Toon posts:

clear cmos nodig voor post

Pagina: 1
Acties:

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 22:18

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn PC waar ik helemaal gek van wordt, ik kan de oorzaak niet vinden. De PC:
Asus P5Q (vanilla)
core2duo E8400
Geil PC8500 5-5-5-15 2x 2GB
Sapphire HD4850 512MB
Scythe stronger 600W modulaire voeding (nieuw)
1x 80GB x-25m postville Intel SSD
1x 500gb samsung HDD
Cluyb3D theatron agrippa DTS PCI sound
geen optical drive.

probleem: voor elke start of herstart van mijn PC (hoe dan ook) moet ik de stroom er 10 seconden afhalen (clear CMOS mag ook), dan start alles normaal zonder problemen. Dit is een C.P.R. CPU parameter recall. Doe ik dit niet dan krijg ik geen POST. Het mobo ledje en ventilatoren gaan allemaal wel aan.

Ik heb uitgebreid gezocht naar mogelijke oorzaken. Het is in ieder geval begonnen na het wisselen van de CPU naar een q9650 en weer terug omdat die CPU niet goed bleek. Ik heb toen wel de BIOS een aantal keer geflashed, ook vaak gecleared om te troubleshooten toen.

een aantal dingen heb ik geprobeerd, aan de hand van categorieen:
Fysieke problemen: CPU, RAM, grafische kaart, PCI audio herplaatst. Nieuwe 3V batterij. Alle overbodige apparaten weghalen.
BIOS: herflash, incl reflash bootblock, up- en downgrades. default settings proberen andere geheugen instellen etc.
PSU: kan niet testen, maar dit lijkt mij toch niet het probleem.

iemand nog een idee?

[Voor 10% gewijzigd door Initial G op 13-06-2011 20:05]

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-06 16:14
Het eerste waar ik aan denk na het lezen van je probleem is toch wel de voeding.

Als je in staat bent om een voeding te lenen van iemand om het testen dan zou ik dat toch wel even doen..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou de specs even posten ipv 'zie sig'. Sigs veranderen namelijk en dan is het topic waardeloos.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 12:58
mischien had je voor de cpu wissel een bepaalde instelling in het bios(bv geheugen)nodig om te booten,en ben je die in de loop van de tijd vergeten.
ik heb dat zelf ook gehad nl O-)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik heb wel enige progressie geboekt zojuist. Met het geheugen op geforceerd een langzamere instelling boot hij wel. Maar @erikdeperik: voor dit hele gedoe had ik geen problemen op de normale settings. Het ligt dus nu of aan een BIOS instelling, of aan een foutje met het geheugen volgens mij. PSU lijkt nu minder waarschijnlijk.

Ik test nog even verder.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 13:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Geheugen is heus niet t enige dat kapot gaat, voedingen gaan ook stuk.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik herinner me opeens dat ik exact deze symptomen 2 jaar geleden ook al eens had. Het was toen een instelling in ati-tray tools. PC boot alleen als stroom eraf is geweest Maar helaas de oplossing werkt nu niet meer.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Boszna schreef op maandag 13 juni 2011 @ 19:43:
Het eerste waar ik aan denk na het lezen van je probleem is toch wel de voeding.

Als je in staat bent om een voeding te lenen van iemand om het testen dan zou ik dat toch wel even doen..
Met stom. Ik heb vaak genoeg de vaagst mogelijke boot problemen gezien, inclusief niet willen posten, omdat simpelweg de voeding net te zwak was. Warme start werkte toen al beter, maar ook niet vlekkeloos. PCI kaart er uit en gewoon weer gaan....

Kan aan de verschillende voedingslijnen liggen, of de hoeveelheid die je op iedere lijn hebt gezet. Wellicht dat een betere verdeling van aansluitingen helpt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 15:08
Doe eens een koude boot met alles wat je los kan koppelen eraf.
bijv dvd stations , schijven , fans , insteek kaarten die even overbodig zijn.
als je dan succesvol boot, steek 1 voor 1 weer wat erin,

voortaan mot ik even beter start post lezen, zover ik eruit begrijp heb je dit al eens geprobeerd.
PSU de is grootste verdachte, wat hierboven ook al meerdere keren word vermeld

[Voor 31% gewijzigd door osmosis op 13-06-2011 21:18]

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Maar dat hij uiteindelijk helemaal normaal werkt zegt toch ook wel het een en ander? De PSU is nieuw heeft goed gewerkt en moet heel erg ruim voldoende zijn. De vorige was een 300W en die deed het ook goed. Je zou toch zeggen dat het een instelling of BIOS probleem is, te meer hij met conservatieve ram instelling het dus wel / vaker doet.

Ik ben nu te gaar om nog te gaan testen. Het is echt deprimerend om dat ding steeds weer te zien falen. Ik moet nu maar een voor een mijn PSU, graka, mobo, cpu en ram omwisselen en kijken of het helpt. Dan kan ik beter meteen nieuwe setup kopen. BAAL

Edit: Na uitzetten van atitraytools overlockopties nu wel 2x een VPU recover @stock gehad op de desktop. Voltage via atitraytools weer omhoog en dan is het verdwenen. Vermoed nu toch dat de HD4850 aan het overlijden is, tenminste op stock voltage geeft hij vastlopers. Misschien nog eens een HD4850 bios met hogere stock voltage proberen. edit2: ook met custom vbios met maximaal instelbaar videokaart voltage tijdens boot geen resultaat.

[Voor 28% gewijzigd door Initial G op 13-06-2011 22:41]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 12:58
toch benieuwd hoe het afloopt.
het beste zou zijn een andere graka lenen.om uit te sluiten
of toch een lulligheidje in bios(bv ram 1T of 2T,ahci/ide,of zoiets)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik zet voorlopig steeds de knop op de voeding om, elke keer als ik de PC uitgezet heb. Zo start hij elke keer goed op, wel met een zgn double-boot. Ik zet als mogelijke oorzaak mijn geld op 1. het mobo (/brak bios) 2. de PSU (vrij nieuw, deze heeft zich nog niet maanden bewezen) of 3. de HD4850.

Aangezien ik van deze geen andere heb, zit ik met een diagnostisch probleempje. Ik neig er nu naar om een Sandybridge systeem (CPU/mobo/RAM) te kopen. Dan kan ik die drie oorzaken uitsluiten of aantonen en de goede dingen 2e hands verkopen. Nu mijn eerst belastinggeld nog terugkrijgen... ;)

[Voor 7% gewijzigd door Initial G op 15-06-2011 22:57]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien wat far fetched, maar staan je HDD's goed gejumpered? Zou met SATA niet uit mogen maken iirc, maar het zou niet de eerste keer zijn dat het alsnog nodig is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik heb het gevonden! Met de 2 dimms in de a sloten is het probleem daar. Als ik ze in de b sloten doe niet. Maar daarnaast is er ook een bepaalde biossetting die niet aan mag staan, of de fsb niet te hoog. Daarom kwam het bij de eerdere test niet naar voren. Wat er precies niet mag qua instelling ben ik nog niet uit, de belangrijkste tweaks werken nu wel.
Het lijkt er dus op dat het geheugengedeelte A van het mobo brak is geworden, maar waarom is onduidelijk. Misschien een brak geheugenslot / kapotte trace achterop het moederbord?

[Voor 25% gewijzigd door Initial G op 21-06-2011 13:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee