PC boot alleen als stroom eraf is geweest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 16:04

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Sinds een tijdje kan ik alleen nog maar de pc opstarten als ik eerst de voeding uitschakel en daarna de powerknop indruk om te ontladen. Hij start dan normaal op, en heeft de settings van het BIOS onthouden. Elke andere manier van resetten / opnieuw opstarten resulteert in een "double boot" waarbij het scherm uit blijft.

Als het systeem loopt kan ik bijvoorbeeld probleemloos uren GTA IV spelen.

Het systeem is dat van mijn sig. samengevat:
ahanix dvine5 kast, FSP 350W activepfc voeding, p5q, e8400, geil 4GB 1066, HD4850
loopt op 445x8.5=3783Mhz met ram 1:1

Er is niet iets aan te wijzen wat het uitgelokt heeft. Ik heb wel een PCI parallele poort geinstalleerd, maar die er weer uit halen helpt niet.

Wat heb ik gedaan om het te verhelpen:
-CMOS reset
-Conservatieve bios instellingen, Voltages hoger, RAM downclocken etc
-BIOS geflashed met andere bios, mbios
-Alle hardware aangedrukt, etc.
-PCI kaartjes verwijderd

Ik had al gezocht, maar het probleem lijkt niet vaak voor te komen.
-De voeding werd aangewezen, maar een echte oplossing ben ik nog niet tegengekomen. De voeding lijkt OK, aangezien hij normaal werkt onder belasting en de voltages mooi binnen de limieten zitten.
-het Mobo kan brak zijn, maar het lijkt me een kwaliteitsbordje en de batterij zal nog niet leeg zijn, hij onthoudt de datum ook zonder stroom

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik word er behoorlijk ziek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en die volledig doornemen/-lopen en kijken waar je vastloopt of wat juist een oplossing brengt.

Zo kun je beginnen met alles op stock speeds zetten, de boel uitbouwen, controleren op eventuele sluitingen, zo kaal mogelijk opstarten en kijken hoe dat gaat. Je geheugen underclocken en testen met memtest86+.

Probeer eens een ander (geaard) stopcontact of zelfs een andere stroomgroep proberen.

Natuurlijk een andere voeding proberen van een A-merk en eventueel ander of een enkele DIMM geheugen proberen en kijken hoe dat gaat.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
dank voor de moeite, ik ben er nu echter achter!

Ik had met ati tray tools de HD4850 ondergeklokt in 2D en daarbij ook het voltage verlaagd. Daarbij had ik de optie "reset clocks on exit" per ongeluk niet aanstaan. Wat er dus gebeurde is waarschijnlijk dat de te lage voltagesetting werd onthouden bij shutdown / reset. Bij opnieuw opstarten had de videokaart niet genoeg voltage om op volle snelheid op te starten. De stroom er helemaal af halen resette de voltagesetting op de videokaart en dan kon hij wel opstarten.

Een vinkje aanzetten was de oplossing, ik ben blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218490

zo te zien is de voeding te zwak voor dit systeem,
hierdoor krijg je dat het systeem niet goed wil booten,

ik zou een zwardere voeding nemen van 550 watt of meer,
en van een goed merk zoals,
zalman, coolermaster, of be quiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Anoniem: 218490 schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 00:59:
zo te zien is de voeding te zwak voor dit systeem,
Waarop baseer je dat? Het systeem heeft er prima mee gedraaid en dankzij een fout vinkje draait de boel nu wel weer goed.
hierdoor krijg je dat het systeem niet goed wil booten,
Zoals gezegd het foute vinkje
ik zou een zwardere voeding nemen van 550 watt of meer,
Compleet overbodig, al zou een voeding met een iets hoger wattage wel minder zwaar belast worden en aangezien voedingen bij een belasting van 50-65% het efficiëntst werken zou het uit energiezuinig-oogpunt een leuke optie zijn.
en van een goed merk zoals, zalman, coolermaster, of be quiet
Daar ben ik het dan wel weer mee eens, een A-merk voeding levert stabielere voltages etc. en verkleint de kans op doorgebrande componenten of een piekspanning die je moederbord treft.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
dank voor de input.
Wiethoofd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 13:28:
[...]

Daar ben ik het dan wel weer mee eens, een A-merk voeding levert stabielere voltages etc. en verkleint de kans op doorgebrande componenten of een piekspanning die je moederbord treft.
Het is een voeding van FSP Group, Fortron. Dat is ook wel een A-merk imho. Het is een heel grote producent, die ook aan OEM's levert en een eigen lijn heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282434

OCZ heeft ook goede voedingen, Ik heb er zelf een gekocht van 800 watt, die heeft me 140 euro gekost. 350 watt voeding is inderdaad erg aan de zwakke kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
inderdaad fsp group is een van de grootste voeding fabrikanten en maakt uitstekende voedingen
voor idd veel grote oems (BV packkard hell)

dikke kans dat de merken die jij noemt uit hun fabriekje rollen

mooi dat je je oplossing nog even meld daar kunnen we wat mee

Ja zou ik ook zeggen

Pagina: 1