Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-12-2024
Beste tweakers,

De situatie is als volgt:

Ik woon in een huis met vier verdiepingen. Het ISRA punt is bij de voordeur. Ik heb internet van UPC fiber powered 25 internet inclusief standaard modem. Deze is verbonden met een Sitecom WL-575 Wireless Router 300N (router1). DHCP aan. Deze router is verbonden met een LN 505 homeplug van sitecom (homeplug1).

Op de derde verdieping is er een ander LN 505 homeplug (homeplug2) geplaatst die is verbonden met een sitecom wireless 300N WL-306 router(router2). Ook DHCP aan. Dit heeft sinds ik bij UPC abonnee ben (al meer dan 7 maanden) perfect gewerkt. Echter sinds vanmiddag doet de bovenste wifi netwerk het niet meer.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd. De modem van de stroom halen en stap voor stap alle apparatuur koppelen en ik kom niet verder dan wifi op de eerste twee etages. Ik heb UPC gebeld om de modem uit te laten lezen en dit was ook ok.

Kunnen jullie me op weg helpen naar een weer werkend netwerk?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Matt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom in vredesnaam UPC bellen op moment dat internet over de router beneden nog prima werkt 8)7

Los daarvan, begin eens fatsoenlijk te troubleshooten:
  • "bovenste wifi netwerk doet het niet meer" - exact wat doet het niet? Is de netwerk niet te detecteren? Of is het wel te detecteren maar kan er niet mee verbonden worden? Of kan er wel mee verbonden worden maar geen pings overheen? Of gaan pings wel goed maar gaat adres resolution (DNS) fout?
  • Stel WiFi netwerk is helemaal uit de lucht - kun je boven bedraad wel op internet? Kun je - los daarvan - bij de WL-306 komen? Wat zegt de statuspagina ervan?
  • Stel WL-306 is onbereikbaar, ga daarmee verder (dood apparaat?)
  • Stel WL-306 is wel bereikbaar maar geen verbinding naar beneden toe, heb je dan wel verbinding als je een apparaat (laptop) direct op de homeplug boven aansluit?
Met die info kunnen we wat zeggen, nu is het koffiedik kijken. Sowieso, waarom twee NAT-netwerken achter elkaar ipv de tweede router als AP inzetten? Niet dat dat oorzaak zal zijn van je probleem nu, maar logisch is anders, tenzij je heel specifieke eisen hebt - en die kunnen juist wel relevant zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
dion_b thanks voor je reply.
"bovenste wifi netwerk doet het niet meer" - exact wat doet het niet? Is de netwerk niet te detecteren? Of is het wel te detecteren maar kan er niet mee verbonden worden? Of kan er wel mee verbonden worden maar geen pings overheen? Of gaan pings wel goed maar gaat adres resolution (DNS) fout?

Stel WiFi netwerk is helemaal uit de lucht - kun je boven bedraad wel op internet? Kun je - los daarvan - bij de WL-306 komen? Wat zegt de statuspagina ervan?
De bovenste netwerk is te detecteren en ik kan er mee verbinden, zowel bedraad als wifi. Ik kan de status pagina ook goed bereiken.
Stel WL-306 is wel bereikbaar maar geen verbinding naar beneden toe, heb je dan wel verbinding als je een apparaat (laptop) direct op de homeplug boven aansluit?
Als ik mijn laptop direct verbind met homeplug 2 boven, dan krijg ik een rare ip adres binnen. Als ik mijn laptop direct verbind met router 1 dan heb ik gewoon goed internet, zowel draadloos als bedraad.

Iets zegt me dat de homeplug de instellingen niet goed door "route", denk ik.

Hoop dat dit een beetje de situatie verduidelijkt.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets, maar nog niet veel.

Wat zie je op de statuspagina van de WL-306? Welk IP krijgt het?
Wat voor "rare ip" heb je op je laptop als je het direct op de homeplug aansluit?

Afhankelijk van dat "rare ip" klinkt het alsof je homeplug-spul het probleem is. Aangezien dit een permanente opstelling is zou ik in ieder geval aanraden om gewoon een vaste Cat5e of Cat6 kabel van boven naar beneden te hebben tussen de WL-575 en WL-306

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Wat zie je op de statuspagina van de WL-306? Welk IP krijgt het?
Waar kan ik dat zien?
Wat voor "rare ip" heb je op je laptop als je het direct op de homeplug aansluit?
Een ip adres wat begint met 169.... Ik laat jullie dat wel weten als ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Beste iedereen ,

De rare ip adres dat ik krijg is 169.254.222.96. Dit ip is wanneer ik direct verbonden ben met homeplug 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Ok, ik heb nog wat meer onderzoek gedaan. Ik heb nu router1 en 2 direct verbonden met een ethernet kabel en het werkt. Kennelijk zijn de homeplugs niet meer in orde.

Weten jullie of ik de homeplug helemaal kan resetten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-03 11:22
MattAydin schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:41:
Beste iedereen ,

De rare ip adres dat ik krijg is 169.254.222.96. Dit ip is wanneer ik direct verbonden ben met homeplug 2.
Dit ipadres wordt toegekend door je eigen pc als ie geen ip krijgt dan de DHCP. Dus opzich geen raar ipadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Markje163 heel erg bedankt voor je antwoord.

Ik heb even wat onderzoek gedaan en heb de bon van de homeplugs gevonden. Dat wordt morgen even een bezoekje doen aan de paradigit.

Iedereen heel erg bedankt voor de moeite.

[ Voor 11% gewijzigd door MattAydin op 24-06-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Beste iedereen,

Ik ben er achter gekomen waar het probleem lag. De homeplugs en Router Upstairs waren kaduuk.

Nou heb ik ze vervangen en doet alles het weer zoals het moet, maar heb het gevoel dat niet alles lekker loopt.

De situatie is als volgt:

UPC Modem
Address: 192.168.100.1

Modem --> WAN poort Router D

Router D
DHCP enabled
DHCP range: 192.168.100.100 - 192.168.100.150
Domain: aydind
SSID: Aydin D
Kanaal 5 (getest wat de optimale kanaal is door middel van iStumblr)
Address: 192.168.100.2

LAN poort Router D --> Homeplug D

Homeplug D --> Homeplug U

Homeplug U --> WAN poort Router U

Router U
DHCP enabled
DHCP range: 192.168.100.151 - 192.168.100.200
Domain: aydinu
SSID: Aydin U
Weer kanaal 5 (was weer de meest optimale kanaal)
Address: 192.168.100.3

De reden dat ik op beide routers DHCP aan heb staan is omdat het anders niet werkt(en ik kan ze niet op hun domeinen kan bereiken). Als ik DHCP aan zet op Router D en uit heb staan op Router U, dan krijg ik boven geen IP adressen.

Nou heb ik twee vragen.

1. Hoe kan ik deze netwerk zo instellen dat alles optimaal werkt.
2. Hoe kan ik het netwerk zo instellen dat draadloze apparaten zoals de iphone e.d. automatisch roamen, dus de meest optimale netwerk te pakken zonder dat ik moet switchen tussen netwerken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr.

Matt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Niemand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 11:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als je de tweede router eigenlijk alleen als WiFi AP wilt gebruiken, en dat lijkt het geval, dan zou ik of bridge modus aanzetten op deze router, of de homeplug op een LAN ipv de WAN-poort (wat ik vermoed dat nu het geval is) en DHCP uit.
Je hebt nu namelijk twee DHCP servers op je netwerk, op zich geen probleem als je de homeplug op de WAN-poort hebt aangesloten, maar dan pas je achter deze router twee keer NAT toe, en dat lijkt me niet wenselijk.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Het bizarre is, als ik dhcp uit zet op de 2e router en de homeplug aansluit op de lan poort dan krijg ik geen IP adressen boven. Waarom weet ik niet.

En het 1 SSID gebeuren draait ook niet echt lekker. Als ik van boven kom en gebruik het internet beneden op m'n iPhone, dan moet ik allereerst het netwerk verbreken op m'n iPhone en dan weer verbinden zodat ik nu verbin met het netwerk beneden.
Dit moet op te lossen zijn toch?

[ Voor 48% gewijzigd door MattAydin op 26-06-2011 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Ik heb geprobeerd om de kanalen aan te passen en hij roamt nog steeds niet. En over het DHCP zie alsjeblieft mijn vorige post. Ik weet niet waarom hij dit doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MattAydin schreef op zondag 26 juni 2011 @ 01:23:
Het bizarre is, als ik dhcp uit zet op de 2e router en de homeplug aansluit op de lan poort dan krijg ik geen IP adressen boven. Waarom weet ik niet.
Nogal logisch: omdat een router tussen netwerken routeert. Je maakt met de router twee verschillende netwerken en DHCP werkt alleen binnen één netwerk.

Je moet dus niet alleen de DHCP uitzetten maar ook NAT routing. Op mijn WL-309 gaat dat dmv de setting "WAN port mode" (in het Basic - Network Settings scherm). Je moet die van "router mode" in "bridge mode" veranderen.
En het 1 SSID gebeuren draait ook niet echt lekker. Als ik van boven kom en gebruik het internet beneden op m'n iPhone, dan moet ik allereerst het netwerk verbreken op m'n iPhone en dan weer verbinden zodat ik nu verbin met het netwerk beneden.
Dit moet op te lossen zijn toch?
Wederom komt dit doordat je dubbel routeert en dus twee verschillende netwerken hebt. Zet zowel DHCP als NAT uit boven en dit probleem zou moeten verdwijnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Thanks dion_b voor je antwoord.

Ik heb NAT en DHCP uitgezet op de bovenste router.

Ik neem aan dat ik hem dan boven, vanaf mijn homeplug moet verbinden met het LAN1 poort van de router?

Groet

Edit: Ik heb nu homplug boven --> LAN 1 Router boven. Mijn laptop krijgt een goede IP, maar mijn iphone krijgt de "rare" ip adres van 169.254.195.144 weer. Dus niet elke apparaat krijgt een IP uitgedeelt.

[ Voor 34% gewijzigd door MattAydin op 28-06-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je verschil per apparaat ziet ligt het gewoon aan het apparaat. Hoogstwaarschijnlijk krijgt de iPhone wel een IP maar doet hij er niets mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Oke, op alle apparaten de fabriek instellingen geladen en opnieuw ingesteld zoals hierboven en ik krijg nu wel IP adressen binnen. Rare praktijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MattAydin schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:10:
Oke, op alle apparaten de fabriek instellingen geladen en opnieuw ingesteld zoals hierboven en ik krijg nu wel IP adressen binnen. Rare praktijken :D
Heb je ook geprobeerd de Wifi op een ander kanaal te zetten (default 11)

talkin' is cheap, people follow like sheep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Yup, ik heb nu de onderste kanaal staan op 5 en de bovenste op 7.

Ik heb een beetje gespeeld met de instellingen, maar krijg nog steeds geen IP adressen boven op m'n iOS apparaten en Samsung Galaxy s2

Het roamen gaat ook niet lekker. Ik moet op de apparaten telkens wifi ff uitzetten en weer aanzetten op te schakelen tussen netwerken

[ Voor 69% gewijzigd door MattAydin op 29-06-2011 00:45 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Ok weer ff geklooit:

========================================

UPC Modem
Address: 192.168.100.1

Modem --> WAN port Router D

Router D - Sitecom WL-312 Wireless Router 300N
Address: 192.168.1.1
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP enabled
DHCP range: 192.168.1.5 - 192.168.1.50
Domain: AydinD

Wifi
Mode: AP
Band: 2.4 GHz (B+G+N)
SSID: Aydin Wifi
Channel 5
Encryption: WPA pre-shared key WPA2(AES)

Firewall disabled
NAT enabled

LAN port Router D --> Homeplug D
Homeplug D --> Homeplug U
Homeplug U --> LAN port Router U

Router U - Sitecom WLR-4000
Address: 192.168.1.2
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP disabled

Wifi
Mode: AP
Band: 2.4 GHz (B+G+N)
SSID: Aydin Wifi
Channel 7
Encryption: WPA pre-shared key WPA2(AES)

Firewall disabled
Nat disabled

Het resultaat? Het werkt, voor nu...

Nog opmerkingen jongens?

[ Voor 38% gewijzigd door MattAydin op 28-06-2011 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Update:

Om de een of andere reden zijn twee iphones die voorheen wel een ip adres hebben gehad hun ip adressen kwijt, als ik ze met de router boven verbind. Ik heb niet aan de instellingen gezeten.

Hoe zou dit kunnen komen?

Alle andere wireless apparaten zijn wel verbonden.

[ Voor 10% gewijzigd door MattAydin op 28-06-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Is dit zo een groot probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Kan het er misschien aan liggen dat ik de homeplugs heb aangesloten op een stekkerdoos dus niet rechtstreeks in de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

MattAydin schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:35:
Kan het er misschien aan liggen dat ik de homeplugs heb aangesloten op een stekkerdoos dus niet rechtstreeks in de stekker?
Homeplugs in verdeelsloffen; werkt dit? Nadelen?

Zoeken is ook echt een kunst tegenwoordig 8)7 :X

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Oké, waar ligt het dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dit is natuurlijk niet de bedoeling!
Mocht je nieuwe info hebben, kun je je bestaande post aanpassen met de edit knop Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif

Indien je je topic toch nog onder de aandacht wil brengen, wacht dan minstens 24 uur voordat je deze weer omhoog schopt.
MattAydin schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:35:
Dat staat vast in de handleiding van je homeplugs. Hoe meer aftakkingen er tussen zitten, hoe slechter het signaal zal worden.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Nou boys, ik weet het niet meer wat ik moet doen.

Het netwerk draait niet lekker.

[ Voor 4% gewijzigd door MattAydin op 06-07-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MattAydin schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:33:
Nou boys, ik weet het niet meer wat ik moet doen.

Het netwerk draait niet lekker.
WD40? :+

Serieus: als je wilt dat wij je verder helpen zul jij ons moeten helpen met wat nauwkeurige info van wat er exact aan de hand is. Dat het "niet lekker draait" kan werkelijk alles zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Ik dacht dat die vorige post m'n situatie duidelijk maakte man...

Wat hebben jullie precies nodig dan? Sry voor de onduidelijkheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
-

[ Voor 100% gewijzigd door MattAydin op 25-07-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattAydin
Ok, ik heb de stekkerdoos weggehaald voor de homeplug. Voor de rest is de opstelling is nog steeds hetzelfde. Ik merk dat ik van RouterU nog steeds IP adressen krijg (ondanks dat DHCP uit staat) op sommige apparaten.

Hoe kan dit?

Update:
Ik merk nu dat het gebeurd op bijvoorbeeld mijn iPhone 4. Ik zit boven na het herstellen van het netwerk en krijg dan een goede IP, als ik naar beneden ga dan heb ik sowieso internet. Ga ik terug naar boven dan ontvang ik weer een IP van mijn router boven en is mijn internet op m'n iPhone weg. Het rare is, dat ik DHCP uit heb staan op de bovenste router.

[ Voor 63% gewijzigd door MattAydin op 25-07-2011 22:14 ]

Pagina: 1