vereiste; daarnaast kost een OEM-licentie wanneer je er twintig afneemt ook echt de hoofdprijs niet.

[Voor 56% gewijzigd door CodeCaster op 17-06-2011 20:16]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Kwa systeem zat ik in deze richting te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hercules Classic Link€ 12,17€ 12,17
1Seagate Barracuda ST3250312AS, 250GB€ 28,15€ 28,15
1Acer V193WEOb€ 91,76€ 91,76
1MS-Tech CA-0150€ 20,70€ 20,70
1Gigabyte GK-KM5000€ 11,90€ 11,90
1Trust Comfortline Headset€ 8,74€ 8,74
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 45,70€ 45,70
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 17,54€ 17,54
1Asrock 760GM-GS3€ 38,80€ 38,80
1Sapphire Radeon HD6750,512MB€ 76,97€ 76,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,73

Meer waar voor je geld dan dat Pentium systeem dat je zelf voorstelde. In ieder geval moet je nog rekening houden met verzendkosten dus kwa budget altijd wat speling houden. Ik zeg, max 420 aanhouden voor PW-lijsten, dan zit je met een budget van 450 euro wel goed.

[Voor 3% gewijzigd door Fid3lity op 17-06-2011 20:23]

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57
Black_Adder schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:06:
[...]

Waarom beveel je nou weer 50/50mbit aan? Dat is namelijk helemaal niet nodig. Vooral als het een beejte slim aanpakt met 2 internet lijnen. Je reserveerd er 1 voor games en 1 voor download/upload. Dit valt vrij makkelijk te realiseren en is een stuk goedkoper dan een CISCO1800 en een 50mbit synchroon.
Zoals al eerder gezegt kun je ook veel dataverkeer afvangen met een proxy, zodat mensen die dezelfde websites bezoeken of dezelfde files downloaden geen traffic op de internet lijn veroorzaken.
Zoals hier ook vermeld is een breedband verbinding moeilijk te realiseren, het is geen nederland. Daarbij 50/50 is hier goedkoper als 2x adsl, daarbij consumenten routers kunnen problemen gaan krijgen met de hoeveelheid opgezette sessies. Dit ben ik meerdere malen tegen gekomen, een adsl lijn is prima met een 800 serie te doen van cisco (wel de goeie selecteren), ga je een zwaardere lijn gebruiken red je dat ook niet meer met een 800 serie. Dus met die 50/50 verbinding zou ik een 1800/1900 en het liefst een 2800/2900 aanbevelen, over capaciteit is altijd handig voor de nabije toekomst.

Daarbij zoals je zegt is een proxy handig om dubbel verkeer af te vangen, zelf weet ik niet of dit soort systemen met dynamische pagina's overweg kunnen. Er zijn wel oplossingen die ik ken, maar deze zijn prijzig.

Anoniem: 131162

is het niet wat om een aantal thinclients neer te poten voor puur internet gebruik? die je dan op de Game/print/thinclient combo server laat draaien. Voor mensen die alleen even iets willen op zoeken op internet prima, en dan hou je die "dure" hardware vrij voor gamende klanten. Zelfs met maar 4 thinclients erbij kan het een hoop extra ruimte opleveren voor weinig, dan ga ik er voor het gemak even van uit dat je bezettingsgraad hoog is.

edit: wellicht een goede UPS ook wel een idee, zodat het instabielere electriciteitsnetwerk minder kans heeft de pc te beschadigen?

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 131162 op 20-06-2011 10:27]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voor het ineternetten gebruik maken van Atom machientjes met een linux distro in twee talen. Men wil tenslotte internetten. Verder denk ik dat je voor je kosten en investering ook rekening moet houden met goede beveiliging. Want wat jij meeneemt en neerzet wil men daar graag hebben.
Voor internetten is een gewoon ADSL lijntje meer dan voldoende, ze gaan geen films downloaden etc..
Men accepteerd daar wat meer dan hier en wat vandaag niet is komt morgen wel. Succes.
ClearOS is een hele leuke linux server distro met een hoop adons waar je wat mee kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 12:47

NeHoX

Gamer + PV

Waarom voor de internet PC's geen laptops met eventueel extern scherm gebruiken? Die zijn qua beveiliging ook makkelijker achter slot en grendel te doen. En ingebouwde webcam etc voor msn/skype is makkelijk. Hoe minder losse dingen hoe langer het mee gaat of niet kwijt raakt.

Wat betreft de gaming pc's zou ik je aanraden om slotjes op de kasten te doen en ze daadwerklijk vast te schroeven in de tafels/bureaus. Goede hardware halen ze overal graag weg.

Misschien ook een idee om wat van die dummy camera bolletjes aan het plafond te doen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

laptops zijn wel weer extreem gevoelig voor een glas drinken oid. Daarnaast kun je na een jaar of wat bij normale pc's nog eens iets vervangen, bij een laptop is dat niet het geval.

• Marc050
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
swartzkip: laptop in kast :) , kabel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het valt me op dat je maar 1 keyboard / muis per PC berekend hebt.
Ik zou een hele stapel van die setjes extra inslaan, bij publieke PC's sneuvelen deze dingen vaak als eerste, doordat mensen lang niet zo voorzichtig omgaan met spullen die niet van henzelf zijn. Daarbij slijt het spul natuurlijk ook gewoon, en een glas drinken is snel omgestoten.

Verder vind ik het een beetje raar dat je nu al gaat kijken naar systemen die je over een half jaar nodig hebt. Kijk liever wat er dan te vinden is, grote kans dat de hardware die je nu gekozen hebt dan niet meer te vinden is (zo'n G41 bord bijvoorbeeld, die gaan er waarschijnlijk snel uit als straks de Sandy Bridge-systemen ook in het budgetsegment te vinden zijn).

• Marc050
  • Niet online
Terw_Dan idd, schaar, knip, weg muis... GEZIEN!!!! (draad zonder muis, knippen niet)

[Voor 25% gewijzigd door Marc050 op 20-06-2011 17:09]

Marc050 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:11:
swartzkip: laptop in kast :) , kabel
dan betaal je een hoop voor een extra scherm/tobo ingebouwd die je dan als nog niet gebruikt.

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ten eerste wil ik jullie hartelijk bedanken voor het mee denken. Ik begin steeds meer een realistische beeld te krijgen.

Zoals sommigen ook adviseerden, heb ik een ticket geboekt en ga ik voor een paar weken eerste even kijken of alles nog het zelfde is....
Tijdens deze "vakantie" ga ik kijken wat de echte kosten zijn en wat mogelijke obstakels kunnen zijn. Als ik terug ben hoef ik alleen een paar aanpassingen aan mijn planning te brengen.

Een paar wijzigingen:
- GPU's gaan er uit. Eerst met Onboard proberen. de spellen lijst is voortaan even: LAN (Unreal 99/Track Mania/Red Alert 2/Worms) + Flash Games. Verder zoek straks nog even iGPU spellen...zoals CSS...
mocht het aanslaan, dan zal ik graag uitbreiden met krachtige GPU's. dit helpt ook even om de stroom verbruik te begrijpen.....
- En als ik dan wel GPU's inzet, was de tip om naar AMD te kijken veel waard. (nieuwe/cooler/zuiniger....)

- De tip om een proxyserver in te zetten. ik heb nog niet echt door hoe dit werkt, maar heb al wat PDFjes gedownload om later hier over te lezen. lijkt me inderdaad een MUST.....

Op het moment zou ik de internet Café zo indelen:
Internet > Modem > Proxyserver > HUB > ADMIN/Clients

Modem
#ProductPrijsSubtotaal
1Alcatel SpeedTouch 546 (ADSL2+, 4x100Mbps, Analoog)€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,-

Proxyserver: Gelijk aan de Clients, maar Met Extra Geheugen, HDD's en 2 Netwerk kaarten.
Taak: Proxy Server (HDD's in raid0)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E6700 Boxed€ 61,-€ 61,-
2Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,48€ 46,96
2Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 41,-€ 82,-
1Acer V193WEOb€ 88,47€ 88,47
1Asus P5G41T-M LE€ 40,-€ 40,-
1Gigabyte GK-KM5000€ 11,70€ 11,70
1Corsair Builder CX430 V2€ 36,40€ 36,40
1GeIL GeiL GEP38GB1500C9DC€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,57

Switch/HUB
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Procurve Switch 2524€ 235,67€ 235,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,67

13x Desktop PC's
Taak: 1x Admin/ 12x Client Desktop. Internet/Light Gaming (LAN)
#ProductPrijsSubtotaal
1Hercules Classic Link€ 12,23€ 12,23
1Intel Pentium Dual-Core E6700 Boxed€ 61,-€ 61,-
1Seagate Barracuda ST3250312AS, 250GB€ 27,75€ 27,75
1Acer V193WEOb€ 88,47€ 88,47
1Asus P5G41T-M LE€ 40,-€ 40,-
2Gigabyte GK-KM5000€ 11,70€ 23,40
2Trust Comfortline Headset€ 8,74€ 17,48
1Corsair Builder CX430 V2€ 36,40€ 36,40
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,78

en Ten Slotte:
3x High End Desktops: “Zie i7 920/ i5 2400/ i7 2600

Dus....wat kan ik met deze set-up? een Internet/Gaming Café + een kleine Multi-Media Bedrijf opstarten......

Vragen:
- Zijn er mensen die overtuiged zijn dat de AMD set-up net zo zuinig is als deze INTEL Setup? Want zelf dacht een tijdje geleden wat benchmarks zag die aangaven dat AMD niet zo zuinig is als de INTEL. anders neem ik meteen die MB+CPU van Blue Tiger Over...
- Ga ik de juiste kant op met deze Proxysever Build? (ik moet zoveel mogelijk de zelfde onderdelen gebruiken om zo onderhoud realistisch te houden.

Bijvoorbaat Hartelijk dank,

www.sizomu.com

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Sizomu schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:22:
de spellen lijst is voortaan even: LAN (Unreal 99/Track Mania/Red Alert 2/Worms) + Flash Games. Verder zoek straks nog even iGPU spellen...zoals CSS...
Is hier nog wel vraag naar in Oeganda? Je praat over spellen van 10 jaar oud (en als deze spellen al populair zijn omdat de techniek daar acherloopt, hoe groot is dan weer de kans dat de mensen de engelse schermteksten kunnen begrijpen)

Maar bovenal, wie/wat gaat het onderhoud voor je doen? Tot nu toe kom je in ieder geval bij mij niet over als iemand die eventjes de pc's gaat beheren...

Sowieso zou ik je verbruiksartikelen (toetsenbord / muis / headset etc) een heel stuk ruimer inslaan, die zooi gaat gejat/gesloopt worden.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mag je het Firefox-logo zo gebruiken?

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:02
CodeCaster schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:36:
Mag je het Firefox-logo zo gebruiken?
Daar zat ik ook al naar te kijken. Ik denk niet dat ze er blij mee gaan zij als je hun logo ongevraagd(lees: zonder te betalen) in jou(!) logo zet..

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:33:
[...]
Is hier nog wel vraag naar in Oeganda? Je praat over spellen van 10 jaar oud (en als deze spellen al populair zijn omdat de techniek daar acherloopt, hoe groot is dan weer de kans dat de mensen de engelse schermteksten kunnen begrijpen)
Is er vraag naar?, overal wel, wie vindt spellen niet leuk? ik zou de eerste game Cafe in de stad (denk zelfs in het land) dus..... 10 jaar oud, maar blijft leuk & op het moment even beste LAN spellen zonder GPU.... en Oeganda is een Engels talig land..........
Maar bovenal, wie/wat gaat het onderhoud voor je doen? Tot nu toe kom je in ieder geval bij mij niet over als iemand die eventjes de pc's gaat beheren...
ik hou het simpel en ik kan wel leren en het is niet "Rocket Science"
Sowieso zou ik je verbruiksartikelen (toetsenbord / muis / headset etc) een heel stuk ruimer inslaan, die zooi gaat gejat/gesloopt worden.
Dat valt reuze mee, maar ik heb per PC 2 setjes, een reserve set klaar...., maar verder is dat wel bij te kopen/bestellen.....

Bedankt en ga zo door.....

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Awsom schreef op maandag 27 juni 2011 @ 20:04:
[...]

Daar zat ik ook al naar te kijken. Ik denk niet dat ze er blij mee gaan zij als je hun logo ongevraagd(lees: zonder te betalen) in jou(!) logo zet..
Inderdaad, op het moment is het even snel in elkaar gezet, even om het "Dag Dromen" iets meer realistisch te sturen.... natuurlijk zal ik dan Mozilla even benaderen als het zo verkomt...

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Termi schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:53:
Domme vraag wat ik mis in je plan, is er vraag naar dit product in Oeganda? Als ik blij mag zijn naar school te gaan is mijn volgende behoefte nog niet echt gamen. Hoe zit het met overheden, welke rol spelen zijn? Beetje verkenning zou denk ik wel slim zijn voordat je vertrekt ;).

Schrijf je ook nog even in voor ik vertrek :D.
Oeganda is al verder dan de school behoeft. basis & middle bare school zijn gratis (net als NL) maar inderdaad een goede tip over het benaderen van de overheid...

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Frogmen schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:50:
Ik zou voor het ineternetten gebruik maken van Atom machientjes met een linux distro in twee talen. Men wil tenslotte internetten. Verder denk ik dat je voor je kosten en investering ook rekening moet houden met goede beveiliging. Want wat jij meeneemt en neerzet wil men daar graag hebben.
Voor internetten is een gewoon ADSL lijntje meer dan voldoende, ze gaan geen films downloaden etc..
Men accepteerd daar wat meer dan hier en wat vandaag niet is komt morgen wel. Succes.
ClearOS is een hele leuke linux server distro met een hoop adons waar je wat mee kan.
Erg bedankt voor deze info. ik zet het op de lijst om te bekijken. ik las inderdaad al wat over ClearOS,

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
djluc schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:46:
Ook zie je nog wel eens wat snacks, in NL verjaardagen e.d., tournooien eventueel en wellicht iets van gadgets o.i.d. Als je een pand hebt met traffic kan je als het niet te duur is ook op dat soort manieren wat verdienen.
Inderdaad. ik denk zodra de computers staan en werken, dan kan alles erbij georganiseerd worden.... van LAN Parties achtige tot Feestjes en Les uren om met PC om te gaan... "the sky is the limit" dan......

www.sizomu.com

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Net even het topic doorgelezen maar dit lijkt me om eerlijk te zijn een kansloos plan van iemand die een mooie droom heeft die nooit werkelijkheid zal worden. Je hebt voor zover ik zie nog absoluut geen business plan liggen maar je begint al wel met systemen samen te stellen en hardware uit te kiezen. Ga eerst eens een kostenoverzicht maken, dan kijken wat de te verwachten inkomsten zijn en daarna kijken hoe duur de hardware mag zijn.
Daarnaast kies je allemaal onderdelen uit bij Nederlandse webshops die je daarheen wilt slepen. Is het niet veel verstandiger te kijken wat je daar kan kopen? Je zult daar toch vervangende hardware moeten regelen bij defecten en garantie kan je niet echt aanspraak op maken als het product in Nederland gekocht is. Bovendien is een defecte pc ook geen inkomsten.
Ik zie ook niks over verzekeringen, daar al onderzoek naar gedaan? Je kan pc's vast schroeven maar als mensen iets willen dan nemen ze het, wat doe je dan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:09
Eens met hierboven, kom eerst met een algemeen plan waar je de kosten en de risico's afzet tegen de potentiële baten, en kijk vooral héél erg kritisch naar je eigen idee. Natuurlijk klinkt het mooi om je eigen ding te beginnen, maar veel mensen verliezen (uit trots) hun realiteitszin. Je hebt in dit topic al vrij veel opmerkingen gehad over kosten en risico's maar daar ben je nog niet op ingegaan.

Je bent nu al bezig met details invullen, maar zoals de moderators hier regelmatig zeggen: voor je kunt rennen moet je eerst leren lopen ;)

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-05 08:42
Schrap de dual boot Ubuntu. Leuk OS maar kent hier geen meerwaarde en maakt je setup alleen maar complexer.

Verder heb je waarschijnlijk 1 of 2 software platformen nodig. 1 om "internet" te verkopen en de ander om gametijd te verkopen. Dit gaat geld kosten..

Je kunt natuurlijk ook alles onder menselijke toezicht houden met een wekkertje ernaast :9

Eerder in dit topic werd geloof ik aangegeven om bepaalde bakken sneller te maken en bepaalde bakken trager in plaats van 1 middenweg van net-wel-net-niet configuraties. Goed advies.

Splits het aantal "standaard" pc's op in 2, maak de ene set slechter/goedkoper en de andere beter/duurder.

Internet pc's (Linux) & game pc's (windows).

Ik had de wijzigingen op pagina 2 nog niet gelezen toen ik bovenstaande bericht typte :$

Verder las ik iets over printers maar zie ik dit nergens terug in de plannen. Een goede printer uitzoeken met de juiste (betaalbare) toners, cartridges w/e is ook zeer belangrijk wanneer kosten een grote factor spelen. Deze kun je vervolgens gebruiken om wat kleine omzet hier en daar te maken, maar bovenal voor je productaanbod en profilatie. Het probleem met printen is dat niemand er eigenlijk voor wilt betalen. Het is dan ook niet bepaald een "winstgevende" dienst te noemen bij zo'n kleinschalige uitvoering (uitzonderingen daar gelaten). Het geld haal je uit externe dingen, zoals dat kwartiertje internet die je klant erbij neemt om zijn pdf te downloaden en email te checken onder het genot van een drankje en airconditioning ( must-have ).

Denk eraan dat een all in one oplossing duurder is, maar ook bijvoorbeeld kan kopieren zonder computer, of zelfs foto's kan afdrukken met fotokwaliteit.

[Voor 125% gewijzigd door Rudy op 28-06-2011 07:07]

• blaatbeest
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2017
Wat is verder je doelgroep? Toeristen of inwoners?

Ik denk dat je daar iig nog een kans van slagen hebt, zolang er niet over een paar jaar overal gratis WIFI hotspots zijn... Of als je business goed gaat dat de buurman ook een computertje neerzet tegen (minder)betaling.

Ik ben in veel internetcafes geweest in Europa en de gaming cafes waren vaak druk (lokale jonge lui die het leuk vinden om te lan partyen). De internetonly "cafes" waren vaak uitgestorven.

Als je (fatsoenlijk) games gaat aanbieden ben je minder afhankelijk van toeristen maar de hardware + software is gelijk ook een stuk duurder.

Ga je het in je eentje runnen? Inclusief verkoop eten/drinken?

Hoe dan ook, het is geen makkelijke business, maar wel leuk denk ik.

edit: wat voor pand je ook gaat krijgen, je zult moeten investeren in redelijk zware rolluiken en dergelijke tegen inbraak. Hoop dat het verder veilig genoeg is dat je niet overdag helemaal leeg geroofd word :)

[Voor 13% gewijzigd door blaatbeest op 28-06-2011 07:32]

x

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 01:35:
Net even het topic doorgelezen maar dit lijkt me om eerlijk te zijn een kansloos plan van iemand die een mooie droom heeft die nooit werkelijkheid zal worden. Je hebt voor zover ik zie nog absoluut geen business plan liggen maar je begint al wel met systemen samen te stellen en hardware uit te kiezen. Ga eerst eens een kostenoverzicht maken, dan kijken wat de te verwachten inkomsten zijn en daarna kijken hoe duur de hardware mag zijn.
Daarnaast kies je allemaal onderdelen uit bij Nederlandse webshops die je daarheen wilt slepen. Is het niet veel verstandiger te kijken wat je daar kan kopen? Je zult daar toch vervangende hardware moeten regelen bij defecten en garantie kan je niet echt aanspraak op maken als het product in Nederland gekocht is. Bovendien is een defecte pc ook geen inkomsten.
Ik zie ook niks over verzekeringen, daar al onderzoek naar gedaan? Je kan pc's vast schroeven maar als mensen iets willen dan nemen ze het, wat doe je dan?
Avalaxy schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 01:50:
Eens met hierboven, kom eerst met een algemeen plan waar je de kosten en de risico's afzet tegen de potentiële baten, en kijk vooral héél erg kritisch naar je eigen idee. Natuurlijk klinkt het mooi om je eigen ding te beginnen, maar veel mensen verliezen (uit trots) hun realiteitszin. Je hebt in dit topic al vrij veel opmerkingen gehad over kosten en risico's maar daar ben je nog niet op ingegaan.

Je bent nu al bezig met details invullen, maar zoals de moderators hier regelmatig zeggen: voor je kunt rennen moet je eerst leren lopen ;)
Ik snap wat jullie mij duidelijk willen maken. Ik heb Tweakers voor de Hardware/Software gedeelte van de business plan gekozen omdat hier men in gespecialiseerd is.
Verder over het budget en business plan heb ik de vragen ergens anders gesteld. Ik waardeer dat er verder (verder dan Hardware/Software) met mij mee wordt gedacht, maar ik had het eerlijk gezegd niet verwacht.

Dingen zoals: inkomen/uitgaven, werknemers loon, beveiliging, belasting enz waren al in het begin op papier gezet. dat ziet er goed uit, maar... als de set-up niet deugt (wat te vaak voorkomt in deze business) dan "stort je ook nier".

dus eigenlijk is deze topic bedoelt om een werkende gebalanceerde set-up te vormen, zodat los van alle andere zaken, de PC's hun werk goed doen. efficiënt/snel en veelzijdig Pc's

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Rudy schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 06:41:
Schrap de dual boot Ubuntu. Leuk OS maar kent hier geen meerwaarde en maakt je setup alleen maar complexer.

Verder heb je waarschijnlijk 1 of 2 software platformen nodig. 1 om "internet" te verkopen en de ander om gametijd te verkopen. Dit gaat geld kosten..

Je kunt natuurlijk ook alles onder menselijke toezicht houden met een wekkertje ernaast :9

Eerder in dit topic werd geloof ik aangegeven om bepaalde bakken sneller te maken en bepaalde bakken trager in plaats van 1 middenweg van net-wel-net-niet configuraties. Goed advies.

Splits het aantal "standaard" pc's op in 2, maak de ene set slechter/goedkoper en de andere beter/duurder.

Internet pc's (Linux) & game pc's (windows).

Ik had de wijzigingen op pagina 2 nog niet gelezen toen ik bovenstaande bericht typte :$

Verder las ik iets over printers maar zie ik dit nergens terug in de plannen. Een goede printer uitzoeken met de juiste (betaalbare) toners, cartridges w/e is ook zeer belangrijk wanneer kosten een grote factor spelen. Deze kun je vervolgens gebruiken om wat kleine omzet hier en daar te maken, maar bovenal voor je productaanbod en profilatie. Het probleem met printen is dat niemand er eigenlijk voor wilt betalen. Het is dan ook niet bepaald een "winstgevende" dienst te noemen bij zo'n kleinschalige uitvoering (uitzonderingen daar gelaten). Het geld haal je uit externe dingen, zoals dat kwartiertje internet die je klant erbij neemt om zijn pdf te downloaden en email te checken onder het genot van een drankje en airconditioning ( must-have ).

Denk eraan dat een all in one oplossing duurder is, maar ook bijvoorbeeld kan kopieren zonder computer, of zelfs foto's kan afdrukken met fotokwaliteit.
- Over dual boot begin ik ook twijfels te krijgen. ik heb wel Internet Café Software dat Zowel in Windows als Ubuntu Werkt, maar of het in de praktijk echt gaat werken????......... ik zal hier wat meer over na denken.
- Omdat ik dan te veel verschillende hardware heb, kan het bij onderhoud/reparatie te veel tijd kosten.
- Printers/Scanner: ik moet inderdaad hier meer met services doen, om zo bij gelijke prijzen met concurrenten voor te blijven.
Ik was vergeten de printer bij te doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung CLX-3185FW€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,-

Volgens sommigen (niet deze forum) was dit het meest gebruikte ook in Africa. maar zodra ik daar ben komende weken, zal ik hier duidelijkheid over krijgen.

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
blaatbeest schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 07:23:
Wat is verder je doelgroep? Toeristen of inwoners?

Ik denk dat je daar iig nog een kans van slagen hebt, zolang er niet over een paar jaar overal gratis WIFI hotspots zijn... Of als je business goed gaat dat de buurman ook een computertje neerzet tegen (minder)betaling.

Ik ben in veel internetcafes geweest in Europa en de gaming cafes waren vaak druk (lokale jonge lui die het leuk vinden om te lan partyen). De internetonly "cafes" waren vaak uitgestorven.

Als je (fatsoenlijk) games gaat aanbieden ben je minder afhankelijk van toeristen maar de hardware + software is gelijk ook een stuk duurder.

Ga je het in je eentje runnen? Inclusief verkoop eten/drinken?

Hoe dan ook, het is geen makkelijke business, maar wel leuk denk ik.

edit: wat voor pand je ook gaat krijgen, je zult moeten investeren in redelijk zware rolluiken en dergelijke tegen inbraak. Hoop dat het verder veilig genoeg is dat je niet overdag helemaal leeg geroofd word :)
Doelgroep: Zakelijk en studenten. (toeristen zullen bijna een cado)
de kosten voor een semi-gaming set-up kan ik ook uithalen als ik multi-media studenten erbij betrek. die groep is niet groot maar groeit wel.
verder is inderdaad drinken erbij. snack en drinken. van standaard( Cola-Fanta) tot Hand(blenders enz) gemaakt vruchten sap. en snacks: mars etc. op moment geen keuken bij gepland.

www.sizomu.com

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-05 08:42
- Over dual boot begin ik ook twijfels te krijgen. ik heb wel Internet Café Software dat Zowel in Windows als Ubuntu Werkt, maar of het in de praktijk echt gaat werken????......... ik zal hier wat meer over na denken.
Stel jezelf eerst eens de vraag waarom wil je dual boot. Als ik het goed begrijp ga je onderscheid maken tussen verschillende soorten pc's met als meest minimale vorm de internet pc. Met licenties (kosten) in het achterhoofd wil je denk ik zo veel mogelijk clients alleen op linux hebben draaien. Of biedt Windows XP essentiele functionaliteit voor de internet computers?

- Omdat ik dan te veel verschillende hardware heb, kan het bij onderhoud/reparatie te veel tijd kosten.
Dat snap ik maar de uiteindelijke configuraties hoeven geen eens zo veel van elkaar te verschillen. In feite kunnen we hier alleen al praten over 1 extra ram latje of een pci-e videokaart (in plaats van onboard). Zo kunnen de internetpc's bijvoorbeeld prima op 2gb ram en onboard videokaart draaien. Dit in combinatie met alleen Linux maakt het een goedkopere (en zuinigere) client die je dus ook voor minder geld of meer winst kunt verhuren. Hiernaast heb je nog wat krachtigere "pluspcs" die ook nog eens een spelletje kunnen draaien.

Degelijke hotspot software werkt allemaal onafhankelijk van operating system, dit is voor de internet PCs dus geen enkele zorg denk ik.

Alles hierboven is natuurlijk onder voorbehoud. Goedbedoelt advies

Tevens bedenk ik me net dat je ook eventueel wifi kunt aanbieden voor mensen met een eigen laptop :3

[Voor 9% gewijzigd door Rudy op 28-06-2011 10:21]

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Heb je al uitgezocht of het betreffende ADSL modem compatible is met de DSLAM's daar? Wellicht kun je beter een Draytek overwegen. Van o.a. Drayteks kun je de firmware voor een bepaalde DSLAM flashen.

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Rudy schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:16:
Stel jezelf eerst eens de vraag waarom wil je dual boot. Als ik het goed begrijp ga je onderscheid maken tussen verschillende soorten pc's met als meest minimale vorm de internet pc. Met licenties (kosten) in het achterhoofd wil je denk ik zo veel mogelijk clients alleen op linux hebben draaien. Of biedt Windows XP essentiele functionaliteit voor de internet computers?

Dat snap ik maar de uiteindelijke configuraties hoeven geen eens zo veel van elkaar te verschillen. In feite kunnen we hier alleen al praten over 1 extra ram latje of een pci-e videokaart (in plaats van onboard). Zo kunnen de internetpc's bijvoorbeeld prima op 2gb ram en onboard videokaart draaien. Dit in combinatie met alleen Linux maakt het een goedkopere (en zuinigere) client die je dus ook voor minder geld of meer winst kunt verhuren. Hiernaast heb je nog wat krachtigere "pluspcs" die ook nog eens een spelletje kunnen draaien.

Degelijke hotspot software werkt allemaal onafhankelijk van operating system, dit is voor de internet PCs dus geen enkele zorg denk ik.

Alles hierboven is natuurlijk onder voorbehoud. Goedbedoelt advies
-Dualboot: Windows voor spellen, tutorials geven (aangezien Windows daar populair is, zullen ze Windows willen leren gebruiken en Ubuntu voor veilig/snel internetten. en mocht Open Office Suite aan slaan, dan zou Windows eigenlijk alleen van wegge DirectX zijn. Over Ubuntu Wine, ben ik niet zo...... veel problemen ondervonden tijdens het testen....
-oke, ik dacht dat je had over bijv: Atom vs C2D's. Inderdaad, op moment trek ik zelfs helemaal terug met de Gpu's en dus kan inderdaad lichte desktops nier zetten.

bedankt voor je advise, zeker moeite waard om het te vermelden.

PS: Wifi is inderdaad bijna standaard. vooral voor toeristen zou dit een must zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Sizomu op 28-06-2011 10:35]

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Trommelrem schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:20:
Heb je al uitgezocht of het betreffende ADSL modem compatible is met de DSLAM's daar? Wellicht kun je beter een Draytek overwegen. Van o.a. Drayteks kun je de firmware voor een bepaalde DSLAM flashen.
hm.. Interesting, dit neem ik mee..... dank u

www.sizomu.com

• Marc050
  • Niet online
Kijk of de Windows prijzen lokaal lager zijn. Windows gaat een officiele versie in India niet verkopen voor een jaarsalaris.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:23
Yohsoog schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:39:
8,4 * 5 (gemiddelde aantal uren bezet per dag) = 42
42 * 300 (1 dag sluiting per week) = 12600

Dus per jaar verdien je 12600 dollar hierop.

Materiaal: 450*20 + 500 = 9500 / 5 (afschrijving op 5 jaar) = 1900

12600 - 1900 = 10700 dollar.

Alle andere kosten moeten hier dan ook nog afgerekend worden (stroom, huur/koopafschrijving, internet,...). Dan schiet er niet veel meer over dat je daadwerkelijk verdient hieraan, tenzij het leven in Oeganda werkelijk zo schandalig goedkoop is dat wanneer je alle winst uit je bedrijf haalt je met (pure gok) 8500 dollar per jaar toekomt.

Kans dat alle hardware 5 jaar heel blijft lijkt me niet al te groot...

Daarnaast neem ik aan dat je daar ook belasting moet betalen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 17:54
Wat voor internetlijn ga je daar kunnen krijgen? Is dat inderdaad ADSL? Dat modem kan je eventueel als bridge gebruiken zodat je geen last krijgt van je connection cap (iig niet lokaal). Als je dan een bak eraan hangt voor je NAT/shape-werk (en een pakket als PFsense kan ook voor je proxyen).

Voor gamen is een lage bandbreedte niet zo'n issue, latency is dat wel. Zolang je clients hun updates maar niet tijdens het gamen gaan binnenslurpen, of je moet UDP packets *flinke* prio geven. Ik weet niet of bijv. Steam updates ook door je proxy kunnen, dat zou een pak schelen..

Die switch ziet er goed uit, dat zijn werkpaarden die je niet stuk krijgt. Inmiddels wel al een ouder model. Kijk ook naar een stapeltje tweedehands 2626's. Prima snel en dan heb je in ieder geval backup liggen mocht er eentje klappen door een rotte voeding oid.

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Op het moment ben ik in Oeganda. alles aan het verkennen. volgende week Maandag zal ik weer online komen met wat meer duidelijkheid.

tot dan.... wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de reacties.

Mvg,

Sizomu in Uganda :)

www.sizomu.com

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03 13:17
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar kijk ook eens naar een Reborn kaart! echte aanrader voor een dergelijke toepassing.

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Update wordt even door geschoven naar Woensdag.

Sizomu

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Update:
Op de De vraag of er wel een markt voor is: JA!. Slechtste* internet café trekken zelfs genoeg om te blijven bestaan. Ik kan denk ik zelfs rustige kan gaan kijken of er Gamers zijn. Je hoeft eigenlijk alleen al een goed gekoeld, efficiënt en vriendelijke café te maken en je hebt 6-8 uur per dag elke pc bezet. Ik kan mijn lening in 3-5 jaar makkelijk aflossen. Er zijn op het moment 3 concurrenten waarvan 1 serieuze is, met P4 2,6Ghz+512Mb’s. (dus met een E6700 heb ik al hardware voorsprong)
De snelheid is zoals verwacht erg traag. 2 van de 3 internet café kon je speedtest niet afmaken**. En je hebt bij elke PC gewoon Admin rechten. Grappig gewoon. Ik denk dus dat de tip om een Proxyserver in te zetten er goed is. (in de ochtend even meest bezochte sites bezoeken en zo alvast de cache vullen)

*Pc’s die bijna uitelkaar vallen, stoelen en tafels die nog heel blijven dankzij wat spijkers.
** Gebruikten nog IE6 met een te oude flash, en het downloaden duurt te lang. Ook omdat de internet café vol zat. Dus….. namens Afrika, Excuses voor dat “Wij internet achter houden met IE6”…LOL, ik zal daar wat verandering in brengen .

Ik ga hoogst waarschijnlijk voor een I3 2100. Ik wacht nog even tot AMD Bulldozer de prijzen veranderd en misschien de markt. Maar het gaat mij voor namelijk om kracht/energie verhouding. De AMD Llona is nog te zwak en verbruikt ook nog net meer dan de I3. Ik zal later toch een HD5770 eraan koppelen dan is het beter dan Llona.

Zijn er Tweakers die denken dat AMD beter(Zuinig/Kracht) kan? Iets dat ik gemist heb?

Verder ga ik rustig proberen met iGPU(Intel HD2000) en als Gamers inderdaad komen, dan ik dan denk om een echte GPU in te zetten. (voorlopig games bij opening: Unreal 99,03, Trackmania, Red Alert 2(64bit!!!). Als het aanslaat: Unreal 3, COD4, Trackmania (max. Gfx) NFS MW, ) ik hou het even simpel: handmatig spel starten via admin/passwoord. Dus geen cafe software voor de games. En voor de duidelijkheid: ALLEEN LAN. Max. 6 vs 6.

Modem: ruim voor latere uitbreidingen.
>>>>>>

Proxyserver: zelfde als Desktops maar met meer RAM + Raid0 2TB Samsungs. (Over kill? 1TB+1TB raid0)
>>>>>> Kan ik deze ook gebruiken als Admin? Win 7 64?

Switch + WLAN Modem
>>>>>>
12x Desktop I3 2100: Win 7 64bit,
>>>>>>> (Surfen, Geluid, Gamen, Office Suite, Encyclopaedia, Offline Wikipedia, en 50GB E-Books)
1X I3 2100 (5x Schermen op 1 CPU) (Goed voor 5 klanten op 1 Desktop)
>>>>>>> (meer voor snelle Klanten, geen geluid, geen spellen, Puur Surfen)
I5 2500+GTX560+Beamer+Xbox controllers & I7 2600+580
>>>>>>> (persoonlijk): CS5 Suite (Photo/Video Editing)
Vraag:
- Kan ik in windows 7 64bit virtuel linux distro openen die dan 4 andere Linux desktops beheert?
want zo kan ik een desktop met 4 schermen op linux laten draaien, maar de admin zit virtueel (active window)op een Windows machine, die dan ook nog de andere Windows Clients bij houdt. Dit bespaart mij een extra windows licentie.

- Kan ik de Proxyserver set-up (I3 2100+8GB Ram+2TB Raid0+2x Netwerkkaart) op de zelfde PC als de Admin/beheerder/Kassa zetten? Zorgt dit niet voor “lag” en of veiligheids problemen?

www.sizomu.com

• Bobmeister

Hoe ga je dat precies doen?

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Werkt Skype op het internet daar? Als dat zo is heb je nog een inkomens bron.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Awsom schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:29:

Hoe ga je dat precies doen?
Dat vraag ik me ook af. Een multihead systeem maken is zo makkelijk nog niet, althans, niet met een standaard consumenten OSje.

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:50:
[...]

Dat vraag ik me ook af. Een multihead systeem maken is zo makkelijk nog niet, althans, niet met een standaard consumenten OSje.
Zo moeilijk is dat niet: Windows MultiPoint Server 2011

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar dan komt er wel een server versie om de hoek kijken (ik had het daarom ook over consumenten OSen). Dit kan natuurlijk prima, maar ik heb in 't lijstje van de TS nog niet echt een licentie hiervoor gezien, en die ga je dan wel nodig hebben natuurlijk.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 02:35
Maar heb je al onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van internetverbindingen? Als je namelijk een goede upload kan krijg voor een mooie prijs dan zou je makkelijk wat VOIP toestellen kunnen neerzetten waarmee je zo de hele wereld over kan bellen voor een prikkie.

Ik ben wel benieuwd wat de snelheden en prijzen zijn van internet.

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:45
Aantal tips:

- Modem met eventueel een ISDN (?) lijn als backup voor als ADSL storingen krijgt.
- UPS om alles netjes te kunnen afsluiten bij stroomproblemen + filter om pieken en dalen op te kunnen vangen. Anders ga je veel problemen voedingsproblemen krijgen gok ik
- NAS voor opslag en gedeelde folders voor evt brandservice
- Switch met QoS zodat je bij drukke momenten bepaald verkeer (gaming,mail,http?) voorrang kunt geven
- Firewall voor security en alles dichtgooien wat jij niet wilt. Bezuinig hier niet op.

Hoeveel mensen willen nou gamen? Ik zou een zwik oude bedrijfspc's kopen voor internet/mail enz. En misschien een aantal game pc's voor wie dat echt wilt.

Hoe ga je het regelen met garantie bij kapotte hardware?

Je vergeet het hele business kant van dit verhaaltje en gaat meteen in detail zoals hardwarespecs en software.Iemand moet dit zeggen: je hebt er niet genoeg over nagedacht en wss ook niet de kennis voor. Wilt niet zeggen dat het niet gaat lukken, maar kijk niet alleen naar de "leuke" en "spannende" gedeeltes van zoiets.

• bazkar
  • Laatst online: 29-08-2021
Statix schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:31:
Je vergeet het hele business kant van dit verhaaltje en gaat meteen in detail zoals hardwarespecs en software.Iemand moet dit zeggen: je hebt er niet genoeg over nagedacht en wss ook niet de kennis voor. Wilt niet zeggen dat het niet gaat lukken, maar kijk niet alleen naar de "leuke" en "spannende" gedeeltes van zoiets.
Sizomu schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:38:
Ik snap wat jullie mij duidelijk willen maken. Ik heb Tweakers voor de Hardware/Software gedeelte van de business plan gekozen omdat hier men in gespecialiseerd is.
Verder over het budget en business plan heb ik de vragen ergens anders gesteld. Ik waardeer dat er verder (verder dan Hardware/Software) met mij mee wordt gedacht, maar ik had het eerlijk gezegd niet verwacht.

Dingen zoals: inkomen/uitgaven, werknemers loon, beveiliging, belasting enz waren al in het begin op papier gezet. dat ziet er goed uit, maar... als de set-up niet deugt (wat te vaak voorkomt in deze business) dan "stort je ook nier".

http://eu.battle.net/wow/en/character/earthen-ring/bazkar/ http://eu.battle.net/wow/en/character/wildhammer/bazkar/

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Ik zit ook te denken aan
Internet >> Linksys RV042 >> Proxy Server >> Switch >> Clients/Server.

Ik ga dus 2 lijnen aansluiten, Load balancing. MAAR!, kan ik zonder problemen 4 netwerk kaarten gebruiken in mijn Web Proxy Server Set-UP? (2in-Desktop-2uit)........

Ook heb ik dit nooit gedaan, kan iemand mij in grote lijnen vertellen wat ik nodig heb, zodat ik niet belazerd wordt of dergelijks. Wat voorn Ubuntu plug-in/software....I don't know Guide me.....

www.sizomu.com

• Gomez12
Ga qua je lijnen niet technisch load-balancen.
Of hak je pand netwerktechnisch in 2'en zodat de helft via lijn a en de andere helft via lijn b gaat, of gebruik maar 1 lijn en houd de ander als backup of scheid het op het soort verkeer. Oftewel houdt het simpel.

Technisch load-balancen (zodat je op een verdeling in de buurt van 50-50 komt) is ingewikkeld en vereist ook provider hulp etc. Dat ga je echt niet zomaar even opzetten over 2 providers en met wat howto's.
En als er dan wat misgaat dan heb je helemaal een ellende...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:26
Waarom wil je 2x in en 2x uit in Proxy server? Voor loadbalancing en fail-over heb je dat niet nodig dat regelt die RV402 voor je:
Internet A en Internet B --- RV402 --- Proxy --- Switch --- de rest
De proxy heeft als gateway de RV402 en die kijkt welke lijn beschikbaar is en/of de minste load heeft. Ik denk niet dat je daar met 2x een adsl aansluiting boven de 100 Mbit uitkomt.

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Dronium schreef op zondag 31 juli 2011 @ 00:35:
Waarom wil je 2x in en 2x uit in Proxy server? Voor loadbalancing en fail-over heb je dat niet nodig dat regelt die RV402 voor je:
Internet A en Internet B --- RV402 --- Proxy --- Switch --- de rest
De proxy heeft als gateway de RV402 en die kijkt welke lijn beschikbaar is en/of de minste load heeft. Ik denk niet dat je daar met 2x een adsl aansluiting boven de 100 Mbit uitkomt.
dat klinkt ook logischer, ik kreeg al hoofd pijn, met het idee om de proxy met 2 lijnen op te stellen.

zoals het er nu uitziet, heb ik hardware/software een enorme voorsprong op de concurrentie. de meeste internet cafés hebben nog last van P4 HT's/Win XP SP1 ziektes....

Speed Test Resultaten: (de Café was voor de helft bezet

Cafe | Server | Download | Upload | Ping | %
Cafe 1, Jinja | Kigali | 0.27mbp/s | 0.30mbp/s | 29ms | Slower than 68% of Uganda
Cafe 1, Jinja | Uganda Tele. | 0.20mbp/s | 0.27mbp/s | 33ms | Slower than 71% of Uganda

ik ga verder met "research"

www.sizomu.com

• Gomez12
Sizomu schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:37:
[...]
zoals het er nu uitziet, heb ik hardware/software een enorme voorsprong op de concurrentie. de meeste internet cafés hebben nog last van P4 HT's/Win XP SP1 ziektes....
Houd je er wel rekening mee dat je je investering in hardware snel genoeg terug moet verdienen om ook hardware te kunnen vervangen?
Een afschrijfperiode van 5 jaar zal betekenen dat er over 2 of 3 jaar een concurrent komt die qua hardware / software weer een enorme voorsprong op jou heeft.

Speed Test Resultaten: (de Café was voor de helft bezet

Cafe | Server | Download | Upload | Ping | %
Cafe 1, Jinja | Kigali | 0.27mbp/s | 0.30mbp/s | 29ms | Slower than 68% of Uganda
Cafe 1, Jinja | Uganda Tele. | 0.20mbp/s | 0.27mbp/s | 33ms | Slower than 71% of Uganda

ik ga verder met "research"
Ga voor de grap eens onderzoeken waarom het zo traag is...
Ik vermoed namelijk dat er een reden is dat het traag is, en dat je zelf ook dat soort snelheden gaat halen. Wat je providers ook zeggen ( of ze moeten een minimum garantie durven af te geven )

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Weet iemand wat de minimum requirements zijn bij het bouwen van een web proxy server?
Dit is wat ik voor ogen heb:
Cpu: I3 2100 3,1 Ghz
Ram: 8GB DDR3 (Hoeveel is Genoeg?)
MB: Asus H67M
HDD: Raid0 2x500GB Samsung (1TB) (SSD of Raid0 Of Single HDD beter? Hoeveel GB’s genoeg?, OS op de zelfde Schijf Goed?)
Connected to A KVN Switch: 19Inch 1440x900, Keyboard, Mice (Admin/Proxy/Multiseat Admin=1x19inch)
PSU: Corsair CX430
Case: Cooler Master Elite 342
Netwerk: 1 Extra Intel Gigabit Desktop Adap.(out)

ik kan nergens wat hier over vinden, betekend het dat elke Pc een Proxy kan zijn?
ik will Max Prestaties voor Minimum Watt/per uur.
en vergeet niet, gaat om Max 24 Clients in een Internet Café.

Thanks....
Sizomu

www.sizomu.com

• Gomez12
Qua proxy kan je elke stabiele server pakken.

Als je enkel proxy'ed dan krijg je dus enkel de max downloadsnelheid van je lijn te verwerken. Reken maar eens uit hoelang de mensen moeten internetten om die 8Gb Ram te vullen.

Even ter indicatie ik ken nog redelijk wat 100-mans bedrijven die zo ongeveer het equivalent van een 486 als proxy hebben staan.

Wil je grappen als content-filtering / virusscanning etc erbij dan wordt het wel weer zwaarder, maar dan wordt het weer meer de vraag wat je precies wilt.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 17:54
Laat die Linksys RV zitten.

Die bak die je voorstelt als proxy ziet er goed uit. Met 8 gig aan ram kan je een flinke RAM-cache opzetten. Persoonlijk zou ik een kleine SSD gebruiken als bootdisk. Dan knal je daarop een ruime cache voor grote files.

Tip: Laat diezelfde doos direct routen. Knal er twee netwerkkaartjes bij naast de onboard kaart (eentje voor een evt. backup WAN) en laat pfSense het werk doen. Die kan proxyen met de Squid package. Dat heb ik meermaals gebruikt op LAN-parties en na wat getweak heb je echt performance.

• Mark.
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-07-2018

Mark.

Defensor

Ik heb geen technische aanbeveling voor de ts,dat hebben anderen al gedaan,maar wel een verzoek aan de ts en wel dat als alles klaar is hij zo vriendelijk wil zijn een fraaie foto van het geheel te schieten in een land waar wij hier in Nederland erg weinig vanaf weten. :)

De mens wikt maar God beschikt.

Anoniem: 32911

Misschien een idee om met virtualisatie te werken. Dit zal zeker de stroomrekening beïnvloeden in een positieve manier. Koop een 2de handse server en ga aan de slag met Citrix Xen server of Vmware ESXi. Deze zijn gratis te gebruiken en installeer daarin als een VM de firewall, proxyserver en eventuele andere servers. Misschien FreeNAS.

Ook zal ik voor de zekerheid een extra desktop aanschaffen i.v.m. uitval of 'spare parts'.
Het is altijd vervelend als er een desktop uitvalt en de klanten zien dat die plek niet gebruikt wordt kan enige frustratie opbrengen.

Ik weet dat je kennis (nog) niet echt uitgebreid is, maar voor een firewall en proxyserver kan ik je aanraden Astaro Secure Gateway V8 (http://www.astaro.com/pro...eway-software-appliance). Deze is gratis te gebruiken tot 50 IP nummers, maar als je de proxy ervan gaat gebruiken, wordt dat als 1 geteld. Deze kan je als een VM draaien onder VMware of Xen.

Zoals eerder aanbevolen is een UPS niet uitgesloten. Misschien kan je er een paar nemen en heel je café hier aan koppelen zodat bij korte stroomuitval je computers niet herstarten.

Voor wat betreft de veiligheid van de computers. Ik zal niemand administrator rechten geven alleen jezelf of je personeel. Dit i.v.m. virussen en software die de klanten erop installeren die illegaal kunnen zijn.
Ik heb gewerkt met Deepfreeze (http://www.faronics.com/standard/deep-freeze/) software bij een school. Dit is een stukje software die je installeer op een Windows omgeving en dit bevriest heel je computer. Zodra je de computer aanzet kan je gewoon alles doen op een computer, maar zodra de computer een herstart krijgt, zal alles weer in de originele staat terug gezet worden. Met deze configuratie maakt het niet meer uit of iemand administrator is. Je moet wel rekening houden met de opgeslagen games. Deze mag natuurlijk niet terug gezet worden elke keer als je de computer herstart.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Tijd vliegt!

Sinds februari 2012, woon ik in Jinja/ Oeganda. naast mijn persoonlijke spullen had ik:
- Linksys RV042
- HP Procurve Switch 2524 (stuk na 1 jaar)
- Intel P. G850 CPU's (13x) (Clients)
- Intel P. G530 CPU's (1x) (Ubuntu Proxy)
- Gigabyte H61M-D2 (14x = 1 stuk na 1,5jaar)
- KVM Switch (Proxy & Receptie Server op 1 scherm)
- HP2011 Schermen (werken allemaal nog)
- Samsung SCX-4623F (niet meer in dienst, te duur in onderhoud)
- APC 700VA (7x)
- Keyboard & Mouse > Logitech 250 (alles werkt nog, 5 muizen USB kabels opnieuw aangesloten)
- En andere rand apparatuur
bij aankomst, heb ik gesolliciteerd bij lokaal internet cafés. bij 1 (JBC Internet) had de eigenaar er genoeg van, dus gaf hij mij de kans. "als je geen winst maakt, sluit ik hem". na 2 maanden maakten we al winst. Ik leerde de samenstelling van Ubuntu Server 10,04 + Squid + Apache2. mijn eigen spullen waren nog onderweg.
Rond Juli kon ik de deur openen van mijn eigen Internet zaak. "Sizomu Internet" Locatie was goed en met de ervaring van "JBC Internet" konden we binnen 2 maand al winst maken. het geheim was om alle mogelijke services aan te bidden. en het helpt als je een lokaal webserver opzet en een goede webportal maakt voor de klanten. het was z’n succes, dat die webportal nu online gaat, en langzamerhand "Oeganda ‘s startpagina wordt.

naast goede services zijn wij ook een van de weinigen (denk zelfs de enige) internet shops die een back-up ISP hebben. samen met een generator, zijn wij "unstopable". dankzij die Linksys RV042 is loadbalancing mogelijk. Internet in Oeganda is nog erg onstabiele. in het begin hadden we een data pakket klaar liggen mocht de hoofd ISP uitvallen. dit was duur, maar zorgde wel voor de naam "always Online". 1,5 jaar later konden we over op loadbalacing en worden we gesponsored door 2 ISP's. 2x 2MB is niet veel, maar met zoveel mogelijk sites (ads) geblokkeerd en Squid cache aanwezig. is het te doen. het is eigenlijk lux, want we deden 1,5 jaar met 1Mb. (wel dedicated! In plaats van shared)
sinds september 2014, hebben we de 2e grootste internet café erbij gekocht (wij zijn al de grootste, met 22PC's). En omdat de afstand tussen "Sizomu Internet" en (de Nieuwe)"Fast Internet" minder dan 500Meter is, heb ik die 2 met elkaar verbonden (NanoBridge Routers). omzo de kosten laag te houden. alles gaat dan ook via die zelfde Server. De Ubuntu+LAMP+SAMBA+DHCP+Squid is inmiddels erg veelzijdige server geworden. binnen kort ga ik hem uitbreiden met een 2e hardeschrijf, want “We love SAMBA”.

2015 zal veel veranderen. Ik zal dan veel op printen gaan concentreren. dus aanschaf van grotere printers in onderweg, en het netwerk en de server(s) worden aangepast om naast internet ook een professioneel platform for adobe CS nier te zetten. Samba, gaat helpen met templates (etc.) lokaal beschikbaar te maken.
Nu de foto’s: [http://facebook.com/sizomu.internet
https://www.facebook.com/...26.480524111982687&type=3

www.sizomu.com

• Bobmeister
Gaaf om te horen dat het goed gaat. :)

Je zaak ziet er modern en goed ingericht uit. Heb je verder nog uitbreidingsmogelijkheden (als in: een keten van internetcafe's opzetten)?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Leuk om te zien

ik heb die rv042 ook nog in de oude doos zitten, omdat die natuurlijk veel te langzaam is :D (10Mbit wan)
heh die pc aan de muur wat is dat ? je proxy ?

Iperf

• NL_Scratch
  • Laatst online: 14:36
Als vragen hebt m.b.t. printing stel ze gerust, mijn huidige werk is het adviseren en implementeren van print en scan systemen. Zowel A4 A3 en A1A0.

Zoek je een betrouwbaar merk op A3 gebied ga dan voor Konica Minolta, met een munt automaat kun je er nog wat leuks aan verdienen!

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Awsom schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:39:
Gaaf om te horen dat het goed gaat. :)

Je zaak ziet er modern en goed ingericht uit. Heb je verder nog uitbreidingsmogelijkheden (als in: een keten van internetcafe's opzetten)?
het is inderdaad een idee in de achtergrond. het zou dan ook meer dan een internet café zijn. dus als ik dit geheel een tikje professioneler kan aanbieden, zou ik klaar zijn voor een uitbreiding. want boekhouden is nog erg lastig met z'n service list. En er wordt nog erg vaak vals gespeeld.

en om de standaard te houden (dus BackUp Internet en Stroom) is het erg duur. op het moment moet ik eerst even mijn eigen basis (huisje, boompje, beestje) opzetten. :) daarna verder bouwen aan het iedee van beter internet voor mijn landgenoten.

Services die we aanbieden:
- Internet & Wi-Fi (de basis)
- Download & Upload Services (wordt nachts gedaan, via een pc die niet achter de proxy zit. dus hier mee kunnen de klanten YouTube filmpjes down or uploaden. vooral voordelig bij grote bestanden.
- Printen, Scannen, Photocopy
- PC Reparaties (is inmiddels een apart geregisterd bedrijf, wel zelfde balie als de internet café)
- Reclame (reclame plaatsen op de monitoren of de lokale start pagina)
- Design & Print (posters, banners, websites, business cards, etc. **NEW**)
- Media Library = lokale FTP Server met: Music 150Gb / Ebooks 200Gb /Apps (plugins,tools,etc) (MAC/WIN) / Templates (Office/Adobe....)

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Fish schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 14:42:
Leuk om te zien

ik heb die rv042 ook nog in de oude doos zitten, omdat die natuurlijk veel te langzaam is :D (10Mbit wan)
heh die pc aan de muur wat is dat ? je proxy ?
dat is de "Nserver" server for PC5 t/m 10. had eerst Windows Multi-point Server 2011, en nu Ncomputing. later gaat ie weg :(, er komen dan gewone desktop, want die zijn meer geliefd en onderhoud is makkelijker.

het idee van 1PC host 10 gebruikers is leuk, maar als die ene pc even een probleem heeft (crash), dan ben je ook meteen 10 klanten kwijt. en hun vertrouwen. nu vermijden ze die simpel weg omdat iemand ooit per ongeluk zijn station wou resetten, en toen gingen alle 10. ik heb dat veranderd. je kunt nu als gebruiker de pc niet afsluiten of herstarten. maar die vertrouwen is nu weg. :(

www.sizomu.com

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
NL_Scratch schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:21:
Als vragen hebt m.b.t. printing stel ze gerust, mijn huidige werk is het adviseren en implementeren van print en scan systemen. Zowel A4 A3 en A1A0.

Zoek je een betrouwbaar merk op A3 gebied ga dan voor Konica Minolta, met een munt automaat kun je er nog wat leuks aan verdienen!
Dankje,

werkt dat munt automaat system ook goed samen met de netwerk printer? dus als een klant zelf Will fotokopieën, dat hij/zij en munt ingooit en dan zelf bedient. maar doet een andere klant dat via een van mijn computers, dat de balie dan het bedrag ontvangt.

heb je enige ervaring met CUPS - Print Server op Ubuntu server en is dat overbodig met een Konica Minolta?

www.sizomu.com

• NL_Scratch
  • Laatst online: 14:36
Dat durf ik je zo niet te zeggen, wij hebben deze alleen gebruikt bij supermarkten waar de machines eigenlijk maar domme kopieerapparaten zijn. Het zou best kunne dat je een print opdracht kan geven,maar dat deze pas wordt vrijgegeven zodra je het geld in de automaat hebt gedaan.

Op veel scholen wordt gebruik gemaakt van pasjes, op de pasjes kun je dan geld op zetten. Vervolgens stuurt de gebruiker zijn print opdracht naar de print Server en kan hij op elke willekeurige machine zijn afdruk eruit laten komen.

De munt automaat dient altijd naast de machine te staan

• JTT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 19:57
Wat een leuk topic om te lezen :)
Ik hoop dat het zo goed blijft gaan bij je!

Have you tried turning it off and on again?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:31
Hoe ga je trouwens je licening doen voor machines met Adobe CS met de mogelijkheid dat voor een redelijke prijs aan te kunnen bieden, ik heb daar ook een paar keer naar gekeken voor een relatie, maar de kosten waren altijd zo hoog dat het eigenlijk niet aan te bieden is voor een redelijk prijs omdat alle "goedkope" licenties named user licences lijken te zijn (die dus alleen door die persoon gebruikt mogen worden), device licences lijken alleen maar in de duurdere programma's te bestaan (en soms alleen voor educational).

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Sizomu

Sizomu

IT Support & PC Repair

Topicstarter
Dennism schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:17:
Hoe ga je trouwens je licening doen voor machines met Adobe CS met de mogelijkheid dat voor een redelijke prijs aan te kunnen bieden, ik heb daar ook een paar keer naar gekeken voor een relatie, maar de kosten waren altijd zo hoog dat het eigenlijk niet aan te bieden is voor een redelijk prijs omdat alle "goedkope" licenties named user licences lijken te zijn (die dus alleen door die persoon gebruikt mogen worden), device licences lijken alleen maar in de duurdere programma's te bestaan (en soms alleen voor educational).
Inderdaad, en dan nog naar Ugandan Shillings omgerekend, krijg ik het ook benauwd.

PUUR GELUK, want bij een nationale school project kocht de overheid, Multipoint Server Licenties, Multi-Seat licenties, Office 2013 en adobe CS5 licenties op grote schaal. en werd dan ook op vele scholen geïnstalleerde door ICT bedrijven.

probleem was, Ubuntu Multi-Seat werd hoofd OS geïnstalleerd (dual Boot), en de scholen wisten daar niets mee. EN die overheid ICT groep, had nergens de sudo wachtwoorden genoteerd.

Vervolgens hebben sommige ICT bedrijven de PC's met die licenties geformatteerd. en de personen die de licentie papieren hadden zijn nergens te vinden. of weten niet welke papieren ze hebben.

Wij werden gevraagd door 2 Scholen om het wat netter op te lossen. Door wat door te vragen kregen we een tip, ze hadden wel een systeem bij het creëren van die wachtwoorden. Wachtwoord = school+locatie+servernaam+nummer. Was ook wel bij sommige ICT bedrijven bekend, maar dan nog… hoe krijg je normale user onder sudoers groep. Om zo de boot order te veranderen en Windows Multi-Point Server als eerste te laten booten. Gelukkige waren de pcs die ik moest aanpassen nog niet geformatteerd.

Dus kwestie van in commandline duiken en wat conf bestanden aanpassen.(geleerd in mijn Ubuntu dagen) Nu had die school Office 2013 en CS5 licenties te veel. Ook omdat ze doorgaven dat ze die nooit hadden ontvangen.

En ze wisten ook geen raad mee. We moesten de IT Manager van die school eigenlijk helpen bij het gebruiken van simpel PowerPoint. Dus kwam het idee om die licenties over te kopen. Eigenlijk voor niets, want het was een kwestie van een proxy server voor ze installeren met tools om de ISP een beetje te controleren. Ze werden belazerd, ze betaalden voor 5Mbps, maar die server gaf een maand lang niet meer dan 1Mbps aan. En omdat die server nu hun lokale back-up, webcache, ftp, webportal is, vonden ze het niet erg. we kregen een officiële brief dat we die licenties konden overnemen.

Er zijn nog meer scholen met dit probleem, maar het is soms gevaarlijk voor een ICT bedrijf om wat mee te doen, want sommige scholen zijn er niet eerlijk aan gekomen. Je valt dan in een politieke spelletje.

Dit is een voorkomend probleem in Oeganda. Een school diep in de dorpjes, ontvangt 100 i7 3770 PC’s en nieuwe HP laptops met i5’s en i7’s, projectors enz. maar men krijgt dan geen ICT training of een Plan. En dan eindigen sommige PC’s opstraat. Een i7 3770 CPU (los) voor 150,000shs => 40euro! Wordt dan ook verkocht als DUO CORE! >:) :/ 8)7

www.sizomu.com

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee