Toon posts:

Autoradio in keukenkast met 2 speakers

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 19:56
Beste Tweakers,

Ik zit op kamers en heb een oude autoradio en een set van 2 speakers liggen waarmee ik geluid wil maken in de keuken. Ik vraag me alleen af hoe ik het precies aan moet sluiten en waar ik op moet letten.

Gegevens

Autoradio: Medion MD 80947 (pdf user manual)
Speakers: JVC SP-D4 60Watt 6 Ohm

TECHNISCHE GEGEVENS (uit pdf)
Netspanning: DC 12 V, negatieve massaaansluiting
Maten frame: 178 x 165 x 50 mm (b x d x h)
Uitgangsvermogen: max. 4 x 40 Watt (piekvermogen muziek)
Zekeringen: 0,5 Ampère (rood); 15 Ampère (geel)

Tekening

Eigen idee

Ik denk dat ik een adapter moet vinden/kopen/halen die 230V naar 12V omzet, zoals vele adapters. Van de Ampere heb ik geen idee hoe sterk deze moet zijn. Ik zit met die 0,5A en die 15A zekeringen die in de plus draden zitten.
Ik moet de draad die uit de adapter komt doorknippen. De plus moet ik aan de Rode EN Gele draad maken. De rode draad is gezekerd met 0,5A en de gele met 15A. De zwarte (min) moet ik aan de mindraad van de adapter maken. De speakers gewoon op links en rechtsvoor met speakerkabel aansluiten.

Enige wat ik dus niet weet is: Hoeveel Ampere moet die adapter leveren/mag leveren. Moet ik een 12V adapter hebben of meer Volt?

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met deze klus

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:56
Alfa schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:02:
Ik moet de draad die uit de adapter komt doorknippen. De plus moet ik aan de Rode EN Gele draad maken. De rode draad is gezekerd met 0,5A en de gele met 15A. De zwarte (min) moet ik aan de mindraad van de adapter maken. De speakers gewoon op links en rechtsvoor met speakerkabel aansluiten.

Enige wat ik dus niet weet is: Hoeveel Ampere moet die adapter leveren/mag leveren. Moet ik een 12V adapter hebben of meer Volt?

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met deze klus
- speaker idd niks spannends aan.
- alleen geel, met de aanknop zou je m dan moeten kunnen aanzetten
- 12 volt en iets van 5 ampere denk ik. 15 volt overleeft de radio eventueel ook wel(in de auto varieert dat ook wel namelijk).

[Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 15-06-2011 15:10]

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 15:32
-Roodmoet constante spanning op (dit is voor zodat hij de instellingen onthoud)
-Geel is het schakeldraad. Zodra je hier spanning op zet gaat de radio aan.
-Zwart Massa

Als voeding kan je ook een computervoeding pakken.

[Voor 3% gewijzigd door whitedrag152 op 15-06-2011 15:15. Reden: Rood en geel verkeerd om]

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 15:46
De rode draad wordt door de autoradio gebruikt om het geheugen vast te houden zodra (ingebouwd in een auto) het contactslot op uit staat.

De gele draad wordt gebruikt om de radio te voeden op het moment dat de radio ook echt aan staat.

In jouw situatie moet je dus zowel de rode als de gele draad aansluiten. Je mag ze op dezelfde voeding aansluiten.

Hoe zwaar de voeding moet zijn is afhankelijk van hoeveel stroom de radio daadwerkelijk verbruikt. De 5 ampere van de reactie hierboven lijkt me wat aan de lichte kant (tenzij je de radio nooit hard aan zet). Zorg in ieder geval voor een goede stabiele voeding, anders heb je een grote kans dat je een 50Hz brom in je audio krijgt.

De waardes van de zekeringen zeggen niet zoveel over het werkelijke verbruik. De zekering zit er alleen maar voor de veiligheid. Één ding weet je wel zeker: meer dan 15,5 ampere zal de radio in ieder geval niet verbruiken.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:56
cohn schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:14:
De rode draad wordt door de autoradio gebruikt om het geheugen vast te houden zodra (ingebouwd in een auto) het contactslot op uit staat.

De gele draad wordt gebruikt om de radio te voeden op het moment dat de radio ook echt aan staat.

In jouw situatie moet je dus zowel de rode als de gele draad aansluiten. Je mag ze op dezelfde voeding aansluiten.
rode draad is om er voor te zorgen dat de radio automatisch aangaat indien je het contact aanzet. bij vrijwel alle radio`s kun je m echter ook handmatig aanzetten.

wat jij zegt is dat op beide draden constant 12 volt staat.
Wel is het soms zo dat de rode en gele omgedraaid zijn, echter zal dat hier niet het geval zijn;bij de gele zit een zekering van 15A deze wordt dus gebruik om de radio te voeden.
Hoe zwaar de voeding moet zijn is afhankelijk van hoeveel stroom de radio daadwerkelijk verbruikt. De 5 ampere van de reactie hierboven lijkt me wat aan de lichte kant (tenzij je de radio nooit hard aan zet). Zorg in ieder geval voor een goede stabiele voeding, anders heb je een grote kans dat je een 50Hz brom in je audio krijgt.
5*12=60 watt ik heb thuis een stereo versterker van 15 jaar oud met 2x60watt boxen er aan welke 12 watt verbruikt indien je hem onplezierig hard zet.
Een auto radio is wel gewend aan vuile stroom pieken van 20 volt en dalen tot 9 volt tijdens het starten en wisselende spanning van de dynamo.

[Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 15-06-2011 16:29]

Anoniem: 185410

Oude ATX voeding?

• Alfa
Enorm bedankt allemaal! Met name het idee van een oude computervoeding. Deze heb ik nog een stuk of 10 liggen, dus er zal vast iets goeds tussen zitten. Ik ga dit weekend een passende voeding zoeken, deze hier posten ter bevestiging, daarna de boel aan elkaar knopen en vervolgens hier de resultaten posten.

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Op E-bay kun je ook goedkoop 12v voedingen kopen hoor! Is misschien meer geschikt.

• Alfa
Wat maakt het uit in kwaliteitsverschil? Is stroom niet gewoon stroom?
BrcBas schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:46:
Op E-bay kun je ook goedkoop 12v voedingen kopen hoor! Is misschien meer geschikt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Een goede computervoeding lijkt me veel beter dan iets van eBay, juist onwile van de brom.
Als je voeding niet stabiel is wil je die radio niet meer horen.

Het kan wel zijn dat je radio permanent voeding nodig heeft om zijn geheugen (radiostations etc.) niet te verliezen, dus het kan problemen geven als je de voeding uitschakelt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was eens in Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 13] gaan kijken. Daar zijn er meer die jouw idee hadden - al bouwen zij het niet in een keuken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Alfa
The Eagle schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:30:
Ik zou als ik jou was eens in Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 13] gaan kijken. Daar zijn er meer die jouw idee hadden - al bouwen zij het niet in een keuken ;)
Ik heb het daar allemaal gelezen, maar ik kom nog niet tegen hoe ik de ATX voeding aan moet sluiten op de autoradio. Maar omdat dat wel het juiste topic is, zal ik daar verder mijn vragen stellen.

Thanks

• Alfa
The Eagle schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:30:
Daar hebben ze me erg goed geholpen. Het resultaat is dit filmpje, ook terug te zien in dat topic:

link video
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee