Toon posts:

Wil een digitale camera kopen zonder "afdruk vertraging"

Pagina: 1
Acties:

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik ben de diverse topic's al nagegaan maar ik kan de term niet eens vinden,dus dan wordt het wat moeilijk.
Ook in diverse zaken geweest waar ik er eigenlijk ook niet uit kwam.
Ik weet niet eens of wat ik bedoel,wel een benaming heeft.
Mijn andere wensen waaraan de camera moet voldoen kan ik wel bepalen.
Eerst, welk type fotograaf ben ik:
Gewoon iemand die foto's maakt van dingen in het dagelijks leven.
Maar waar ik met mijn huidige camera's steeds tegen aan loop is dat tussen het moment van afdrukken en het werkelijk nemen van de foto zo'n lange tijd zit.
Je kat of je hond doet lekker idioot en je neemt er een foto van.
Alleen tussen het indrukken van de knop en het daadwerkelijk nemen van de foto zit soms wel 1,5 seconde.
En dan heeft het beest je allang gezien en ligt schijnheilig netjes in de mand.
Afdrukken doe ik de foto's maar zelden,dus het hoeft geen 10+ megapixels ding te zijn, 4 tot 5 keer optische zoom is voldoende en het ding hoeft niet te filmen
Gisteren ook, op de schutting zat een fantastisch mooie vogel,klein beestje maar heel mooi gekleurd.
Je hebt je camera, je zet um aan.. pomtiedom dat zijn al 5 seconden,dan scherpstellen en wachten op het groene lichtje waarbij de vogel mij ook zag.
Ik druk af op het moment dat het beest nog stilzit.
Maar daarna vliegt ie weg.
Resultaat: een lege schutting met in de bovenhoek van de foto een lichte veeg van de wegvliegende vogel terwijl ie nog stil zat toen ik de foto nam.

Noem je zoiets "reactie snelheid van de camera" of zo ?

Bij elke zaak proberen ze je plat te praten met,ja meneer,deze heeft wel 40 keer zoom... ja digitale zoom,ik kan ook wel lezen wat er op dat stickertje staat,maar optische zoom...
Ja meneer en je kunt er ook HD mee filmen,met geluid, fijn,maar ik wil een fotocamera.
Kijkt u eens,hoe mooi dat vogeltje op de foto staat, ja hebben ze hem zeker vastgelijmd...
Ik ben niet zo ervaren dat ik van alles goed in kan stellen.
Maar als ik een mooi stuk vuurwerk zie en ik druk af als die mooie bol zich ontplooit en ik zie in het display netjes het vuurwerk vallen tot het beeld stilstaat en de actuele foto is genomen met een mooie lege lucht.

Kunnen jullie me een schop de goede richting opgeven en me helpen om een camera of term te vinden waarmee ik verder kan zoeken,zodat ik bij mijn volgende camera verlost ben van die hinderlijke vertraging tussen het indrukken van de knop en de axtuele opname ?
Budget tussen de 0 en 1000 euro.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het heet Shutter lag.
Wikipedia: Shutter lag

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De term heet "shutter delay"of "shutter lag". In de betere testen staan deze aangegeven.

De hint: spiegelreflexcamera's hebben een lag van minder dan 0.1 seconden.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 10:51

vleesjus

echte vleesjus!

Je zou eens kunnen kijken naar een spiegelreflex. Het verschil tussen mijn Canon 500D en een oude Canon a510 is enorm op het gebied van reactievermogen. Shutter indrukken betekent vrijwel direct een foto in plaats van een paar seconden wachten tot de camera de opdracht tot foto maken verwerkt heeft. Ik weet echter niet wat de status is van de huidige compact camera's. Als ik jou was zou ik er gewoon een paar uitproberen in de winkel.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
De snelste camera's (dus met de minste vertraging) zijn nog steeds DSLR's.
Compact camera's hebben een veel grotere vertraging. Niet alleen bij het afdrukken, maar ook bij datgene wat je op het display ziet. Tussen RL en display zit ook een vertraging. Bij DSLR's heb je dat niet omdat je dan via een optische zoeker met spiegels kijkt.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 23:01
tip:

koop een dSLR met een 18-200 objectief erop. Ben je in een keer klaar!
- geen ontspanvertraging.
- beetje zoom om dat vogeltje erop te zetten
- geen lenzen verwisselen!

Merk, maakt niet uit. De instappers van alle merken zijn goed. Lekker op standje auto inschakelen, en fotograferen maar.

ikzelf ben een canon-man, dus ik zou zeggen:
Canon 1100 + Canon EF-S 17-85
Canon 1100 + Sigma 18-125
Canon 1100 + Sigma 18-200

[Voor 18% gewijzigd door 107mb op 14-06-2011 13:01]

• Garyu
  • Nu online
Let op dat je camera tijd nodig heeft voor twee dingen:

1 - het scherpstellen op een bepaald object - afhankelijk van lichtomstandigheden en de autofocus-snelheid
2 - het daadwerkelijke nemen van de foto

Deel 1 neemt meestal het gros van de tijd in, dit kan je meestal door de ontspanknop half in te drukken alvast doen.

Deel 2 is misschien wel camera-afhankelijk en duurt zoals hierboven gezegd echt niet lang, dit is echter meestal maar een fractie van de tijd van de autofocus-tijd. De shutterlag zit bij de meeste digitale camera's toch wel in het acceptabele bereik.

• Nick39
  • Niet online
Wow, ik weet nu tenminste naar wat ik moet zoeken,heel erg bedankt voor de term uitleg.
Ik ga dus op zoek naar een spiegelreflex camera, met een goede flitser,weinig ruis.
Ik ben hier in 10 minuten wijzer geworden dan in uren spitten en zoeken.
Het lijkt me het beste om naar een fotospeciaalzaak te gaan,die discount lui lezen alleen maar voor wat er op het kaartje staat.
Ik hoef er ook niet uit te zien als een paparazzi, wil zeker geen gewissel met lenzen.
Liefst zo compact mogelijk.. met jullie tips moet er uit te komen zijn.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-04 19:45

Big Womly

Live forever, or die trying

* Big Womly heeft zich ongeveer 2 jaar geleden een Canon PowerShot SX200 IS gekocht. Compact ding, mooie foto's, leuke prijs en zo goed als geen shutter lag (geen idee meer hoeveel ms ertussen zat, maar daar had ik idd ook naar gezocht)
Deze is nu echter niet meer verkrijgbaar, maar de 210-220-230 wel, en ik vermoed dat er niet zo veel verschil op zal zitten.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• ChojinZ
  • Nu online
Nick39 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:11:
Wow, ik weet nu tenminste naar wat ik moet zoeken,heel erg bedankt voor de term uitleg.
Ik ga dus op zoek naar een spiegelreflex camera, met een goede flitser,weinig ruis.
Ik ben hier in 10 minuten wijzer geworden dan in uren spitten en zoeken.
Het lijkt me het beste om naar een fotospeciaalzaak te gaan,die discount lui lezen alleen maar voor wat er op het kaartje staat.
Ik hoef er ook niet uit te zien als een paparazzi, wil zeker geen gewissel met lenzen.
Liefst zo compact mogelijk.. met jullie tips moet er uit te komen zijn.
Als je voor een DSLR gaat kan je beter even langs gaan bij een Media Markt en kijken hoe ze in de hand liggen.
Onderling zijn er best wel verschillen (qua ergonomie). Daarnaast kan je dan ook meteen de grote beoordelen. Over het algemeen geld: hoe professioneler de camera, hoe groter de body. Een instap model is vaak wat kleiner en sluit waarschijnlijk beter aan op je wensen.
Als je echt heel klein wilt gaan, kijk dan ook ff naar dit systeem:
Wikipedia: Four Thirds system

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 09:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

107mb schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:53:
tip:

koop een dSLR met een 18-200 objectief erop. Ben je in een keer klaar!
- geen ontspanvertraging.
- beetje zoom om dat vogeltje erop te zetten
- geen lenzen verwisselen!

Merk, maakt niet uit. De instappers van alle merken zijn goed. Lekker op standje auto inschakelen, en fotograferen maar.

ikzelf ben een canon-man, dus ik zou zeggen:
Canon 1100 + Canon EF-S 17-85
Canon 1100 + Sigma 18-125
Canon 1100 + Sigma 18-200
Pas dan alleen wel op voor vignettering aan het einde van het zoombereik (Wikipedia: Vignettering)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Nick39
  • Niet online
Wow.. is een van jullie te huur ;) ehh goed bedoeld dan he, ik moet dus op erg veel dingen letten,en niet over 1 nacht ijs gaan,eerst maar op vakantie,misschien hebben ze in griekenland wel koopjes ;)

• Sytsuuh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05-2018
Als je wilt gaan voor een dSLR (digital Single Lens Reflex = digitale spiegelreflex) kijk dan eerst even hier: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5

Je kan ook nog kijken naar zogenaamde 'interchangeable-lens compacts' (waaronder micro four thirds systemen). Ik weet alleen niet of die net zo snel zijn als dSLRs. Ze zijn in ieder geval wat kleiner. Voorbeelden zijn de NEX serie van Sony, de Lumix serie van Panasonic, de PEN camera's van Olympus, en de NX serie van Samsung.

EDIT: post aangepast na opmerking van Garyu

[Voor 4% gewijzigd door Sytsuuh op 14-06-2011 23:21]

• Garyu
  • Nu online
Sytsuuh schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 17:13:
Als je wilt gaan voor een dSLR (digital Single Lens Reflex = digitale spiegelreflex) kijk dan eerst even hier: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5

Je kan ook nog kijken naar zogenaamde 'interchangeable-lens compacts' (micro four thirds systemen). Ik weet alleen niet of die net zo snel zijn als dSLRs. Ze zijn in ieder geval wat kleiner. Voorbeelden zijn de NEX serie van Sony, de Lumix serie van Panasonic, de PEN camera's van Olympus, en de NX serie van Samsung.
Detail: niet alle ILCs zijn gebaseerd op het micro-fourthirds-systeem, de Sony is bijvoorbeeld in APS-C formaat. Niet dat dit verder veel uitmaakt op de keus voor de TS, maar voor mij persoonlijk bijvoorbeeld wel ;).

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 09:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Nick39 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:07:
....op vakantie,misschien hebben ze in griekenland wel koopjes ;)
Dat lijkt me niet zo'n goed idee...wat als je je garantie moet gaan claimen ?

Nu ben ik Nikon fan, Canon en Sony voldoen net zo goed...maar een mooi setje is bijv:
http://www.kamera-express...n-d3100-af-s-18-105mm-vr/

Kan je goed mee vooruit....lens met een goed bereik en je kan, mocht je meer willen, later nog beslissen om een extra lens er bij te kopen...

[Voor 37% gewijzigd door Mike2k op 14-06-2011 19:30]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nick39 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 15:07:
Wow.. is een van jullie te huur ;) ehh goed bedoeld dan he, ik moet dus op erg veel dingen letten,en niet over 1 nacht ijs gaan,eerst maar op vakantie,misschien hebben ze in griekenland wel koopjes ;)
De beste koopjes vind je meestal via internet, niet typisch iets wat je in griekenland gaat doen. Tenzij je pricewatch in het grieks kent.

• Sytsuuh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05-2018
Garyu schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 17:23:
[...]

Detail: niet alle ILCs zijn gebaseerd op het micro-fourthirds-systeem, de Sony is bijvoorbeeld in APS-C formaat. Niet dat dit verder veel uitmaakt op de keus voor de TS, maar voor mij persoonlijk bijvoorbeeld wel ;).
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik ging iets te snel... :)

'Price watch' in het Grieks: 'parakolouthí̱sete timí̱' :9

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hier is nog een shutter lag vergelijk te vinden. Niet alles zal er in staan maar geeft je wel een globaal idee denk ik.

http://www.cameras.co.uk/html/shutter-lag-comparisons.cfm

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Let op het formaat van een dSLR:
Een compact camera neem je mee in je "broekzak" en heb je snel bij de hand.
Een dSLR is wat groter en zit waarschijnlijk ergens in een tas en heb je dus niet snel bij de hand.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Anoniem: 176826

Sytsuuh schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:20:
'Price watch' in het Grieks: 'parakolouthí̱sete timí̱' :9
Ik geloof dat ik wel te huur ben, ben jij ook te huur als gids in Griekenland? ;)

Maar goed, alle gekheid op een stokje. Ik zou op zoek gaan naar een compact met een klein shutterlag. Die zijn er wel, maar inderdaad het is goed zoeken. Als ik zie wat voor foto's je wilt nemen, denk ik niet dat je blij wordt van een DSLR. Ja, vast, je kunt daar veel meer mee, maar het is ook een groter geval. De eerste DSLR met 5 keer optische zoom, die in je broekzak past.... Ik moet hem nog tegen komen.

Bedenk even wat je budget is en dan zijn er hier op GOT een aantal topic's waar je verder kan zoeken, zoals het topic een compactcam tussen de 250 en 500 euro. (of iets in die geest....)

[Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 15-06-2011 09:54]

• LordLynx
  • Laatst online: 02-06 12:01
Ik heb zelf een 40D SLR en een Sony WX1 ultracompact en ik moet zeggen dat die ultracompact best aardig mee kan komen kwa snelheid van foto's nemen. De SLR is natuurlijk wel sneller maar om iemand voor gewoon een paar huis-tuin-keuken plaatjes gelijk een SLR aan te raden vind ik wat kort door de bocht. Ik zou ook eens kijken naar een snelle compact.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee