Toon posts:

[php] [mysql] $link->query() fouten opvangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Pseudocode om een foute query op te vangen:
mysql_query() or die()
if (!mysql_query()) {}
Hoe doe je zoiets oo?
code:
1
2
$link = new mysqli()
$link->query()

Want wat ik ook doe, bij een foute query stopt mijn localhost er mee zonder output. Wit scherm.

Werkt niet:
code:
1
$link->query() or die()

code:
1
if (!$foo = @$link->query())

code:
1
2
3
try {
    $link->query()
} catch {}

Ik kan niets vangen.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:10
Ik heb geen ervaring met MySQLi (wel met PDO), maar op PHP.net vind ik dit:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
$mysqli = new mysqli("localhost", "my_user", "my_password", "world");

/* check connection */
if (mysqli_connect_errno()) {
    printf("Connect failed: %s\n", mysqli_connect_error());
    exit();
}

if (!$mysqli->query("SET a=1")) {
    printf("Errormessage: %s\n", $mysqli->error);
}

/* close connection */
$mysqli->close();
?>

Welke versie van PHP draai je? Staat error_reporting aan in je php.ini?

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 19:41
Het is nogal logisch dat als je

PHP:
1
$link->query() or die()

uitvoert dat je dan een wit scherm krijgt, dat doet die() namelijk.

Probeer eens

PHP:
1
$link->query() or die(mysql_error())

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26
Uit de manual:
Return Values
Returns FALSE on failure. For successful SELECT, SHOW, DESCRIBE or EXPLAIN queries mysqli_query() will return a result object. For other successful queries mysqli_query() will return TRUE.
Ergo, returnwaarde is (boolean) false bij een error. Als je dan een wit scherm krijgt staat hoogstwaarschijnlijk je error_reporting setting te hoog :)

Of je hebt een lege 'die' erin natuurlijk :+

[Voor 7% gewijzigd door FragFrog op 15-06-2011 00:53]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:30

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nooit mysql_query() or die(mysql_error()) of vergelijkbare varianten zo in je code zetten! Dat ga je geheid per ongeluk een keer laten staan in productie, en dit is niet het soort info dat je aan hackers wil geven.

Netjes afvangen:
PHP:
1
2
3
4
5
if ($link->query()) {
  // bewerkingen uitvoeren
} else {
  throw new DatabaseException('foutmelding hier');
}

Uiteraard in de aanroepende code dan wel een try .. catch eromheen zetten die deze DatabaseException afvangt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:10
NMe schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:52:

Netjes afvangen:
PHP:
1
2
3
4
5
if ($link->query()) {
  // bewerkingen uitvoeren
} else {
}

Uiteraard in de aanroepende code dan wel een try .. catch eromheen zetten die deze DatabaseException afvangt.
Wat is in deze casus eigenlijk het nut er nog van een exception te gooien als je ook direct met de false aan de slag kunt?

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06 15:36

kokx

WIN

Als je het in een fatsoenlijk OOP model gegooid hebt, is het juist erg handig om dan die Exception te gooien in het geval van een error. Deze kun je dan namelijk op een lager niveau opvangen, om daar dan bijvoorbeeld een 500 error te geven. En in het geval van een development versie kun je er dan ook nog alle informatie uit de Exception weergeven.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Avalaxy schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:56:
[...]

Wat is in deze casus eigenlijk het nut er nog van een exception te gooien als je ook direct met de false aan de slag kunt?
False zegt "er ging iets fout". Exception gooi je gewoon de mysql error code in mee. Vervolgens kan je die afvangen in een aparte laag waar die error code wordt omgezet naar een toffe melding voor gebruiker (He, het is stuk, de database is vissen) en een melding naar je log (of scherm bij debug) Unknown column in table bla... False vertelt jou niet wat er mis ging, Exceptions (mits goed gebruikt) wel.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• Redsandro
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:48:

if (!$mysqli->query("SET a=1")) {

Welke versie van PHP draai je? Staat error_reporting aan in je php.ini?
Hmm.. bij mij werkt dat zo niet. :S Error_reporting staat wel aan (22519) en ik gebruik php 5.3.1.
Tharulerz schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:49:
Het is nogal logisch dat als je

PHP:
1
$link->query() or die()

uitvoert dat je dan een wit scherm krijgt, dat doet die() namelijk.

Probeer eens

PHP:
1
$link->query() or die(mysql_error())
:|
Dat is inderdaad nogal logisch. Met pseudo-code bedoel ik dat het niet zo werkt als ik de oo notatie gebruik.
FragFrog schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:52:
Ergo, returnwaarde is (boolean) false bij een error. Als je dan een wit scherm krijgt staat hoogstwaarschijnlijk je error_reporting setting te hoog :)

Of je hebt een lege 'die' erin natuurlijk :+
Ja dan zal er inderdaad iets met mijn config niet kloppen. 8)7 Maar het gekke is, de niet-oo variant die()t wel gewoon.
NMe schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:52:
Nooit [font=mono]mysql_query() or die(mysql_error())[/] of vergelijkbare varianten zo in je code zetten! Dat ga je geheid per ongeluk een keer laten staan in productie, en dit is niet het soort info dat je aan hackers wil geven.

Netjes afvangen:
PHP:
1
2
3
4
5
if ($link->query()) {
  // bewerkingen uitvoeren
} else {
}

Die catch werkt bij mij dus ook niet. Foute query? De output stopt al nog voor de else, vandaar die @ die ik probeerde; werkt ook niet.
Anyway, ik gebruik de oo notatie van mysqli(mproved) ipv de procedural notatie van mysql, en er is niets mis met die([result => false]) als het om simpele ajaxerige communicatie gaat. Maar zover kom ik niet eens, welke methode ik ook hanteer, de output stopt gewoon na een foute query voordat dat ik een die/catch/exception kan doen.

Is DatabaseException bedoeld voor deze taak, of is dat een fictieve extension van Exception?

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Staat er ook niets in je PHP errorlog?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er staat gegarandeerd wat in het errorlog. :P En dev voortaan aub met error_reporting op -1 en display_errors on. Je bent nu blind aan het gokken en F5'en tot je iets leuks op je scherm ziet...

{signature}

• alex3305
  • Laatst online: 06-06 15:05
Als je niet zeker weet of de query klopt, dan zou ik ook even die gaan controleren. Je kunt bijvoorbeeld door middel van HeidiSQL even de query door je database heengooien om te controleren of deze wel valide is, en of je er geen foutmelding op terugkrijgt :).

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Redsandro schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 04:42:
Die catch werkt bij mij dus ook niet. Foute query? De output stopt al nog voor de else, vandaar die @ die ik probeerde; werkt ook niet.
...
Is DatabaseException bedoeld voor deze taak, of is dat een fictieve extension van Exception?
NMe ging er hier even van uit dat je een eigen wrapper om mysql(i) hebt zitten. Hij is gewend aan de codebase binnen ons bedrijf, waar we dat standaard doen, juist om exceptions te kunnen gooien. Nou ja, voornamelijk om zonder al te veel problemen de database te kunnen switchen van mysql naar mssql, postgre of wat dan ook. De Exceptions zijn een bijkomend voordeel. En ja, in dit geval is DatabaseException gewoon een derivative van Exception, tenzij je hem echt goed uitbreid met debug-only foutmeldingen enzo.

Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Redsandro schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 04:42:
[...]

Natuurlijk werkt die catch niet. In het geval van een onverwachte witte pagina krijg je 99 van de 100 keer een fatal error, en die vang je met exceptions niet af.
Anyway, ik gebruik de oo notatie van mysqli(mproved) ipv de procedural notatie van mysql, en er is niets mis met die([result => false]) als het om simpele ajaxerige communicatie gaat.
Mwah, ook dan is het netter, want dan kun je alle erroroutput onder elkaar afhandelen in je catches terwijl je je code amper vervuilt met foutafhandeling. Maar het ging me in mijn opmerking dan ook meer om de mysql_error(). Zet die nooit zo in je code neer als ik in mijn vorige post deed, want één keer vergeten weg te halen en je zet de deur al op een kier voor hackers. ;)
Fictief is hij niet, hij zit in al mijn projecten. Maar je zal hem wel zelf even moeten extenden van Exception als je hem wil gebruiken, ja. :P
MueR schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:42:
[...]

NMe ging er hier even van uit dat je een eigen wrapper om mysql(i) hebt zitten. Hij is gewend aan de codebase binnen ons bedrijf, waar we dat standaard doen, juist om exceptions te kunnen gooien. Nou ja, voornamelijk om zonder al te veel problemen de database te kunnen switchen van mysql naar mssql, postgre of wat dan ook. De Exceptions zijn een bijkomend voordeel.
Die exceptions hebben niet zo heel veel te maken met die wrapper class hoor, ook in je script zelf kun je gewoon zelf exceptions gooien en afvangen. Dat onze wrapper class er een aantal uit zichzelf doet is mooi meegenomen maar geen beperking van het gebruik van exceptions.
En ja, in dit geval is DatabaseException gewoon een derivative van Exception, tenzij je hem echt goed uitbreid met debug-only foutmeldingen enzo.
Ook na uitbreiden is het nog afgeleid van Exception; moet ook wel, want anders kun je hem niet catchen. :P

[Voor 28% gewijzigd door NMe op 15-06-2011 09:53]

• Redsandro
  • Niet online
HuHu schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:58:
Staat er ook niets in je PHP errorlog?
Voutloos schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:01:
Er staat gegarandeerd wat in het errorlog. :P En dev voortaan aub met error_reporting op -1 en display_errors on. Je bent nu blind aan het gokken en F5'en tot je iets leuks op je scherm ziet...
Wut? Daar heb ik heeelemaal niet aan gedacht! 8)7
Display_errors staat on, maar wat is error_reporting -1?
Ik heb hem op error_reporting = E_ALL & ~E_NOTICE & ~E_DEPRECATED
alex3305 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:11:
Als je niet zeker weet of de query klopt, dan zou ik ook even die gaan controleren. Je kunt bijvoorbeeld door middel van HeidiSQL even de query door je database heengooien om te controleren of deze wel valide is, en of je er geen foutmelding op terugkrijgt :).
Als ik geen output krijg dan stap ik er even met een debugger doorheen en zie ik dat er een simpel foutje in de query zit. Dan fix ik hem en alles werkt. Maar het gebeurt steeds weer dat ik ze niet op kan vangen en dat is het probleem, niet hoe ik de query moet fixen. Bij step-debugging stopt de parser ook direct na ->query(), hij gaat niet door naar or die() of if ! of try catch

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:29
Gebruik PDO en stel in dat-ie exception moet smijten bij fouten.

http://www.php.net/manual/en/pdo.error-handling.php

$dbh->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION);

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Redsandro schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 12:34:
[...]

[...]

Wut? Daar heb ik heeelemaal niet aan gedacht! 8)7
Display_errors staat on, maar wat is error_reporting -1?
Ik heb hem op error_reporting = E_ALL & ~E_NOTICE & ~E_DEPRECATED
In tegenstelling tot E_ALL is -1 écht alle levels.
Als ik geen output krijg dan stap ik er even met een debugger doorheen en zie ik dat er een simpel foutje in de query zit. Dan fix ik hem en alles werkt. Maar het gebeurt steeds weer dat ik ze niet op kan vangen en dat is het probleem, niet hoe ik de query moet fixen. Bij step-debugging stopt de parser ook direct na ->query(), hij gaat niet door naar or die() of if ! of try catch
+1 voor het gebruik van een debugger (doet praktisch niemand bij PHP lijkt het), maar in dit geval doe je dus veel te moeilijk. :P

{signature}

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gamebuster schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 12:36:
Gebruik PDO en stel in dat-ie exception moet smijten bij fouten.

http://www.php.net/manual/en/pdo.error-handling.php

$dbh->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION);
Bullshit argument, je hoeft helemaal niet van techniek te gaan veranderen.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

NMe schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:46:
Ook na uitbreiden is het nog afgeleid van Exception; moet ook wel, want anders kun je hem niet catchen. :P
Muggenzifter, je weet best wat ik bedoel. Een simpele derivative, als in gewoon een vrij directe class DatabaseException extends Exception {}. Wanneer je de class gewoon wel uitgebreid opzet met debugging opties is het minder een kopie en meer een feitelijke uitbreiding van de base class.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hap. O-)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee