Nav mijn reactie in De systeemfout van Mail-a-Mac: een iPad voor 2 euro?, heb ik mijzelf afgevraagd waar de grens in dit soort zaken eigenlijk wordt getrokken. Mijn laatste reactie vat de essentie van mijn vraag wat samen:
(Het is mij overigens uiterst duidelijk dat het geval omtrent Mail-a-Mac opnieuw één van de zoveel zou zijn, waar slechts na lang discussiëren en uiteindelijk een slot op het topic, de TS en andere personen (ik geef ze liever niet de titel van gedupeerden) tot inzicht zouden komen.)
Ik ken de concrete wetgeving niet, maar vraag mij dus af of er een dergelijke norm of regelgeving bestaat omtrent dit soort gevallen, moest er iemand iets meer uitleg voor mij hebben, hou ik mij altijd aanbevolen
Stel dat bedrijf x nu een product aanbied (in soortgelijke omstandigheden) voor prijs y. Het product kost normaliter anderhalf maal de prijs y (bv. 200€ ipv 300€). Moest bedrijf nu een fout begaan zijn, en het de intentie had het product aan te bieden aan 250€ ipv de gepubliceerde 200€, heeft de consument dan een poot om op te staan?ev1ltje schreef op zondag 12 juni 2011 @ 23:54:
[...]
Met deze reactie kan ik mijzelf wel vinden. Er ligt namelijk niet echt een "grens" op dit soort zaken. Er zijn weliswaar een grote verscheidenheid aan mensen die ooit in hetzelfde schuitje hebben gezeten, en ook gehoopt hadden op een goedkoop voorwerp. En zoals mijn vorige zin reeds aanleiding tot geeft, heb ik het natuurlijk over objecten die worden "aangeboden" aan slechts een fractie van de werkelijke prijs.
De vraag die resteert, en jij ook mooi weerspiegeld, blijft:
Vanaf welke omstandigheden is er geen spreke meer van een "fout"? Als een object (per ongeluk) wordt aangeboden aan 80% van de werkelijke prijs, zou de desbetreffende verkoper dan ook zijn "aanbod" kunnen intrekken als er wordt waargenomen dat de vraag (enorm) hoog is?
Het is een grijs gebied, en dat zal mijn inziens zo blijven. Tenzij er een concrete wetgeving over wordt gemaakt, die de verkoper vrijstelt van enige verplichtingen in dergelijke gevallen..
(Het is mij overigens uiterst duidelijk dat het geval omtrent Mail-a-Mac opnieuw één van de zoveel zou zijn, waar slechts na lang discussiëren en uiteindelijk een slot op het topic, de TS en andere personen (ik geef ze liever niet de titel van gedupeerden) tot inzicht zouden komen.)
Ik ken de concrete wetgeving niet, maar vraag mij dus af of er een dergelijke norm of regelgeving bestaat omtrent dit soort gevallen, moest er iemand iets meer uitleg voor mij hebben, hou ik mij altijd aanbevolen

Specsels ♦♦♦ 5D Mark II + wat mooi glaswerk en lichtjes