Toon posts:

SMART waarde Calibration error

Pagina: 1
Acties:

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 14:06
Ik heb een portable schijf gekocht via V&A. Heb net getest met hdtune bij health gaf die bij Calibration retry count een warning. There were calibration errors.

Error scan was daarentegen wel goed. Ik heb een lowlevel format gedaan wat blijkbaar zal helpen na wat gegoogle, maar die calibration error is er nog stees. Wat nu?

Anoniem: 15758

Calibratieproblemen betekent dat de hardeschijf mechanische problemen heeft, hoe vaak is de grote vraag.

Het posten van je SMART output kan helpen je adequaat advies te geven. Dus maak een screenshot van de Health-tab van HDtune, waarbij je het window groot genoeg maakt zodat alle gegevens erop staan.

Kan je alvast vertellen: formatteren of andere software-trucs zullen die error niet doen laten verdwijnen, maar het is geen indicatie dat je hardeschijf op dit moment niet goed werkt; wel dat je hardeschijf mogelijk in de toekomst het loodje legt.

• 330d
Lekker dan, daar was ik al bang voor. Verkoper reageert niet meer en weigert de aankoopbon op te sturen. Dus ik kan eigenlijk net zo goed de schijf 'weggooien'. Want als je met het idee achter je hoofd heb dat de schijf op niet al te lange termijn kaduk gaat dan heb je er nu toch niks meer aan.

Dat geldt voor alle hardeschijven; die kunnen plotsklap op elk moment sterven. Daarom is er RAID en backups om je data te beschermen; je kunt dat niet overlaten aan een enkele hardeschijf zonder enige vorm van beveiliging.

Het kan prima zijn dat je hardeschijf nog 6 jaar meegaat. Zonder je volledige SMART data te zien kan ik er verder weinig over zeggen.

• 330d
Ga het vanavond even kijken als ik thuis ben.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 19:08

brid

Onze excuses voor het ongemak

even een TVP.

De waarde kan inderdaad duiden op problemen, maar aangezien het portable disk is kan het natuurlijk ook zo zijn dat die een keer raar gelegen heeft of dat er een keer iets is gebreurd bij het aansluiten loskoppelen.

Het gaat er vooral om dat de waarde niet sneller hoger wordt

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• 330d
Dit geeft hdtune aan:

Ik heb de shop (waar volgens verkoper vandaan zal komen) en Samsung hierover gemaild, wacht wel hoe wat zij zeggen.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32
En hierom koop je nooit 'slijtgevoelige' spullen via niet-erkende partijen. :Y)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06-2021

evolution536

besh besh

SMART is alleen een controle die uitgaat van waarden. die zijn ingesteld op op een bepaalde waarden. het kan zijn dat een van die waarden door wat voor reden dan ook uit steekt boven de standaard waarde, of de threshold waarde. (de waarde wanneer SMART een fout geeft). Ik heb ook heel vaak harddisks gehad waar de SMART een dozijn vol met foutmeldingen gaf, over van allerlei onderwerpen. "please back-up your data", etc, etc.

Het kan zijn dat het gebeurd is door het verkeerd gelegen, of verkeerd aansluiten zoals hierboven gezegd, of doordat de disk een keer gevallen is bijvoorbeeld. Zo'n foutmelding betekent niet dat je disk vandaag of morgen meteen kapot gaat. het is alleen een waarschuwing. Zolang de te hoge (of te lage) waarde blijft zoals deze nu is, gaat het misschien niet eens zo veel uitmaken. Ik zou wel oppassen met de data die je op je disk zet. Het is een waarschuwing, en het kan wel zo zijn dat je disk inderdaad vandaag of morgen kapot gaat :+

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:01

remy007

Broodje Bakpao Helmond

The Zep Man schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 09:14:
En hierom koop je nooit 'slijtgevoelige' spullen via niet-erkende partijen. :Y)
Een HDD kopen van een 'niet-erkende' partij, hoeft helemaal niet een probleem te zijn. Mits er door de verkopende partij ook een test is gedaan.

@ TS: In het vervolg vooraf bij aankoop vragen om een HD Tune scan, om zeker te zijn, dat er géén problemen zijn. Mochten er dan later problemen op treden, dan voorkom je deze problemen.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32
remy007 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 09:28:
[...]

Een HDD kopen van een 'niet-erkende' partij, hoeft helemaal niet een probleem te zijn. Mits er door de verkopende partij ook een test is gedaan.
En doordat de verkopende partij niet erkend is, heb je hier geen zekerheid over. Daarom is het wel een probleem.
@ TS: In het vervolg vooraf bij aankoop vragen om een HD Tune scan, om zeker te zijn, dat er géén problemen zijn. Mochten er dan later problemen op treden, dan voorkom je deze problemen.
Hoe waarborg je de integriteit van de scan die is uitgevoerd door de verkopende partij?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Als je onder Linux de SMART opvraagt, doe dat dan met:

smartctl -A /dev/sda

Dan krijg je normale output; met bovenstaande output kan ik niets.

• 330d
Ik heb geen Linux. Ik heb wel crystalinfo even gedraaid.

Ik snap er niks meer van, dus de schijf is volgens crystalinfo wel goed 8)7

5 keer een calibration retry, volgens mij hoef je je daar helemaal niet druk om te maken en gaat je schijf nog jaren mee zo. Geen kabelproblemen ook.

Calibratie problemen merk je vaak doordat een schijf vaak 'klikt'; een geluid wat al snel vreemd klinkt en dan kun je je inderdaad zorgen gaan maken, ook al kunnen sommige schijven het dan nog lang volhouden kan het ook zo zijn dat ze snel het loodje leggen. In jouw geval denk ik dat je je iets teveel druk maakt.

Maak goede backups, iets wat je altijd hoort te doen, en houd die SMART data een beetje in de gaten. Maar als het mijn schijf was zou ik hem niet meer of minder vertrouwen als mijn andere schijven. En houdt in je achterhoofd: elke mechanische schijf kan in principe op elk moment de geest geven, zonder vooraf waarschuwingen te geven. Elk moment kun je TSSJJJJRGRRGRGRGRGR horen en de sjaak zijn. Dus zorg dat je data veilig staat dan hoef je ook geen hartaanval te krijgen als je hardeschijf een paar geluidjes maakt of een vage waarschuwing een keer verschijnt.

• 330d
Thanks, maar vreemd toch dat hdtune (overdreven?) WARNING aangeeft?

Enne ik heb recentelijk al een hartaanval gehad: Harde schijf stuk, na verkeerd aansluiten.

Ik heb mijn lesje geleerd nu...

HDTune interpreteert sommige SMART gegevens onjuist het kan zijn dat je daardoor zo'n waarschuwing krijgt. SMART is nuttig om zelf te interpreteren, programma's die dat proberen voor je te doen kunnen vaak verkeerde conclusies trekken. Ik zou me er niet zoveel van aantrekken.

En jammer dat je slechte ervaringen hebt met hardeschijven; maar zoiets is mij ook overkomen en nu maak ik heel braaf backups. Met de huidige prijzen van 60 euro voor 2TB is er geen echte financiële reden meer om geen backups te maken; dus gun je zelf dat relaxte gevoel dat je data veilig is en zorg dat je goed voorzien bent, als je dat nog niet gedaan hebt. Het is heerlijk om te weten dat elke schijf in je bezit kan falen zonder dat je ook maar iets belangrijks kwijt bent of zweetdruppels hoeft te produceren. ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee