Toon posts:

Schakelaar tussen speakers en versterker> geluidsverlies?

Pagina: 1
Acties:

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik wil graag een schakelaar tussen mijn speakers en versterker zetten, gewoon een simpele wipschakelaar zoals deze bijvoorbeeld.
De contactweerstand van de schakelaar is 20mOhm en ik begreep (na onderzoek op internet) dat er in principe geen hoorbaar verlies is van signaal zolang de weerstand van de schakelaar onder de weerstand van de speakers blijft.

Er komt aan de ene kant een buizenversterker te hangen (Ik weet al dat je die niet onbelast mag laten draaien ;) ) en aan de andere kant komen twee tannoy-speakers. Ik meld dit erbij omdat geluidskwaliteit wel een belangrijk punt is.

Alleen kan ik niet helemaal bij het feit dat ik 3.3mm2 van den hul cs122 kabel gebruik en dat ga aansluiten op een paar minicontacten op zo'n klein schakelaartje zonder dat dat verlies oplevert.
Heb ik nog andere opties die in mijn situatie kunnen werken? Andere schakelaars bijvoorbeeld en welke dan?
Ik wil niet met relais gaan werken, het liefst houd ik de schakeling mechanisch.

Graag onderbouwde reacties zonder onderbuikgevoelens, want die heb ik namelijk zelf al ;). Ik kan voor mezelf geen onderbouwde mening vormen omdat mijn elektrotechnische kennis te klein is.

N54 powered

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-01-2022

bestaudio

Gnoeeeeeee

eerst maar even de vraag, wat wil je hiermee bereiken.

Er zijn namelijk andere manieren om speakers te schakelen.
Leg dus eerst even uit het waarom dan kunnen wij je iets beter voorzien van info

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• JdM
  • Nu online
Ik wil ermee bereiken dat ik een signaal wat van een bron komt van de speakers af kan sluiten zonder verlies. Zodat ik meerdere bronnen op de speakers kan aansluiten zonder speakerkabels los te maken van de apparatuur.
Ik heb al gekeken voor schakelapparatuur wat ervoor in de handel is, maar ik wil dit zelf bouwen.

[Voor 8% gewijzigd door JdM op 13-06-2011 16:50]

N54 powered

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:36
Kun je dan niet beter een schakeldoosje kopen/bouwen die je aansluit vóór de versterker ipv erna, dan hoef je ook geen extra versterker te gebruiken.

• JdM
  • Nu online
ShittyOldMan schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:47:
Kun je dan niet beter een schakeldoosje kopen/bouwen die je aansluit vóór de versterker ipv erna, dan hoef je ook geen extra versterker te gebruiken.
Dat is geen optie, het is de bedoeling meerdere versterkers te gebruiken op 1 set speakers.
En voor de volledigheid: de apparaten die dat kunnen heb ik al gevonden op internet, ik wil het zelf kunnen maken.

N54 powered

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 21:31
Je schakelaartjes zijn misschien wat klein voor je toepassing, maar anders volstaat een simpele lamp schakelaar wel (http://media.conrad.nl/m/...571461_LB_00_FB.EPS.jpg).
Je kan de weerstand van je draad meten, en daarna nog een keer meten met de schakelaar er tussen. Er zal ongetwijfeld een klein verschil zijn, maar dat is niets om je druk over te maken.
Sluit het een keer aan, met en zonder schakelaar er tussen, en kijk of je verschil hoort.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• JdM
  • Nu online
Dat zou een optie kunnen zijn, simpel maar wellicht doeltreffend.
Wat ik niet heb gemeld is dat ik wel graag een meerpolige schakelaar wil hebben (dan heb ik 1 schakelaar per speaker, of liever nog een 4 polige, dan heb ik 1 schakelaar per versterker) die ik dan weer het liefst in een behuizing kan bouwen. Dan kan ik namelijk alles weer netjes wegwerken in een schakelbox.
De bedoeling is dat ik dus iets maak waar makkelijk op uit te breiden is, zodat ik zonder veel moeite kan gaan switchen tussen meerdere versterkers. Nu zijn dat er twee, maar ik wil het zo maken dat ik nog meer kan uitbreiden in de toekomst.
Het zou dan nog steeds op te lossen zijn door een testopstelling te maken waarbij ik inderdaad de weerstand over de draden meet met en zonder schakelaar, dat is zeker een goede tip want het kost geen bal natuurlijk. Ik heb alleen geen flauw benul of het signaal van de versterker niet voor inbranden op den duur zorgt op de schakelcontacten :/

N54 powered

Anoniem: 108806

JdM schreef op maandag 13 juni 2011 @ 15:21:

Ik wil niet met relais gaan werken, het liefst houd ik de schakeling mechanisch.
Relais zijn mechanisch.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25
Als je later nog veel meer versterkers wil gebruiken is een patchpanel dan niet veel handiger?

En natuurlijk veel 'oldskool' coolheid :) XLR patchbay kan natuurlijk ook prima.

[Voor 49% gewijzigd door BCC op 13-06-2011 23:23]

• JdM
  • Nu online
Een relais wordt elektronisch aangestuurd O-) Ik zal het wat duidelijker maken: Ik wil niet met een schakeling werken waarvoor ik stroom nodig heb.
BCC schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:18:
Als je later nog veel meer versterkers wil gebruiken is een patchpanel dan niet veel handiger?
[afbeelding]
En natuurlijk veel 'oldskool' coolheid :) XLR patchbay kan natuurlijk ook prima.
Ik wil de bedrading niet in het zicht hebben ;)

[Voor 42% gewijzigd door JdM op 13-06-2011 23:32]

N54 powered

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 14:55
Je geeft al aan dat geluidkwaliteit van belang is.
Naar mijn mening is bij lengtes van huiskamerformaat de kabel niet de limiterende factor.

Wat met een schakelaar wél naar kan zijn is de frequentieresponsie. Misschien is de eigenlijke weerstand niet zo hoog, maar als de weerstand bij 20hz (nabij gelijkstroom, de conditie waaronder die weerstand waarschijnlijk is gemeten) 20mOhm is, kan deze bij 20.000hz misschien wel 80mOhm zijn.
En zulke verschillen kan je eventueel wel horen. Zulke verschillen worden door reactantie en capaciteit veroorzaakt.

Kleine verschillen, maar misschien hoorbaar. Kwestie van trial and error.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 17:55
Ik zou alleen oppassen dat je met schakelaren niet 2 versterkers te gelijk op je luidsprekertjes kan schakelen, want dat gaat geheid dan een keertje fout, en volgensmij vinden beide eindtrappen dat dan niet echt leuk als deze recht tegenover elkaar staan

Om dit te voorkomen zou ik wel kiezen voor een Relais schakeling, en dan bijvoorbeeld een Quiz Schakeling.

[Voor 5% gewijzigd door _trickster_ op 13-06-2011 23:39]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

In de specs(van dt voorbeeld) staat 6 Ampere (125 volt).

Maar gaat er naar speakers niet gauw veel meer? (100 watt/4 ohm=25 Ampere). Of schakel je toch niet als er stroom op staat?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• JdM
  • Nu online
DrEvil1986 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:37:
Je geeft al aan dat geluidkwaliteit van belang is.
Naar mijn mening is bij lengtes van huiskamerformaat de kabel niet de limiterende factor.

Wat met een schakelaar wél naar kan zijn is de frequentieresponsie. Misschien is de eigenlijke weerstand niet zo hoog, maar als de weerstand bij 20hz (nabij gelijkstroom, de conditie waaronder die weerstand waarschijnlijk is gemeten) 20mOhm is, kan deze bij 20.000hz misschien wel 80mOhm zijn.
En zulke verschillen kan je eventueel wel horen. Zulke verschillen worden door reactantie en capaciteit veroorzaakt.

Kleine verschillen, maar misschien hoorbaar. Kwestie van trial and error.
Dank voor je bijdrage, maar trial and error wordt dan wel een probleem. Ik wil in het gunstigste geval eigenlijk een schakelaar die dus op alle frequenties die voor geluidsweergave belangrijk zijn onder de 8Ohm weerstand blijft. Is daar een type schakelaar voor te vinden denk je, waar zou ik dan naar moeten zoeken? Of is het een onbegonnen zaak ze te vinden zonder de juiste apparatuur om zoiets zelf te meten? In databladen van schakelaars kom ik niet tegen wat de frequentie van het signaal is waarmee de weerstand gemeten wordt.
leuk_he schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:45:
In de specs(van dt voorbeeld) staat 6 Ampere (125 volt).

Maar gaat er naar speakers niet gauw veel meer? (100 watt/4 ohm=25 Ampere). Of schakel je toch niet als er stroom op staat?
Is vermogen hetzelfde als spanning? Lijkt me niet dat de berekening klopt.
Volgens mijn berekening zou het ampèrage 2.24A zijn. Volgens de formule watt=Volt2/ohm (ik ga er dan vanuit dat cos phi=1)

[Voor 43% gewijzigd door JdM op 14-06-2011 00:24]

N54 powered

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 14:55
Er bestaan speakerrelais. En relais zijn weer te schakelen met een normale schakelaar.
Speakerrelais zijn helaas niet erg goedkoop, en je zoekt ook nog versies met dubbele contacten omdat je twee versterkers wilt kunnen aansluiten.
Gewone kleine relais kan je ook gebruiken. Zo'n 8 euro per stuk bij de radioboer. Ikzelf heb deze wel eens gebruikt voor de reparatie van een oude middensegment onkyo receiver, en ik hoorde zelf geen verschil.

Het hangt dus af van je budget en je absolute eisen.
Een dergelijke schakeling wordt al gauw duur. Een paar schakelaars zijn dusdanig goedkoper dat het misschien een testje waard is?
Luisterplezier blijft toch voor een deel subjectief.

• JdM
  • Nu online
En die relais hebben dan geen last van de frequentieresponsie? Neem aan van niet omdat het eenmaal speciaal daarvoor geschikte relais zijn...

N54 powered

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

JdM schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:52:
[...]
Volgens de formule watt=Volt2/ohm (ik ga er dan vanuit dat cos phi=1)
Ik maak inderdaad een fout. bij nader inzien is 25 Ampere eigenlijk wel onmogelijk. 8)7 8)7

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
Wat je kunt gebruiken is een zelf te bouwen schakelaar uit losse componenten. Zoals dit:
http://www.klusspullen.nl/catalog/12549/Industriële_componenten/Moeller_industrie/Contactelementen/

Gewoon een draaiknop met houd functie. 4 maak contacten en 4 breekcontacten. (ze zijn stapelbaar geloof ik) dan kan je 4 draden (dus 2 speakers) op 2 versterkers schakelen. Met als voordeel dat je niet 2 versterker tegelijk aan de speakers kunt koppelen.

Stadia was beter....

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee